Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 11:53 uur
Misschien moet je even zoeken naar "sublimal imagery" - daarvan bestaat nl ook een audiovariant

Ongewild 'meehummen' met muziek die je eigenlijk helemaal niet leuk vind, is daar een teken van.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:00 uur
Minneapolis schreef:
Ehm.. waarom moet het verzamelen van mijn voer begeleid worden door (al dan niet pseudo) radio hitjes?
Ehm.. waarom moet het verzamelen van mijn voer begeleid worden door (al dan niet pseudo) radio hitjes?
Als de meeste mensen dit vervelend zouden vinden zou ik verwachten dat er al een 'stille supermarkt' was. Misschien wel een gat in de markt.

Ikzelf vind radiohitjes op de achtergrond ook wel fijn.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:06 uur
Ik blijf graag nog even in de illusie een eigen wil te hebben.
Die manipulatie moet dus op een subtieler niveau dan dat ik inschat dat de meeste bedrijven in staat zijn te hanteren (vooralsnog), maar wellicht ben ik onbewust ook gewoon die bestuurbare robot. In Japan is de stilte of stijlvolle invulling (vaak in restaurants) i.i.g. erg positief opvallend (prettig!) door wat ik hier gewend ben.
Ook merk ik dat ik steeds meer moeite krijg met het "omdat het geld oplevert" argument in de hele AI discussie, als eentje die alles rond en goed praat ("is de weg naar het geld, en dus de onvermijdelijke weg").
Die manipulatie moet dus op een subtieler niveau dan dat ik inschat dat de meeste bedrijven in staat zijn te hanteren (vooralsnog), maar wellicht ben ik onbewust ook gewoon die bestuurbare robot. In Japan is de stilte of stijlvolle invulling (vaak in restaurants) i.i.g. erg positief opvallend (prettig!) door wat ik hier gewend ben.Ook merk ik dat ik steeds meer moeite krijg met het "omdat het geld oplevert" argument in de hele AI discussie, als eentje die alles rond en goed praat ("is de weg naar het geld, en dus de onvermijdelijke weg").
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 15:19 uur
Minneapolis schreef:
Als de meeste mensen dit vervelend zouden vinden zou ik verwachten dat er al een 'stille supermarkt' was. Misschien wel een gat in de markt.
Gisteren was ik in een andere Carrefour. Daar stond geen muziek meer op. Misschien hebben ze al klachten gehad over die vervelende A.I. muziek of waren ze het zelf spuugzat.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:16 uur
Ik dacht even dat dit een chique benaming voor een speciaalzaak was, maar het blijkt een "Frans hypermarkt concern" te zijn. Nu weet ik nog steeds niet wat een hypermarkt is, maar wellicht is het al te druk in beleving zónder die muziek. Zo klinkt het mij wel tenminste. 

1
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:25 uur
Minneapolis schreef:
Ik dacht even dat dit een chique benaming voor een speciaalzaak was, maar het blijkt een "Frans hypermarkt concern" te zijn. Nu weet ik nog steeds niet wat een hypermarkt is, maar wellicht is het al te druk in beleving zónder die muziek. Zo klinkt het mij wel tenminste.
Ja je dacht natuurlijk Hyper, hyper

en niet een opgeblazen supermarkt met 16 soorten cola in rijen van 5 naast elkaar.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:47 uur
Minneapolis schreef:
Ook merk ik dat ik steeds meer moeite krijg met het "omdat het geld oplevert" argument in de hele AI discussie, als eentje die alles rond en goed praat ("is de weg naar het geld, en dus de onvermijdelijke weg").
kapitalisme is kut ja, gelukkig kun je morgen tegen stemmen.

0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:50 uur
Mjuman schreef:
en niet een opgeblazen supermarkt met 16 soorten cola in rijen van 5 naast elkaar.
(quote)

Ik dacht afgelopen september even een zakje chips en een bekertje dessertyoghurt bij een Kaufland in Dortmund te kopen. Ik kreeg tranen in mijn ogen van het aanbod. 384 verschillende smaken.
Geen idee of, en zoja welke, muziek er op stond.
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 17:04 uur
Maar wel heel overzichtelijk voor sommigen blijkbaar (en daardoor meer tijd voor je yoghurt keuze). Een zgn systeem als excuus om verder geen afwegingen meer te maken was inderdaad mijn punt.
1
geplaatst: 30 oktober 2025, 22:12 uur
Oké, ik ben om. Tijdens een foto opdracht in een keukenwinkel (of die ambiance niet al deprimerend genoeg is) heb ik de hele dag naar slappe covers (met zo'n eigentijdse depressief, monotoon klinkende en geautotunede mannenstem die ik niet verder kan omschrijven maar wel zeer herkenbaar klinkt) van bekende nummers moeten luisteren.
En ja hoor, als je me maar lang genoeg martelt dan gooi ik mijn principes overboord; doe dan maar "originele" AI baksels.
En ja hoor, als je me maar lang genoeg martelt dan gooi ik mijn principes overboord; doe dan maar "originele" AI baksels.

0
Onweerwolf
geplaatst: 31 oktober 2025, 00:05 uur
Ik hoorde vandaag iig Lyin' Eyes van Eagles en The Winner Takes It all van ABBA in de tandartsstoel, de rest is langs me heengegaan.
1
geplaatst: 31 oktober 2025, 09:32 uur
Minneapolis schreef:
Oké, ik ben om. Tijdens een foto opdracht in een keukenwinkel (of die ambiance niet al deprimerend genoeg is) heb ik de hele dag naar slappe covers (met zo'n eigentijdse depressief, monotoon klinkende en geautotunede mannenstem die ik niet verder kan omschrijven maar wel zeer herkenbaar klinkt) van bekende nummers moeten luisteren.
Geweldig
. Laat ze dan maar snel overstappen, want hoe meer van die menselijke slappe hap covers er verschijnen, hoe meer de AI-databanken vervuild geraken.

Ik heb ooit ook nog een studentenjob gedaan waar ik na twee dagen het voor bekeken hield, niet omwille van het werk, maar omwille van de muzieksmaak in de ruimte.
1
Onweerwolf
geplaatst: 31 oktober 2025, 16:21 uur
remcodurez schreef:
Ik heb ooit ook nog een studentenjob gedaan waar ik na twee dagen het voor bekeken hield, niet omwille van het werk, maar omwille van de muzieksmaak in de ruimte.
Cool story, bro.
0
geplaatst: 31 oktober 2025, 16:50 uur
Binnenkort het hele verhaal beschikbaar in een lijvig roman van ±600p. (uiteraard geschreven met behulp van AI)
ps. Je klinkt overigens zoals mijn kinderen 'Bro'

0
geplaatst: 31 oktober 2025, 17:20 uur
Arrie schreef:
Dat zeg ik niet. Maar de mensen die aan die onderzoeken meededen wel.
Dat zeg ik niet. Maar de mensen die aan die onderzoeken meededen wel.
Het onderzoek liep over een langere periode. En het is natuurlijk niet zo dat de muziek opeens geen of een gunstig effect zou hebben als het geen deel uitmaakt van een onderzoek.
Arrie schreef:
De meeste mensen. En daarom heeft zulke achtergrondmuziek in de meeste gevallen voor de meeste mensen een gunstig effect. 't Is te zeggen, voor de klanten dat ze het winkelen als aangenamer ervaren en voor de werknemers dat ze hun werk als aangenamer ervaren.
Met generieke A.I.-muziek is het een ander verhaal.
0
Onweerwolf
geplaatst: 31 oktober 2025, 17:53 uur
Kronos schreef:
Zeker weten!
Dat is namelijk echt verschrikkelijk. Alsof je in de hel terechtgekomen bent.
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 november 2025, 17:42 uur
Tsja, als je van nature dan écht geen intelligentie bezit dan kun je je inderdaad maar beter wenden tot software. Dat snap ik wel ja.
0
geplaatst: 5 november 2025, 19:46 uur
Kramer schreef:
Met AI gegeneerd anti-azc-lied staat hoog in de hitlijst op Spotify – en dat zal zorgelijk genoeg niet voor het laatst zijn
Met AI gegeneerd anti-azc-lied staat hoog in de hitlijst op Spotify – en dat zal zorgelijk genoeg niet voor het laatst zijn
Het staat inmiddels op nummer 2 in die lijst.

https://i.ibb.co/4wBPphrg/spotify.jpg
0
Onweerwolf
geplaatst: 5 november 2025, 21:48 uur
Het is net zoiets als die troep van Normaal een paar jaar geleden in de top 10 van de Top 2000 om die trekkerfascisten aan te moedigen.
0
geplaatst: 6 november 2025, 05:14 uur
Onweerwolf schreef:
Het is net zoiets als die troep van Normaal een paar jaar geleden in de top 10 van de Top 2000 om die trekkerfascisten aan te moedigen.
Aan die nummers was iig nog aandacht besteedt door levende wezens.
0
geplaatst: 7 november 2025, 05:41 uur
Gedaan --> met het volume op 2; als je het op 0 zet telt het niet mee, en als je het non-stop op repeat zet ook niet.
(Ik kan slecht tegen die stem, al ben ik ergens al lang blij dat 'ie niet AI-gegenereerd is.)
(Ik kan slecht tegen die stem, al ben ik ergens al lang blij dat 'ie niet AI-gegenereerd is.)
2
geplaatst: 7 november 2025, 11:36 uur
tnf schreef:
(quote)

Met AI gemaakt extreemrechts anti-azc-lied duikt op in Spotify - NRC
Razend populair onder jongeren. Mijn twee jongsten brullen het al een week door huis. Niet omdat ze het eens zijn met de boodschap, maar omdat ze het grappig vinden. En heel dom. Ze dachten ook dat het parodie is. Dat het juist de tegengestelde boodschap beoogt over te brengen. Zo wordt het in hun vriendengroep in ieder geval ervaren, beweren mijn dochters. Ik heb ze er in een “vaderlijke les” op gewezen dat dit wel een manier - in bredere zin - is om bepaald gedachtegoed te verspreiden/normaliseren.
0
geplaatst: 7 november 2025, 12:29 uur
Moeilijke kwestie dit, maar heeft op zich weinig te maken met of het al dan niet door AI gegenereerd werd.
Het is een wansmakelijk nummer, zoveel is duidelijk.
Dit lijkt me overigens eerder een politieke discussie die weer zal resulteren in discussies ver vrijheidsmening, censuur en polarisering.
Om eerlijk te zijn lijkt het me best om dit gewoon zo weinig mogelijk aandacht te geven en al zeker geen tegenreacties beginnen verzinnen zoals het stemmen voor Sophie Straat. Dit heeft nog nooit bijgedragen aan een tolerantere samenleving. Integendeel
Zoals Chameleon Day hierboven aanhaalt is het beste wat je kan doen, duiding geven bij mensen/kinderen die dit tof vinden of promoten
Het is een wansmakelijk nummer, zoveel is duidelijk.
Dit lijkt me overigens eerder een politieke discussie die weer zal resulteren in discussies ver vrijheidsmening, censuur en polarisering.
Om eerlijk te zijn lijkt het me best om dit gewoon zo weinig mogelijk aandacht te geven en al zeker geen tegenreacties beginnen verzinnen zoals het stemmen voor Sophie Straat. Dit heeft nog nooit bijgedragen aan een tolerantere samenleving. Integendeel
Zoals Chameleon Day hierboven aanhaalt is het beste wat je kan doen, duiding geven bij mensen/kinderen die dit tof vinden of promoten
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 13:24 uur
Je wilt graag tolerantie voor mensen die dit soort kots produceren?
0
geplaatst: 7 november 2025, 14:08 uur
Onweerwolf schreef:
Is dit naar mij gericht? Zo ja, zie ik niet in waar je die conclusie vandaal haalt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 14:29 uur
Het is geen conclusie maar een vraag. Je bericht is niet erg duidelijk. Je vraagt om tolerantie, maar voor wie?
* denotes required fields.