menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Of eventueel meerdere slots waarin je kunt loten in plaats van eerste en tweede helft. Bijv. startpositie 1-5, 6-10, etc. Dat maakt het wat mij betreft al een stuk eerlijker.

geplaatst:
Voor wie de Internationale Song Festival Top 50 die Radio 2 op 16 mei uitzond nog eens wil terugluisteren:

ISF Top 50 - 2021

geplaatst:

Beggin staat inmiddels in de Hot 100 in de VS. Net als Arcade nog steeds trouwens. Maneskin is een blijvertje met nu al drie nummers die de wereld over gaan.

geplaatst:
Ja, Arcade is daar heel laat alsnog aangeslagen. Een paar maanden geleden kwam het pas de Hot 100 binnen.

geplaatst:
starbright boy schreef:
(quote)

Beggin staat inmiddels in de Hot 100 in de VS. Net als Arcade nog steeds trouwens. Maneskin is een blijvertje met nu al drie nummers die de wereld over gaan.

Ze zijn echt ongelooflijk succesvol overal, ook in landen die niet deelnemen aan het Songfestival.

Misschien heel raar, maar ik vergelijk het een beetje met het Doe Maar-effect van begin jaren '80: aanstekelijke muziek met een randje waardoor het vrij breed gewaardeerd wordt. Vooral jongeren lopen er mee weg.

Bandleden met allemaal een eigen karakter: de sexy, stoute zanger (beetje wat Henny Vrienten voor Doe Maar was), de mysterieuze drummer mooiboy (in Doe Maar was dat Ernst Jansz), de wat nerdy gitarist maar oh zo belangrijk voor de band (Doe Maar had deze in de vorm van Jan Hendrix) en dan hebben ze nog de stoere chick op bas: mooie meid, biseksueel waardoor velen zich met haar kunnen identificeren.
Zoiets slaat blijkbaar aan. Geen kleurloze band in elk geval, oprecht, maar toch ook wat gelikt.

Ik gun het ze enorm en was gelijk na de San Remo winst fan, zou mijn neus er nu voor op kunnen halen, maar ik draai hun albums ongelooflijk vaak en vind het heerlijk. Meegillen met de jonge meisjes laat ik dan maar achterwege

geplaatst:
Heb een beetje het gevoel dat de een voorloper zijn van rock-revival onder jongeren. Ik merk daar meer van. Rock wordt voor het eerst in heel lang weer populairder.

geplaatst:
Ik ben daarentegen al weer vergeten hoe het nummer klonk.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Heb een beetje het gevoel dat de een voorloper zijn van rock-revival onder jongeren. Ik merk daar meer van. Rock wordt voor het eerst in heel lang weer populairder.

Kan kloppen. Mijn nichtje van 15 is nu helemaal into rock en haar vriendinnen ook.

Arcade is platina in de VS: Duncan Laurence krijgt in VS platina plaat voor Arcade | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Hij stijgt deze week naar 41 in de Hot 100. Ik vraag me af of Arcade wereldwijd een grotere hit is dan Euphoria. De andere winnaars uit de jaren '10 komen in elk geval niet in de buurt. Ik denk dat Euphoria groter was binnen de deelnemende landen, maar Arcade scoort veel en veel beter daar buiten en is meer een wereldwijde hit.

Overigens is het zover dat ik al 12-jarige meisjes in Maneskin T shirts zie. Gek genoeg is Beggin van die groep meer de hit dan het winnende lied.

starbright boy schreef:
Overigens is het zover dat ik al 12-jarige meisjes in Maneskin T shirts zie. Gek genoeg is Beggin van die groep meer de hit dan het winnende lied.

I Wanna Be Your Slave ook. Zelf vinden ze het geloof ik wel jammer dat uitgerekend een cover die ze een paar jaar geleden maakte zo populair is.

Ik vind het dan weer jammer dat ze nu zo populair zijn bij zulke jonge meisjes. Daarmee krijgt de band toch een bepaald stempel opgedrukt en wordt niet meer serieus genomen bij het oudere publiek (ik las vandaag de commentaren van het Studio Brussel publiek op hun succes in die lijst: dat was niet mals, onterecht wat mij betreft en gewoon ook flauw).

Ondanks dat ik er schijt aan zou moeten hebben voelt het inmiddels wat ongemakkelijk. Maar goed: ik blijf ze leuk vinden, en het is goed dat rock weer populair is op deze manier en hun boodschap is duidelijk en kan zeker geen kwaad, integendeel.

Duncan gun ik alle succes. Grappig om het verschil met Måneskin te zien: die stormen alle hitlijsten binnen met drie nummers en zijn al weer nieuwe nummers aan het opnemen terwijl de winst op het Songfestival nog vers is, daar waar Duncan het allemaal wat op z'n beloop liet en na twee jaar ineens echt scoort.

Dat Maneskin goed scoort bij 12-jarige meisjes verbaast me niets, dat deed Bon Jovi destijds ook.

totaal verkeerd gepost. Was de bedoeling voor een Ladder somewhere hier op MuMe.

meneer schreef:
totaal verkeerd gepost. Was de bedoeling voor een Ladder somewhere hier op MuMe.

Nou ja, misschien ben je benieuwd welke stad het volgend jaar gaat organiseren

aERodynamIC schreef:
Nou ja, misschien ben je benieuwd welke stad het volgend jaar gaat organiseren

Zou weleens leuk zijn als het op Soestdijk werd gehouden (prima podium !).
https://img.metronieuws.nl/images/E8CMW-B25XizSa_0mykBMqGTX9Y=/1536x542/smart/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2Fintocht-Soestdijk-e1605428738803.jpg
Maar ik vermoed dat het toch echt bij die andere Goedheiligman in Rome wordt gehouden
https://cdni.rt.com/actualidad/public_images/2021.02/article/603b7d4de9ff71222f21fdf7.JPG

Die is dan niet zo blij met dat Sodom en Gomorra in zijn stad

aERodynamIC schreef:
Die is dan niet zo blij mij dat Sodom en Gomorra in zijn stad

Die stad is al zo’n 2000 jaar een soort Sodom & Gomorra. Die kijken, denk ik, echt niet zo op van zo’n Eurosong Festival. Volgens mij wordt dat festival met open, verlangende armen ontvangen

Hou alleen je jeugd thuis..

Belgie (de Franstalige RTBF is aan de beurt) maakt volgende week al bekend met welke artiest ze in 2022 naar Italie gaan. Het lied komt natuurlijk later pas, maar daarmee zijn de Belgen extreem vroeg. Gezien de staat van dienst de laatste jaren ben ik ook wel benieuwd. Want de RTBF inzendingen in 2013 en 2017 beehoorden wat mij betreft tot de toppers. In 2015 hadden ze zelfs het allerbeste nummer van allemaal. Alleen in 2019 pasten de puzzelstukjes minder goed.

Ach, namen zeggen me niks, bekend of onbekend. Het gaat om het nummer en vervolgens hoe dat gepresenteerd wordt.

Jérémie Makiese is de zanger die voor de Belgen naar Italie gaat. De winnaar uit The Voice Belgique, waar blijkbaar Loic Nottet coach was dit jaar (naast co-schrijver van zijn liedje Beverly Jo Scott, voor wie Jeremie koos).

Hij zingt prima en is heel veelzijdig, maar zoals wel vaker bij dit soort shows geeft het lang niet al zijn identiteit prijs. Daarvoor hebben we inderdaad een lied nodig. En een presentatie. Roberto Bellarossa won the Voice Belgique in 2013, Loic Nottet was tweede in 2015, Blanche haalde in 2017 de finale net niet, terwijl Eliot er in 2019 in de eerste liveshow al uit lag. Het past dus in een Waalse traditie om naar The Voice te kijken.

Tsja, zingen kan 'ie wel maar de keuze van de nummers vind ik niet zo. Die poppy neosoul trek ik meestal niet, dus hij zal dan net met een uitzondering moeten komen.

Blijkbaar is Douwe Bob een wappie.

Douwe Bob zegt tour af vanwege coronatoegangsbewijs - Douwe Bob zegt tour af na onvrede QR-code • Minder toeristen naar Nederland dan vorig jaar | NOS

Sukkel.

Go_a, De Oekraiense inzending komt naar Nederland voor een aantal concerten. Heb steeds meer het idee dat Eurovisie weer beter werkt als carrieremove. In de jaren 90 en 00 en een aardig deel van de jaren 10 lukte dat maar heel beperkt.

Ja, dat vind ik echt wel erg leuk. Barbara Pravi doet het ook zo goed met haar concerten en over Måneskin hebben we het maar niet eens meer (kaarten waren binnen enkele seconden al weg, geen schijn van kans).

Ook het succes van Duncan in de States zegt wel wat en als ik tegenwoordig zeg dat ik het Songfestival leuk vind zijn de reacties helemaal niet lullig meer. Er waren ooit andere tijden.....

Het Eurovisie Songfestival 2022 wordt van 10 tot en met 14 mei gehouden in het PalaOlimpico in Turijn.

Link

Ik ga denk ik wel weer kijken.

I told you so (op 23 mei)

starbright boy schreef:
Geloof me, alle toneelstukjes ter zijde;. Het wordt Turijn. Die stad is erg eager en het is in het welvarende noorden waar ook geld is. Rome schijnt hier dan weer geen zin in te hebben. Ik sluit niet uit dat ze het stiekem al lang weten. Italie heeft vaak bijna gewonnen de laatste jaren, maar de EBU wil sowieso een procedure.

Leuke stad, Turijn. Niet dat dat relevant is voor het hosten van een Songfestival, maar Turijn heeft well een gunfactor bij mij. Torino 2022 bekt ook lekker.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:18 uur

geplaatst: vandaag om 20:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.