Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2
zoeken in:
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 maart 2022, 15:25 uur
Bulgarije
Bulgarije is een wisselvallig land. Soms komen ze met fantastische inzendingen zoals in 2007, 2012, 2017 en 2018 en dan weer is het matigheid troef. Vorig jaar hadden ze Billy Eilish van de Aldi en dit jaar komen ze met een family friendly kopie van de winnaar van vorig jaar. Dit keer geen cokesnuivende punky Italianen maar Bulgaarse dadrock dus. Ik vind deze inzending ongeveer net zo goed als de winnaar van vorig jaar en aangezien ik dat de slechtste winnaar in 20 jaar vond ben ik hier ook niet enthousiast over. Ik vind de band wel sympathiek overkomen (itt Måneskin) en het refrein is zeker catchy dus van mij mogen ze wel naar de finale. Daar houdt het ook mee op.
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Bulgarije
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Spanje
Bulgarije is een wisselvallig land. Soms komen ze met fantastische inzendingen zoals in 2007, 2012, 2017 en 2018 en dan weer is het matigheid troef. Vorig jaar hadden ze Billy Eilish van de Aldi en dit jaar komen ze met een family friendly kopie van de winnaar van vorig jaar. Dit keer geen cokesnuivende punky Italianen maar Bulgaarse dadrock dus. Ik vind deze inzending ongeveer net zo goed als de winnaar van vorig jaar en aangezien ik dat de slechtste winnaar in 20 jaar vond ben ik hier ook niet enthousiast over. Ik vind de band wel sympathiek overkomen (itt Måneskin) en het refrein is zeker catchy dus van mij mogen ze wel naar de finale. Daar houdt het ook mee op.
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Bulgarije
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Spanje
0
geplaatst: 20 maart 2022, 21:02 uur
Joepie, rock!
Gedateerd en flauw? Die omschrijving is nog tig keer méér van toepassing op zowat alle songs met dance die hier voorbij komen. Het is wel goed uitgevoerde klassieke rock met (nipt) genoeg eigenheid. Akkoord dat wat extra peper zeker geen kwaad kon, het refrein is veel te braaf. Het barst niet echt open. En dat kon dit nummer wel gebruiken. Niettegenstaande klinkt het fijn in de oren, met als extraatje de korte gitaar-solo.
Verenigd Koninkrijk - 7.5
Bulgarije - 7.0
Duitsland - 6.5
Italië - 6.0
Albanië - 5.0
Frankrijk - 5.0
Spanje - 4.0
Gedateerd en flauw? Die omschrijving is nog tig keer méér van toepassing op zowat alle songs met dance die hier voorbij komen. Het is wel goed uitgevoerde klassieke rock met (nipt) genoeg eigenheid. Akkoord dat wat extra peper zeker geen kwaad kon, het refrein is veel te braaf. Het barst niet echt open. En dat kon dit nummer wel gebruiken. Niettegenstaande klinkt het fijn in de oren, met als extraatje de korte gitaar-solo.Verenigd Koninkrijk - 7.5
Bulgarije - 7.0
Duitsland - 6.5
Italië - 6.0
Albanië - 5.0
Frankrijk - 5.0
Spanje - 4.0
0
geplaatst: 20 maart 2022, 21:17 uur
Bulgarije
Doorsnee rock die zich werkelijk nergens in weet te onderscheiden en mij ook op geen enkele manier weet te boeien.
Cijfer: 3
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Italië
5. Engeland
6. Duitsland
7. Bulgarije
Doorsnee rock die zich werkelijk nergens in weet te onderscheiden en mij ook op geen enkele manier weet te boeien.
Cijfer: 3
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Italië
5. Engeland
6. Duitsland
7. Bulgarije
1
Onweerwolf
geplaatst: 21 maart 2022, 14:02 uur
aERodynamIC schreef:
Leuk dat meer mensen nu hun mening geven en ook bijzonder om te zien waar dan de verschillen zitten
Leuk dat meer mensen nu hun mening geven en ook bijzonder om te zien waar dan de verschillen zitten
Vooral ook leuk dat het topic meteen weer trolvrij is want beargumenteerd kritiek leveren kost natuurlijk teveel moeite.

0
geplaatst: 21 maart 2022, 14:36 uur
Haha dat las ik ergens maar waarschijnlijk een verkeerde bron ofzo

0
geplaatst: 21 maart 2022, 18:27 uur
Onweerwolf schreef:
Vooral ook leuk dat het topic meteen weer trolvrij is want beargumenteerd kritiek leveren kost natuurlijk teveel moeite.
(quote)
Helaas kennen wij andere tijden, maar dit bevalt me meer dan goed.
Eén kritiekpuntje: de inzendingen zijn nu dusdanig van niveau dat het steeds moeilijker wordt om zelf nog 'grappig' te schrijven. Dat was in het verleden niet zo moeilijk en vermakelijk (op de avond zelf gaat dat vaak weer makkelijker, gezien de zangprestaties van sommige deelnemers

0
geplaatst: 21 maart 2022, 18:43 uur
Letland stuurt dit jaar wat vrolijkheid naar het festival. Maar wel van het soort die wel al eerder gehoord hebben (België 2007 bijvoorbeeld).
Prima hoor, maar die tekst...
Gelijk al openen met 'Instead of meat, I eat veggies and pussy' en later benoemen dat je 'sausage bigger is'. Fijn dat we dat weten. En een beetje zingen over dat je je salade moet eten en denken dat je grappig bent... nee, dan haak ik af.
Ik vind dit echt strontvervelend. Ik eet meer en meer vegetarisch, maar als ik dit nummer hoor krijg ik spontaan de neiging om een enorme biefstuk op mijn bord te pletteren. Dit nummer is niet grappig en dreint me ook te veel, terwijl ik echt wel van disco/soul sound hou.
Lekker in de halve finale laten stranden alstublieft!
Grootste succes voor Letland? In 2002 won Marie N met I Wanna, een winnaar die volgens mij niemand zich nog kan herinneren. Het was ook een niemendalletje van heb ik jou daar. Hun allereerste inzending uit 2000 My Star van Brainstorm hoort dan wel weer tot mijn allergrootste Songfestival favorieten ooit.
Mijn top 40:
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Bulgarije
7. Duitsland
8. Letland
0
geplaatst: 21 maart 2022, 19:50 uur
Het is makkelijk om cynisch te worden wanneer je oor in oor staat met een tekst zo infantiel als die van Letland, maar joh, die jongens hebben het hartstikke leuk op het podium, en ik word er zelf net zo vrolijk van, dus watsetprobleem? Die drummer kletst een prima eind weg, de blazers bekken lekker en stijl van rappen doet me denken aan de hits van Will Smith uit de jaren '90. Kuis de tekst een beetje en je hebt een prima nummertje voor in een kinderserie. Want dat is de enige doelgroep die je hiermee aan de blijde boodschap brengt. It's not easy being green - en cool al helemaal niet.
1. Verenigd Koninkrijk
2. Bulgarije
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Letland ***
7. Duitsland
8. Italië
1. Verenigd Koninkrijk
2. Bulgarije
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Letland ***
7. Duitsland
8. Italië
1
geplaatst: 21 maart 2022, 20:18 uur
Tweede dag op rij dat we zwaar door de ondergrens gaan. Vergeleken hierbij is S10 echt een verademing.
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Duitsland - 6,5
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Duitsland - 6,5
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0
0
geplaatst: 21 maart 2022, 20:27 uur
Misschien nog wel erger qua tekst en poging tot humor dan de Duitse inzending van vorig jaar. Letland voorlopig onderaan.
1. Italië 7,5
2. Albanië 6,5
3. Spanje 6,5
4. Frankrijk 5,5
5. Verenigd Koninkrijk 5,0
6. Duitsland 4,0
7. Bulgarije 3,0
8. Letland 1,0
1. Italië 7,5
2. Albanië 6,5
3. Spanje 6,5
4. Frankrijk 5,5
5. Verenigd Koninkrijk 5,0
6. Duitsland 4,0
7. Bulgarije 3,0
8. Letland 1,0
0
geplaatst: 21 maart 2022, 21:27 uur
1. Italië. 8,5.
2. Verenigd Koninkrijk. 7.
3. Frankrijk. 6,5
4. Spanje. 5,5.
5. Duitsland. 5,5
6. Bulgarije. 4,0. Saai, oninteressant en afgezaagd. Gaat niet door naar de finale denk ik.
7. Albanië. 3,0. Ik verlaag mijn cijfer van een 4 naar een 3.
8. Letland. 1,5. 1x is het grappig om te horen. Maar daarna is het ook klaar. Plaspauze.
2. Verenigd Koninkrijk. 7.
3. Frankrijk. 6,5
4. Spanje. 5,5.
5. Duitsland. 5,5
6. Bulgarije. 4,0. Saai, oninteressant en afgezaagd. Gaat niet door naar de finale denk ik.
7. Albanië. 3,0. Ik verlaag mijn cijfer van een 4 naar een 3.
8. Letland. 1,5. 1x is het grappig om te horen. Maar daarna is het ook klaar. Plaspauze.
0
Onweerwolf
geplaatst: 21 maart 2022, 21:41 uur
Letland
Letland, doe even normaal ofzo. Deze zwakzinnige inzending gaat de finale zeker niet halen en ik denk dat 'ie zelfs een hele dikke kanshebber is voor de allerlaatste plaats. Dit is dan ook gewoon echt een van de slechtste inzendingen van de laatste jaren. Next!
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Bulgarije
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Spanje
8. Letland
Letland, doe even normaal ofzo. Deze zwakzinnige inzending gaat de finale zeker niet halen en ik denk dat 'ie zelfs een hele dikke kanshebber is voor de allerlaatste plaats. Dit is dan ook gewoon echt een van de slechtste inzendingen van de laatste jaren. Next!
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Bulgarije
5. Duitsland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Spanje
8. Letland
0
geplaatst: 21 maart 2022, 22:05 uur
Tsja, ik zie vooral mensen die te geforceerd grappig en woke proberen over te komen. Nou kan ik me verder wel vinden in hun ideeën, maar het is de manier waarop je het brengt... Helaas is die tekstuele inhoud te aanwezig waardoor het de track totaal verpest.
Cijfer: 2
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Italië
5. Engeland
6. Duitsland
7. Bulgarije
8. Letland
Cijfer: 2
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Spanje
4. Italië
5. Engeland
6. Duitsland
7. Bulgarije
8. Letland
0
geplaatst: 21 maart 2022, 22:28 uur
Muzikaal een kruising tussen That's How You Write a Song van Alexander Rybak en zowat alles uit de funky-periode van Bruno Mars. Alleen net niet zo aanstekelijk als die eerste en net niet zo goed gezongen als die tweede. De humor komt ook niet helemaal uit de verf voor mij, they try too hard. De tekst zie ik als de oorzaak, die haalt het liedje nogal naar beneden. De openingszin is een misser. Jammer, want het is alles behalve een slecht nummer, lekkere vibe zelfs, met een ander onderwerp werkte dit vast veel beter. Dan zou het zelfs hoog eindigen in mijn persoonlijke lijst. Helaas. Groen lachen vooral.
Bulgarije - 7.0
Duitsland - 6.5
Italië - 6.0
Letland - 5.5
Albanië - 5.0
Frankrijk - 5.0
Spanje - 4.0
Bulgarije - 7.0
Duitsland - 6.5
Italië - 6.0
Letland - 5.5
Albanië - 5.0
Frankrijk - 5.0
Spanje - 4.0
0
geplaatst: 21 maart 2022, 23:04 uur
Letland:
Lekkere en gezonde Uptown Funk-achtige up-tempostamper. Tekst is misschien een beetje te lollig, maar de hooks zijn best aanwezig en het klinkt gewoon prettig. Het nummer krijgt er zo te zien behoorlijk van langs, maar het is toch een nummer dat je niet koud laat, het is spraakmakend. Slechte muziek is uiteindelijk saaie muziek. Toch ook weer geen topper, want het nummer weet niet serieus te raken.
1. Bulgarije
2. Frankrijk
3. Engeland
4. Letland
5. Spanje
6. Duitsland
7. Albanië
8. Italië
Lekkere en gezonde Uptown Funk-achtige up-tempostamper. Tekst is misschien een beetje te lollig, maar de hooks zijn best aanwezig en het klinkt gewoon prettig. Het nummer krijgt er zo te zien behoorlijk van langs, maar het is toch een nummer dat je niet koud laat, het is spraakmakend. Slechte muziek is uiteindelijk saaie muziek. Toch ook weer geen topper, want het nummer weet niet serieus te raken.
1. Bulgarije
2. Frankrijk
3. Engeland
4. Letland
5. Spanje
6. Duitsland
7. Albanië
8. Italië
0
geplaatst: 21 maart 2022, 23:28 uur
Ik vind het de eerste keer al niet grappig.
1. Frankrijk
2. Albanië
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk
5. Italie
6. Bulgarijë
7. Duitsland
8. Letland
1. Frankrijk
2. Albanië
3. Spanje
4. Verenigd Koninkrijk
5. Italie
6. Bulgarijë
7. Duitsland
8. Letland
3
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2022, 14:44 uur
Ik las zojuist dat er gespeculeerd wordt dat de Noorse inzending, Subwoolfer, een reïncarnatie zou zijn van Ylvis, wist jij dat al kaj_666? Diezelfde Ylvis die ooit in de V500 stond met The Cabin, volgens mij een pushplaat van Grafmat Junior als ik het goed heb.
Noorwegen is zeker een van mijn persoonlijke favorieten dit jaar trouwens.
Noorwegen is zeker een van mijn persoonlijke favorieten dit jaar trouwens.
1
geplaatst: 22 maart 2022, 16:27 uur
De credits van het Subwoolfer nummer gaan op Spotify naar Jim, Keith en DJ Astronaut. Jim en Keith klinkt verder niet erg Noors dus dat kunnen zomaar pseudoniemen zijn. Deze tweet lijkt te suggereren dat dat DJ Astronaut een pseudoniem van Alan Walker is.
0
geplaatst: 22 maart 2022, 17:02 uur
Al jaren worden er namen genoemd van artiesten die 'we' graag naar het Songfestival zien gaan namens ons land. Kovacs is daar eentje van en laat Litouwen nu een nummer sturen dat van Kovacs had kunnen zijn.
Ik vind dit wel wat hebben, maar kan niet goed inschatten hoe dit het gaat doen. Overleeft ze de halve finale? En als de finale wordt gehaald hoe ver komt Monika dan? Ik heb echt geen flauw idee. Dit kan alle kanten opgaan.
Fijn dat ook hier in de eigen taal gezongen wordt. Dit ga je langzamerhand steeds meer terugzien en dat doet me deugd. Die talen waren altijd de charme van het festival en het hoeft geen handicap te zijn, wat vaak wordt beweerd.
Ongetwijfeld een nummer dat je iets doet of waar je niks mee hebt. Ik behoor tot de eerste categorie.
Grootste succes voor Litouwen? LT United in 2006 met het in mijn oren afschuwelijke nummer We Are the Winners. Ze eindigden op een zesde plaats. The Roop deed het vorig jaar met een achtste plaats ook goed.
Mijn top 40:
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Litouwen
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Bulgarije
8. Duitsland
9. Letland
0
geplaatst: 22 maart 2022, 19:02 uur
De zang en melodie van Litouwen is prima, maar de bijbehorende muziek is minder dan de gemiddelde filler van een Caro Emerald plaat. Het had veel mooier kunnen zijn met een paar strijkers en een piano. Wel een voldoende en ik gok dat het maar net de finale haalt net zoals Hooverphonic vorig jaar.
1. Italië 7,5
2. Albanië 6,5
3. Spanje 6,5
4. Litouwen 6,0
5. Frankrijk 5,5
6. Verenigd Koninkrijk 5,0
7. Duitsland 4,0
8. Bulgarije 3,0
9. Letland 1,0
1. Italië 7,5
2. Albanië 6,5
3. Spanje 6,5
4. Litouwen 6,0
5. Frankrijk 5,5
6. Verenigd Koninkrijk 5,0
7. Duitsland 4,0
8. Bulgarije 3,0
9. Letland 1,0
0
geplaatst: 22 maart 2022, 19:07 uur
Litouwen:
Ik vind het wel een sympathiek, zwoel nummertje met een behoorlijke zangeres. Het mist tegelijkertijd iets van een climax of vette hook. Het zit er een beetje tussenin voor mij, en mijn voorspelling is dat de finale te hoog gegrepen is.
1. Bulgarije
2. Frankrijk
3. Engeland
4. Letland
5. Spanje
6. Duitsland
7. Litouwen
8. Albanië
9. Italië
Ik vind het wel een sympathiek, zwoel nummertje met een behoorlijke zangeres. Het mist tegelijkertijd iets van een climax of vette hook. Het zit er een beetje tussenin voor mij, en mijn voorspelling is dat de finale te hoog gegrepen is.
1. Bulgarije
2. Frankrijk
3. Engeland
4. Letland
5. Spanje
6. Duitsland
7. Litouwen
8. Albanië
9. Italië
0
geplaatst: 22 maart 2022, 19:55 uur
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0
Albanië - 7,0
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0
0
geplaatst: 22 maart 2022, 20:11 uur
Ik krijg Caro Emerald-vibes van deze plaat en daar heb ik waarlijk nog nooit om gevraagd. Het Litouws ligt prettig in het gehoor, maar de muziek is het niet voor mij.
1. Verenigd Koninkrijk
2. Bulgarije
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Letland
7. Duitsland
8. Italië
9. Litouwen **
1. Verenigd Koninkrijk
2. Bulgarije
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Spanje
6. Letland
7. Duitsland
8. Italië
9. Litouwen **
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2022, 20:27 uur
Litouwen
Ultragenerieke supermarktmuziek. Het is wellicht niet slecht maar eigenlijk is het gewoon te saai om er verder een mening over te vormen. Zelfs na 6 keer luisteren was ik na 10 seconden al compleet vergeten hoe het klonk. In het verleden liep Litouwen regelmatig 20 jaar achter met hun inzendingen maar dat leek de laatste tijd wat minder te zijn geworden. Helaas zijn ze er nu weer in verzand. Ze lezen daar ook vast graag de Troskompas.
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Duitsland
6. Bulgarije
7. Spanje
8. Litouwen
9. Letland
Verder begin ik het VK nu toch wat meer te waarderen en ook Duitsland begint te groeien, beide zijn daarmee nu over Bulgarije heen.
Ultragenerieke supermarktmuziek. Het is wellicht niet slecht maar eigenlijk is het gewoon te saai om er verder een mening over te vormen. Zelfs na 6 keer luisteren was ik na 10 seconden al compleet vergeten hoe het klonk. In het verleden liep Litouwen regelmatig 20 jaar achter met hun inzendingen maar dat leek de laatste tijd wat minder te zijn geworden. Helaas zijn ze er nu weer in verzand. Ze lezen daar ook vast graag de Troskompas.
1. Italië
2. Frankrijk
3. Albanië
4. Verenigd Koninkrijk
5. Duitsland
6. Bulgarije
7. Spanje
8. Litouwen
9. Letland
Verder begin ik het VK nu toch wat meer te waarderen en ook Duitsland begint te groeien, beide zijn daarmee nu over Bulgarije heen.
0
geplaatst: 22 maart 2022, 20:36 uur
Ik klikte per ongeluk eerst op het onderste filmpje. Vergeleken met die infantiliteit is Monika Liu een verademing. Het rangschikken gaat echter niet meer lukken zonder opnieuw de andere nummers te luisteren (en zo'n fan van ESF-muziek ben ik ook weer niet).
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2022, 21:02 uur
Ja, LT United is er nog echt wel eentje uit het 100% televoting tijdperk. 

1
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2022, 21:10 uur
Zou fanboi Gretz met z'n 275 The Rasmus scrobbles eigenlijk al weten dat z'n favoriete band meedoet aan het ESC dit jaar? Ik heb hem er nog niet over gehoord. 

1
geplaatst: 22 maart 2022, 21:18 uur
Inhaalslagje:
Frankrijk deed precies het omgekeerde van Duitsland en had letterlijk en zonder overdrijven hun slechtste inzending ooit in het canceljaar 2020. Die ramp (zeer waarschijnlijk was dat ook laatste geworden) bleef ze bespaard en vorig jaar kwamen ze met Barbara Pravi die in een lange Franse traditie stond, een sterk liedje had en vooral ook een enorm goed optreden en daarmee werden ze tweede (de laatste keer dat ze tweede werden was in 1991).. Nu is Frankrijk weer heel aardig. Maar zoals Onweerwolf zegt ook een beetje net niet. Iets als Oekraine 21 is nooit ver en tegelijk kilometers verwijderd. Ik denk middenmoot daardoor. Al sla ik het wel hoger aan.
Italie stuurt Mahmood nog een keer, altijd gevaarlijk. En het is voor mij geen Soldi, Ook een stuk minder hiphop en veel meer traditionele Italiaanse liedcultuur. Voor mij is dit niet een nummer dat groeit bij het vaker horen. Het tegendeel is het geval. Ik mis de ingehouden spanning uit Soldi hier nogal, maar het is best aardig.
De Spaanse inzending is in sommige kringen een fan favourite. Beetje als Servie vorig jaar en dat strandde ook ver van de prijzen. De gay bars staan de komende jaren open voor ze, maar het mag een succes heten als ze de eerste 15 halen. Zulke inzendingen horen erbij zal ik maar zeggen. (ik ben dan overigens wel weer een liefhebber van de Spaanse winnaars die ik beide bij mijn 15 favoriete winnaars zou zetten, maar daar sta ik vrij alleen in geloof ik).
De zwaarst overgewaardeerde inzending in de polls zijn de britten en dat is niet voor het eerst. Veel flops van de afgelopen 20 jaar deden het best aardig in de polls, de bookmakers zijn vaak Brits dus dat is de reden.. Nou zal dit voor Britse begrippen wellicht geen flop worden. Ik kan niet bij voorbaat bottom 5 noteren. Maar dan moeten ze wel iets professionelers neerzetten qua staging dan de toneelvereniging uit Meppel en het nummer drijft wat de vocale gymnastiek en daar zijn ook al weleens Britten op hun muil mee gevallen. Het liedje is qua arrangement te weinig uitgesproken en dat is bijna de eeuwige fout. Teveel een inzending die bijna iedereen wel okay vind maar te weinig mensen het beste. En daarom is als alles heel goed gaat middenmoot het hoogst haalbare, maar dat moet voor de Britten al bijna als winnen voelen.
AlbanIë kan soms heerlijk etnisch met modern combineren. 2019 was een hele toffe. Soms is het flauwe pop waar ze mee komen. Dit is platter dan '19 maar toch wel tamelijk onweerstaanbaar.
Bulgarije had het eerste nummer dat bekend werd en slaat de plank ongelofelijk hard mis. Met een slecht en stevig gedateerd rocknummer met een werkelijk superslecht refrein dat meedoet voor de allerlaatste plek in de semi's. En dat zijn we niet meer gewend want het is al een tijdje een behoorlijk succesvol en leuk euroviseland.
Oei, Letland heeft weer een een band opgescharreld die flauwe pastisches weet op te dienen. Met een liedje dat een schoolkind al kinderachtig vind. Ik verlang terug naar het veel leukere Cake to Bake, maar liever naar My Star of Love Injected. Het komt er soms echt wel uit bij dit land, maar vaker niet.
Litouwen was jaren op rij bijna altijd het minste baltische land, maar de laatste jaren juiist vaker het beste. Het kan niet elk jaar een The Roop-feestje zijn. Dit is niet vervelend maar werkt ook niet echt en heeft te wenig stekels. Ik vrees dat dit de finale niet gaat halen.
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Italie
4, Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Litouwen
7. Duitsland
8. Letland
9. Bulgarije
Deze eerste groep van 9 valt niet erg mee. Eerste indruk is dat van een matig jaar.
Frankrijk deed precies het omgekeerde van Duitsland en had letterlijk en zonder overdrijven hun slechtste inzending ooit in het canceljaar 2020. Die ramp (zeer waarschijnlijk was dat ook laatste geworden) bleef ze bespaard en vorig jaar kwamen ze met Barbara Pravi die in een lange Franse traditie stond, een sterk liedje had en vooral ook een enorm goed optreden en daarmee werden ze tweede (de laatste keer dat ze tweede werden was in 1991).. Nu is Frankrijk weer heel aardig. Maar zoals Onweerwolf zegt ook een beetje net niet. Iets als Oekraine 21 is nooit ver en tegelijk kilometers verwijderd. Ik denk middenmoot daardoor. Al sla ik het wel hoger aan.
Italie stuurt Mahmood nog een keer, altijd gevaarlijk. En het is voor mij geen Soldi, Ook een stuk minder hiphop en veel meer traditionele Italiaanse liedcultuur. Voor mij is dit niet een nummer dat groeit bij het vaker horen. Het tegendeel is het geval. Ik mis de ingehouden spanning uit Soldi hier nogal, maar het is best aardig.
De Spaanse inzending is in sommige kringen een fan favourite. Beetje als Servie vorig jaar en dat strandde ook ver van de prijzen. De gay bars staan de komende jaren open voor ze, maar het mag een succes heten als ze de eerste 15 halen. Zulke inzendingen horen erbij zal ik maar zeggen. (ik ben dan overigens wel weer een liefhebber van de Spaanse winnaars die ik beide bij mijn 15 favoriete winnaars zou zetten, maar daar sta ik vrij alleen in geloof ik).
De zwaarst overgewaardeerde inzending in de polls zijn de britten en dat is niet voor het eerst. Veel flops van de afgelopen 20 jaar deden het best aardig in de polls, de bookmakers zijn vaak Brits dus dat is de reden.. Nou zal dit voor Britse begrippen wellicht geen flop worden. Ik kan niet bij voorbaat bottom 5 noteren. Maar dan moeten ze wel iets professionelers neerzetten qua staging dan de toneelvereniging uit Meppel en het nummer drijft wat de vocale gymnastiek en daar zijn ook al weleens Britten op hun muil mee gevallen. Het liedje is qua arrangement te weinig uitgesproken en dat is bijna de eeuwige fout. Teveel een inzending die bijna iedereen wel okay vind maar te weinig mensen het beste. En daarom is als alles heel goed gaat middenmoot het hoogst haalbare, maar dat moet voor de Britten al bijna als winnen voelen.
AlbanIë kan soms heerlijk etnisch met modern combineren. 2019 was een hele toffe. Soms is het flauwe pop waar ze mee komen. Dit is platter dan '19 maar toch wel tamelijk onweerstaanbaar.
Bulgarije had het eerste nummer dat bekend werd en slaat de plank ongelofelijk hard mis. Met een slecht en stevig gedateerd rocknummer met een werkelijk superslecht refrein dat meedoet voor de allerlaatste plek in de semi's. En dat zijn we niet meer gewend want het is al een tijdje een behoorlijk succesvol en leuk euroviseland.
Oei, Letland heeft weer een een band opgescharreld die flauwe pastisches weet op te dienen. Met een liedje dat een schoolkind al kinderachtig vind. Ik verlang terug naar het veel leukere Cake to Bake, maar liever naar My Star of Love Injected. Het komt er soms echt wel uit bij dit land, maar vaker niet.
Litouwen was jaren op rij bijna altijd het minste baltische land, maar de laatste jaren juiist vaker het beste. Het kan niet elk jaar een The Roop-feestje zijn. Dit is niet vervelend maar werkt ook niet echt en heeft te wenig stekels. Ik vrees dat dit de finale niet gaat halen.
1. Albanië
2. Frankrijk
3. Italie
4, Spanje
5. Verenigd Koninkrijk
6. Litouwen
7. Duitsland
8. Letland
9. Bulgarije
Deze eerste groep van 9 valt niet erg mee. Eerste indruk is dat van een matig jaar.
0
geplaatst: 22 maart 2022, 21:40 uur
Onweerwolf schreef:
Zou fanboi Gretz met z'n 275 The Rasmus scrobbles eigenlijk al weten dat z'n favoriete band meedoet aan het ESC dit jaar? Ik heb hem er nog niet over gehoord.
Neen, 275 scrobbles is net geen jeugdfaffie. Is het nummer goed?
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.