MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek

zoeken in:
remcodurez schreef:
(quote)

Juist, ik ben het die hier geen argumenten aanhaalt. Sterke analyse!

Dat is geen analyse maar een vaststelling. Uiteraard ga jij me het tegendeel aantonen door aan te wijzen waar je argumenten te vinden zijn.

Kronos schreef:
(quote)

Dat is geen analyse maar een vaststelling. Uiteraard ga jij me het tegendeel aantonen door aan te wijzen waar je argumenten te vinden zijn.

Nee, zo vriendelijk ben ik ook weer niet. Gebruik er chatgpt dan maar voor... Groeten

Of met andere woorden; je hebt geen argumenten gegeven waarom bij het uitdrukken en overbrengen van doorvoelde emotie middels muziek, het er niet toe zou doen dat AI een emotie- en levenloos iets is.

remcodurez schreef:

PS. Ik schrijf dit niet als iemand met adoratie voor het hele AI-gebeuren, maar juist als reactie op de naïviteit die er vaak mee gepaard gaat. Het idee dat “AI geen emotie heeft, niet leeft en dus nooit kan benaderen wat een mens doet” klinkt vooral als: "laat me gerust, ik wil er niet over nadenken."

Tja, advertentiebedrijven die nog meer content nog goedkoper door onze strot kunnen rammen en brainrotvideo's voor kinderen, als de innovaties voornamelijk daarvoor gaat dienen dan vind ik dat geen net positive (en lijkt me dat ook geen naïeve voorlopige conclusie te zijn). Goede besteding van zoveel geld!

Het gaat gewoon weer over macht en wie het grootste stuk van de taart in handen weet te krijgen.

ArthurDZ schreef:

Tja, advertentiebedrijven die nog meer content nog goedkoper door onze strot kunnen rammen en brainrotvideo's voor kinderen, als de innovaties voornamelijk daarvoor gaat dienen dan vind ik dat geen net positive (en lijkt me dat ook geen naïeve voorlopige conclusie te zijn). Goede besteding van zoveel geld!

Het gaat gewoon weer over macht en wie het grootste stuk van de taart in handen weet te krijgen.

Je kan boos zijn op de tech-industrie, maar het zijn de gebruikers en vooral verbruikers die bepalen welke richting een innovatie uit gaat. AI kan prachtige toepassingen creëren in de wereld, alleen moet er zoals je zelf zegt eerst geld uit te slaan zijn.

Overigens, die brainrotvideo's zijn gewoon een digitalisering van de zelfgemaakte amateuristische videobrol op het internet die helaas onze kinderen beïnvloed. Dus de hebzuchtige samenleving heeft het zelf geïnitieerd...

Daarbij leven we nu eenmaal in het kapitalistische westen. De alternatieve samenlevingsvormen zijn zoals we weten nu eenmaal ook niet beter. Verder zal ik het niet drijven aangezien we dan al snel kunnen vervallen in een politieke discussie (wat hier terecht niet toegelaten is)

remcodurez schreef:
...het zijn de gebruikers en vooral verbruikers die bepalen welke richting een innovatie uit gaat.

Beetje naïef. Het zijn vooral techbedrijven die de koers bepalen via hun bewust verslavende algoritmen, diefstal van data en andere onfrisse verdienmodellen. En de samenleving loopt steeds achter de feiten aan met proberen het een en ander te reguleren.

Ik was vandaag in Carrefour waar door AI uitgebraakte muziek opstond. Dat is echt verschrikkelijk. Alsof je in de hel terechtgekomen bent. Nog nooit zo snel mijn boodschappen gedaan. Als ik daar werkte zou ik meteen langdurig ziek worden of mijn ontslag indienen.

Onweerwolf
Kronos schreef:
Ik was vandaag in Carrefour waar door AI uitgebraakte muziek opstond. Dat is echt verschrikkelijk. Alsof je in de hel terechtgekomen bent. Nog nooit zo snel mijn boodschappen gedaan. Als ik daar werkte zou ik meteen langdurig ziek worden of mijn ontslag indienen.

Alsof die mensen dat nog horen na verloop van tijd. Dat is gewoon geluidsbehang. Jij hoort het ook alleen maar omdat je er op let.

Onweerwolf schreef:
Alsof die mensen dat nog horen na verloop van tijd. Dat is gewoon geluidsbehang. Jij hoort het ook alleen maar omdat je er op let.

Ook als je er niet op let, als je niet bewust naar muziek luistert, heeft dat een invloed op je gemoed.

Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Ook als je er niet op let, als je niet bewust naar muziek luistert, heeft dat een invloed op je gemoed.

Bron!

Onweerwolf schreef:

Bron!

Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Bron!

Je bent nog nooit eerder in een winkel geweest?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je bent nog nooit eerder in een winkel geweest?

?

Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

?

Okay, duidelijk.

Inderdaad duidelijk dat je geen bron hebt waaruit blijkt dat mensen die tijdens hun werk aan achtergrondmuziek worden blootgesteld dit zonder enig gevolg gewoon niet meer horen.

Background music: When the wrong tune drains workplace energy and focus

Tip om AI te herkennen. Ik weet niet of de truuk altijd werkt en wat jullie ervaringen zijn. Als je een album hebt waarvan de verschillende tracks allemaal ongeveer dezelfde bestandsgrote hebben is de kans groot dat je met (gedeeltelijke) AI te maken hebt. Het bespaard mij in ieder geval veel tijd.

Michiel Cohen schreef:

Als je een album hebt waarvan de verschillende tracks allemaal ongeveer dezelfde bestandsgrote hebben is de kans groot dat je met (gedeeltelijke) AI te maken hebt. .

Mijn LP's zijn circa 30cm en CD'S zijn 12 cm verder staan er nog tijden op die albums per nummer hoe werkt het bepalen van de bestandsgrootte dan precies ?

Rudi S schreef:
(quote)

Mijn LP's zijn circa 30cm en CD'S zijn 12 cm verder staan er nog tijden op die albums per nummer hoe werkt het bepalen van de bestandsgrootte dan precies ?

Bij lp's met het zelfde instrumentje als waarmee je de profieldiepte van je autobanden bepaalt; bij cd's met een microscoop

Onweerwolf
Michiel Cohen schreef:
Tip om AI te herkennen. Ik weet niet of de truuk altijd werkt en wat jullie ervaringen zijn. Als je een album hebt waarvan de verschillende tracks allemaal ongeveer dezelfde bestandsgrote hebben is de kans groot dat je met (gedeeltelijke) AI te maken hebt. Het bespaard mij in ieder geval veel tijd.

Waar baseer je dit op?

Kronos schreef:
Inderdaad duidelijk dat je geen bron hebt waaruit blijkt dat mensen die tijdens hun werk aan achtergrondmuziek worden blootgesteld dit zonder enig gevolg gewoon niet meer horen.

Background music: When the wrong tune drains workplace energy and focus

Bij beide onderzoeken wisten de deelnemers van het onderzoek en waar dat over ging. En dan ga je er dus op letten. Daarom vind ik het niet erg overtuigend en zeker niet tegenspreken wat Onweerwolf zegt.

Ik was helemaal niet op de muziek aan het letten. Die viel gewoon opeens op omdat ze zo irritant was. En eigenlijk kan iedereen dit uit ervaring weten. Een achtergrondgeluid waar je niet (meer) bewust van bent valt toch plots op als het wegvalt bijvoorbeeld. Dan merk je dat het ongemerkt iets met je deed.

Onweerwolf
Uhu, en dat 'iets' is dan volgens jou:

Dat is echt verschrikkelijk. Alsof je in de hel terechtgekomen bent. Nog nooit zo snel mijn boodschappen gedaan. Als ik daar werkte zou ik meteen langdurig ziek worden of mijn ontslag indienen.

Kronos schreef:
Ik was helemaal niet op de muziek aan het letten. Die viel gewoon opeens op omdat ze zo irritant was. En eigenlijk kan iedereen dit uit ervaring weten. Een achtergrondgeluid waar je niet (meer) bewust van bent valt toch plots op als het wegvalt bijvoorbeeld. Dan merk je dat het ongemerkt iets met je deed.

Satanische beinvloeding?

Onweerwolf schreef:
Uhu, en dat 'iets' is dan volgens jou:

(quote)

Je ziet de humor van mijn omschrijving in.

Kronos schreef:

Dat zeg ik niet. Maar de mensen die aan die onderzoeken meededen wel.

Misschien handig om er eens een voorbeeld bij te halen, als dit dan bedoeld is voor supermarkt muziek:

Free Retail Music Generator & 212 tracks of Retail AI Music - aimusic.so

Heb hier weinig oordeel over, heb altijd wat moeite gehad met ongevraagde consumenten muziek, uiteindelijk doel: de consument extra motiveren tot koopgedrag. Bij de Jumbo schalt tegenwoordig Jumbo-radio door de winkel met een opgewekte DJ. AH doet het iets subtieler met echte muziek, dacht ik. Maar kan me voorstellen dat ware prijsvechters die in alles goedkoopheid willen uitstralen AI muziek inzetten.

Ehm.. waarom moet het verzamelen van mijn voer begeleid worden door (al dan niet pseudo) radio hitjes?

Onweerwolf
Minneapolis schreef:
Ehm.. waarom moet het verzamelen van mijn voer begeleid worden door (al dan niet pseudo) radio hitjes?

Zodat je meer koopt.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Zodat je meer koopt.

Sneller naar de kassa loopt in mijn geval.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.