menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Misschien lag de ommekeer ook wel bij Arcade die de beste chartrun sinds 2012 had van alle winnaars internationaal gezien. Ook dit jaar zie je echt een impact die er eigenlijk hiervoor vele jaren niet echt was. Met af en toe een uitzondering (zoals Loreen). 1944, Toy, Amar Pelos Dois, Running Scared, Believe en Molitva bleven heel erg in de eurovisiebubbel en hadden vrijwel geen internationaal hitsucces. En bij nummers als Heroes, Rise Like a Phoenix, Only Teardrops, Satelite en Hard Rock Hallelujah was het beperkt. Tot en met midden tot eind jaren '80 leverde songfestivalwinst bijna altijd een internationale hit op. daarna werd dat een stuk wisselvalliger.

geplaatst:
Qua omschrijving van Hooverphonic herhaal ik mezelf nog maar eens een keer.

starbright boy schreef:
Nogmaals Hooverphonic was best aardig in de 90's maar zijn vervallen tot zouteloze Starbucksmuziek voor op de achtergrond tijdens het verwerken van de aantekeningen van je team-vergadering.

Kwam voor mij dichtbij de inzending van Letland in 2019 daar had ik ook zulke associaties.

geplaatst:
En dan nog even Carola, haar debuutalbum, uitgebracht rondom haar eerste eurovisiedeelname is nog steeds het bestverkochte album in zweden ooit. Het eerste liedje is Framling natuurlijk,maar ook het tweede herken je misschien wel:

Haar versie had in deze tijd een opmerkelijke revival op feestjes en social media, waardoor ze het nog eens opnam met Zara Larson. Die versie was vorig jaar een nummer 1-hit in Zweden.

Ook op het album staan versies van Gloria (van Raf, later op het songfesival met Umberto Tozzi en tot een hit gemaakt door Laura Branigan) en Mickey (dat de enige grote vooral Amerikaanse hit was voor Toni Basil).

geplaatst:
alexspyforever schreef:
(quote)

Hoe zou je dan de inzending van België omschrijven?

trippop

geplaatst:
starbright boy schreef:
En dan nog even Carola, haar debuutalbum, uitgebracht rondom haar eerste eurovisiedeelname is nog steeds het bestverkochte album in zweden ooit. Het eerste liedje is Framling natuurlijk,maar ook het tweede herken je misschien wel:
(embed)

Haar versie had in deze tijd een opmerkelijke revival op feestjes en social media, waardoor ze het nog eens opnam met Zara Larson. Die versie was vorig jaar een nummer 1-hit in Zweden.
(embed)

Er mag dan ook wel even worden gezegd dat "Why Tell Me, Why" van Anita Meyer een van de allerbeste Nederlandse hits uit de geschiedenis is. Tegenwoordig nogal onderschat omdat mensen Anita truttig vinden maar man! wat een sterk nummer is dat. En tijdloos ook.

Die 80's cover van Carola vind ik sterk, die moderne versie vind ik echt bagger.

geplaatst:
Zo ben ik bij de de landen gekomen die een C-score hebben gekregen

15) Bulgarije – Victoria – Growing Up is Getting Old
3de halve finale 2 (250 punten, publiek 101, jury: 149)
11de finale (170 punten, publiek: 30, jury: 140)

https://static.eurovision.tv/hb-cgi/images/93795a9b-8248-4b47-8cb2-fe224dc35148/gallery_card_big.jpg

Werd door sommige mensen ook wel gelabeld als een slaapliedje en daar kan ik wel inkomen. Victoria zingt mooi al lijkt haar stem nog niet tot haar volledige wasdom gekomen. Lijkt me een lief meisje dat makkelijk voor het populaire genre had kunnen kiezen maar ze opteerde voor een rustig nummer met een onderwerp met zoals we in Vlaanderen zeggen ‘dat is een waarheid als een koe’. Nu ok het gaat wel om meer dan dat zoals omgaan met het verlies van dierbaren, depressies en dergelijke meer. Zou desondanks ook perfect in een Disneyfilm passen. De jury vond dit veel beter dan het publiek, ook geen verrassing. Fijn als luisternummer op de radio omwille van haar stem maar het liedje zelf blijft niet hangen. En jammer van die suffe kleren.

14) Noord-Macedonië – Vasil – Here I stand
15de in halve finale 1 (23 punten, publiek: 11, jury: 12)

https://static.eurovision.tv/hb-cgi/images/9361b2e7-c335-4b36-934e-7449af05bb61/download.jpg

Zoals een commentaar op youtube aangaf, perfecte love song voor in een Disneyfilm. Ok dat is niet echt origineel maar dankzij een speciale trui komen worden er enkele leuke effecten getoond met oa een hart. De sterkte van het nummer is echter de stem van Vasil. Deze man heeft een prachtstem en het zou me niet verbazen dat hij gevraagd zal worden voor de meer klassieke optredens. Misschien is dat de reden dat het niet zo aansloeg, te klassiek en te retro, dat werkt niet meer in het moderne ESC. Nochtans moet hij zeker niet onderdoen voor de rustigere songs van Portugal, Zwitserland of Frankrijk. Dit was ook zeker finalewaardig geweest.

13) Kroatië – Albina – Tick-Tock
11de halve finale 1 (110 punten, publiek: 53, jury: 57)

https://pbs.twimg.com/media/E1sbRNAX0AMvVHM.jpg

Een score van 110 (de hoogste van alle niet gekwalificeerde landen) was dus niet genoeg voor een finaleplaats. Als je ziet wat er wel in de finale stond is dat wel pijnlijk. Onder andere Noorwegen en België hielden Albina uit de finale; Ik wijs alweer met de vinger naar de vakjury’s die vrijgevig waren voor België. Ok het nummer van dit meisje heeft wel iets van Britney Spears en haar body (ik bedoel de kleding die ze draagt) accentueert haar vormen en legt de focus op haar benen. Verder nog veel focus op dans want ja ze zingt immers over het populaire Tick-Tock platform waar veel jonge mensen dansfilmpjes posten. Niet echt bijzonder maar wel leuk.

12) Roemenië – Roxen – Amnesia
12de halve finale 1 (85 punten, publiek: 27, jury: 58)

https://img2.rtve.es/v/5907851?w=1600&preview=1621368589359.jpg

Dit lijkt me zo een nummer dat je meerdere keren moet hebben gehoord en bekeken om het te waarderen. Dat klopt ook, want ik moet zeggen dat ik erg gefascineerd hebben zitten kijken. Roxen is met 21 nog erg jong en heeft ook wel een wat diepere stem dan gebruikelijk is bij een meisje. Ik hou er wel van. Het lijkt ook perfect te passen met het thema dat ze aansnijdt goed uitgebeeld door haar en haar dansers. De act van gevangen te zitten in een psychiatrische instelling, ik vind het prachtig. Kennelijk heet haar muziekgenre Deep House. Fijne ontdekking!

11) Albanië – Anxhela Peristeri – Karma
10de halve finale 2 (112 punten, publiek: 38, jury: 74)
Finale 21ste (57 punten, publiek: 35, jury: 22)

https://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/anxhela-peristeri-albania-silver.jpg

Zat samen met San Marino in de halve finale waar ze 9de en 10de werden en ook in de finale waren ze aan elkaar gewaagd. Uiteindelijk scoorde Albanië vooral dankzij het publiek toch nog iets beter, volkomen terecht naar mijn mening. Ok Anxhela was nog schaarser gekleed dan het meisje uit Kroatië en ja ik ben eerlijk het was zeker niet onaangenaam om naar haar ronde vormen te kijken. Er zijn mensen die ESC ook wel een vleeskeuring vinden, maar ik vond het al bij al nog wel meevallen. En de beweringen dat je daarmee altijd goed scoort kunnen ook de prullenmand in als ik de kledijkeuze van het gros van de best scorende landen kijk. Nu zouden we nog vergeten dat deze dame ook wel degelijk een mooie stem heeft en met veel passie zingt, bovendien in haar eigen taal. Jammer dat ze maar weinig beweegt. Ik kon me al zo voorstellen dat ze ging buikdansen. De song blijft misschien niet echt hangen (haar verschijing des te meer), maar fijn zonder meer.

geplaatst:
Ik duik de top 10 binnen, de onderste helft, B-scores. Vanaf nu enkel nog lofredes...

10) Griekenland – Stefania – Last Dance
6de halve finale 2 (184 punten, publiek: 80, jury: 104)
10de finale (170 punten, publiek: 79, jury: 91)

https://greekcitytimes.com/wp-content/uploads/2021/05/Screen-Shot-2021-05-17-at-4.46.59-pm.png

De eerste keer dat ik dit zag viel vooral de act op (met die zwevende kleren en onzichtbare trappen) en uiteraard mooi meisje zeg! Verder nog een leuk pakje, mooie stem en toffe visuals. Het minste vind ik eigenlijk de song zelf, dat komt nogal standaard over. Stefania lijkt alles te hebben om het te maken in de muziekwereld, maar ze verdient een beter liedje. Nu goed ze had er duidelijk wel plezier in! Kennelijk is de tekst dan toch niet zo oppervlakkig als ik eerst had gedacht. Het heeft een apocalyptisch thema dus ja dan is 'last dance' wel toepasselijk me dunkt.

9) Noorwegen – TIX – Fallen Angel
10de halve finale 1 (115 punten, publiek: 77, jury: 38)
18de finale (75 punten, publiek: 60, jury: 15)

https://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/02/TIX-Wins-Melodi-Grand-Prix.jpg

Van alle rustige nummers vond ik TIX de beste. Dit had misschien niet zozeer met zijn nummer zelf te maken hebben al heeft die jongen wel een prachtige stem. Het verhaal begint eigenlijk al bij zijn artiestennaam ‘TIX’. Op een gegeven moment zet hij zijn donkere bril af en zie je hoeveel last hij van die ‘tics’ heeft. Bewonderigenswaardig dat hij dit toont aan de wereld. Het lied is dus wel toepasselijk alsook de act waarbij als een witte engel op de grond wordt gehouden door de ketens van de demonen. Leuke beeldspraak Eigenlijk wel fijn dat het publiek dit beter kon waarderen dan de vakjury al blijft een 18de plaats wel redelijk mager. Uiteraard heeft iedereen zo wel zijn redenen om het ene wel en het andere niet te appreciëren. Ik geef grif toe, mensen met een beperking heb ik wel een zwak voor, maar wederom hij zingt prachtig en daar gaat het toch vooral om. De act is sober maar wel krachtig.

8 ) Cyprus – Elena Tsagrinou – El Diablo
6de halve finale 1 (170 punten, publiek: 78, jury: 92)
16de finale (94 punten, publiek: 44, jury: 50)

https://media.ekirikas.com/filesystem/images/20210519/low/ap21138713000140_25_412933.JPG

Een groot deel van de Cypriotische bevolking is religieus (orthodox als ik me niet vergis) dus die waren niet meteen opgezet met een lied waarin een schaars geklede dame haar liefde bezingt aan de duivel. Ik vind het niet verrassend dat zowel het publiek als de vakjury’s dit beoordeelden als een middenmoter. De inhoud van de song heeft net zo veel om het lijf als de dress code van blonde Elena, maar ik vond het zo catchy en het bleef toch in mijn hoofd hangen. Leuke choreografie ook van de danseressen allemaal verkleed als duiveltjes. Verder ook nog fraai de rode kleureffecten en het vuur. Doet me wat denken aan ‘Vandaag is rood, de kleur van… de liefde en ook el diablo!’ Elena doet mij qua stijl ook wel een beetje denken aan Jennifer Lopez, ik lust het wel.

7) Azerbaijan – Efendi – Mata Hari
8ste halve finale 1 (138 punten, publiek: 91, jury: 47)
20ste finale (65 punten, publiek: 33, jury: 32)

https://imgn.rgcdn.nl/75eb92a103974907a99b3d676014caee/opener/Efendi-uit-Azerbeidzjan-tijdens-de-repetitie-van-de-eerste-halve-finale-van-het-Eurovisiesongfestival-Foto-ANP.jpg?v=fhan3JcGPEXpmkVIaXcw-A2

Eigenlijk net als de entry van Cyprus is dit een song met weinig inhoud. Efendi zingt dat ze een verleidelijke vrouw is en ik denk niet dat veel mensen haar daar ongelijk in kunnen geven. Niet enkel zijzelf maar haar danseressen evenzeer. Wat me vooral ook aansprak was de muziek en de visuals waardoor ik me echt in het oude Arabië waande. Dit was hier veel beter gedaan dan de inzending van San Marino waar het rap gedeelte ging overheersen. Leuk ook die pose waarbij Efendi zoals Vishnu meerdere armen leek te hebben. Australië deed dit ook. Ook hier hou ik wel van.

6) Australië – Montaigne – Technicolour
14de in halve finale 1 (28 punten, publiek: 2, jury: 26)

https://eurovoix.com/wp-content/uploads/2021/05/Australia-3-scaled.jpg

Ik val eigenlijk van mijn stoel dat deze inzending niet enkel sneuvelde in de halve finale maar slechts een schamele 2 punten kreeg van het publiek. Ze waren het enige land dat omwille van de coronamaatregelen niet naar Rotterdam konden afzakken en live konden performen. Heeft dat meegespeeld, wellicht wel. Maar als er een van de landen in mijn ogen in de finale had moeten staan waren zij het wel. Montaigne heeft een kapsel in 3-kleuren. Kennelijk is dat wel een dingetje van haar, dat haar kleuren als ik foto’s van haar googel. Ze doet me denken aan wijlen Dolores O’ Riordan, zangeres van The Cranberries. Montaigne heeft ook dat typische stemgeluid waar ik wel van hou. Ze brengt samen met haar 3 danseressen een vrij rustige choreografie die echter in combinatie met het klank- en lichtspel voor een visueel hypnotiserend spektakel zorgt. Ik kan er eigenlijk niks slechts over zeggen. Het is alsof ik werd meegenomen naar een andere dimensie...

geplaatst:
Het is duidelijk dat wij geen gelijkende smaak hebben

Maar leuk leesvoer is het wel. De dames doen het goed merk ik

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Er mag dan ook wel even worden gezegd dat "Why Tell Me, Why" van Anita Meyer een van de allerbeste Nederlandse hits uit de geschiedenis is. Tegenwoordig nogal onderschat omdat mensen Anita truttig vinden maar man! wat een sterk nummer is dat. En tijdloos ook.

Die 80's cover van Carola vind ik sterk, die moderne versie vind ik echt bagger.

Ik ben het dus helemaal met je eens. Ook Anitas eerdere hit, The Alternative Way vind ik nog altijd echt tof. De moderne versie heeft een te hoog soundmix-gehalte of Michael Rice gehalte in eurovisietermen waar vreselijk over de top zingen wordt verward met goed zingen. Dat nekt die versie voor me.

geplaatst:
Dan de hits in de top 100. Het stort behoorlijk in behalve Maneskin, die de nummer 1 moeten laten aan de nieuwe wereldster van 2021, Olivia Rodrigo. Maar andere nummers gaan ook allemaal goed.
De top 100
2 (1) Zitti e Bueno - Maneskin
5 (25) I Wanna Be Your Slave - Maneskin
15 (3) Voila - Barbara Pravi
31 (29) Sweet Water - Davina Michelle
34 (15) 10 Years - Dadi Freyr
51 (19) Shum - Go_A
53 (16) Tout L'Univers - Gjon's Tears
56 (22) The Dark Side - Blind Channel
61 (31) El Diablo - Elena Tsagrnou
63 (92) Coraline - Maneskin
67 (36) Je Me Casse - Destiny
76 (44) Mata Hari - Efendi
79 (47) Arcade - Duncan Laurence
82 (--) Beggin- Maneskin
83 (45) Last Dance - Stefania
84 (30) Birth of a New Age - Jeangu Macrooy

De tiplijst
5 (15) Torne a Casa - Maneskin
14 (2) Think About Things - Dadi Freyr

In de top 40 is Maneskin de hoogste nieuwe op nummer 24.

geplaatst:
Als wij Anita ipv Linda hadden gestuurd in 1981 (met een NL vertaling) dan hadden we Bucks Fizz alle hoeken van het podium laten zien en dan hadden we nu een dikke fan fav onder de oude winnaars in handen. Zeker weten. Dat was de Euphoria van de 80's geweest.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Het is duidelijk dat wij geen gelijkende smaak hebben

Maar leuk leesvoer is het wel. De dames doen het goed merk ik

Dat is natuurlijk ook wel het leuke aan zo een festival. Er is voor elk wat wils, behalve misschien voor de zware metalfans.En ik vind het ook wel fijn om te zien hoe smaken kunnen verschillen. Hoe dat de ene iets geweldig en de andere vind het prut. Het is ook geen geheim dat ik ik liever dames hoor zingen. Maar toch ook 2 mannelijke zangers in mijn top 5 (Litouwen, Italië), das voor morgen. Ik zal wellicht een van de weinige zijn die Italië in zijn top 10 heeft en Finland niet (zelfs een heel pak lager).

geplaatst:
alexspyforever schreef:
Ik zal wellicht een van de weinige zijn die Italië in zijn top 10 heeft en Finland niet (zelfs een heel pak lager).

Nope, Italië gelijk na San Remo mijn nummer 1 en Finland op 35 (maar vond ik live in Ahoy dan weer wel een hoogtepunt gek genoeg). Dus dat zijn we dan weer eens met elkaar.

geplaatst:
Italie haalt mijn top 10 niet denk ik, maar wel mijn top 15. En Finland is zeker bottom 10 hier.

geplaatst:
Ook hier Italië in de top-10 (top-5) en Finland daar buiten.

geplaatst:
Ok dan toch niet zo uitzonderlijk als ik dacht. Denk dat de grote rockfans of diegene die het liever wat luider en ruiger hebben dan blijkbaar voor die 2 nummers kiezen omdat ze de rest een pak minder vinden. Oekraïne leek me ook wel populair bij die liefhebbers wellicht omwille van het elektro gehalte.

geplaatst:
Voor mij geldt hetzelfde. Italië veel leuker als Finland. (Maar ik ben dan ook geen rockfan).

geplaatst:
Ok dan rest nog de top 5 die allemaal A-scores hebben gekregen:

5) Italië – Maneskin – Zitte e Buoni
Finale 1ste (524 punten, publiek: 318, jury: 206)

https://pix.eurovisionworld.com/pix/eurovision-2021-winners-maneskin-from-italy.jpg

Ok deze rockgroep wint dus ESC 2021. Was het mijn favoriet? Neen, dat was Oekraïne. Was het een verdiende winnaar? Het verschil met de 2de Frankrijk was 25 punten (niet zo heel groot) maar als we dan de publieksscores gaan vergelijken wint Italië overduidelijk met 51 punten meer dan Oekraïne en 67 meer dan Frankrijk. Finland (ook een rocknummer) al 100 punten achter. Uiteindelijke nummer 4 Ysland moet al 138 punten toegeven en Zwitserland die 3de eindigde haalde dan nog ocharme 52% van het totaal publieksstemmen van Italië. Dus ik denk niet er dan nog veel te argumenteren valt. De stem van het publiek heeft beslist, een beetje zoals de kiezer heeft altijd gelijk (al snappen de politici dat meestal niet en doen ze toch hun eigen zin maar die discussie gaan we hier niet voeren). Maar toch krijg je als er een winnaar die wat steviger of gewaagder uit de hoek komt, de kritieken dat het lawaai en geschreeuw het heeft gewonnen van de ‘echte’ muziek. Dit moet je natuurlijk interpreteren als ik ben boos dat mijn (rustigere en oubolligere) favoriet niet heeft gewonnen. Het ESC is vriendjespolitiek! Nonsens als enkel de jury mocht beslissen had Zwitserland gewonnen die bij het publiek zelfs geen top 5 konden afdwingen. Het publiek weet niet wat echte of goede muziek is! Kan iemand mij een objectieve definitie geven van wat goede muziek is? Neen, dat is net als het beoordelen van film, kunst etc volkomen subjectief. Het ESC is teveel show er is te weinig focus op de muziek en de song. Dat is ook onzin want het festival heet al jaren eurovision song contest, de performance en het visuele zijn ondertussen veel belangrijker geworden. Wie wil anno 2021 noch een festival waar de meerderheid bestaat uit ballades, chansons, trage (vaak triestige ook) songs die vrij statisch worden gebracht. ESC moet een goede mix zijn van allerlei muziekgenres. Het ene jaar wint er wel eens iets rustiger het andere iets meer uptempo. Waar de mensen wel duidelijk nood aan hadden na meer dan een jaar coronaleed en het ontbreken van een 2020 editie, was duidelijker iets waarop er toch stevig gedanst of gejumpt kon worden. Ik denk dat het nummer van Italië perfect in dat plaatje past. Kniesoren gaan misschien nog de ophef bovenhalen dat de zanger van Maneskin zou gesnoven hebben tijdens de puntenbedeling, hetgeen ook weer volslagen onzin was. Het feit dat hij vrijwillig een drugstest wilde ondergaan (waarop hij negatief testte), vond ik eigenlijk al genoeg dat de anti’s naar een strohalm zochten om hen te diskwalificeren protest dat flink werd gevoed door een Franse minister. Maneskin is een verdiende winnaar en allesbehalve amateurs of schreeuwers. De eerste keer dat ik het hoorde was ik niet zo erg onder de indruk, maar hoe vaker ik het beluister hoe beter ik het vind. Doe het zanger Damiano David maar eens na met zoveel energie op het podium staan en dat nog eens aan hoge snelheid zingen (niet schreeuwen en zeker niet vals). Demensen die denken dat ze ook kunnen winnen omdat ze goed kunnen schreeuwen (dat was een van de reacties op facebook), ik moet er hartelijk om lachen. Hooverphonic bandleider noemt het variété rock, maar wat kent die zuurpruim er nu van? Als ik het ga vergelijken met het andere rocknummer (van Finland) dan is het wel duidelijk welke groep het meest verfrissend is. De Finse inzending was gewoon oude wijn in al even oude zakken. Ook Frankrijk was veel te belegen om als winnaar uit de bus te komen. Je moet toch een beetje met de tijd meegaan en dat geldt vooral ook voor de kijkers die 1 keer per jaar hun kritische stem laten horen waarna ze weer onder hun steen kruipen hunkerend naar de goede ouwen tijd. Knap ook dat Italië steeds weer trouw blijft aan de eigen taal en dat Italiaans zich ook wel leent voor dit genre. Hoe rebels is de song? Wel de titel vertaald in het Engels is ‘Be quiet and behave’. De Engelse vertaling brengt geen uitsluitsel over waar de song precies over gaat, het lijkt me te letterlijk vertaald en dat het eerder poëtisch moet worden gezien. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo belangrijk is, it rocks en daar gaat het om. Ook fijn dat Maneskin een vrouwelijk lid heeft in de persoon van bassiste Victoria de Angelis. Zij kwam trouwens met de naam ‘Maneskin’ hetgeen Deens is voor maneschijn (haar moeder is een Deense). Ook proficiat aan gitarist Thomas en drummer Ethan Torchio. De 4 kenden elkaar al van in de middelbare school, ook mooi. Om met de woorden van zanger Damiano af te sluiten ‘Rock & Roll never dies!’

4) Malta – Destiny – Je Me Casse
1ste halve finale 1 (325 punten, publiek: 151, jury: 174)
7de finale (255 punten, publiek: 47, jury: 208)

http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/Destiny-Je-Me-Casse-Malta-Eurovision-2021-1.jpg

Winnaar in haar halve finale deze stevige meid van Malta is één grote brok energie. Wat een stem zeg! Het lied is misschien niet het meeste originele, maar wel een leuk statement dat ze maakt. ‘So if I show some skin, it doesn’t mean I’m giving in.” Vrij vertaald: Het is niet omdat ik wat huid toon (ze heeft een kort kleedje waarin ze dus haar benen toont) dat wil daarom niet zeggen dat ik met de eerste de beste in de koffer wil duiken.’ Opvallend is dat het publiek toch zeker in de finale veel minder beoordeelde dan de vakjury’s. Zou haar gewicht dan toch hebben meegespeeld. Ik vrees ergens van wel, hetgeen heel erg jammer is. Of misschien nog erger, dat er nog veel mannen zouden zijn die denken als een vrouw te uitdagend (in hun ogen dan) is gekleed, dat ze er gewoon om vragen. Natuurlijk moet ik oppassen met zulke veronderstellingen/beschuldigingen. Maar een goede reactie tegen al die bodyshaming die je op de sociale media ziet, is het wel.

3) Rusland – Manizha – Russian Woman
3de halve finale 1 (225 punten, public: 108, jury: 117)
9de finale (204 punten, public: 100, jury: 104)

https://cdni.rbth.com/rbthmedia/images/2021.05/original/60a7d01385600a3e1335d359.jpg

Rusland is niet meteen het meest populaire land in Europa, het is ook altijd wel wat met die beleidsmakers. Wit-Rusland en Turkije worden om die redenen ook geweerd uit ESC. Ook deelname van Israel wordt gezien de oplaaiende conflicten met Palestina door veel mensen in vraag gesteld. Het speelt onbewust denk ik toch wel mee met kijkers en jury in hun beoordeling. Ik denk niet dat Manizha kan afgerekend worden op de capriolen van haar president, integendeel. Ze brengt een positief feministisch lied waarin ze Russische vrouwen oproept om zichzelf te zijn, aan zichzelf te denken, voor zichzelf te zorgen en dat ze niet passief moeten zitten wachten op een prins die uiteindelijk zegt wat ze moeten doen en hoe ze zich moeten gedragen en hoe er uit te zien. Ze stelt ook de oorlogen aan de kaak die voor gebroken families zorgt. Ik zeg positief feminisme want er zijn ook feministes die de definitie een heel andere betekenis geven. Dit zijn eerder SJW’s (social justice warriors) die zogezegd anti-man zijn en pro-vrouw maar ze veroordelen vooral vrouwen die vrouwelijk zijn zogezegd omdat ze dat enkel zouden doen om mannen te behagen. Goed deze discussie ga ik hier niet voeren. Manizha is van origine een Tadzjikistaanse (Tadjikistan is een van de ex-Sovjet Unie staten en is gelegen in Azië) en wow een dame met excusez le mot ‘ballen’! De manier waarop ze opgezet als een matroesjka poppetje opkomt en dan als een vlinder uit har cocon springt, geweldig! En dan brengt ze haar boodschap op ludieke wijze en ook met vuur, letterlijk zelf. Ja, graag meer van dat. Maar ik kan ook begrijpen dat er mensen zijn die vinden dat het liedjesfestival niet dient om statements te maken. Ik hou er wel van maar winnen hoeft voor mij ook weer niet.

2) Litouwen – The Roop – Discoteque
4de halve finale 1 (203 punten, publiek: 137, jury: 66)
8ste finale (220 punten, publiek: 165, jury: 55)

https://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/04/TheRoopFavouriteGroup2021.jpg

Wat kan ik hiervan zeggen? Is dit een diepzinnig nummer? Neen. Maakt het een bepaald statement? Mh, niet echt. Zit er dan gevoel in? Ja, zeker wel. Is het een leuk nummer? Absoluut! Als er een nummer is die het beste kan worden omschreven als het corona en lockdown nummer met de bijbehorende frustraties en beperkingen, is het dit wel. The Roop drukt met wat gekke danspasjes, gele pakjes en een discodeuntje de wens uit die we zowat de hele wereld heeft tijdens de pandemie. We kunnen niet naar buiten om te dansen. Wat kunnen we dan wel doen? We kunnen thuis discotheek houden en dansen met onszelf! Eenvoudig maar geniaal.

1) Oekraïne – Go_A – Shum
2de halve finale 1 (267 punten, publiek: 164, jury: 103)
5de finale (364 punten, publiek: 267, jury: 97)

http://wiwibloggs.com/wp-content/uploads/2021/05/Go_A-First-Rehearsal-Eurovision-2021-Ukraine.jpg

Hoewel het in een sterke competitie moeilijk is om één favoriet naar voren te schuiven, was het voor mij wel al duidelijk. Deze band brengt 2 genres samen die in het verleden niet denkbaar zou zijn: folk en electro waardoor je het genre folktronica krijgt. Folk is wat ik misschien mijn guilty pleasure zou noemen. Ik ben nog nooit naar een folk festival geweest maar toen Laïs in mijn stad was komen optreden had ik niet getwijfeld om te gaan kijken; Ik werd niet teleurgesteld. En ja noem mij ook maar een oude technohead en een kind dat graag met die elektro dingetjes speelde van mijn veel oudere neven die hun eigen bandje hadden. Ik amuseerde me rot met de elektronische simulatie van al die instrumenten dat dit dingetje kon verwezenlijken. Het was dan ook al snel duidelijk dat er voor mij geen muzikale carrière was weggelegd. Maar terug naar Go_A. Zij brengen eigenlijk wat ik de essentie van eurovisie song zou noemen. Het is een genre dat dat heel duidelijk afwijkt van de rest, het gaat duidelijk met de tijd mee, het hoort bij de cultuur van het land en het wordt gezongen in de eigen taal. Zangeres Kateryna Pavlenko heeft ook een specifiek stemgeluid. Voor sommige klinkt het misschien wat scherp, maar ik vond het zeer goed passen. Ze was nogal statisch, maar daarom niet minder passioneel en voor de dynamiek zorgde de andere bandleden wel voor. Ook de choreografie met die aureolen en dan die rennende figuren op de achtergrond gaven het iets magisch, een gevoel van opgezweept te worden als een loper die wordt aangemoedigd om de finish te halen of een berg te beklimmen en de top te bereiken met een overwinningskreet als climax. Leuk weetje is misschien dat Kateryna als kind flink te kampen met een longziekte en overleefde ternauwernood 2 operaties. Het was moeilijk om te zingen nadien maar ze vond een manier door anders te leren ademen. Hier kan ik enkel het grootste respect voor hebben.

geplaatst:
alexspyforever schreef:
De stem van het publiek heeft beslist, een beetje zoals de kiezer heeft altijd gelijk

Oeh, die vind ik toch wel gevaarlijk eigenlijk

Er zijn jaren geweest waar Turkije enorm scoorde sinds de invoering van televoting. Ik weet zeker dat als de Turken een schemerlamp op het podium hadden neergezet ze nog steeds hoog zouden scoren.

De nationale finales in Nederland hebben toch echt slechte bijdrages opgeleverd en intern gekozen nummers waren kwalitatief beter (Anouk, Common Linnets, Duncan Laurence).

Het opvallende van de laatste edities iswel dat het publiek steeds serieuzer lijkt te stemmen en dat de vreemde keuzes en vriendjespolitiek vooral bij de jury's te vinden is. Althans, dat is het gevoel dat ik er bij heb. Zou ik voorstander zijn om volledig terug te keren naar televoting dan zeg ik toch nee. Hou nog maar even zo als het nu is.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Het opvallende van de laatste edities iswel dat het publiek steeds serieuzer lijkt te stemmen en dat de vreemde keuzes en vriendjespolitiek vooral bij de jury's te vinden is. Althans, dat is het gevoel dat ik er bij heb. Zou ik voorstander zijn om volledig terug te keren naar televoting dan zeg ik toch nee. Hou nog maar even zo als het nu is.

Eens. Ik heb dat idee ook gekregen. Maar ook ik ben van mening dat de jury nog wel van toegevoegde waarde is. Al is het alleen maar om het gewicht van een ongunstige startpositie enigszins uit te balanceren. Ik ben ervan overtuigd dat het tegenvallende publieksresultaat van Malta (1e in de halve finale) maar ook Zwitserland te maken heeft gehad met een optreden in de eerste helft.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat het tegenvallende publieksresultaat van Malta (1e in de halve finale) maar ook Zwitserland te maken heeft gehad met een optreden in de eerste helft.

Ik weet dat die tweede helft altijd heilig is, maar ik heb ook wel het gevoel dat we het soms belangrijker maken dan het is. Een goed nummer redt het van zichzelf wel.

Hier is leuke info te vinden over de startpositie van de winnaars:

Eurovisie Songfestival 1956-2020: feiten en weetjes | Muziek en Film: Televisie - muziek-en-film.infonu.nl

Over Malta: je kent misschien ook wel de verhalen hoe er geld tegenaan is gesmeten door Malta wat invloed had op de bookmakers. Misschien moeten we dat nummer achteraf toch anders gaan bekijken qua kans op de winst.

Gebruikte Malta belastinggeld voor bookmakers en sociale media? – Songfestival.be

geplaatst:
Ik denk nu dat de kijkers de nummers al lang op voorhand kunnen beluisteren en bekijken via oa youtube, maakt de startpositie toch minder uit. Tenzij je het op de oude manier wil doen en de songs en acts pas op het festival zelf voor de eerste keer beluistert. Maar in het verleden wonnen er ook wel inzendingen die vroeg aan de beurt kwamen. De Zweedse winnaar met "Diggi-Loo Diggi-Ley" was zelfs als eerste aan de beurt in 1984.

geplaatst:
Is that you, John Wayne? Is this me?

geplaatst:
alexspyforever schreef:
De Zweedse winnaar met "Diggi-Loo Diggi-Ley" was zelfs als eerste aan de beurt in 1984.

Nederland ook in 1975.

geplaatst:
Qua plaatsing; ik denk dat het net is als met diaspora. Het is wel van invloed maar als het liedje het allerbeste is dan wint het ondanks een slechte plaatsing of een gebrek aan diaspora.

Ik zou echter wel heel graag eens een land vanaf de 2e plek zien winnen.

geplaatst:
De slechte naam van die tweede startplek wordt ook wel in standgehouden doordat de producers daar tegenwoordig bijna standaard het land neerzetten dat de slechtste betting odds heeft van alles wat in die helft geloot heeft. Er was niemand op aarde die dacht dat Albanie dit jaar zou gaan winnen.

geplaatst:
Barbara Pravi komt terug naar Rotterdam. Ze staat in april 2022 in Lantaren/Venster in Rotterdam. En doet ook een verder toertje en komt in Amsterdam, Nijmegen, Eindhoven, Groningen en Utrecht.

geplaatst:
starbright boy schreef:
De slechte naam van die tweede startplek wordt ook wel in standgehouden doordat de producers daar tegenwoordig bijna standaard het land neerzetten dat de slechtste betting odds heeft van alles wat in die helft geloot heeft. Er was niemand op aarde die dacht dat Albanie dit jaar zou gaan winnen.

Ik vind dat sowieso ontzettend idioot dat de producers het bepalen. Slechtste regel van het ESC aller tijden.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik vind dat sowieso ontzettend idioot dat de producers het bepalen. Slechtste regel van het ESC aller tijden.

Die heb ik ook nooit begrepen. Dat is toch iets van de laatste paar jaar? gewoon een lootje trekken en dat is het startnummer. Klaar, en veel eerlijker. jammer dan voor de zogenaamde flow van de show.

geplaatst:
Het is volgens mij al ingevoerd in 2013 of daaromtrent. Volgens mij was een van de aanleidingen Engelbert Humperdinck die als eerste lootte in 2012 terwijl het bepaald geen opener was en de UK die daarover mopperde. Ik denk dan ook jammer dan. Nu kijk je toch met een half oog naar de producers als de score van Malta tegenvalt. D'r Hangt altijd een geurtje omheen, ik hou daar ook niet van. Overigens zwoeren de producers dit jaar de betting odds en de volgorde van de halve finale niet te kennen toen ze de volgorde bepaalden. Je kunt zelfs nog twee bakken maken desnoods. Met ballads en up tempo. En dan als je net twee keer de ene hebt gehad de andere nemen. Maar er moet weer veel meer toeval in.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:02 uur

geplaatst: vandaag om 03:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.