menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Stoppen bij een auto-ongeluk vind ik inderdaad ook best schokkend.

Maar goed, ik kom uit een dorp.

geplaatst:
De EBU is van plan de Wit-Russische omroep BTRC te schorsen, als dit allemaal zo doorgaat was 2019 voorlopig de laatste deelname van Wit-Rusland. EBU - EBU Executive Board agrees to suspension of Belarus Member BTRC

geplaatst:
Least of their worries, currently, lijkt me.

Wat Wit-Rusland nodig heeft is een grote schoonmaak.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
En voor diegenen die Shum teveel elektro vonden is het album #Idinazvuk ook geen aanrader want dat is juist veel meer elektro en minder folk dan Shum doet vermoeden. Maar wel echt heerlijk! Al een paar dagen verslaafd.

Of we houden het gewoon bij het Songfestival

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Wat Wit-Rusland nodig heeft is een grote schoonmaak.

Ik bevond me in juli-augustus 2020 in Belarus en ik kan u zeggen dat het land verkracht wordt terwijl wij er op staan te kijken.

Lang leve Europa

geplaatst:
Ik heb al jaren niet meer gepost, maar heb de hele discussie hier wel gevolgd, leuk om te lezen trouwens. Ben nog bezig met mijn verslag. Mijn favoriet was trouwens Oekraïne. Italië vond ik eerst niet veel aan maar hoe meer ik het hoor hoe beter ik het vind. Ik ben ook blij dat zij hebben gewonnen en niet de inzendingen van Zwitserland, Frankrijk of Ysland. Vooral die eerste 2 speelden op safe. Ysland vond ik dan weer te kinderachtig.
Wat San Marino betrof ik ben een van die mensen die de toevoeging van die Amerikaanse rapper (waar ik trouwens nog nooit van had gehoord) een slecht idee. Dat hielp een niet onaardige song nogal om zeep.

geplaatst:
Voor wie naar Daði Freyr | Agenda | Melkweg had gewild: al uitverkocht. Concert in Tivoli ook al. Heel populair dus!

geplaatst:
Heet ie nou Ben of T-Mobile ?

geplaatst:
Teunnis schreef:
Heet ie nou Ben of T-Mobile ?

Ik vind het ook vaag.

Ik heb iig een overeenkomst met een bedrijf genaamd Ben, niet met T-Mobile, maar ik geloof dat die telefoonbedrijfjes allemaal niets meer zijn dan administratieve hubjes.

geplaatst:
Ben is ooit overgenomen door T-mobile (zeg maar de Duitse KPN). Toen werd de naam van Ben veranderd in T Mobile. Jaren later kwam Ben terug als budgetmerk van T-Mobile. Zelfde fenomeen zag/zie je bij KPN met Telfort en Simyo en bij Vodafone met Hollandse Nieuwe. Ook op de energiemarkt en helemaal bij zorgverzekeringen (er zijn eigenlijk maar 6 bedrijven die ze aanbieden maar letterlijk tientallen merken) komt die ongein heel vaak voor

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Of we houden het gewoon bij het Songfestival

(embed)

Ik hoop zo dat die vrouw van Oekraïne ook kan lachen... Ze kijkt alleen maar eng... Ik snap dat het leven in Oekraïne niet altijd een feestje zal zijn, maar ik word er op slag depressief van

geplaatst:
183 million viewers welcome back the Eurovision Song Contest - Eurovision Song Contest

Flinke toename onder jongeren en astronomische scores op Youtube. Toekomst verzekerd. Ik las laatst dat de naamsbekendheid 95-99% is in de meeste Europese landen. Dat komt neer op Coca Cola en McDonalds achtige cijfers. Alleen in Italie ligt het op driekwart maar van oudsher is San Remo daar veel bekender.

geplaatst:
Ik zie het ook om me heen bij jongeren: er is veel interesse in het Songfestival, dat is wel eens anders geweest.

Veel van die jongeren gaan bijvoorbeeld naar het concert van Daði Freyr bijvoorbeeld of zijn fan geworden van Måneskin.

Leuke ontwikkeling.

Wat ik ook veel lees en zelf ook ervaar is dat dit jaar een bijzondere was: de artiesten konden het onderling erg goed met elkaar vinden en gingen los op elkaars muziek. Ook leerde je de artiesten op een andere manier kennen door alle internet-aandacht er omheen.
De green room in de zaal droeg ook bij aan die sfeer,

Zelf had ik nummers waar ik niks mee had maar waar ik toch wel waardering van de artiest kreeg. Duitsland en Noorwegen zijn goede voorbeelden.

geplaatst:
Zo, alles laten bezinken en dit is mijn eindoordeel voor de 2021 editie geworden:

Maken een redelijke kans op mijn top 250 aller tijden (maar slechts in het laatste segment):

1. France
2. Ukraine
3. Lithuania
4. Azerbaijan

Maken een kleine kans op mijn top 250 aller tijden ooit:

5. Iceland
6. Sweden
7. Georgia

Goede nummers:

8. San Marino
9. Switzerland
10. Cyprus
11. Albania
12. Denmark
13. Netherlands

Redelijke nummers:

14. Italy
15. Serbia
16. Norway
17. Belgium
18. Spain
19. Poland
20. Latvia
21. Malta
22. Bulgaria

Matige nummers:

23. Australia
24. Czech Republic
25. Israel
26. Germany
27. Croatia
28. Estonia
29. North Macedonia
30. Greece
31. Portugal
32. Slovenia

Slechte nummers:

33. Russia
34. Romania
35. Ireland
36. Finland
37. Moldova
38. Austria

Extreem slecht:

39. UK

Al met al vond ik dit jaar inhoudelijk een zeer matig jaar, net als 2017 en veel slechter dan de meeste jaren in de afgelopen twee decennia en met ook nog eens de matigste winnaar sinds 2002 helaas. Desalniettemin ben ik wel blij dat er weer een ESC was al blijf ik er bij dat ze vorig jaar ook gewoon hadden moeten laten doorgaan met videoclips zoals ze dit jaar met Australië en IJsland deden.

Qua show vond ik het wel okay maar ik ben niet zo enthousiast als veel mensen. Ik vond Nikkie de Jager echt fantastisch, dat was een enorm pluspunt, de andere drie presentatoren waren gênant slecht, dat was bij twee volgens verwachting en bij Edsilia viel me dat tegen. De pauze en intro acts vond ik slecht tot matig muv de pauze act met de klassieke muziek en de dansers met rok en fiets. Qua aankleding en licht e.d.; daar heb ik geen enkele kijk op. De historische filmpjes tussendoor waren wel weer erg leuk. Ik ben benieuwd wat het in Italië wordt, de presentatie van Toto Contugno was destijds om te janken zo slecht maar daar hebben ze 30 jaar de tijd voor gehad om van te leren.

geplaatst:
Sommige nummers groeien nog steeds. Nummers waar ik al wat mee had (Litouwen vooral heel erg, zo goed, Discotheque is me veel liever dan On Fire) en ook wel dingen waar ik minder mee heb (Bij Noorwegen valt het complexe evenwicht tussen parodie/nep en echt steeds meer op, stiekem best bijzonder, maar niet helemaal mijn ding). Italie groeit ook wel wat, maar is wel de winnaar waar ik het minst een klik mee heb sinds 2015. Ik vind het wel weer heel leuk dat er elk jaar iets radicaal anders uit lijkt te rollen dan de vorige keer. Op basis van die wijsheid denk ik dat er volgend jaar een Zwitsers hiphopnummer wint. Of akoestische folk uit Moldavië. Of acid jazz uit IJsland. Of gabber uit Griekenland. Je kunt niets meer uitsluiten.

Ik hoop ook na 21 jaar grotendeels rommel te hebben gestuurd nog steeds op heel erg op herstel bij de Britten maar ik vrees dat daarvoor een schok nodig is. De BBC die stopt en ITV die instapt wordt vaak genoemd door Britten zelf, maar dit was het zoveelste jaar dat ze met een waardeloze inzending kwamen qua staging zijn ze geen stap verder. 2019 oogde als een talentenjacht in een dorpshuis, 2021 als een talentenjacht in een dorpshuis met twee reuzentrompetten erboven en kinderachtige playbackblazers waar zelfs de "muzikanten" van Joan Franka nog overtuigend bij waren.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Zo, alles laten bezinken en dit is mijn eindoordeel voor de 2021 editie geworden:

Maken een redelijke kans op mijn top 250 aller tijden (maar slechts in het laatste segment):

1. France
2. Ukraine
3. Lithuania
4. Azerbaijan

Maken een kleine kans op mijn top 250 aller tijden ooit:

5. Iceland
6. Sweden
7. Georgia

Goede nummers:

8. San Marino
9. Switzerland
10. Cyprus
11. Albania
12. Denmark
13. Netherlands

Redelijke nummers:

14. Italy
15. Serbia
16. Norway
17. Belgium
18. Spain
19. Poland
20. Latvia
21. Malta
22. Bulgaria

Matige nummers:

23. Australia
24. Czech Republic
25. Israel
26. Germany
27. Croatia
28. Estonia
29. North Macedonia
30. Greece
31. Portugal
32. Slovenia

Slechte nummers:

33. Russia
34. Romania
35. Ireland
36. Finland
37. Moldova
38. Austria

Extreem slecht:

39. UK

Een interessante manier om de ranglijst op te stellen, dus ik doe het ook op een dergelijke manier. Altijd leuk om de verschillen te zien.

Toppers:

1) Oekraïne
2) Litouwen
3) Rusland

Heel goed:
4) Malta
5) Italië
6) Australië
7) Azerbaijan
8 ) Cyprus

Goed:
9) Noorwegen
10) Griekenland
11) Albanië
12) Roemenië
13) Kroatië
14) Noord-Macedonië
15) Bulgarije

Redelijk:
16) Ierland
17) Slovenië
18) San Marino
19) Letland
20) Nederland
21) Zweden
22) Israel
23) Zwitserland
24) Frankrijk

Matig
25) Servië
26) Moldavië
27) Finland
28) Verenigd Koninkrijk
29) Ysland
30) Denemarken
31) Spanje
32) Oostenrijk
33) Duitsland
34) Georgië
35) Estland

Slecht:
36) België
37) Portugal
38) Tsjechië
39) Polen

geplaatst:
Ok wil graag ook mijn review per land te beginnen onderaan (in blokjes anders is het teveel ineens)

Deze landen kregen van mij een F-score

39. Polen – Rafal – The Ride
14de halve finale 2 (35 punten, publiek: 17, jury: 18)

https://pix.eurovisionworld.com/pix/eurovision-2021-rafal-poland-first-rehearsal-7.jpg

Als ik ergens allergisch voor ben is van die typische boysbands. Of dit kwalificeert weet ik niet, maar als ik een groep enkel bestaande uit nette jongens die zingen en dansen, dan krijg ik ineens een beeld voor de geest dat ik ben omringd door gillende tienermeisjes en geen kant meer uit kan. Meer kan ik er niet over kwijt.

38. Tsjechië – Benny Cristo – Omaga
15de in halve finale 2 (23 punten, publiek: 0, jury: 23)

http://www.esccovers.com/wp-content/uploads/2021/05/czech-672x372.jpg

Het 5de land dat geen punten kreeg van het publiek maar wel genoeg van de vakjury’s waardoor ze toch nog 2 andere landen achter zich wisten te houden in hun halve finale. Van alle nulscores vond ik dit ook veruit het slechtste. Hoe noem je deze stijl nu eigenlijk? Streetdance en hiphop? Het dansen is duidelijker belangrijker dan het zingen. Erg dertien in een dozijn. Dus omaga = omg (oh my God)? Het behoedt hen niet van de laagste waardering van mijn kant. Ach kennelijk heet het swagger, dat zegt me wel iets. Dacht dat die stijl al een tijdje gepasseerd was.

37. Portugal – The Black Mamba – Love is on my Side
4de halve finale 2 (239 punten, publiek: 111, jury: 128)
12de finale (153 punten, publiek: 27, jury: 126)

http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/The-Black-Mamba-first-rehearsal-Portugal-Eurovision-2021-EBU-Thomas-Hanses.jpg

Opvallend is dat deze in de halve finale op veel meer enthousiasme werd onthaald door het publiek dan in de finale. Maar als ik het lijstje tussen de 2 halve finales vergelijk vind ik die uit de eerste een stuk sterker. Dat de jury dit veel fijner vond dan het publiek is niet echt verrassend, want dit is old school ballad met het verschil dat hij niet in zijn eigen taal zingt. The Black Mamba gaat in klassiek zwart maatpak gekleed maar door de witte hoed en zijn nasale stem doet hij me ook wel denken aan een countryzanger. Maar het is eerder jazz dat hij brengt. Ja, de stem dat is weer iets persoonlijk, maar ik vind het vreselijk om naar te luisteren. Nochtans kon het wel op een fijne manier gezongen worden zoals de achtergrondzangers bewezen. Oef neen, dit is gewoon hemeltergend voor mij ondanks dat de zanger er wel veel gevoel in legde.

36. België – Hooverphonic – The Wrong Place
9de halve finale 1 (117 punten, publiek: 47, jury: 70)
19de finale (74 punten, publiek: 3, jury: 71)

https://escbubble.com/wp-content/uploads/2021/05/Belgium-first-rehearsal.jpg

Ik zou pagina’s vol kunnen schrijven over wat ik denk van Hooverphonic. Al was ik al geen fan van de groep in de eerste plaats de manier waarop pianist/bandleider Alex Callier zijn vorige zangeres aand e kant had gezet en vervangen door Geike vond ik al redelijk laag. Nadien volgde nog een weigering om mee te werken met een digitaal eurovision project omdat hij Love Shine a Light een kutlied vond. Toen de groep verrassend genoeg de halve finale overleefde (achteraf dankzij de vakjury’s want het publiek gaf wel de voorkeur aan Kroatië) ging Callier zelfs dromen van een top 5. Ja, ik geef toe ik heb toch een klein beetje leedvermaak gehad toen ze van het publiek 3 schamele puntjes kregen, enkel 4 rechtstreeks geplaatste landen waaronder de organisator kregen 0 punten. Bij het publiek pas 22ste dan, finalewaardig helemaal niet naar mijn mening. Ok de song, ik heb het wonder boven wonder kunnen vermijden tot aan de finale zelf, enkel zo stukjes van het refrein gehoord (dankzij promotie van de VRT). Ik wilde geenszins dat ze een voorsprong kregen op de andere songs al was ik natuurlijk ook wel bevooroordeeld. Ik heb er zo open mogelijk proberen te bekijken. Akkoord het is iets anders dan de meeste songs, maar betekent niet dat het goed is. Het is nogal alternatief en dat zit je toch al eerder bij een nichepubliek en dat is niet meteen iets wat je relateert aan ESC. Eigenlijk is het niet vreemd dat dit niet aansloeg bij het publiek, zeker niet in deze tijd waar mensen iets opwinderder, vrolijker willen hebben. Hooverphonic was te donker, te traag, te doods en vooral te statisch. Ok er zijn inderdaad wel acts waarin niet zo veel werd bewogen, maar Geike was zowat de meest stijve zangeres van de entries. Eerlijk gezegd kan ik er ook niet meteen andere voor de geest halen van vorige edities die zo koel en flauwtjes overkwamen. Uiteraard is er kritiek gekomen. Je had de contra’s die de afgang wel hadden verwacht (op gehoopt) en het net goed vonden dat dikke nek Alex een reality check had gekregen. De pro’s leken dan vooral kritiek te hebben op het stempubliek die een slechte smaak had om het (in hun ogen) lawaaierige lied van Italië naar de overwinning te stemmen. En dan kwamen weer de jaarlijks terugkerende reacties van de mensen die het ESC meer een show vonden waar er te veel focus lag op acts, kleding, visuele effecten en te weinig op de muziek en het lied. Ok, maar het ESC is ondertussen al lang geen gewoon liedjesfestival meer, het visuele speelt ook een belangrijke rol. Het heet niet voor niks EuroVision Song. Het festival was trouwens op de eerste editie na geen radioshow. En ja de tijd dat het merendeel van de songs een rustig tempo kenden, is voorbij. Net als film evolueert muziek, komen er nieuwe genres en mixtures bij en ook de smaak van het publiek is niet statisch (gelukkig maar). Dus neen er bestaat niet zoiets als goede of slechte muziek. Er bestaat niet zoiets als je een echte muziekliefhebber bent dan moet je dit goed vinden en dat slecht. Zoiets komt namelijk erg hautain over en zal je de andere partij net afkeriger maken van de voorkeur van de andere kant. Het wordt dan al gauw een moddergevecht van lawaaimuziek tegen bleitmuziek. Ik vind beide kanten dan ook te kortzichtig. Ik heb mijn mening gegeven wat er schort aan ‘The Wrong Place’. Letterlijk was het dan ook geen lied voor het ESC. Neen ze waren de slechtse niet maar ik kan evenmin iets goeds bedenken.

geplaatst:
Vindt Alex Callier überhaupt wel iets leuk? De winnaar was het ook niet voor hem geloof ik: variétérock.

Ach, met zijn kapsel zal hij het vast goed doen bij het variété, dus misschien is dat het

En zoals elk jaar is er weer een plagiaat verhaal, nu dus ook:

Is het winnende Songfestivalnummer gestolen van een Nederlandse band? - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Hier het hele nummer:

Ik geloof dat plagiaat gezeur onderhand wel. Ja, tegenwoordig is nog maar weinig muziek echt origineel te noemen en hebben we alles al wel eens gehoord.

geplaatst:
Ach ja aERodynamIC die Alex Callier heeft zo een ego, alleen wat hij maakt is zogezegd geweldig. En dan nog verrast zijn dat anderen hem dan een enorme blaas vinden.

Ok hier heb ik een volgende stuk groter blokje, deze kregen een score E van mij:

35) Estland – Uku Suviste – The Lucky One
13de halve finale 1 (58 punten, publiek: 29, jury: 29)

https://pix.eurovisionworld.com/pix/estonia-eesti-laul-2021-uku-suviste.jpg

Om eerlijk te zijn verloor ik mijn aandacht na een halve minuut al. Ok die effecten met de bliksemstralen zijn nog wel leuk maar waarom moet elke jonge gast met een net pakje aan weer met een love song komen. Er was ooit een tijd dat de meerderheid van ESC bestond uit ballads en van die tragere liedjes. Ik ben toch blij dat het is geëvolueerd en wat meer uptempo en gevarieerder is geworden.

34) Georgië – Tornike Kipiani - You
16de in halve finale 2 (16 punten, publiek: 15, jury: 1)

http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/Georgia-Tornike-Kipiani-First-Rehearsal-Eurovision-2021.jpg

En nog maar eens een love song. De vakjury’s vonden dit duidelijk de minste van de 3 en ik ook. Het publiek was een kleine beetje guller voor de Georgische zanger met de leuke naam, maar het verschil lijkt me eerder te verwaarlozen. Zuiver gezongen en de sterrenhemel zorgt voor de nodige romantiek, maar ik val erbij in slaap.

33) Duitsland – Jendrik – I don’t Feel Hate
25ste in finale (3 punten, publiek: 0, jury: 3)

https://b4b6g5j3.stackpathcdn.com/wp-content/uploads/2021/05/DE-SP.jpg

Jendrik is een vrolijke blonde jongen met een roze jas aan en een zilveren klein gitaartje. Hij heeft 4 vriendinnen meegenomen die ook op nepinstrumenten spelen. Eentje ervan heeft zich in een kostuum van een hand met opgestoken middelvinger gehesen. ESC heeft wel altijd minstens een entry die volkomen fout is en dit is er zo eentje. Omdat dit ook een van de big 5 is, kunnen ze zich dit wel permitteren. Het heeft hun echter geen punten opgeleverd bij het publiek en slechts 3 bij de vakjury. Het lied brengt ondanks de gekkigheid toch een statement. Mensen die anderen uitlachen of kritiek hebben, hij heeft er medelijden mee. Helaas sloeg het niet aan, ook niet bij mij. Halfweg vond ik het al welletjes.

32) Oostenrijk – Vincent Bueno – Amen
12de in halve finale 2 (66 punten, publiek: 13 punten, 53 punten)

https://eurovoix.com/wp-content/uploads/2021/05/Austria-2-scaled.jpg

Sobere vertolking van een jonge gast met een mooie stem. Dan weet je al op voorhand dat het (jammer genoeg) een love song zal worden. Er is weinig op aan te merken uiteindelijk, allemaal goed uitgevoerd met een minimum aan lichtspel. Om de een of andere kan het me niet echt raken zoals Vasil dat wel deed. De vakjury’s konden de heer Bueno dan weer veel beter smaken dan voornoemde. Kennelijk heb ik toch onvoldoende opgelet, het is eerder een gospel nummer waarin de ‘amens’ je om de oren vliegen en daar ben ik toch ook weer lichtelijk allergisch aan. Nogal simpel allemaal.

31) Spanje – Blas Canto – Voy A Quedarme
24ste in finale (6 punten, publiek: 0, jury: 6)

https://static.eurovision.tv/hb-cgi/images/936fa1a0-d496-43c0-b271-9f8563849c98.jpg

Nog een van de big 5 die volledig de mist in ging met een nulscore van het publiek en een kleine 6 puntjes van de vakjury’s. Blas is een soort Julio Iglesias die ongetwijfeld het hart van jonge meisjes met zijn looks en stem sneller kan laten slaan. De vertaling van het lied is ‘ik blijf’ en al versta je er zoals ik niks van de tekst, dat het een love song is, is wel duidelijk. Hij heeft wel een goede stem, maar dit is gewoon mijn ding niet. Vooral memorabel is een grote bol die boven zijn hoofd hangt en elk moment naar beneden lijkt te gaan vallen.

30) Denemarken – Fyr og Flamme - Øve Os På Hinanden
11de halve finale 2 (89 punten, publiek: 80, jury: 9)

https://pix.eurovisionworld.com/pix/denmark-2021-fyr-flamme.jpg

Ik denk dat Denemarken terecht boos mag zijn op de vakjury’s. Met 80 punten van het publiek en slechts 9 van de jury, misten ze dus de finale ondanks dat het publiek hen veel rijkelijker beloonde dan San Marino en Albanië. Ik had er echter in de verste verten niet op gestemd. Een vrolijk jongensduo de ene zingt de andere op gitaar elk op een platform in het gezelschap van vele discokleurtjes. Het voelt hierdoor ook erg retro aan. Met hun naam zullen ze wellicht jonge meisjes in vuur en vlam kunnen zetten maar dan mocht er toch wat meer schwung in zitten. De zanger gaat naar het einde toe dan toch nog even naar voor lopen. Zijn conditie leek me niet al te best, dat verklaart wellicht waarom hij voor het grootste deel op zijn platform bleef staan. Voor de aardigheid ook eens opgezocht wat de titel van hun lied betekent. Letterlijk vertaald zou het zoiets zijn als ‘oefen op elkaar’. Ik veronderstel dat dit een uitdrukking of zo moet zijn want dat slaat nergens op. Neen, dit soort nummertjes gaat me al snel vervelen.

29) Ysland - Daði og Gagnamagnið – 10 Years
2de halve finale 2 (288 punten, publiek: 148, jury: 140)
4de finale (378 punten, publiek: 180, jury: 198)

https://pix.eurovisionworld.com/pix/eurovision-2021-dadi-gagnamagnid-iceland-second-rehearsal.jpg

Veel vreemder dan dit kan het niet worden. Omwille van een coronabesmetting moest deze groep in hun hotel blijven en de finale van daar uit volgen. Het publiek moest het dus stellen met een opname van hun halve finale. Het voelt een beetje als de Kelly familie met rare pakjes. Het leuke is dat ze van hun eigen gezicht een 8-bit tekening hebben laten genereren en dat vervolgens op hun shirt laten drukken. Later krijgen we dan nog typische 80s videogame gegenereerde figuurtjes op het scherm gemonteerd. Een leuke drawback naar games zoals Maniac Mansion. Helaas stopt de aardigheid bij deze dingetjes want de song en bijbehorende dansje is flauw en op het kinderachtige af. Kennelijk vonden toch veel kijkers dit leuk. Song voor nerds wordt ook wel gezegd. Leuk als intermezzo maar ik kan het niet echt serieus nemen als entry.

28) Verenigd Koninkrijk – James Newman – Embers
26ste (laatste) in finale (0 punten)

https://i1.wp.com/escxtra.com/wp-content/uploads/James-Newman-1.png?resize=700%2C374&ssl=1

Als een van de big 5 moesten ze geen halve finale doen. Ze zijn het enige land dat 0 punten kreeg van zowel vakjury als het publiek. Zijn ze daarmee de slechtste inzending? Neen hoor. James Newman die me om een of andere manier aan een blanke Barry White deed denken bracht zijn nummer met veel enthousiasme. Hij volledig in het zwart en zijn donkere dansers dan weer volledig in het wit. De dansers hadden zelfs een schuiftrompet. Het is natuurlijk een beetje dom dat ze er overduidelijk niet echt op spelen. Het is aardig maar ook niet meer dan dat.

27) Finland – Blind Channel – Dark Side
5de halve finale 2 (234 punten, publiek: 150, jury: 84)
6de finale (301 punten, publiek: 218, jury: 83)

https://songfestival.be/wp-content/uploads/2021/05/finland.jpg

Naast uiteindelijke winnaar Italië het enige land dat zich aan een rocknummer waagde. Het is geen Hardrock Hallelujah, eerder wat ik zou noemen emorock al zullen sommige het ook wel metalrock gaan noemen. Je kent ze wel, de mannen met lange of wilde haren, geheel in het zwart gekleed met een rebelse boodschap (put your middle finger up oh ja hoe diep). Ach ja heb ik vroeger ook wel zitten headbangen in mijn studententijd op oa Linkin Park. Misschien wringt daar ook beetje het schoentje. Blind channel zingt in het Engels, voelt heel Amerikaans aan en brengt een nogal generieke song die ik volgens mij al vaak heb gehoord in een andere vorm of tekst. Spreekt de jeugd aan, vooral de emokids. Heb ik nooit echt begrepen die fascinatie voor donkere kleding. Ik ben een horrorfan en een retro technohead, maar heb toch nooit de behoefte te gaan door dat te uiten door me donker te gaan kleden (of gedragen). Geef mij maar iets kleurrijker en vooral minder generiek. Ach, mijn leeftijd zal ook wel meespelen zeker?

26) Moldavië – Natalia Gordienko – Sugar
7de halve finale 2 (179 punten, publiek: 123, jury: 56)
13de finale (115 punten, publiek: 62, jury: 53)

https://deadline.com/wp-content/uploads/2021/05/AP21133693863224.jpg?crop=0px%2C0px%2C3886px%2C2178px&resize=681%2C383

Natalia moet zowat de vrolijkste meid zijn van de bende. Ze lacht constant haar witte tandjes bloot, zodat het lijkt alsof ze in een reclamespotje voor tandpasta zit ondanks dat ‘Sugar’ natuurlijk nefast is hiervoor. Maar het is wel duidelijk dat ze zich amuseerde en zich kennelijk niet druk maakte toen ze heel even haar microfoon liet vallen en een van haar dansers haar die vliegensvlug voor haar opraapte. Ik had het niets eens gemerkt zo snel ging het en kwam er pas achter toen enkele mensen dit hadden gemeld op youtube. Misschien was het wel deel van de act. Ze deed me een beetje aan Marilyn Monroe denken qua kapsel. Ok ze is energiek en goedlachs, maar daarbij lijk je bijna te vergeten dat de song op zich eigenlijk niets voorstelt. En ja daar hebben we weer de gezonnebrilde dansers die er vooral zijn om de vrouwelijke kijkers ook wat eye candy te bezorgen. Had ik het leuker gevonden als ze enkel was omringd door danseressen, misschien een klein beetje. Maar dat neemt niet weg dat als ik het op de radio zou horen het niet zou opvallen tussen de rest van de dance muziek. Zelfs haar zangeres zonder naam moment aan het einde (aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa) zou daar niets aan veranderen.

25) Servië – Hurricane - Loco Loco
8ste halve finale 2 (124 punten, publiek: 68, jury: 56)
15de finale (102 punten, publiek: 82, jury: 20)

https://s03.s3c.es/imag/_v0/770x420/3/a/f/eurovision-2021-serbia.jpg

De Vlaamse presentator omschreef deze meidengroep Hurricane als K3 voor volwassenen. Nu ik zou eerlijk toch zeggen dat volwassenen een hoger niveau zouden hebben en K3 is ongetwijfeld veel diepzinniger is ook al is het vooral op een jong publiek gericht. Ik twijfelde eerst wat nu de naam van de groep was en welke de titel, maar de titel is wel degelijk Loco Loco. Dat is dan ook het enige dat ik heb begrepen. Wel positief dat ze in hun eigen taal zongen, maar denk niet dat het veel van belang is als je de tekst wel zou begrijpen. Denk dat de fans vooral Loco Loco en samsamsam zullen meebrullen. Voor een dancenummer vind ik het uiteindelijk weinig aanstekelijk. De dames zijn niet lelijk maar ze komen nogal plastiek over. Het is het soort nummer dat als je het moeilijk hebt om een top 10 samen te stellen omdat er weinig tussen zit naar je zin en dan uiteindelijk kiest voor dit omdat je je vooral de outfits van de dames herinnert.

geplaatst:
Polen op de allerlaatste plaats? Heerlijk nummer juist. Verdiende veel beter. Ze hadden alleen een veel jongere / betere zanger met een leuke uitstraling moeten neerzetten. Dit nummer past niet echt bij een man van bijna 40.

Leuk om de reviews te lezen. Naast Polen zou ik ook Denemarken, Servië en in mindere mate IJsland en Tsjechië (veel) hoger plaatsen. Oké en stiekem Moldavië ook. Natalia is best iconisch geworden met haar apathische pasjes (doet me denken aan Britney's fameuze optreden tijdens de VMA's in 2007) en de mic drop. En vergeet niet de valse laatste uithaal in de eerste halve finale. Queen of the gays.

geplaatst:
alexspyforever schreef:
Het publiek moest het dus stellen met een opname van hun halve finale.

En zelfs dat niet. Het was een opname van een repetitie.

Zeer leuke besprekingen trouwens!

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Polen op de allerlaatste plaats? Heerlijk nummer juist. Verdiende veel beter. Ze hadden alleen een veel jongere / betere zanger met een leuke uitstraling moeten neerzetten. Dit nummer past niet echt bij een man van bijna 40.

Leuk om de reviews te lezen. Naast Polen zou ik ook Denemarken, Servië en in mindere mate IJsland en Tsjechië (veel) hoger plaatsen. Oké en stiekem Moldavië ook. Natalia is best iconisch geworden met haar apathische pasjes (doet me denken aan Britney's fameuze optreden tijdens de VMA's in 2007) en de mic drop. En vergeet niet de valse laatste uithaal in de eerste halve finale. Queen of the gays.

Ach ja ik moet er uiteindelijk eentje als laatste zetten. Het had net zo goed Tsjechië kunnen zijn of een van die love songs waar ik u niet zo veel mee heb. Of Hooverphonic al zou dat vooral te maken hebben met mijn aversie voor Alex Callier.Maar het was ook gewoon erg saai gebracht. Nu goed vanaf morgen komen er inzendingen die ik beter vond. Ik heb de reviews ook geschreven in volgorde van de publieksscores beginnend van onderaan. Dat betekende dat ik Australië uiteindelijk erg lang een van de beste nummers vond. Dus wees gerust er komen ook reviews die ik met de grote loftrompet zal bezingen.
Er waren trouwens wel meer inzendingen die hun lied besloten met een hoge noot aan het eind. Dat is precies wel een dingetje zo.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

En zelfs dat niet. Het was een opname van een repetitie.

Zeer leuke besprekingen trouwens!

Thx! Wat Ysland betreft....
Ik geloof best dat veel mensen dit leuk vonden, want het was natuurlijk erg apart. Anderzijds had ik ook wel het gevoel dat er best wat sympathiestemmen aan hun werden gegeven omdat ze niet live konden aanwezig zijn.

geplaatst:
Måneskin officieel de Top 40 gehaald! Dat is de eerste winnaar, afgezien van Duncan, sinds Måns Zelmerlöw in 2015.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Vindt Alex Callier überhaupt wel iets leuk? De winnaar was het ook niet voor hem geloof ik: variétérock.

"variétérock", dat is wel echt een uitstekende omschrijving van de inzending van Italië.

geplaatst:
Ga ik verder met de landen die een D-score hebben gekregen, het wordt al beter, maar nog geen nummers die ik voor het plezier ga opzetten. Hier zijn een aantal hoog scorende landen tussen, mijn verontschuldigingen moest het iemand voor de borst stoten.

24) Frankrijk – Barbara Pravi – Voilà
2de finale (499 punten, publiek: 251, jury: 248)

https://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/France-Barbara-Pravi-Eurovision-2021-First-Rehearsal.jpg

Frankrijk is nog zo een ESC land dat vaak de hemel in wordt geprezen vooraleer ze een noot hebben gezongen. Vergeef me dat ik vooraf al best kritisch ben, Fransen zijn nogal chauvinistisch dat is wel geweten. Nu goed er zijn wel degelijk een aantal Franstalige songs die ik zeer kan smaken: ‘La Ballade des Gens Heureux’, ‘Les Lacs du Connemara’, ‘Gigi l’Amoroso’, ‘Poupée de Cire, Poupée de Son’ om er maar enkele te noemen. Als we echt van het Franse chanson gaan spreken dan is het onvermijdelijk dat de naam van Edith Piaf zal vallen met haar ‘Je ne regrette rien’ en ‘Milord’. En dat is meteen waaraan ik moet denken als je mevrouw Pravi hoort. Het enthouisiasme en het dat typische chansongehalte zijn er helemaal, maar om Barbara nu een nieuwe Edith Piaf te noemen, dat is veel te veel eer. Edith Piaf was een grande dame die ondanks dat ze geen dansmuziek maakte me toch wel degelijk niet stil kan laten zitten. Dat had ik met deze ‘Voila’ totaal niet. Het veelvuldige gebruik van het woord ging me eigenlijk eerder irriteren. Bepaalde ‘kenners’ zullen me dan maar een cultuurbarbaar noemen, maar om het op zich Frans te zeggen ‘je m’en fous’. Ik vind het een gedateerde en praterige song, voila!

23) Zwitserland – Gjon’s Tears – Tout l’Univers
1ste halve finale 2 (291, publiek: 135, jury: 156)
3de finale (432 punten – public: 165, jury: 267)

https://cdn.unitycms.io/image/ocroped/400,400,1000,1000,0,0/OhndLZy2XjQ/97LWEcEe4CR9SOQpy7VTmq.jpg

Had het aan de jury gelegen had deze jongen het festival gewonnen. Het zou goed aansluiten bij de winnaar van vorige editie (2019) Duncan met zijn ‘Arcade’, opnieuw een rustig nummer. Het publiek had duidelijk zin in iets steviger maar uiteindelijk kwam hij toch nog op het podium. Naar het schijnt een heel aardige jongen en dat geloof ik ook best. Hij houdt er echt van om te zingen. Waar hij misschien wel nog op moet letten is de choreografie of misschien nog beter achterwege laten. Ik kan het ondertussen al iets beter waarderen dan de eerste keer dat ik het hoorde, al zal het geen favoriet van mij worden daarvoor zijn er teveel andere aanstekelijkere nummers. Ook teert het iets teveel op zijn hoge stemgeluid. Het komt vor mij iets teveel als gimmick over om op het gevoel te spelen. Denk wel dat het in zijn genre wel ver kan schoppen en gun het hem ook wel.

22) Israel – Eden Alene – Set Me Free
5de halve finale 1 (192 punten, publiek: 93, jury: 99)
17de finale (93 punten, publiek: 20, jury: 73)

https://eurostory.nl/wp-content/uploads/2021/05/edenalene-scaled.jpg

Op zich lijkt er niet echt iets mis met dit nummer. Eden is een leuke verschijning ondanks dat haar stekkebeentjes nu niet meteen een lust voor mijn ogen waren. Ach het lieve kind kan daar natuurlijk niet aan doen. Heel enthousiast, dynamisch, het is knap dat ze niet buiten adem geraakte. Misschien ging het wel allemaal iets te snel, was er teveel focus op het dansen of het feit dat ze enkel werd bijgestaan door mannelijke dansers (dat is precies ook zo een dingetje dance nummer met zangeres enkel omringd door jongens) of het moment dat haar stem plots nasaal ging klinken als ze ‘don’t let me down’ zong? Misschien teveel kleine dingetjes waar ik me aan stoorde om hier echt van te kunnen genieten. En dan vergeet ik bijna nog te zeggen als men naar het einde toe haar wit kleedje afnemen, staat ze zo goed als in haar lingerie te zingen. Ach dat is dus de betekenis van ‘set me free’? Goedkoop trucje eigenlijk en misschien is dat wel de reden dat ze het een stuk minder deed in de finale tegenover een 5de plaats in haar halve finale.

21) Zweden – Tusse – Voices
7de halve finale 1 (142 punten, publiek: 51, jury: 91)
14de finale (109 punten, publiek: 63, jury: 46)

https://static.eurovision.tv/hb-cgi/images/93617b5a-33d1-4d38-8028-abf235b1c081/gallery-19:10.jpg

Iemand merkte op als Zweden een kapstok op het podium zette zouden ze nog doorgaan naar de finale. Nu dat zou de vrolijke jongen (ja ik twijfelde eerst nog, Tusse heeft nogal een meisjesachtig gezicht) oneer aandoen, want hij heeft wel een goede stem. Natuurlijk wie Zweden en ESC zegt, denkt automatisch aan Abba. Maar dit lijken ze nu toch al een tijdje achter zich te hebben gelaten en misschien best ook, want ik twijfel of dat nu nog zou scoren. Tusse brengt een vrolijk nummer met enthousiasme en ook zijn dansers delen in die vreugde. Het lied brengt een positieve boodschap van verbondenheid door middel van miljoenen stemmen die weerklinken van over de hele wereld. Dat is op zich wel allemaal heel mooi, maar met een groep die enkel uit donker gekleurde mensen bestaat voelt het wel heel erg black live matters aan. Volgens mij was de boodschap krachtiger geweest als blank en zwart zij aan zij stonden. Verder gaat het wat mij betreft ook wat verloren tussen nummers die toch net wat meer beklijven en me bijblijven. Positief maar net iets te makkelijk naar mijn gevoel.

20) Nederland – Jeangu Macrooy – Birth of a New Age
23ste in finale (11 punten, publiek: 0, jury: 11)

https://static01.nyt.com/images/2021/05/22/business/22eurovision-finals-blog-netherlands/merlin_188092098_418ddd05-0481-44f2-9185-10ffa6aeb42b-superJumbo.jpg

Nederland was titelverdediger door hun overwinning in 2019 met Duncan. Daarom moesten ze ook geen halve finale spelen. Het zou anders maar erg zijn als je u niet zou kunnen plaatsen als organisator. Helaas ook voor hen geen punten van het publiek maar de vakjury’s hadden er toch nog 11 punten voor over. Van alle nulscores is het wel het lied wat het meest blijft hangen en dat komt vooral door dat ene zinnetje in het Surinaams ‘yu no man broko mi’ hetgeen letterlijk betekent ‘je kan me niet breken’. Heel jammer dat de rest van de song gewoon in het Engels is. De vrolijkheid druipt er van af, met een van de dansers die haast van elastiek lijkt. Het is zo een nummer dat je verwacht op een Afrikaans of Zuid-Amerikaans festival in een westers land. Ik vind het jammer dat ze niet hebben gekozen om het volledig in het Surinaams te doen of in het Nederlands met dat heerlijke Surinaamse accent van een Trafassi (kleine wasjes, grote wasjes). Dan zou deze song die wel lachwekkend het broccoli lied werd gelabeld, een van mijn favorieten kunnen zijn geweest.

19) Letland – Samanta Tina – The Moon is Rising
17de (laatste) in halve finale 2 (14 punten, publiek: 10, jury: 4)

https://static.eurovision.tv/hb-cgi/images/93795c53-a17e-46f3-8834-b2991cfab822/gallery_card_small.jpg

De blonde zangeres zingt over the queen of the night en de maan die opkomt op een leuke doch repetititieve beat die net als de vloeiende patronen op de achtergrond aan het oosten doen denken. Allemaal in het groen inclusief de danseressen die ik weet niet wat moesten voorstellen. Handen waren kennelijk ook belangrijk. Probleem is de zang. Neen Samanta zingt zeker niet vals maar ik had het gevoel dat ze ging overdrijven waardoor het hoe langer het duurde minder aangenaam werd om naar te luisteren. Zeker niet het slechtste maar ik kan wel begrijpen waarom het niet echt in de smaak viel.

18) San Marino – Senhit - Adrenalina
9de halve finale 2 (118 punten, publiek: 42, jury: 76)
22ste finale (50 punten, publiek: 13, jury: 37)

http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/San-Marino-eurovision-2021-first-rehearsal.jpg

Persoonlijk ben ik niet zo fan van kleine landen en ministaten die aan ESC meedoen. Niet dat ik het die landen niet gun, maar vaak is het gewoon een extra inschrijving voor een groter land. Zo vaardigde het kleine Luxemburg wel vaker een artiest uit Frankrijk af. Het is voor die kleine staten natuurlijk ook niet vanzelfsprekend om ieder jaar een andere artiest te vinden en telkens weer dezelfde sturen dat zou ook gaan vervelen. Zangeres Senhit is dus een Italiaanse maar het het lied dat ze brengt voelt zo wat Arabisch aan. Dat zij en haar dansers zo van die pofbroeken dragen die mij doen denken aan Aladdin en de sprookjes van 1001 nacht versterkt dat gevoel nog meer. Beetje een mix van dance en rap. Ik vond het wel aangenaam tot halfweg plots een rapper aankomt met zonnebril en kniebroek. De brave man komt kennelijk uit de USA en is bekend onder de naam Flo Rida (ja ik wist dat Nederlandse rappers soms gekke namen hadden zoals Kraantje Pappie, maar kennelijk kennen de Amerikanen er ook wat van). Dus ja uiteindelijk werd het nummer voor mij dan toch nog danig verknald. Gek dat een Amerikaan dan naar Europa kon komen maar Australië braaf thuis moest blijven, misschien had die leuke Montaigne het ook zo moeten doen, al zou ik niet direct weten bij welk land haar stijl paste. Of misschien had ze gewoon de UK moeten vertegenwoordigen, want hun inzendingen doen het al lang niet meer goed en ze was dan ook rechtstreeks geplaatst geweest voor de finale.

17) Slovenië – Ana Soklic – Amen
13de in halve finale 1 (44 punten, publiek: 8, jury: 36)

https://eurovoix.com/wp-content/uploads/2021/02/Ana-Soklic-1.jpg

Ana Soklic brengt soul en bezingt het leven, het heelal, de natuurverschijnselen (althans dat denk ik toch) gezien de beelden die we voorbij zien komen. Vooral geel is een dominante kleur en Ana gaat gekleed in een sober wit mantelpakje. Ze heeft een krachtige stem en ik ben er niet uit of ik er een hele avond naar zou willen luisteren. Alleszins zou het dan toch wat gevarieerder mogen zijn. Met zo een titel en ‘hallelujah’ dat menig keer wordt herhaald kan je er niet omheen dat het toch religieus geïnspireerd lijkt waar ik nu ook niet zo meteen fan van ben al heeft dit ook wel zijn plaats en had het van mij gerust naar de finale gemogen.

16) Ierland – Lesley Roy – Maps
16de (laatste) in halve finale 1 (20 punten, publiek: 4, jury: 16)

https://i2-prod.buzz.ie/incoming/article24137752.ece/ALTERNATES/s615/0_image_6487327-4JPG.jpg

Ierland was in het (verre) verleden altijd een te duchten tegenstander. Ze wonnen op een gegeven moment zo vaak (3 keer op rij van 1992-1994 en dan nog eens in 1996 hun laatste keer tot dusver) dat ze op den duur niet meer wilden winnen omdat het organiseren van het ESC toch veel geld kostte. Dat zou ondertussen met de sponsoring van de big 5 moeten zijn verholpen. Na de overwinning van het klassieke nummer ‘The Voice’ van Eimear Quinn in 1996, eindigden ze in 1997 nog eens 2de en vanaf dan eindigden ze niet meer in de top 5. Vaak komen ze ook niet meer door de halve finales. Dit jaar is dat niet anders. De song van Lesley Roy is wel aardig al drijft het wellicht iets teveel op de stripverhalen achtergrond waarin ze zich voortbeweegt. Dat is zonder meer heel knap gemaakt, maar het verdoezelt dat het een vrij zwak lied is. Ik ben ook niet zo fan van haar stemgeluid. Of ze een finale waardig was, dat vind ik dan weer wel want visueel toch een van de betere. Waarom vooral het publiek dit niet leuk vond, misschien iets te kinderachtig?

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
(quote)

"variétérock", dat is wel echt een uitstekende omschrijving van de inzending van Italië.

Hoe zou je dan de inzending van België omschrijven?

geplaatst:
alexspyforever schreef:
Hier zijn een aantal hoog scorende landen tussen, mijn verontschuldigingen moest het iemand voor de borst stoten.

24) Frankrijk – Barbara Pravi – Voilà

Je maakt je disclaimer wel meteen terecht geplaatst.

Leuke besprekingen. Soms helemaal raak, soms helemaal niet met je eens (zoals bij Frankrijk).

geplaatst:
catdog schreef:
Måneskin officieel de Top 40 gehaald! Dat is de eerste winnaar, afgezien van Duncan, sinds Måns Zelmerlöw in 2015.

Het blijft wel bij deze zo lijkt het. Zowel Zwitserland als Frankrijk (en ook de nieuwe van Duncan Laurence trouwens) gaan te traag door de tipparade en dat is geen goed teken. De streaming lijkt daar toch nog te weinig zonder veel airplay. Ben benieuwd hoe de top 40 met de andere maneskin-liedjes en dan vooral I Wanna Be Your Slave om zal gaan. Dat nummer heeft een geweldige streaming in de slipstream van hun winst, maar hij staat ook deze week niet in de tipparade. Ik zal morgen de single top 100 standen weer hier posten als ze bekend zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:50 uur

geplaatst: vandaag om 03:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.