menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Uiteindelijk toch weer wat mooie verrassingen. Litouwen 128 punten, wie had dat gedacht? En uiteindelijk mogen we trots zijn op S10. Dit laat zien dat we prima een Nederlandstalige inzending kunnen sturen en dat dit gewaardeerd wordt. Volgend jaar Froukje?!

geplaatst:
Litouwen vind ik erg leuk. Tof dat veel mensen reageren op een bijzondere botsing van Europese stijlen van toen en nu.

geplaatst:
De slechste televotescore voor Oekraine was zeven punten van Servie. De rest is allemaal hoger Bij elk land in de top 4!

geplaatst:
Een Europese sympathie vote voor Oekraïne vind ik als niet-liefhebber zelfs mooi.

geplaatst:
De televote van Cyprus gaf 12 aan Oekraine. Zeldzaam.

geplaatst:
We werden 2e in de eerste halve finale. En dan halen Moldavië, Noorwegen, Portugal en Griekenland ons in de finale gewoon in. Hoe dan? Toch niet zo’n lekkere startpositie als gedacht?

geplaatst:
catdog schreef:
We werden 2e in de eerste halve finale. En dan halen Moldavië en Noorwegen ons dus in de finale gewoon in. Duidelijk waar de smaak van het casual Songfestival publiek ligt die alleen de finales kijkt.

Opvallend. Dat is beduidend hoger dan O'gene en Douwe Bob (ook elfde en ook meer op jurystemmen allebei)

geplaatst:
Minneapolis schreef:
Een Europese sympathie vote voor Oekraïne vind ik als niet-liefhebber zelfs mooi.
Oekraïne had ook simpelweg een van de betere nummers. En mooi dat Moldavië terecht nog zoveel punten heeft gescoord.

catdog schreef:
We werden 2e in de eerste halve finale.
Wow, mooie prestatie. Jammer dat het in de finale niet doorgezet kon worden.

geplaatst:
starbright boy schreef:
(quote)

Opvallend. Dat is beduidend hoger dan O'gene en Douwe Bob (ook elfde en ook meer op jurystemmen allebei)

Betere score dan 4 landen die nu uiteindelijk boven ons geëindigd zijn. Beetje zuur

geplaatst:
Overigens viel de televote van Noorwegen me nogal tegen. Ik had een veel hogere score verwacbt. Rond de 300 punten.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Overigens viel de televote van Noorwegen me nogal tegen. Ik had een veel hogere score verwacbt. Rond de 300 punten.

Denk dat die de pech van Moldavië heeft gehad die op een uitstekende startpositie zat. Noorwegen had de pech dat t qua beat overeen kwam met Frankrijk ervoor.

dix
geplaatst:
starbright boy schreef:
De slechste televotescore voor Oekraine was zeven punten van Servie. De rest is allemaal hoger Bij elk land in de top 4!

Zelfs nog 7 punten van Servië is al heel veelzeggend.

geplaatst:
SlovenIe was laatste in semi 1 en dat verrast me wel, Georgie in semi 2 en dat is onterecht maar verrast me niet. Enorme verrassing vind ik dat Noord Macedonie elfde was. Verschil met nummer 10 Azerbeidzjan was wel groot. Australie heeft ook een finaleterugval (net als Nederland) die waren tweede. Hoger dan Servie! bubbelfavoriet San Marino was niet eens dichtbij. Belgie was achtste (en niet tiende wat bijna iedereen dacht).

geplaatst:
starbright boy schreef:
Ik gok gewoon alles
1. Oekraine (grotere voorsprong dan in '18, '19 en '21)

Dit klopte.
2. Zweden
3. Polen
4. Verenigd Koninkrijk (ik ben om)
5. Servie

Spanje Had hier moesten staan en Polen werd pas 12e. Zweden moest ruilen met UK. Servie is goed.

6. Moldavië (Dit en Servie verrassen in de televote, servie heelt een betere jurypunten)
7. Italië (Momentum is geweest, wellicht zelfs lager en ik sluit niet uit dat de top 10 gemist wordt)
8. Noorwegen (tweede televote)
9. Estland
10. Armenië

Moldavie en Italie heb ik omgewisseld en Noorwegen was tiende. Ik zat er naast met Estland (13e) en Armenie (20e)

11. Nederland (ik hoop op top 10)
12. Griekenland
13. Australië
14. Spanje (de fan favorite die gaat tegenvallen qua uitslag)
15, Frankrijk (lastig in te schatten)

De fan favorite viel helemaal niet tegen. Griekenland was achtste. Frankrijk flopte (24e) Meer in de buurt zat mijn voorspelling voor Australie (15e) en S10 was goed.

16. Azerbeidzjan
17. Tsjechië
18. Litouwen
19. Portugal
20. IJsland

Azerbeidzjan is helemaal juist. Tsjechie eindigde lager dan gedacht (22e) en Litouwen gelukkig hoger (14e) Met Portugal zat er flink langs (9e) en Ijsland was pas 23e.

21. Finland
22. Roemenië
23. België
24. Zwitserland
25. Duitsland

Juist de bottom 5 heb ik wel eens beter gegokt. Finland en Duitsland waren raak. De anderen waren 17-19.

De laatste drie hebben risico op 0 punten bij de televote. Iedereen heeft jurypunten.

Niet iedereen heeft jurypunten en deze landen scoorden 5, 0 en 6 bij de televote. Dus dat was ok. Vier van de vijf televotepunten voor Belgie kwamen trouwens uit Nederland.

geplaatst:
Overigens zijn van zes jury's de punten vervangen door berekende backuppunten in de tweede halve finale en in de finale. Dat is al eens gebeurd in Duncans jaar met Georgie. Bij die zes jury's zijn er onregelmatigheden geconstateerd. Ik vind dat ze dan de televote dubbel moeten tellen, maar bij de Ebu zweren ze bij de berekeningen. Het zou gaan om Azerbeidzjan, Georgië, Montenegro, Polen, Roemenie en San Marino. Ik vermoed dat het over dealtjes gaat waarbij landen beloven op elkaar te stemmen. En dat dat te opvallend was of dat iemand heeft gepraat. Veel had het niet uitgemaakt. Want de drie landen die nu niet haalden waren 14e, 17e en 18e. Daar valt niet tegenop te bedriegen.

Tijd voor jury's van 25 mensen per land.

geplaatst:
starbright boy schreef:

Tijd voor jury's van 25 mensen per land.

Daar ben ik sowieso wel voor. Dan krijg je ook meer een mix van verschillende meningen lijkt me

geplaatst:
Misschien dat het ook al zou helpen als er serieuze muziekkenners of liefhebbers in elke jury zitten en niet Bernadine uit Niš die in 2007 3e werd bij de lokale versie van Idols en die het allemaal om het even is.

Ik vind de goede prestatie van de UK echt opmerkelijk met deze inzending. Wat dat betreft blij dat Oekraïne zoveel sympathy votes heeft gekregen.. En Polen 12e vind ik echt de grootste tegenvaller. Ook bij de jury deed Polen het niet eens goed terwijl hij heel goed zong met een sterk nummer. Polen had de 2e plek van de UK verdiend.

catdog schreef:
We werden 2e in de eerste halve finale. En dan halen Moldavië, Noorwegen, Portugal en Griekenland ons in de finale gewoon in. Hoe dan? Toch niet zo’n lekkere startpositie als gedacht?

Heeft misschien ook te maken met het optreden van S10 dat tussen Spanje en Oekraïne in zat. Twee nummers die in de top 3 zijn geëindigd.

Alexander Rybak werd met zijn tweede poging 1e in de halve finale (waar hij ook nog een vervelende startpositie had en als eerste moest) en in de finale 15e of 16e, dat blijft voor mij ook altijd een mysterie.

geplaatst:
Oh wow. Ik had wel gedacht dat Zwitserland de finale gehaald heeft dankzij de jury's, maar ik had niet gedacht dat het verschil tussen de jury's en de televoters zo groot zou zijn. 107 punten van de jury's en maar 11 bij de televoting. Die 11 zijn goed voor een voorlaatste plaats in de televotingrangschikking, nog net voor Slovenië. Dus jury's, jullie worden bedankt.

Edit: in de tweede halve finale was het verschil bij Azerbeidzjan idd zelfs nog groter. Kreeg alleen maar jurypunten. Dik laatste bij de televote met nul punten.

geplaatst:
catdog schreef:
Ik denk een combinatie van de startpositie (tussen twee topfavorieten wordt je toch een beetje weggeblazen) en het feit dat er gewoon meer keus was in de finale. In de eerste halve finale kreeg S10 van de televoting maar 79 punten (nog steeds goed voor een zevende plaats) en dat was met name te danken aan veel sprokkelpunten. Als je gaat kijken hoe ieder land heeft gestemd bij de televote, was 8 punten het hoogste wat Nederland kreeg van een land. Verder hebben we vooral veel 4 en 3 punten gekregen. Dus dan ziet het er al dik naar uit dat je in de finale vervangen gaat worden voor andere landen.

Jury's kan ik minder snel verklaren, maar ik denk dat dat gewoon het gevolg is van de uitbreiding in keuzeaanbod -dus wat ik eerder al zei. Misschien een aantal juryleden die een nummer al vrij laag hadden in hun halve-finaleranking en in de finaleranking zetten ze het nummer nog wat lager. Wel interessant ook dat Griekenland ongeveer hetzelfde verloop had als Nederland in de finale, alleen met net wat meer punten.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Het zou gaan om Azerbeidzjan, Georgië, Montenegro, Polen, Roemenie en San Marino. Ik vermoed dat het over dealtjes gaat waarbij landen beloven op elkaar te stemmen.

Nederland en Zwitserland gaven elkaar ook 10 punten. Was toch ook opvallend.

geplaatst:
catdog schreef:
(quote)

Betere score dan 4 landen die nu uiteindelijk boven ons geëindigd zijn. Beetje zuur

Dat is behoorlijk veel. Toch is het wel te verklaren.

S10 was heel erg populair vooraf bij fans en critici. Op YouTube waren ze lovend. Hierop gebaseerd dacht iedereen dat Nederland wel eens heel hoog zou kunnen scoren (top 5).

Dat is dus ook uitgekomen met die tweede plaats (in perspectief uiteraard, want de grote concurrenten ontbraken). Maar het zijn juist die mensen die ook de halve finales kijken. De finale trekt net even een ander publiek. Tel daarbij op dat de loting niet gunstig was, ingeklemd tussen twee grote favorieten die die rol ook nog eens waargemaakt hebben.

Verder? Een heerlijke avond met vrienden gehad. Het blijft elk jaar weer een leuke avond om te beleven met anderen. Een winnaar die verwacht was en me toch wat teleurstelt, want het zal altijd het jaar blijven waar sentiment het wint en het 'vervelende' is dat Oekraïne gewoon een goed nummer had, dus we houden nu altijd dat gezeur over sentiment (ook van mijn kant) en zullen nooit helemaal weten hoe het anders was gegaan als de oorlog er niet was. En in principe is het een winnaar die andere jaren ook best had kunnen winnen denk ik. Het had alles: aanstekelijk, in een jaar met veel slow songs, rap, folklore, eigen taal..... toch wat goed scoort momenteel.

Maar eigenlijk hebben we dat zo vaak. Was de winst van Jamala toen al niet sentiment? En hadden The Common Linnets niet gewoon gewonnen als er geen statement was in de vorm van Conchita Wurst?

Dus vooruit: een prima winnaar. Zelf vond ik mijn grote favoriet Italië live echt slecht, waardoor Polen mijn nummer 1 werd.

Wat een vreselijke presentatie was het toch. Moest Laura nu even kakken of was ze echt ziek????

En die cameravoering! Laten we het over alle andere organisatorische fouten maar niet hebben.

De grote vraag is nu waar het volgend jaar gehouden gaat worden.

En verder toch weer opvallend dat Nederland de Belgen altijd goed gezind is en dat dat elk jaar andersom niet het geval is.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Wat een vreselijke presentatie was het toch. Moest Laura nu even kakken of was ze echt ziek????
De opgegeven reden is nu dat ze een lage bloeddruk zou hebben gehad.

geplaatst:
Poeha schreef:
(quote)
De opgegeven reden is nu dat ze een lage bloeddruk zou hebben gehad.

Tja, ik zou me ook druk gemaakt hebben met zo'n waardeloze visagist en stylist, en wat te denken van de Italiaanse productie?!

geplaatst:
Ik blijf the day after toch zitten met het gevoel dat Oekraïne nu, net als Italië vorig jaar, wint met een nummer dat minder is dan hun vorige inzending. Shum was m.i. stukken beter dan Stefania, en Soldi (of voor mijn part Fai Rumore) toffer dan Zitti e Buoni. Dat maakt het toch wat jammer dat ze net nu winnen en niet vorig jaar

geplaatst:
NewYorkCityLight schreef:
Misschien dat het ook al zou helpen als er serieuze muziekkenners of liefhebbers in elke jury zitten en niet Bernadine uit Niš die in 2007 3e werd bij de lokale versie van Idols en die het allemaal om het even is.

Nederland was één van de slechtst stemmende landen. Wie van Pieter Perquin (muziekproducer), Eva van Manen (zangeres, songwriter en producer), Kris Berry (zangeres), Barry Paf (radio-dj) en Andrew Makkinga (presentator) is geen serieuze muziekkenner/liefhebber volgens jou?

geplaatst:
Rufus schreef:
Indien Oekraïne uit sympathie wint dan mogen ze ook WK voetbal en Wimbledon en Tour de France winnen, ja alles. Lekker spannend.

Nu je het er over hebt. Ze hadden bijvoorbeeld ook de nummers drie kunnen laten oproepen in plaats van de ploegen die tegen een Russische tegenstanders moesten spelen automatisch te laten winnen. Zo was bijvoorbeeld de ploeg waartegen AZ verloor (dacht ik) fris en fruitig. Ik kan wel wat zeggen over dat Oekraine totaal onverwacht en toch als voorspeld heeft gewonnen, maar Eurovisie is al meer dan veertig jaar een politiek spelletje. Iets zeggen over Oekrainie verandert daar weinig aan.

geplaatst:
Oekraïne

Blij dat het VK niet gewonnen heeft, al was het nummer en zang wel kwalitatief. Servië vond ik gisteren trouwens veel leuker dan in de halve finale. Het kan aan mij liggen, maar ik had het idee dat het ook echt significant anders klonk (volgens mij de timing van de zangeres). Leuk dat ze zo beloond werd door de televoters. Idem voor Moldavië.

Ook opvallend dat Spanje meer punten van de jury dan de televote kreeg. Te veel hetero mannen in de jury? Polen bestolen door de jury. En Duitsland verdiende ook wel een beter lot (maar niet veel).

geplaatst:
Teunnis schreef:
En Duitsland verdiende ook wel een beter lot (maar niet veel).
Prima verwoord idd. Blij dat hij in ieder geval nog een paar puntjes haalde van het publiek, ik was even bang voor 0, maar dat was echt heel onterecht geweest

geplaatst:
Ik vind het oprecht leuk om te lezen hoe serieus mensen het songfestival en een al dan niet eerlijke uitslag nemen. Voor mij is het songfestival een soort Champions league finale ambiance in een opgetuigd Bernabeu om vervolgens het bierteam van Lutjebroek het veld op te laten. Het hele circus gaat toch om de lol? Dat Oekraïne mocht winnen vind ik juist een heel mooi gegeven.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Dat is behoorlijk veel. Toch is het wel te verklaren.

S10 was heel erg populair vooraf bij fans en critici. Op YouTube waren ze lovend. Hierop gebaseerd dacht iedereen dat Nederland wel eens heel hoog zou kunnen scoren (top 5).

Dat is dus ook uitgekomen met die tweede plaats (in perspectief uiteraard, want de grote concurrenten ontbraken). Maar het zijn juist die mensen die ook de halve finales kijken. De finale trekt net even een ander publiek. Tel daarbij op dat de loting niet gunstig was, ingeklemd tussen twee grote favorieten die die rol ook nog eens waargemaakt hebben.
Die plaatsingsvolgorde moet je volgens mij inderdaad niet onderschatten. Moldavië, tweede bij televoting als ik me niet vergis, was voor veel mensen denk ik een welkom feestje na Duitsland, Litouwen, Azerbeidzjan, België, Griekenland en IJsland. Zo werd het bij ons ook ervaren in ieder geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:19 uur

geplaatst: vandaag om 03:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.