MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens hoor.

Arrie schreef:
Volgens mij zijn we het gewoon met elkaar eens hoor.

Da's mooi.

Het gebeurt mij gewoon niet al te vaak dat de eigen inzending ook mijn persoonlijke favoriet is. Duncan was dat zeker wel voor mij. Anouk en de Linnets kwamen ook hoog in mijn lijst, Ruth en Edsilia waren voor mijn tijd. Michelle vind ik ook sterk, maar ik was toen nog niet zo bewust met Eurovisie bezig. Het is vooral dat we regelmatig inzendingen hebben gehad waar ik niks mee kon en dat is toch altijd jammer want het is het leukste om enthousiast te zijn over je eigen land.

Arrie schreef:
Het gebeurt mij gewoon niet al te vaak dat de eigen inzending ook mijn persoonlijke favoriet is.

Vind ik niet zo vreemd. Nederland heeft wat mij betreft niet heel veel echt goede nummers waar ik enorm warm voor loop (zeker gezien het grote aantal inzendingen). Dus bij mij staat ons eigen land niet vaak op de eerste plaats.

Duncan was dat zeker wel voor mij.

Ah, die dus toch ook voor jou.

Michelle vind ik ook sterk

Die was ik even vergeten, maar dat vond ik echt heel mooi. Zijn er dan maar weinig met ons eens. Ze had een vreselijk startpositie op een te groot podium in Denemarken en viel daarom helemaal weg helaas. Echt jammer.

Ik had graag willen weten hoe Jeangu's Grow zou zijn uitgevoerd. Dat nummer vind ik echt heel erg moeilijk in te schatten. Zou het beter zijn aangeslagen dan Birth of a New Age of had het niks uitgemaakt.

Nummers met een boodschap. Altijd gevaarlijk als je deze niet goed weet over te brengen in je performance (op het podium het hele nummer lang je handen wassen in een kom kan wat vreemd overkomen):

Toen ik dit voor het eerst hoorde en zag was het wel duidelijk: ik begreep er niks van en het pakte me totaal niet. Dit kwam vooral door de performance. Maar hoe vaker ik het hoor, hoe interessanter ik het vind worden en het nummer stijgt langzaam meer en meer naar boven mijn lijst in.

Het is een spannend nummer dat afwijkt van de rest. Net zoals Portugal in 2019, en dat deed helaas niks. Hoe het Servië zal vergaan durf ik niet te voorspellen. Dit kan afgaan als een gieter of het doet het beter dan iedereen nu verwacht.

Grootste succes voor Servië? In 2007 deed het land voor het eerst onder eigen naam mee en het was gelijk al raak voor Marija Šerifović. Molitva is nog steeds één van mijn favoriete winnaars.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Oekraïne
4. Frankrijk
5. Albanië
6. Servië
7. Spanje
8. Moldavië
9. Litouwen
10. Zwitserland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Armenië
13. Finland
14. Israël
15. Bulgarije
16. Duitsland
17. Slovenië
18. Letland

De eerste paar keren kon ik er niet veel mee, met dit Meghan Markle-nummer. Maar met de clip en de tekst erbij viel er een boel op zijn plek. Dit jaar hoeven we geen ikhouvanjougeneuzel te verwachten van de Serven, in plaats daarvan krijgen we een wrang-komische deconstructie van obsessieve gedachten, verpakt in een modern minimalistisch jasje dat zich - hoe passend! - bij elke luisterbeurt weer iets hardnekkiger in je hoofd nestelt. Niet de beste inzending van het jaar, wel de interessantste - bij uitstek zelfs. Of het op het podium goed overkomt durf ik niet te zeggen, ik zou vooral zeggen: kijk de clip met de ondertiteling erbij!

1. Nederland
2. Servië *****
3. Oekraïne
4. Finland
5. Zwitserland
6. Albanië
7. Bulgarije
8. Frankrijk
9. Verenigd Koninkrijk
10. Spanje

11. Letland
12. Duitsland
13. Armenië
14. Italië
15. Moldavië
16. Slovenië
17. Litouwen
18. Israël

Karl schreef:
Of het op het podium goed overkomt durf ik niet te zeggen, ik zou vooral zeggen: kijk de clip met de ondertiteling erbij!

Ik heb de clip van het optreden tijdens de nationale finale erbij gezet. Doe er je voordeel mee.

Jammer dat dit nummer tijd nodig heeft, want die tijd heeft ze niet in mei.

Nederland - 8,0
Oekraïne - 7,5
Zwitserland - 7,0
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Finland - 6,5
Moldavië - 6,5
Armenië - 6,5
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Israël - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Slovenië - 5,0
Servië - 4,5
Engeland - 3,5
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

Servie:
Ik hoorde zojuist voor het eerst het hele nummer en zet dus wel meteen in een keer heel hoog. En dan heb ik nog niet op de tekst gelet. Ik hoor Popmuziek met een hoofdletter P, maar ook een hoop dwarsigheid. Een nummer dat je eerder van Oekraine ofzo verwacht dan van Servië. Ik zou teleurgesteld zijn als dit flopt. Een van de beste van dit jaar. En ik denk hun beste sinds Molitva.

1. Nederland
2. Servië
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Oekraine
6. Italie
7, Moldavië
8, Spanje
9. Slovenie
10. Verenigd Koninkrijk
11. Armenië
12. Litouwen
13. Zwitserland
14. Duitsland
15. Israel
16. Finland
17. Letland
18. Bulgarije

Servië:

Ik vind dit muzikaal gezien al erg sterk, spannend nummer. De bijbehorende boodschap komt ook wel aan, erg erg sterk. Misschien te eigenzinnig voor het grote publiek, maar ik ben blij dit nummer ontdekt te hebben.
Cijfer: 8,5

1. Nederland
2. Servië
3. Litouwen
4. Albanië
5. Frankrijk
6. Oekraïne
7. Moldavië
8. Israel
9. Spanje
10. Italië

11. Finland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Slovenië
14. Duitsland
15. Armenië
16. Zwitserland
17. Bulgarije
18. Letland

6,5 / Finland
Best een vermakelijk nummertje, zit goed in elkaar, al hoor ik er geen evergreen in. De mensen die destijds hard gingen op In The Shadows zullen vast op ze stemmen. Ik vond het toen overigens maar een suf nummer, was er ook al te oud voor.

4,5 / Israël
Tja, de productie is leuk, eerste associatie is Robin S. Maar later inderdaad meer Katy Perry's Swish Swish. En dan vind ik dat toch beter in elkaar zitten, want dit is uiteindelijk maar een rommelig nummer.

8 / Servië
Dit komt meteen wel binnen, opvallend gelaagde productie (vooral als er nog een mannenkoor wordt gesampled) en zeker het tweede stuk is erg goed. Overigens geen flauw idee van de tekst, clipje moet ik nog kijken. Maar dit vind ik met S10 wel het beste wat ik tot nu toe gehoord heb van ESC22,

Tof om te zien dat Servië hier zoveel liefde krijgt (van de meesten althans)!

Israël
Een “pride” knip en plak productie maar dan niet gedenkwaardig. Ook geen groeier, want het wordt vanzelf irritanter.

Servië
Wat een verschil hun inzending van vorig jaar en tevens mijn guilty pleasure ‘Loco Loco’. Dit jaar is het een serieus en creatief hoogstandje met boodschap, erg ritmisch met tekst icm muziek en blijft herkenbaar en in het hoofd spoken. Ik heb het wel eerst 3x moeten horen totdat ik het wat vond. Dat is trouwens wel het voordeel dat Servië ook eerst moet optreden na de halve finale zodat de populariteit stijgt. Vermoedelijk gaat Servië meer televotes dan juryvotes binnen harken net zoals Oekraïne vorig jaar.

1. Nederland
2. Italië
3. Servië
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Armenië
7. Spanje
8. Finland
9. Frankrijk
10. Litouwen
11. Verenigd Koninkrijk
12. Moldavië
13. Zwitserland
14. Duitsland
15. Bulgarije
16. Israël
17. Slovenië
18. Letland

Onweerwolf
Servië

Het valt zeker te prijzen dat dit land met iets origineels komt. Muzikaal gezien is dit dan ook zeker interessant, de zang vind ik echter niet zo bijzonder. Qua arrangement zijn de koortjes erg leuk maar de handclaps dan juist weer niet. Nou luister ik wel vrij veel offbeat muziek dus misschien ben ik iets te veel gewend om hier al te lyrisch over te zijn.

Bovengemiddelde inzending maar het is geen Portugal 2019. Wellicht dat het nummer nog iets gaat groeien want het is wel "zo'n type nummer".

01. Italië
02. Nederland
03. Frankrijk
04. Finland
05. Albanië
06. Servië
07. Duitsland
08. Verenigd Koninkrijk
09. Oekraïne
10. Moldavië

11. Israël
12. Armenië
13. Bulgarije
14. Spanje
15. Litouwen
16. Slovenië
17. Letland
18. Zwitserland

Onweerwolf
Overigens, als we het over futuristische inzendingen hebben, die de laatste jaren populairder worden bij het "serieuze" publiek dat zich heeft aangesloten bij het ESC nu het weer smaakvol wordt geacht; ook "vroeger" hadden we wel eens vergelijkbare nummers. Ik wil IJsland 1997 graag onder de aandacht brengen. Een inzending die ik de laatste jaren steeds beter vind en destijds natuurlijk helemaal niets deed. (20e van de 24, gelukkig nog wel voor die vreselijk Mrs. Einstein.) Voor mij is dit wel zo'n vergeten diamantje dat ik gaandeweg eens heb opgegraven uit de dikke ESC schatkist.

Paul Oscar - Minn Hinsti Dans

Azerbeidzjan maakte het helemaal bont door wel erg laat hun inzending bekend te maken, maar blijkbaar werd het toegelaten.

Was het het wachten waard? Mwoah. Het land weet sinds hun eerste deelname in 2008 wel goed te scoren. Van 2008 t/m 2013 elke keer top 10 waarvan een eerste plaats in 2011 (Ell & Niki), een derde plaats in 2009 en een tweede plaats in 2013. Daarna werd de top 10 alleen in 2019 nog gehaald en haalde het land in 2018 voor het eerst en tot nu toe enige keer de finale niet.

In deze halve finale verwacht ik dat Nadir wel doorgaat. Het is een braaf nummer en meneer etaleert graag dat ie kan zingen (net als meneer Verenigd Koninkrijk). Typisch zo'n nummer waar niemand zich echt een buil aan zal vallen, maar boeien doet het ook niet echt. Althans, mij zeker niet.

Grootste succes voor Azerbeidzjan? De winst in 2011. Wat mij betreft één van de saaiste winnaars ooit.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Oekraïne
4. Frankrijk
5. Albanië
6. Servië
7. Spanje
8. Moldavië
9. Litouwen
10. Zwitserland

11. Verenigd Koninkrijk
12. Armenië
13. Azerbeidzjan
14. Finland
15. Israël
16. Bulgarije
17. Duitsland
18. Slovenië
19. Letland

Wat een verschrikkelijk nummer dat Running Scared. Kan me niet eens herinneren dat ik dat gehoord heb. Was de rest zo slecht? Molitva herinner ik mij goed en is nogsteeds prachtig

Azerbeidzjan
Lijkt op een poging Arcade en Tout l’univers, maar dan zonder de juiste snaar, verre van interessant en anno 2022 niet meer origineel. Van mij mag het stranden in de halve finale. Er zijn genoeg langzame nummers die al door gaan.

1. Nederland
2. Italië
3. Servië
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Armenië
7. Spanje
8. Finland
9. Frankrijk
10. Litouwen
11. Verenigd Koninkrijk
12. Azerbeidzjan
13. Moldavië
14. Zwitserland
15. Duitsland
16. Bulgarije
17. Israël
18. Slovenië
19. Letland

Mijn vrouw zegt direct nadat die man opkijkt en zijn mond opentrekt: "Ugh." En dat gevoel is in de loop van het nummer nooit ver weg. Nee, het spreekt me totaal niet aan. Misschien dattie beter wordt na een paar luisterbeurten, maar ik kan niet zeggen dat ik er op dit moment naar uitzie die te ondergaan.

1. Nederland
2. Servië
3. Oekraïne
4. Finland
5. Zwitserland
6. Albanië
7. Bulgarije
8. Frankrijk
9. Verenigd Koninkrijk
10. Spanje

11. Letland
12. Duitsland
13. Armenië
14. Italië
15. Moldavië
16. Slovenië
17. Litouwen
18. Israël
19. Azerbeidzjan *

Nederland - 8,0
Oekraïne - 7,5
Zwitserland - 7,0
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Finland - 6,5
Moldavië - 6,5
Armenië - 6,5
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Israël - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Slovenië - 5,0
Servië - 4,5
Engeland - 3,5
Azerbeidzjan - 3,0
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

Onweerwolf schreef:
Overigens, als we het over futuristische inzendingen hebben, die de laatste jaren populairder worden bij het "serieuze" publiek dat zich heeft aangesloten bij het ESC nu het weer smaakvol wordt geacht; ook "vroeger" hadden we wel eens vergelijkbare nummers. Ik wil IJsland 1997 graag onder de aandacht brengen. Een inzending die ik de laatste jaren steeds beter vind en destijds natuurlijk helemaal niets deed. (20e van de 24, gelukkig nog wel voor die vreselijk Mrs. Einstein.) Voor mij is dit wel zo'n vergeten diamantje dat ik gaandeweg eens heb opgegraven uit de dikke ESC schatkist.

Paul Oscar - Minn Hinsti Dans

(embed)

Leuk nummer! Een iets recentere futuristische inzending die ik tof vind en helaas niet de finale heeft gehaald is de inzending van Montenegro uit 2013; Who See - Igranka.

Het strande met een 12e plaats in de halve finale. De inzending paste niet in het “eurovision plaatje” van de jury. Bij het televotende publiek werd het namelijk wel gewoon 4e. Het nummer zou het ongetwijfeld een paar jaar later beter doen.

Servië:

Enigszins intrigerend nummer, maar verveelt snel en mist een climax. Het geheel klinkt bedacht en is niet pakkend.

Azerbeidzjan:

Blijft totaal niet beklijven. Dramatische ballad en de zanger blijkt wel enige techniek te hebben, maar de compositie laat het volledig afweten. Dan liever Brividi.

1. Finland
2. Oekraïne
3. Engeland
4. Frankrijk
5. Bulgarije
6. Nederland
7. Letland
8. Moldavië
9. Armenië
10. Zwitserland

11. Slovenië
12. Spanje
13. Duitsland
14. Litouwen
15. Servië
16. Albanië
17. Italië
18. Israël
19. Azerbeidzjan

Onweerwolf
Ja! 'Igranka' is echt fantastisch. Vorig jaar de #21 in mijn Songfestival Top 250 Aller Tijden.

Azerbeidzjan

Standaard, cliché Eurovisie powerballad, waarvan er altijd wel een paar langskomen. Gaap.

Cijfer: 4

1. Nederland
2. Servië
3. Litouwen
4. Albanië
5. Frankrijk
6. Oekraïne
7. Moldavië
8. Israel
9. Spanje
10. Italië

11. Finland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Slovenië
14. Duitsland
15. Azerbeidzjan
16. Armenië
17. Zwitserland
18. Bulgarije
19. Letland

Georgië heeft soms best bijzondere inzendingen. Dit jaar is dat weer het geval. Circus Mircus heeft aparte verschijningen in de band en dit ietwat psychedelische nummer valt ook op dit jaar. Ik moet een beetje aan Jacco Gardner denken.

De bookmakers geloven er niet in en de fans zijn er niet dol op. Ik dus wel. Ik krijg hier altijd een goed gevoel bij en ik hou van de vibe. Tevens een nummer dat zich snel in mijn geheugen nestelt.

Zie ik het de finale halen? Nee. Dat zou ik persoonlijk jammer vinden, maar velen zullen er ongetwijfeld niet om treuren dan. Jammer, dit soort exotische vogels gun ik het wel (de looks in de clip zijn blijkbaar hun standaard verschijning als band).

Grootste succes voor Georgië? Sinds hun eerste deelname in 2007 haalde het land zeven keer de finale en zes keer niet. In 2010 en 2011 was een negende plaats de beste notering. In 2010 haalde Sopho Nizjaradze meer punten dus laten we terugblikken op Shine.

Mijn top 40:

1. Nederland
2. Italië
3. Oekraïne
4. Frankrijk
5. Georgië
6. Albanië
7. Servië
8. Spanje
9. Moldavië
10. Litouwen

11. Zwitserland
12. Verenigd Koninkrijk
13. Armenië
14. Azerbeidzjan
15. Finland
16. Israël
17. Bulgarije
18. Duitsland
19. Slovenië
20. Letland

En daarmee hebben we de helft gehad. Tijd voor een update herman? Onze nummer 1 lijkt wel duidelijk vast te staan trouwens.

Moeilijke maar wel erg sympathieke inzending. De coupletten zijn wat te eentonig naar mijn smaak, maar de intro en het refrein zijn cool, lekker psychedelisch inderdaad. Ik heb begrepen dat de band bestaat uit oud-studenten van de circusschool, die al gauw merkten dat hun acrobatische kunsten achterbleven bij de rest van hun studiegenoten en zich daarom maar op de muziek gestort hebben. Je zou er denk ik een hartstikke leuke avond mee hebben in de kroeg.

1. Nederland
2. Servië
3. Oekraïne
4. Finland
5. Zwitserland
6. Albanië
7. Bulgarije
8. Georgië ****
9. Frankrijk
10. Verenigd Koninkrijk

11. Spanje
12. Letland
13. Duitsland
14. Armenië
15. Italië
16. Moldavië
17. Slovenië
18. Litouwen
19. Israël
20. Azerbeidzjan

Georgië:

Ik kan niet geloven dat dit niet in de smaak valt bij de fans en bookmakers. Ontzettend catchy synthpopnummertje met elementen van disco, funk en een mespuntje Muse.

1. Finland
2. Georgië
3. Oekraïne
4. Engeland
5. Frankrijk
6. Bulgarije
7. Nederland
8. Letland
9. Moldavië
10. Armenië

11. Zwitserland
12. Slovenië
13. Spanje
14. Duitsland
15. Litouwen
16. Servië
17. Albanië
18. Italië
19. Israël
20. Azerbeidzjan

Georgië
Het valt perfect in mijn straatje qua muziek, maar deze plaat groeit niet naar grote hoogte. Wel een dappere inzending en fris om zoiets te horen tijdens ESC.

1. Nederland
2. Italië
3. Servië
4. Albanië
5. Oekraïne
6. Georgië
7. Armenië
8. Spanje
9. Finland
10. Frankrijk
11. Litouwen
12. Verenigd Koninkrijk
13. Azerbeidzjan
14. Moldavië
15. Zwitserland
16. Duitsland
17. Bulgarije
18. Israël
19. Slovenië
20. Letland

Nederland - 8,0
Oekraïne - 7,5
Georgië - 7,0
Zwitserland - 7,0
Spanje - 7,0
Albanië - 7,0
Finland - 6,5
Moldavië - 6,5
Armenië - 6,5
Duitsland - 6,5
Litouwen - 6,0
Israël - 6,0
Italië - 6,0
Frankrijk - 5,0
Slovenië - 5,0
Servië - 4,5
Engeland - 3,5
Azerbeidzjan - 3,0
Bulgarije - 2,0
Letland - 1,0

aERodynamIC schreef:
En daarmee hebben we de helft gehad. Tijd voor een update herman? Onze nummer 1 lijkt wel duidelijk vast te staan trouwens.

Misschien vanavond laat of anders morgen, maar ben ook wel benieuwd naar de nummer 2.

Azerbeidzjan
Ik heb vaak miet zoveel met dit land. 2011 is de minste winnaar van de jaren '10. 2020 was een guilty pleasure, 2021 was daarvan een slap aftreksel (van Nederlandse makelij). Deze saaie ballad is een van hun minst opvallende inzendingen. Zal het moeten hebben van een gelikte staging en perfecte vocalen. Want meer is eigenlijk niet in dit nummer
Georgie
Dit gaat enorm floppen maar ik mag deze gekkigheid wel. Het is net geen flauwe pastische, maar ook niet zonder humor. Ik heb wat gekke associaties met twee favorieten die ook niet door iedereen gewaardeerd werden. Sebastian Tellier voor Frankrijk in 2008 en de geflopte Israeliische inzending van 2012. Dit vind ik niet zo goed als die twee, maar toch.

1. Nederland
2. Servië
3. Albanië
4. Frankrijk
5. Oekraine
6. Italie
7. Georgie
8, Moldavië
9, Spanje
10. Slovenie
11. Verenigd Koninkrijk
12. Armenië
13. Litouwen
14. Zwitserland
15. Duitsland
16. Israel
17. Finland
18. Azerbeidzjan
19. Letland
20. Bulgarije

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:19 uur

geplaatst: vandaag om 12:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.