MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Allicht is de boycot van Rusland op het ESF een muziekrelevante ontwikkeling die hier gemeld en met mate besproken mag worden; als dat op fatsoenlijke wijze gebeurt, beschouwen we dat niet als politieke discussie. Op zeker moment ontspoorde die discussie ecter, inclusief persoonlijke aanvallen. Vanaf de ontsporing zijn de berichten dus verwijderd (na unanieme afstemming binnen het moderatorteam). Allicht is dat onderwerp nu alsnog gesloten.

Arrie schreef:
Eerst Darude, nu The Rasmus, ze zijn wel daar wel van de nostalgie / werkverschaffing voor uitgerangeerde artiesten

Nou, in Engeland kunnen ze er ook wat van, zoals een paar jaar geleden met Englebert Humperdinck. Ik vraag me af wanneer voor hun de maat vol is qua investeren in het ESC en de daaruit resulterende finaleplek als ze zowat elke keer onderaan eindigen.

Meestal hoor ik niet bij de club klagers die elk jaar roept dat het dit jaar een matig jaar is, maar nu neig ik er wel naar. Ik vond het niveau vorig jaar echt veel beter dan nu. We zijn inmiddels dik op de helft en heel veel zit er nog niet bij.

Ja, Italië, maar ik ben fan van Mahmood en Blanco kende ik ook al plus het is een lekker pakkend nummer (maar heel bijzonder is het eigenlijk niet als ik er neutraal naar probeer te luisteren). Polen is heerlijke kitsch waar ik altijd van hou, maar op dat vlak ken ik ze wel beter, Estland best gezellig en Oekraïne heeft iets en dan is het eigenlijk al een beetje klaar voor mij en dat heb ik niet vaak.

Ik begreep dat zelfs de Zweedse voorronde dit jaar niet sterk is.

Mijn hoop is dus echt gevestigd op S10; zou zij wat kwaliteit gaan brengen? Donderdag weten we het.

En misschien komen de andere landen ook met beter werk dan wat we tot nu toe kennen.

Gaat S10 wél in het Nederlands zingen?

We hadden vorig jaar gewoon Eefje moeten sturen met Golven, in het Nederlands. Hadden we denk ik meer punten gehaald dan 0.

harm1985 schreef:
Gaat S10 wél in het Nederlands zingen?

Ehm?! Volg jij het festival wel? Dat is al lang bekend. Het antwoord is ja.

Vorig jaar was trouwens een andere situatie. Ze hadden de artiest en gunden hem nog een keer te gaan en die had last van een writersblock omdat hij met een nieuw nummer moest komen.

De laatste jaren kiezen ze echt het nummer, los van de artiest. Grow werd wel op nummer uitgezocht.

Dit nummer is het dit jaar trouwens niet geworden en daar is ie nog teleurgesteld over (hij vindt S10 niks):

De lat wordt wel hoog gelegd voor S10 zo.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Meestal hoor ik niet bij de club klagers die elk jaar roept dat het dit jaar een matig jaar is, maar nu neig ik er wel naar. Ik vond het niveau vorig jaar echt veel beter dan nu. We zijn inmiddels dik op de helft en heel veel zit er nog niet bij.

Ja, Italië, maar ik ben fan van Mahmood en Blanco kende ik ook al plus het is een lekker pakkend nummer (maar heel bijzonder is het eigenlijk niet als ik er neutraal naar probeer te luisteren). Polen is heerlijke kitsch waar ik altijd van hou, maar op dat vlak ken ik ze wel beter, Estland best gezellig en Oekraïne heeft iets en dan is het eigenlijk al een beetje klaar voor mij en dat heb ik niet vaak.

Ik begreep dat zelfs de Zweedse voorronde dit jaar niet sterk is.

Mijn hoop is dus echt gevestigd op S10; zou zij wat kwaliteit gaan brengen? Donderdag weten we het.

En misschien komen de andere landen ook met beter werk dan wat we tot nu toe kennen.

Ik heb Australië nog niet gehoord maar de andere 20 wel. Vooralsnog lijkt het inderdaad niet heel sterk maar ik ben nog niet bereid tot een echt negatief oordeel. Ik vind zelf de inzending van Noorwegen wel heel erg leuk. Polen vind ik ook goed. Italië ook maar Soldi was wel echt een stuk beter. Verder zo hier en daar nog wat bovengemiddelds zoals Oekraïne.

Ik verwacht dat er ook nog wel wat inzendingen bij me gaan groeien. De meisjespop is dit jaar overigens wederom vervelend. Vooral Ierland vind ik weer om te janken.

Onweerwolf schreef:
De meisjespop is dit jaar overigens wederom vervelend. Vooral Ierland vind ik weer om te janken.

Onbeluisterd verwacht ik dan dat Gretz fan zal zijn

Jamala, winnares in 2016 is gevlucht naar Turkije.

Oekraïense winnares van Songfestival 2016 vlucht naar Turkije | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

En ondertussen bouwt AvroTros de spanning op:

Opvallend dat ook internationale Songfestivalfans S10 aan het hypen zijn. Dat hadden we alleen bij Duncan meegemaakt in 2019. Toch weer leuk!

Dit filmpje zegt natuurlijk helemaal niks: ze gaan niet zeggen dat ze het ruk vinden

Zo wordt het liedje bekend gemaakt bij Radio 2. Ben benieuwd. Spannend

Nummer S10 is bekendgemaakt. Het nummer heet "De Diepte".

Wauw. Wat een mooi nummer zeg ♥️

Ik vind het erg goed. Beetje Lana Del Rey. Alleen het dadada doe doe doe vind ik jammer. En heel eerlijk? Ik had Dans Mij naar Huis nog beter gevonden. Maar verder doen we mee in de finale lijkt me.

1. Italië
2. Nederland
3. Polen
4. Estland
5. Oekraïne
6. Australië
7. Litouwen
8. San Marino
9. Albanië
10. Tsjechië

11. Spanje
12. Kroatië
13. Moldavië
14. Finland
15. Noorwegen
16. Ierland
17. Noord-Macedonië
18. Israël
19. Bulgarije
20. Letland

21. Slovenië
22. Malta

Ook ik ben best wel gecharmeerd van dit nummer. Mooie muzikale begeleiding en het is zonneklaar dat de zang van S10 prachtig is. Vindt daarentegen wel dat ze wat makkelijk terugvalt op de Da-da-da's. Dat haalt het nummer mijns inziens iets onderuit, maar ondanks dat denk ik wel dat "De Diepte" kans maakt op een goeie klassering.

Ik heb sowieso nooit veel met dadada in nummers. Was niet nodig geweest.

dadadas

Lijkt me een mooie inzending, zeker als ze deze zangkwaliteit live kan brengen. Droevig, sfeervol en tegelijk to the point.

Het dadada-gedeelte vind ik hier puur melodieus wel een effectieve overgang, hoewel het dan weer meteen naar 'hoe haa' gaat. Maar misschien is dat juist wel prettig voor niet-Nederlandse oren, en die zijn natuurlijk het belangrijkst.

da da da klinkt heel universeel en Trio had er een hele groot hit mee in Europe, daarom prima, gewoon prima nummer!

Ik vind het een fijn nummer!!! Ondanks da da da's

Tot nu toe zijn de internationale reacties in de meerderheid vooralsnog lovend, ondanks dat het in het Nederlands gezongen is.

Wanneer zien we dat dan terug bij de bookmakers? Zie nu dat Nederland gedaald is.

catdog schreef:
Wanneer zien we dat dan terug bij de bookmakers? Zie nu dat Nederland gedaald is.

Ja, dat is opvallend. Toen Duncan bekend werd gemaakt steeg hij gelijk naar de tweede plaats omdat Rusland op 1 stond, ook al was het nummer niet bekend. Het duurde niet lang en hij stond op 1 en bleef daar de hele rit.

Nu zien we na de bekendmaking een daling

Opvallend, omdat in een zeer grote app Nederland nu op de derde plaats staat na Italië op 2 en Spanje op 1 en veel van die YouTube gasten (lijken er elk jaar weer meer) bijna allemaal heel erg enthousiast zijn.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Ja, dat is opvallend. Toen Duncan bekend werd gemaakt steeg hij gelijk naar de tweede plaats omdat Rusland op 1 stond, ook al was het nummer niet bekend. Het duurde niet lang en hij stond op 1 en bleef daar de hele rit.

Nu zien we na de bekendmaking een daling

Opvallend, omdat in een zeer grote app Nederland nu op de derde plaats staat na Italië op 2 en Spanje op 1 en veel van die YouTube gasten (lijken er elk jaar weer meer) bijna allemaal heel erg enthousiast zijn.

Nu zal ze ook last hebben van het feit dat er 25% op Oekraïne zit en dat natuurlijk ook niet enkel vanwege het liedje is. Dus de bookmakers zijn wel wat meer ‘verkleurd’ dit jaar.

Maargoed, finale moet er sowieso inzitten. Anders zou ik wel heel raar opkijken.

Finale lijkt me redelijk haalbaar ja.

De laatste jaren zaten de bookmakers er nog maar zelden naast. Maar nu met Oekraïne op 1 is het wat ongeloofwaardig. Ik betwijfel zelfs wel of ze mee gaan doen.

S10 viel me tot nu toe niet mee (ook Adem In niet), maar dit is wel een fraai nummer. Doet me een beetje aan Florence + The Machine denken. De dadada's vind ik wel wat overdadig en hadden van mij niet gehoeven, maar die kan heel Europa straks meezingen...

Niks mis met goede da da da's. Popsongs mogen best een hook hebben. Of een paar.

Hoewel iets in mij het een beetje jammer vind dat we niet voor iets fellers en uitbundigers zijn gegaan vind ik het een erg goed liedje en hebben we zelden een nummer gestuurd dat zo van nu voelt als dit. Ik zou het vreemd vinden als we de finale niet halen. Moet ook kwijt dat de laatste jaren de productie van onze inzendingen en ook de videoclips echt goed zijn. Er zijn landen die daar nog wat van kunnen leren.

Na het een paar keer beluisterd te hebben vind ik het steeds beter worden, Dit gaat wel de finale halen

Zitten mooie elementen in (teksten als 'Maar god wat moet ik anders, wanneer is het genoeg' of 'hier in de diepte hoor ik steeds maar weer je naam'), maar die dadada's vind echt een afknapper, alsof ze geen tekst had. Het oeh ah gedeelte in Het refrein vind ik ook iets te bedacht, zo van jongens, we moeten nog een hook hebben. Zonder de dadada's had ik daar nog wel mee kunnen leven overigens.

Qua zang vind ik er ook iets teveel vibrato in zitten in de completten.

Schrijven met een doel (ESC) en deadline blijkt een stuk lastiger dan schrijven voor een album waar het meer willen is dan moeten. Kunst laat zich niet dwingen zeg maar.

In de afgelopen paar uur, heb ik het nog een paar keer geluisterd. En wat een pareltje is het zeg! Mijn favoriet so far. En meestal ben ik niet zo van de Nederlandse inzendingen

harm1985 schreef:
Schrijven met een doel (ESC) en deadline blijkt een stuk lastiger dan schrijven voor een album waar het meer willen is dan moeten. Kunst laat zich niet dwingen zeg maar.

Hier geloof ik niet in. Jeangu had vorig jaar een deadline. S10 had een nummer en stuurde dat in, zoals in de voorgaande jaren (met uitzondering van 2021 dus) gebruikelijk was.

Ik vind dit trouwens erg in het verlengde liggen van Adem je in, waarschijnlijk gewoon de koers die ze nu vaart, dus niks 'dwingend een nummer met een deadline' schrijven. Ook geen 'moeten' zoals jij stelt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:21 uur

geplaatst: vandaag om 01:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.