menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
Ik ga maar weer eens de uitslag gokken:
1. Zweden (P1. J1)
2. Polen (P2, J4)
3. Servie (P3, J6)
4. Estland (P4, J7)
5. Australie (P10, J2)
6. Tsjechie (P5, J10)
7. Azerbeidzjan (P11, J3)
8. Finland (P6, J11)
9. Roemenië (P7, J13)
10. Belgie (P12, J5)
11. San Marino (P8, J17)
12. Cyprus (P15, J8)
13. Ierland (P9, J14)
14. Malta (P16, J9)
15. Israel (P13, J16)
16. Montenegro (P17, J12)
17. Georgië (P14, J18)
18. Noord- Macedonie (P18, J15)

geplaatst:
starbright boy schreef:
Ik ga maar weer eens de uitslag gokken:
1. Zweden (P1. J1)

Als dat waar is weten we ook al de winnaar zaterdag.

geplaatst:
Gisteren niet kunnen kijken helaas. Wel jammer van Georgië. Gelukkig Servië wel verder.

geplaatst:
Mijn eigen top na een 2e en 3e luisterbeurt:

12 Oekraïne
10 Frankrijk
8 Spanje
7 Zweden
6 Italië
5 Servië
4 Moldavië
3 Noorwegen
2 Nederland
1 Polen

Tsjechië
VK
Litouwen
België
Roemenië
Estland
Portugal
Australië
Ijsland
Azerbeidzjan
Armenie
Griekenland
Finland
Duitsland
Zwitserland

geplaatst:
Hoe denk ik dat de top 10 gaat worden morgen na alle halve finalisten gezien en gehoord te hebben:

1. Oekraïne
2. Verenigd Koninkrijk
3. Zweden
4. Polen
5. Italië
6. Noorwegen
7. Moldavië
8. Nederland
9. Spanje
10. Servië

geplaatst:
Zowel de nieuwe single van Maneskin als de inzending van Kalush orchestra komen binnen in de tipparade. Die eerste is ook de nieuwe alarmschijf.

geplaatst:
starbright boy schreef:
Zowel de nieuwe single van Maneskin als de inzending van Kalush orchestra komen binnen in de tipparade. Die eerste is ook de nieuwe alarmschijf.

Voor mij was Måneskin echt zo'n geweldige winnaar vorig jaar. Fan vanaf San Remo, keihard aangemoedigd in Ahoy en dan nog winnen ook. Leuk ook dat ze zoveel succes hebben.

Barbara Pravi heb ik al live gezien, Måneskin volgt in februari (en dan heb ik het niet over de optredens met hun ene nummer in Ahoy).

Overigens heeft The Roop afgelopen woensdag hun album Concrete Flower uitgebracht.

geplaatst:
De nieuwe Måneskin valt mij een ietsie-pietsie beetje tegen, 't is voor hun doen nogal braaf en doordeweeks. Dat refreintje is zo TOP40-achtig. Waar de vorige singles zowat onmiddellijk mijn weeklijst binnen kwamen. Enfin, dat is ook maar een eerste indruk. Wie weet kruipt het alsnog in mijn hoofd. Ik hoopte nog steeds op een single-versie van Gasoline, dát zou nog eens een statement geweest zijn, zoiets verwacht ik van die band.

Volgend jaar Camille voor BE? Dat kleine frele meisje blaast iedereen omver met de noten die ze live haalt ... Maarja, dan komt het nog steeds aan op die song hé. Daar zit meestal het probleem. Een tweede Vuurwerk lossen zal niet zo evident zijn.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Voor mij was Måneskin echt zo'n geweldige winnaar vorig jaar. Fan vanaf San Remo, keihard aangemoedigd in Ahoy en dan nog winnen ook. Leuk ook dat ze zoveel succes hebben.

Barbara Pravi heb ik al live gezien, Måneskin volgt in februari (en dan heb ik het niet over de optredens met hun ene nummer in Ahoy).

Overigens heeft The Roop afgelopen woensdag hun album Concrete Flower uitgebracht.

Pfoe dat was me wat vorig jaar. Zoveel favorietjes (ben zwaar liefhebber van Mata Hari bijv. ) maar toen ik die van Måneskin uiteindelijk tijdens de finale zag wist ik wel: dit zou zo’n stoere winnaar zijn. Hoe terecht een winst voor Vóila bijv. zou zijn, dit was gewoon de perfecte winnaar, helemaal na een jaar zonder Eurovision. Gewoon knallend en authentiek. We zijn er weer. Kersje op de taart natuurlijk dat Nederland de geweldige performance mogelijk maakte.

geplaatst:
Die nieuwe single is wat suf ja. Ze worden groot en dan gaan dure producers en allerhande andere types met zo'n band aan de haal. Dat is jammer, maar ook te verwachten.

geplaatst:
Let wel: Max Martin singles kunnen vaak wel oorwurmen worden. Simpel bij de eerste luisterbeurt. Ideaal voor de long-run.

geplaatst:
De Nederland jurypunten komen als gastheer van vorig jaar als eerste.

geplaatst:
Ik gok gewoon alles
1. Oekraine (grotere voorsprong dan in '18, '19 en '21)
2. Zweden
3. Polen
4. Verenigd Koninkrijk (ik ben om)
5. Servie
6. Moldavië (Dit en Servie verrassen in de televote, servie heelt een betere jurypunten)
7. Italië (Momentum is geweest, wellicht zelfs lager en ik sluit niet uit dat de top 10 gemist wordt)
8. Noorwegen (tweede televote)
9. Estland
10. Armenië
11. Nederland (ik hoop op top 10)
12. Griekenland
13. Australië
14. Spanje (de fan favorite die gaat tegenvallen qua uitslag)
15, Frankrijk (lastig in te schatten)
16. Azerbeidzjan
17. Tsjechië
18. Litouwen
19. Portugal
20. IJsland
21. Finland
22. Roemenië
23. België
24. Zwitserland
25. Duitsland
De laatste drie hebben risico op 0 punten bij de televote. Iedereen heeft jurypunten.

geplaatst:
Zowel Spanje als de UK vissen achter de schermen naar het hosten van volgend jaar als Oekraine wint al kan ik me ook voorstellen dat Polen ook wel zou willen. Dan is het makkelijker om veel door een team uit Oekraine te laten doen.

geplaatst:
De inzending van Cyprus is samen met Oekraïne uitgegroeid tot mijn favoriet. Wat een lekkere dromerige sfeer en haar stem past (in de studio versie) perfect bij de productie.

geplaatst:
Ik doe hierbij ook een gok voor de uitslag. Is natuurlijk een stuk moeilijker dan de halve finales gokken.

1. Oekraine
2. Zweden
3. Verenigd Koninkrijk
4. Polen
5. Servie
6. Spanje
7. Italië
8. Noorwegen
9. Griekenland
10. Nederland
11. Moldavië
12. Estland
13. Australië
14. Frankrijk
15, Armenië
16. Azerbeidzjan
17. Tsjechië
18. Portugal
19. Finland
20. Litouwen
21. Roemenië
22. IJsland
23. België
24. Zwitserland
25. Duitsland

geplaatst:
Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat Oekraïne de meeste kans maakt te winnen en zal strijden met het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Sam Ryder heeft al zijn TikTok volgers al laten weten hoe te stemmen op hem en laat TikTok nu de nieuwe partner zijn van het Songfestival. Echt...... ik zie het VK winnen als de sentimenten toch niet voldoende blijken te zijn om Oekraïne te laten winnen.

Italië heeft inderdaad te vroeg gepiekt en dat moet live echt beter vanavond (zal vast), maar dan nog zie ik het nu niet meer winnen.

Polen zal enigszins meedoen om de ereplek lijkt me en Spanje blijft een lastige (ik denk dat het wel eens tegen kan vallen voor de Spanjaarden).

En dan zijn er nog verrassingen in de vorm van Servië en Moldavië die niemand vooraf echt zag aankomen, maar winst lijkt me niet haalbaar.

Griekenland en Nederland zitten te veel in elkaars vaarwater wat er voor gaat zorgen dat ze de top 5 wel eens kunnen gaan missen. Winst zie ik daardoor ook niet gebeuren voor beide landen. De kritiek op Nederland is toch te vaak de saaie staging.

Noorwegen kan een klapper worden bij de televoters, maar zal worden tegengehouden bij de jury's.

Australië zou ook nog kunnen verrassen, maar winst lijkt me niet haalbaar.

En dan komen we bij de landen die zeker niet gaan winnen en die de top 10 niet zullen halen (of op het randje): Estland, Frankrijk, Armenië, Tsjechië, Azerbeidzjan, Finland en Portugal.

Kanshebber voor de onderste plekken: Duitsland, Zwitserland, Roemenië, België, IJsland en Litouwen.

geplaatst:
Ik ben de laatste tijd Finland en Verenigd Koninkrijk wel wat meer gaan waarderen trouwens.

Goed in beeld gebracht!

geplaatst:
Ook maar een voorspelling van mijn kant:

1. Oekraïne
2. Zweden
3. VK
4. Servië
5. Spanje
6. Italië
7. Noorwegen
8. Nederland
9. Griekenland
10. Polen

11. Moldavië
12. Frankrijk
13. Australië
14. Finland
15. Estland
16. Tsjechië
17. Armenië
18. Azerbeidzjan
19. Portugal
20. Roemenië

21. België
22. Litouwen
23. Zwitserland
24. IJsland
25. Duitsland

dix
geplaatst:
starbright boy schreef:
Zowel Spanje als de UK vissen achter de schermen naar het hosten van volgend jaar als Oekraine wint al kan ik me ook voorstellen dat Polen ook wel zou willen.

Die matchende kleurtjes en de schat aan ervaring zullen Zweden toch wel aan deze mogelijke opdracht helpen?

geplaatst:
Nu ook de gehele optredens van de Big Five bekeken en alles nog even nagelopen. Dit is mijn oordeel over de halve finales.

1. Oekraïne 8,8
2. Zweden 8,4
3. Frankrijk 8,2
4. Georgië 7,9
5. Spanje 7,6
6. Tsjechië 7,5
7. Ierland 7,4
8. Moldavië 7,3
9. Noorwegen 7,3
10. Denemarken 7,3
11. Polen 7,2
12. Servië 7,2
13. Nederland 7,1
14. Portugal 7,1
15. Litouwen 7,0
16. Duitsland 6,9
17. Autralië 6,8
18. Verenigd Koninkrijk 6,6
19. Oostenrijk 6,5
20. België 6,3
21. Italië 6,3
22. Azerbaidjan 6,2
23. Roemenië 6,2
24. Slovenië 6,1
25. Kroatië 6,0
26. Estland 6,0
27. Armenië 6,0
28. Montenegro 6,0
29. Griekenland 5,8
30. Israel 5,8
31. Noord-Macedonië 5,6
32. San Marino 5,4
33. Zwitserland 5,2
34. Cyprus 5,0
35. IJsland 4,9
36. Letland 4,8
37. Finland 4,2
38. Malta 4,0
39. Bulgarije 3,4
40. Albanië 3,3

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Ik ben de laatste tijd Finland en Verenigd Koninkrijk wel wat meer gaan waarderen trouwens.

Ik heb dat bij UK zeker ook, maar bij Finland nadrukkelijk niet. Het vervelendste geval uit de hele finale imho. Staging is wel slim gedaan met dat geel, maar ik het nummer klnkt zo early 2000's dat ik denk dat het vooral nostalgisch appeal bij 30-35 jarigen heeft en niet erg goed gaat scoren bij de jury of bij stemmers onder de 30 en boven de 45, Vandaar mijn 21e plek.

Ik ga ervan uit dat Griekenland en Spanje tegen gaan vallen vergeleken met de verwachtingen. Ik denk dat Griekenland niet genoeg er bovenuit komt steken (Nederland ook niet trouwens) en Spanje heeft alles van een fan favorite die veel lager scoort. Genoeg voorbeelden daarvan. Heb dat al vaker goed voorspelt maar zit daar ook weleens naast (Fuego bijvoorbeeld).

Armenië en Estland worden bijna door iedereen onderschat. Armenië heeft een erg leuke staging die ik tot mijn eigen verbazing goed vond werken, blijft hangen en de zangeres heeft een gunfactor. Estland is een slimme oorwurm en kan de jonge meisjesstem weleens krijgen. Beiden gaan ook minstens middenmoot worden bij de jury.

Ik ben onzeker over Azerbeidzjan (redelijke jury lijkt wel zeker, maar vind het publiek dit saai of juist indrukwekkend en scoort Azerbeidzjan misschien beter in een Ruslandloos festival?) en Frankrijk (Kan het ook juist erg goed doen bij het publiek, maar ik denk dat het niet echt gaat werken, plek in de startvolgorde is erg ongunstig).

geplaatst:
Zin in vanavond, ook al vind ik het niveau behoorlijk lager dan de afgelopen jaren. Oekraïne zou ik qua song een prima winnaar vinden, al zal iedereen dan wel weer zeggen dat het dankzij de sympathy votes komt.

Moment waar ik het meeste naar uitkijk: de gezichten van de artiesten die 0 punten van de televote krijgen.

geplaatst:
Hedser schreef:

Moment waar ik het meeste naar uitkijk: de gezichten van de artiesten die 0 punten van de televote krijgen.

We weten dat niet meer, maar dat gebeurt ook vaak helemaal niet. En vorig jaar was een extreme uitzondering.

Sinds het splitsen van de stemmen in de uitslag zat het zo:
2021: 4 landen (UK, Duitsland, Spanje, Nederland)
2019: 1 land (Duitsland)
2018: Geen enkel land (laatse plek van het publiek had 9 punten)
2017: 1 land (Oostenrijk, werd elfde bij de jury trouwens)

En als ze dat eerder hadden ingevoerd was het zo geweest:
2016: 1 land (Tsjechië)
2015: 1 land (Oostenrijk, Duitsland had echt 0 punten maar had bij gescheiden scores zowel jury als televote punten gehad)
2014: geen enkel land
2013: Niet te achterhalen vanwege een eenmalige afwijkende telling van de stemmen
2012: 1 land (Frankrijk)
2011: geen enkel land
2010: geen enkel land
2009: geen enkel land

Tussen 1999 en 2008 was er alleen televote en was alleen de UK in 2003 een nulpunter.

De twee slechtste inzendingen sinds 2009, zijn UK 2010 en Spanje 2017 die beide televotepunten zouden hebben gekregen (niet veel gelukkig. Spanje bleef wel zonder jurypunten. En bij de toenmalige gecombineerde stemmen kregen ze beiden punten.

geplaatst:
Onweerwolf schreef:
Tijd voor de jaarlijkse MusicMeter ESC poll met Scorewiz.

Doen we nog een Scorewizz-poll? Iemand anders die hem wellicht kan opzetten?

geplaatst:
Van alle inzendingen vind ik die van Oekraïne verreweg de beste in ik verwacht dat die ook ruim zal winnen mede door vele sympathiestemmen. Polen, Zweden, Italië en Groot-Brittannië zie ik ook hoog eindigen, Nederland (niet onaardig) tussen de 10e en 15e plaats, België (zingt goed maar matige song) tussen de 15e en 20ste plaats.

geplaatst:
Wat jammer dat Onweerwolf weg is.

geplaatst:
Daar gaan we dan.

geplaatst:
Spannend! Heb er zin an!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:26 uur

geplaatst: vandaag om 13:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.