MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Officieel in de Top 10 bij de bookmakers. Kijk, dit gaat de goede kant op!

dix
Het is best een triest nummer, en 2022 leent zich wel voor een winnaar in mineur.

Onweerwolf
Ik moet zeggen dat ik wel enigszins onder de indruk ben van 'De Diepte'. Het is een knap geschreven nummer dat erg goed past bij wat het ESC heden ten dage vraagt. Het heeft diepgang, het is wat onderkoelt, geen feestmuziek of oubollige troskompascore en toch is het ook wel een oorwurm, juist vanwege de 'Da Da Da's'. Het is echter zeker geen 'Arcade'. (Polen en Australië lijken daar meer op, beide erg sterke inzendingen ook) Het mist wellicht net die x-factor maar ik ga Nederland zeker wel linkerrijtje finale inschatten en misschien zit er nog wel meer in. Ik heb nu 26 landen gehoord. Als de winnaar daar tussen moet zitten dan maken we echt wel kans op het podium. Maar ik hoop nog verrast te worden.

We hebben trouwens wel veruit de beste zangeres tot dusverre. Alleen Albanië kan daar een beetje volgen, verder is het echt huilen met de pet op. Dat zou wel echt een groot voordeel kunnen gaan zijn.

Zwitserland stuurt ook een langzamer nummer:

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Frankrijk
5. Estland
6. Oekraïne
7. Albanië
8. Roemenië
9. Litouwen
10 . Australië

11. Montenegro
12. Tsjechië
13. Kroatië
14. Moldavië
15. San Marino
16. Spanje
17. Zwitserland
18. Denemarken
19. Finland
20. Noorwegen

21. Servië
22. Ierland
23. Noord-Macedonië
24. Israël
25. Bulgarije
26. Letland
27. Slovenië
28. Duitsland
29. Malta

aERodynamIC schreef:
(quote)

Dachten ze bij Duncan ook en daar werd ie verrassend derde, terwijl de meesten dachten dat dat kat in het bakkie was en alleen de televoting wat meer onzeker (waar hij tweede werd).

Deze dame is het met je eens. Ze heeft sowieso een uitstekende reactie en doet wat moeite om te achterhalen waar het over gaat.

(embed)

Als ik die reacties zo zie denk ik onderhand eerder dat ze beter zal scoren bij de televoters dan bij de juries, die de laatste keren wel erg vreemd stemgedrag vertoonden (en behoorlijk gericht op vriendjes en buurlanden).

Ach, de voorpret is leuker nu iedereen enthousiast is. Ik heb niet de winner-vibe die ik bij Duncan wel voelde, maar vind het een schitterende inzending. Vorig jaar was men minder enthousiast en ging het alleen nog maar over broccoli
Aha, die statistieken van Duncan had ik even niet paraat. S10 zou het ook best wel eens bij zowel televoting als jury's goed kunnen doen als ik dit zo zie. Nee, vorig jaar was de voorpret er rond de Nederlandse inzending niet, wat die ene keer natuurlijk niet heel erg was, hoewel er een mooie en belangrijke boodschap achter de broccoli schuilt.

Georgië. Ik vind het wel wat hebben, verwacht het Songfestivalpubliek minder.

En Cyprus maakt het mysterieus of zo:

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Georgië
5. Frankrijk
6. Estland
7. Oekraïne
8. Albanië
9. Australië
10. Roemenië

11. België
12. Litouwen
13. Montenegro
14. Tsjechië
15. Kroatië
16. Moldavië
17. San Marino
18. Spanje
19. Zwitserland
20. Cyprus

21. Denemarken
22. Finland
23. Noorwegen
24. Servië
25. Ierland
26. Noord-Macedonië
27. Israël
28. Bulgarije
29. Letland
30. Slovenië

31. Duitsland
32. Malta

Ik heb de inzending van België nu ook gehoord (is gelekt, morgen officieel): ik krijg een Dirty Diana gevoel (Michael Jackson). Niet slecht, maar voor mij ook net niet, waardoor het vooralsnog net buiten mijn top 10 valt.

BELGIUM

Die kerel kan fantastisch goed live zingen en heeft charisma. Het nummer opent enorm veelbelovend. Bond-lied-allures, toch? Maar dan komt er die 'beat' en krijgen we een heel voorspelbaar verloop, zonder echt memorabele uitschieter of finale. Slecht zal het waarschijnlijk niet scoren, I guess, maar Jérémie z'n stem verdient een straffere song.

Ik heb tot nu toe nog geen enkele fantastische uitschieter gehoord, eerlijk gezegd.

Nederland vind ik ook wel OK. Al wat kritiek gelezen op de oehoe's en aahaa's in het lied, maar het is wel precies de hook die zo'n nummer nodig heeft omwille van de taal.

Ik hoor er geen winnaar in, maar het is stukken beter dan wat Groot-Brittannië de afgelopen paar jaar over ons uitgestort heeft. Klinkt een beetje gedateerd misschien, maar als die gast die hoge noten live ook haalt dan zullen ze toch lijkt me niet wéér laatste worden? (Al is het ergens veelzeggend dat dat voor het VK inmiddels al een prestatie is...)

Griekenland doet een Billie Eilish.

Oostenrijk doet iets wat nogal verouderd is inmiddels.

Zowel België als het VK had ik gisteren al gehoord, beide nummers iets te geforceerd, Sam Ryder vind ik zelfs iets té (type brulboei, wat we iemand als Adele ook wel eens verwijten), maar men is nogal positief over hem. Ik deel dat minder. Slecht is het niet na al die jaren prutwerk.

1. Nederland
2. Italië
3. Polen
4. Georgië
5. Frankrijk
6. Estland
7. Oekraïne
8. Albanië
9. Australië
10. Roemenië

11. België
12. Litouwen
13. Montenegro
14. Tsjechië
15. Kroatië
16. Moldavië
17. San Marino
18. Spanje
19. Zwitserland
20. Cyprus

21. Verenigd Koninkrijk
22. Denemarken
23. Finland
24. Noorwegen
25. Griekenland
26. Oostenrijk
27. Servië
28. Ierland
29. Noord-Macedonië
30. Israël

31. Bulgarije
32. Letland
33. Slovenië
34. Duitsland
35. Malta

Nog 5 landen te gaan:

Armenië
Azerbeidzjan
IJsland
Portugal
Zweden

Dan ben ik het meest benieuwd naar Zweden uit die lijst. Die zijn eigenlijk altijd top 10 en vaak top 5.

Overigens vind ik dat Donny Benét een keer moet uitkomen voor Australië. Dat zou uitstekend passen bij het songfestival.

Djarune schreef:
Dan ben ik het meest benieuwd naar Zweden uit die lijst. Die zijn eigenlijk altijd top 10 en vaak top 5.

Het schijnt dat deze dame een kanshebber is en dan zou dit best hoog kunnen eindigen ja. Komt dan ook in mijn top 10. Misschien de zevende overwinning voor Zweden?! Even afwachten nog of deze het gaat worden.

Overigens staat Nederland nu op de zevende plaats bij de bookies.

Ik pleit dan weer al een tijdje voor Troye Sivan voor Australie.

Net België gehoord, Eerste indruk is dat het een wat mager liedje is. Zijn stem is erg goed en had een wat ruwer en beter liedje verdient, maar op die stem kan het met name op jurystemmen de finale wel halen. Ik zie Nederland de laatste dagen het serieus goed doen in de polls. Blijft leuk, Als onze lieve aERodynamIC ons ook dit jaar weer blij gaat maken met zijn dagvoorstellingen haak ik denk ik aan en ga ik alles wat ik nog niet hoorde beluisteren.

Ook de UK beluisterd. Ik hoop oprecht al dik twintig jaar op een wedergeboorte van wat ooit een groot eurovisieland was. Eerste indruk: iets te veel vocale gymnastiek voor mijn smaak, zangtrucjes voor de zangtrucjes (en ik ben benieuwd of hij het live kan, de UK heeft ook op dat gebied nogal een wisselende reputatie), maar het is geloof ik wel hun beste sinds 2017 (en ja, die lat ligt niet zo hoog). Het is ongeveer niveau Molly, maar nog niet Lucie Jones als we het over relatief recente UK inzendingen hebben. Maar we zitten ver boven Embers, Bigger Than Us, Still In Love With You, Storm en Believe in Me. De wedergeboorte is dit niet en de top 10 gaan ze niet halen, Maar de zeker van laatste vijf zoals ik vaak ben ben ik dit jaar ook niet.

starbright boy schreef:
Als onze lieve Aero ons ook dit jaar weer blij gaat maken met zijn dagoverzichten haak ik denk ik aan en ga ik alles wat ik nog niet hoorde beluisteren.

Traditie, en ik hoop dat er veel mensen dan aanhaken en ook hun mening geven. Zodra alle nummers binnen zijn begin ik (en dat is geloof ik na dit weekend al).

Ik reken op de aanwezigheid van Aoibhin

Dit jaar post ik dan per land ook hun grootste succes op het festival. Altijd leuk voor de nostalgie..

De Diepte komt binnen op 6 in de top 40. Ter vergelijking Birth Of A New Age kwam niet hoger dan nummer 37. Arcade was een grote nummer 1 hit maar deed er vier weken over om op zes te belanden.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Het schijnt dat deze dame een kanshebber is en dan zou dit best hoog kunnen eindigen ja. Komt dan ook in mijn top 10. Misschien de zevende overwinning voor Zweden?! Even afwachten nog of deze het gaat worden.

(embed)

Overigens staat Nederland nu op de zevende plaats bij de bookies.

Wij zitten vanavond weer klaar voor de finale van Melodifestivalen!!!! Heerlijke jaarlijkse traditie inmiddels. Kijk al jaren trouw elke aflevering en dus alle voorrondes, al sinds 2010. En nu ze al een paar jaar een livestream hebben zijn de zaterdagavonden in februari en begin maart daarvoor geblockt! Songfestival in het klein en een heerlijke opmaat voor mei!

ESTONIA

En Zweden stuurt inderdaad Cornelia. Gaat meedoen om de hoofdprijs denk ik.

Ijsland stuurt deze dames: doet me aan First Aid Kit denken.

1. Nederland
2. Italië
3. Zweden
4. Polen
5. IJsland
6. Georgië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Oekraïne
10. Albanië

11. Australië
12. Roemenië
13. België
14. Litouwen
15. Montenegro
16. Tsjechië
17. Kroatië
18. Moldavië
19. San Marino
20 . Spanje

21. Zwitserland
22. Cyprus
23. Verenigd Koninkrijk
24. Denemarken
25. Finland
26. Noorwegen
27. Griekenland
28. Oostenrijk
29. Servië
30. Ierland

31 . Noord-Macedonië
32. Israël
33. Bulgarije
34. Letland
35. Slovenië
36. Duitsland
37. Malta

Portugal stuurt ook een midtempo nummer:

1. Nederland
2. Italië
3. Zweden
4. Polen
5. IJsland
6. Georgië
7. Frankrijk
8. Estland
9. Oekraïne
10. Albanië

11. Australië
12. Roemenië
13. Portugal
14. Kroatië
15. Litouwen
16. Montenegro
17. Tsjechië
18. Moldavië
19. San Marino
20. Spanje

21. Zwitserland
22. Verenigd Koninkrijk
23. Cyprus
24. Griekenland
25. Servië
26. België
27. Noorwegen
28. Denemarken
29. Finland
30. Oostenrijk

31. Ierland
32 . Noord-Macedonië
33. Israël
34. Bulgarije
35. Letland
36. Duitsland
37. Slovenië
38. Malta

Alleen Armenië en Azerbeidzjan nog.

Malta gaat op de valreep nog van nummer wisselen. Zeer waarschijnlijk wordt het I Am What I Am (zou zo van The Mama's uit Zweden kunnen zijn).

Even afwachten of dit ook zo gaat zijn, maar dan gaat Malta in elk geval van de laatste plaats in mijn lijst. Deze gospelswing bevalt me beter. Geen hoogvlieger, maar niet dat nikserige geval waar ze eerst mee kwamen.

Morgen start ik met de bespreking van de nummers (we hebben er nog twee te gaan en Malta is nog afwachten, maar die zijn als ze aan de beurt zijn wel bekend).

Dat lachen om de malligheid die op het Songfestival voorbij komt (het Songfestival nota bene, lange tijd het summum van malligheid!), onder de noemer "kwetsend" wordt geschaard, zegt wel wat over het huidig tijdsgewricht

https://postimages.org/

Daar gaan we dan. Bijna alle inzendingen zijn bekend (we missen er nog twee, die deze week nog bekend worden).
Elke dag komt er een land aan bod die dit jaar meedoet en we kunnen bespreken. Minder grappen en grollen van mijn kant over plaspauzes en dergelijke, omdat het aanbod de laatste jaren gewoon verbeterd is.

Het Songfestival lijkt populairder dan ooit en dat is mooi. Ook op Musicmeter. Ik zou het dan ook te gek vinden als meer mensen elke dag hun bijdrage willen leveren met hun aanvullende top 40.

Voor diegenen die niks van tevoren willen horen: misschien toch wat leuk leesplezier dat nieuwsgierig maakt.

Laten we hopen dat het dit jaar doorgang kan vinden in Turijn, want niets is zeker op dit moment in de wereld. Laten we onze zinnen maar verzetten met de langlopende traditie die Songfestival heet.

Ik begin met de landen die al in de finale staan. Gastland Italië stond daar sowieso altijd al, waarmee we dit jaar vijf finalisten hebben die bekend zijn in plaats van de gebruikelijke zes.

Duitsland had een uiterst zwakke nationale voorronde. Zouden ze er echt geen zin meer in hebben? Het is al jaren kommer en kwel en ik vrees voor de Duitsers dat Malik Harris het ook niet ver gaat schoppen.

Ik vind dit een gedateerd en vooral oervervelend dreinerig nummer met een nogal geforceerde rap. Maar volgens mij was dit nog de minst slechte keuze, dus het moet maar.

Ik beoordeel alle landen op de studioversie, dus misschien weet hij me live nog te verrassen, maar ik ben bang dat ook dat niet gaat gebeuren.

Grootste succes voor Duitsland? Twee keer winnen, waar Nicole in 1982 met Ein Bisschen Frieden een grote hit in Europa wist te scoren.

Mijn top 40:

1. Duitsland

Ik ben wat milder. Vind het refrein wel prettig, mede door de aangenaam schurende zang. Het is wel zo'n onopvallend nummer waarbij ik me kan voorstellen dat men er in de huiskamer niet voor gaat appen of bellen. Ik verwacht dus ook geen hoge eindklassering. Vind dit echter niet zo'n verschrikking als Perfect Life (2017) of Sisters (2019).

Duitsland had een leuke inzending in het canceljaar 2020 en was toen wel linkerrijtje geeindigd, maar dit is vooral onopvallend en saai en de rap is zelfs knap beroerd. Als je niet kunt rappen doe het dan ook niet. Om positief te eindigen, de Duitse inzendingen van 19 en 21 waren nog slechter. Maar als deze als we alles gehad hebben in mijn top 30 opduikt was het niet zo'n goed jaar. Bottom 5 in de echte uitslag is nu al zo goed als zeker.

1. Duitsland

1. Duitsland ***
Weet je, zo slecht vind ik dit geeneens, het refrein is best prettig, zoals jasper1991 zegt. Er hangt wel een aangename melancholisch-nostalgische sfeer over het nummer. Van de rap ben ik minder fan, niet alleen omdat Malik geen fantastische rapper is, maar vooral omdat 't vrijwel onmiddellijk in dat zelfmedelijdende millenial-gezeur ontaardt.

Duitsland - 6.5

Te alledaags om grootse dingen te doen, maar helemaal geen slecht nummer. Goed uitgevoerd, opvallende stem. Dit zou evengoed van een Kid Laroy kunnen zijn , moest dit van dergelijke artiest komen en buiten de Eurosong-context, het zou de TOP 40 binnen geraken.

Duitsland - 3/10

In tegenstelling tot Karl vind ik het hele nummer millenial-gezeur, niet enkel de rap. Die stem, dat gejammer... nee, dit is niks. Kan me niet voorstellen dat dit naar de finale gaat.

Wedje over leggen?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.