MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Martial schreef:
(quote)

Je zou misschien (?) ook kunnen concluderen dat het publiek klaar is met de Oosterse getinte nummers/deuntjes wat ook geldt voor het nummer Mata Hari dat ook niet bijster veel punten kreeg van het publiek en ook niet van de vakjury's trouwens.
Ik zie niet wat er zo Oosters is aan de inzending van San Marino. Voor wat betreft Mata Hari, die was gewoon op zichzelf niet zo sterk. Cleopatra uit 2020 was beduidend beter.

Onweerwolf
Die riedel bij San Marino is toch echt hardcore ethno.

Ik ben het afgelopen uur eens de Italiaanse ESC inzendingen aan het beluisteren, ik ga langzaam terug in de tijd. Ik constateer dat Italië nog veel vaker een licht hees zingende man instuurt dan ik al dacht. Soms zelfs twee

NewYorkCityLight schreef:
(embed)

Volgens mij was dit de eerste en enige keer dat mijn persoonlijk favoriet ook het Songfestival won. Eigenlijk vind ik dat het nummer gediskwalificeerd had moeten worden want het is overduidelijk politiek geladen maar wat was ik blij toen het net over die draak van Australië heen schoot met de publieksstemmen. Die kreet op 2:37 gaat door merg en been .

Draak van Australië?!? Nou ja zeg

starbright boy schreef:
Nee, het zou me heel erg verbazen als er een tweede top 40 hit uit het songfestival 2021 voortkomt. De Nederlandse inzending komt ook niet terug nadat hij er al een paar weken instond. Spotifycijfers gaan daar te snel voor instorten. En de achterlijke Nederlandse radio pikt geen van de nummers op en vooral dat laatste zit meestal in de weg (of er gebeurt iets totaal verrrassends als de NL radio die maanden later ineens de Duitse inzending van 2018 gingen draaien die stond in september/oktober in de top 40). Overigens deed Grow het ook in de top 40 beter dan Birth of a New Age.

De nieuwe single van Duncan Laurence wordt denk ik wel een hit.

Moet wel zeggen dat Soldi 2 jaar geleden niet hoger kwam dan #10 en dat was de hoogste notering van alle inzendingen, die een stuk lager scoorden rond de 30.

Måneskin staat in de update van vandaag (die ik vanmiddag stuurde was van gisteren) weer op #1, plus een andere song van hun dendert de Top 50 binnen op #26. Ik zie het rooskleuriger in.

Måneskin trekt wel een jong publiek. Kreeg vandaag een appje van mijn 15-jarige nicht(je) of ik mee zou gaan als ze komen optreden.

Ter vergelijk: mijn moeder vond het takkeherrie en had het gelijk helemaal gezien en ging richting haar bed.

Het is de leeftijdsgroep van mijn nicht die uitverkochte zalen en hitlijsten bepaalt en niet mijn moeder van 75 die Frankrijk zo te gek vond

GrafGantz schreef:
(quote)

Pffff, een beetje mijn nummer 1 van deze editie dissen

Ik zal het de volgende keer met een baard en een Iers accent doen, dan komt het beter over begrijp ik.

aERodynamIC schreef:
Måneskin trekt wel een jong publiek. Kreeg vandaag een appje van mijn 15-jarige nicht(je) of ik mee zou gaan als ze komen optreden.

Ter vergelijk: mijn moeder vond het takkeherrie en had het gelijk helemaal gezien en ging richting haar bed.

Het is de leeftijdsgroep van mijn nicht die uitverkochte zalen en hitlijsten bepaalt en niet mijn moeder van 75 die Frankrijk zo te gek vond

Het zijn vooral ook de muzieksamenstellers die de top 40 voor een heel belangrijk deel bepalen en dan kom je weer bij de achterlijke Nederlandse radio, vooral gebaseerd op het principe dat het niet mag irriteren. Vandaar dat er veel minder Nederlandstalige hiphop instaat dan op basis van de populariteit zou moeten. En een band als Sheppard waar bijna niemand echt van houdt maar die radiohitjes uitpoepen of het diarree is elk jaar een hit scoort. om nog maar te zwijgen van een echt deprimerend slechte band als The Script (13x top 40!). En zowel Maleskin als Barbara Pravi zullen niet de playlist halen van 538, Q music of zelfs de vergane glorie van 3FM. En dan kom je er niet.

Juist omdat bij uitstek een liveband is zie ik ze wel op tour gaan en zalen uitverkopen. Dat is een heel ander dingetje.

aERodynamIC schreef:

Mijn moeder had Frankrijk als favoriet, maar vind Italië ook leuk

Ondertussen hebben we in drie eurovisiejaren waaronder een zonder festival al meer dan de helft volgescheven vergeleken met de periode 2007-2018.

starbright boy schreef:
Ondertussen hebben we in drie eurovisiejaren waaronder een zonder festival al meer dan de helft volgescheven vergeleken met de periode 2007-2018.

Ik verbaas me daar ook nog steeds over eerlijk gezegd. Ook de toon is wel eens anders geweest. Nu mag het duidelijk weer. Gelukkig ook maar.

Mijn moeder is vorige week 60 geworden en had inderdaad ook als favoriet Frankrijk (en Zwitserland en Malta) . Italië vond ze vreselijk.

Het album van Go_A uit 2016 is best sterk. Ik word nog fan.

Mijn moeder is 68 en had ook als favoriet Frankrijk (en Zwitserland op 2, Malta ligt haar veel minder). Ze had niet zo veel met Italie maar kan nog veel minder met trashy danspop als Azarbeidzjan, Servie of San Marino, daar kan ze het minste mee. Ze is na de optredens naar bed gegaan maar heeft de volgende ochtend wel de jurering gekeken zonder dat ze de uitslagen wist. En dat vond ik wel opvallend, er zijn jaren geweest dat het niet eens in haar opkwam om te kijken. Laat staan de hele jurering. Als mijn vader nog in leven was geweest was hij naast misschien Frankrijk geheid juist voor een uptempo nummer gevallen. Ik denk dat Nederland hem wel had gelegen. Of Malta. Of misschien zelfs de Britse inzending.

Die moeders van ons Zwitserland en Frankrijk deden goede zaken! Alleen vraag ik me af of ze naar hun mobiel grepen om ook daadwerkelijk te stemmen

Ik vond Italië fantastisch, maar ja jonge God natuurlijk.

Frankrijk vond ik ook prachtig.

aERodynamIC schreef:
Die moeders van ons Zwitserland en Frankrijk deden goede zaken! Alleen vraag ik me af of ze naar hun mobiel grepen om ook daadwerkelijk te stemmen

Dat niet maar ik heb zelf ook niet gestemd, anders had Moldavië nog de top 10 gehaald ook (als ze hadden meegeteld).

aERodynamIC schreef:

Hoeft niet. De jury stemt voor onze moeders.

aERodynamIC schreef:

Mijn moeder waar ik elk jaar mee kijk, heeft heeeeeel vaak voor Frankrijk gebeld en ook voor IJsland en Portugal. Italië vond ze goed, maar ze heeft er niet voor gebeld, dat liet ze maar aan mij over

Martial
starbright boy schreef:

Ik denk dat het sentiment buiten de bubbel bij San Marino vooral was "Kijk ze eens voor heel veel geld en (laten we eerlijk zijn, nogal matige en over zijn populariteitspiek heen) Amerkaanse rapper naar het songfestival halen". En dat veel mensen het haar daardoor juist niet zo gunden en de potentiele stemmen meer naar bijvoorbeeld Servie (beste resultaat sinds 2015) en vooral Moldavie gingen

Ik kan me toch niet voorstellen dat het stemmend publiek dit mee laat wegen dat San Marino veel geld heeft uitgegeven voor het Songfestival en daardoor niet stemmen op dat land.

Er was deze jaargang best wat te stemmen op de diverse landen, zo waren er ook 5/6 landen die kans maakte op de overwinning en de één stem 1x en de ander gooit er wat meer stemmen tegenaan.

Wat dat betreft was er dan ook veel meer 'concurrentie' dan in andere jaren.

Martial
starbright boy schreef:

En zowel Maleskin als Barbara Pravi zullen niet de playlist halen van 538, Q music of zelfs de vergane glorie van 3FM. En dan kom je er niet.

Wie luistert er dan ook naar deze zenders

Op Radio 2 maandag Portugal voorbij horen komen en op dinsdag IJsland, dus ze worden op de radio echt wel opgepakt, maar ja over 2 maanden weet niemand meer hoe die band uit Italië heette op een verdwaalde Songfestivalliefhebber na dan

dix
Martial schreef:
maar ja over 2 maanden weet niemand meer hoe die band uit Italië heette op een verdwaalde Songfestivalliefhebber na dan

Dit zou jouw Burial-momentje kunnen worden

Martial schreef:

maar ja over 2 maanden weet niemand meer hoe die band uit Italië heette op een verdwaalde Songfestivalliefhebber na dan

Tja maar toch, iedere keer als het volgende liedje voorbij komt weet ik het weer

In de maneschijn
In de maneschijn
Klim ik op een trapje naar het raamkozijn
En je raad het niet
En je raad het niet
Zo doet een vogel en zo doet de vis
Zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is
En dat is 1
En dat is 2

Martial
Anders kan je altijd ook nog terugvallen op het liedje Zie, de maan schijnt door de bomen als geheugensteuntje

Martial schreef:
(quote)

Ik kan me toch niet voorstellen dat het stemmend publiek dit mee laat wegen dat San Marino veel geld heeft uitgegeven voor het Songfestival en daardoor niet stemmen op dat land.

Er was deze jaargang best wat te stemmen op de diverse landen, zo waren er ook 5/6 landen die kans maakte op de overwinning en de één stem 1x en de ander gooit er wat meer stemmen tegenaan.

Wat dat betreft was er dan ook veel meer 'concurrentie' dan in andere jaren.

Ik denk het wel degelijk. Een Amerikaanse dure, beroemde rapper hoort niet op "ons songfestival". Met concurrentie heeft dit specifieke geval niks te maken. Het verklaart niet waarom ze veelal in de top 10 ingeschat werden, terwijl het land de top 20 niet haalde. En waarom verwante acts zonder beroemde Amerikaanse rapper hoger eindigden.

Voor degene die Go_A's nummer Shum (Oekraine) te veel electro vindt en te weinig folk is er een acoustische versie waarbij er een nationaal lekkernij wordt bereid.:

Derde dag op #1 voor Måneskin. En ‘I Wanna Be Your Slave’ van hun stijgt zelfs van #26 naar #6! Denk dat we echt wel een nieuwe hit te pakken hebben...

Rudi S schreef:
(quote)

Tja maar toch, iedere keer als het volgende liedje voorbij komt weet ik het weer

In de maneschijn
In de maneschijn
Klim ik op een trapje naar het raamkozijn
En je raad het niet
En je raad het niet
Zo doet een vogel en zo doet de vis
Zo doet een duizendpoot die schoenenpoetser is
En dat is 1
En dat is 2
En bedankt, dat krijg ik dus vanavond niet meer uit m'n kop. En ik heb nog wel een studiebijeenkomst

Top 40 succes van songfesivalwinnaars aantal weken en hoogst bereikte positie (ooit maak ik ook een lijstje van alle niet winnaars die niet uit Nederland kwamen, nederlandse inzendingen heb ik in 2019 ook al eers op een rij gezet):
2019 Arcade- Duncan Laurence 24 weken 1
1972 Apres Toi - Vicky Leandros 14 weken 1
1967 Puppet on a String - Sandie Shaw 14 weken 1
1981 Making Your Mind Up - Bucks Fizz 12 weken 1
1982 Ein Bisschen Frieden - Nicole 10 weken 1
1976 Save Your Kisses for Me - Brotherhood of Man 10 weken 1
2012 Euphoria - Loreen 26 weken 2
1974 Waterloo - Abba 14 weken 2
1970 All Kinds of Everything - Dana 8 weken 2
1987 Hold Me Now - Johnny Logan 10 weken 3
1980 What's Another Year - Johnny Logan 9 weken 3
1975 Ding A Dong - Teach in 7 weken 3
1973 Tu Te Reconnaitras - Anne-Marie David 7 weken 3
1997 Katrina & The Waves - Love Shine a Light 10 weken 4
1986 J'aime La Vie - Sandra Kim 9 weken 4
1965 Poupee de Cire Poupee de Son - France Gall 15 weken 5
1984 Diggi Loo Diggi Ley - Herrey's 8 weken 5
2003 Everyway That I Can - Sertab 9 weken 7
1979 Hallelujah - Milk & Honey 9 weken 8
1998 Diva - Dana International 5 weken 11
1969 De Troubadour - Lenny Kuhr 7 weken 12
1978 A-Ba-Ni-Bi - Izhar Cohen & The Alpha-Beta 6 weken 12
1985 Let It Swing - Bobbysocks 8 weken 13
2013 Only Teardrops - Emmelie de Forest 8 weken 14
1966 Merci Cherie - Udo Jurgens 8 weken 14
2009 Fairytale - Alexander Rybak 4 weken 14
1995 Nocturne - Secret Garden 4 weken 14
1971 Un Banc , Un Arbre, Une Rue - Severine 6 weken 15
1968 La La La - Massiel 6 weken 15
1977 L'oiseau et L'enfant - Marie Myriam 5 weken 17
1990 Insieme : 1992 - Toto Cotugno 6 weken 18
1969 Boom Bang-A-Bang - Lulu 5 weken 19
1983 Si La Vie Est Cadeau - Corinne Hermes 4 weken 19
1999 Take Me to Your Heaven - Charlotte 4 weken 21
1996 The Voice - Eimear Quinn 6 weken 22
1994 Rock n Roll Kids - Paul Harrington & Charlie McGettigan 4 weken 23
1992 Why Me? - Linda Martin 4 weken 23
2010 Satelite - Lena 6 weken 31
2015 Heroes - Mans Zelmerlow 6 weken 32

Bleef steken in tipparade
2017 Amar Pelos Dois - Salvador Sobral
2014 Rise Like a Phoenix - Conchita Wurst
2006 Hard Rock Hallelujah - Lordi
2005 My Number One - Helena Paparizou
2004 Wild Dances - Ruslana
1993 In Your Eyes - Niamh Kavanaugh
1991 Captured By A Love Storm - Carola ( deze is opvallend, want haar eerdere inzending waarmee ze derde werd was een top 10 hit en Amina, tweede dat jaar haalde de top 40 wel)
1989 Rock Me Baby - Riva
1988 Ne Partez Pas Sans Moi - Celine Dion (ook wel opvallend vanwege haar latere succes)

Haalde zelfs de tipparade niet:
2018 Toy-Netta
2016 1944 - Jamala
2011 Running Scared- Ell & Nikki
2008 Believe - Dima Bilan
2007 Molitva - Marija Serifovic
2002 I Wanna - Marie N
2001 Everybody- Tanel Pradar, Dave Benton & 2xl
2000 Fly On The Wings of Love - Olsen Brothers (een dancecover dook vier jaar later wel op in de tipparade)
1969 Vivo Cantando - Salomé
1969 Un Jour Un Enfant - Frida Boccara (opvallend genoeg haalde ze later in 1969 de top 40 wel met Cent Mille Chansons)

Eind van de week gaat EBU alle backup reserve-optredens online zetten. Vind hoe EBU de laatste jaren heel nadrukkelijk Youtube omarmt wel een compliment waard. Een van de redenen waarom er heel veel jonge mensen interesse in hebben. Het songfestival gaat de laatste 10 jaar knap met zijn tijd mee. Wat ook in de zaal te zien was. Veel mensen van jonger dan 25 gezien.

Ik betrapte me er net op dat ik eigenlijk al vergeten was hoe het Italiaanse nummer ging.. En letterlijk 5 minuten later wordt ie op Radio 2 gedraaid

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:34 uur

geplaatst: vandaag om 05:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.