MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:

Heeft iemand al gezegd dat we beter Stefania hadden kunnen sturen in plaats van Jeangu?

Onweerwolf
harm1985 schreef:
Heeft iemand al gezegd dat we beter Stefania hadden kunnen sturen in plaats van Jeangu?

Ik denk het niet, volgens mij zou zo'n gedragen soulnummer met Surinaams refrein totaal niet passen bij Stefania.

Bovendien zou het verwarrend voor de kijker zijn als Stefania in hetzelfde songfestival voor 2 verschillende landen optreedt.

ranboy schreef:
Bovendien zou het verwarrend voor de kijker zijn als Stefania in hetzelfde songfestival voor 2 verschillende landen optreedt.

Hierdoor vraag ik me dan weer af of de regels er iets over zeggen of dat zou mogen? Waarschijnlijk is het nooit aan de orde geweest (??) maar stel dat een artiest en 2 landen het er over eens worden: zou het mogen??

Jeangu zou dan Griekenland doen, daar hebben ze ook brókolo

LucM schreef:
Het succes van Hooverphonic is na hun hoogtepunt begin jaren '00 flink gezakt, zeker na het vertrek van Geike (hun vorige albums vielen commercieel en artistiek tegen).

Als je de geschiedenis over de verkoop, ontvangst en bv hitnoteringen er gaat bijnemen, zie je dat die stelling eigenlijk niet klopt.

Internationaal zijn ze in meer dan 20 jaar tijd teruggevallen natuurlijk, dat wel. Wat ook te maken had met hun platenmaatschappijen etc. De scene waar zij in 't buitenland het meest in scoorden, is ook gewoon langeaamaan verdwenen. Maar naast enkele buitenlandse successen heeft Hooverphonic ook in eigen land veel hoogtepunten gekend zonder Geike.

Wat Nederland betreft, daar heeft Hooverphonic het altijd wat minder gedaan dan in tal van andere delen van de wereld.

Met de deelname aan het ESF heeft Hooverphonic terug een hit hier en ik durf wedden dat hun recentste album met Geike goed gaat verkopen en daar is Hooverphonic in de eerste plaats om te doen.

Hooverphonic had ook met Luca hits, zowel in de algemene top als bv op Studio Brussel. Het is niet zo dat dit al jaren geleden was voor hen, of iets dergelijks.

Mijn favoriete periode is die met Geike, maar Hooverphonic is het qua verkoop en ontvangst prima blijven doen al die tijd. En met Noémie zelfs héél goed. Ook al was ik het er niet altijd mee eens. Het laatste album (Luca) vond ik niet denderend.

dix schreef:
Grootste winnaar vanavond was natuurlijk Rotterdam

https://i.imgur.com/AHktffl.jpg

Wat een toffe show gisteravond! Nederland en Rotterdam hebben zich op een fraaie manier gepresenteerd aan Europa. Vooral visueel was het tip top verzorgd. Hoogtepunt vond ik de rooftop optredens. Optredens die er zonder corona waarschijnlijk niet (op die manier) geweest zouden zijn. Zo heeft toch elk nadeel zijn voordeel.

De presentatoren deden het behoorlijk. Niet spectaculair, maar ze gingen ook nergens onderuit. Nikkie en Edsilia vond ik wel net wat frisser dan Jan en Chantal. Vooral van Chantal Janzen had ik op dat vlak wat meer verwacht.

Enige dikke domper van de avond is de winst van Italië. De zwakste winnaar in vele jaren. Dan had ik nog liever de Linkin Park rockers uit Finland bovenaan zien staan.
Mijn persoonlijke favorieten Bulgarije en Portugal vielen helaas wat tegen. Andere favoriet Oekraïne deed het gelukkig wel goed, al had ik op wat meer jurypunten gerekend. Frankrijk tot slot had ik ook graag zien winnen. Misschien niet bijster origineel, maar wel krachtig gedragen en fraai in beeld gebracht.

Helaas... het publiek besliste anders.

De dikste radiohit die we aan dit jaar gaan overhouden?

Ik gok Natte Haring en Cyprus.

Die van Cyprus heeft al meer dan 500 miljoen Spotify plays te pakken...

Prima avond hoor. Mijn favoriet was Litouwen en vervolgens Oekraïne, Bulgarije, Cyprus en (vast als enige) Duitsland. Jammer dat Polen er niet bij kon zijn. Nederlandse organisatie en presentatie leken me ook prima.

Ik kan me wel vinden in de winst van Italië. Als rockliefhebber vind ik de meeste songfestivalinzendingen binnen dit genre vaak vreselijk, vaak karikaturaal en inhoudsloos. Finland voldeed ook wel aan dit stereotype, hoewel bij nader inzien toch niet onaardig. Toch haak ik af wanneer zo'n refrein begint met 'Put your middle fingers up'. Des te knapper in ieder geval dat Italië een kleine snaar bij mij wist te raken. Pluspuntje dat een vrouw in een niet stereotype rol als gitarist in die band fungeert. Het land verdient het ook wel na jarenlang goede inzendingen. Iedereen heeft het altijd over Zweden, maar sinds Italië weer van de partij is, sturen ze jaar na jaar een topinzending. Frankrijk heeft denk ik net niet goed genoeg gescoord bij de jongeren.

Benieuwd of de sms-gate nog invloed heeft gehad op de uitslag, maar het lijkt me wel mee te vallen, toch meer een Nederlands dingetje.

De Arena van Verona wordt genoemd als locatie voor volgend jaar

Geloof me, alle toneelstukjes ter zijde;. Het wordt Turijn. Die stad is erg eager en het is in het welvarende noorden waar ook geld is. Rome schijnt hier dan weer geen zin in te hebben. Ik sluit niet uit dat ze het stiekem al lang weten. Italie heeft vaak bijna gewonnen de laatste jaren, maar de EBU wil sowieso een procedure.

jasper1991 schreef:
... en (vast als enige) Duitsland.

Nu niet dat het een favoriet was alhier, maar ik begrijp de haat voor de Duitse inzending ook niet. Misschien omdat ik er toch wel de humor van inzag? Het sprong er tenminste uit, waar ik bij veel relatief goed scorende nummers uit steeds diezelfde landen toch het gevoel had dat het alwéér de afgezaagde Songfestival-brij van de afgelopen jaren was.

starbright boy schreef:
Geloof me, alle toneelstukjes ter zijde;. Het wordt Turijn. Die stad is erg eager en het is in het welvarende noorden waar ook geld is. Rome schijnt hier dan weer geen zin in te hebben. Ik sluit niet uit dat ze het stiekem al lang weten. Italie heeft vaak bijna gewonnen de laatste jaren, maar de EBU wil sowieso een procedure.

Verona ligt wel ook in het noorden toch? Maar ik heb er verder geen zicht op, klinkt niet onlogisch dat het een noordelijke stad wordt in plaats van Rome.

Dat België boven Nederland eindigt is in deze editie heel normaal. Eigenlijk hoorde hun nummer op een derde of vierde plaats te eindigen.

Duitsland was qua stijl vooral waar het songfestival in de donkere jaren '00 mee vergeven was maar dan nog flauwer en een thema wat meer bij deze tijd hoort. Ik ben ook wel een beetje opgelucht dat dat flopte.

Ponty Mython
Geenstijl verwoordde de inzending van België wel treffend:

De ravissante mevrouw Geike Arnaert kent u natuurlijk van Zoutelande, waar ze samen met de zanger van Bløf zat te verzuipen in wodka en bokking van haar pa. Het liedje heeft wel iets weg van Hooverphonic, een soort Warhaus, maar dan slecht. Verdomd, het is Hooverphonic.

Vreselijk nummer inderdaad. Zoutloze trip-pop.

En ik hoop dat we niet ineens gaan denken "wij moeten een rockband" Kane is gelukkig ter ziele, maar voor je het weet sturen we fucking Kensington. Ik ben ook bang dat Davina Michelle met een gezichtsloos nummer sturen en dan verbaasd zijn als dat flopt. Laten we vooral eigenzinnig blijven. Nederlands zou wel een keer leuk zijn, maar dan op de minst Troskompas manier mogelijk. 4 van de 5 nummers in de top 5 zijn niet in het Engels dit jaar. Ook die eigenzinnigheid wordt beloond. Ik zou best uitbundig en een beetje plat willen, maar ik durf het niet want voor je het weet heb je niet iets cools als Jedward maar krijg je Duitsland gisteren.

Wat me ook opvalt is dat de jury minder conservatief stemde dan verwacht en ook behoorlijk voor een paar landen ging waar ik dat niet verwacht had. Het verschil tussen jury en televote was aanzienlijk minder groot dan in 2019.

Onweerwolf
Ik denk dat in veel landen de jury is verjongd met influencers ipv platenbobo's.

Het nummer van Nederland vond ik niet slecht maar deed mij niet veel en ik ben het alweer vergeten. Typisch een nummer dat iedereen wel aardig vindt maar niet genoeg op erop te stemmen.

Duitsland vind ik ook geen hoogvlieger maar ik kan de humor wel inzien.

Overigens vond ik het niveau in de finale dit jaar best meevallen met toch een aantal sterke nummers (Frankrijk, Zwitserland, Portugal en Litouwen). Oekraïne deed mij eerst niet veel maar weet ik steeds meer te waarderen ook al vanwege hun eigenzinnigheid. Italië en Malta reken ik ook tot de beteren en in mindere mate België (al kan het niet tippen aan hun topwerk anno 1998-2000), Ijsland (die van vorig jaar vind ik een stuk beter), Bulgarije (al hield het mijn aandacht niet de hele tijd vast) en Zweden (catchy maar niet zuiver genoeg gezongen).

De enige echte draak kwam van Groot-Brittannië, dat ze 0 punten zouden halen had ik wel verwacht. Onbegrijpelijk dat het land van The Beatles en The Stones de laatste 20 jaar op het ESF enkel met bagger afkomt (Engelbert Humperdinck vond ik zelfs één van hun minst erge inzendingen).

O Ja, GEEN SUZAN EN FREEK!!!

starbright boy schreef:
En ik hoop dat we niet ineens gaan denken "wij moeten een rockband" Kane is gelukkig ter ziele, maar voor je het weet sturen we fucking Kensington.

Anderzijds: we kunnen ook denken "We moeten iets met een Franse titel" en The Shorts sturen.

Zelfs dat is een beter idee als Kensington ook al zijn dat nu uitgebuikte vijftigers en bestaat die band al niet meer sinds 1987 en werd het nummer met alleen een Franse titel dit jaar zevende terwijl hoger verwacht werd.

Bij ons hangt het volgend jaar af van de RBTF. (Franstalig België) Van mij mogen die Loïc Nottet nog eens sturen. Die heeft ondertussen nog wel enkele songs gemaakt die het, althans volgens mij, zeer goed zouden doen op het hedendaagse songfestival. Die weet vast nog wel wat uit z'n mouw te schudden.

PS: Wat Hooverphonic betreft, ik vond hun staging niet goed. Uitstekende performance op muzikaal vlak en bovenal de zang, maar de presentatie werkte toch niet echt. Ik snap het idee wel, paste perfect bij de song, maar de uitvoering daarvan werkte gewoon niet. Nochtans dezelfde persoon als die van Arcade.

De staging vond ik ook het minpunt bij Hooverphonic, die was rommelig en heeft hun beslist punten gekost maar het nummer zelf is OK (maar niet groots) en op de zang was niets op aan te merken.

Dat ongemakkelijk schuifelen met die voetjes tijdens dat verplichte camera-gaat-rond moment ... Wie vond dat een goed idee?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.