menu

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #2

zoeken in:
geplaatst:
De persruimte stond op z’n kop bij Moldavië net als bij de Spaanse inzending van 2019 indertijd.

Bij ons thuis gingen we ook spontaan staan dansen en springen. Ik heb het nummer altijd al leuk gevonden, maar ik vond hun vorige twee inzendingen ook toppers. Bij Spanje bleven we gewoon zitten, terwijl ook dat vuurwerk was

Altijd dat belachelijk maken van dit soort nummers. Die gasten maken al jaren dit soort muziek en vinden die anti-figuren Madness en The Ramones ook prut? Ongetwijfeld

geplaatst:
En ineens wordt Rotterdam ook genoemd voor volgend jaar (zie artikel). Dat zou wat zijn!

Zelenski wil Marioepol. Dat is gewoon onmogelijk in alle opzichten. Alleen al omdat voorbereidingen meestal direct na het Songfestival van start gaan. En dan hebben we het verder nog niet eens over alle andere zaken die dat onmogelijk maken.

Wens van Zelenski: Songfestival organiseren in Marioepol | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
En ineens wordt Rotterdam ook genoemd voor volgend jaar (zie artikel). Dat zou wat zijn!

Zelenski wil Marioepol. Dat is gewoon onmogelijk in alle opzichten. Alleen al omdat voorbereidingen meestal direct na het Songfestival van start gaan. En dan hebben we het verder nog niet eens over alle andere zaken die dat onmogelijk maken.

Wens van Zelenski: Songfestival organiseren in Marioepol | RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Ik denk dat er in dat deel van Oekraïne grotere obstakels zijn dan van technische aard.
Je kunt altijd de circustent van Bassie en Adriaan lenen maar je moet er wel terecht kunnen. Zelenski noemt de naam uiteraard symbolisch. Wel heel interssant om te zien hoe dit zich gaat ontwikkelen en wat er mee gedaan wordt. Ik ben niet zo op de hoogte van het ESF, maar zijn ze wat minder laf in uitlatingen dan bij de Olympische spelen?

geplaatst:
Ik vond na de uitzendingen wel dat wij het extra goed hebben gedaan. Echt in allee opzichten waren onze uitzendingen beter. Zowel techisch als qua presentatie. En ook gewoon camerawerk en regie. En een volger moemde onze uitzendingen zelfs "meer glamourous".

Ik denk dat we naar Manchester gaan. Ik hoor nu weer dat EBU als Oekraine onmogelijk is naar het land gaat dat tweede is geëindigd voor dat er andere opties zouden worden overwogen. Geen idee of dat een officiele regel is. In de UK is Manchester verreweg het meest eager. Het is sowieso al ruim een jaar of 20 de gay hoofdstad van het land.

Ik heb zelf wel sympathie om het een grotendeels Oekraiense productie in pakweg Polen te houden en de boel te verplaatsen als het om een of andere reden toch mogelijk zou blijken.

geplaatst:
starbright boy schreef:
anchester gaan. Ik hoor nu weer dat EBU als Oekraine onmogelijk is naar het land gaat dat tweede is geëindigd voor dat er andere opties zouden worden overwogen. .

Doe het dan in buurland Moldavië..

geplaatst:
aERodynamIC schreef:

Zelenski wil Marioepol.

Hm, ik kom maar niet los vanhet beeld van Jan Smit met een helm op en die bij ieder onverwacht geluid op de grond duikt

Runner up Engeland zou het moeten zijn.

geplaatst:
Minneapolis schreef:
Ik ben niet zo op de hoogte van het ESF, maar zijn ze wat minder laf in uitlatingen dan bij de Olympische spelen?

ESF zo'n beetje de eerste partij die Rusland van een evenement van dergelijk formaat weerde + zo'n beetje elke deelnemer van andere landen met Oekraïnse vlag/nagellak/speldjes, dat verklapt misschien wel iets.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:

Maar wel op zijn Professor Akkermans he.

geplaatst:
aerobag schreef:
(quote)

ESF zo'n beetje de eerste partij die Rusland van een evenement van dergelijk formaat weerde + zo'n beetje elke deelnemer van andere landen met Oekraïnse vlag/nagellak/speldjes, dat verklapt misschien wel iets.

Dan kan het de meest interessante editie ooit worden.

tnf
geplaatst:
Minneapolis schreef:
(quote)

Doe het dan in buurland Moldavië..

Die hebben net genoeg geld om het in een of ander buurthuis te organiseren. Daarnaast lijkt het een mogelijke nieuwe prooi voor Putin.

geplaatst:
tnf schreef:
(quote)

Die hebben net genoeg geld om het in een of ander buurthuis te organiseren. Daarnaast lijkt het een mogelijke nieuwe prooi voor Putin.

Gezien de cyberaanvallen wil hij graag van de partij zijn.

geplaatst:
aerobag schreef:

ESF zo'n beetje de eerste partij die Rusland van een evenement van dergelijk formaat weerde + .

Bij de lopende competitie UEFA Champions League (voetbal) zijn alle Russche ploegen er al uitgezet ( ook voor het kommende WK ( landenploegen) voetbal) trouwens ).
Zo'n EFS gaat ik dacht met de wereldwijde kijkcijfers richting de 200 miljoen, een Champions League topper(k.o.) gaat naar het dubbelen daarvan.

dix
geplaatst:
Een editie in Oekraïne lijkt me op verzekeringstechnisch gebied sowieso een onmogelijkheid, ook volgend jaar.

geplaatst:
Ik kom net pas achter dat Duitsland ook deze originele inzending had kunnen kiezen ipv de geflopte slijmerige Eminem wannabe:

Had ik wel leuk gevonden op ESC2022

geplaatst:
Minneapolis schreef:
(quote)

Gezien de cyberaanvallen wil hij graag van de partij zijn.

Lavrov: ‘Rusland heeft Songfestival gewonnen’ - speld.nl

geplaatst:

Die laatste zin ook:
"Verhalen dat Rusland niet eens mee heeft gedaan aan het muzikale festijn deed Lavrov af als Westerse propaganda."

geplaatst:
Ik wil trouwens nog even mijn verbazing uitspreken voor de lof voor Italië hier (voornamelijk vooraf). Live was het verschrikkelijk, maar het nummer zelf is dat ook. Verschrikkelijke kwijl-R&B met twee stemmen direct weggelopen lijkt te zijn uit de allerfoutste jaren '90 boybands

geplaatst:
aerobag schreef:

Ja, dat wel, maar met een editie in Israël had de organisatie vreemd genoeg geen enkel probleem; de bezetting aankaarten mocht niet, want niet gezellig. Ik sta er daardoor wel van te kijken hoe fel de solidariteit met Oekraïne is.

dix
geplaatst:
De trofee wordt geveild en de opbrengst gaat naar 'charity and armed forces', Kalush Orchestra zelf gaat weer naar het front. Alhoewel niet al het bovenstaande vrije keuze is, moet je helaas binnen 24 uur vaststellen dat de overwinning als propaganda wordt ingezet.

geplaatst:
FinisTerra schreef:
Top-10 voorspelling: 12 Oekraïne, 10 UK, 8 Spanje, 7 Zweden, 6 Italië, 5 Noorwegen, 4 Nederland, 3 Polen, 2 Servië, 1 Moldavië

Zat er wel zeer goed op. Eerste 4 volledig correct en nadien Servië (terecht) nog wat beter en Italië een plaatstje lager.

Frankrijk kreeg wel zeer weinig punten - onterecht mijns inziens.

geplaatst:
aERodynamIC schreef:
Hoe denk ik dat de top 10 gaat worden morgen na alle halve finalisten gezien en gehoord te hebben

1. Oekraïne (1)
2. Verenigd Koninkrijk (2)
3. Zweden (4)
4. Polen (12)
5. Italië (6)
6. Noorwegen (10)
7. Moldavië (7)
8. Nederland (11)
9. Spanje (3)
10. Servië (5)

Ik zat er niet erg naast dit jaar. Polen had ik echt niet verwacht buiten de top 10. Over Nederland ging ik meer en meer twijfelen en zei ergens al dat mijn verwachting tussen 11-15 zou zijn. Net buiten de top 10.

Maar dat kon ik in mijn voorspelling echt niet maken vond ik zelf. Een beetje optimistisch zijn kan geen kwaad.

geplaatst:
En er is nu een officiële video van het winnende nummer:

geplaatst:
Ik blijf hangen op Servië. Toch wel een erg sterk nummer. Ik zou hem nu op #2 zetten (achter Kalush).

geplaatst:
Servie en Litouwen zijn duidelijk favoriet gebleken dit jaar bij mij. Maar ik heb zeer veel vrede met Oekraine. Zelfs zonder de huidige oorlog had ik het een meer dan waardige winnaar geworden waar ik veel meer mee heb dan de winnaar van vorig jaar. Ik ben er ook van overtuigd dat dit sowieso kans zou hebben gemaakt. De televotescore zou geen records hebben gebroken en het zou close geworden zijn.

Ook een beetje in de Oekraiense Eurovisie geschiedenis gedoken. Ze begonnen met slimme pop en vanaf de mid jaren '10 zijn ze verschoven naar meer gewaagde en meer experimentele inzendingen. De eerste Oekrainse inzending uit 2003 is gelijk ook de minste. De tweede was Wild Dances, een invloedrijke winnaar. Kalush Orchestra deelt een lid met Go-A en is min of meer uit dezelfde scene afkomstig. Go-A toert deze zomer door de Europa en laten we hopen dat Kalush Orchestra ook kan gaan over niet al te lange tijd. Ik denk dat dit best wel eens een begin kan zijn van een blik op de Oekraiense muziekscene. Het feit dat er nu dwarsverbanden zijn tussen het Eurovisie songfestival en Pinkpop (Maneskin) en Lowlands (Go-A) en dat dat eigenlijk alleen logisch is vind ik wel getuigen van het brede pallet aan muziek wat er te zien is.

Spanje is ook wel flink gegroeid bij me en Slo-Mo is niet de nieuwe Loco Loco gebleken maar de nieuwe Fuego en dat komt door een waanzinng goed optreden. Mijn waardering is flink gegroeid. Chanel (eigenlijk actrice, voornamelijk in musicals en TV-series) gaat Elina Foureira achterna als een cultfiguur op het songfestival. En je ziet zelden betere dansers op het songfestival en het is ook nog eens eyecandy. Ook de Spaanse eurovisie geschiedenis gedoken en ik hou van de twee winnaars en ook erg van allevier de tweede plekken en meer tradionele Flamenco getite Spaanse inzendingen als de twee inzendingen van Conchita Bautista en de nulpunter uit 1983 van Remedios Amaya kan ik waarderen. In de jaren '00 was het veelal niet erg goed en de jaren 10 waren op zijn best wisselend met ook een van de slechtste inzendingen ooit (2017).

Hoewel ik anders hoop is het niet erg realistisch dat we volgend jaar naar Kyiv kunnen, laat staan naar Marioepol. Ik denk dat de kans groot is dat het volgend jaar in Manchester is en dat Graham Norton gaat presenteren misschien wel met Sam Ryder en nog een of twee dames.

geplaatst:
Rudi S schreef:
(quote)

Bij de lopende competitie UEFA Champions League (voetbal) zijn alle Russche ploegen er al uitgezet ( ook voor het kommende WK ( landenploegen) voetbal) trouwens ).
Zo'n EFS gaat ik dacht met de wereldwijde kijkcijfers richting de 200 miljoen, een Champions League topper(k.o.) gaat naar het dubbelen daarvan.

Even nagezocht en 2x zoveel klopt pas als je het vergelijkt met de finale. WK- Finales gaan nog wat hoger (naar drie of vier keer zoveel). Eerdere wedstrijden zitten lager. Iets als de Super Bowl bijvoorbeeld ook (150 miljoen kijkers) En ook de Europa league scoort een stuk minder. Meer kijkers komt met name door veel hogere kijkcijfers buiten Europa en in bepaalde Zuid Europese landen (waaronder Italie waar het songfestival tot vorig jaar relatief wat minder populair was). In flinke delen van Europa kijken er aanzienlijk meer mensen naar de finale het Eurovisie songfestival dan naar de champions league finale. Ook in Nederland waar van de drie uitzendingen meestal alleen de halve finale waar Nederland niet in zit lager zit. De relatieve kijkcijfers zijn al jaren het hoogst in.... IJsland.

Naar de finale van zaterdag keken gemiddeld 3 miljoen mensen in Nederland en het bereik was bijna zeven miljoen, Dat tweede cijfer zijn alle mensen die minimaal een minuut hebben meegepikt. Dat is wat minder dan in 2019 (Nederland favoriet) en 2021 (festival in Nederland) maar veel meer dan de championsleaguefinale. Die scoorde in 2021 ruim een miljoen kijkers en dat is de laatste jaren zo aan het dalen dat het acht uur journaal meestal meer kijkers heeft op de dag van de finale. Ook is er vergrijzing bij de Champions league kijkers. En wereldwijd is het tegendeel waar bij het Eurovisie songfestival,

geplaatst:
Dan nu het jaarlijkse hitoverzicht. Gebaseerd op de singles top 100 die alleen streaming en een klein beetje verkoop telt en geen airplay.
1 (2) De Diepte - S10 (eerste week op 1)
36 (-) Stefania - Kalush Orchestra
46 (-) Supermodel - Maneskin
54 (-) Give That Wolf a Banana - Subwoolfer
71 (-) Space Man - Sam Ryder
72 (-) Slo-Mo - Chanel
76 (-) Hold Me Closer - Cornelia Jacobs

Duidelijk minder dan vorig jaar maar toen was het hier, dat hielp.

In de tiplijst van de top 100 vinden we nog
2 (-) Brividi - Mahmood & Blanco
6 (-) Saudade Saudade - Maro
8 (-) Trenulețul - Zdob și Zdub feat. Frații Advahov
10 (-) Snap - Rosa Lin
11 (-) Miss You - Jeremie Markiese
18 (-) Die Together - Amanda Tenfjord
19 (-) In Corpere Sano - Konstrakta
20 (-) Hope -Stefan
23 (-) Llámame - Wrs
26 (-) River - Ochman
27 (-) Rockstar - Malik Harris
30 (-) Boys Do Cry - Marius Bear

En zo halen zelfs beide 0-punters nog net in deze lijst.

Dan de andere lijst. De top 40 en daar is de impact van het songfestival behoorlijk groot:
1 (10) De Diepte - S10 (na Arcade de tweede Nederlandse inzending die nummer 1 in de top 40 haalt)
26 (-) Supermodel - Maneskin (de alarmschijf van vorige week)
38 (-) Stefania - Kalush Orchestra (de allereerste Oekraïense hit ooit)

En maar liefst drie nummers erbij in de tipparade en dat is veel. Sam Ryder is de komende week zelfs alarmschijf en dat betekent dat de Nederlandse radio dat nummer dus ook gaat oppikken. Dat was kort geleden wel anders.
26 (-) Space Man - Sam Ryder
28 (-) Hold Me Closer - Cornelia Jacobs
29 (-) Slo-Mo - Chanel

Dim
geplaatst:
Wie na vorige week nog een keer zin heeft in een avondje songfestival, verwijs ik graag even naar dit topic.

geplaatst:
Oekraïne is nog steeds vastbesloten om het Songfestival in 2023 daar te laten plaatsvinden.

Niet echt realistisch natuurlijk. Hierdoor is de BBC zich aan het warmdraaien en lijkt het erop dat het volgend jaar in het Verenigd Koninkrijk gaat plaatsvinden.

geplaatst:
En dat is nu officieel:
EBU statement: Ukraine will not host Eurovision 2023 - wiwibloggs.com

Ik denk: Volgend jaar naar Manchester.

It is our full intention that Ukraine’s win will be reflected in next year’s shows. This will be a priority for us in our discussions with the eventual hosts.

Dus we zullen waarschijnlijk een Oekrainese host of pauze-act krijgen. Of beide.

Belangrijkste presentator zal wel Graham Norton worden denk ik. Sam Ryder krijgt vast ook wel een rol, die kan dat volgens mij.

Robbie Williams schijnt al vrij openlijk te vissen naar een pauze-act plekje. Na Madonna en (het optreden van) Mika lijkt die plek een beetje op een plek waar uitgebluste wereldsterren proberen hun carrière nieuw leven in te blazen.

geplaatst:
En ze zijn boos in Oekraïne en vechten de beslissing aan. Ik ben het gedram daar een beetje zat eerlijk gezegd. Het is niet logisch om het daar volgend jaar te houden. Ze vinden dat ze eerlijk gewonnen hebben.

Dan denk ik: iets met sympathy votes En door! VK graag.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:48 uur

geplaatst: vandaag om 02:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.