Muziek / Algemeen / 'A.I.' in muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 7 november 2025, 14:44 uur
Ik vraag niet expliciet tolerantie voor een bepaalde partij, al ben ik uiteraard voor een algemeen tolerantere maatschappij.
Mijn ervaring is dat elke geforceerde aanklacht of tegenreactie juist extra aandacht geeft aan het negatieve en het vuur alleen maar aanwakkert.
Mijn ervaring is dat elke geforceerde aanklacht of tegenreactie juist extra aandacht geeft aan het negatieve en het vuur alleen maar aanwakkert.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 14:58 uur
Je wilt dus impliciet tolerantie voor mensen die dit soort kots produceren?
0
geplaatst: 7 november 2025, 15:16 uur
Wat jij al dan niet denkt dat ik impliciet beweer interesseert me eerlijk gezegd niet.
Ik zou vooral graag hebben dat dit topic over AI gaat en niet over politiek.
Daar bestaan genoeg andere kanalen voor.
Ik zou vooral graag hebben dat dit topic over AI gaat en niet over politiek.
Daar bestaan genoeg andere kanalen voor.
0
geplaatst: 7 november 2025, 15:25 uur
Meneer OWW, je speelt nu ook wel een beetje 'hard to please' of 'hard to get' door de focus te verleggen naar een irrelevante bijzaak van het punt dat Remco wilde maken.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 15:33 uur
jerome988 schreef:
Meneer OWW, je speelt nu ook wel een beetje 'hard to please' of 'hard to get' door de focus te verleggen naar een irrelevante bijzaak van het punt dat Remco wilde maken.
Ik vind neonazi's de hand boven het hoofd houden niet irrelevant.
0
geplaatst: 7 november 2025, 16:16 uur
Die betrek je er nu toch zelf bij, daar ging het gesprek niet over 

0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 16:21 uur
Misschien moet je dan toch even naar het liedje in kwestie gaan luisteren want daar gaat het dus expliciet juist wel over.
0
geplaatst: 7 november 2025, 16:25 uur
Even reageren voor dit hier uit de hand loopt. Ik heb Onweerwolf even rechtstreeks een PM gestuurd om alle onduidelijkheden trachten uit te klaren voordat we hier in een extreme discussie eindigen.
Laat me sowieso benadrukken dat ik 100% tegenover de boodschap sta die het nummer in kwestie vertegenwoordigd. Extreme boodschappen lokken sterke tegenreacties uit en zo blijven we verder stuiteren.
Laten we het hier bovenstaande discussie maar bij beëindigen en focussen op waarvoor dit forum dient. Muziek en in dit geval het AI-gebeuren. Op politieke insinuaties of meningen ga ik hier alvast niet meer reageren.
Laat me sowieso benadrukken dat ik 100% tegenover de boodschap sta die het nummer in kwestie vertegenwoordigd. Extreme boodschappen lokken sterke tegenreacties uit en zo blijven we verder stuiteren.
Laten we het hier bovenstaande discussie maar bij beëindigen en focussen op waarvoor dit forum dient. Muziek en in dit geval het AI-gebeuren. Op politieke insinuaties of meningen ga ik hier alvast niet meer reageren.
0
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 16:30 uur
remcodurez schreef:
Extreme boodschappen lokken sterke tegenreacties uit en zo blijven we verder stuiteren.
Extreme boodschappen lokken sterke tegenreacties uit en zo blijven we verder stuiteren.
Maar dit is dus wel het punt. De tegenreactie hier, van Sophie Straat, is gewoon een hele sociale en tolerante boodschap waar iedereen achter staat behalve de figuren die deze anti-azc meuk proberen te populariseren. Dus als je suggereert dat dat juist geen goed idee is dan lijkt het alsof je liever niet wilt dat deze anti-azc figureren zich zouden kunnen storen. Komt dicht bij de bekende tolerantie-paradox.
0
geplaatst: 7 november 2025, 16:42 uur
Goed idee om de discussie niet verder hier te voeren want het dwaalt af van het A.I.-topic.
De tegenreactie van Sophie Straat vind ik qua boodschap erg sterk, maar als iemand die doorgaans van mainstream muziek houdt vind ik het qua muzikaliteit en vocaal door een diepe ondergrens zakken. Een goede zet voor de actualiteit maar ik kan me niet voorstellen dat het de Imagine van deze generatie wordt.
De tegenreactie van Sophie Straat vind ik qua boodschap erg sterk, maar als iemand die doorgaans van mainstream muziek houdt vind ik het qua muzikaliteit en vocaal door een diepe ondergrens zakken. Een goede zet voor de actualiteit maar ik kan me niet voorstellen dat het de Imagine van deze generatie wordt.
3
geplaatst: 7 november 2025, 16:52 uur
Even terug naar AI en muziek. En AI als middel om heel makkelijk en snel propaganda te maken, mede in de vorm van muziek. Heel bedenkelijk wat vooral uit extreem-rechtse hoek komt. Sommige “producten” zijn ronduit walgelijk (die pvv poster). In het bijzonder muziek kan een krachtige propagandavorm zijn. Dat anti-AZC lied is daar een goed voorbeeld van. Zoals ik zei, op school van mijn jongste is het een grote hit. Gelukkig wordt het, begrijp ik, als een “dom” liedje gezien….maar de boodschap wordt wel verspreid. Door de constante herhaling. Dat is wat ik mijn dochters ook duidelijk heb gemaakt. Dat het “ongemerkt” een bepaalde boodschap normaliseert.
3
Onweerwolf
geplaatst: 7 november 2025, 17:29 uur
Klopt. Helemaal mee eens. Ik hoorde nog geen twee weken geleden hier in mijn winkelcentrum nog echt kleine jongetjes "Espresso Macchiato" zingen terwijl het ESC al weer een half jaar terug is en het niet eens echt een grote hit is geweest. Gewoon omdat het nummer ontzettend catchy is en de podiumact Tommy Cash aanspreekt. Ik hoor het kinderen geregeld zingen.
Voor hetzelfde geld is de boodschap niet een of andere lullig satireverhaal over Italianen maar iets verwerpelijks maar dan met dezelfde sterke verpakking. Je 6-jarige kindje zal maar publiekelijk "weg, weg, weg met het AZC" lopen te zingen in de AH...
We leven in een vrije wereld dus dit soort zaken verbieden doen we niet en dat moet ook zeker niet veranderen maar juist zo'n tegenactie om een andere keuze voor te stellen vind ik dan vooral erg toe te juichen. Je kunt dan namelijk aan je kind vragen om beide liedjes te beluisteren en dan te vragen wat ze van de inhoud en de verschillen vinden. Dan creëer je dus een dialoog waarbij je niets verbiedt maar wel blikken verruimt en daarmee ga je dergelijke extreemrechtse kots effectief te lijf.
Voor hetzelfde geld is de boodschap niet een of andere lullig satireverhaal over Italianen maar iets verwerpelijks maar dan met dezelfde sterke verpakking. Je 6-jarige kindje zal maar publiekelijk "weg, weg, weg met het AZC" lopen te zingen in de AH...
We leven in een vrije wereld dus dit soort zaken verbieden doen we niet en dat moet ook zeker niet veranderen maar juist zo'n tegenactie om een andere keuze voor te stellen vind ik dan vooral erg toe te juichen. Je kunt dan namelijk aan je kind vragen om beide liedjes te beluisteren en dan te vragen wat ze van de inhoud en de verschillen vinden. Dan creëer je dus een dialoog waarbij je niets verbiedt maar wel blikken verruimt en daarmee ga je dergelijke extreemrechtse kots effectief te lijf.
0
geplaatst: 8 november 2025, 19:39 uur
Veel beter - en directer als reactie - zou denk ik zijn om het AZC-lied te nemen en daar (al dan niet met AI) een alternatieve tekst op te maken en waarbij het refrein wordt vervangen door de tekst: “Wij zeggen nee, nee, nee, tegen de [naam van welbekende xenofobe partij]”. Dat uitbrengen onder een naam die sterk lijkt op die gast van het AZC-lied. Dat vergroot wellicht de kans dat ook die alternatieve versie boven komt drijven als je op het nummer zoekt op bijv. Spotify en aangeklikt wordt.
1
geplaatst: 8 november 2025, 19:51 uur
Ik vind het juist veel sterker om negativiteit met positiviteit te bestrijden. Verder een aardig idee: "Wij zeggen ja, ja, ja tegen gekijkheid" ofzo.
0
geplaatst: 8 november 2025, 19:58 uur
Arrie schreef:
Ik vind het juist veel sterker om negativiteit met positiviteit te bestrijden. Verder een aardig idee: "Wij zeggen ja, ja, ja tegen gekijkheid" ofzo.
Dat zeker ook. Mijn advies: doe het allebei.
0
geplaatst: 8 november 2025, 23:21 uur
Een van de comments: “That's crazy. Now music player are used for propaganda too.”
Mijn punt.
Mijn punt.
2
geplaatst: 9 november 2025, 21:23 uur
Arrie schreef:
Alle tieners zeggen ja tegen MDMA.
2
geplaatst: 10 november 2025, 07:42 uur
Ik blijf me toch steeds afvragen voor wie. Op artistiek niveau ben ik het met je eens, maar wat is politiek gezien (waar het volgens mij om gaat) de winst? Het platgetreden pad van "wij zijn met meer" nog maar eens bewandelen? Het sentiment dat Wij zeggen nee, nee, nee tegen een AZC tot grote hoogten heeft gestuwd, verdwijnt niet door er een links-activistisch lied tegenover te plaatsen, en ik vraag me zelfs af of de symbolische ideeënstrijd de reële kloof tussen de Grote Denkers des Vaderlands niet alleen maar vergroot.
1
geplaatst: 10 november 2025, 09:58 uur
Kramer schreef:
Ik blijf me toch steeds afvragen voor wie. Op artistiek niveau ben ik het met je eens, maar wat is politiek gezien (waar het volgens mij om gaat) de winst? Het platgetreden pad van "wij zijn met meer" nog maar eens bewandelen? Het sentiment dat Wij zeggen nee, nee, nee tegen een AZC tot grote hoogten heeft gestuwd, verdwijnt niet door er een links-activistisch lied tegenover te plaatsen, en ik vraag me zelfs af of de symbolische ideeënstrijd de reële kloof tussen de Grote Denkers des Vaderlands niet alleen maar vergroot.
(quote)
Idd - je zou dit kunnen duiden als symptoonbestrijding, terwijl het gezwel blijft woekeren. Toont ook maar weer eens aan dat technologie (AI) "is": neutraal en - desgewenst zonder enige intelligentie - bruikbaar voor eenieder.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 november 2025, 11:14 uur
Kramer schreef:
(quote)
Die kloof moet ook groter. Die kloof moet zo groot worden dat elke nazi de hele dag merkt dat hij met z'n verwerpelijke ideeën ongewenst is bij iedereen die wel sociaal is.
0
geplaatst: 10 november 2025, 11:16 uur
Onweerwolf schreef:
Die kloof moet ook groter. Die kloof moet zo groot worden dat elke nazi de hele dag merkt dat hij met z'n verwerpelijke ideeën ongewenst is bij iedereen die wel sociaal is.
(quote)
Waarom?
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 november 2025, 11:27 uur
Omdat mensen van nature ergens bij willen horen en als het onaantrekkelijk is om ergens bij te horen omdat je vervolgens een sociale outcast wordt dan wordt de kans kleiner dat mensen er voor vallen als ze ook andere opties hebben.
De afgelopen jaren is extreemrechts genormaliseerd en zelfs aan de macht geweest in veel landen. Als gevolg zie je dat mensen zich geligitimeerd voelen om de boel te slopen bij demonstraties, eigenrichting te plegen en anderen op straat lastig te vallen. Dit durven ze alleen maar als ze met een groep zijn. Jan Huzen gaat niet in zijn eentje op de grens staan om te kijken of je wel wit genoeg bent om Nederland in te mogen. Nee, die is daarvoor al weken bezig om op sociale media meelopers te activeren.
0
geplaatst: 10 november 2025, 11:33 uur
Onweerwolf schreef:
Omdat mensen van nature ergens bij willen horen en als het onaantrekkelijk is om ergens bij te horen omdat je vervolgens een sociale outcast wordt dan wordt de kans kleiner dat mensen er voor vallen als ze ook andere opties hebben.
De afgelopen jaren is extreemrechts genormaliseerd en zelfs aan de macht geweest in veel landen. Als gevolg zie je dat mensen zich geligitimeerd voelen om de boel te slopen bij demonstraties, eigenrichting te plegen en anderen op straat lastig te vallen. Dit durven ze alleen maar als ze met een groep zijn. Jan Huzen gaat niet in zijn eentje op de grens staan om te kijken of je wel wit genoeg bent om Nederland in te mogen. Nee, die is daarvoor al we week bezig om op sociale media meelopers te activeren.
(quote)
De afgelopen jaren is extreemrechts genormaliseerd en zelfs aan de macht geweest in veel landen. Als gevolg zie je dat mensen zich geligitimeerd voelen om de boel te slopen bij demonstraties, eigenrichting te plegen en anderen op straat lastig te vallen. Dit durven ze alleen maar als ze met een groep zijn. Jan Huzen gaat niet in zijn eentje op de grens staan om te kijken of je wel wit genoeg bent om Nederland in te mogen. Nee, die is daarvoor al we week bezig om op sociale media meelopers te activeren.
Ik zou juist zeggen dat isolatie tot radicalisatie leidt, en het wegdrukken van een mening (door een andere mening naar de top van de hitlijst te pushen bijvoorbeeld) tot het versterken ervan.
Dan weer even on topic: ik ben er nog steeds niet uit of ik door AI gemaakte muziek nou principieel verwerpelijk vind of niet. Of eigenlijk vind ik dat wel, maar ik kan er nog geen steekhoudende argumenten voor vinden. Gelukkig produceert AI tot nu toe vooral kutmuziek, dus kan ik het ook zonder principes kut vinden.
0
Onweerwolf
geplaatst: 10 november 2025, 11:41 uur
Kramer schreef:
Ik zou juist zeggen dat isolatie tot radicalisatie leidt, en het wegdrukken van een mening (door een andere mening naar de top van de hitlijst te pushen bijvoorbeeld) tot het versterken ervan.
(quote)
Daarom dus een alternatief bieden. Precies wat Sophie Straat doet.
1
geplaatst: 10 november 2025, 12:32 uur
De rechts-radicalen die het xenofobe gedachtengoed aanhangen, ga je inderdaad niet overtuigen met zo’n actie. Waar het om gaat is dat je een krachtig tegengeluid laat horen om te proberen de normalisatie van dat gedachtengoed - waaraan “sluipend” door een (door bv jongeren als “grappig” gepercipieerd) AI-liedje wordt bijgedragen - tegen te gaan.
Lees: Dit is fascisme - Rosan Smits.
AI als propagandamiddel voor extreem gedachtengoed in beeld en nu ook muziek, en met een druk op de knop te maken = hoogst bedenkelijk.
0
geplaatst: 10 november 2025, 13:17 uur
Chameleon Day schreef:
De rechts-radicalen die het xenofobe gedachtengoed aanhangen, ga je inderdaad niet overtuigen met zo’n actie. Waar het om gaat is dat je een krachtig tegengeluid laat horen om te proberen de normalisatie van dat gedachtengoed - waaraan “sluipend” door een (door de jeugd als “grappig” gepercipieerd) AI-liedje wordt bijgedragen - tegen te gaan.
AI als propagandamiddel voor extreem gedachtengoed in beeld en nu ook muziek, en met een druk op de knop te maken = hoogst bedenkelijk.
(quote)
De rechts-radicalen die het xenofobe gedachtengoed aanhangen, ga je inderdaad niet overtuigen met zo’n actie. Waar het om gaat is dat je een krachtig tegengeluid laat horen om te proberen de normalisatie van dat gedachtengoed - waaraan “sluipend” door een (door de jeugd als “grappig” gepercipieerd) AI-liedje wordt bijgedragen - tegen te gaan.
Ik begrijp de intentie. De vraagtekens stel ik bij de uitwerking. Volgens mij is het juist zeer aantrekkelijk om tot een groep te behoren die structureel als gevaarlijk wordt bestempeld. Het voordeel van normalisatie is bovendien dat je een verwerpelijk gedachtegoed effectiever kunt bestrijden - als je je doelwit altijd maar op afstand houdt, is het des te moeilijker het zwaard tussen de ribben te planten.
Neem extreemrechts serieus als vijand: het gaat hier niet om een gemene boef uit James Bond, maar om echte mensen - misschien nog wel enger, omdat ze een stuk complexer zijn dan de cartoonfiguren waar men ze graag voor houdt.
Nou goed, ik denk dat ik me verder onthoud van politieke praatjes op dit openbare forum - geïnteresseerden kunnen me een persoonlijk berichten. Moderatoren: kom er maar in.
* denotes required fields.