MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
1. Engeland
2. Albanië: coupletten à la Mata Hari van vorig jaar, maar dan gedurfder en met overtuigendere zang. Albanië is vaak tof.
3. Moldavië: 'So Lucky' is een van mijn songfestivalfavorieten, energiek, eigenzinnig en met een guitige podiumact. De zwalkcoupletten en de aanstekelijke instrumentatie van het liedje uit 2022 komen daar bij in de buurt, maar het refreintje is helaas wat te simpel.
4. Frankrijk
5. Italië
6. Spanje
7. Litouwen: van zo'n Caro Emerald-singletje op 33 toeren begin ik me wat unheimisch te voelen.
8. Duitsland
9. Letland: prima liedje, prima gedachtegoed, maar gekaapt door geforceerde lachbandhumor.
10. Bulgarije: vervlogenouwemannendroomrock

Poging bij te benen

De einduitslag van de OGAE poll (De OGAE poll bestaat uit de favorieten van de officiele OGAE fanclubs van 43 verschillende landen):

https://postimages.org/

En Wiwibloggs:

1. 🇸🇪 Sweden: Cornelia Jakobs – “Hold Me Closer” (8.94)
2. 🇪🇸 Spain: Chanel – “SloMo” (8.91)
3. 🇳🇱 Netherlands: S10 – “De Diepte” (8.13)
4. 🇦🇱 Albania: Ronela Hajati – “Sekret” (7.97)
5. 🇬🇷 Greece: Amanda Tenfjord – “Die Together” (7.88)
6. 🇳🇴 Norway: Subwoolfer – “Give That Wolf A Banana” (7.84)
7. 🇮🇹 Italy: Mahmood & BLANCO – “Brividi” (7.69)
8. 🇵🇹 Portugal: MARO – “saudade, saudade” (7.66)
9. 🇺🇦 Ukraine: Kalush Orchestra – “Stefania” (7.66)
10. 🇮🇪 Ireland: Brooke – “That’s Rich” (7.41)

11. 🇨🇾 Cyprus: Andromache – “Ela” (7.31)
12. 🇷🇸 Serbia: Konstrakta – “In Corpore Sano” (7.28)
13. 🇨🇿 Czech Republic: We Are Domi – “Lights Off” (7.28)
14. 🇫🇷 France: Alvan & Ahez – “Fulenn” (7.28)
15. 🇬🇧 United Kingdom: Sam Ryder – “SPACE MAN” (7.25)
16. 🇦🇹 Austria: LUM!X feat. Pia Maria – “Halo” (6.97)
17. 🇪🇪 Estonia: Stefan – “Hope” (6.72)
18. 🇦🇲 Armenia: Rosa Linn – “Snap” (6.72)
19. 🇱🇹 Lithuania: Monika Liu – “Sentimentai” (6.56)
20. 🇦🇺 Australia: Sheldon Riley – “Not The Same” (6.47)
21. 🇷🇴 Romania: wrs – “Llámame” (6.38)
22. 🇵🇱 Poland: Ochman – “River” (6.34)
23. 🇧🇪 Belgium: Jérémie Makiese – “Miss You” (6.28)
24. 🇱🇻 Latvia: Citi Zēni – “Eat Your Salad” (6.22)
25. 🇲🇩 Moldova: Zdob și Zdub and Frații Advahov – “Trenulețul” (6.03)
26. 🇲🇰 North Macedonia: Andrea – “Circles” (5.91)
27. 🇭🇷 Croatia: Mia Dimšić – “Guilty Pleasure” (5.84)
28. 🇲🇪 Montenegro: Vladana – “Breathe” (5.81)
29. 🇸🇲 San Marino: Achille Lauro – “Stripper” (5.66)
30. 🇮🇸 Iceland: Systur – “Með hækkandi sól” (5.59)
31. 🇮🇱 Israel: Michael Ben David – “I.M” (5.56)
32. 🇫🇮 Finland: The Rasmus – “Jezebel” (5.53)
33. 🇬🇪 Georgia: Circus Mircus – “Lock Me In” (5.34)
34. 🇨🇭 Switzerland: Marius Bear – “Boys Do Cry” (5.34)
35. 🇩🇪 Germany: Malik Harris – “Rockstars” (5.09)
36. 🇩🇰 Denmark: REDDI – “The Show” (5.09)
37. 🇲🇹 Malta: Emma Muscat – “I Am What I Am” (4.88)
38. 🇦🇿 Azerbaijan: Nadir Rustamli – “Fade to Black” (4.75)
39. 🇸🇮 Slovenia: LPS – “Disko” (4.25)
40. 🇧🇬 Bulgaria: Intelligent Music Project – “Intention” (3.88)

De Eurojury bestaat uit professionals en dit zou een voorbode kunnen zijn van de jury-uitslag:

1. UK 287
2. Italië 240
3. Zweden 193
4. Oekraïne 182
5. Spanje 175
6. Australië 137
7. België 123
8. Finland 111
9. Nederland 104
10. Zwitserland 89

11. Noorwegen 88
12. Griekenland 87
13. Frankrijk 86
14. Letland 76
15. Armenië 73
16. Portugal 63
17. Servië 60
18. Israël 57
19. Cyprus 51
20. Polen 49
21. Albanië 40
22. Azerbeidzjan 35
23. Oostenrijk 33
24. Estland 34
25. Duitsland 29
26. IJsland 29
27. Malta 24
28. Slovenië 23
29. Moldavië 20
30. Tsjechië 19
31. Georgië 19
32. Montenegro 16
33. San Marino 15
34. Litouwen 14
35. Ierland 14
36. Noord-Macedonië 10
37. Bulgarije 10
38. Denemarken 9
39. Kroatië 3
40. Roemenië 0

De UK op nummer 1?! Sorry hoor, ik vind het een prima nummer, maar dat is echt van de pot gerukt. Ook België is best aardig, maar toch zeker niet beter dan Nederland (sorry Belgen!). Ik geloof er geen snars van.

Karl schreef:
De UK op nummer 1?! Sorry hoor, ik vind het een prima nummer, maar dat is echt van de pot gerukt. Ook België is best aardig, maar toch zeker niet beter dan Nederland (sorry Belgen!). Ik geloof er geen snars van.

Ik snap er sowieso niks meer van want nu krijgen we dit als uitslag

Stap voor stap maken ze de uitslag bekend en nu dit:

https://postimg.cc/4HmNPZq9

https://postimg.cc/6T33tLqp

Hoe dan ook: overal zie je dat Nederland het goed doet en dat de strijd gaat tussen Zweden en Italië zoals het nu lijkt. Oekraïne kan stunten door sympathy votes en Nederland, Spanje en Verenigd Koninkrijk doen ook nog een duit in het zakje.

Vooral Polen en Estland doen het minder goed dan verwacht.

Maar goed: uiteindelijk zijn en blijven dit maar polls. Ze geven wel een indicatie en dit jaar zien we geen heel grote onderlinge afwijkingen.

Laat ik maar gewoon beginnen met zonder enige lijn oude inzendingen posten om in de stemming te komen. In 1979 was de puntentelling best een tijdje spannend. Uiteindelijk won Hallelujah van Israel. Maar ik heb een groot zwak voor de nummer 2. Een fijn optimistisch liedje van een diva en een stel kinderen (dat mocht toen nog en kinderkoortjes waren in, de top 40 stond er vol mee). Betty Missiego komt uit Peru maar leeft al lang in Spanje. Ze is inmiddels in de 80 en heeft een zoon die zanger werd. Haar liedje heette Su Cancion en werd intern gekozen. Als het aan mij had gelegen was dit de winnaar van '79 geweest.

Vandaag zijn de repetities begonnen voor o.a. S10.

Gelijk al een probleem met het podium: de zon kan roteren, maar nu niet meer en als ik de geluiden mag geloven gaat dat ook helemaal niet meer gebeuren waardoor sommige delegaties echt woest zijn omdat hier op ook Led gebruikt wordt en dat heeft gevolgen voor landen met bijvoorbeeld teksten die dan ineens onderbroken worden door een zwart vlak.

Volgens mij heeft Nederland er niet zo veel last van.

In 1966 was Nederland tamelijk revolutionair. We waren in 1964 al het eerste land dat met iemand kwam die niet wit was (de Indische Anneke Gronloh) en in 1966 ook de eerste die een zwarte (Surinaamse) zangeres stuurde met Milly Scott. Met een nummer dat gabaseerd was op de latijns Amerikaanse rumba, dat was ook voor het eerst. Millly Scott vond het intro te saai dus kwam zelf met "Тоkі tо tіkі tоng tоng tоng rіkі tоng tоng tоng tіkі tоng tоng Ri tоng tоng tіkі tоng tоng tоng tіkі tоng tоng rоng". En haar opkomst week nogal af. Toen was het gewoon dat ze uitvoerende artiest gewoon klaar stond. Scott kwam aanlopen via het gangetje achter het podium en liep ook weer weg. Succes had het niet. Het nummer werd 15e (van de 18) met één punt van de Britten en één van de Ieren. Oostenrijk won met de derde deelname van Udo Jurgens en dat is een van de mindere winnaars uit de prehistorie wat mij betreft.

Scott had in de finale van het Nationale songfestival met grote voorsprong gewonnen. Ik vind het dan leuk om ook de verliezende nummers te beluisteren. En ondanks de deelname van toen nog beatzanger Bob Bouber kozen we voor verreweg het meest afwijkende liedje. Ook een opvallende deelnemer was Piet Sybrandy. Hij werd in de finale laatste maar dit was een poging om wat wereldser door te breken. Deze zanger was namelijk vooral bekend van zijn vertolkingen van Christelijke liedjes.

Gerrit den Braber schreef het nummer samen met ene Cees Bruyn

Milly Scott is nooit een heel prominente zangeres geworden maar dook af en toe op als actrice. Onder andere in jaren '90-serie Vrouwenvleugel. Scott is nog in leven en inmiddels 88 jaar.

En dan nu een lijstje met het aantal hits per eurovisiejaar in de top 40, dus vanaf 1965:

4 hits: 1973, 1976, 1983,
3 hits: 1965, 1968, 1972, 1984, 1987, 1998
2 hits: 1966, 1969, 1970, 1974, 1977, 1978, 1979, 1981, 1986, 1991, 1994, 1995, 1996, 1999, 2009. 2010, 2012, 2013, 2015, 2018, 2021
1 hit: 1967, 1971, 1980, 1982, 1985, 1988, 1989, 1992, 1993, 1997, 2000, 2001, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2011, 2014, 2016, 2017, 2019, (2020), 2022
0 hits: 2002

Alleen in 2002 haalde er echt geen enkel nummer de top 40. Zowel de winnaar (I Wanna van Marie N) als de Nederlandse inzending (One More Night van Esther Hart) werden geen hits.

Bij een of twee hits hits gaat natuurlijk meestal om de Nederlandse inzending en/of de winnaar. Maar niet helemaal altijd. Maar daar kom ik heel snel op terug.

Wellicht het gekste, meest vergeten eurovisienummer dat de top 40 ooit haalde was Dubrovački Trubaduri met Jedan Dan. De Joegoslavische inzending van 1968. Op het festival haalde het de zevende plek. Dubrovački Trubaduri betekent De troubadours uit Dubrovnik. Toen een Joegoslavische stad. Nu ligt Dubrovnik in Kroatië. Het is een behoorlijk catchy folkliedje Omdat groepen volgens de reglementen niet mochten stonden twee leden als duo op het podium. Ze tourden nog zo'n 15 jaar in verschillende samenstellingen door Europa en toen ging de groep uit elkaar. Ik wordt er vrolijk van op deze maandag.
Het stond 5 weken in de top 40 en haalde plek 22. De andere twee Eurovisiehits dat jaar waren winnaar La La La van Massiel en nummer 2 Congratulations van Cliff Richard. Cliff had zelfs een nummer 1 hit. De Nederlandse inzending van Ronnie Tober haalde de top 40 niet.

starbright boy schreef:
Alleen in 2002 haalde er echt geen enkel nummer de top 40. Zowel de winnaar (I Wanna van Marie N) als de Nederlandse inzending (One More Night van Esther Hart) werden geen hits.
Was Esther Hart niet de Nederlandse inzending in 2003? Ik dacht dat NL in 2002 niet mocht meedoen wegens de slechte prestatie van Michelle in het jaar daarvoor.

Porcupine Head schreef:
(quote)
Was Esther Hart niet de Nederlandse inzending in 2003? Ik dacht dat NL in 2002 niet mocht meedoen wegens de slechte prestatie van Michelle in het jaar daarvoor.

Je hebt gelijk. Esther hart haalde de top 40 in elk geval niet.

De Eurovisiefilms in de top 40 die niet winnaar of Nederlandse inzending waren

1968: Cliff Richard - Congratulations 14 weken 1 (2e) UK
1973: Cliff Richard - Power to All Our Friends 12 weken 1 (3e) UK
1973: Mocedades - Eres Tu 11 weken 3 (2e) Spanje
1972: The New Seekers - Beg Steal Or Borrow 9 weken 3 (2e) UK
1970: Mary Hopkin - Knock Knock Who's There 8 weken 3 (2e) UK
1983: Daniel - Julie 8 weken 3 (4e) Joegoslavië
1976: Catherine Ferry - Un Deux Trois 7 weken 5 (2e) Frankrijk
1983: Carola - Framling/Je Ogen Hebben Geen Geheimen/ Love Isn't Love 7 weken 7 (3e) Zweden
1998: Imaani - Where Are You 7 weken 8 (2e) UK
1991: Clouseau - Geef Het Op 7 weken 16 (16e) België
1984: Alice & Battiato - I Treni di Tozeur 7 weken 17 (5e) Italië
2018: Michael Schulte - You Let Me Walk Alone 7 weken 19 (4e) Duitsland
1987: Wind - Lass die Sonne in Dein Herz 6 weken 19 (2e) Duitsland
1987: Tozzi/Raff - Gente Di Mare 7 weken 20 (3e) Italië
1975: Wess / Don Ghezzi - Era 5 weken 20 (3e) Italië
1968: Dubrovački Trubaduri - Jedan Dan 5 weken 22 (7e) Joegoslavie
1965: Guy Mardel - N'avoué jamais 9 weken 26 (3e) Frankrijk
1976: Pierre Rapsat - Judy et Cie 3 weken 31 (8e) België
1991: Amina - Le Dernier Qui a Parlé 3 weken 35 (2e) Frankrijk
1965: Bobby Solo - Se piangi se ridi 2 weken 37 (5e) Italië

Opvallend wenig Belgie. Slechts twee keer werd een Belgische niet winnaar een hit. En maar een Vlaamse inzending. Ook Duitsland komt er een beetje kariger af dan ik verwacht had. Frankrijk, Italie en Verenigd Koninkrijk hebben vaker hits gehad terwijl ze niet wonnen. Maar zelfs Joegoslavie deed het twee keer.

Top 40-lijst van week 19, 1973 - top40.nl

Dit is wellicht de meest Eurovisie - top 40 lijst allertijden. Met Eurovisiehits op 1, 3, 4 en 40

Uit het lijstje hierboven. Het valt me op hoeveel Italiaanse duo's erin staan. Wess & Don Ghezzi, Alice & Battiato en Tozzi & Raf.. Dit jaar stuurt Italie Mahmood & Blanco, dat sluit daar mooi op aan want in alle gevallen waren het gelegenheidsduo's van artiesten die ook carrieres los van elkaar hadden. Ik wil het vandaag hebben over twee mannen, Umberto Tozzi was nadat hij groepen had gezeten in de jaren '70 een solocarrière begonnen die hem twee wereldhits op;everde. Ti Amo en Gloria. Tozzi had in die tijd tot in de VS succes en ;aura Branigan deed een paar jaar terug het succes van Gloria nog eens over in een Engelstalige versie. Die cover haalde zelfs de eerste plaats in de VS. Raf heet eigenlijk Raffaele Riefoli en is zeven jaar jonger. Overeenkomst is dat zijn debuutsingle Self Control gecoverd werd door Laura Branigan die er haar andere wereldhit mee scoorde. Verschil is dat de versie van Branigan in dit geval niet na de originele hit kwam maar zowat tegelijk waardoor er in meerdere landen een strijd ontstond welke de grote hit werd. Raf scoorde in Italie nog meer Engelstalige synthpop achtige hits. Raf leerde Tozzi kennen toen Tozzi een nummer dat door Raf geschreven was opnam. Uiteindelijk schreven ze samen Gente di Mare dat in 1987 derde werd een bovendien een flinke hit was in Europa. In Nederland haalde het nummer 20, maar bijvoorbeeld in Belgie, Zwitserland, Zweden en Oostenrijk was het een grotere hit.

Overigens heb ik eerder Raf als Raff gespeld en dat blijkt zijn naam in Duitsland. Raf wordt daar namelijk geassocieerd met de Rote Armee Fraktion.

Voor wie wil weten hoe het nu met het podium zit (nee, dat gaat niet meer gemaakt worden en ja, daar hebben een aantal landen flink last van):

Eurovision 2022: EBU's statement on the stage - esctoday.com

Er zijn veel Eurovisie-liedjes met een gimmick geweest. En er waren er veel die over vrede op aarde gingen. En er zijn er die een gimmick hebben en die over vrede op aarde gingen. Bepaald geen favoriet van mij, maar dat hoeft in deze rubriek dit jaar ook niet. Ik ga het vandaag hebben over de inzending van Letland uit 2005. Een inzending met behoorlijk wat drama erna. We gaan eerst een paar jaar verder terug. Naar 2002. In dat jaar begnt het 16-jarige kindsterretje Kārlis Būmeisters een groep met de dan 25 jarige Mārtiņš Freimanis die dan al ervaren is. In 2003 begint die tweede ook het project Fly waarmee ze voor Estland naar het songfestival gaan. De leden van die groep hadden allemaal al eerdere pogingen gedaan om mee te doen maar met Fly lukt het. Op het songfestival vallen de resultaten echter tegen. In eigen land worden ze slechts 24e. Een jaar later gaat het helemaal mis met de resultaten van Letland. De groep haalt met een gedateerd stadionrocknummer de finale niet eens.

in 2005 nemen ze geen risico en moet de inzending zoals het hoort in de jaren '00 opvallen. Mārtiņš Freimanis schrijft een liedje over vrede op aarde in het Engels en het wordt gezongen door een nieuw duo de eeder genoemde Kārlis Būmeisters samen met Valters Frīdenbergs onder de naam Valters and Kaža. De gimmick van dat liedje was dat de twee jonge zangers een deel van hun liedje in gebarentaal deden. Deze inzending is ook een schoolvoorbeeld an hoeveel verschil de plaatsing kan hebben. In de halve finale (toen was dat er nog maar een) werden ze tiende (na een optreden in het begin van de avond) en gingen ze nipt naar de finale. In de finale werd de gunstige een na laatste plek geloot en prompt werden ze vijfde met hun liedje.

Het vervolg was niet zo mooi. Mārtiņš Freimanis, de schrijver van het liedje, zakte in 2011 in elkaar en stierf negen dagen later aan leverfalen. Hij was pas 33 jaar. Valters Frīdenbergs werd de Letse commentator voor het Eurovisie songfestival maar kreeg in 2016 kanker. Valters Frīdenbergs overleed ook in 2018. Hij was net geen 31. Kārlis Būmeisters is de enige die nog leeft. Hij ronde een economiestudie af en werd Hij werd perssecretaris van een conservatief Lets lid van het Europees parlement.

1. Nederland: een liedje dat je meteen gelooft, meeslepend maar ingetogen. Ben ik dan toch chauvinistischer dan ik dacht? Wie weet hadden hoehoe's, haha's en dadada's in het Wilhelmus ook wel geholpen. Had ik de tekst tenminste kunnen onthouden.
2. Oekraïne: eigenzinnige mix van folk en electronica, geen intrigerende frontvrouw à la Go_A maar meer een rommelige posse, goed licht-vals refreintje, maar lijkt me alleen al door de hiphop een onwaarschijnlijke winnaar, maar hé, alsof dat Oekraïne de laatste jaren ooit heeft tegengehouden!
3. Servië: intrigerend liedje en dito performance tijdens de nationale finale, je voelt meteen dat er veel achter zit, hopelijk vinden ze een manier om de scherpe tekst (althans, wat ik haal uit de vertaling) nog verder te verbeelden (naast het fysieke handen wassen). Beetje ongrijpbaar, lijkt haast niet helemaal op z'n plaats doordat de boodschap groter lijkt dan het liedje. Had zelf een beetje de losseflodderassociatie met dat euroneuroliedje van Montenegro tien jaar geleden, alhoewel dit wel een stuk beter lijkt te vallen.
4. Georgië: popmuziek met een steekje los, beetje MGMT, maar dan compromisloos irritant. Ik vind het wel tof.
5. Engeland
6. Albanië
7. Moldavië
8. Finland: eerst vond ik het refreintje wat potsierlijk, maar de euforie maakt het eigenlijk best een oorwurm
9. Slovenië: ik ga hier beter op dan de meesten hier, vind dit liedje namelijk best guitig. Alleen al dat je ziet dat deze jongelui er plezier in hebben hun muziek te spelen, maakt het sympathiek. Misschien wat te smooth, maar imo nog steeds geloofwaardig! Leuk refreintje, sfeervolle blazers...
10. Frankrijk
11. Italië
12. Spanje
13. Israël: qua productie en liedje eigenlijk best wel tof (zoals wel vaker bij Israël), maar heb er niet echt een klik mee.
14. Litouwen
15. Duitsland
16. Zwitserland: geforceerd melodramatisch en een tekst waar je een beetje de kriebels van krijgt
17. Armenië: saai, inwisselbaar folkpop-3fmliedje waarbij zelfs toen dit populair was je hippe hoedje gewoon aan de kapstok zou zijn blijven hangen.
18. Azerbeidzjan: geforceerd melodramatisch, qua sfeer en stemacrobatiek beetje Gjon's Tears maar dan zonder gevoel of goed liedje.
19. Letland
20. Bulgarije

Blanco doet een Gerard Jolingetje en slaat een repetitie over omdat hij een schnabbel heeft.

Bij België valt niet alleen op dat ze minder succesvol waren dan Nederland. Het verschil tussen Wallonië en Vlaanderen valt vooral op. De landsdelen doen al vanaf het begin om beurten mee. Dus er zijn er evenveel inzendingen. Wallonië won 1x, werd 2x tweede, vier keer haalden de Walen een vierde plaats en tweemaal een vijfde en twee keer een zesde plaats. Die zesde plaats is het beste wat de Vlamingen gedaan hebben. Twee keer werden ze zesde. Een keer in 1959 (6e van de 11) en Tom Dice met Me and My Guitar was zesde van de 39 deelnemers in 2010. Ze werden acht keer laatste. Zes keer waren dat de Vlamingen. In 1970 was een jonge ambitieuze Vlaamse zangeres die mee wilde doen om het tij te keren en om zelf meer uit haar carrière te halen. Ze had al gewonnen op het festival van Knokke en getourd met de toen succesvolste Belgische zanger Adamo. En nu was het tijd voor een internationaal podium. Haar ouders noemden haar Christianne Leenaerts. Maar haar artiestennaam was Ann Christy.

Die eerste (Waalse!) poging flopte want haar nummer haalde de finale van de voorronde niet eens. Een jaar later deed Christy een tweede poging met het nummer Dag Vreemde Man werd tweede. In 1973 probeerde ze het weer en werd ze derde met Meeuwen. De Vlaamse nummers die wel wonnen in die jaren deden het niet erg goed. Dus er waren wel mensen die dachten. Hadden we Ann Christy maar gestuurd. In 1975 lukte het dan eindelijk. Er waren die avond vijf acts met elk twee nummers en de nummers van Christy werden eerste en derde. Ze ging naar het songfestival in Stockholm. Gelukkig zijn was het winnende liedje. Vooraf gold Christy als een outsider voor de winst volgens eurovisiewatchers. En dat had België nog nooit meegemaakt, Omdat in die jaren gold dat de taalkeuze vrij was namen de Belgen weinig risico en zong Ann een deel van het liedje in het Engels.

Het werd helaas de zoveelste teleurstelling voor Vlaanderen. En dit keer misschien sterker omdat er serieuze verwachtingen waren. Ann Christy werd slechts vijftiende van de negentien. Ze haalde zeventien punten. Vijf daarvan kwamen van Nederland. Ondanks die teleurstelling zong Christy door en had een aantal hits. De bekendste is misschien haar Vlaamse versie van The Rose van Bette Midler geschreven door Johan Verminnen.

Net als gisteren heeft dit verhaal een dramatisch einde. Ann Christy is niet oud geworden. Ze overlijdt al in 1984 aan baarmoederhalskanker. Ze is op dat moment 38 jaar. Ondanks of dankzij die vroege dood heeft Christy in Vlaanderen een flinke status en gelden vooral De Roos maar ook een aantal andere nummers daar als klassiekers.

starbright boy schreef:
Blanco doet een Gerard Jolingetje en slaat een repetitie over omdat hij een schnabbel heeft.

Niemand stemt toch meer op Italië door het zon-debacle

Vandaag weer een keer Nederland. Feitelijk zijn de jaren '70 inzendingen bij de duo's vol met gedoe en ruzies. Bij Hearts of Soul viel het nog wel mee. Patricia overleed jong en de groep werd omgevormd naar Dream Express en trok Belgie in. Van Mouth And Macneal is algemeen bekend dat ze niet met elkaar overweg konden en na het songfestival was Maggie Macneal binnen de kortste keren vervangen door de nieuwe vriendin van Duyn en ging hij verder als Big Mouth & Little Eve. Teach In had geen zin om op zangeres Getty Kaspers te wachten toen zij overwerkt was. Ze werd in de zomer van 1976 vervangen door niet een maar twee andere zangeressen. Of er drama zat bij Harmony weet volgens mij niemand, maar na het songfestival heeft niemand meer wat van hen gehoord.

Ook bij de inzending van 1972 was er later drama. Het verhaal begint in 1966. Bij Hans van Hemert. Een jonge gast in dienst van platenmaatschappij Phonogram en daar verantwoordelijk voor de productie van beatbandjes die van wild in verkoopbaar moesten worden verandert. Sandra Reemer was 16 en Dries Holten was 30. En vooral Sandra had al wat bekendheid als kindsterretje. Met name in de Indische gemeenschap. Misschien was het de gedeelde Indische achtergrond maar Van Hemert maakte er een duo van. Als debuutsingle wordt een Amerikaans liedje opgeduikeld van Billy Vera & Judy Clay. Storybook Children komt in 1968 uit en wordt meteen een top 10 hit. Sandra en Andres zingen vooral brave easy listening en zijn vooral vanaf 1970 erg succesvol. De volgende stap is over de grens kijken. Ze worden in 1972 voorzichtig geplugd in bijvoorbeeld Duistland. En in dat voornemen past de deelname aan het Eurovisie Songfestival van 1972. In 1970 had Reemer al een solopoging gedaan, maar ze bleef zonder punten. In 1972 was al bepaald dat het sowieso Sandra en Andres werden en ging het nog om het liedje. Uit drie liedjes won het vrolijke Als Het Om De Liefde Gaat vrij eenvoudig. Op dat moment is het nog verplicht om in het Nederlands te zingen.

In een outfit die meer jaren '70 is dan je je kan voorstellen. Maat verluid is het het eerste liedje ooit op het songfestival waar het publiek ging meeklappen. Het was behoorlijk succesvol. Het duo werd vierde. En hoewel ze niet echt doorbraken werd er in sommige Europese landen een hitje gescoord.

In 1975 volgde het drama. Het duo ging uit elkaar. Er werd aangekondigd dat Andres vooral voor anderen wilde schrijven en Sandra solo wilde gaan. Maar in werkelijkheid was Andres Sandra zat en verbrak hij de samenwerking. Het succes begon af te nemen en hij gat haar de schuld. Dus toen Sandra weg was begon hij met de Belgische Rosy Pereira Rosy en Andres.

In 1976 gebeurde er iets pikants. Zowel Rosy & Andres en Sandra Reemer waren onder de vijf deelnemers van het nationale songfestival. Sandra won, Rosy & Andres kwamen niet verder dan plek 4. Beide nummers werden top 40 hits, Later probeerde Reemer het als Xandra en had hits tot in de jaren 80 en een succesvolle TV-carriere. Andres had het zwaarder. Met Rosy werd het succes snel minder en zijn derde duo (Debbie en Andres) sloeg nooit aan. In de jaren '90 woont Dries Holten in zijn auto en trad hij eigenlijk alleen nog op binnen de Indische gemeenschap. Daarbuiten is hij vergeten.

In 2017 sterft Sandra en in 2020 gaat Andres dood.

"We pakken die douze points
Volgend jaar bij ons
Voor volk en voor vaderland
Volgend jaar bij ons"

Denk niet dat we volgend jaar in Nederland zitten, eerder Zweden, Italië of Oekraïne (nou ja, dat is dan waarschijnlijk niet haalbaar). Dit ook gebaseerd op de repetities.

Ik zie Spanje en het Verenigd Koninkrijk ook nog wel meedoen, Nederland verwacht ik zo tussen 5-10 (en dat is heel keurig). Voor mij wel nog steeds het beste nummer van dit jaar (en dat is geen chauvinisme).

Italië gaat voor mijn gevoel ook echt niet winnen( (wel ergens tussen 3 en 7) en ik zie de UK ook niet in de buurt komen. Spanje kan veel kanten opvallen, kan ook de matig scorende fan favorite zijn, maar ik denk vooral dat het geen groot jurylied is. Ik zie ons ook ergens tussen de 5 en 10. Oekraine is het meest waarschijnlijk met daarna Zweden en dan heel lang niets.;

Wat is de overeenkomst tussen Corry Brokken, Jean Claude Pascal, Isabelle Aubret, Gigliola Cinquetti, Anne- Marie David, Izhar Cohen, Johnny Logan, Elisabeth Andreassen, Carola, Niamh Kavanagh, Dana Internatonal, Charlotte Nilsson en Alexander Rybak? Het zijn allemaal songfesivalwinnaars die erna nog een keer meededen. Alleen Logan won een tweede keer. Dana International flopte de tweede keer het hardst door niet eens de finale te halen. Een van de weinige keren dat ik het tweede nummer beter vind dat het winnende is bij Isabelle Aubret,

Aubret heet eigenlijk Thérèse Coquerelle en had al in het begin van haar carriere oog voor het songfestival. Haar eerste poging deed ze in de Franse voorselectie van 1961, waarin ze tweede werd. In 1962 won ze de voorselectie met Un Premier Amour. In 1968 won ze de voorselectie weer en in 1970 was ze nog eens tweede. En ook in 1976 en 1983 waagde ze nog een poging.

Aubret had bijna de hoofdrol gehad in de film Les Parapluies de Cherbourg (grote aanrader trouwens) maar ze kreeg een zwaar auto-ongeluk en haar rol ging naar Catherine Deneuve.

Aubret is inmddels 83 jaar oud

Ik wil het hebben over het nummer waar ze in 1968 derde mee werd en voor mij een van de betere Franse inzendingen ooit. La Source. Het nummer heeft een opvallend en gewaagd thema. Het gaat namelijk over een verkrachting. Het is een bijna poëtische uiting van het verdriet van het slachtoffer, Het nummer heet een zeer fraaie en erg droevige melodie en werd uiteindelijk derde. De tekst van La Source werd mede geschreven door Guy Bonnet die zelf twee keer deelnam (in 1970 en 1983).

starbright boy schreef:
Italië gaat voor mijn gevoel ook echt niet winnen( (wel ergens tussen 3 en 7) en ik zie de UK ook niet in de buurt komen. Spanje kan veel kanten opvallen, kan ook de matig scorende fan favorite zijn, maar ik denk vooral dat het geen groot jurylied is. Ik zie ons ook ergens tussen de 5 en 10. Oekraine is het meest waarschijnlijk met daarna Zweden en dan heel lang niets.;

De repetitie van Italië was gewoon slecht: ze zongen heel vermoeid. Niet zo vreemd want de heren waren nog gewoon aan het touren terwijl het circus in Turijn al van start was gegaan en Blanco was er zelfs de eerste repetitie niet eens bij.
Daarbij vond ik de belichting niet passen bij het nummer (maar goed, we zien maar een stukje).

De kans dat Italië wint acht ik op deze manier ook kleiner en nu met dat podium debacle hebben mensen misschien ook minder zin in nog een keer Italië. Zweden liep volgens mij ook niet zo lekker, terwijl Oekraïne heel goed schijnt te liggen. Dat in combinatie met de oorlog zal er wel voor zorgen dat de bookmakers er ook dit jaar weer goed bij zitten (Oekraïne staat echt sky-high).

Prima nummer, zelfs voor winst, maar we zullen altijd gaan horen dat het van te voren al bekend was en dat het niet fair is om op grond van een gunfactor te winnen. Alleen al daarom hoop ik dat we dat niet mee gaan maken. Ik hoop op een dark horse (Nederland?!) en ja, ik zie het Verenigd Koninkrijk of Spanje het toch wel goed gaan doen. Verenigd Koninkrijk een prima staging en dit soort nummers vinden veel mensen goed (plus hij kan zingen), en ze hebben tweede helft geloot, waar de andere finalisten juist de eerste hebben geloot. Ja, ik denk dat het Verenigd Koninkrijk ons nog eens flink kan gaan verrassen (ook al heb ik er zelf niet zo veel mee).

Ik denk dat Noorwegen top 5 gaat eindigen en heel misschien zelfs kan winnen. Vooral in mijn hoofdzakelijk niet muzikale vriendenkring die wel esc liefhebbers zijn vinden ze deze plaat tof. Ik vind de plaat irritant, maar wel catchy.

Djarune schreef:
Ik denk dat Noorwegen top 5 gaat eindigen en heel misschien zelfs kan winnen. Vooral in mijn hoofdzakelijk niet muzikale vriendenkring die wel esc liefhebbers zijn vinden ze deze plaat tof. Ik vind de plaat irritant, maar wel catchy.

Noorwegen kan de pubieksvote wellicht winnen (al denk ik eerder dat ze tweede worden), maar de jury gaat dat helemaal niet trekken en die gaan ervoor zorgen dat het ongeveer achtste gaat worden. Veel hoger lijkt me onhaalbaar. Ik denk echt dat Noorwegen onderste vijf wordt bij de jury.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.