Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 24 augustus 2025, 11:48 uur
Het is verontrustend omdat het ‘nauwelijks’ van echt te onderscheiden is en ook direct voor de massa beschikbaar via, zgn. legale kanalen kan infiltreren en deze kanalen dit zonder scrupules zien als een mogelijkheid om geld mee te verdienen (voor Spotify maakt het niet uit, als het maar wat opbrengt …).
0
geplaatst: 24 augustus 2025, 12:45 uur
Het meest verontrustende zou zijn als het die massa niks uitmaakt en mensen dit soort troep tot zich zouden willen nemen alsof er geen ethiek bestaat.
Tegelijk denk ik (zoals zo vaak in onze hysterische maatschappij) "ze zoeken het allemaal maar uit, ik trek me terug van dit soort onzin".
Tegelijk denk ik (zoals zo vaak in onze hysterische maatschappij) "ze zoeken het allemaal maar uit, ik trek me terug van dit soort onzin".
0
geplaatst: 24 augustus 2025, 12:51 uur
Minneapolis schreef:
Het meest verontrustende zou zijn als mensen dit soort troep tot zich zouden willen nemen zonder enige afweging,….
Het meest verontrustende zou zijn als mensen dit soort troep tot zich zouden willen nemen zonder enige afweging,….
Maar je merkt c.q. hoort (waarschijnlijk) niet dat het AI gegenereerd is. Wellicht hoor je iets dat je prachtig vindt en het blijkt AI te zijn…is het dan ineens “troep”. Vind je het dan meteen niet meer mooi? Of denk je dat je de gave hebt om als je muziek hoort meteen AI te kunnen detecteren? (Ik refereer aan onze eerdere gedachtenwisseling daarover elders op dit forum) Dit betreft overigens een ander aspect dan waar dat BBC-stuk over gaat. Dat gaat over een vorm van schaamteloze identiteitsfraude, toegepast door criminelen om geld verdienen.
3
geplaatst: 24 augustus 2025, 12:55 uur
Chameleon Day schreef:
Maar je merkt c.q. hoort (waarschijnlijk) niet dat het AI gegenereerd is. Wellicht hoor je iets dat je prachtig vindt en het blijkt AI te zijn…is het dan ineens “troep”. Vind je het dan meteen niet meer mooi? Of denk je dat je de gave hebt om meteen AI te kunnen detecteren? Dit betreft overigens een ander aspect dan waar dat BBC-stuk over gaat. Dat gaat over een vorm van schaamteloze identiteitsfraude, toegepast door criminelen om geld verdienen.
(quote)
Maar je merkt c.q. hoort (waarschijnlijk) niet dat het AI gegenereerd is. Wellicht hoor je iets dat je prachtig vindt en het blijkt AI te zijn…is het dan ineens “troep”. Vind je het dan meteen niet meer mooi? Of denk je dat je de gave hebt om meteen AI te kunnen detecteren? Dit betreft overigens een ander aspect dan waar dat BBC-stuk over gaat. Dat gaat over een vorm van schaamteloze identiteitsfraude, toegepast door criminelen om geld verdienen.
Ja, dan is het voor mij ineens waardeloos inderdaad en hoef ik het niet meer. Maar daar heb ik eerder al over uitgeweid.
Nee, ik kan het niet direct detecteren, maar na overspel wordt die prachtige liefde ineens anders bezien.En dat jatten door criminelen is inderdaad weer een fijn nieuw aspect aan dit fenomeen, dat vooral voor hoofdpijn bij de artiesten zorgt.
2
geplaatst: 24 augustus 2025, 13:12 uur
Minneapolis schreef:
…, maar na overspel wordt die prachtige liefde ineens anders bezien.
…, maar na overspel wordt die prachtige liefde ineens anders bezien.
Mooie vergelijking! Wellicht is een scheiding van de streamingdiensten dan de juiste stap. Vervolgens op zoek naar “echte” liefde op gecertificeerde platforms van “echte” artiesten. Mijn vraag was overigens niet (geheel) retorisch bedoeld. Ik denk dat ik me ook bedrogen zou voelen en overmand zou worden door een gevoel van deceptie omdat het “meesterwerk” kunstmatig gefabriceerd blijkt te zijn. Maar het kan een kwestie van gewenning worden. En veel belangrijker: het gebruik van AI hoeft niet zo zwart/wit te zijn. Ik denk dat het wel degelijk op een artistiek verantwoorde wijze gebruikt kan gaan worden door “echte” artiesten. Ik refereer wederom aan onze eerdere gedachtenwisseling daarover.
0
geplaatst: 4 september 2025, 12:16 uur
Volgens mij een kandidaat voor dit topic. Ook even naar de andere tracks van dat album luisteren.
0
geplaatst: 2 oktober 2025, 21:45 uur
Spotify - Raw Structured Ideas by Exploring Eyes
Ik heb A.I. mijn zelfgeschreven album laten uitwerken en het is voor 90% hoe ik het voor ogen had. Had graag zelf het talent en de mentale ruimte gehad om het helemaal zelf uit te werken, maar ben blij dat ik nu voorbeelden heb van de ideeën zoals ze in mijn hoofd zaten. De teksten heb ik helemaal zelf geschreven, en met korte prompts en instructies bij de lyrics de stijl door A.I. laten uitwerken. Zelf bij alle tracks een A.I.-tag gezet zodat er geen misverstand over kan bestaan.
01 The Sun Blows in Shadows (harmonische folk-intro)
02 Brilliant Idea (rocknummer over positiviteit centraal stellen en negativiteit vermijden)
03 Life Doesn't End (een gebroken hart is niet het einde, al lijkt dat soms wel zo)
04 Bury Me Here (rocknummer over zelfacceptatie en leren om van je lichaam en zelfbeeld te houden)
05 Hit The Pillow (hardrock-opera over slapeloosheid en levensmoe zijn)
06 WHISKEY & FIRE (drunken sailor-interlude)
07 Striteline (kort punknummer die ik met een vriend rond 2004 schreef toen we 12-13 jaar waren, Striteline is kort voor Straight Line)
08 Simply Love Her (rockballad geschreven voor een 1 van mijn grootste liefdes)
09 The Sun Blows in Shadows (harmonische folk-interlude vergelijkbaar met de albumintro)
10 God of Thunder (Hardrocknummer met maatschappijkritiek waarin iemand zijn brein laat resetten door (een) Thor en daardoor 24 uur per dag kan werken zonder last van emotionele belasting te hebben)
11 A.I. interlude (korte interlude over A.I. die aan zichzelf twijfelt)
12 Past, Present & Soul (soul/gospelnummer over je afkomst en verleden omarmen en positief kijken naar de toekomst)
13 I Will Not Be Destroyed (deathmetal-nummer over iemand die niet langer met zich laat sollen en voor zijn zelfwaarde en dromen kiest)
Ik heb A.I. mijn zelfgeschreven album laten uitwerken en het is voor 90% hoe ik het voor ogen had. Had graag zelf het talent en de mentale ruimte gehad om het helemaal zelf uit te werken, maar ben blij dat ik nu voorbeelden heb van de ideeën zoals ze in mijn hoofd zaten. De teksten heb ik helemaal zelf geschreven, en met korte prompts en instructies bij de lyrics de stijl door A.I. laten uitwerken. Zelf bij alle tracks een A.I.-tag gezet zodat er geen misverstand over kan bestaan.
01 The Sun Blows in Shadows (harmonische folk-intro)
02 Brilliant Idea (rocknummer over positiviteit centraal stellen en negativiteit vermijden)
03 Life Doesn't End (een gebroken hart is niet het einde, al lijkt dat soms wel zo)
04 Bury Me Here (rocknummer over zelfacceptatie en leren om van je lichaam en zelfbeeld te houden)
05 Hit The Pillow (hardrock-opera over slapeloosheid en levensmoe zijn)
06 WHISKEY & FIRE (drunken sailor-interlude)
07 Striteline (kort punknummer die ik met een vriend rond 2004 schreef toen we 12-13 jaar waren, Striteline is kort voor Straight Line)
08 Simply Love Her (rockballad geschreven voor een 1 van mijn grootste liefdes)
09 The Sun Blows in Shadows (harmonische folk-interlude vergelijkbaar met de albumintro)
10 God of Thunder (Hardrocknummer met maatschappijkritiek waarin iemand zijn brein laat resetten door (een) Thor en daardoor 24 uur per dag kan werken zonder last van emotionele belasting te hebben)
11 A.I. interlude (korte interlude over A.I. die aan zichzelf twijfelt)
12 Past, Present & Soul (soul/gospelnummer over je afkomst en verleden omarmen en positief kijken naar de toekomst)
13 I Will Not Be Destroyed (deathmetal-nummer over iemand die niet langer met zich laat sollen en voor zijn zelfwaarde en dromen kiest)
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 03:35 uur
jerome988 schreef:
Ik heb A.I. mijn zelfgeschreven album laten uitwerken
Ik heb A.I. mijn zelfgeschreven album laten uitwerken
Wat houdt dat “zelfgeschreven” precies in? Teksten en/of muziek? En wat heeft AI precies uitgewerkt? En wat hield dat “uitwerken” dan in? Kun je nader toelichten?
en het is voor 90% hoe ik het voor ogen had. Had graag zelf het talent en de mentale ruimte gehad om het helemaal zelf uit te werken, ….
Welk talent mis je op welk vlak? En wat bedoel je met het gemis aan “mentale ruimte”?
Kortom: wat heb je nou zelf gecreëerd en wat heeft AI gedaan?
Ben oprecht geïnteresseerd.
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 12:53 uur
jerome988 schreef:
Ik heb alleen dit nummer een beetje beluisterd. Wat ik erover wil zeggen is dat het absoluut geen death metal is.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 12:59 uur
Kronos schreef:
Ik heb alleen dit nummer een beetje beluisterd. Wat ik erover wil zeggen is dat het absoluut geen death metal is.
Klopt! ik had er als genre gewoon metal/hard rock bij moeten zetten. In mijn beleving is het wel heavy genoeg om death metal te kunnen zijn omdat ik metal al snel als heftig ervaar (quote)
Niet dat het te zwaar beladen is of dat ik er overdonderd door ben, maar vooral omdat ik naar mijn eigen smaak dan vaak de nadruk op harmonieus gezongen melodieën mis.
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 13:45 uur
Chameleon Day schreef:
Wat houdt dat “zelfgeschreven” precies in? Teksten en/of muziek? En wat heeft AI precies uitgewerkt? En wat hield dat “uitwerken” dan in? Kun je nader toelichten?
Alle songteksten heb ik omstreeks tussen 2017 en 2023 geschreven, met daarbij de melodie in gedachten, in welk genre een nummer zou moeten passen en welke instrumenten ik er graag in terug zou horen.
Begin deze week kwam ik bij makebestmusic.com uit. Ik heb alleen de meest simpele/doorsnee mogelijkheid van de site gebruikt, wat wil zeggen lyrics in een tekstvak invoeren en een beschrijving toevoegen bij 'Style of music'.
Als voorbeeld Brilliant Idea:
Tekstvak:
Verse 1 (up-tempo fast spoken):
Hate should be illegal
Love should be a done deal
Let’s do do do do do that
Mind all toxic people
Surround yourself with good things
Chorus:
2x
That sounds to me, like a brilliant idea
Verse 2 (up-tempo fast spoken):
Face your fears and free them
The dreams you build are sacred
Mind all toxic people
Chorus:
2x
(Instrumental bridge)
Chorus:
2x
Acoustic outro:
Hate should be illegal
Hate should be illegal
Mind all toxic people
Chorus:
2x
Verse 2 (up-tempo fast spoken):
Face your fears and free them
The dreams you build are sacred
Mind all toxic people
Chorus:
2x
(Instrumental bridge)
Chorus:
2x
Acoustic outro:
Hate should be illegal
Prompt:
Uptempo rock song, authentic deep male voice, up-tempo verses, soothing raw choruses, instrumental bridge is guitar solo
Als je daarna op 'create' klikt rollen er 2 resultaten uit volledig door A.I. Daarna heb ik niks meer aangepast aan de resultaten (dat vereist diepere kennis van de software), alleen de versie gekozen die het dichtst in de buurt komt van hoe ik het nummer graag wil horen.
De eerste tekst en prompt die je probeert zijn gratis, dus je kan het zelf even uitproberen als je dat wil.
Dit is een korte opname van mijzelf waarin ik het nummer op lege maag snel even had ingezongen. Deze input heb ik verder niet gebruikt voor het A.I.-resultaat.
De melodie is vrij sterk veranderd in het A.I.-resultaat en vooral het 'do do do do do that' is veel meer poppy dan ik in eerste instantie voor ogen had. Maar het helpt wel om te ontdekken waar de kracht van mijn zelfgeschreven nummers zou kunnen liggen.
Een groot aantal nummers komt wel echt bewonderenswaardig in de buurt van hoe ik de melodieën zelf in gedachten had. Dat kan ik niet bewijzen, maar ik zou het niet allemaal geüpload hebben als het niet geworden zou zijn zoals ik het graag wilde horen.
'Hit The Pillow' met de half gesproken/gefluisterde coupletten en half geroepen refreinen, met een instrumentale intro, brug en outro met viool- en elektrische gitaarsolo's.
Simply Love Her, God of Thunder en I Will Not Be Destroyed zijn bijna 1 op 1 met hoe ik de melodie in gedachten had.
Tracks 2, 3 en 4 komen vooral qua gevoel in de juiste buurt, de rest van het album is echt 90% hoe ik het voor ogen had. Het zal wellicht alleen voor mijzelf waarde hebben, maar ik ben blij om mijn ideeën op deze manier terug te kunnen luisteren

Chameleon Day schreef:
Welk talent mis je op welk vlak? En wat bedoel je met het gemis aan “mentale ruimte”
Welk talent mis je op welk vlak? En wat bedoel je met het gemis aan “mentale ruimte”
Ik worstel heel mijn leven al met chronische vermoeidheid, en sinds 2013 ook met tinnitus. Ik ben nu bij een praktijk in behandeling die mijn vitamine D3-waarde met injecties wilde verdubbelen om het resultaat te zien en daarmee heb ik echt een positieve doorbraak ervaren voor 2-3 weken lang afgelopen augustus. Vitamine D3 blijven nemen/injecteren kan leiden tot een overdosis, dus het is even kijken hoe nu verder. Binnenkort heb ik een voortgangsgesprek bij die praktijk met nieuwe bloeduitslagen, dus dan weet ik meer.
Wellicht bezit ik wel enig talent voor muziek maken, maar met mijn struikelblokken kan ik me niet volledig toeleggen op instrumenten (leren) bespelen en composities uitwerken, wat wel nodig zou zijn als ik er echt in wil groeien.
Dit waren nog wat andere prompts ter voorbeeld. Ik heb het simpel en effectief gehouden:
01 The Sun Blows in Shadows (Prelude style with mandoline and acoustic guitar. Breathin', folk, sun behind the clouds)
05 Hit The Pillow (Rock opera, deep male voice, authentic instruments, spoken verses, shouted chorus, bridge and outro with violin and electric guitar solo driving into a climax)
07 Striteline (Short happy heavy punk song)
08 Simply Love Her (Raw acoustic guitar driven positive lovesong. Warm deep male voice. Heavenly realm like paradise with flutes and violins and harp)
11 A.I. interlude (Dystopian electronic robot, doubting, thinking, dystopian, noises, electronic noises, atmoshperic background)
12 Past, Present & Soul (Uplifting authentic blues gospel song, uplifting warm female lead vocals, piano driven)
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 14:37 uur
@jerome988: Dank voor de toelichting. Ik ga met deze wetenschap in mijn achterhoofd eens luisteren. Heb je voor alle nummers eerst zelf een zanglijn/melodie ingezongen, waarna AI die melodie gebruikt (en aanvult)? M.a.w.: heb je zelf de melodieën gecreëerd of is het hoofdzakelijk AI?
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 14:49 uur
De zanglijnen en melodieën zijn puur zoals A.I. ze heeft vormgegeven, mijn input was puur tekst in dit geval. Ik was bij ieder resultaat wel verrast hoe de zanglijnen en melodieën in het verlengde liggen van wat ik in gedachten had. De meeste prompts heb ik 2 keer laten uitvoeren, waarbij ik de 2de keer wat correcties had toegepast in de input. Dus per liedje had ik 4 resultaten, waar ik het beste resultaat uit gekozen heb. Sommige prompts heb ik nog vaker geprobeerd, maar na de eerste 2 pogingen komen er alleen mindere resultaten uit.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 16:31 uur
Oké, maar dan kun je niet zeggen dat het een “zelfgeschreven album” is. Je hebt je teksten door AI op muziek laten zetten, waarbij de muzieksamenstelling een soort van à la carte menu is. Via een prompt geef je aan welke sfeer, instrumenten en opbouw je graag in de muziek wilt horen. AI wordt dan in feite gebruikt om een playlist van nummers samen te stellen waarbij je als luisteraar zelf, tot op zekere hoogte, per nummer sferen, instrumentgebruik e.d. kan invullen. Maar dat is bij lange na niet hetzelfde als zelf muziek maken. Het is een vorm van zelf je muziek samenstellen.
Met alle respect voor wat je “gecreëerd” hebt, maar de - mijns inziens - terechte vraag is of een medium als Spotify daarmee gevuld zou moeten worden (en in door Spotify gegenereerde playlists zou moeten opduiken). Net zoals een fijn à la carte diner, zijn dit soort creaties wellicht beter in beslotenheid te genieten met familie, vrienden en kennissen en niet publiekelijk, waarbij iedereen aan de dis kan aanschuiven (of wellicht ongewild, via Spotify radio, de dis geserveerd krijgt).
Minneapolis: schuif jij ook aan tafel aan voor een van de gangen?
Maar ik ga luisteren, want ik ben oprecht nieuwsgierig (met jou toelichting bij het creatieproces) waartoe AI dan in staat is. Welk menu zou je met een (wellicht heel uitgebreide prompt) kunnen samenstellen? En wat is de kwaliteit van het gebodene?
Met alle respect voor wat je “gecreëerd” hebt, maar de - mijns inziens - terechte vraag is of een medium als Spotify daarmee gevuld zou moeten worden (en in door Spotify gegenereerde playlists zou moeten opduiken). Net zoals een fijn à la carte diner, zijn dit soort creaties wellicht beter in beslotenheid te genieten met familie, vrienden en kennissen en niet publiekelijk, waarbij iedereen aan de dis kan aanschuiven (of wellicht ongewild, via Spotify radio, de dis geserveerd krijgt).
Minneapolis: schuif jij ook aan tafel aan voor een van de gangen?Maar ik ga luisteren, want ik ben oprecht nieuwsgierig (met jou toelichting bij het creatieproces) waartoe AI dan in staat is. Welk menu zou je met een (wellicht heel uitgebreide prompt) kunnen samenstellen? En wat is de kwaliteit van het gebodene?
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 16:45 uur
Ik ben het zeker eens met je bevindingen! Ik verwacht ook geen credits of complimenten/kritiek, het was meer om hier te delen als aanvulling op waar A.I. op dit moment toe in staat is. Ik ben blij met mijn lyrics en hoe A.I. het heeft vormgegeven, maar de intrinsieke waarde ervan is natuurlijk nagenoeg nul.
Er is een technologische evolutie gaande die eigenlijk al niet meer te stoppen is, dus het is eerder aan Spotify (of andere platformen) om zelf een grens te trekken in wat ze toelaten.
Spotify gebruik ik in grote mate, om muziek te luisteren en playlists te maken, maar gegenereerde playlists kom ik zelden bij uit. Ik heb toch graag wat controle en zekerheid in de afkomst van iets, dus dankzij MuMe ((i.c.m.) RYM, Wikipedia etc.) ontdek ik muziek en kom ik uit bij de artiesten en albums die ik wil beluisteren; Spotify gebruik ik vooral om te archiveren, niet om muziek te ontdekken.
Er is een technologische evolutie gaande die eigenlijk al niet meer te stoppen is, dus het is eerder aan Spotify (of andere platformen) om zelf een grens te trekken in wat ze toelaten.
Spotify gebruik ik in grote mate, om muziek te luisteren en playlists te maken, maar gegenereerde playlists kom ik zelden bij uit. Ik heb toch graag wat controle en zekerheid in de afkomst van iets, dus dankzij MuMe ((i.c.m.) RYM, Wikipedia etc.) ontdek ik muziek en kom ik uit bij de artiesten en albums die ik wil beluisteren; Spotify gebruik ik vooral om te archiveren, niet om muziek te ontdekken.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 16:57 uur
jerome988 schreef:
Ik ben het zeker eens met je bevindingen! Ik verwacht ook geen credits of complimenten/kritiek, het was meer om hier te delen als aanvulling op waar A.I. op dit moment toe in staat is.
Ik ben het zeker eens met je bevindingen! Ik verwacht ook geen credits of complimenten/kritiek, het was meer om hier te delen als aanvulling op waar A.I. op dit moment toe in staat is.
Voor de duidelijkheid van mijn kant: ik bekritiseer zeker niet wat je gemaakt hebt (of beter: hebt laten maken). Ik ben ook heel benieuwd waartoe AI in staat is. Ga dus zeker even luisteren. Ik wil er zelf ook eens mee spelen (doe ik buiten de context van muziek ook al - AI als zoek / analyse- en leertool). En ik denk dat ook muzikanten AI als een krachtig hulpmiddel kunnen gebruiken bij het creëren van eigen, oorspronkelijke muziek. AI als bijv. sparringpartner bij het componeren en arrangeren en wellicht zelfs als medemuzikant om mee te jammen en op ideeën te komen. Geen idee wat AI op dat vlak inmiddels kan (is er bijv. een programma waarmee je AI kunt trainen met je eigen muziek/opnames? Kun je AI bijv. een strijkarrangement laten samenstellen / uitwerken op basis van melodieën die je zelf hebt bedacht en hebt voorgespeeld met een keyboard etc etc).
0
geplaatst: 3 oktober 2025, 17:04 uur
Had ook zeker niet de indruk dat je mij persoonlijk bekritiseerde
Ik probeerde gewoon vooral zo helder mogelijk toe te lichten hoe ik dit proces heb ervaren.
Ik probeerde gewoon vooral zo helder mogelijk toe te lichten hoe ik dit proces heb ervaren.Chameleon Day schreef:
Is er bijv. een programma waarmee je AI kunt trainen met je eigen muziek/opnames? Kun je AI bijv. een strijkarrangement laten samenstellen / uitwerken op basis van melodieën die je zelf hebt bedacht en hebt voorgespeeld met een keyboard etc. etc.
Dit soort programma's en software zie ik nu dagelijks gepromoot worden via facebookadvertenties.Is er bijv. een programma waarmee je AI kunt trainen met je eigen muziek/opnames? Kun je AI bijv. een strijkarrangement laten samenstellen / uitwerken op basis van melodieën die je zelf hebt bedacht en hebt voorgespeeld met een keyboard etc. etc.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 18:38 uur
Maar op deze manier wordt een deel van het creatieve proces overgenomen door AI. Je geeft je eigen ideeën weg met de boodschap ‘bak er maar wat van’. Je gaat achterover zitten en je krijgt iets terug, het zal zo gemaakt zijn dat je mogelijk overtuigt of niet, maar toch je hebt het dan mooi uit handen gegeven. Stel dat iedere muziekmaker dit gaat doen? En het komt allemaal uit de AI modellen fabriek, dan gaat toch iets unieks verloren, (?), en nemen we afscheid van ons eigen vermogen van creatie van het begin tot eind van het maakproces. Van twijfel en falen, zoeken en aanmodderen en samenwerken tot een resultaat wat jezelf of samen hebt gemaakt.
1
geplaatst: 3 oktober 2025, 21:10 uur
Interessante toelichting op wat je hebt gedaan jerome988. Dank!
Ik zie potentie voor een kersthit. Van mijn muzikale 'kwaliteiten' moet ik het niet hebben, maar een kerstige songtekst over verloren gewaande liefdes en aangebrande kalkoenen lukt me nog wel.
Ik zie potentie voor een kersthit. Van mijn muzikale 'kwaliteiten' moet ik het niet hebben, maar een kerstige songtekst over verloren gewaande liefdes en aangebrande kalkoenen lukt me nog wel.
0
geplaatst: 4 oktober 2025, 00:36 uur
jerome988 schreef:
Dit soort programma's en software zie ik nu dagelijks gepromoot worden via facebookadvertenties.
Dit soort programma's en software zie ik nu dagelijks gepromoot worden via facebookadvertenties.
Interessant. Welke software is dat? Met toepassing van AI dus?
1
geplaatst: 4 oktober 2025, 01:06 uur
Chameleon Day schreef:
Interessant. Welke software is dat? Met toepassing van AI dus?
Dacht dat https://acestudio.ai/ was.Interessant. Welke software is dat? Met toepassing van AI dus?
Zie nu dat die alleen voor vocalen is, dus nog niet exact wat je beschreef. Herinner me er wel 1 die daar dichter bij in de buurt kwam, ik zal hem delen zodra ik hem weer tegenkom.
edit:
Chameleon Day suno.com heeft denk ik alle mogelijkheden die je noemde.
2
geplaatst: 4 oktober 2025, 01:18 uur
remcodurez schreef:
Gaan we ooit spotify vragen: "Spotify maak me een hiphop nummer van 3min. met post-rock invloeden, lyrics over hoe we ooit de opwarming van de aarde hadden kunnen voorkomen en graag ook een diepe saw-synth erbij"
Uit interesse wilde ik dit topic vanaf het begin gaan lezen, beginnend bij remcodurez zijn bericht uit augustus 2022. De vraag die hij hier stelt is inmiddels dus praktisch al mogelijk (via een andere weg.)Gaan we ooit spotify vragen: "Spotify maak me een hiphop nummer van 3min. met post-rock invloeden, lyrics over hoe we ooit de opwarming van de aarde hadden kunnen voorkomen en graag ook een diepe saw-synth erbij"
Toen A.I.-band The Velvet Sundown afgelopen juni viraal ging was het qua kennis nog een grijs gebied voor me, nu schept het meer duidelijkheid over hoe dat tot stand kwam.
1
geplaatst: 4 oktober 2025, 09:35 uur
Ik verwacht dat heel wat mensen zijn die zoals jerome988 op deze manier expressief willen zijn. De barrière om een idee om te zetten in een gefinaliseerd product is weggenomen.
Mensen zullen hun creaties maar al te graag tonen, kijk naar het ontstaan van facebook en andere sociale media. Mensen posten de meest onnozele verwezenlijkingen in de hoop aandacht en likes te ontvangen. Een zoektocht naar appreciatie en betekenis in de wereld.
Ik verwacht dat Spotify of een andere speler dit ook snel zal beseffen en de sociale mediakaart zullen uitspelen.
Mensen zullen hun creaties maar al te graag tonen, kijk naar het ontstaan van facebook en andere sociale media. Mensen posten de meest onnozele verwezenlijkingen in de hoop aandacht en likes te ontvangen. Een zoektocht naar appreciatie en betekenis in de wereld.
Ik verwacht dat Spotify of een andere speler dit ook snel zal beseffen en de sociale mediakaart zullen uitspelen.
1
geplaatst: 4 oktober 2025, 11:19 uur
Yep. Dat denk ik ook. Op zich vind ik dat prima. Een muzikale Facebook variant. Boeit mij verder niet. Ik doe niks met dat soort sociale media. Het zou wel fijn zijn als streaming diensten die Facebook variant strikt gescheiden houden van het aanbieden van “echte” content. Wat betreft die content blijft het een interessante vraag welke rol AI op een artistiek verantwoorde wijze kan vervullen. Ik zie daar echt wel mogelijkheden. AI als tool / hulpmiddel bij het componeren, uitvoeren, arrangeren en produceren van muziek op een wijze die nog steeds volledig recht doet aan de artisticiteit van de muzikant (zie o.a. de paar voorbeeldjes die ik noemde).
2
geplaatst: 4 oktober 2025, 15:16 uur
vivalamusica schreef:
Maar op deze manier wordt een deel van het creatieve proces overgenomen door AI. Je geeft je eigen ideeën weg met de boodschap ‘bak er maar wat van’. Je gaat achterover zitten en je krijgt iets terug, het zal zo gemaakt zijn dat je mogelijk overtuigt of niet, maar toch je hebt het dan mooi uit handen gegeven. Stel dat iedere muziekmaker dit gaat doen? En het komt allemaal uit de AI modellen fabriek, dan gaat toch iets unieks verloren, (?), en nemen we afscheid van ons eigen vermogen van creatie van het begin tot eind van het maakproces. Van twijfel en falen, zoeken en aanmodderen en samenwerken tot een resultaat wat jezelf of samen hebt gemaakt.
Je stipt een hoop rake punten aan! De echt talentvolle artiesten die een carrière in hun vak beamen blijven wellicht genoeg voldoening halen uit alles op eigen kracht doen. Maar ik verwacht dat praktisch iedere artiest straks (al is het voor details) A.I. zal gebruiken. Dat hoeft niet eens een bewuste keus of wens te zijn, het hoeft maar het tweede stemmetje in hun achterhoofd te zijn die zegt ''wat als het met A.I. net iets beter of overtuigender is?''Maar op deze manier wordt een deel van het creatieve proces overgenomen door AI. Je geeft je eigen ideeën weg met de boodschap ‘bak er maar wat van’. Je gaat achterover zitten en je krijgt iets terug, het zal zo gemaakt zijn dat je mogelijk overtuigt of niet, maar toch je hebt het dan mooi uit handen gegeven. Stel dat iedere muziekmaker dit gaat doen? En het komt allemaal uit de AI modellen fabriek, dan gaat toch iets unieks verloren, (?), en nemen we afscheid van ons eigen vermogen van creatie van het begin tot eind van het maakproces. Van twijfel en falen, zoeken en aanmodderen en samenwerken tot een resultaat wat jezelf of samen hebt gemaakt.
Taylor Swift, Billie Eilish, Muse en Linkin Park (een paar voorbeelden van in mijn ogen vooruitstrevende artiesten in hun genre) zullen ongetwijfeld A.I. gaan gebruiken om niet achter te blijven op de revolutie die er in gaande is; artiesten die graag experimenteren met de nieuwste technologische mogelijkheden.
Er wordt op dit moment ook echt een gat in de markt gevuld voor (beginnende) artiesten die zelfgeschreven materiaal hebben liggen maar bijvoorbeeld te onzeker of niet tevreden genoeg zijn over hun eigen zangkwaliteiten en hun zang door A.I. laten corrigeren zodat het zuiver of overtuigend klinkt (zoals via https://acestudio.ai/ die ik in een vorige bericht plaatste.)
Over 10 jaar zal het gros van de mensheid door verzadiging/moeheid waarschijnlijk niet eens meer willen of kunnen onderscheiden wat wel of geen A.I. is, wat wel of niet echt is, of daar nog de moeite voor willen doen. Het zit ook in de menselijke aard om niet altijd volledig transparant te zijn over hoe iets tot stand is gekomen, dat zal de populairste artiesten ook gaan 'overkomen'. Er blijft vast een harde kern die moralistisch vasthoudt aan werk dat puur door mensen gemaakt is, maar de meeste mensen zullen het bewust of onbewust langs zich heen laten gaan denk ik.
0
geplaatst: 6 oktober 2025, 17:33 uur
jerome988 schreef:
Deze opname uit 2020, waarin ik de rockster wilde gaan uithangen, ondersteunt het verhaal nog beter. Deed hier ook wat beter mijn best om goed te zingen.
Kan er ook bijzeggen dat ik weer even helemaal ben opgeleefd en weer wat plezier en vertrouwen in mijn creativiteit krijg doordat ik mijn lyrics door A.I. tot muziek heb laten omzetten. De bandlogo op Spotify bijvoorbeeld is zo simpel en effectief dat ik die gewoon met Paint heb gemaakt. Er gaan weer meerdere balletjes rollen nu voor mijn creatieve ideeën wat in de afgelopen jaren volledig vastzat.
0
geplaatst: 6 oktober 2025, 18:33 uur
jerome988: kun je in de prompt ook je door je zelf bedachte akkoordenschema meegeven? Met daarbij aangegeven hoe de tekst gerelateerd aan dat schema gezongen moet worden? En hoe gedetailleerd kun je aanwijzingen geven over instrumentgebruik, gebruik van effecten, arrangementen, wijze van productie (bijv. bas vanuit midden, gitaren in het stereobeeld links en rechts etc)? Kun je zelf gitaar- en baslijnen, drumpatronen etc uploaden? Kortom: hoe gericht kan ik het ai-model sturen? Dat zijn denk ik de AI-toepassingen die het voor een muzikant (zeker als je niet over een band, studio e.d. beschikt) interessant maken. AI dus als tool voor je eigen composities, waarbij jij als gebruiker componeert en orkestreert.
0
geplaatst: 6 oktober 2025, 19:53 uur
Chameleon Day Zo ver heb ik me er (nog) niet in verdiept. Kan me voorstellen dat op den duur alles wat je noemt mogelijk wordt. Merk wel dat A.I. echt iets is waar ik me meer in wil gaan verdiepen; niet met de intentie om social media te gaan overspoelen met 'zinloze output', maar puur omdat ik er graag meer over leer en het leuk vind om de ontwikkelingen te volgen en begrijpen.
Het leuke aan dit projectje vond ik dat mijn eigen creativiteit in het schrijven van de songteksten in zekere zin de basis was en dat het daarna bijna volledig uit handen geven ervan heeft geresulteerd in iets wat ik leuk vind om later op terug te kijken. In 3 tot 5 jaar heb ik wellicht weer voldoende songteksten voor een volgend album en wie weet kan ik dan meer input leveren en iets minder de controle uit handen geven. Ik zal in ieder geval altijd werken vanuit het enthousiasme van een zelfbedacht idee.
Het leuke aan dit projectje vond ik dat mijn eigen creativiteit in het schrijven van de songteksten in zekere zin de basis was en dat het daarna bijna volledig uit handen geven ervan heeft geresulteerd in iets wat ik leuk vind om later op terug te kijken. In 3 tot 5 jaar heb ik wellicht weer voldoende songteksten voor een volgend album en wie weet kan ik dan meer input leveren en iets minder de controle uit handen geven. Ik zal in ieder geval altijd werken vanuit het enthousiasme van een zelfbedacht idee.
0
geplaatst: 15 oktober 2025, 15:34 uur
Vandaag staat er artikel over winkelsketens die overschakelen op AI-gegenereerde muziek.. Auteursrechtenvereniging Sabam is uiteraard geen fan en zien hun inkomsten forst afnemen.
VRT-artikel
Nu ben ik mogelijk biased wat betreft Sabam's doelstellingen. M.i. denken ze vooral aan eigen portefeuille en niet aan de creatieve artiesten enkel aan de populaire enkelingen die hier geld aan verdienen.
Zelf ben ik alvast voorstander van deze verschuiving.
Doelstelling van muziek in ketens moet zijn een ambience creëren en niet muziek opdringen aan de bezoekers. Gedaan met de populaire oorwurmen of de opgedrongen muzieksmaak van de persoon achter de kassa.
Dit verzwakt de positie van Sabam en de populaire artiesten die al op andere vlakken voldoende gesteund worden.
VRT-artikel
Nu ben ik mogelijk biased wat betreft Sabam's doelstellingen. M.i. denken ze vooral aan eigen portefeuille en niet aan de creatieve artiesten enkel aan de populaire enkelingen die hier geld aan verdienen.
Zelf ben ik alvast voorstander van deze verschuiving.
Doelstelling van muziek in ketens moet zijn een ambience creëren en niet muziek opdringen aan de bezoekers. Gedaan met de populaire oorwurmen of de opgedrongen muzieksmaak van de persoon achter de kassa.
Dit verzwakt de positie van Sabam en de populaire artiesten die al op andere vlakken voldoende gesteund worden.
* denotes required fields.