Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
geplaatst: 9 februari 2022, 23:24 uur
Brividi schijnt nu al records te verbreken. Zou Italië gewoon weer winnen? Het zou me niks verbazen eerlijk gezegd.
0
geplaatst: 12 februari 2022, 22:25 uur
Het was een drukke avond in Songfestival land:
Estland:
Beetje Orville Peck in een popjasje. Lekker nummer! Kan zomaar een keer mijn nummer 1 gaan worden. Nu nog even niet
Oekraïne:
Het land stuurt altijd wel opvallende inzendingen en dat is nu weer het geval. Hopelijk kunnen ze straks meedoen met alle toestanden daar.
Litouwen:
De trend van nummers in eigen taal zet zich voort. Ik juich het toe. Prima nummer, maar wel zo'n typische middenmoter.
Letland:
Wadde Hadde Dudde Das hebben we toch al gehad?! België had ooit ook zoiets.
1. Italië
2. Estland
3. Litouwen
4. Oekraïne
5. Albanië
6. Tsjechië
7. Spanje
8. Moldavië
9. Ierland
10. Noord-Macedonië
11. Israël
12. Bulgarije
13. Letland
Estland:
Beetje Orville Peck in een popjasje. Lekker nummer! Kan zomaar een keer mijn nummer 1 gaan worden. Nu nog even niet

Oekraïne:
Het land stuurt altijd wel opvallende inzendingen en dat is nu weer het geval. Hopelijk kunnen ze straks meedoen met alle toestanden daar.
Litouwen:
De trend van nummers in eigen taal zet zich voort. Ik juich het toe. Prima nummer, maar wel zo'n typische middenmoter.
Letland:
Wadde Hadde Dudde Das hebben we toch al gehad?! België had ooit ook zoiets.
1. Italië
2. Estland
3. Litouwen
4. Oekraïne
5. Albanië
6. Tsjechië
7. Spanje
8. Moldavië
9. Ierland
10. Noord-Macedonië
11. Israël
12. Bulgarije
13. Letland
0
geplaatst: 16 februari 2022, 19:54 uur
En weer gedoe in Oekraïne: de winnaar zal niet worden uitgezonden naar Turijn.
Ukraine: 'Vidbir' winner Alina Pash will not go to Eurovision πΊπ¦ - Eurovision Song Contest
Ukraine: 'Vidbir' winner Alina Pash will not go to Eurovision πΊπ¦ - Eurovision Song Contest
1
geplaatst: 19 februari 2022, 23:22 uur
Super Saturday in Songfestivalland met nieuwe toevoegingen:
Polen: de grote favoriet maakt zijn rol waar.
Noorwegen: ook zij verzilveren hun favorietenrol.
Kroatië: de favoriet van de jury en televoters aldaar.
Slovenië: de televoting won het van de jury.
San Marino en Malta volgen later vanavond nog.
Polen: de grote favoriet maakt zijn rol waar.
Noorwegen: ook zij verzilveren hun favorietenrol.
Kroatië: de favoriet van de jury en televoters aldaar.
Slovenië: de televoting won het van de jury.
San Marino en Malta volgen later vanavond nog.
2
geplaatst: 19 februari 2022, 23:32 uur
0
geplaatst: 20 februari 2022, 01:11 uur
Malta: saaier dan saai.
San Marino: 14e op het San Remo dit jaar, en nu winst in San Marino. En zo kan je alsnog naar Turijn gaan.
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Litouwen
5. San Marino
6. Albanië
7. Tsjechië
8. Spanje
9. Moldavië
10. Noorwegen
11. Ierland
12. Kroatië
13. Noord-Macedonië
14. Israël
15. Bulgarije
16. Letland
17. Slovenië
18. Malta
San Marino: 14e op het San Remo dit jaar, en nu winst in San Marino. En zo kan je alsnog naar Turijn gaan.
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Litouwen
5. San Marino
6. Albanië
7. Tsjechië
8. Spanje
9. Moldavië
10. Noorwegen
11. Ierland
12. Kroatië
13. Noord-Macedonië
14. Israël
15. Bulgarije
16. Letland
17. Slovenië
18. Malta
0
geplaatst: 22 februari 2022, 17:27 uur
Oekraïne stuurt nu Kalush Orchestra:
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Litouwen
6. San Marin
7. Albanië
8. Tsjechië
9. Spanje
10. Moldavië
11. Noorwegen
12. Ierland
13. Kroatië
14. Noord-Macedonië
15. Israël
16. Bulgarije
17. Letland
18. Slovenië
19. Malta
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Litouwen
6. San Marin
7. Albanië
8. Tsjechië
9. Spanje
10. Moldavië
11. Noorwegen
12. Ierland
13. Kroatië
14. Noord-Macedonië
15. Israël
16. Bulgarije
17. Letland
18. Slovenië
19. Malta
0
geplaatst: 23 februari 2022, 14:22 uur
Met een beetje hulp van Poetin geef ik haar een goede kans op de eerste plek 

3
Onweerwolf
geplaatst: 24 februari 2022, 18:08 uur
Ik draai vanavond alle inzendingen uit Oekraïne. 
edit: overigens is Rusland vooralsnog welkom omdat het ESC apolitiek is, danwel wil zijn. An sich ben ik het daar mee eens (alhoewel dat puur een theoretisch concept is), desalniettemin, als het ESC volgende week zou worden gehouden dan zou de aanwezigheid van Rusland daar nu wel een erg vreemde situatie opleveren wat mij betreft. Hoe dat dan over 3 maanden is gaan we zien, of niet.
Mijn eerste voorspelling voor dit jaar is in ieder geval dat Rusland niet gaan winnen en dat durf ik wel te stellen zonder het nummer te hebben gehoord.

edit: overigens is Rusland vooralsnog welkom omdat het ESC apolitiek is, danwel wil zijn. An sich ben ik het daar mee eens (alhoewel dat puur een theoretisch concept is), desalniettemin, als het ESC volgende week zou worden gehouden dan zou de aanwezigheid van Rusland daar nu wel een erg vreemde situatie opleveren wat mij betreft. Hoe dat dan over 3 maanden is gaan we zien, of niet.
Mijn eerste voorspelling voor dit jaar is in ieder geval dat Rusland niet gaan winnen en dat durf ik wel te stellen zonder het nummer te hebben gehoord.
0
geplaatst: 25 februari 2022, 16:35 uur
AVROTROS wil niet dat Rusland dit jaar meedoet aan Eurovisie Songfestival | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Ik neem aan dat Rusland er wel uitgegooid zal worden, als er anders andere landen af gaan haken. Zeker als Rusland straks ook nog Finland/Estland/Polen/Moldavië zou aanvallen (wat ook niet helemaal is uitgesloten).
Ik neem aan dat Rusland er wel uitgegooid zal worden, als er anders andere landen af gaan haken. Zeker als Rusland straks ook nog Finland/Estland/Polen/Moldavië zou aanvallen (wat ook niet helemaal is uitgesloten).
1
geplaatst: 25 februari 2022, 17:29 uur
Het is nu officieel: Rusland mag niet meedoen. Ze hebben net een statement de deur uit gedaan.
The EBU has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest.
The Executive Board of the EBU made the decision following a recommendation earlier today by the Eurovision Song Contest's governing body, the Reference Group, based on the rules of the event and the values of the EBU. The Reference Group recommendation was also supported by the EBU’s Television Committee.
The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.
Before making this decision the EBU took time to consult widely among its membership.
The EBU is an apolitical member organization of broadcasters committed to upholding the values of public service.
We remain dedicated to protecting the values of a cultural competition which promotes international exchange and understanding, brings audiences together, celebrates diversity through music and unites Europe on one stage.
The EBU has announced that no Russian act will participate in this year’s Eurovision Song Contest.
The Executive Board of the EBU made the decision following a recommendation earlier today by the Eurovision Song Contest's governing body, the Reference Group, based on the rules of the event and the values of the EBU. The Reference Group recommendation was also supported by the EBU’s Television Committee.
The decision reflects concern that, in light of the unprecedented crisis in Ukraine, the inclusion of a Russian entry in this year’s Contest would bring the competition into disrepute.
Before making this decision the EBU took time to consult widely among its membership.
The EBU is an apolitical member organization of broadcasters committed to upholding the values of public service.
We remain dedicated to protecting the values of a cultural competition which promotes international exchange and understanding, brings audiences together, celebrates diversity through music and unites Europe on one stage.
2
Onweerwolf
geplaatst: 25 februari 2022, 17:30 uur
Moldavië zou min of meer een zelfde situatie opleveren als nu met Oekraïne vanwege het conflict in Transnistrië. Estland en Polen zijn NAVO landen. Als Rusland daar aanvalt (het zou dan vermoedelijk eerder eerst Litouwen zijn) dan is een 3e Wereldoorlog een feit en zie ik sowieso geen ESC plaatsvinden. Finland en Rusland zijn overigens aardig bevriend dus daar zal het niet gebeuren.
Maar goed, zo extreem ver zal het waarschijnlijk niet komen. Al snap ik uitstekend dat de mensen in de Baltische staten wel angst hebben.
Ik denk overigens ook dat Rusland er uit gaat worden gegooid hoor op basis van wat er nu al is gebeurd. Het zou me zeer verbazen als dat niet zo gaat zijn. Oorlog is meer dan alleen een politieke kwestie.
edit: ja, de EBU heeft ze er uit gegooid.
https://twitter.com/EBU_HQ/status/1497243831112122368
Dikke +1 voor de beslissing van de EBU overigens. Het is kut voor het festival en helemaal voor de Russische artiesten en songfestivalfans maar dit is de enige mogelijk beslissing die je moet nemen. 100% mee eens.
Maar goed, zo extreem ver zal het waarschijnlijk niet komen. Al snap ik uitstekend dat de mensen in de Baltische staten wel angst hebben.
Ik denk overigens ook dat Rusland er uit gaat worden gegooid hoor op basis van wat er nu al is gebeurd. Het zou me zeer verbazen als dat niet zo gaat zijn. Oorlog is meer dan alleen een politieke kwestie.
edit: ja, de EBU heeft ze er uit gegooid.
https://twitter.com/EBU_HQ/status/1497243831112122368
Dikke +1 voor de beslissing van de EBU overigens. Het is kut voor het festival en helemaal voor de Russische artiesten en songfestivalfans maar dit is de enige mogelijk beslissing die je moet nemen. 100% mee eens.
2
geplaatst: 25 februari 2022, 18:27 uur
Ook ik ben heel blij met deze beslissing. Ik snap ook eigenlijk niet dat er niet meteen vanuit de AVROTROS een statement is geweest dat wij ons zouden terugtrekken als Rusland mee zou doen, zoals Finland wel heeft gedaan.
Overigens:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/873091668/russische-artiesten-spreken-zich-uit-tegen-oekraine-oorlog.
Artikel waarin Sergey Lazarev en Manizha zich uitspreken over de situatie.
Overigens:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/873091668/russische-artiesten-spreken-zich-uit-tegen-oekraine-oorlog.
Artikel waarin Sergey Lazarev en Manizha zich uitspreken over de situatie.
0
geplaatst: 25 februari 2022, 19:29 uur
Onweerwolf schreef:
Finland en Rusland zijn overigens aardig bevriend dus daar zal het niet gebeuren.
Finland en Rusland zijn overigens aardig bevriend dus daar zal het niet gebeuren.
Hahaha, some friendship. Moldavië is toast, daar deel ik je analyse. En de angst in de Baltics lijkt me gegrond.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 februari 2022, 20:01 uur
"Vriendschap" kent natuurlijk allerlei gradaties in geopolitieke opzichten. Feit is dat de relatie tussen Finland en Rusland van een andere aard is dan die met de ex-sovjet staten. Er is geen bestaand conflict tussen Finland en Rusland. Putin heeft een veel minder sterke historische claim op Fins grondgebied dan op bijvoorbeeld Baltisch grondgebied. Finland is een buffer en zolang het niet bij de NATO wil horen kan het dat blijven, de Baltische Staten zijn geen buffers maar een potentiële prooi.
Anderzijds is het een voldongen feit dat een aanval op de Baltische Staten een oorlog met 30 landen tegelijk (mét nucleaire wapens tot hun beschikking) betekent en dat zou niet per definitie het geval zijn bij een aanval op Finland (of Zweden for that matter) en Putin is volstrekt onbetrouwbaar. Dus ik sluit ook verder niets uit.
Anderzijds is het een voldongen feit dat een aanval op de Baltische Staten een oorlog met 30 landen tegelijk (mét nucleaire wapens tot hun beschikking) betekent en dat zou niet per definitie het geval zijn bij een aanval op Finland (of Zweden for that matter) en Putin is volstrekt onbetrouwbaar. Dus ik sluit ook verder niets uit.
0
geplaatst: 25 februari 2022, 20:08 uur
Onweerwolf schreef:
Er is geen bestaand conflict tussen Finland en Rusland. Putin heeft een veel minder sterke historische claim op Fins grondgebied dan op bijvoorbeeld Baltisch grondgebied. .
Er is geen bestaand conflict tussen Finland en Rusland. Putin heeft een veel minder sterke historische claim op Fins grondgebied dan op bijvoorbeeld Baltisch grondgebied. .
Finland is het enige "Scandinavische" land dat de unie en de munt volledig heeft willen accepteren. Een strategische keuze met de blik op het oosten. Finland is weliswaar (nog) geen lid, mmar er ligt een samenwerkingsovereenkomst met de NAVO.
Historische claims zijn er wel degelijk, alleen andersom. Karelië, Viborg.... Anders dan bij buurland Estland is er daardoor geen Russische minderheid binnen de grenzen en dat zal veilig voelen. Nee Finnen en Russen zijn moelijk te beschouwen als geopolitieke vrienden.
0
geplaatst: 25 februari 2022, 23:07 uur
En Oekraïne staat inmiddels tweede bij de bookmakers op nog maar korte afstand van de nummer één Italië.....
Tja, wat moeten we er van vinden.... denk niet dat het land zich daar ook maar enigszins mee bezig zal houden. Het is allemaal zo wrang.
Tja, wat moeten we er van vinden.... denk niet dat het land zich daar ook maar enigszins mee bezig zal houden. Het is allemaal zo wrang.
0
geplaatst: 25 februari 2022, 23:34 uur
Het eruit gooien van Rusland is onvermijdelijk maar maakt me ook een beetje extra triest. Ik had vooral vorig jaar de indruk dat er niet zoveel controle van bovenaf was over wat er gestuurd werd. En dat daarom toen een uitingsvorm was van mensen die voor een ander Rusland stonden. Je zag dat ook bij Hongarije voordat daar de stekker uitging. Maar uiteindelijk zijn er oneindig veel triestiger dingen op dit moment en denk ik aan de mensen in steden als Kiev en ook hoe je je moet voelen als je in Rusland woont en niet achter dit regime staat.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 08:38 uur
aERodynamIC schreef:
En Oekraïne staat inmiddels tweede bij de bookmakers op nog maar korte afstand van de nummer één Italië.....
Dat vind ik altijd zo'n zinloze acties. Je land ligt in puin, maar we laten je het songfestival winnen om je een hart onder de riem te steken.
Sympathy votes

Wat dat betreft doet het IOC het beter met hun verbod op politieke uitingen.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 09:02 uur
Ik vind het ook erg lastig allemaal. Veel oud-Songfestival deelnemers uit Rusland hebben openlijk afstand genomen. Veel Russen staan er niet achter. Sympathy votes vertroebelen de opzet van zo'n festival; het gaat dan niet meer om wat men het best lied vindt. Maar ja, dat is wel vaker een dubieus iets op het Songfestival.
Maar ik snap ook wel dat het raar is als Rusland op dat podium staat (ze kennen het boe-geroep van voorgaande edities nog wel). Ik snap ook dat zo'n festival eigenlijk een beetje raar aanvoelt in deze tijden. Maar dat voelt carnaval ook, dat voelt lekker weekend vieren in de zon ook. Ik zie veel kritiek op het doorgaan van het festival. Maar moeten we dan alles in ons leven cancellen? Doen we met andere oorlogen ook niet.
We leven in een moeilijke tijd (en eigenlijk is er altijd wel wat in de wereld, maar komt het nu allemaal dichtbij met een pandemie en deze oorlog). Laat een Songfestival dan maar even wat leuke afleiding zijn en laten we hopen dat we in mei in een andere, betere situatie zitten.
Wat doet de EBU anders dan? Daar mag dat ook niet en de bookmakers hebben er verder niks mee van doen natuurlijk. Aan sympathy votes kunnen zij niks veranderen, die zijn er zoals bekend altijd al geweest net als vriendjes-stemmen.
Maar ik snap ook wel dat het raar is als Rusland op dat podium staat (ze kennen het boe-geroep van voorgaande edities nog wel). Ik snap ook dat zo'n festival eigenlijk een beetje raar aanvoelt in deze tijden. Maar dat voelt carnaval ook, dat voelt lekker weekend vieren in de zon ook. Ik zie veel kritiek op het doorgaan van het festival. Maar moeten we dan alles in ons leven cancellen? Doen we met andere oorlogen ook niet.
We leven in een moeilijke tijd (en eigenlijk is er altijd wel wat in de wereld, maar komt het nu allemaal dichtbij met een pandemie en deze oorlog). Laat een Songfestival dan maar even wat leuke afleiding zijn en laten we hopen dat we in mei in een andere, betere situatie zitten.
harm1985 schreef:
Wat doet de EBU anders dan? Daar mag dat ook niet en de bookmakers hebben er verder niks mee van doen natuurlijk. Aan sympathy votes kunnen zij niks veranderen, die zijn er zoals bekend altijd al geweest net als vriendjes-stemmen.
0
Onweerwolf
geplaatst: 26 februari 2022, 11:54 uur
harm1985 schreef:
Dat vind ik altijd zo'n zinloze acties. Je land ligt in puin, maar we laten je het songfestival winnen om je een hart onder de riem te steken.
Sympathy votes
(quote)
Sympathy votes

Politieke uitingen zijn verboden op het ESC. Er zijn meerdere inzendingen voor afgekeurd in het verleden en vorig jaar is Belarus er voor geweerd voor een aantal jaren.
Er is tevens nog nooit een land dat heeft gewonnen met sympathy votes.
Dus ga even lekker ergens anders je fakenews verkopen.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 12:45 uur
Bij sporten tellen publieksstemmen niet mee voor wie wint. Bij ESC wél. Dat is mijn punt. Maar goed ook dat Rusland niet mee mag doen, want dan hadden we uit protest allemaal niet op ze gestemd, behalve Wit Rusland dan.
ESC gaat al jaren niet meer alleen om het beste liedje. Anders had Rise Like a Phoenix ook niet gewonnen.
ESC gaat al jaren niet meer alleen om het beste liedje. Anders had Rise Like a Phoenix ook niet gewonnen.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 13:12 uur
Zucht. Dat is een geweldig liedje en een van de beste zangprestaties van het decennium. Maar goed, mensen die onzin willen zien die zullen toch wel weer onzin willen zien, dat was ooit nog veel erger in dit topic. Bovendien: In jaren van eerdere conflicten waar Rusland bij betrokken was deden ze het veelal prima en was daar in de publieksstemmen helemaal niks van te merken. Er speelt politiek gedoe op de achtergrond en er is in de marge wel wat van te zien in de stemmen maar eigenlijk heel erg weinig. En al helemaal de afgelopen 10 jaar. Het is eerder knap hoe klein het festival die rol heeft weten te houden.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 15:16 uur
Ondertussen is bekend wie Australië stuurt. Drama op en top, maar daar hou ik wel van 
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Australië
6. Litouwen
7. San Marino
8. Albanië
9. Tsjechië
10. Spanje
11. Moldavië
12. Kroatië
13. Noorwegen
14. Ierland
15. Noord-Macedonië
16. Israël
17. Bulgarije
18. Letland
19. Slovenië
20. Malta

1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Australië
6. Litouwen
7. San Marino
8. Albanië
9. Tsjechië
10. Spanje
11. Moldavië
12. Kroatië
13. Noorwegen
14. Ierland
15. Noord-Macedonië
16. Israël
17. Bulgarije
18. Letland
19. Slovenië
20. Malta
0
geplaatst: 26 februari 2022, 15:38 uur
https://postimg.cc/cgSX0HXh
Leden van de band Kalush Orchestra die meedoen aan het Songfestival vechten nu mee voor hun land. tegelijkertijd staan ze op de eerste plaats bij de bookmakers. Het zal ze niet bezighouden momenteel...
Hoe bizar allemaal.
Leden van de band Kalush Orchestra die meedoen aan het Songfestival vechten nu mee voor hun land. tegelijkertijd staan ze op de eerste plaats bij de bookmakers. Het zal ze niet bezighouden momenteel...
Hoe bizar allemaal.
0
geplaatst: 26 februari 2022, 22:54 uur
Finland stuurt The Rasmus. Ik wist niet dat Bon Jovi nog bestond 
1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Australië
6. Litouwen
7. San Marino
8. Albanië
9. Tsjechië
10. Spanje
11. Kroatië
12. Moldavië
13. Finland
14. Noorwegen
15. Ierland
16. Noord-Macedonië
17. Israël
18. Bulgarije
19. Letland
20. Slovenië
21. Malta

1. Italië
2. Polen
3. Estland
4. Oekraïne
5. Australië
6. Litouwen
7. San Marino
8. Albanië
9. Tsjechië
10. Spanje
11. Kroatië
12. Moldavië
13. Finland
14. Noorwegen
15. Ierland
16. Noord-Macedonië
17. Israël
18. Bulgarije
19. Letland
20. Slovenië
21. Malta
0
geplaatst: 27 februari 2022, 01:24 uur
Eerst Darude, nu The Rasmus, ze zijn wel daar wel van de nostalgie / werkverschaffing voor uitgerangeerde artiesten 

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.