MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
Bij de bookmakers nu ook enorme verschuivingen:

Nederland nog steeds eerste maar zakt steeds meer terug: 21%
Zweden stijgt naar 16%
En daar is ineens Frankrijk op de derde plaats met 10%

Rusland zakt naar 4 met 9% en Azerbeidzjan zakt naar 5 met 7%

Het gaat alle kanten op en het blijkt wel weer dat er veel mogelijke kandidaten zijn voor de winst.

De kans dat Nederland eerste helft gaat loten als we de finale halen is nu wel groot, en voor zo'n nummer toch minder gunstig. Maar ja, wil je winnen dan moet de plek ook niet uitmaken

Wat ook meespeelt is dat het nu niet aanlokkelijk is voor gokkers om op Nederland in te zetten. Het is vaak zo dat de favoriet wat terugvalt in de ESF-week. Volgens mij bleef de afgelopen jaren alleen Loreen echt stabiel.

Israel:

Je kan zeggen wat je wil: de man kan zingen en de staging geeft het net even wat meer power. Ik heb dit liever dan dezelfde soort pathos uit Rusland.
Israël won in 1978, 1998 en 2018. Ik denk niet dat ze het grapje van twee keer winnen achter elkaar gaan herhalen (1978 en 1979) . Typisch zo'n nummer dat ergens tussen de 10e en 15e plaats eindigt. Van mij persoonlijk mag het best wat hoger.

Frankrijk:

Niemand had het over Frankrijk en ineens staat het land op de derde plaats. Hoe kan dit toch? Heel simpel: de overbekende boodschap. En aangezien mensen dol zijn op underdogs (Netta en Conchita konden daardoor ook op extra sympathie punten rekenen) maakt Frankrijk dus ineens kans. Een stevige dame en een dove dame die dansen, een fragiele jongen uit de moslimgemeenschap die door deze deelname doodsbedreigingen kreeg. Kom maar op met die sympathie-stemmen. Ja, ik vind het goed dat zo'n boodschap uitgedragen wordt en het heeft ook mijn sympathie, maar ik ben onderhand een beetje boodschappen moe op het festival. Doe dat maar in interviews, maar al die kreten op zijn videowall ken ik nu ook wel onderhand. Het nummer is en blijft flets. Maar goed: in 2014 verloren we van een man met baard in een jurk met een boodschap, misschien verliezen we nu dan van een jongen met Marokkaanse roots en blonde pruik, bijgestaan door opvallende dansers en een boodschap. Het is en blijft het Songfestival.

Spanje:

Het is leuk kijken naar deze Spaanse jongen, maar wat een rommeltje op het podium en dat 'Come on Europe'.... niet doen Miki. Ook niet doen: je fitness-programma uitoefenen op het podium; gaat ten koste van je zang. Die gaat zaterdag vast de avond afsluiten met dit feestje (hij heeft tweede helft geloot). Leuk, gezellig, maar ik zie het niet ver komen.

Verenigd Koninkrijk:

Als John Lundvik niet wint mag ie altijd nog hopen dat zijn andere nummer dat gaat doen. Dare to Dream is het thema toch dit jaar?! Nee dus. Michael heeft geen uitstraling en de zieligheidsfactor is niet zo groot hier. Ik denk dat Katrina nog wel even de laatste overwinning voor het VK zal blijven (sowieso één van mijn favoriete winnaars ever).

Duitsland:

Niemand in Duitsland gelooft in dit nummer, de meiden zelf ook niet. Tja, dan verdien je gewoon die laatste plaats. Het is dreinerig en het blijft dreinerig. Gewoon een heel onaangenaam nummer om naar te luisteren en visueel voegt het ook niks toe. Ach, we moeten allemaal een keer plassen tijdens zo'n lange zit, dus dat kan nu.

Italië:

Het land waar ik dit jaar weer eens naartoe ga tijdens mijn vakantie. Mahmood's korte album bevalt me prima en zijn nummer Soldi is mijn favoriet na Nederland dit jaar, maar dat kan ik niet zeggen van deze beelden. Ik zag Italië een tijd als mogelijke winnaar, maar niets wat ik hier zie ademt 'winnaar'. Het oogt ongeïnteresseerd. Nu is zijn uitstraling altijd al wel een ding geweest, maar ook die dansers stralen iets uit van: moeten we dit nu doen, ik zit liever in de kroeg.
Als Nederland dan toch niet wint, dan zie ik het liefst Rome 2020, maar ik heb er een hard hoofd in.

Onweerwolf
We kunnen in ieder geval concluderen dat ook na alle rehearsals en andere moeilijkheden Nederland gewoon nog steeds overmachtig is alle relevante polls en odds lijsten.

Op elke andere favoriet kun je wel iets aanmerken maar op Nederland is dat niet zo.

Soms klopt het gewoon.

Onweerwolf schreef:
Op elke andere favoriet kun je wel iets aanmerken maar op Nederland is dat niet zo.

Volgens mij heb jij de bakken met kritiek dan toch even gemist (of jij en ik het daarmee eens zijn is een ander ding).

Die kritieken kwamen ook van enorme liefhebbers van Arcade, want die Russische trollen reken ik niet mee

Ik ga er vooralsnog vanuit dat het mooi in beeld komt donderdag en ik denk dat we volgende week pas echt waarde kunnen hechten aan polls en bookmakers.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Volgens mij heb jij de bakken met kritiek dan toch even gemist (of jij en ik het daarmee eens zijn is een ander ding).

Die kritieken kwamen ook van enorme liefhebbers van Arcade, want die Russische trollen reken ik niet mee

Wat is dan de kritiek?

Dit waren de bookmakers vorig jaar op 5 mei (de zondag voor semi 1)
1. Israel (1)
2. Estland (8)
3. Noorwegen (15)
4. Frankrijk (12)
5. Tsjechië (6)
6. Cyprus (2)
7. Bulgarije (14)
8. Zweden (7)
9. Italië (5)
10. Australië (20)
11. Spanje (23)
12. Belgie (12 semi 1)
13. Finland (25)
14. Moldavië (10)
15. Griekenland (14 semi 1)
16. Duitsland (4)
17. Oostenrijk (3)
18. Oekraine (17)
19. Denemarken (9)
20. Wit-Rusland (16 semi 1)
21. Portugal (26)
22. Nederland (18)
23. Litouwen (12)
24. Hongarije (21)
25. UK (24)
26. Rusland (15 semi 2)
27. Azerbeidzjan (11 semi 1)
28. Armenië (15 semi 1)
29. Letland (12 semi 2)
30. Ierland (16)
31. FYR Macedonie (18 semi 1)
32. Kroatie (17 semi 1)
33. Zwitserland (13 semi 1)
34. Polen (14 semi 2)
35. Georgie (18 semi 2)
36. Servie (19)
37. Roemenie (11 semi 2)
38. Albanie (11)
39. Malta (13 semi 2)
40. Montenegro (16 semi 2)
41. IJsland (19 semi 1)
42. Slovenië (22)
43. San Marino (17 semi 2)

Paar landen misten ze helemaal, vooral Albanië, maar ook bijvoorbeeld Slovenie en Ierland . België en Griekenland werden heel flink overschat en haalden de finale niet.

Bovenin stonden Alexander Rybak voor Noorwegen, fan favorite Bulgarije en het vluchtelingenliedje van Frankrijk veel te hoog. Het kleine liedje van Duitsland en juryfavoriet Oostenrijk werden nogal onderschat

Na de semi's steeg Cyprus zelfs naar nummer 1 en passeerde Israel en met name Ierland explodeerde en schoot de top 10 in om vervolgens weer lager te eindigen dan de bookmakers toen dachten.

Onweerwolf schreef:
We kunnen in ieder geval concluderen dat ook na alle rehearsals en andere moeilijkheden Nederland gewoon nog steeds overmachtig is alle relevante polls en odds lijsten.

Soms klopt het gewoon.

Toch is Nederland wel erg aan het zakken bij de bookmakers. Zweden komt erg dichtbij nu.

Nu zegt dat natuurlijk ook niet alles, maar de kritieken van afgelopen week zorgen wel voor een negatief effect. Nederland heeft vandaag een extra technische rehearsal gekregen om alles met de bal te laten werken. Het komt wel goed denk ik, maar er is geduchte concurrentie bij gekomen.

starbright boy schreef:
Dit waren de bookmakers vorig jaar op 5 mei (de zondag voor semi 1)
1. Israel (1)
2. Estland (8)
3. Noorwegen (15)
4. Frankrijk (12)
5. Tsjechië (6)
6. Cyprus (2)
7. Bulgarije (14)
8. Zweden (7)
9. Italië (5)
10. Australië (20)
11. Spanje (23)
12. Belgie (12 semi 1)
13. Finland (25)
14. Moldavië (10)
15. Griekenland (14 semi 1)
16. Duitsland (4)
17. Oostenrijk (3)
18. Oekraine (17)
19. Denemarken (9)
20. Wit-Rusland (16 semi 1)
21. Portugal (26)
22. Nederland (18)
23. Litouwen (12)
24. Hongarije (21)
25. UK (24)
26. Rusland (15 semi 2)
27. Azerbeidzjan (11 semi 1)
28. Armenië (15 semi 1)
29. Letland (12 semi 2)
30. Ierland (16)
31. FYR Macedonie (18 semi 1)
32. Kroatie
33. Zwitserland (13 semi 1)
34. Polen (14 semi 2)
35. Georgie (18 semi 2)
36. Servie (19)
37. Roemenie (11 semi 2)
38. Albanie (11)
39. Malta (13 semi 2)
40. Montenegro (16 semi 2)
41. IJsland (19 semi 1)
42. Slovenië (22)
43. San Marino (17 semi 2)

Paar landen misten ze helemaal, vooral Albanië, maar ook bijvoorbeeld Slovenie en Ierland . België en Griekenland werden heel flink overschat en haalden de finale niet.

Bovenin stonden Alexander Rybak voor Noorwegen, fan favorite Bulgarije en het vluchtelingenliedje van Frankrijk veel te hoog. Het kleine liedje van Duitsland en juryfavoriet Oostenrijk werden nogal onderschat

Na de semi's steeg Cyprus zelfs naar nummer 1 en passeerde Israel en met name Ierland explodeerde en schoot de top 10 in om vervolgens weer lager te eindigen dan de bookmakers toen dachten.

Bedankt voor het delen; dit is inderdaad wel interessant om te zien. Vorig jaar was overigens wel bijzonder wat betreft de betting odds en bookmakers; ze zaten er nooit eerder echt zo naast bij veel landen.

Onweerwolf
Aoibhin schreef:
(quote)

Toch is Nederland wel erg aan het zakken bij de bookmakers. Zweden komt erg dichtbij nu.

Nu zegt dat natuurlijk ook niet alles, maar de kritieken van afgelopen week zorgen wel voor een negatief effect. Nederland heeft vandaag een extra technische rehearsal gekregen om alles met de bal te laten werken. Het komt wel goed denk ik, maar er is geduchte concurrentie bij gekomen.

Zweden is echt geen concurrent. Als dat nummer zou winnen zou het de slechtste winnaar zijn sinds Letland en Estland aan het begin van dit decennium. Daar geloof ik echt helemaal niet in. Ik weet zeker dat Zweden nu overschat wordt omdat iedereen vorig jaar Oostenrijk over het hoofd heeft gezien en deze inzending is echt een stuk slechter dan die van Oostenrijk. Zweden gaat jurypunten halen maar bij de televoting echt geen potten breken. Zweden haalt de top 10 niet eens in de finale.

Onweerwolf schreef:
Wat is dan de kritiek?

Dat het niet goed voorbereid is omdat de repetities zo rommelig verliepen. Veel mensen vinden het allemaal te tam. Heel veel kritiek op de synthesizer (waardoor de emoties minder goed overkomen). Veel mensen vinden de lasers te simpel en het podium te donker. De bol snappen ze niet.

Nederland zit echt in een negatieve spiraal door dit alles en dat zijn echt fans van Duncan die dat zeggen.

Ook is men bang voor het feit dat door de eenvoud mensen die thuis lekker kletsen, biertjes drinken en borrelnootjes eten niet voldoende getriggerd worden zoals dat vooraf gebeurde bij fans die met een koptelefoon gingen luisteren en betoverd werden door de clip (of Duncans achterwerk)

Ook de kledingkeuze slaat niet overal goed aan, maar het is vooral het gestuntel van de delegatie. Alles zou zo goed zijn voorbereid en dat komt niet over nu. Of dat echt de schuld van de delegatie is valt te betwijfelen, maar het is niet best voor de positieve vibe waarin we zaten.

Over de zang is wel iedereen het eens: die is geweldig! Maar goede zangers hebben wel vaker niet gewonnen.

Jij bent altijd vrij stellig in je mening, zoals nu over Zweden, en dat is prima. Maar het is wel jouw mening en als je ziet wat er nu overal speelt (dit jaar volg ik dat eigenlijk voor het eerst allemaal), dan zie je toch dingen gebeuren en dat is twijfel over de winstkansen van Nederland, waar men eerst ervan overtuigd was dat dit zou gebeuren.

Tegelijkertijd is het wel prima dat we wat aan het wegzakken zijn in die favorietenrol denk ik en er kritiek komt. We staan al bijna 2 maanden bovenaan. Fans worden een beetje Nederland moe. We weten niet hoe het overkomt bij het Europese publiek dat alleen maar meekrijgt dat Nederland tot de favorieten behoort om te winnen.

Dus nee. Het is zeker geen gelopen race zoals jij beweert afgaande op alle reacties her en der (ook de pers was telkens maar matig enthousiast en je zag niet de winnaars vibe die er vooraf continue was). Natuurlijk zegt het allemaal niks, maar dit is geen Loreen deel twee. Dat is wel duidelijk en ergens hoopte ik daar wel een beetje op. Dat we na deze repetities alleen maar zekerder konden zijn van de overwinning zoals bij Loreen of Alexander Rybak indertijd. Helaas is dat dus niet zo. Wat ik zelf hoop of wil is iets anders

Onweerwolf
Eerlijk gezegd vind ik die 'kritiek' gewoon een gevalletje op elke slak zout leggen. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien en gehoord en het klinkt prima en ziet er gewoon goed uit. Ik bedoel: het nummer zou minder scoren omdat tijdens de repetities nog dingen worden aangepast? Daar zijn repetities voor, nietwaar? Wat mij betreft is dat onzin.
Die bol snap ik trouwens ook niet.

Onweerwolf schreef:
Ik heb het met mijn eigen ogen gezien en gehoord en het klinkt prima en ziet er gewoon goed uit.

Je zegt het zelf al Ook de mensen met kritiek hebben het met hun eigen ogen gezien en gehoord.

Ik bedoel: het nummer zou minder scoren omdat tijdens de repetities nog dingen worden aangepast? Daar zijn repetities voor, nietwaar? Wat mij betreft is dat onzin.
Die bol snap ik trouwens ook niet.

Ze baseren zich op wat ze nu zien en dat is niet datgene waar ze op hoopten na het zien van de clip en het horen van het nummer. Of je het daarmee eens bent is wat anders. Feit is dat er kritiek is en dat die positieve vibe die er al heel lang was nu ineens een heel stuk minder is. Ook verbaas ik me over de daar aanwezige pers die telkens nogal lauw reageert op Nederland. Die zag ik eigenlijk niet aankomen.

Overigens focus jij je nu op de repetitie kritiek, maar er was meer kritiek he.

En laten we eerlijk zijn: hebben we dat zelf ook niet elk jaar bij andere landen? Nummers die vooraf niet opvielen vind je ineens een stuk sterker (bij mij vorig jaar Albanië) en andere landen vallen toch een beetje tegen (van mij mag Italië winnen als Nederland het niet lukt, maar tot nu toe is mijn enthousiasme een beetje getemperd door de beelden die ik nu zie.... kan volgende week zaterdag weer omslaan uiteraard).

Maar ja. Vroeger hoorde je niemand over bookmakers en repetities. Je kreeg een komische voorbeschouwing in de tv gids en kranten en dat was het dan. Tijden veranderen wat dat aan gaat.

Ach, ondanks dat alles staat Nederland nog wel op nummer één, weliswaar wat minder afgetekend, maar ook dat was te verwachten. En uiteindelijk moeten we het toch hebben van wat we donderdag te zien en horen krijgen. Soms vergeten we zelfs dat er ook nog een halve finale doorgekomen moet worden. Voorgaande jaren was dat het enige waar we op hoopten, nu hebben we het alleen maar over wel of niet winnen. Ook wel eens leuk voor de verandering. En echt: ik hoop zo dat ik tegen je kan zeggen dat je zekerheid zo enorm terecht was vooraf. Voor mij toch nog steeds de ultieme wens om het festival een keer te winnen (meer dan WK voetbal kampioen worden of zo). Als dat kan met deze artiest en dit nummer: heel graag. Nu of nooit!

Die bol snap ik trouwens wel na het zien van de docu gisteren

Als we dan toch de bookmakers erbij pakken: dan valt het op dat Nederland nog steeds op 1 staat, weliswaar met de adem van Zweden in de nek, en dat je niks meer hoort over Rusland, Italië of Zwitserland, terwijl het vanaf het begin telkens om deze vier ging (NL, IT, RU en ZWI).

Dat is uiteraard wel degelijk iets positiefs (ondanks alle kritiek en gestuntel). Het nummer plus zang is en blijft goed en eigenlijk zou dit nummer al moeten winnen met slechts een spotlicht op hem gericht

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Als we dan toch de bookmakers erbij pakken: dan valt het op dat Nederland nog steeds op 1 staat, weliswaar met de adem van Zweden in de nek, en dat je niks meer hoort over Rusland, Italië of Zwitserland, terwijl het vanaf het begin telkens om deze vier ging (NL, IT, RU en ZWI).

Dat is precies wat ik bedoel.

Kan zo omslaan: gaat nu ook vrij snel en gebeurde met Netta vorig jaar ook zo. het is en blijft altijd moeilijk voorspelbaar. We kunnen in elk geval concluderen dat Nederland niet een zelfde enorme favoriet was als Loreen of Alexander indertijd. Dat waren echt gevalletjes 'gelopen race'.

Het schijnt dat Justine Pelmelay indertijd ook favoriet was voor de winst. We weten allemaal hoe dat afliep.

Onweerwolf
Ik ben ook nog steeds van mening dat het een gelopen race is op dit moment. Dat kan nog veranderen maar vooralsnog lijkt dat niet zo te zijn. Althans zo zie ik het als een land maanden lang onafgebroken op #1 staat in alle lijstjes.

Er staat me wel iets van bij met Justine inderdaad. 1989 was het eerste jaar waarvan ik zeker weet dat ik in ieder geval een deel heb gezien van het ESF. Ik weet nog dat ik het wel opmerkelijk vond dat we een donkere zangeres hadden. Ik was 10 jaar en kom uit een klein dorp in Twente waar de destijds enige Turkse familie een bezienswaardigheid was.

Justine had ook meer verdiend*. Net als Ingeborg overigens. Maar dat jaar had een vreemde uitslag. De hele top 3 is matig. 'Blijf zoals je bent' vind ik nog steeds een van de betere inzendingen van Nederland en zeker superieur aan een heleboel meuk van de afgelopen decennia. Gelukkig zijn we het weer aan het oppakken.

*Het einde was helaas slecht maar verder mooi gezongen en het lied heeft een erg mooie melodie.

Onweerwolf
Tijd voor een nieuwe lijstje!

Mijn favoriete inzending per jaar:

1956 | Germany | Walter Andreas Schwarz - Im Wartesaal Zum Großen Glück
1957 | UK | Patricia Bredin - All
1958 | Sweden | Alice Babs - Lilla Stjärna
1959 | Switzerland | Christa Williams - Irgendwoher

1960 | France | Jacqueline Boyer - Tom Pillibi
1961 | UK | The Allisons - Are You Sure
1962 | Netherlands | De Spelbrekers - Katinka
1963 | Denmark | Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise
1964 | Italy | Gigliola Cinquetti - Non Ho L'età
1965 | Luxembourg | France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
1966 | Germany | Margot Eskens - Die Zeiger Der Uhr
1967 | Luxembourg | Vicky Leandros - L'amour Est Bleu
1968 | Spain | Massiel - La La La
1969 | France | Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant

1970 | Ireland | Dana - All Kinds Of Everything
1971 | Italy | Massimo Ranieri - L'amore É Un Attimo
1972 | Luxembourg | Vicky Leandros - Après Toi
1973 | Luxembourg | Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
1974 | Sweden | ABBA - Waterloo
1975 | Netherlands | Teach-In - Ding-A-Dong
1976 | Belgium | Pierre Rapsat - Judy Et Cie
1977 | Finland | Monica Aspelund - Lapponia
1978 | Austria | Springtime - Mrs. Caroline Robinson
1979 | Finland | Katri Helena - Katson Sineen Taivaan

1980 | Netherlands | Maggie MacNeal - Amsterdam
1981 | Switzerland | Peter, Sue & Marc - Io Senza Te
1982 | Israel | Avi Toledano - Hora
1983 | Finland | Ami Aspelund - Fantasiaa
1984 | Italy | Alice & Battiato - I Treni Di Tozeur
1985 | Germany | Wind - Für Alle
1986 | Belgium | Sandra Kim - J'aime La Vie
1987 | Netherlands | Marcha - Rechtop In De Wind
1988 | Switzerland | Céline Dion - Ne Partez Pas Sans Moi
1989 | Israel | Gili & Galit - Derech Hamelech

1990 | Netherlands | Maywood - Ik Wil Alles Met Je Delen
1991 | France | Amina - Le Dernier Qui A Parlé...
1992 | Ireland | Linda Martin - Why Me?
1993 | Norway | Silje Vige - Alle Mine Tankar
1994 | Ireland | Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids
1995 | Norway | Secret Garden - Nocturne
1996 | Sweden | One More Time - Den Vilda
1997 | Malta | Debbie Scerri - Let Me Fly
1998 | Slovakia | Katarína Hasprová - Modlitba
1999 | Croatia | Doris Dragović - Marija Magdalena

2000 | Latvia | Brainstorm - My Star
2001 | Turkey | Sedat Yüce - Sevgiliye Son
2002 | France | Sandrine François - Il Faut Du Temps
2003 | Belgium | Urban Trad - Sanomi
2004 | Ukraine | Ruslana - Wild Dances
2005 | Greece | Helena Paparizou - My Number One
2006 | UK | Daz Sampson - Teenage Life
2007 | France | Les Fatals Picards - L'amour À La Française
2008 | Israel | Boaz Mauda - The Fire In Your Eyes
2009 | Turkey | Hadise - Düm Tek Tek

2010 | Azerbaijan | Safura - Drip Drop
2011 | Finland | Paradise Oskar - Da Da Dam
2012 | Spain | Pastora Soler - Quédate Conmigo
2013 | Montenegro | Who See - Igranka
2014 | Austria | Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix
2015 | Romania | Voltaj - De La Capăt (All Over Again)
2016 | Germany | Jamie-Lee - Ghost
2017 | Bulgaria | Kristian Kostov - Beautiful Mess
2018 | Italy | Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente

Mijn favoriete inzending per jaar:

1956 | Switzerland | Lys Assia - Das Alte Karussel
1957 | UK | Patricia Bredin - All
1958 | France | André Claveau - Dors Mon Amour
1959 | Netherlands | Teddy Scholten - Een Beetje

1960 | France | Jacqueline Boyer - Tom Pillibi
1961 | Sweden | Lill-Babs - April, April
1962 | France| Isabelle Aubret - Un premier Amour
1963 | Denmark | Grethe & Jørgen Ingmann - Dansevise
1964 | Italy | Gigliola Cinquetti - Non Ho L'età
1965 | Luxembourg | France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
1966 | Spain | Raphael - Yo Soy Aquél
1967 | Luxembourg | Vicky Leandros - L'amour Est Bleu
1968 | Spain | Massiel - La La La
1969 | Netherlands | Lenny Kuhr - De Troubadour

1970 | Ireland | Dana - All Kinds Of Everything
1971 | Netherlands | Saskia & Serge - Tijd
1972 | Luxembourg | Vicky Leandros - Après Toi
1973 | Luxembourg | Anne-Marie David - Tu Te Reconnaîtras
1974 | Sweden | ABBA - Waterloo
1975 | Netherlands | Teach-In - Ding-A-Dong
1976 | Belgium | Pierre Rapsat - Judy Et Cie
1977 | France | Marie Myriam - L'Oiseau et L'Enfant
1978 | Israel | Izhar Cohen & Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
1979 | Germany | Dschinghis Khan - Dschinghis Khan

1980 | Germany | Katja Ebstein - Theater
1981 | UK | Bucks Fizz - Making Your Mind Up
1982 | Denmark | Brixx - Video Video
1983 | Israel | Ofra Haza - Chai
1984 | Italy | Alice & Battiato - I Treni Di Tozeur
1985 | Finland | Sonja Lumme - Eläköön Elämä
1986 | Cyprus | Elpida - Tora Zo
1987 | Italy | Tozzi & Raf - Gente di Mare
1988 | Germany |Maxi & Chris Garden - Lied für einen Freund
1989 | Belgium| Ingeborg - Door de Wind

1990 | France | Joelle Ursull - White and Black Blues
1991 | France | Amina - Le Dernier Qui A Parlé...
1992 | Greece | Cleopatra - Clou Tou Kosmou I Elpida
1993 | Netherlands | Ruth Jacott - Vrede
1994 | Germany | Mekado - Wir Geben 'ne Party
1995 | Norway | Secret Garden - Nocturne
1996 | Sweden | One More Time - Den Vilda
1997 | Poland | Anna Maria Jopik - Ale Jestem
1998 | Netherlands | Edsilia Rombley - Hemel en Aarde
1999 | Belgium | Vanessa Chinitor - Like the Wind

2000 | Latvia | Brainstorm - My Star
2001 | Spain | David Civera - Dole Que la Quiro
2002 | Lithuania | Aivaras - Happy You
2003 | Norway | Jostein Hasselgard - I'm Not Afraid to Move On
2004 | Turkey | Athena - For Real
2005 | Moldova | Zdob Si Zdub - Boonika Bate Doba
2006 | Finland | Lordi - Hard Rock Hallelujah
2007 | Serbia | Marija Šerifović - Molitva
2008 | Israel | Boaz Mauda - The Fire In Your Eyes
2009 | Iceland | Yohanna - Is It True?

2010 | Israel | Harel Skaat - Milim
2011 | Germany | Lena - Taken by a Stranger
2012 | Sweden | Loreen - Euphoria
2013 | Netherlands | Anouk - Birds
2014 | Netherlands | The Common Linnets - Calm after the Storm
2015 | Norway | Mørland & Debrah Scarlett - A Monster Like Me
2016 | Georgia | Nika Kocharov and Young Georgian Lolitaz - Midnight Gold
2017 | Portugal | Salvador Sobral - Amar Pelos Dois
2018 | Italy | Ermal Meta & Fabrizio Moro - Non Mi Avete Fatto Niente
2019 | Netherlands | Duncan Laurence - Arcade

aERodynamIC schreef:

Ik ben en blijf bang voor een 2014 herhaling,

Over 2014 gesproken. Een jaar later was Bilal voor het eerst op TV:

Hij ging er trouwens bij de battles uit. Kwam dus niet al te ver. Hij koos het team van Patrick Fiori, dat is nog een link met het songfestival.

Een lijstje per jaar vind ik te lastig nog dit jaar. Ben wel met een lijstje Frankrijk bezig.

Onweerwolf
starbright boy schreef:
Hij koos het team van Patrick Fiori

starbright boy schreef:
Ben wel met een lijstje Frankrijk bezig.

La France!

01. [1991] Amina - Le Dernier Qui A Parlé...
02. [1969] Frida Boccara - Un Jour, Un Enfant
03. [2011] Amaury Vassili - Sognu
04. [2007] Les Fatals Picards - L'amour À La Française
05. [2001] Natasha St-Pier - Je N'ai Que Mon Âme
06. [2008] Sébastien Tellier - Divine
07. [2002] Sandrine François - Il Faut Du Temps
08. [1977] Marie Myriam - L'oiseau Et L'enfant
09. [2015] Lisa Angell - N'oubliez Pas
10. [1960] Jacqueline Boyer - Tom Pillibi

11. [2009] Patricia Kaas - Et S'il Fallait Le Faire
12. [1993] Patrick Fiori - Mama Corsica
13. [1975] Nicole Rieu - Et Bonjour À Toi L'artiste
14. [2018] Madame Monsieur - Mercy
15. [1976] Catherine Ferry - Un, Deux, Trois
16. [2017] Alma - Requiem
17. [2010] Jessy Matador - Allez Ola Olé
18. [1963] Alain Barrière - Elle Était Si Jolie
19. [1987] Christine Minier - Les Mots D'amour N'ont Pas De Dimanche
20. [1996] Dan Ar Braz Et l'Héritage Des Celtes - Diwanit Bugale

21. [1968] Isabelle Aubret - La Source
22. [1981] Jean Gabilou - Humanahum
23. [1964] Rachel - Le Chant De Mallory
24. [2003] Louisa Baïleche - Monts Et Merveilles
25. [2014] Twin Twin - Moustache
26. [2004] Jonatan Cerrada - À Chaque Pas
27. [2016] Amir - J'ai Cherché
28. [1965] Guy Mardel - N'avoue Jamais
29. [1967] Noëlle Cordier - Il Doit Faire Beau Là-Bas
30. [1979] Anne-Marie David - Je Suis L'enfant-Soleil

31. [1997] Fanny - Sentiments Songes
32. [1983] Guy Bonnet - Vivre
33. [1999] Nayah - Je Veux Donner Ma Voix
34. [1971] Serge Lama - Un Jardin Sur La Terre
35. [2013] Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi
36. [1958] André Claveau - Dors Mon Amour
37. [2005] Ortal - Chacun Pense À Soi
38. [1962] Isabelle Aubret - Un Premier Amour
39. [1970] Guy Bonnet - Marie Blanche
40. [1992] Kali - Monté La Riviè

41. [1972] Betty Mars - Comé-Comédie
42. [1994] Nina Morato - Je Suis Un Vrai Garçon
43. [1989] Nathalie Pâque - J'ai Volé La Vie
44. [1973] Martine Clémenceau - Sans Toi
45. [1985] Roger Bens - Femme, Dans Ses Rêves Aussi
46. [1957] Paule Desjardins - La Belle Amour
47. [1990] Joëlle Ursull - White And Black Blues
48. [1978] Joël Prévost - Il Y Aura Toujours Des Violons
49. [1995] Nathalie Santamaria - Il Me Donne Rendez-Vous
50. [1984] Annick Thoumazeau - Autant D'amoureux Que D'étoiles

51. [1966] Dominique Walter - Chez Nous
52. [2006] Virginie Pouchain - Il Était Temps
53. [2012] Anggun - Echo (You and I)
54. [1988] Gérard Lenorman - Chanteur De Charme
55. [1980] Profil - Hé, Hé, M'sieurs, Dames
56. [1986] Cocktail Chic - Européennes
57. [1961] Jean-Paul Mauric - Printemps (Avril Carillonne)
58. [1956] Mathé Altéry - Le Temps Perdu
59. [1956] Dany Dauberson - Il Est Là
60. [2000] Sofia Mestari - On Aura Le Ciel

61. [1998] Marie Line - Où Aller
62. [1959] Jean Philippe - Oui, Oui, Oui, Oui

Nou kan ik niet achterblijven. Nog even de laatste hand aan gelegd. Dit is mijn lijstje Frankrijk:
Wat opvalt:
-Ik hou heel veel van Frankrijk in de jaren '60 en '70. In die jaren het beste en meest consistente land. In de jaren '80 is dat weg en slaat de wisselvalligheid toe.
-Frankrijk heeft erg weinig echt vervelends. Eigenlijk vrijwel niets. Veel wat onderin zit vind is niet mijn ding of onopvallend of saai. De ondersten zijn hier veel beter dan bij pakweg Nederland,, België of Verenigd Koninkrijk.
-Ik heb een zwak voor Anggun. Ik heb bar weinig met Amir. En Alma vind ik nu minder dan twee jaar terug.
-Sebastian Tellier blijft fier overeind als de beste Franse inzending sinds Amina (en met die recente jaarlijstjes: Mijn favoriet uit 2008).

1. Le Dernier Qui a Parlé.. – Amina (1991)
2. La Source – Isabel Aubret (1968)
3. L'Oiseau et l'Enfant – Marie Myriam (1977)
4. Et Bonjour à Toi l'Artiste – Nicole Rieu (1975)
5. White and Black Blues – Joelle Ursull (1990)
6. Divine – Sebastian Tellier (2008)
7. Un Deux Trois – Catherine Ferry (1976)
8. Un Jour, Un Enfant – Frida Boccara (1969)
9. Et S'il Faillet le Faire – Patricia Kaas (2009)
10. Je N'ai Que Mon Âme – Natasha St-Pier (2001)
11. Je Suis l'Enfant Soleil – Anne-Marie David (1979)
12. Un Premier Amour – Isabel Aubret (1962)
13. Vivre – Guy Bonnet (1983)
14. Marie-Blanche – Guy Bonnet (1970)
15. Le Chant de Mallory – Rachel (1964)
16. Monté La Riviè – Kali (1992)
17. Il Y Aura Toujours les Violons – Joël Prévost (1978)
18. Il Doit Faire Beau La-bas – Noëlle Cordier (1967)
19. Echo (You and I) – Anggun (2012)
20. Il Me Donne Rendez-Vous – Nathalie Santamaria (1995)
21. N'Oubliez Pas – Lisa Angell (2015)
22. Comé-Comédie – Betty Mars (1972)
23. Mama Corsica – Patrick Fiori (1993)
24. Sans Toi – Martine Clemenceau (1973)
25. L'amour en Francais – Les Fatales Picards (2007)
26. Chez Nous – Dominique Walter (1966)
27. Un Jardin Sur La Terre – Serge Lama (1971)
28. Le Belle Amour – Paule Desjardins (1958)
29. Ou Aller – Marie-Line (1998)
30. L'enfer et Moi – Amandine Bourgeouis (2013)
31. Moustache – Twintwin (2014)
32. Humanahum – Jean Galibou (1981)
33. Mercy – Madame Monsieur (2018)
34. Tom Pilibi – Jacqueline Boyer (1960)
35. Dors Mon Amour – André Claveau (1958)
36. Il Faut du Temps – Sandrine Francois (2002)
37. Sentiments Songes – Fanny (1997)
38. Requiem – Alma (2017)
39. Je Suis Un Vrai Garcon – Nina Morato (1994)
40. N'Avoue Jamais – Guy Mardel (1965)
41. Autant d'Amoureux d'Etoiles – Annick Thoumazou (1984)
42. J'ai Vole La Vie – Nathalie Paque (1989)
43. Monts et Merveilles – Louisa Baïleche (2003)
44. Allez Ola Olé – Jessy Matador (2010)
45. Je Veux Donner Ma Voix – Nayah (1999)
46. Il Est Là – Dany Dauberson (1956)
47. Oui Oui Oui – Jean Philippe (1959)
48. Elle ètait Si Jolie – Alain Barriere (1963)
49. Le Mots d'Amour N'ont Pas de Dimanche – Christine Minier (1987)
50. Diwanit Bugale – Dan Ar Braz & L'Heritage des Celtes (1996)
51. J'ai Cherché – Amir (2016)
52. Printemps, Avril Carillionne – Jean-Paul Mauric (1961)
53. Femmes, Dans Se Rêves Aussi – Roger Bens (1985)
54. Hé Hé M'sieurs Dammes - Profil (1980)
55. A Chaque Pas – Jonatan Cerrada (2004)
56. Chacun Pense a Toi – Ortal (2005)
57. Le Temps Perdu – Mathé Altéry (1956)
58. Chanteur de Charme – Gerard Lenorman (1988)
59. Sognu – Aumary Vassilli (2011)
60. Il Etait Temps- Virginie Pouchain (2006)
61. Européennes – Cocktail Chic (1986)
62. On Aura Le Ciel – Sofia Mestari (2000)

Bonus: L'Amour à 25 Ans – Dani (1974) werd wegens het overlijden van de toenmalige Franse president op het laatste moment teruggetrokken. Ik had hem op nummer 39 gezet. In mijn favoriete periode is dit een van de mindere nummers.
In 1982 deed Frankrijk niet mee omdat de zender er geen zin meer in had, in 1983 wierp een andere zender zich op.

starbright boy schreef:
Over 2014 gesproken. Een jaar later was Bilal voor het eerst op TV

Zojuist ook bij de openingsceremonie in een soort trouwjurk. Zijn pruiken hebben allemaal namen: vandaag was het Eurovision mag hij noemt haar Vivi. Het is dat u het weet.

Laat dit alstublieft niet winnen.

Duncan weer helemaal zichzelf: genietend en als enige ook netjes de meneer die de autodeur opent een hand gevend. Heerlijke gozer die met zijn gedrag veel mensen positief inpakt daar.

Ik hou het bij een top 10 voor Frankrijk

1. L'Oiseau et l'Enfant – Marie Myriam (1977)
2. Le Dernier Qui a Parlé.. – Amina (1991)
3. White and Black Blues – Joelle Ursull (1990)
4. Monts et Merveilles – Louisa Baïleche (2003)
5. Un Premier Amour – Isabel Aubret (1962)
6. Requiem – Alma (2017)
7. Un Jour, Un Enfant – Frida Boccara (1969)
8. Et S'il Faillet le Faire – Patricia Kaas (2009)
9. Diwanit Bugale – Dan Ar Braz & L'Heritage des Celtes (1996)
10. Tom Pilibi – Jacqueline Boyer (1960)

Onweerwolf
starbright boy schreef:
-Frankrijk heeft erg weinig echt vervelends. Eigenlijk vrijwel niets. Veel wat onderin zit vind is niet mijn ding of onopvallend of saai. De ondersten zijn hier veel beter dan bij pakweg Nederland,, België of Verenigd Koninkrijk.

Daar ben ik het zeker mee eens.

En aangezien het dit jaar in Israël wordt gehouden en ik dat echt een leuk Songfestival land vind:

1. The Fire in Your Eyes (Ke'ilu Kan) - Boaz Mauda (2008)
2. Same Heart - Mei Finegold (2014)
3. Chai - Ofra Haza (1983)
4. Diva - Dana International (1998)
5. Milim - Harel Skaat (2010)
6. Stars - Hovi Star (2016)
7. There Must Be another Way - Noa & Mira Awad (2009)
8. A-Ba-Ni-Bi - Izhar Cohen & The Alphabeta (1978)
9. Home - Kobi Marimi (2019)
10. Shara Barechovot - Rita (1990)

Onweerwolf
Israël! Geniaal songfestival land. Zoveel sterke inzendingen. Meer dan 50% vind ik prima of beter dan dat.

01. [2008] Boaz Mauda - The Fire In Your Eyes
02. [1989] Gili & Galit - Derech Hamelech
03. [1998] Dana International - Diva
04. [2009] Noa & Mira Awad - There Must Be Another Way
05. [2015] Nadav Guedj - Golden Boy
06. [1979] Gali Atari And Milk & Honey - Hallelujah
07. [1983] Ofra Haza - Khai
08. [2018] Netta - Toy
09. [2001] Tal Sondak - En Davar
10. [1978] Izhar Cohen & Alphabeta - A-Ba-Ni-Bi
11. [1995] Liora - Amen
12. [2014] Mei Finegold - Same Heart
13. [2004] David D'Or - Leha'amin
14. [1992] Dafna Dekel - Ze Rak Sport
15. [1991] Duo Datz - Kan
16. [2010] Harel Skaat - Milim
17. [1982] Avi Toledano - Hora
18. [2012] Izabo - Time
19. [1977] Ilanit - Ahava Hi Shir Lishnayim
20. [2011] Dana International - Ding Dong
21. [2016] Hovi Star - Made Of Stars
22. [2013] Moran Mazor - Rak Bishvilo
23. [2003] Lior Narkis - Words For Love
24. [1993] Sarah'le Sharon & The Shiru Group - Shiru
25. [1990] Rita Kleinstein - Shara Barkhovot
26. [1973] Ilanit - Ey Sham
27. [2007] Teapacks - Push The Button
28. [1976] Chocolat, Menta, Mastik - Emor Shalom
29. [1985] Izhar Cohen - Olè Olè
30. [2005] Shiri Maimon - Hasheket Shenish'ar
31. [1981] Hakol Over Habibi - Halayla
32. [1975] Shlomo Artzi - At Ve'ani
33. [2000] PingPong - Sameyakh
34. [2002] Sarit Hadad - Nadlik Beyachad Ner (Light A Candle)
35. [1986] Moti Giladi & Sarai Tzuriel - Yavo Yom
36. [2017] IMRI - I Feel Alive
37. [1988] Yardena Arazi - Ben Adam
38. [1974] Kaveret - Natati La Khayay
39. [2006] Eddie Butler - Together We Are One
40. [1999] Eden - Yom Huledeth (Happy Birthday)
41. [1987] Datner & Kushnir - Shir Habatlanim

Onweerwolf schreef:
Datner & Kushnir - Shir Habatlanim

Van mij een enorme guilty pleasure, zeker toen. Nu heb ik er minder mee, maar toch: het blijft een guilty pleasure.

En kunnen we ons dit nog herinneren?

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
(quote)

Van mij een enorme guilty pleasure, zeker toen. Nu heb ik er minder mee, maar toch: het blijft een guilty pleasure.

Misschien moet ik die nog eens opnieuw aandachtig luisteren. Volgens mijn spreadsheet heb ik deze maar eenmaal gescoord en dat was met een 6,6 en zeker 6 jaar geleden.

Wat er bij dit soort lijstjes onderin staat is meestal niet heel specifiek qua rangschikking.

Overigens is dat nummer vandaag al voorbij geshuffled, ergens rond het middaguur maar daar is 'ie me niet bij opgevallen.

Ik weet dat nog heel goed, ja. Kon er toen wel om lachen, moet er nu niet aan denken dat Paul de Leeuw het commentaar zou doen (hij mocht dat toen omdat we niet meededen en de Vara de uitzendrechten overnam geloof ik).

Overigens is Datner & Kushnir hier ook een (kleine) guilty pleasure

Onweerwolf
Mijn #61 van de 62 uit de Frankrijk lijst komt nu voorbij en ik weet meteen weer waarom die zo laag staat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.