MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:

Tja, dit is de Franse minister dus aardig bevooroordeeld.

Ik vind het sneu voor Måneskin

Overigens sta je als gastland sowieso ook wel achter. Er is geen gunfactor. De laatste jaren wijzen dat wel uit

2021: Nederland 23e
2019: Israel 23e
2018: Portugal 26e en laatste
2017: Oekraine 24e
2016: Zweden een uitzondering met een 5e plaats
2015: Oostenrijk 27e en laatste
2014: Denemarken 9e
2013: Zweden 14e, voor zweedse begrippen erg laag

Daarvoor was dat minder een ding.

starbright boy schreef:
2015: Oostenrijk 27e en laatste
Deze vond ik persoonlijk ongelofelijk onterecht. Imho een degelijke inzending die niet perse een winnaar was, maar wel goed genoeg was voor minstens middenmoot.

Onweerwolf
Porcupine Head schreef:
(quote)
Deze vond ik persoonlijk ongelofelijk onterecht. Imho een degelijke inzending die niet perse een winnaar was, maar wel minstens goed genoeg was voor middenmoot.

Dat vond ik nou precies net zo'n nummer als dat van Nederland dit jaar. Er valt weinig op af te dingen maar aan het eind van het liedje hou je ook niets over. Daar kon je 20 jaar geleden nog linkerrijtje mee halen maar die tijd is echt voorbij. De lat ligt gewoon hoger.

Ik vond de meeste wel onterecht eigenlijk. Ik vind Zweden 2014 hun beste inzending na 2012, het liedje van Portugal was al helemaal bloedmooi en ook Israel had hoewel veel minder mijn smaak wel wat meer verdiend (al past die ook wel in de door Onweerwolf erg treffend omschreven categorie). Met het Oekraiense rocknummer heb ik dan weer weinig en dat is echt een van hun minste inzendingen.

Een van de grootste fouten die vaak gemaakt worden in hoe het songfestival vaak benaderd wordt is denken dat het slechtste liedje laatste wordt. Het liedje dat het minst vaak het beste gevonden wordt wordt laatste of haalt de finale niet en dat is iets totaal anders. Veel landen die slecht presteren begrijpen precies dit principe totaal niet. Spanje is misschien wel het beste voorbeeld. Ze sturen bijna nooit het allerslechtste, maar bijna altijd iets waar geen hond op stemt.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Dat vond ik nou precies net zo'n nummer als dat van Nederland dit jaar. Er valt weinig op af te dingen maar aan het eind van het liedje hou je ook niets over. Daar kon je 20 jaar geleden nog linkerrijtje mee halen maar die tijd is echt voorbij. De lat ligt gewoon hoger.
Oké, daar valt mss wel wat voor te zeggen, ja. We zien trouwens wel vaker dat inzendingen die in de middelmatige "grijze muis" categorie vallen, keihard worden afgestraft op een festival als deze. Meestal gebeurt het bij de televoters, maar soms kunnen de jury's dit ook doen.

Edit: de inzending van Spanje dit jaar is daar idd een treffend voorbeeld van.

Oekraïne en Italië zijn in de recente jaren de landen die het beste door hebben hoe het Songfestival werkt. Ze sturen bijna altijd iets leuks of opvallends. Weliswaar iets waar misschien 50% van gruwelt, maar de andere 50% loopt er mee weg en dat moet je precies hebben. Zweden heeft ook wel goed door wat wel of niet scoort behalve dat zij elk jaar hetzelfde nummer sturen. (Persoonlijk vind ik Zweden ook het meest over het paard getilde Eurovisieland).

Op Zweden zit wel wat sleet. Kwestie van tijd dat die de finale een keer gaan missen. Dat is een stuk dichterbij dan de volgende winst.

NewYorkCityLight schreef:
Oekraïne en Italië zijn in de recente jaren de landen die het beste door hebben hoe het Songfestival werkt. Ze sturen bijna altijd iets leuks of opvallends. Weliswaar iets waar misschien 50% van gruwelt, maar de andere 50% loopt er mee weg en dat moet je precies hebben. Zweden heeft ook wel goed door wat wel of niet scoort behalve dat zij elk jaar hetzelfde nummer sturen.
Hiermee sla je de spijker op de kop. Dit is exact waarom een hoop songfestivalfans Zweden-moeheid ervaren. Ze sturen altijd hele gelikte producties met vaak goede tot zeer goede staging, maar ze blijven vrijwel altijd in hetzelfde genre hangen, en op een gegeven moment is de lol daar wel van af. Grootste voorbeeld daarvan is hoe ze in 2018 keihard werden afgestraft door de televotes. Landen zoals Italië en Oekraïne weten tenminste de variatie erin te houden. Het is mss niet altijd het beste wat gestuurd wordt (*kuch* Oekraïne 2018 *kuch*), maar het valt vaak wel op.

Onweerwolf
Italië stuurt toch gewoon altijd de San Remo winnaar? Daar zit dus verder bij dat land geen filosofie achter. Bij Oekraïne lijkt dat wel zo te zijn, net als bij Hongarije en Bulgarije.

Zweden zit inderdaad dichter bij een keer de finale niet halen dan winnen.

Toch is het vreemd dat juist dit voor hun afwijkende nummer in 2010 nu precies de inzending was die bleef steken in de halve finale.

Ik zelf vond dit juist één van hun betere

Onweerwolf
Die tweede semi van 2010 was dan ook in de breedte echt enorm sterk met goede inzendingen voor elke groep fans. Ik vond de studioversie hier ook beduidend beter dan de live versie voor Zweden. Het is eigenlijk een powerballad maar de power viel live wat weg.

Kroatië had dat jaar een fenomenale inzending en werd slechts 13e in die zelfde semi.

Overigens ga ik lekker tegen de draad in en voorspel ik dat Zweden nog minstens een keer wint voor ze die finale eens niet halen.

starbright boy schreef:
Overigens sta je als gastland sowieso ook wel achter. Er is geen gunfactor. De laatste jaren wijzen dat wel uit

2021: Nederland 23e

Ik heb toch wel het idee dat Grow het vele malen beter gedaan zou hebben in het 2020 veld.
Ik vind het in ieder geval een flink veel beter lied.

Rudi S schreef:
(quote)

Ik heb toch wel het idee dat Grow het vele malen beter gedaan zou hebben in het 2020 veld.
Ik vind het in ieder geval een flink veel beter lied.

Dat gevoel heb ik ook, zeker als ze met een schitterende staging waren gekomen.

We zullen het nooit weten. Zou IJsland in 2020 wel hebben gewonnen? Ze zijn populair, hun concerten voor 2022 (ook Amsterdam) zijn in no time uitverkocht, en die gepland waren in 2020 waren dat toen ook, en toen moesten ze nog aan het Songfestival beginnen.

Onweerwolf
Ik denk dat Grow precies even slecht had gescoord. Beide nummers zijn voor ESC begrippen gewoon te saai. IJsland 2021 vond ik een klein stukje leuker dan IJsland 2020, zal elkaar ook vast niet veel hebben ontlopen qua uitslag.

Litouwen had denk ik wel echt hoger gescoord met de 2020 inzending.

Ijsland 2021 vond ik niet onaardig maar IJsland 2020 vond ik een stuk beter (en aanstekelijker), ik denk dat die het ESF gewonnen zouden hebben. Wellicht is de versie van 2021 hoog geëindigd door de gunfactor.

Ijsland heeft natuurlijk alles te danken aan dat dansje

starbright boy schreef:
Een van de grootste fouten die vaak gemaakt worden in hoe het songfestival vaak benaderd wordt is denken dat het slechtste liedje laatste wordt. Het liedje dat het minst vaak het beste gevonden wordt wordt laatste of haalt de finale niet en dat is iets totaal anders. Veel landen die slecht presteren begrijpen precies dit principe totaal niet. Spanje is misschien wel het beste voorbeeld. Ze sturen bijna nooit het allerslechtste, maar bijna altijd iets waar geen hond op stemt.

Dat klopt inderdaad maar in het geval van Groot-Brittannië is dit wel het geval. Ze brengen ieder jaar een nummer waarvan ik mij afvraag wie daarop zou stemmen.

aERodynamIC schreef:
Zweden zit inderdaad dichter bij een keer de finale niet halen dan winnen.

Toch is het vreemd dat juist dit voor hun afwijkende nummer in 2010 nu precies de inzending was die bleef steken in de halve finale.

(embed)

Ik zelf vond dit juist één van hun betere

Deze blijft eeuwig zonde inderdaad. Al was dit nog wel de periode dat geliktheid juist erg scoorde, en die semi was ook vrij sterk volgens mij.

Zanger Maneskin is negatief getest op drugsgebruik!

Martial
musicborst schreef:
Sangeet maneskin is negatief getest op drugsgebruik

De liefhebbers kunnen weer rustig slapen vannacht

Martial schreef:
(quote)

De liefhebbers kunnen weer rustig slapen vannacht

Wil je me niet zo snel quoten als ik mijn autocorrectie nog aan het corrigeren ben aub?!

Voor je het weet word ik van drugsgebruik beticht ivm warrige spelling...

Tja ik had direct al door dat dit een erg brave band was en verre van drugsgebruikers.

Rudi heb niks met ESF...

luigifort schreef:
Rudi heb niks met ESF...

Geeft niks, bericht was ook niet zo zeer voor jou bedoelt.

Rudi S schreef:
Tja ik had direct al door dat dit een erg brave band was en verre van drugsgebruikers.

Daar hoef je tegenwoordig niet meer [tegengestelde van braaf] voor te zijn. Ik zie ze er wel voor aan hoor .

Eigenlijk volg ik het festival pas heel actief sinds Loreen. Mijn favoriete songfestivalnr’s sinds ‘12 zijn:

1. Blanche - City Lights
2. ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker remix zoals op ESC)
3. Zala Kralj & Gašper Šantl - Sebi
4. Go_A - Sjoem
5. Loreen - Euphoria
6. Barbara Pravi - Voilà
7. Hatari - Hatrið mun sigra
8. The Roop - Discoteque
9. The Common Linnets - Calm After The Storm
10. Hooverphonic - The Wrong Place
11. Daði & Gagnamagnið - 10 Years
12. Duncan Laurence - Arcade
13. Aliona Moon - O Mie
14. Douwe Bob - Slow Down
15. Pollapönk - No prejudice
16. Laura Tesoro - What's the pressure

Veel nummers uit ‘21 en bijv. niks uit ‘18. Weet niet of dat te wijten is aan het momentum…

Blanche is trouwens buitencategorie. Staat in mijn Verrukkelijke 500 op plek 90 en stond in de week van het songfestival op 1 in mijn persoonlijke Afrekening.

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Daar hoef je tegenwoordig niet meer [tegengestelde van braaf] voor te zijn. Ik zie ze er wel voor aan hoor .

Bovendien zijn coke en speed weer zo uit je lichaam, volgens mij is het een dag later al nauwelijks te traceren. Wel door een KNO-arts trouwens

Volgens mij was dit de eerste en enige keer dat mijn persoonlijk favoriet ook het Songfestival won. Eigenlijk vind ik dat het nummer gediskwalificeerd had moeten worden want het is overduidelijk politiek geladen maar wat was ik blij toen het net over die draak van Australië heen schoot met de publieksstemmen. Die kreet op 2:37 gaat door merg en been .

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:12 uur

geplaatst: vandaag om 15:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.