MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Binnenkomers in de Tipparade:

8 Maneskin
15 Barbara Pravi
26 Gjon's Tears

Volgens een kenner is het 34 jaar geleden dat drie songs van het ESF de Tipparade haalden (1987).

Het nummer van Oekraïne staat #54 voor 2021 op RYM.

SHUM by Go_A (Single, Folktronica): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Zijn er andere Eurovisienummers die in de top 100 van een jaar op RYM staan? Paar geprobeerd (Abba, Alice & Battiato, Loreen) maar die niet.

Die bovenste is gewoon het nummer dat beter bekend is als Volare. Dat won het derde songfesival niet maar werd in 1958 derde.

Die ken je echt wel, Teunnis. Luuster er maar eens naar.

ranboy schreef:
Binnenkomers in de Tipparade:

8 Maneskin
15 Barbara Pravi
26 Gjon's Tears

Volgens een kenner is het 34 jaar geleden dat drie songs van het ESF de Tipparade haalden (1987).

Is er iets mis met me dat ik uit mijn hoofd meteen weet dat die drie Hold Me Now van Johnny Logan, Lass die Sonne in dein Herz van Wind en Gente di Mare van Umberto Tozzi en Raf zijn. Alledrie haalden ook de top 40, de Nederlandse inzending (Rechtop in de Wind) lukte dat niet. 1983 was nog beter. Toen stonden de inzendingen van Luxemburg(1e), Zweden (3e) en Joegoslavie (4e) en die van Nederland in de top 40. Opvallend genoeg was de Joegoslavische inzending de grootste hit en er was ook nog een Nederlandse cover die ook de top 40 haalde. Ik moet me inhouden om nu niet te gaan uitzoeken of er ooit vijf hits in een jaar waren, heb andere dingen te doen.

starbright boy schreef:
(quote)

Is er iets mis met me dat ik uit mijn hoofd meteen weet dat die drie Hold Me Now van Johnny Logan, Lass die Sonne in dein Herz van Wind en Gente di Mare van Umberto Tozzi en Raf zijn. Alledrie haalden ook de top 40, de Nederlandse inzending (Rechtop in de Wind) lukte dat niet. 1983 was nog beter. Toen stonden de inzendingen van Luxemburg(1e), Zweden (3e) en Joegoslavie (4e) en die van Nederland in de top 40. Opvallend genoeg was de Joegoslavische inzending de grootste hit en er was ook nog een Nederlandse cover die ook de top 40 haalde. Ik moet me inhouden om nu niet te gaan uitzoeken of er ooit vijf hits in een jaar waren, heb andere dingen te doen.

Die Zweedse inzending uit 1983, in welke versie haalde die toen de Top-40? Zweeds, Engels of Nederlands?

Een single met op de ene kant de Engelse (Love Isn't Love en op de andere kant de Nederlandse (Je Ogen Hebben Geen Geheimen). De Zweedse Framling is bij mijn weten hier niet op single verschenen.

Van Nicole een jaar eerder waren volgens mij verschillende singletjes te koop (NL, Engels en Duits en misschien zelfs Frans) maar die werden allemaal bij elkaar geteld voor de hitlijsten. Maar de single met Duits op de ene en Nederlands op de andere zie je het vaakst.

Kwaliteit laat te wensen over maar speciaal voor kaj_666. Carola bij Op Volle Toeren in haar tamelijk moeilijk verstaanbare Nederlands:

Ook Nicole trad er op en zingt veel beter Nederlands

Måneskin nog steeds op #1 na de update van vandaag. En hun ‘I Wanna Be Your Slave’ stijgt zelfs door naar #4. Met Vòila nog steeds op #3 is dit toch wel erg overtuigend.

Soldi was 2 jaar geleden na 2 dagen in de Top 10 alweer langzaamaan aan het dalen, wat dan ook, zonder airplay, geen hit opleverde.

Erg tof om te zien dat t zo aanslaat deze keer onder de jongeren.

Morgen staat de eerste songfestivalgerelateerde track al in de top 40. En dat is niet de winnaar of een andere deelnemer. Ook (nog) niet de nieuwe Duncan Laurence maar het lied van Davina Michelle (Sweet Water). Dat stond vorige week al in de tipparade en deze week niet meer, dus die is door.

catdog schreef:
Måneskin nog steeds op #1 na de update van vandaag. En hun ‘I Wanna Be Your Slave’ stijgt zelfs door naar #4. Met Vòila nog steeds op #3 is dit toch wel erg overtuigend.

Soldi was 2 jaar geleden na 2 dagen in de Top 10 alweer langzaamaan aan het dalen, wat dan ook, zonder airplay, geen hit opleverde.

Erg tof om te zien dat t zo aanslaat deze keer onder de jongeren.

Misschien komt het ook doordat het in Nederland was en er verder sowieso niet veel te doen was? Bijna iedereen in mijn omgeving heeft Songfestival gekeken, dat is in andere jaren echt niet zo.

herman schreef:

en er verder sowieso niet veel te doen was?

Vast niet , nee ik denk echt dat het door dit topic komt, kan bijna niet anders.

herman schreef:
(quote)

Misschien komt het ook doordat het in Nederland was en er verder sowieso niet veel te doen was? Bijna iedereen in mijn omgeving heeft Songfestival gekeken, dat is in andere jaren echt niet zo.

Het record aantal kijkers heeft er zeker aan bijgedragen. Maar hoeft nog niet garant te staan voor een streaminghit. De muziek moet wel klikken. Zeker gezien het feit dat Måneskin ook al heel veel berichten over “takkeherrie” op social media heeft moeten doorstaan. Kreeg ook niet het meerendeel van de punten van de thuisstemmers van Nederland.

Ohhh die is tof, zat die in jouw pakket?

Aoibhin schreef:
(quote)

Ohhh die is tof, zat die in jouw pakket?

Yep, en ik krijg nog een Dingedong every hour van mijn kapster (denk morgen).

Volare was toepasselijk als aanmoediging voor mijn grote favoriet dit jaar

Onweerwolf
catdog schreef:
Kreeg ook niet het meerendeel van de punten van de thuisstemmers van Nederland.

2 punten en dat was al vrij schappelijk.

Djarune schreef:
Voor degene die Go_A's nummer Shum (Oekraine) te veel electro vindt en te weinig folk is er een acoustische versie waarbij er een nationaal lekkernij wordt bereid.:

(embed)

En voor diegenen die Shum teveel elektro vonden is het album #Idinazvuk ook geen aanrader want dat is juist veel meer elektro en minder folk dan Shum doet vermoeden. Maar wel echt heerlijk! Al een paar dagen verslaafd.

Geen idee in welke mate men het Songfestival ook vooraf volgt. Ik was gelijk fan van Måneskin door deze versie met orkest waarmee ze San Remo wonnen.

Ik hoop echt dat ze dat nog eens in een studioversie uitbrengen!

Onweerwolf
Ehmm, wat ligt daar veel wit poeder op het podium?

https://i.vgy.me/wZIZAC.png

starbright boy schreef:
Morgen staat de eerste songfestivalgerelateerde track al in de top 40. En dat is niet de winnaar of een andere deelnemer. Ook (nog) niet de nieuwe Duncan Laurence maar het lied van Davina Michelle (Sweet Water). Dat stond vorige week al in de tipparade en deze week niet meer, dus die is door.

Sweet water binnen op 25 . Pauze-act gaat de reguliere deelnemers vast verslaan.

starbright boy schreef:

Kwaliteit laat te wensen over maar speciaal voor kaj_666. Carola bij Op Volle Toeren in haar tamelijk moeilijk verstaanbare Nederlands:

Het is natuurlijk ook wel lastig om woorden goed uit te spreken die je niet kent en waarvan je ook eigenlijk niet weet wat ze betekenen

Onweerwolf
Mijn zus had destijds exact hetzelfde kapsel als Carola. Daar moet ik haar binnenkort maar weer eens mee confronteren.

Martial
starbright boy schreef:

Een Amerikaanse dure, beroemde rapper hoort niet op "ons songfestival". Met concurrentie heeft dit specifieke geval niks te maken. Het verklaart niet waarom ze veelal in de top 10 ingeschat werden, terwijl het land de top 20 niet haalde. En waarom verwante acts zonder beroemde Amerikaanse rapper hoger eindigden.

Wat mij betreft zijn alle soorten muziek/genres welkom op het Songfestival.
Ik zit ook niet te wachten op rappers, maar dit geheel terzijde

De top 10 inschatten als het gaat om San Marino was dan ook volgens de bookmakers en die zitten er ook wel eens naast natuurlijk en kan het hier ook zomaar om een Maltaatje gaan

San Marino kreeg van de vakjury 37 punten en van het publiek slechts 13 dus waar die Top 10 notering dan vandaan komt waar de boomakers het over hadden?

Die gingen ervan uit dat het publiek er voor zou gaan mede door Flo Rida. Ik denk nog steeds dat precies het omgekeerde gebeurde, juist de gunfactor die Say Na Na Na tot een negentiende plek bracht was er dit jaar volledig niet en daarom eindigde ze ondanks een veel hoger budget en veel professionelere aanpak juist lager. Ik denk bovendien dat er een vrij sterk anti-amerikaans sentiment is op het songfestival. Bij Malta waren ze nog raak wat betreft de juryscore en bovendien was ik daar niet zo verbaasd over. En derde of zevende is een kleiner verschil dan top 10 en 22e. Rappers waren jaren een issue en kwamen vroeger zelden door de halve finale maar dat is al een aantal jaar geen issue meer. Binnen vijf jaar zie ik wel een rapnummer winnen.

NewYorkCityLight schreef:

En voor diegenen die Shum teveel elektro vonden is het album #Idinazvuk ook geen aanrader want dat is juist veel meer elektro en minder folk dan Shum doet vermoeden. Maar wel echt heerlijk! Al een paar dagen verslaafd.

Ik heb hem zojuist toegevoegd. Goede plaat inderdaad!
Go_A - Follow the Tune (2016)

Standen van eurovisiehits in de single top 100, die puur over verkoop en streaming gaat en niet voor de helft over airplay zoals de top 40. En het zijn er dit jaar ongekend veel die hier opduiken
1. Zitti e Buoni - Maneskin
3. Voila - Barbara Pravi
15. 10 Years - Dadi Freyr
16. Tout L'Univers - Gjon's Tears
19. Shum - Go_A
22. The Dark Side - Blind Channel
25. I Wanna Be Your Slave - Maneskin
29. Sweet Water - Davina Michelle
30. Birth of a New Age - Jeangu Macrooy
31. El Diablo - Elena Tsagrnou
36. Je Me Casse - Destiny
44. Mata Hari - Efendi
45. Last Dance - Stefania
47. Arcade - Duncan Laurence
49. Discotheque - The Roop
56. Voices - Tusse
65. Fallen Angel - Tix
70. Love Is On My Side - The Black Mamba
78. Set Me Free - Eden Alene
79. Adrenalina - Senhit & Flo Rida
80. Embers - James Newman
81. Russian Woman - Manizha
86. Stars - Duncan Laurence
89. The Wrong Place - Hooverphonic
92. Coraline - Maneskin

Er hangt ook nog een tiplijst onder die top 100
2. Think About Things - Dadi Freyr
4. Growing Up Is Getting Old- Victoria
7. I Don't Feel Hate - Jendrik
10. Sugar - Natalia Gordienko
15. Torne a Casa - Maneskin
23. Voy a Quedarme - Blas Canto
24. Tick Tock- Albina
26. Amnesia - Roxen
29. Technicolor - Montaigne
30. Maps - Lesley Roy

Ter vergelijking: In 2019 stonden er 6 in de top 100 en 4 in de tiplijst. Nu halen zelfs nummers die in de halve finale sneuvelden de tiplijst. Albanie en opvallend genoeg Servie ontbreken uit de finale.

Onweerwolf
Dat VK het tot plek 80 weet te schoppen is schokkend.

Misschien dat iedereen naar dat wrak ging luisteren vanwege de 0 punten. Stoppen bij een auto-ongeluk Beetje zoiets.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.