MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Neen, 275 scrobbles is net geen jeugdfaffie. Is het nummer goed?

Echt niet?

275 scrobbles, maar geen favoriet? Is dat dan omdat een groot deel van die scrobbles het gevolg is van muziek draaien zonder te luisteren of ben je gewoon echt raar?

'Jezebel' is wel een aardig nummer, vrij typisch Rasmus volgens mij maar geen hoogvlieger. Jaren '00 neogothrock is sowieso wel een tikje belegen inmiddels.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Echt niet?

275 scrobbles, maar geen favoriet? Is dat dan omdat een groot deel van die scrobbles het gevolg is van muziek draaien zonder te luisteren of ben je gewoon echt raar?

Haha, gewoon een van de vele blije mainstream pop/rock bandjes waar ik destijds goed op ging. Ik heb Dead Letters genoeg gehoord ja. Maar zou ze zeker niet tot m'n grootste favorieten van die tijd scharen.

Begon goed, een sound die me meteen beviel. Alleen blijft het nummer vervolgens helaas wat hangen. Het kabbelt maar wat voort. Met een beetje fantasie (en slechte wil) kan je dit als de Hooverphonic van Litouwen zien, maar dan van een lager niveau, zonder de klasse en finesse op alle vlakken.

Verenigd Koninkrijk - 7.5
Bulgarije - 7.0
Duitsland - 6.5
Italië - 6.0
Litouwen - 6.0
Letland - 5.5
Albanië - 5.0
Frankrijk - 5.0
Spanje - 4.0

1. Italië. 8,5.
2. Verenigd Koninkrijk. 7.
3. Frankrijk. 6,5
4. Spanje. 5,5.
5. Litouwen. 5,5. Mwa. Niet bijzonder, maar ook geen draak...
6. Duitsland. 5,5
7. Bulgarije. 4,0.
8. Albanië. 3,0.
9. Letland. 1,5.

En daar is Zdob şi Zdub weer! Het is hun derde keer op het Songfestival podium. In 2005 mochten ze Moldavië introduceren met Bunica bate toba dat gelijk zesde werd en in 2011 keerde de band terug met So Lucky dat 12e werd.

Ik ben bang dat dit nummer lager gaat eindigen. Het is tegelijkertijd geliefd en gehaat. In de polls doen ze het dan ook niet best, maar ergens verwacht ik toch wel dat ze het beter gaan doen als het echt zover is.
Finale zou me niet verbazen, maar of ze hoger dan die 12e plaats, laat staan 6e kunnen komen.... ik denk het niet.

Ik mag dit gezelschap wel en ook deze bijdrage vind ik zeker niet vervelend. Het valt op en werkt aanstekelijk mede dankzij Frații Advahov. Hey, ho, let's go!

Benieuwd wat jullie ervan vinden.

Grootste succes voor Moldavië? Een derde plaats in 2017 voor SunStroke Project met Hey, Mamma! Niet mijn favoriet eerlijk gezegd. Vreselijk nummer vind ik dat. Ik snapte die hoge eindpositie toen echt niet.

Mijn top 40:

1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Moldavië
5. Litouwen
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Bulgarije
9. Duitsland
10. Letland

En daarmee zijn de eerste tien nummers van de veertig de revue gepasseerd. Is er al een tussenstand herman?

Onweerwolf
Moldavië

Tsja, geef mij maar de trein naar Tozeur ipv naar Boekarest. Zdob şi Zdub is geen vervelende band maar meer dan aardig heb ik ze nooit gevonden. Dat geldt voor de bijdrages uit 2005 en 2011 en nu ook weer voor deze inzending. Ik hou zeker wel van Folk(genres) maar deze band is me eigenlijk iets te eendimensionaal, er zit geen subtiele seconde muziek tussen. Daarnaast vind ik bij dit nummer de zang toch wel licht irriterend. Muzikaal gezien klinkt het wel weer catchy en mocht ik ooit bij een kampvuur zitten in de buurt van Chisinau en dit wordt gespeeld dan zou ik best gezellig meedeinen want sympathiek is de band wel. Als ze de finale halen dan vind ik dat prima maar Moldavië heeft volgens mij echt meer te bieden dan Zdob şi Zdub.

01. Italië
02. Frankrijk
03. Albanië
04. Verenigd Koninkrijk
05. Duitsland
06. Bulgarije
07. Moldavië
08. Spanje
09. Litouwen
10. Letland

aERodynamIC schreef:

Grootste succes voor Moldavië? Een derde plaats in 2017 voor SunStroke Project met Hey, Mamma! Niet mijn favoriet eerlijk gezegd. Vreselijk nummer vind ik dat. Ik snapte die hoge eindpositie toen echt niet.

Simpel: epic sax guy. Na hun eerste deelname is de saxofonist online een steeds grotere meme geworden. Ik neem aan dat dat ze veel stemmen heeft opgeleverd.

Moldavië maakt er een feestje van, zeker, maar het is niet per se een feestje waar ik bij hoef te zijn. Aan het eind van deze drie minuten ben ik bekaf.

Dan bouw ik liever een feestje met Albanië, wiens inzending ik met de dag aanstekelijker begin te vinden: mijn nieuwe (voorlopige) nummer 1 - en da's geen Sekret.

1. Albanië
2. Verenigd Koninkrijk
3. Bulgarije
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Letland
7. Duitsland
8. Italië
9. Moldavië **
10. Litouwen

aERodynamIC schreef:
En daarmee zijn de eerste tien nummers van de veertig de revue gepasseerd. Is er al een tussenstand herman?

Ik zal kijken of dat vanavond lukt, wil eerst zelf nog even bijluisteren.

edit: ik denk dat ik beter even kan wachten tot er wat meer mensen Moldavië hebben beoordeeld. Na 10 nummers een tussenstand vind ik iig wel mooi.

3 / Bulgarije

Ja, dit is wel heel magere rock. Dit zou zelfs in de jaren '90 al afstands hebben geklonken. Waar ik bij Maneskin nog wel een toefje Jane's Addiction hoorde en ik daar wel een voldoende aan kwijt kan, klinkt dit eigenlijk als een identiteitsloos mengelmoesje van foute 80s rock.

4,5 / Letland

Op basis van de reacties hier hield ik mijn hart vast, maar deze inzending valt me alleszins mee. Ik luister wel alles op Spotify, wellicht scheelt dat. De tekst heb ik niet heel erg gevolgd en leid me dus ook niet af. Het doet me een beetje denken aan de inzendingen van Dadi Freyr, al vind ik die wel oprecht leuk en hier kom ik toch niet aan een voldoende.

4,5 / Litouwen

Niet vervelend om te horen, maar zoals hier door sommigen gememoreerd wel aan de saaie kant. Geen liedje dat je bij de les houdt, mijn aandacht verslapt in ieder geval vrij snel. Qua compositie had het wel iets dynamischer gemogen (zelfde geldt overigens voor Bulgarije met hun magere refrein).

5,5 / Moldavië

Jammer dat ik er niets van versta, maar verder wel een leuke afwisseling. Al vond ik die ene inzending die Jan Smit ooit volledig afserveerde wel echt een hoogvlieger en deze een beetje flauwtjes.

Mijn top 10 tot nu toe:

1. Albanië - 7,5
2. Frankrijk - 7
3. Spanje - 6,5
4. Italië - 6
5. Moldavië - 5,5
6. Engeland - 5
7. Litouwen 4,5
8. Letland - 4,5
9. Duitsland - 3
10. Bulgarije - 3

Wat een vrolijkheid!

Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Moldavië - 6,5
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

Moldavië:

Vond deze ook wel leuk. Sympathieke, enthousiaste en aanstekelijke folklore. Ik lijk een beetje de positivo hier te worden, maar veel zit voor mij in de categorie aardig/leuk, zo ook deze. Toppertjes heb ik nog niet gehoord, alleen Frankrijk misschien. Sunstroke Project was ook geweldig, vooral Hey Mamma!

1. Bulgarije
2. Frankrijk
3. Engeland
4. Letland
5. Moldavië
6. Spanje
7. Duitsland
8. Litouwen
9. Albanië
10. Italië

Het was Moldavië jasper1991

1. Italië. 8,5.
2. Verenigd Koninkrijk. 7.
3. Frankrijk. 6,5
4. Spanje. 5,5.
5. Litouwen. 5,5.
6. Duitsland. 5,5
7. Bulgarije. 4,0.
8. Albanië. 3,0.
9. Moldavië. 2,5. Het is echt knap... 3x meedoen en alle 3 de keren een draak van een nummer afleveren!
10. Letland. 1,5.

Emile93 schreef:
Het was Moldavië jasper1991
Oeps, aangepast!

Moldavië doet een etnisch feestnummer. De instrumentatie is prima, maar ik vind het niet zo lollig als de zanger. Het mag van mij ook wat meer dansbaar zoals Shantel ze heeft gemaakt.

1. Italië 7,0 (halfje eraf)
2. Albanië 6,5
3. Spanje 6,5
4. Litouwen 6,0
5. Frankrijk 6,0 (halfje erbij)
6. Verenigd Koninkrijk 5,0
7. Moldavië 4,5
8. Duitsland 4,0
9. Bulgarije 3,0
10. Letland 1,0

De eerste 10 nummers zijn niet representatief voor de kwaliteit van ESF 2022. Er komen betere platen aan.

Nederland stuurt S10 met een een Nederlandstalig nummer. Hierop werd nogal kritiek geleverd: dit kon niks worden, want het buitenland kan er niks mee.

En wat blijkt? het buitenland valt enorm voor het feit dat het in het Nederlands is.

De Diepte heeft veel oehoe's en aahaa's en dadada's: vulling.... ook niks. En wat blijkt? Bijna iedereen veert er positief bij op.

Kortom: we sturen een geweldige inzending die aanslaat. Bij de bookmakers in de top 10, in menig poll zelfs top 3 en de reacties op YouTube zijn lovend.

Wel is het commentaar regelmatig: met de juiste staging maakt ze extra kans om heel hoog te eindigen.
Over die staging valt niet veel te zeggen natuurlijk, maar bij Matthijs was het zeer fraai en ook daar was/is men lyrisch over.

Ze zit in de eerste helft van de eerste halve finale. Niet heel gunstig, maar ik zou vreemd opkijken als ze de finale niet weet te halen. Laten we daar hopen op een plek aan het einde.

Zelf werd ik al vrij snel verliefd op het nummer en kreeg er een zelfde gevoel bij als met Arcade. Gaat dit ook winnen? Dat denk ik niet. Maar een top 5 notering zou toch moeten lukken?! Of is al dat enthousiasme vooraf wat misleidend?

Ach, wat boeit het. Ik vind dit echt zo'n mooi nummer dat na ontelbare keren blijft raken. We hoeven ons hier niet voor te schamen en wat ik extra leuk vind is dat S10 veel fans in het wat alternatieve circuit heeft, waardoor het Songfestival inmiddels bijna hip is geworden. Dat is toch mooi?!

Ik had stiekem gehoopt op Dans Mij Naar Huis, want dat nummer vind ik wat gedurfder, maar uiteindelijk denk ik dat dit nummer een stuk verstandiger is. Het klink universeel en er zijn maar weinig mensen die dit echt niks vinden. Of ze zitten hier op Musicmeter. Ik ben benieuwd

Grootste succes voor Nederland? Toch wel Duncan Laurence met Arcade. Dit nummer wist het zelfs tot succes in de Verenigde Staten te schoppen.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Frankrijk
4. Albanië
5. Moldavië
6. Litouwen
7. Spanje
8. Verenigd Koninkrijk
9. Bulgarije
10. Duitsland

11. Letland

Ik vind dit persoonlijk een van de beste Nederlandse inzendingen die wie sws de laatste jaren gestuurd hebben. Gaat dit winnen? Nee ik denk het niet maar we mogen wel trots zijn op deze inzending

Prima inzending van Nederland. Het ligt op een bepaalde manier wel in het verlengde van Arcade. De melancholie, de breekbaarheid in muziek en zang. Het is gewoon een goed popnummer met prettige overgangen en melodieën. De zang is karakteristiek en goed. Voor mijn Nederlandse oor misschien wat te veel non-verbaal taalgebruik, maar als ik bedenk dat het buitenlandse oren zijn die gestreeld moeten worden, kan ik het al beter hebben. Staging bij Matthijs was inderdaad heel mooi en effectief, hopelijk ligt die in Turijn in het verlengde daarvan. Ga trouwens mijn toplijst eens wat herzien. Engeland stijgt wat, Bulgarije daalt.

1. Engeland
2. Frankrijk
3. Nederland
4. Bulgarije
5. Letland
6 Moldavië
7 Spanje
8. Duitsland
9. Litouwen
10. Albanië
11. Italië

Ik vind het een prachtig nummer van S10. Geen theaterstukje, maar echte emoties in zang, tekst, videoclip en staging. Bij herhaling gaat deze ook minder vervelen dan Arcade. Winnen wordt het en hoeft ook niet. Dit wordt meer een nummer voor de top 2000.

1. Nederland
2. Italië
3. Albanië
4. Spanje
5. Litouwen
6. Frankrijk
7. Verenigd Koninkrijk
8. Moldavië
9. Duitsland
10. Bulgarije
11. Letland

Onweerwolf
Nederland

Ook ik ben nog steeds erg te spreken over de Nederlandse inzending dit jaar. Na Arcade is dit veruit het beste wat we in jaren hebben ingestuurd. Ik vind dat Nederland hoe dan ook verder moet gaan op deze wijze met inzendingen en ook vooral in dit genre. Je ziet het al jaren; onderkoelde, moderne nummers met kopstem of ijle zang met een tekst die ergens over gaat en net niet pretentieus is scoren goed op het ESC en S10 valt in die traditie. Het leuke is dat mannen en vrouwen dit soort nummers even goed aan lijken te kunnen. Ik vind de da-da-da's en oohoo's en aahaa's eigenlijk ook precies goed gedoseerd hier. Het geeft een op eerste gehoor licht ontoegankelijk nummer heel erg een eigen smoel en die herkenbaarheid is belangrijk. Gaan we hier mee winnen? Ik sluit het niet uit. Bij Arcade was ik er 3 jaar geleden na 1x luisteren eigenlijk al van overtuigd en dat heb ik nu niet want hoewel het nummer goed is, is het niet magistraal. Echter zijn de anderen inzendingen dat dit jaar ook allemaal niet. Italië, Polen, Australië en Noorwegen zijn ook erg goed, maar niet magistraal en Oekraïne is een wildcard die eigenlijk niet valt te voorspellen. Ik vind dat Nederland met De Diepte zeker het linkerrijtje verdient, eigenlijk ook wel de Top 6 en winnen, ja misschien wel. Ik zou niet heel erg verbaasd zijn. Het leuke is dat het misschien wel echt heel erg spannend gaat zijn. De jury's worden de laatste jaren in veel landen verjongt, dat is goed voor dit soort nummers. Smaakvol is heel erg in. In Nederland weten we nu hoe we een staging moeten aanpakken. Qua zangeressen is er dit jaar niet veel echte concurrentie. Ik noem Zweden en IJsland en een beetje Albanië. Er zitten wel echt heel veel factoren mee denk ik dus ik denk dat het gewoon een erg leuk ESC wordt. We hoeven niet te winnen maar mag wel natuurlijk.

01. Italië
02. Nederland
03. Frankrijk
04. Albanië
05. Verenigd Koninkrijk
06. Duitsland
07. Bulgarije
08. Moldavië
09. Spanje
10. Litouwen

11. Letland

Misschien een Common Linnet? Die gingen als een speer toen de staging bekend werd.

Verschil is wel dat S10 het al vanaf het begin veel beter doet. Ik zou ook niet helemaal verbaasd staan te kijken. Oekraïne even niet meerekenend: Zweden maakt kans, maar iedereen is een beetje Zweden moe, Italië? Kan, maar het gastland doet het al wat jaren niet goed (dat gaat Italië niet overkomen, maar misschien kost het toch net wat belangrijke puntjes voor de overwinning). Verenigd Koninkrijk? Lastig inschatten. Dus misschien is Nederland dan toch de dark horse die er met de prijs vandoor gaat. Ik verwacht het niet, maar zou ook niet helemaal verbaasd staan. Als dat optreden echt goed overkomt en ze in de finale een mooie startplek heeft... wie weet.

Ik voel de spanning nu ook niet zoals bij Duncan wel. Ik hoopte zo het ooit mee te maken te winnen. Dat gevoel is er nu niet meer. Natuurlijk zou ik te gek vinden, maar dat speciale gevoel is er gewoon echt niet meer, en al helemaal niet na drie jaar.

Gunnen doen ik het S10 en dit nummer wel, want ik vind het de beste inzending (zo dan weet u ook dat mijn nummer 1 nu al vaststaat).

Onweerwolf
Op dit moment gok ik dat het zal gaan tussen Italië en Polen voor de winst met Oekraïne als wildcard en IJsland als dark horse.

S10s stem zoekt de kortste route naar het gekwetste plekje van je ziel. De beste Nederlandse inzending sinds Calm After the Storm, misschien wel sinds Hemel en Aarde. (Arcade vond ik persoonlijk niet zoveel aan.) Van mij mogen we ermee winnen.

1. Nederland *****
2. Albanië
3. Verenigd Koninkrijk
4. Bulgarije
5. Frankrijk
6. Spanje
7. Letland
8. Duitsland
9. Italië
10. Moldavië

11. Litouwen

Onweerwolf
Overigens is S10 maandag te zien bij het enige programma op de Nederlandse TV dat de moeite waard is: de Avondshow met Lubach.

Onweerwolf schreef:
Op dit moment gok ik dat het zal gaan tussen Italië en Polen voor de winst met Oekraïne als wildcard en IJsland als dark horse.

IJsland??? Serieus? Ik vind dat een mooi nummer, maar verwacht er verder weinig van.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.