menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Ik heb meegedaan aan een voorspelling waar je een bordspel kan winnen, nu vind ik dat niet zo belangrijk maar lijstjes insturen zijn altijd leuk.

Dit is het voor nu en ik zal er hier een toelichting bij schrijven:

1. Oekraïne

Ik blijf dit een lastige vinden. De bookmakers voorspellen een monsterscore en ze zitten er de laatste jaren vaak wel goed bij, niet altijd uiteraard. Gaat het publiek inderdaad een sympathy vote geven? Of gaan de jury's toch roet in het eten gooien? Het nummer valt op en is niet eens een heel beroerde winnaar.

2. Verenigd Koninkrijk

Ondanks dat het mijn nummer niet echt is, merk ik wel dat ik sympathie heb voor de man. De act ziet er volgens mij goed uit en hij kan zingen. Tot nu toe nog geen steek laten vallen. Dit soort nummers valt bij iedereen wel in de smaak: oma uit Griekenland vindt dit leuk en de alto-meisjes vinden dit ook zo verkeerd nog niet. Allemansvriendje dus. Zouden ze tweede worden dan herleven oude tijden voor het land, want op die plek zijn ze heel vaak geëindigd.

3. Zweden

Ik was ervan overtuigd dat dit met gemak zou kunnen winnen als we Oekraïne even buiten beschouwing laten, maar haar stem laat het soms toch wat afweten en ik ben niet 100% overtuigd hoe ze overkomt bij het grote publiek. Daarbij is de fanbase een beetje Zweden-moe dus misschien nekt ze dat toch voor die winst.

4. Italië

Voor mij eigenlijk doorlopend de gedoodverfde winnaar geweest, maar dat lamlendige repetitie optreden was niet best en het lijkt of de chemie tussen de mannen weg is (men bespeurde zelfs wat irritaties). Daarbij maakt de Italiaanse organisatie nu ook geen geoliede indruk, dus volgend jaar weer in Italië valt te bezien. Ik ben er al lang niet meer zo zeker van als eerst.

5. Noorwegen

De televote gaat hier voor. Die malle gekke Eurovisieliedjes mogen dan wel verfoeid worden: het grote publiek vindt dit wel degelijk leuk. Doe eens gek. Daarbij klinkt het nummer erg gelikt en zullen de kijkende kinderen vast wel vragen aan hun ouders hier op te stemmen. Ik mag hopen dat dit geen winst wordt.

6. Griekenland

Modern, fris en eigen. De S10 van Griekenland. Dit soort nummers scoren de laatste jaren steeds beter en ik denk dat dit meer punten bij elkaar gaat sprokkelen dan ik aanvankelijk gedacht had.

7. Nederland

Ondanks alle lof uit Europa twijfel ik een beetje of zich dat ook gaat vertalen in een goede eindnotering. Ik verwacht tussen de 5e en 10e plaats, maar ik zou ook niet raar staan te kijken als we de top 10 net missen (11e, 12e). Elk jaar heb je namelijk van dit soort verrassingen en het zou zomaar Nederland kunnen zijn: een tegenvallend resultaat die niemand begrijpt. Je zag dit ook terug in de stemmingen van fanclubs en jury's: daar zaten landen bij die Nederland links lieten liggen en het waren er vaak meer dan ik verwacht had.

8. Spanje

Ook zo eentje waar ik het niet weet: gaat dit de Malta van vorig jaar worden? De grote fan favoriet die tegenvalt of gaat het toch een soort Fuego worden? Een beetje zoals met S10: kan hoog eindigen, maar kan ook die top 10 verrassend missen.

9. Polen

Nu wordt het lastig, want er zijn aardig wat landen die deze plaatsen kunnen gaan bezetten. Polen vind ik lastig in te schatten. Top 5 zie ik niet gebeuren, maar net top 10 moet haalbaar zijn lijkt me.

10. Frankrijk

Denk dat dit best nog wat kan gaan verrassen. Er zit een lekkere beat in en Shum deed het vorig jaar ook niet slecht.

Kortom: het zal gaan tussen Oekraïne, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Italië. Nederland, Noorwegen, Griekenland en Spanje zouden kunnen verrassen. Andere landen zie ik niet winnen eerlijk gezegd.

geplaatst:
starbright boy schreef:
(quote)

Noorwegen kan de pubieksvote wellicht winnen (al denk ik eerder dat ze tweede worden), maar de jury gaat dat helemaal niet trekken en die gaan ervoor zorgen dat het ongeveer achtste gaat worden. Veel hoger lijkt me onhaalbaar. Ik denk echt dat Noorwegen onderste vijf wordt bij de jury.

Ik denk dat je gelijk hebt. Wordt waarschijnlijk na KEiiNO de 2e Noorse act die extreem veel televotes gaat winnen en dan 6e wordt ofzo.

geplaatst:
Vandaag in mijn reeks terugblikken ga ik naar een debuterend land dat er inmiddels niet meer bij is. En pas weer gaat komen als er een andere politieke wind door het land gaat waaien. En ik bedoel niet Rusland, Wit-Rusland, Marokko of Turkije. Ik heb het nu over Hongarije.

In de chaos van postcommunistisch Oost-Europa wilden veel landen meedoen, In 1993 probeerden ze het al en er was toen een soort voorronde voor nieuwe landen opgetuigd. Dat heette Kvalifikacija za Millstreet. Er deden zeven landen mee voor drie plekken. Het was spannend maar na de stemming waren het Kroatie, Bosnie-Herzegovina en Slovenie die mochten meedoen. Hongarije werd zesde van de zeven. Meestal wordt dit niet gezien als een deelname.

Een jaar later ging het heel wat beter met Hongarije. De voorronde voor nieuwe landen was geen oplossing meer dus werden landen die slecht hadden gepresteerd een jaartje in de wachtkamer gezet om ruimte te maken onder meer voor de Hongaarse inzending. Als 22e van de avond kwam de Hongaarse inzending. Het was Frederika Bayer met Kinek mondjam el vétkeimet? in het ontoegankelijke Hongaars, Waar ze ook in de rest van Oost-Europa niets van snappen. De titel betekent iets als Aan Wie Kan ik Mijn Zonden Vertellen?. En het is een fijne ballade begeleid door akoestische gitaar en strijkers. Een mooie melodie en prettige bescheidenheid.

Toen kwamen de punten. Als eerste Zweden, die gaven het debuterende land 12 punten. Daarna volgt Finland, weer 12, daarna de winnaars van 92 en 93, Ierland en ook zij geven twaalf punten en even lijkt het alsof Frederika een enorme overwinning tegemoet gaat. Cyprus is het land dat al vierde mag stemmen en die twaalf gaan niet alleen naar Griekenland., Hongarije kriijgt niets. Frederika blijft punten sprokkelen maar 12 krijgt ze de rest van de avond alleen nog van Polen en ondanks de vliegende start komt ze niet verder dan plek vier. En die Ieren winnen weer. Naar mijn mening onverdiend. Hongarije vind ik een stuk beter en het lekker foute liedje van Duitsland (3e) of het liedje van Polen (2e) en de geflopte Nederlandse inzending van Willeke Alberti (23e), Het is wat mij betreft allemaal beter dan de winnaar die in mijn stand van 1994 in de middenmoot zouden eindigen.

De diep gelovige Frederika is vooral in de jaren '90 populair als popzangeres in Hongarije en maakt later in haar carrière een paar gospelalbums.

Hongarije zou nog een kleine twintig keer deelnemen. De vierde plaats overtroffen ze niet meer. András Kállay-Saunders kwam in de buurt met Running dat in 2014 vijfde werd, Na 2019 haakte Hongarije af.

geplaatst:
Ik denk dat vrijwel iedereen in Nederland denkt dat S10 een mooie top 10 notering gaat halen. Sommige sites zijn daar niet zo zeker van.

Zie
Eurovision 2022 Rehearsals: Semi-final 1 - eurovisionworld.com

Letland, Armenië en Moldavië gaan volgens de redactie zeker door en Nederland misschien?

geplaatst:
Ze hebben elf landen die doorgaan of missschien doorgaan, Daarvan moet er dus een uit. Ik kan me met de beste wil van de wereld eigenlijk niet voorstellen dat een Zwitserland of een Litouwen (ook "may qualify") meer kans zou hebben dan Nederland.

Ik ben op dit moment minder overtuigd van top 10 dan een paar weken terug en zou het nummer niet meer op 1 zetten (Servie is mijn favoriet nu). Maar als we ons niet plaatsen zou me dat heel erg verbazen.

geplaatst:
Ik heb ook meer mijn twijfels of we de top 10 wel gaan halen (een Douwe Bob of OG3NE resultaat zou me nu niet eens meer verbazen).
Dit komt omdat de beelden van de repetitie niet echt wisten te overtuigen. Maar mensen die het in z'n geheel gezien hebben zeggen dat het stukje geen goed beeld geeft, dus dat moeten we dan maar geloven.

Maar er heerst best een hoop euforie rondom De Diepte in Nederland dus het zou wel eens kunnen gaan tegenvallen. In de halve finale blijven hangen? Ik kan me dat niet voorstellen, maar het gebeurt elk jaar weer dat er een land heel verrassend niet doorgaat. Laten we hopen dat Nederland dit jaar niet het slachtoffer gaat worden.

geplaatst:
Ze zei vandaag in een interview dat ze hoopt op een top drie noteringen, en dat top vijf realistisch is. Er uitgaan in de halve finale was geen optie.

Ik hou wel van dat zelfverzekerde, zou mooi zijn als ze het waar kan maken.

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Ze zei vandaag in een interview dat ze hoopt op een top drie noteringen, en dat top vijf realistisch is. Er uitgaan in de halve finale was geen optie.

Ik hou wel van dat zelfverzekerde, zou mooi zijn als ze het waar kan maken.

Ze wordt hier en daar ook nog wel een dark horse genoemd voor de winst.

Iemand die heel objectief alles volgt en enorm fan is ziet haar kansen wel iets slinken voor top 5. In de recap pakken ze niet het beste stukje bijvoorbeeld. Hij zag winst eerst tot de mogelijkheden, nu niet meer, maar een hoge notering gelooft ie nog steeds in. Hij heeft het al wel in z'n geheel gezien.

Ach.... weten we 2019 nog? Het jaar waar Duncan overtuigend de jurystem zou winnen. Daar werd hij derde en Macedonië uit het niets eerste. En Noorwegen won de televoting. Dat had niemand zien aankomen. Maar overall pakte het toch gunstig uit voor de gedoodverfde winnaar, maar dat werd toch een minder overtuigende winst dan waar het vooraf naar uit zag.

En Jamala? Die had ook niemand zien aankomen. Dit jaar is er sowieso geen gedoodverfde winnaar als we Oekraïne maar even buiten beschouwing laten want dat is gewoon niet in te schatten. Italië en het Verenigd Koninkrijk wisselen nu telkens rondom de tweede plaats en Zweden doet ook leuk mee.

Dat gaat dus gewoon een leuke spannende finale worden denk ik waar Nederland absoluut bij zit. Want de finale niet halen lijkt me echt een heel raar scenario gezien het deelnemersveld van morgen.

geplaatst:
Wat zijn de kansen voor Roemenië aERodynamIC? Dat vond ik zelf bij beluistering wel een sterke song.

De favorieten die jij noemt heb ik (bijna) allemaal op een 6,0 of lager staan. Enkel Oekraïne (en Nederland!) vind ik leuk van het rijtje dat jij aanhaalt.

geplaatst:
Edgar18 schreef:
Wat zijn de kansen voor Roemenië aERodynamIC? Dat vond ik zelf bij beluistering wel een sterke song. .

Heel erg slecht. Sorry.

Ik hoop dat ie doorgaat want ik vind het ook geweldig (en ik ben niet de enige thuis).
S10 is ook fan trouwens. Ze zong in een interview een stuk van het nummer.

En niet kijken als je nog niks wil zien, maar dit is 1 minuut van de performance van S10 zoals je het op tv gaat zien:

https://twitter.com/eurovision_tve/status/1523755259629346819?cxt=HHwWhoC57bvVu6UqAAAA

(En ze zeiken blijkbaar enorm over de staging ineens).

En nog wat meer van de laatste minuut:

geplaatst:
Wow!
Maakt mij niet uit hoe hoog S10 verder zal eindigen, ik vind het in ieder geval supermooi ❤

geplaatst:
Djarune schreef:
Ik denk dat vrijwel iedereen in Nederland denkt dat S10 een mooie top 10 notering gaat halen. Sommige sites zijn daar niet zo zeker van.

Zie
Eurovision 2022 Rehearsals: Semi-final 1 - eurovisionworld.com

Letland, Armenië en Moldavië gaan volgens de redactie zeker door en Nederland misschien?
Volgens mij is dit de toevallige mening van de redacteur. Op basis van de wedkantoren gaat ze het met gemak halen:

Odds Eurovision 2022 Semi-final 1 - eurovisionworld.com

geplaatst:
Zo, ik zit ook weer klaar.

Nog niets gehoord, buiten België (volgens mij al geregeld op de radio) en wou de grote favoriet Oekraïne toch al eens horen. Vind Oekraïne voorlopig niet zo sterk dus hopelijk zitten de bookies fout of is het een mindere editie dit jaar...

geplaatst:
Ik denk dat de odds te optimistisch zijn over Letland (dat wordt afgemaakt door de jury (onderste drie) en pakweg achtste bij het publiek, samen onvoldoende). Ik ben ook lang niet zeker van Portugal (zou weg kunnen vallen in het geheel en concurreert met het uniekere IJsland) en Oostenrijk (vaak slecht gezongen) en IJsland (gunstige startplek), Litouwen (tikje eigenzinnig en toch toegankelijk plus diasporastemmen) en zelfs Slovenië (ideale jonge schoonzonen met een geinig quirky randje) sluit ik niet helemaal uit. Het meest verrast zou ik zijn als Kroatië doorgaat. Dat nummer is zo doorsnee dat het totaal niet meer opvalt. Het niksnummer van vanavond en vpor mij de meest kansloze.

geplaatst:
Oké, in huize musicborst zitten we vanavond ook weer klaar, compleet met een stemgroep e.d. Ben benieuwd hoe het dit jaar eruit gaat zien. Van de ijdele Italianen mag je toch wel wat verwachten?! Op Spotify alles wel 7,8 keer geluisterd. Gemiddeld niveau ligt toch duidelijk lager dan vorig jaar, althans zo lijkt het met alleen maar audio. De act kan zeker e.e.a. opkrikken of afbreken.
Ik vind S10 helemaal geweldig en nog niets gezien van haar act, alle linkjes die ik afgelopen dagen voorbij heb zien komen gedisciplineerd weg kunnen vegen....
Wel wat favorieten, geen idee welke landen, op Spotify staan ze alleen maar met artiestennaam en titel. Hoewel, van sommige liedjes ligt het er wel dik op waar ze vandaan komen!
Hopelijk wordt het (voornamelijk door de Oekraïners) weer niet de zoveelste anti-Rusland hetze zoals de afgelopen 25 jaar maar ben bang van wel... Vroeger was politiek not done tijdens eurovisie, maar vroeger was zo veel beter.. Enfin, wij zijn daarop voorbereid en laten het niet daardoor verpesten!

Ze hem op Stien!

geplaatst:
Ik laat me verrassen straks, volgens mij heb ik van dit jaar alleen de nummers van Nederland, Servië en Oekraïne gehoord. Zin in! Zal hier wel aanhaken om azijn te pissen of sekspoezen a la Servië 2021 de hemel in te prijzen.

geplaatst:
Ik zal zeker inschakelen vanavond. Heb alleen de inzendingen van NL, Oekraïne en Zwitserland in zijn volledigheid gehoord (en stukjes van het VK). Voor de rest zal ook ik me laten verrassen, ondanks dat ik dit topic vrij regelmatig bekijk. Ben zeer benieuwd.

geplaatst:
S10 vanuit de zaal gefilmd (niet klikken als je het niet wilt zien natuurlijk)

Leuk dat mensen hun telefoon als aansteker gebruiken.

geplaatst:
Een andere voorbeschouwing, Geen heel resum aan b-sterren meer dus. Of was dat vorig jaar al niet meer?

geplaatst:
starbright boy schreef:
Een andere voorbeschouwing, Geen heel resum aan b-sterren meer dus. Of was dat vorig jaar al niet meer?

Jawel hoor. Ik heb daar dit weekend naar zitten kijken.

Ander tijdstip dus en met de usual suspects Nu zat zangeres Meau erbij en men was allemaal wat serieuzer. Carlo en moeder waren er dan weer niet bij.

Ik wist niet waar de IJslandse inzending over ging (een ode aan transgender kinderen, ook omdat een van de dames zelf een transgender kind heeft). Vind dat toch wel mooi en ik was al fan van ze. Ik hoop echt dat ze het halen!

geplaatst:
Had het megadruk op werk de afgelopen weken, dus dit is er totaal bij ingeschoten de afgelopen tijd. Maar na vandaag weer iets meer tijd als het goed is. Wie weet kan ik voor de finale wel de hele lijst plaatsen op basis van de MuMelijstjes.

Eerst mijn eigen waarderinkjes, ik was gebleven bij:

4,5 Ierland
Doet me een beetje denken aan Charli XCX, Icona Pop, etc., maar een c-versie daarvan. Wel heel generieke danspop, je zou zeggen dat Ierland met iets veel beters moet kunnen komen.

3 Noord-Macedonie
Dit is wel een heel doorsnee nummer van deze Florence Welch-wannabe. Zou me verbazen als dit in de halve finale het linkerrijtje haalt.

6,5 Estland
Hoog Avicci-gehalte (Hey Brother), helegaar niet slecht. Al is het verder niet echt mijn ding.

7,5 Portugal
Prettig nummer en fijn ook een ingetogen plaatje te horen na alle uptempo tracks hiervoor, dit mag van mij wel hoog eindigen. Iets om naar uit te kijken straks.

6,5 Kroatie
Best een aardig nummer, goede opbouw ook. Al had de tweede stem niet gehoeven.

6,5 Denemarken
Erg sympathiek, ik ben ook wel van de girlbands, maar toch wel wat braafjes en een magere zangstem. Hopelijk pakt dat live beter uit.

7,0 Oostenrijk
Deze is leuk. Hoog Mega Dance/Yabba Dabba Dance-gehalte, denk dat dit wel goed scoort gezien de vele 90s recycle-hits van de afgelopen jaren.
Overigens hebben ze ook een EDM-cover van Iggy Pop's The Passenger opgenomen zie ik. Die sla ik maar even over.

8,5 IJsland
Zo, dit is draai zeg. Soort First Aid Kit op zijn IJslands inderdaad. Ik denk misschien wel mijn favoriet tot nu toe, boven Nederland, Oekraine, Albanie... hoewel Spotify er nu gelijk S10 achteraan gooit en ik gelijk weer twijfel... nouja, genoeg om naar uit te kijken zo.

6 Griekenland
If we daaai together... hoe zou dat in het Grieks hebben geklonken? De ergernis over de zang is snel verdwenen als het nummer loskomt. Iets betere kopie van Florence Welsh dan die van een paar nummers terug.

5 Noorwegen
Hier zal vast een opvallende performance bijkomen, want het liedje is niet echt wereldschokkend. Dat de sound wat gedateerd klinkt, is voor dit soort gimmicks nooit een probleem, maar ik hoop toch niet dat dit Nederland, Oekraine of IJsland van de winst houdt straks.

1. Nederland - 8
2. IJsland
3. Albanië - 7,5
4. Portugal
5. Servië
6. Oekraïne - 7
7. Frankrijk
8. Oostenrijk
9. Spanje - 6,5
10. Denemarken
11. Georgië
12. Australie
13. Estland
14. Cyprus
15. Armenië
16. Finland
17. Italië - 6
18. San Marino
19. Slovenië
20. Griekenland
21. Moldavië - 5,5
22. Azerbeidzjan - 5
23. Noorwegen
24. Engeland
25. Zwitserland
26. Litouwen 4,5
27. Israël
28. Ierland
29. Letland
30. Duitsland - 3
31. Malta
32. Noord-Macedonie
33. Bulgarije

geplaatst:
Nou, ik heb behalve de liedjes van Nederland en het VK nog helemaal niks gehoord, dus ik ga me eens lekker laten verrassen. Zin in!

geplaatst:
Daar gaan we en we beginnen met mijn guilty pleasure van dit jaar: Albanië heeft het leukste foute nummer van 2022, Het moet gek lopen wil het de finale niet halen.

geplaatst:
Duurt lang

geplaatst:
Die vrouw is wel erg zwaar opgemaakt. En ik herken Mika helemaal niet.

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Die vrouw is wel erg zwaar opgemaakt.

Het doet me in de verte denken aan die blauwe band over Michael Stipe's gezicht - en dat is geen compliment

geplaatst:
Albanie is wel wat gammeler dan gehoopt

geplaatst:
De zang is matig, wel een leuke show.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Albanie is wel wat gammeler dan gehoopt

Oef, dit valt me niet mee inderdaad...

geplaatst:
Gelukkig zijn er halfnaakte mannen. Dus toch douze points.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.