MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Ierland: Sarah McTernan - 22

Het land dat nog steeds het best scorend is op het festival met zeven overwinningen. Ik weet nog goed hoe dat was in de jaren '90..... alweer winst voor Ierland? Het werd op een gegeven moment echt vervelend. Maar ook werd het land vier keer tweede en één keer derde.

Inmiddels kunnen we ons er niet veel meer bij voorstellen, want de Ieren doen het niet zo goed meer en Zweden wordt nu genoemd als de echte baas.

Dit jaar stuurt het lang het uiterst sympathieke liedje 22 van Sarah McTernan. Als ik het bericht van Aiobhin mag geloven is alleen het liedje sympathiek
Het probleem is alleen dat het vriendelijk klinkt, maar zich niet echt weet te onderscheiden. Ook nu weer: vandaag Ierland bespreken.... maar hoe ging dat ook al weer? Nou zo dus. Dan is het even 'ah ja, leuk hoor' en over een paar minuten weet ik het niet meer. Dat is een beetje het geval met heel veel nummers dit jaar: er zitten nauwelijks slecht nummers tussen, maar enorme uitschieters zitten er ook niet bij. En dat begrip kun je ruim nemen natuurlijk. In andere jaren lijken de verschillen een stuk groter: bagger tegenover favorieten. Of zou het komen omdat ik me dit jaar echt bizar veel focus op Duncan???

In elk geval zie ik Ierland geen achtste overwinning binnenslepen dit jaar.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. IJsland
6. Portugal
7. Israël
8. België
9. Polen
10. Verenigd Koninkrijk

11. Cyprus
12. Spanje
13. Frankrijk
14. Estland
15. Ierland
16. Tsjechië
17. Servië
18. Finland
19. Armenië
20. Australië

21. Georgië
22. San Marino
23. Montenegro
24. Wit-Rusland
25. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie:1ste (1970, 1980, 1987,
1992, 1993, 1994, 1996)
Laagste positie: laatste (2007, 2013)

Persoonlijke favoriet: Dana - All Kinds of Everything (1970)

Ik heb hier negen maanden lang helemaal niets van me laten horen, maar ik ben er ook dit jaar weer gewoon bij! Arcade heb ik uiteraard al gehoord, verder ben ik nog volledig blanco. Gelukkig is Eric al gestart met zijn besprekingen, dus aan de hand van zijn posts kan ik mooi de schade gaan inhalen en me gaan voorbereiden op een nieuw Songfestival.

1. Griekenland
2. Slovenië
3. Italië
4. Ierland ****
Lief popliedje met een lekker baslijntje. Ironisch genoeg is het ingehouden karakter van dit nummer nu juist wat het onderscheidt van de rest. Ik heb trouwens wekenland gedacht dat ze zong: "Now I'm a tranny too"
5.. Polen
6. Tsjechië
7. Australië
8. Spanje
9. Estland
10. Israël
11. Verenigd Koninkrijk
12. San Marino
13. Cyprus
14. Montenegro
15. Hongarije
16. Portugal
17. IJsland
18. Servië
19. Wit-Rusland
20. België
21. Frankrijk
22. Armenië **
O ja, dit is er ook nog.
23. Finland
24. Georgië
25. Duitsland

Mijn eerste indrukken bij het hroen van de eerste finalisten:

1. Israël: Kobi Marimi - Home
Aan dramatiek geen gebrek. Mijn stijl is het niet, maar ik voel dat dit een groeiertje gaat worden, mede doordat dit live gewoon indrukwekkend gaat zijn.

2. Duitsland: S!sters - Sister
Ook hier zit best wat dramatiek in, maar totaal anders. Minder oprecht en klef. Bovendien denk ik dat zenuwen nog wel eens voor wat valse noten kunnen gaan zorgen. Die blonde heeft wel aanleg denk ik.

3. Frankrijk: Bilal Hassani - Roi
Dat constante gewissel tussen Engels en Frans vind ik niks, maar dat doet niets af aan het liedje. Goede popsong anno nu. Ik kan moeilijk inschatten wat zijn persoonlijkheid gaat opleveren of kosten, maar het liedje zelf blijft sowieso prima overeind.

4. Italië: Mahmood - Soldi
Gaaf! Ik vind dit vanaf de eerste noten al tof. Hip-hop en het ESC is in mijn hoofd nog altijd een lastige combinatie, maar een light-versie als deze zou best hoge ogen kunnen gooien. Joci Papai deed het een paar jaar terug immers ook niet slecht met rap in eigen taal.

5. Spanje: Miki - La Venda
Verdomme zeg. Wéér van die typisch Spaanse, veel te zonnige, opgeklopt vrolijke, platte meuk. Op zich best een geinig liedje deze keer, maar volslagen kansloos.

6. Verenigd Koninkrijk: Michael Rice - Bigger Than Us
De titel beloofd een ballad met boyband-allure en dat krijgen we ook zo'n beetje. Niks voor mij dit. Te pompeus, teveel herhaling en teveel aanstellerige uithalen. Sam Smith kan dit beter en stijlvoller.

Mijn top 6 van deze liedjes ziet er zo uit:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Israël
4. Spanje
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk

aERodynamIC schreef:
Dat is een beetje het geval met heel veel nummers dit jaar: er zitten nauwelijks slecht nummers tussen, maar enorme uitschieters zitten er ook niet bij. En dat begrip kun je ruim nemen natuurlijk. In andere jaren lijken de verschillen een stuk groter: bagger tegenover favorieten. Of zou het komen omdat ik me dit jaar echt bizar veel focus op Duncan???

Ik kan dit beamen (en for the record, ik focus me niet op Duncan ). Als ik de lijst van dit jaar vergelijk met die van vorig jaar, dan zie ik een stuk minder toppers, een stuk meer middenmoot en ook een stuk meer interesseert-me-nietjes. Al met al nog steeds geen rampjaar voor het Eurovisie, maar voor mijn gevoel wel één van de mindere van de afgelopen jaren.

Ik vind het juist helemaal niet een minder jaar: ik zie de kwaliteit juist vooruit gaan. Waar je vroeger heel weinig echte kwaliteit had, daar heb je dat nu meer: Italië, Portugal, Slovenië, Nederland om er maar een paar te noemen. Voorheen waren dat er niet zoveel en was het Shalalalie, Dingedong, Diggiloo diggiley gehalte hoger dan nu. Het lijkt wel of dat langzaamaan aan het verdwijnen is.

Je ziet ook de belangstelling uit andere werelddelen enorm toenemen. Kijk voor de grap maar eens naar de hoeveelheid vloggers die de nummers bespreken vanuit de VS of Aziatische landen. Het Songfestival lijkt grootser en grootser te worden en dan is het blijkbaar ook verstandig om het serieuzer aan te pakken.

Nederland heeft dit jaar eindelijk ook door hoe het moet en steeds meer landen doen dat.

Wat je zegt klopt absoluut: de algemene trend op het songfestival is dat de kwaliteit stijgt. Als ik zeg dat dit een wat minder jaar is, dan bedoel ik dat in verhouding tot de jaren dat de kwaliteit al behoorlijk op peil was - zeg, ongeveer vanaf het jaar dat Anouk het songfestival in Nederland weer op de kaart zette. Bovendien heb ik het dan alleen over het aantal nummers dat ik zelf echt top vind; dat de onderkant van het kwaliteitsspectrum langzaamaan minder tenenkrommend wordt is ook zeker waar.

Jammer van het einde van het liedje van Ierland. Het liedje klonk de hele tijd sympathiek, maar dan komt er toch nog een kleine uithaal

Ik heb verder geen ranking bijgehouden, maar ik vemoed dat Polen, IJsland en Italië mijn top 3 zouden zijn, of misschien Slovenië.

Tsjechië word dit jaar naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd bij het Eurovisie publiek, echt een leuk indie pop liedje.

Ik loop achter! Even een inhaalslag maken.

24. Armenië: Srbuk - Walking Out

Ik vind Armenië vaak overgewaardeerd worden op het Songfestival. Net toen ze vorig jaar een nummer inzonden dat ik wél mooi vond, haalden ze hun laagste score ooit. Dit jaar zijn ze vastberaden om de finale weer te halen met Srbuk en ik vermoed dat dit ook wel gaat gebeuren. Walking Out ligt goed in het gehoor en ik denk dat er weinig kijkers zullen zijn die dit vreselijk vinden. Echter is dat ook weer een valkuil, want heel erg bijzonder is het verder ook niet en aangezien ze de show moet openen, kan dit misschien alsnog wel achter het net gaan vissen. Ik vond bij EIC ook dat dit ook nogal dood sloeg.
Best een aardige poging, maar het is het allemaal voor mijn gevoel nét niet.

Persoonlijke favoriet: Sevak Khanagyan - Qami (2018)

25. Ierland: Sarah McTernan - 22

Ierland komt dit jaar met een nummer dat is geschreven door een team Nederlanders. In Ierland zelf lijken de songwriters er niet veel zin meer in te hebben. Sarah zelf had er op EIC ook niet al teveel zin in; hopelijk is ze in Tel Aviv wat enthousiaster.
Het is best een leuk en lievig liedje. Aanvankelijk vond ik het niet veel aan, maar toen had het nummer toch een beetje een opleving bij me. Inmiddels neig ik weer meer richting 'mwah'. Het is niet slecht en ik denk dat met een goede uitvoering en net zo'n mooie staging als vorig jaar dit nog best wat punten zou moeten kunnen pakken. Kwalificatie lijkt me echter lastig worden, zeker vanaf startpositie 2.

Persoonlijke favoriet: Eimear Quinn - The Voice (1996)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Griekenland
6. België
7. Slovenië
8. Portugal
9. Spanje
10. Estland

11. Australië
12. Tsjechië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Polen
15. Servië
16. Ierland
17. Armenië
18. Frankrijk
19. Cyprus
20. Montenegro

21. Finland
22. San Marino
23. Georgië
24. Wit-Rusland
25. Duitsland

Aoibhin schreef:
Eurovision in Concert was weer echt geweldig!

Is dit concert nou eigenlijk een soort repetitie?

Voor Amsterdam 2020

Poek schreef:
(quote)

Is dit concert nou eigenlijk een soort repetitie?

Voor Amsterdam 2020

Eurovision in Concert is een preparty en wordt al 11 jaar gehouden in Amsterdam, ongeacht of Nederland kans maakt of niet . Verschillende steden in Europa hebben er ook één, namelijk Londen, Madrid, Riga en Moskou. Normaal gesproken heeft Tel Aviv er ook één, maar die gaat dit jaar niet door omdat het echte ESF er al wordt gehouden.
Deze concerten staan los van het echte Songfestival en deelnemende artiesten zijn ook niet verplicht om te komen. Het is puur voor de leuk. Wel zien sommige artiesten het als een kans om alvast te wennen aan het optreden. Duncan zei zoiets afgelopen zaterdag ook nog in een interview; hij ziet dit als een kans om zich voor te bereiden op de hectiek die straks in Tel Aviv ook gaat komen met optreden, repeteren, interviews houden, etc.

De kans zit er juist in dat als Nederland daadwerkelijk wint en het ESF 2020 in Nederland wordt gehouden, EIC ook gecanceld gaat worden net als nu in Tel Aviv. Ik hoop het niet, want ik zie niet in hoe het niet gewoon alsnog beide kan.

Lag alweer een stukje achter, weer even een update. Slovenië had ik nog wat willen laten stijgen, ware het niet dat ie al op één staat. Meer nog dan op The xx vind ik m trouwens op Oh Wonder lijken. Anyways, prachtig liedje.

1. Slovenië
2. IJsland
3. Polen
4. Portugal
5. Georgië
6. Cyprus
7. Italië
8. Ierland - I don't know about you, maar volgens mij heten er al superveel liedjes 22. Zijn wel bijna altijd goede nummers, en deze vind ik ook wel fijn. Niet heel bijzonder, maar wel sneeuwpop enzo wooohooowooooh.
9. Armenië - refrein is wat zwakjes maar de coupletten hebben ijzersterke producties
10. Wit-Rusland

11. Frankrijk
12. Tsjechië
13. Australië
14. Montenegro
15. Hongarije
16. San Marino - een blij ei met leuke kutmuziek. Eurodance is nog niet dood, godzijdank
17. Griekenland - van alle damespopliedjes doet deze me op de één of andere manier een stuk minder dan haar concurrenten
18. Spanje
19. Duitsland
20. Servië

21. België
22. Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
23. Finland
24. Israël
25. Estland

Top 41:

1. Portugal
2. Italië
3. Polen
4. Slovenië
5. Hongarije
6. Ierland ***1/2
- Lekker luchtig popnummer zoals ik ze graag hoor, maar ik zie haar de finale niet halen.
7. België
8. Griekenland
9. Tsjechië
10. Armenië

11. Israël
12. Cyprus
13. Frankrijk
14. Spanje
15. Wit-Rusland
16. Ijsland
17. Estland
18. Finland
19. Montenegro
20. Verenigd Koninkrijk

21. Duitsland
22. Australië
23. San Marino
24. Servië
25. Georgië

Moldavië: Ana Odobescu - Stay

In 2005 deed Moldavië voor het eerst mee en het was wat mij betreft gelijk raak met een Red Hot Chili Peppers-achtig nummer: Zdob și Zdub liet een oma mee trommelen op Bunica Bate Toba. Ik vond het verfrissend dat 'alternatieve muziek' op deze manier ook eens aan bod kwam.
Jammer dat de 'act' met de oma toch wat afleidend werkte op een goed nummer. Aandoenlijk was het wel en het heeft ze vast extra punten opgeleverd.

Dit jaar krijgen we Ana die met een nummer komt zoals ik ze al eerder heb besproken bij haar dames-collega's. Niet verkeerd, niet slecht, maar onopvallend. Té kleurloos en daarom ook niet erg kansvol om deze halve finale te overleven vrees ik.

Wat moet ik er van zeggen? Is het volgende nummer al begonnen?

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. IJsland
6. Portugal
7. Israël
8. België
9. Polen
10. Verenigd Koninkrijk

11. Cyprus
12. Spanje
13. Frankrijk
14. Estland
15. Ierland
16. Tsjechië
17. Servië
18. Finland
19. Armenië
20. Moldavië

21. Australië
22. Georgië
23. San Marino
24. Montenegro
25. Wit-Rusland
26. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 3de (2017)
Laagste positie: laatste (2014 HF)

Persoonlijke favoriet: Zdob și Zdub - Bunica Bate Toba (2005)

1. Slovenië
2. IJsland
3. Polen
4. Portugal
5. Georgië
6. Cyprus
7. Italië
8. Ierland
9. Armenië
10. Wit-Rusland

11. Frankrijk
12. Tsjechië
13. Australië
14. Montenegro
15. Hongarije
16. San Marino
17. Griekenland
18. Spanje
19. Duitsland
20. Servië

21. België
22. Moldavië - vorig jaar kreeg Moldavië nog mijn twaalf punten. Dit jaar niet
23. Verenigd Koninkrijk
24. Finland
25. Israël
26. Estland

1. Griekenland 
2. Slovenië
3. Italië
4. Ierland
5. Polen
6. Tsjechië
7. Australië
8. Spanje
9. Estland 
10. Israël
11. Verenigd Koninkrijk
12. San Marino 
13. Cyprus
14. Montenegro 
15. Hongarije
16. Portugal 
17. IJsland
18. Servië 
19. Wit-Rusland 
20. België
21. Frankrijk
22. Armenië
23. Moldavië **
Deze is nog middelmatiger dan de vorige. Bonuspunten voor de lekker kitscherige clip.
24. Finland 
25. Georgië
26. Duitsland

Onweerwolf
Ik lees net dat Madonna(!!!) gaat optreden tijdens het ESC.

Dat is dan voor het eerst dat er niet even snel naar de WC kan worden gewandeld tijdens de pauze act.

Tevens legt Tel Aviv de lat hiermee wel onbereikbaar hoog voor Amsterdam 2020.

Op zich is dat al langer bekend. Op een gegeven moment lieten ze het weer zitten omdat Madonna een nieuw, politiek getint nummer wil gaan zingen en daar was de organisatie niet van gediend. Waarom ze nu toch overstag zijn gegaan? Geen idee. Het is een rijke Canadees-Israelische miljardair blijkbaar die het gaat betalen. Misschien is zijn invloed behoorlijk groot?

Aan de ene kant vind ik het leuk, aan de andere kant moet het toch ook niet zo zijn dat dit soort sterren de show gaan stelen.

Ik zit er niet zo op te wachten eigenlijk. Madonna is natuurlijk wel echt een iconische ster en dus bijzonder voor het festival, maar het Songfestival vind ik toch vooral meer draaien om de landen onderling en de culturen, en de verschillende muziekstijlen, het hostland, etc. Natuurlijk zit daar altijd wat camp-achtigs omheen, maar het blijft toch allemaal wat binnen een wat alternatieve bubble.

Nu heeft een of andere miljardair dit geregeld. Allemaal leuk en aardig, maar heeft Madonna überhaupt iets met het Songfestival? Heeft ze er echt wel wat mee, of is dit voor de poen? En ik vind het ESF ook niet het podium voor allemaal beroemdheden om hun politieke opvattingen te spuien; daar hebben ze tegenwoordig de Oscars al voor.

Ik vond het ook al niets dat Justin Timberlake in 2016 voorbijkwam. Het was zo'n stijlbreuk met de show. Al die beroemde Amerikaanse artiesten hebben geen moer te zoeken op het ESF, vind ik, tenzij ze echt wel wat met het festival hebben.

Martial
joko150 schreef:
Tsjechië word dit jaar naar mijn mening zwaar ondergewaardeerd bij het Eurovisie publiek, echt een leuk indie pop liedje.

Of het Eurovisie publiek nu een graadmeter is voor inderdaad dit leuke en catchy nummer uit Tsjechië weet ik niet, ondergewaardeerd door mij wordt het zeker niet en is dit één van de betere bijdrage uit het toch vooral lage niveau wat deze Songfestivaljaargang met zich meebrengt, een paar uitzonderingen daargelaten.

Maar ja sommige zijn de weg een beetje kwijt door de 1e plaats van Nederland bij de bookies

26. Moldavië: Anna Odobescu - Stay

Moldavië vind ik een erg wisselend land op het Songfestival. Na een aantal slechte jaren hebben ze het sinds twee jaar weer helemaal begrepen en de resultaten zijn er ook meteen naar.

Dit jaar gaat de stijgende lijn niet worden voortgezet. Stay is een onorigineel muzikaal formulewerkje dat zelfs met de beste staging ooit echt de kijker niet gaat boeien. Dat kon ze op EIC ook al niet echt; aan het eind van de avond was ik haar optreden alweer helemaal vergeten. Slecht is het nou ook weer niet, maar op het Songfestival is saai en doorsnee meer funest voor een inzending.

Persoonlijke favoriet: Zdob si Zdub - Bunica bate toba (2005)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Griekenland
6. België
7. Slovenië
8. Portugal
9. Spanje
10. Estland

11. Australië
12. Tsjechië
13. Verenigd Koninkrijk
14. Polen
15. Servië
16. Ierland
17. Armenië
18. Frankrijk
19. Cyprus
20. Montenegro

21. Finland
22. San Marino
23. Moldavië
24. Georgië
25. Wit-Rusland
26. Duitsland

Zwitserland: Luca Hänni - She Got Me

En de meisjesmagneet voor dit jaar is Luca uit Zwitserland (ongetwijfeld dat ook veel gaymannen beginnen te kwijlen bij het zien van deze meneer).
Als Zwitser schijnt hij een grote hit gescoord te hebben in Duitsland, wat niet vaak voorkomt naar het schijnt. Een populaire jongen dus.

Zwitserland mocht ooit het eerste festival in 1956 winnen en deed dat in 1988 voor het laatst toen de Canadese Celine Dion won. Iedereen weet wat voor carrière zij daarna had. Ik denk de laatste echt grote Eurovisie-topper (reken ik onze eigen Toppers maar niet mee).

Dirty Dancing, ehm, She Got Me doet het goed in de polls (meestal top 3) en bij de bookmakers wisselt ie doorlopend met de Rus Sergey Lazarev van de 2e naar de 3e plaats.
Het is de echte Fuego van dit jaar. Vergeet de kopie die Cyprus zelf stuurt. Luca gaat scoren, dat is wel zeker. Winnen? Ik denkk dat we hem niet moeten uitvlakken als hij een geweldige staging heeft zoals Cyprus dat vorig jaar had. Het zou me niet verbazen in elk geval.

Het nummer zelf is er eentje zoals je zo vaak hoort (alleen verwacht je niet dat het uit Zwitserland komt). Niks bijzonders eigenlijk, maar toch behoorlijk aanstekelijk en het brengt mij in een goed humeur. Boeien dat het verder een niemendalletje is dan.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. IJsland
6. Portugal
7. Zwitserland
8. Israël
9. België
10. Polen

11. Verenigd Koninkrijk
12. Cyprus
13. Spanje
14. Frankrijk
15. Estland
16. Ierland
17. Tsjechië
18. Servië
19. Finland
20. Armenië

21. Moldavië
22. Australië
23. Georgië
24. San Marino
25. Montenegro
26. Wit-Rusland
27. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (1956, 1988)
Laagste positie: laatste (1964, 1967, 1974, 1998, 2004 HF, 2010 HF, 2011, 2015 HF, 2016 HF)

Persoonlijke favoriet: Sinplus - Unbreakable (2012)

Met het onsterfelijke 'swiem against the swiem'

Voor de liefhebbers van Salvador Sobral: zijn nieuwe album is meer dan de moeite waard.

1. Griekenland
2. Slovenië
3. Italië
4. Ierland
5. Polen
6. Tsjechië
7. Australië
8. Spanje
9. Estland
10. Israël
11. Verenigd Koninkrijk
12. San Marino
13. Cyprus
14. Montenegro
15. Hongarije
16. Portugal
17. IJsland
18. Servië
19. Wit-Rusland
20. België
21. Frankrijk
22. Zwitserland **
Dit nummer mist nog een sjieke solo. Van de Fuego-klonen dit jaar vind ik die van Cyprus toch leuker. Maar die vond ik in de eerste instantie ook niks, dus wie weet, misschien stijgt deze nog wel een paar plekken in mijn lijst. Maar wat 'ie zo hoog doet in de polls is me een raadsel.
23. Armenië
24. Moldavië
25. Finland
26. Georgië
27. Duitsland

Aoibhin schreef:
Ik zit er niet zo op te wachten eigenlijk. Madonna is natuurlijk wel echt een iconische ster en dus bijzonder voor het festival, maar het Songfestival vind ik toch vooral meer draaien om de landen onderling en de culturen, en de verschillende muziekstijlen, het hostland, etc. Natuurlijk zit daar altijd wat camp-achtigs omheen, maar het blijft toch allemaal wat binnen een wat alternatieve bubble.

Nu heeft een of andere miljardair dit geregeld. Allemaal leuk en aardig, maar heeft Madonna überhaupt iets met het Songfestival? Heeft ze er echt wel wat mee, of is dit voor de poen? En ik vind het ESF ook niet het podium voor allemaal beroemdheden om hun politieke opvattingen te spuien; daar hebben ze tegenwoordig de Oscars al voor.

Ik vond het ook al niets dat Justin Timberlake in 2016 voorbijkwam. Het was zo'n stijlbreuk met de show. Al die beroemde Amerikaanse artiesten hebben geen moer te zoeken op het ESF, vind ik, tenzij ze echt wel wat met het festival hebben.

Perfect mijn gedachten verwoord.

Ierland: Sarah McTernan - 22

Ja, heel cute. Te cute voor mij. Dan heb ik toch liever T-Swizzzzle. Ik weet het niet, dit liedje komt op mij zo schattig en lievig over dat het me gaat tegenstaan

Moldavië: Ana Odobescu - Stay

Een over de top-ballad. Ik vind haar stemgeluid niet prettig, het liedje grijpt me niet en ik vind juist maar wat geschreeuw: "STAAAAY'. Bij het bridge-achtig gedeelte waar er alleen nog zang over een kale beat is, krijg ik weer eens Halo-vibes. Matige schreeuwballad.

Zwitserland: Luca Hänni - She Got Me

Een meisjesmagneet, het zal. Mijn crush heeft meer met John Lundvik, geloof ik. Het liedje is verdomd catchy en lekker opzwepend, maar tegelijkertijd ook wel wat standaard. De Oosters aandoende melodie die erdoorheen gaat is ook wel wat standaard, maar het werkt wel. Gewoon een geinig hitje, maar ik hou het toch bij Tamta hoor. Ze leest toch niet mee.

1. IJsland
2. Portugal
3. Polen
4. Slovenië
5. Armenië
6. Italië
7. Georgië
8. Hongarije
9. Cyprus
10. Israël
11. Servië
12. Tsjechië
13. Australië
14. Zwitserland
15. Frankrijk
16. San Marino
17. Spanje
18. Wit-Rusland
19. Estland
20. Finland
21. België
22. Griekenland
23. Verenigd Koninkrijk
24. Ierland
25. Duitsland
26. Moldavië
27. Montenegro

27. Zwitserland: Luca Hänni - She Got Me

Al jaren doet Zwitserland het uiterst slecht op het Songfestival. De laatste keer dat ze de finale haalden was in 2014 en in de jaren daarvoor haalden ze überhaupt maar twee keer de finale, in 2005 en 2011. Geen goed land dus op het Songfestival en daardoor vaak een land waar ik niet zo naar uitkijk.

Dit keer lijkt er dan toch eindelijk verandering in te komen, want voor het eerst sinds zo'n beetje forever is Zwitserland een pre-contest favoriet. Leuk voor de Zwitserse fans om eens mee te maken en ach, ik gun ze ook eindelijk wel eens een succesje. Wat betreft het nummer ben ik het heel erg eens met wat hier al is gezegd: leuk, catchy, opzwepend, maar wel een beetje oppervlakkig.

Ook vraag ik me af of de leuke clip een beetje een vertekenend beeld geeft, want de party die daar te zien is, kan met max. 6 personen op het podium niet worden nagebootst. Tijdens EIC zong Luca dit alleen op het podium en toen viel het wel echt behoorlijk dood. Alles gaat vallen of staan met de staging, die dit jaar wordt verzorgd door Sacha Jean-Baptiste, die vorig jaar o.a. ook de staging van Cyprus voor haar rekening nam. Enigszins hoge verwachtingen zijn er dus wel, maar ik sluit ook niet uit dat dit wel eens een fan flop kan worden.

Persoonlijke favoriet: Lovebugs - The Highest Heights (2009) (studioversie, vond het live nogal tegenvallen)

Top 41 over 2019:

1. Hongarije
2. Italië
3. Israël
4. IJsland
5. Griekenland
6. België
7. Slovenië
8. Portugal
9. Spanje
10. Zwitserland

11. Estland
12. Australië
13. Tsjechië
14. Verenigd Koninkrijk
15. Polen
16. Servië
17. Ierland
18. Armenië
19. Frankrijk
20. Cyprus

21. Montenegro
22. Finland
23. San Marino
24. Moldavië
25. Georgië
26. Wit-Rusland
27. Duitsland

Letland: Carousel - That Night

Letland. Het land dat verantwoordelijk is voor mijn op één na favoriete Songfestival nummer: My Star van Brainstorm. Het was hun debuut in 2000. Wat een heerlijk liedje is dat toch.

Daarna zwabberde het nogal met Letland. Echt scoren deden ze niet, met uitzondering van hun winst in 2002 en dat moest dan weer met een uitermate niksig nummer (Marie N's I Wanna). Van de 19 keer meedoen vier keer als laatste eindigen in de halve finale is niet best te noemen.

Dit jaar stuurt Letland een uiterst lievig liedje. Maar daar is ie weer: tegelijk onopvallend en het weet niet echt te raken in zowel negatieve als positieve zin. Het is er, het mag er zijn, en als het geweest is weet je het al niet meer. Ik houd best van deze schattigheid, maar of we het terug gaan zien in de finale zal er nog om gaan hangen. Van mij mogen ze hoor.

Top 41 over 2019:

1. Italië
2. Hongarije
3. Slovenië
4. Griekenland
5. IJsland
6. Portugal
7. Zwitserland
8. Israël
9. België
10. Polen

11. Verenigd Koninkrijk
12. Cyprus
13. Spanje
14. Frankrijk
15. Estland
16. Ierland
17. Tsjechië
18. Letland
19. Servië
20. Finland

21. Armenië
22. Moldavië
23. Australië
24. Georgië
25. San Marino
26. Montenegro
27. Wit-Rusland
28. Duitsland

Statistieken

Hoogste positie: 1ste (2002)
Laagste positie: laatste (2009 HF, 2010 HF, 2013 HF, 2017 HF)

Persoonlijke favoriet: Brainstorm - My Star (2000)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:51 uur

geplaatst: vandaag om 02:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.