Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3
zoeken in:
0
geplaatst: 2 april 2025, 10:06 uur
1. Zweden.
2. Nederland.
3. Cyprus.
4. Albanië.
5. Polen
6. België.
7. IJsland
8. Oekraïne
9. Australië.
10. Portugal
11. Azerbeidzjan.
12. Noorwegen.
13. Montenegro. Het heeft wel iets moois, maar het is echt een nummer dat niet blijft hangen. Ene oor in, andere oor uit.
14. San Marino.
15. Slovenië
16. Kroatië.
17. Estland
Montenegro
Eigenlijk vind ik alleen de nummers die de finale hebben behaald mooi/interessant. Adio dus, maar deze is net wat beter
2. Nederland.
3. Cyprus.
4. Albanië.
5. Polen
6. België.
7. IJsland
8. Oekraïne
9. Australië.
10. Portugal
11. Azerbeidzjan.
12. Noorwegen.
13. Montenegro. Het heeft wel iets moois, maar het is echt een nummer dat niet blijft hangen. Ene oor in, andere oor uit.
14. San Marino.
15. Slovenië
16. Kroatië.
17. Estland
Montenegro
Eigenlijk vind ik alleen de nummers die de finale hebben behaald mooi/interessant. Adio dus, maar deze is net wat beter
0
geplaatst: 2 april 2025, 12:18 uur
Montenegro heeft typisch zo'n nummer dat best oké is zo lang het opstaat en daarna direct in de leegte van het niets verdwijnt. Dobrodošli's enige echte redding van de vergetelheid is dat ik me graag mag voorstellen dat het over een heel dramatisch ervaring met een broodje jam gaat.
**
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Azerbeidzjan
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Slovenië
9. Estland
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Montenegro
14. Cyprus
15. Polen
16. België
37. Kroatië
**
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Azerbeidzjan
6. Oekraïne
7. Portugal
8. Slovenië
9. Estland
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Montenegro
14. Cyprus
15. Polen
16. België
37. Kroatië
0
geplaatst: 2 april 2025, 17:08 uur
18. Ierland
Eerste deelname: 1965
Aantal deelnamen: 57
Aantal gewonnen: 7
Hoogste positie: 1ste (1970, 1980, 1987,
1992, 1993, 1994, 1996)
Laagste positie: laatste (2007, 2013, 2019 HF, 2021 HF)
Emmy - Laika Party
Wat is er toch aan de hand in het ooit zo machtige Songfestivalland Ierland?! Met zeven overwinningen, inmiddels geëvenaard door Zweden, hebben ze nog steeds het record, maar de laatste overwinning is toch alweer van 1996.
Het lijkt wel of ze niet meer willen winnen. Zweden denkt daar duidelijk anders over en het zou zomaar dit jaar al eens kunnen gebeuren dat Zweden het record nu echt verbreekt met een 8e overwinning.
Want mijn hemel ik word agressief van dit soort trutliedjes. Leuk hoor die jaren '90 dancepop revival, maar dit is van het kaliber Barbiegirl. Dat kirrende stemmetje, het gerampampam en een tekst over het bekende hondje Laika dat ooit de ruimte in werd geschoten.... nee, ik vind dit een irritant, dreinerig nummer en ik denk dat ik hier mijn plaspauze te pakken heb.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Azerbeidzjan
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Montenegro
16. Kroatië
17. Slovenië
18. Ierland
Voorspelling: gaat niet door naar de finale (en dat is dan maar goed ook).
Mijn favoriete inzending uit Ierland:
Daar hoef ik niet heel lang over na te denken. Dat is de eerste overwinning in het jaar dat ik geboren ben. In 1970 won Dana met All Kinds of Everything.
Verder is Ierland niet een favoriet land voor mij qua inzendingen. Er zijn er maar een paar waar ik wel wat mee heb, maar heel veel is het niet.
Eerste deelname: 1965
Aantal deelnamen: 57
Aantal gewonnen: 7
Hoogste positie: 1ste (1970, 1980, 1987,
1992, 1993, 1994, 1996)
Laagste positie: laatste (2007, 2013, 2019 HF, 2021 HF)
Emmy - Laika Party
Wat is er toch aan de hand in het ooit zo machtige Songfestivalland Ierland?! Met zeven overwinningen, inmiddels geëvenaard door Zweden, hebben ze nog steeds het record, maar de laatste overwinning is toch alweer van 1996.
Het lijkt wel of ze niet meer willen winnen. Zweden denkt daar duidelijk anders over en het zou zomaar dit jaar al eens kunnen gebeuren dat Zweden het record nu echt verbreekt met een 8e overwinning.
Want mijn hemel ik word agressief van dit soort trutliedjes. Leuk hoor die jaren '90 dancepop revival, maar dit is van het kaliber Barbiegirl. Dat kirrende stemmetje, het gerampampam en een tekst over het bekende hondje Laika dat ooit de ruimte in werd geschoten.... nee, ik vind dit een irritant, dreinerig nummer en ik denk dat ik hier mijn plaspauze te pakken heb.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Portugal
12. Azerbeidzjan
13. Noorwegen
14. San Marino
15. Montenegro
16. Kroatië
17. Slovenië
18. Ierland
Voorspelling: gaat niet door naar de finale (en dat is dan maar goed ook).
Mijn favoriete inzending uit Ierland:
Daar hoef ik niet heel lang over na te denken. Dat is de eerste overwinning in het jaar dat ik geboren ben. In 1970 won Dana met All Kinds of Everything.
Verder is Ierland niet een favoriet land voor mij qua inzendingen. Er zijn er maar een paar waar ik wel wat mee heb, maar heel veel is het niet.
0
Onweerwolf
geplaatst: 2 april 2025, 19:02 uur
Ierland
Eindelijk lijkt Ierland zichzelf uit het slop van eindeloze, supermatige prutspopinzendingen te hebben getrokken met nu al 2 jaar op rij een interessante deelname. Dit jaar moesten ze naar Noorwegen voor Emmy's Laika Party, dat sterk doet denken aan de Oostenrijkse Kathleen van vorig jaar (We Will Rave) met een vleugje Vanessa Paradis erover heen. Voor mij in ieder geval een prima guilty pleasure al denk ik dat misschien beter had gepast op het JESC. Live ga ik er nog geen handen voor in het vuur steken maar verder springt dit er weer positief uit.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Noorwegen
15. Azerbeidzjan
16. Polen
17. Kroatië
18. Montenegro
Favo'tje uit Ierland is nog altijd:
Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids | 1994
Een van de beste winnaars ooit en voor mij eeuwig jeugdcement.
Eindelijk lijkt Ierland zichzelf uit het slop van eindeloze, supermatige prutspopinzendingen te hebben getrokken met nu al 2 jaar op rij een interessante deelname. Dit jaar moesten ze naar Noorwegen voor Emmy's Laika Party, dat sterk doet denken aan de Oostenrijkse Kathleen van vorig jaar (We Will Rave) met een vleugje Vanessa Paradis erover heen. Voor mij in ieder geval een prima guilty pleasure al denk ik dat misschien beter had gepast op het JESC. Live ga ik er nog geen handen voor in het vuur steken maar verder springt dit er weer positief uit.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Noorwegen
15. Azerbeidzjan
16. Polen
17. Kroatië
18. Montenegro
Favo'tje uit Ierland is nog altijd:
Paul Harrington & Charlie McGettigan - Rock 'n' Roll Kids | 1994
Een van de beste winnaars ooit en voor mij eeuwig jeugdcement.

1
geplaatst: 2 april 2025, 21:27 uur
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Nederland
9. Portugal
10. Cyprus
11. België
12. Slovenië
13. Oekraïne
14. Noorwegen
15. Ierland
15. Kroatië
16. Montenegro
Mijn favoriet zal vrijwel zeker altijd Hold me now blijven van ome Johnny. Het is zo een beetje mijn eerste actieve herinnering qua ESF en ik had op winst voor Ierland ingezet. Als gezin kozen we allemaal een favoriet en zetten we wat geld in. Maakte het extra spannend met de puntentelling.
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
6. Estland
7. San Marino
8. Nederland
9. Portugal
10. Cyprus
11. België
12. Slovenië
13. Oekraïne
14. Noorwegen
15. Ierland
15. Kroatië
16. Montenegro
Mijn favoriet zal vrijwel zeker altijd Hold me now blijven van ome Johnny. Het is zo een beetje mijn eerste actieve herinnering qua ESF en ik had op winst voor Ierland ingezet. Als gezin kozen we allemaal een favoriet en zetten we wat geld in. Maakte het extra spannend met de puntentelling.
0
geplaatst: 2 april 2025, 21:29 uur
Nou, Onweerwolf mag deze houden., Vind Ierland een van de grootste uitglijers maken van 2024 op 2025, Ik hoor een slap eurodancedeuntje dat me vooral doet verlangen naar het echte werk van bijvoorbeeld Whigfield of in een meer verantwoorde bui, Gala. Laika Party is een flauw nummer en gaat de finale niet halen. Alle lessen van vorig jaar worden in de vuilnisbak gesmeten. Het beviel de Ieren blijkbaar beter inj de halve finale te blijven. Mist de fun van eerdere 90's revival entries en die deden het vaak ook al niet zo. Dit gaat crashen in de semi's
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Australie
7. Zweden
8. Cyprus
9. Portugal
10. Noorwegen
11. San Marino
12. Polen
13. Montenegro
14. Azerbeidzjan
15. Ierland
16, Estland
17. Slovenië
18. Kroatie
Voor de favoriete inzending komen er een aantal in aanmerking. Allemaal grofweg even leuk. Vorig jaar deed ik lekker obscuur als ik het goed heb. Met het nummer dat 5e werd in 1979. Vandaag haal ik, nu met Ijsland een beetje opvolgers hebben good old Jedward tevoorschijn, Nog steeds geweldig leuk.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Australie
7. Zweden
8. Cyprus
9. Portugal
10. Noorwegen
11. San Marino
12. Polen
13. Montenegro
14. Azerbeidzjan
15. Ierland
16, Estland
17. Slovenië
18. Kroatie
Voor de favoriete inzending komen er een aantal in aanmerking. Allemaal grofweg even leuk. Vorig jaar deed ik lekker obscuur als ik het goed heb. Met het nummer dat 5e werd in 1979. Vandaag haal ik, nu met Ijsland een beetje opvolgers hebben good old Jedward tevoorschijn, Nog steeds geweldig leuk.
0
geplaatst: 2 april 2025, 21:43 uur
1. Zweden.
2. Nederland.
3. Cyprus.
4. Albanië.
5. Polen
6. België.
7. Ierland. Ergens is het een beetje een dom liedje, ergens is het ook heel catchy en liefdevol/zielig. Grote kans dat het nog gaat zakken in mijn lijstje
8. IJsland
9. Oekraïne
10. Australië.
11. Portugal
12. Azerbeidzjan.
13. Noorwegen.
14. Montenegro.
15. San Marino.
16. Slovenië
36. Kroatië.
37. Estland
Ierland is niet een van mijn favoriete landen op het songfestival. Ik heb hetzelfde als Eric: een enkel nummer schiet er positief uit. Ik kies voor deze:
2. Nederland.
3. Cyprus.
4. Albanië.
5. Polen
6. België.
7. Ierland. Ergens is het een beetje een dom liedje, ergens is het ook heel catchy en liefdevol/zielig. Grote kans dat het nog gaat zakken in mijn lijstje
8. IJsland
9. Oekraïne
10. Australië.
11. Portugal
12. Azerbeidzjan.
13. Noorwegen.
14. Montenegro.
15. San Marino.
16. Slovenië
36. Kroatië.
37. Estland
Ierland is niet een van mijn favoriete landen op het songfestival. Ik heb hetzelfde als Eric: een enkel nummer schiet er positief uit. Ik kies voor deze:
0
geplaatst: 2 april 2025, 23:01 uur
Montenegro stuurt een smeek ballade met veel power. Het nummer deed me eerst niet veel, maar de revamp doet veel goed. De Bond instrumentatie geeft meer sfeer. De tekst is zwaarmoedig over leven, liefde, onbereikbaarheid, verdraagzaamheid etc. Had de tekst van een fado kunnen zijn. Natuurlijk is de inzending gedateerd, maar het is puur gemaakt, mooi gezongen en niet pretentieus. Nina Žižić heeft wat mij betreft de beste inzending uit voormalig Joegoslavië dit jaar. En live zingt ze trouwens geweldig goed met heel veel power.
Ik weet dat Onweerwolf fan is van Igranka. Waarom hij nu de zang slecht vind ik onbegrijpelijk. Nina Žižić was de zangeres die Igranka zong met Who See. Feilloos en met diepe uithalen raakte ze toen alle noten en toch strande het nummer in de semi’s, terwijl het publiek het geweldig vond
.
Ierland. Hoe bestaat het dat na de gewaagde en succesvolle inzending van vorig jaar Ierland dit nummer het podium opstuurt? Alles in dit nummer is slap, truttig en suf. Enkel de modulatie van een paar seconden tegen het einde doet vermoeden dat er een producer achter zit die ging werken voor zijn geld. Ierland gaat weer terug naar de “ESC middeleeuwen” zoals Nederland het deed tot de renaissance van Anouk.
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Montenegro
6. Nederland
7. San Marino
8. Estland
9. Cyprus
10. Polen
11. IJsland
12. Oekraïne
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Ierland
16. Portugal
17. Slovenië
18. Kroatië
Ik weet dat Onweerwolf fan is van Igranka. Waarom hij nu de zang slecht vind ik onbegrijpelijk. Nina Žižić was de zangeres die Igranka zong met Who See. Feilloos en met diepe uithalen raakte ze toen alle noten en toch strande het nummer in de semi’s, terwijl het publiek het geweldig vond
.Ierland. Hoe bestaat het dat na de gewaagde en succesvolle inzending van vorig jaar Ierland dit nummer het podium opstuurt? Alles in dit nummer is slap, truttig en suf. Enkel de modulatie van een paar seconden tegen het einde doet vermoeden dat er een producer achter zit die ging werken voor zijn geld. Ierland gaat weer terug naar de “ESC middeleeuwen” zoals Nederland het deed tot de renaissance van Anouk.
1. Australië
2. Albanië
3. Zweden
4. België
5. Montenegro
6. Nederland
7. San Marino
8. Estland
9. Cyprus
10. Polen
11. IJsland
12. Oekraïne
13. Noorwegen
14. Azerbeidzjan
15. Ierland
16. Portugal
17. Slovenië
18. Kroatië
0
Onweerwolf
geplaatst: 3 april 2025, 00:06 uur
Djarune schreef:
.
. Ik vond inderdaad al dat ze er op leek. Bij Who See zong ze inderdaad fantastisch maar dit is natuurlijk wanstaltig slecht. Het zal het type nummer zijn, wellicht?
Je hebt trouwens nu 2x Montenegro in je lijst staan.

0
geplaatst: 3 april 2025, 07:25 uur
Aangepast. Ik heb haar boven de te veel la’s van Nederland gezet. Ik denk bovendien dat Nina gaat verrassen mits ze goed gaat zingen ondanks de vervelende plek in de semi’s.
0
geplaatst: 3 april 2025, 17:51 uur
19. Letland
Eerste deelname: 2000
Aantal deelnamen: 24
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2002)
Laagste positie: laatste (2009 HF, 2010 HF, 2013 HF, 2017 HF, 2021 HF)
Tautumeitas - Bur man laimi
Weer zo'n nummer dat ik telkens vergeet. Maar dan hoor ik de buurman en denk ik: oh ja die!
En bijzondere bijdrage uit Letland denk ik toch wel. Ik hou van dit soort zweverige Kate Bush-achtige pop.
Totaal geen Eurovisie-nummer natuurlijk, maar ja, wat is een Eurovisie-nummer eigenlijk? De plastic pop uit Zweden? De lichtgewicht riedels die we elk jaar over ons uitgestort krijgen? De balkan-ballads?
Dat is wat het Songfestival voor mij leuk maakt en daar horen dit soort nummers dus ook bij. Ik denk dat veel mensen hier niks mee hebben en mijn verwachtingen zijn dan ook niet erg groot voor wat betreft de kansen.
Maar zoals gezegd: dit heeft wel wat, alleen heeft het ook de pech dat het zo snel weer vergeten is.
Voorspelling: haalt de finale niet.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Letland
12. Portugal
13. Azerbeidzjan
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Montenegro
17. Kroatië
18. Slovenië
19. Ierland
Mijn favoriet uit Letland:
Hiervoor gaan we terug naar de eerste bijdrage uit 2000. Een all-time favoriet nog steeds, en haalt meestal mijn top 10 lijstjes wel. Brainstorm natuurlijk!
Eerste deelname: 2000
Aantal deelnamen: 24
Aantal gewonnen: 1
Hoogste positie: 1ste (2002)
Laagste positie: laatste (2009 HF, 2010 HF, 2013 HF, 2017 HF, 2021 HF)
Tautumeitas - Bur man laimi
Weer zo'n nummer dat ik telkens vergeet. Maar dan hoor ik de buurman en denk ik: oh ja die!
En bijzondere bijdrage uit Letland denk ik toch wel. Ik hou van dit soort zweverige Kate Bush-achtige pop.
Totaal geen Eurovisie-nummer natuurlijk, maar ja, wat is een Eurovisie-nummer eigenlijk? De plastic pop uit Zweden? De lichtgewicht riedels die we elk jaar over ons uitgestort krijgen? De balkan-ballads?
Dat is wat het Songfestival voor mij leuk maakt en daar horen dit soort nummers dus ook bij. Ik denk dat veel mensen hier niks mee hebben en mijn verwachtingen zijn dan ook niet erg groot voor wat betreft de kansen.
Maar zoals gezegd: dit heeft wel wat, alleen heeft het ook de pech dat het zo snel weer vergeten is.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Letland
12. Portugal
13. Azerbeidzjan
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Montenegro
17. Kroatië
18. Slovenië
19. Ierland
Mijn favoriet uit Letland:
Hiervoor gaan we terug naar de eerste bijdrage uit 2000. Een all-time favoriet nog steeds, en haalt meestal mijn top 10 lijstjes wel. Brainstorm natuurlijk!
0
geplaatst: 3 april 2025, 21:12 uur
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
7. Estland
8. San Marino
9. Nederland
10. Portugal
11. Cyprus
12. België
13. Letland
14. Slovenië
15. Oekraïne
16. Noorwegen
17. Ierland
18. Kroatië
19. Montenegro
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
7. Estland
8. San Marino
9. Nederland
10. Portugal
11. Cyprus
12. België
13. Letland
14. Slovenië
15. Oekraïne
16. Noorwegen
17. Ierland
18. Kroatië
19. Montenegro
0
geplaatst: 4 april 2025, 10:44 uur
Ierland, tja. Ergens is het wel leuk en catchy of zo, maar aan de andere kant is het zo simpel en infantiel dat ik me als luisteraar totaal niet serieus genomen voel. Nee, de Ieren willen dit jaar niet winnen, zoveel is duidelijk.
**
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Slovenië
6. Azerbeidzjan
7. Oekraïne
8. Portugal
9. Nederland
10. Australië
11. Noorwegen
12. Estland
13. Montenegro
14. Cyprus
15. Polen
16. België
17. Ierland
37. Kroatië
**
1. Zweden
2. Albanië
3. IJsland
4. San Marino
5. Slovenië
6. Azerbeidzjan
7. Oekraïne
8. Portugal
9. Nederland
10. Australië
11. Noorwegen
12. Estland
13. Montenegro
14. Cyprus
15. Polen
16. België
17. Ierland
37. Kroatië
1
geplaatst: 4 april 2025, 10:51 uur
De lauwe reactie op Letland hier verbaast me eerlijk gezegd een beetje. Ik vind deze inzending er juist uit springen: de samenzang is prachtig en het liedje klinkt als niets anders dit jaar. De studioversie vind ik wat vlak, maar de liveversie is ijzersterk en de act (Oostbloknimfen?) past er perfect bij. Eén van mijn favorieten dit jaar.
1. Zweden
2. Letland
3. Albanië
4. IJsland
5. San Marino
6. Slovenië
7. Azerbeidzjan
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Estland
14. Montenegro
15. Cyprus
16. Polen
17. België
18. Ierland
37. Kroatië
1. Zweden
2. Letland
3. Albanië
4. IJsland
5. San Marino
6. Slovenië
7. Azerbeidzjan
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Estland
14. Montenegro
15. Cyprus
16. Polen
17. België
18. Ierland
37. Kroatië
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 april 2025, 11:09 uur
Godver. Ik heb per ongeluk mijn Letland bericht verwijderd. 

0
geplaatst: 4 april 2025, 11:28 uur
Van mijn kant, een kleine catch-up. 
Ierland:
Nee, dit vind ik niks. Het lijkt wel of de Ieren het succes van vorig jaar zagen en dachten: dit willen we niet opnieuw herhalen. Het lijkt inderdaad alsof deze danceplaat rechtstreeks uit de 90's komt. Dat is op zich geen issue, maar wat wel een issue is, is dat de plaat me botweg op de zenuwen werkt. De kinderlijke teksten zijn tot daar aan toe, maar dan helpt het niet mee dat de rest van de plaat ook kinderachtig overkomt.
Dat dit nummer nog steeds een enigszins uitgesproken inzending is (iets wat niet gezegd kan worden van een aantal andere Ierse inzendingen van de afgelopen jaren) kan ik nog wel appreciëren. Helaas is dat zowat het enige positieve wat ik over Laika Party kan zeggen, want voor de rest slaat dit liedje bij mij de plank faliekant mis. Dit feestje is dus niet aan mij besteed en ik hoop het dan ook niet terug te zien in de finale.
Letland:
Buurman Laimi (sorry not sorry) is een beetje een atypische inzending in vergelijking met wat ik tot nu toe gehoord heb. Op zich klinkt het niet slecht (ben benieuwd hoe de samenzang live zal klinken) en het feërieke sfeertje dat aan dit nummer hangt smaakt mij wel. Alleen is het jammer dat het nummer niet blijft hangen. Ik heb het gevoel dat het nummer iets van een hook mist om echt op te kunnen vallen. Ja, oké, dat constante "Bur man, bur man, bur man, bur man" is een dingetje, maar het lijkt me niet dat je daar de focus op wilt hebben. Voor de rest ben ik bang dat de meeste mensen dit nummer alweer zijn vergeten nadat alle inzendingen zijn langsgeweest. Ik denk dus dat, tenzij ze echt iets goeds doen met hun staging, de Letten de finale niet gaan halen. Jammer, want voor de rest is deze inzending nog wel oké.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Letland
12. Montenegro
13. Azerbeidzjan
14. Estland
15. Noorwegen
16. Polen
17. Ierland
18. Kroatië
19. Slovenië
Opmerking: Ik heb even gebruik gemaakt van dit moment om Polen een beetje op te krikken in mijn lijst.

Ierland:
Nee, dit vind ik niks. Het lijkt wel of de Ieren het succes van vorig jaar zagen en dachten: dit willen we niet opnieuw herhalen. Het lijkt inderdaad alsof deze danceplaat rechtstreeks uit de 90's komt. Dat is op zich geen issue, maar wat wel een issue is, is dat de plaat me botweg op de zenuwen werkt. De kinderlijke teksten zijn tot daar aan toe, maar dan helpt het niet mee dat de rest van de plaat ook kinderachtig overkomt.
Dat dit nummer nog steeds een enigszins uitgesproken inzending is (iets wat niet gezegd kan worden van een aantal andere Ierse inzendingen van de afgelopen jaren) kan ik nog wel appreciëren. Helaas is dat zowat het enige positieve wat ik over Laika Party kan zeggen, want voor de rest slaat dit liedje bij mij de plank faliekant mis. Dit feestje is dus niet aan mij besteed en ik hoop het dan ook niet terug te zien in de finale.
Letland:
Buurman Laimi (sorry not sorry) is een beetje een atypische inzending in vergelijking met wat ik tot nu toe gehoord heb. Op zich klinkt het niet slecht (ben benieuwd hoe de samenzang live zal klinken) en het feërieke sfeertje dat aan dit nummer hangt smaakt mij wel. Alleen is het jammer dat het nummer niet blijft hangen. Ik heb het gevoel dat het nummer iets van een hook mist om echt op te kunnen vallen. Ja, oké, dat constante "Bur man, bur man, bur man, bur man" is een dingetje, maar het lijkt me niet dat je daar de focus op wilt hebben. Voor de rest ben ik bang dat de meeste mensen dit nummer alweer zijn vergeten nadat alle inzendingen zijn langsgeweest. Ik denk dus dat, tenzij ze echt iets goeds doen met hun staging, de Letten de finale niet gaan halen. Jammer, want voor de rest is deze inzending nog wel oké.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Letland
12. Montenegro
13. Azerbeidzjan
14. Estland
15. Noorwegen
16. Polen
17. Ierland
18. Kroatië
19. Slovenië
Opmerking: Ik heb even gebruik gemaakt van dit moment om Polen een beetje op te krikken in mijn lijst.
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 april 2025, 14:10 uur
Poging 2:
Letland
Ik denk dat veel mensen bij het zien van de Letse inzending straks denken dat er een pauze-act is ingestart. Het is geen slechte muziek en het wordt ook prima vertolkt door de dames maar net als pauze-acts op het ESC komt het nogal uit de lucht vallen. Het lijkt alsof het wellicht uit een musical komt maar het is niet duidelijk wat er nou precies bedoelt wordt met deze 3 minuten. Het staat me niet tegen en wellicht valt het kwartje nog, al heb ik het al 9 keer gehoord, maar tot dusverre kan ik er weinig mee.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Letland
15. Noorwegen
16. Azerbeidzjan
17. Polen
18. Kroatië
19. Montenegro
Lets favo'tje is vanzelfsprekend ook Brainstorm, vermoedelijk een van de minst omstreden landenfavorieten in dit topic.
Mijn runner up is:
Aminata - Love Injected | 2015
Een van de eerste futurepop inzendingen op het moderne ESC waar ik nog steeds erg fan van ben. Live ook sterk.
Letland
Ik denk dat veel mensen bij het zien van de Letse inzending straks denken dat er een pauze-act is ingestart. Het is geen slechte muziek en het wordt ook prima vertolkt door de dames maar net als pauze-acts op het ESC komt het nogal uit de lucht vallen. Het lijkt alsof het wellicht uit een musical komt maar het is niet duidelijk wat er nou precies bedoelt wordt met deze 3 minuten. Het staat me niet tegen en wellicht valt het kwartje nog, al heb ik het al 9 keer gehoord, maar tot dusverre kan ik er weinig mee.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Letland
15. Noorwegen
16. Azerbeidzjan
17. Polen
18. Kroatië
19. Montenegro
Lets favo'tje is vanzelfsprekend ook Brainstorm, vermoedelijk een van de minst omstreden landenfavorieten in dit topic.
Mijn runner up is:
Aminata - Love Injected | 2015
Een van de eerste futurepop inzendingen op het moderne ESC waar ik nog steeds erg fan van ben. Live ook sterk.
0
geplaatst: 4 april 2025, 16:25 uur
20. Armenië
Eerste deelname: 2006
Aantal deelnamen: 16
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 4de (2008, 2014)
Laagste positie: 16de (2019 HF)
Parg - Survivor
Ook weer zo'n land waar ik niet zo'n band mee heb. Leuk dat Rosa Linn in 2022 zo'n wereldhit scoorde terwijl ze slechts 20e werd, maar verder is het niet heel veel.
En daar brengt dit jaar geen verandering in met het gebrul van Parg. Ik vind la-la-la's en zo wel een ding, maar dat komt vaak voor op het festival dus vooruit. Maar hier klinkt het als dronkemansgelal.
En Parg heeft wat te veel testoteron. Zal vast wel even fijn zijn tussen al het gay geweld, maar ga dan wel even op zangles of zo.
Hoop geschreeuw, weinig wol. Dramatisch slecht..... die gaat de halve finale niet surviven hoor.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Letland
12. Portugal
13. Azerbeidzjan
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Montenegro
17. Kroatië
18. Slovenië
19. Ierland
20. Armenië
Mijn favoriet uit Armenië:
Not Alone van Aram MP3 uit 2014 vond ik wel een sterke inzending. Blijkbaar is schreeuwen populair in dit land
Eerste deelname: 2006
Aantal deelnamen: 16
Aantal gewonnen: 0
Hoogste positie: 4de (2008, 2014)
Laagste positie: 16de (2019 HF)
Parg - Survivor
Ook weer zo'n land waar ik niet zo'n band mee heb. Leuk dat Rosa Linn in 2022 zo'n wereldhit scoorde terwijl ze slechts 20e werd, maar verder is het niet heel veel.
En daar brengt dit jaar geen verandering in met het gebrul van Parg. Ik vind la-la-la's en zo wel een ding, maar dat komt vaak voor op het festival dus vooruit. Maar hier klinkt het als dronkemansgelal.
En Parg heeft wat te veel testoteron. Zal vast wel even fijn zijn tussen al het gay geweld, maar ga dan wel even op zangles of zo.
Hoop geschreeuw, weinig wol. Dramatisch slecht..... die gaat de halve finale niet surviven hoor.
Top 37:
1. Zweden
2. België
3. Nederland
4. IJsland
5. Albanië
6. Australië
7. Cyprus
8. Estland
9. Polen
10. Oekraïne
11. Letland
12. Portugal
13. Azerbeidzjan
14. Noorwegen
15. San Marino
16. Montenegro
17. Kroatië
18. Slovenië
19. Ierland
20. Armenië
Mijn favoriet uit Armenië:
Not Alone van Aram MP3 uit 2014 vond ik wel een sterke inzending. Blijkbaar is schreeuwen populair in dit land

0
geplaatst: 4 april 2025, 17:21 uur
1. Polen
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
7. Armenië
8. Estland
9. San Marino
10. Nederland
11. Portugal
12. Cyprus
13. België
14. Letland
15. Slovenië
16. Oekraïne
17. Noorwegen
18. Ierland
19. Kroatië
20. Montenegro
2. Albanië
3. Australië
4. Azerbeidzjan
5. Ijsland
6. Zweden
7. Armenië
8. Estland
9. San Marino
10. Nederland
11. Portugal
12. Cyprus
13. België
14. Letland
15. Slovenië
16. Oekraïne
17. Noorwegen
18. Ierland
19. Kroatië
20. Montenegro
0
Onweerwolf
geplaatst: 4 april 2025, 18:40 uur
Armenië
Parg is een bijzonder eng ogend mannetje dat straks, zeker weten, een gooi gaat doen naar meest vals zingende deelnemer van 2025. Het nummer is verder nogal plastic maar heeft wel een catchy refrein. Iets anders positiefs kan ik niet echt bedenken.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Letland
15. Noorwegen
16. Azerbeidzjan
17. Polen
18. Kroatië
19. Montenegro
20. Armenië
Mijn Armeens favo'tje is:
Sirusho - Qélé, Qélé | 2008
Van de vele Ruslana-kloons was dit wel een van de beste.
Parg is een bijzonder eng ogend mannetje dat straks, zeker weten, een gooi gaat doen naar meest vals zingende deelnemer van 2025. Het nummer is verder nogal plastic maar heeft wel een catchy refrein. Iets anders positiefs kan ik niet echt bedenken.
01. België
02. Estland
03. San Marino
04. Australië
05. Portugal
06. Nederland
07. Ierland
08. Oekraïne
09. Albanië
10. Cyprus
11. Slovenië
12. IJsland
13. Zweden
14. Letland
15. Noorwegen
16. Azerbeidzjan
17. Polen
18. Kroatië
19. Montenegro
20. Armenië
Mijn Armeens favo'tje is:
Sirusho - Qélé, Qélé | 2008
Van de vele Ruslana-kloons was dit wel een van de beste.
0
geplaatst: 4 april 2025, 18:47 uur
Armenië:
Tja. Survivor (of als we naar de uitspraak van meneer luisteren: Suvayvah) klinkt als typische stoerebikkelmuziek, maar weet het voor elkaar te krijgen om nietszeggend te klinken. Combineer dat met het schreeuwerige gezang van PARG en je hebt een inzending die mij niet kan bekoren. Op een gegeven moment wordt het refrein zelfs vervelend. Nee, hier hebben we opnieuw een misser te pakken en ik hoop dat dit niet naar de finale gaat.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Letland
12. Montenegro
13. Azerbeidzjan
14. Estland
15. Noorwegen
16. Polen
17. Armenië
18. Ierland
19. Kroatië
20. Slovenië
Tja. Survivor (of als we naar de uitspraak van meneer luisteren: Suvayvah) klinkt als typische stoerebikkelmuziek, maar weet het voor elkaar te krijgen om nietszeggend te klinken. Combineer dat met het schreeuwerige gezang van PARG en je hebt een inzending die mij niet kan bekoren. Op een gegeven moment wordt het refrein zelfs vervelend. Nee, hier hebben we opnieuw een misser te pakken en ik hoop dat dit niet naar de finale gaat.
1. Zweden
2. België
3. Albanië
4. Nederland
5. IJsland
6. Cyprus
7. Australië
8. Oekraïne
9. San Marino
10. Portugal
11. Letland
12. Montenegro
13. Azerbeidzjan
14. Estland
15. Noorwegen
16. Polen
17. Armenië
18. Ierland
19. Kroatië
20. Slovenië
0
geplaatst: 5 april 2025, 09:41 uur
Letland is een beetje folky en heeft ook wel wat weg van die zweverige pop van 25 jaar geleden waar mijn moeder verzamel cd's van had. Hoewel de vroege plek in de halve finale niet voor het nummer pleit denk ik dat deze inzending toch de finale wel haalt. Niet met overmacht, maar het is zo'n nummer waar veel mensen hun neus voor ophalen, maar dat zo afwijkt van de rest van de inzendingen dat er voldoende mensen op stemmen om de finale te halen. Als mijn moeder gaat kijken wordt dit een favoriet van haar. In de finale zie ik het helaas (want ik vind deze leuk) ondersneeuren en in de onderste regionen uitkomen. De jury's gaan hier ook niet voor, vrees ik. Laten we 23e gokken..
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Letland
7. Australie
8. Zweden
9. Cyprus
10. Portugal
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Polen
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Ierland
17, Estland
18. Slovenië
19. Kroatie
Letland heeft maar twee relevante inzendigen. En dat zijn My Star en Love Injected. Die zijn beide ook wel echt fantastisch en hadden mogen winnen in 2000 en 2015. Daarachter gaat het niveau best wel stevig naar beneden. Omdat de andere eurovisieveteranen die al gekozen hebben kies ik voor een guilty pleasure. . En die zijn er wel een paar. Cake to Bake vind ik leuk. Maar die had ik vorig jaar al. Samantha Tina was een beetje een trainwreck maar had van mij de finale wel mogen halen. Maar ik kies voor een nummer dat volgens mij verder vrijwel niemand goed vind, nou is goed ook wel een groot woord, maar stiekem vind ik deze best leuk. Hdet werd laatste in de halve finale. Per met Here We Go. Je prikt wel makkelijk door hun gedachten heen± We moeten een optimistisch liedje hebben met een refrein dat je meteen mee kunt zingen en dan doe jij een mohawk en trekken we glitterbroeken aan. We trekken het publiek erbij door make soms noise te roepen en doen de eerste stagedive in de eurovisiehistorie. Zo komen we vast in de finale. Niet dus.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Letland
7. Australie
8. Zweden
9. Cyprus
10. Portugal
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Polen
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Ierland
17, Estland
18. Slovenië
19. Kroatie
Letland heeft maar twee relevante inzendigen. En dat zijn My Star en Love Injected. Die zijn beide ook wel echt fantastisch en hadden mogen winnen in 2000 en 2015. Daarachter gaat het niveau best wel stevig naar beneden. Omdat de andere eurovisieveteranen die al gekozen hebben kies ik voor een guilty pleasure. . En die zijn er wel een paar. Cake to Bake vind ik leuk. Maar die had ik vorig jaar al. Samantha Tina was een beetje een trainwreck maar had van mij de finale wel mogen halen. Maar ik kies voor een nummer dat volgens mij verder vrijwel niemand goed vind, nou is goed ook wel een groot woord, maar stiekem vind ik deze best leuk. Hdet werd laatste in de halve finale. Per met Here We Go. Je prikt wel makkelijk door hun gedachten heen± We moeten een optimistisch liedje hebben met een refrein dat je meteen mee kunt zingen en dan doe jij een mohawk en trekken we glitterbroeken aan. We trekken het publiek erbij door make soms noise te roepen en doen de eerste stagedive in de eurovisiehistorie. Zo komen we vast in de finale. Niet dus.
0
geplaatst: 5 april 2025, 09:55 uur
21. Oostenrijk
Eerste deelname: 1957
Aantal deelnamen: 56
Aantal gewonnen: 2
Hoogste positie: 1ste (1966, 2014)
Laagste positie: laatste (1957, 1961, 1962, 1979, 1984, 1988, 1991, 2012 HF, 2015)
JJ - Wasted Love
Als het aan de bookmakers ligt gaat het dit jaar tussen Zweden en Oostenrijk. Toen het nummer nog niet eens bekend was gingen er al geruchten dat Oostenrijk wel eens met iets groots zouden komen. De verwachtingen over JJ waren groot, want een operazanger. En nu zijn de nieuwe geluiden dat er iets gedaan wordt op het podium dat nooit eerder is vertoond. Maar ja, sinds de maanlanding van Joost hou ik een slag om de arm met dit soort berichten.
Klassiek en Eurovisie. Meestal geen gelukkige combinatie. Er zijn er genoeg die het geprobeerd hebben, vooraf als enorme favoriet werden beschouwd en waar het telkens tegenviel.
Ik denk dan ook dat we moeten afwachten wat de podiumpresentatie gaat zijn en of meneer het lekker kan overbrengen. Ik hoor genoeg mensen die zijn zang niet prettig vinden en ondanks dat het een geschoold zanger is moeten we maar afwachten hoe het live uitpakt. Ik blijf het namelijk roepen: velen klinken vals omdat de combinatie band en alleen live-zang niet altijd lekker uitpakt: je mist toch de natuurlijke flow tussen zanger en muzikanten.
We gaan het meemaken. Zelf was ik enorm onder de indruk toen ik dit nummer de eerste keer hoorde en dan vooral die omslag aan het einde. Inmiddels begin ik dit nummer een heel klein beetje beu te geraken, maar nog niet genoeg om het flink in mijn lijst te laten zakken. Mocht dit winnen dan vind ik dat voor Oostenrijk leuk (alweer Zweden is ook zo wat), maar ik moet het nog zien.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt als winnaar of minstens top 5.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Polen
11. Oekraïne
12. Letland
13. Portugal
14. Azerbeidzjan
15. Noorwegen
16. San Marino
17. Montenegro
18. Kroatië
19. Slovenië
20 . Ierland
21. Armenië
Mijn favoriet uit Oostenrijk:
Oostenrijk is ook geen favoriet Songfestivalland voor mij. Ach Conchita was wel leuk maar nog steeds geen favoriete winnaar (die mag een ander dus posten). Het jaar erna ging The Makemakes compleet onderuit en dat als gastland. Waarom? Ik snap het nog steeds niet. Ik vind het een leuk nummer.
Eerste deelname: 1957
Aantal deelnamen: 56
Aantal gewonnen: 2
Hoogste positie: 1ste (1966, 2014)
Laagste positie: laatste (1957, 1961, 1962, 1979, 1984, 1988, 1991, 2012 HF, 2015)
JJ - Wasted Love
Als het aan de bookmakers ligt gaat het dit jaar tussen Zweden en Oostenrijk. Toen het nummer nog niet eens bekend was gingen er al geruchten dat Oostenrijk wel eens met iets groots zouden komen. De verwachtingen over JJ waren groot, want een operazanger. En nu zijn de nieuwe geluiden dat er iets gedaan wordt op het podium dat nooit eerder is vertoond. Maar ja, sinds de maanlanding van Joost hou ik een slag om de arm met dit soort berichten.
Klassiek en Eurovisie. Meestal geen gelukkige combinatie. Er zijn er genoeg die het geprobeerd hebben, vooraf als enorme favoriet werden beschouwd en waar het telkens tegenviel.
Ik denk dan ook dat we moeten afwachten wat de podiumpresentatie gaat zijn en of meneer het lekker kan overbrengen. Ik hoor genoeg mensen die zijn zang niet prettig vinden en ondanks dat het een geschoold zanger is moeten we maar afwachten hoe het live uitpakt. Ik blijf het namelijk roepen: velen klinken vals omdat de combinatie band en alleen live-zang niet altijd lekker uitpakt: je mist toch de natuurlijke flow tussen zanger en muzikanten.
We gaan het meemaken. Zelf was ik enorm onder de indruk toen ik dit nummer de eerste keer hoorde en dan vooral die omslag aan het einde. Inmiddels begin ik dit nummer een heel klein beetje beu te geraken, maar nog niet genoeg om het flink in mijn lijst te laten zakken. Mocht dit winnen dan vind ik dat voor Oostenrijk leuk (alweer Zweden is ook zo wat), maar ik moet het nog zien.
Voorspelling: haalt de finale en eindigt als winnaar of minstens top 5.
Top 37:
1. Zweden
2. Oostenrijk
3. België
4. Nederland
5. IJsland
6. Albanië
7. Australië
8. Cyprus
9. Estland
10. Polen
11. Oekraïne
12. Letland
13. Portugal
14. Azerbeidzjan
15. Noorwegen
16. San Marino
17. Montenegro
18. Kroatië
19. Slovenië
20 . Ierland
21. Armenië
Mijn favoriet uit Oostenrijk:
Oostenrijk is ook geen favoriet Songfestivalland voor mij. Ach Conchita was wel leuk maar nog steeds geen favoriete winnaar (die mag een ander dus posten). Het jaar erna ging The Makemakes compleet onderuit en dat als gastland. Waarom? Ik snap het nog steeds niet. Ik vind het een leuk nummer.
0
geplaatst: 5 april 2025, 09:58 uur
Armenie is dit jaar de weg echt compleet kwijt en komt met een echt vreselijke inzending. Waarin een man die niet kan zingen wat onverstaanbare dingen schreewt. Uitstraling heeft hij ook niet en dansen doet hij ook al niet. Ik geloof dat ik zelfs Kroatie beter vind. Gaat de finale niet halen en als het dat wel zou doen ga ik huilen. Ik vraag me af of we hier niet het slechtste van dit decennium te pakken hebben. Zo een die in compilaties uitkomt met slechte eurovisie/inzendingen.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Letland
7. Australie
8. Zweden
9. Cyprus
10. Portugal
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Polen
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Ierland
17, Estland
18. Slovenië
19. Kroatie
20. Armeniè
Ook qua Armenie zijn al goed inzendingen genoemd. Aram MP3 had wel de slechtste artiestennaam allertijden. Qele Qele is een van de beste zeroes bangers. Armenie is niet altijd goed, maar een keer in de paar jaar komen ze met een inzending die ik prima vind. Langzaam aan het uitgroeien tot mijn favoriete Armeense inzending is Jako van Ladaniva van vorig jaar.
1. Albanie
2. IJsland
3. Oekraine
4. Belgie
5. Nederland
6. Letland
7. Australie
8. Zweden
9. Cyprus
10. Portugal
11. Noorwegen
12. San Marino
13. Polen
14. Montenegro
15. Azerbeidzjan
16. Ierland
17, Estland
18. Slovenië
19. Kroatie
20. Armeniè
Ook qua Armenie zijn al goed inzendingen genoemd. Aram MP3 had wel de slechtste artiestennaam allertijden. Qele Qele is een van de beste zeroes bangers. Armenie is niet altijd goed, maar een keer in de paar jaar komen ze met een inzending die ik prima vind. Langzaam aan het uitgroeien tot mijn favoriete Armeense inzending is Jako van Ladaniva van vorig jaar.
0
geplaatst: 5 april 2025, 11:34 uur
Oostenrijk:
Ik snap wel dat dit een van de grote favorieten is om dit festival te winnen. Dit is zo'n inzending die het heel goed gaat doen bij de jury's en genoeg stemmen van het publiek gaat krijgen om echt mee te doen. In die zin is het nummer een beetje vergelijkbaar met The Code. Maar goed, over het nummer zelf: De operazang klinkt natuurlijk indrukwekkend als ik op de studioversie afga en zeker de uithaal aan het eind is iets waar we straks op moeten gaan letten in Basel.
De opbouw van het nummer is erg goed, maar ik moest er even inkomen. Tegen de tijd dat het refrein voor de eerste keer aan bod kwam lag de dramatiek zo dik erbovenop dat het me bijna irriteerde. Dan komt de schwung er wat in: de instrumentatie wordt grootser en we werken toe naar een climax. Prima. Maar dan: de elektronische ommezwaai gecombineerd met de versnelling. Geweldig gedaan. De overgang is zowat door een ringetje te halen en dit is waar Wasted Love zich duidelijk afscheidt van het gros van de inzendingen, naar mijn mening. Hele goede inzending, die terecht de favorietenrol bestempeld krijgt. Mijn favoriet is dit niet (daarvoor vindt ik Zweden te leuk en België te lekker), maar als JJ in mei de verwachtingen kan waarmaken, dan gaat dit een hele gevaarlijke klant worden voor de winst.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Montenegro
14. Azerbeidzjan
15. Estland
16. Noorwegen
17. Polen
18. Armenië
19. Ierland
20. Kroatië
21. Slovenië
Ik snap wel dat dit een van de grote favorieten is om dit festival te winnen. Dit is zo'n inzending die het heel goed gaat doen bij de jury's en genoeg stemmen van het publiek gaat krijgen om echt mee te doen. In die zin is het nummer een beetje vergelijkbaar met The Code. Maar goed, over het nummer zelf: De operazang klinkt natuurlijk indrukwekkend als ik op de studioversie afga en zeker de uithaal aan het eind is iets waar we straks op moeten gaan letten in Basel.
De opbouw van het nummer is erg goed, maar ik moest er even inkomen. Tegen de tijd dat het refrein voor de eerste keer aan bod kwam lag de dramatiek zo dik erbovenop dat het me bijna irriteerde. Dan komt de schwung er wat in: de instrumentatie wordt grootser en we werken toe naar een climax. Prima. Maar dan: de elektronische ommezwaai gecombineerd met de versnelling. Geweldig gedaan. De overgang is zowat door een ringetje te halen en dit is waar Wasted Love zich duidelijk afscheidt van het gros van de inzendingen, naar mijn mening. Hele goede inzending, die terecht de favorietenrol bestempeld krijgt. Mijn favoriet is dit niet (daarvoor vindt ik Zweden te leuk en België te lekker), maar als JJ in mei de verwachtingen kan waarmaken, dan gaat dit een hele gevaarlijke klant worden voor de winst.
1. Zweden
2. België
3. Oostenrijk
4. Albanië
5. Nederland
6. IJsland
7. Cyprus
8. Australië
9. Oekraïne
10. San Marino
11. Portugal
12. Letland
13. Montenegro
14. Azerbeidzjan
15. Estland
16. Noorwegen
17. Polen
18. Armenië
19. Ierland
20. Kroatië
21. Slovenië
1
geplaatst: 5 april 2025, 11:43 uur
Ierland
Ik weet dat het geen geweldig liedje is, maar ik zet het bijna iedere dag wel een keer op. Ik word er vrolijk van. Ik laat een grondige analyse achterwege, want die verpest waarschijnlijk mijn waardering voor deze inzending. Ik hoop dat ik nog serieus genomen word na deze bekentenis.
Letland
Eén van de meest interessante inzendingen dit jaar en misschien ook wel één van de mooiste. Ik ben erg benieuwd of een dergelijk nummer gaat werken bij zowel de jury als de mensen thuis. Het is geen nummer voor ieder moment. Ik moet ervoor in de stemming zijn.
Armenië
Ik kan er in ieder geval om lachen. Ik ben er nog niet uit of PARG een serieuze deelnemer is die hoopt dat zijn muziek gewaardeerd wordt, of dat dit een soort parodie op een bepaald type songfestivalnummers is. Ik weet dus ook niet of ik hem aan het uitlachen ben of dat ik om hem lach. Ik denk toch het laatste, want ik kan me niet voorstellen dat er in Armenië anders iemand zou zijn die akkoord gaat met deze inzending.
Oostenrijk
Het nummer zit prima in elkaar en de zang is indrukwekkend, maar het is wel heel erg dramatisch en kitscherig. Ik krijg er kippenvel van, maar niet op een goede manier. De twist aan het eind redt het nummer voor mij nog een beetje.
1. Ierland
2. Letland
3. Albanië
4. Portugal
5. Oekraïne
6. Nederland
7. Zweden
8. Montenegro
9. Oostenrijk
10. Polen
11. Noorwegen
12. Azerbeidzjan
13. Cyprus
14. België
15. IJsland
16. Australië
17. Armenië
18. Estland
19. San Marino
20. Slovenië
21. Kroatië
Ik weet dat het geen geweldig liedje is, maar ik zet het bijna iedere dag wel een keer op. Ik word er vrolijk van. Ik laat een grondige analyse achterwege, want die verpest waarschijnlijk mijn waardering voor deze inzending. Ik hoop dat ik nog serieus genomen word na deze bekentenis.
Letland
Eén van de meest interessante inzendingen dit jaar en misschien ook wel één van de mooiste. Ik ben erg benieuwd of een dergelijk nummer gaat werken bij zowel de jury als de mensen thuis. Het is geen nummer voor ieder moment. Ik moet ervoor in de stemming zijn.
Armenië
Ik kan er in ieder geval om lachen. Ik ben er nog niet uit of PARG een serieuze deelnemer is die hoopt dat zijn muziek gewaardeerd wordt, of dat dit een soort parodie op een bepaald type songfestivalnummers is. Ik weet dus ook niet of ik hem aan het uitlachen ben of dat ik om hem lach. Ik denk toch het laatste, want ik kan me niet voorstellen dat er in Armenië anders iemand zou zijn die akkoord gaat met deze inzending.
Oostenrijk
Het nummer zit prima in elkaar en de zang is indrukwekkend, maar het is wel heel erg dramatisch en kitscherig. Ik krijg er kippenvel van, maar niet op een goede manier. De twist aan het eind redt het nummer voor mij nog een beetje.
1. Ierland
2. Letland
3. Albanië
4. Portugal
5. Oekraïne
6. Nederland
7. Zweden
8. Montenegro
9. Oostenrijk
10. Polen
11. Noorwegen
12. Azerbeidzjan
13. Cyprus
14. België
15. IJsland
16. Australië
17. Armenië
18. Estland
19. San Marino
20. Slovenië
21. Kroatië
1
geplaatst: 5 april 2025, 12:02 uur
O jee, ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met de Armeense inzending. Want aan de ene kant vind ik dit nummer echt hemeltergend slecht - de kwalificatie "dronkemansgelal" die hierboven werd genoemd is meer dan terecht -, maar aan de andere kant vind ik het ook gewoon heel erg grappig: die uitspraak, die gekke uithalen, dat lachje, die stoerdoenerij. Mijn vrouw noemt dit altijd het parfumliedje, want je zou er met AI zó een parfumreclame bij kunnen genereren.
** / *** (afhankelijk van mijn bui)
1. Zweden
2. Letland
3. Albanië
4. IJsland
5. San Marino
6. Slovenië
7. Azerbeidzjan
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Estland
14. Montenegro
15. Armenië
16. Cyprus
17. Polen
18. België
19. Ierland
37. Kroatië
** / *** (afhankelijk van mijn bui)
1. Zweden
2. Letland
3. Albanië
4. IJsland
5. San Marino
6. Slovenië
7. Azerbeidzjan
8. Oekraïne
9. Portugal
10. Nederland
11. Australië
12. Noorwegen
13. Estland
14. Montenegro
15. Armenië
16. Cyprus
17. Polen
18. België
19. Ierland
37. Kroatië
0
geplaatst: 5 april 2025, 12:21 uur
Ik kan er moeilijk omheen: Oostenrijk is fenomenaal dit jaar. De stem van JJ is natuurlijk prachtig en verkoopt de emotie van het nummer voor de volle 100% (al kan ik me voorstellen dat niet iedereen ervan houdt). Maar het zijn de laatste 30 seconden die Wasted Love van een sterke ballad met een countertenorgimmick tillen naar een potentiële winnaar: het is even alsof je getransporteerd wordt naar een ander universum, zo groot(s) en tegelijkertijd vlekkeloos is die overgang. Het zou me verbazen als dit niet het gros van de jurypunten opeet, en ik denk dat het het publiek er ook goed mee uit de voeten kan.
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. IJsland
7. Slovenië
8. Azerbeidzjan
9. Oekraïne
10. Portugal
11. Nederland
12. Australië
13. Noorwegen
14. Estland
15. Montenegro
16. Armenië
17. Cyprus
18. Polen
19. België
20. Ierland
37. Kroatië
1. Oostenrijk
2. Zweden
3. Letland
4. Albanië
5. San Marino
6. IJsland
7. Slovenië
8. Azerbeidzjan
9. Oekraïne
10. Portugal
11. Nederland
12. Australië
13. Noorwegen
14. Estland
15. Montenegro
16. Armenië
17. Cyprus
18. Polen
19. België
20. Ierland
37. Kroatië
0
Onweerwolf
geplaatst: 5 april 2025, 14:46 uur
Oostenrijk
Ja, de Oostenrijkse inzending is absoluut een kanshebber. Erg goed en origineel nummer met een getalenteerde zanger. Al hebben we nog geen live versie van hem kunnen zien maar ik vermoed dat dat wel goed zit. Dit was ook het enige nummer van alle 37 waarbij ik al tijdens de eerste luisterbeurt opveerde en dat is bij mij vaak een goede indicatie. Ik moet wel zeggen dat ik het ook weer niet een top 10 aller tijden nummer vind dus wat dat betreft is dit ESC geen uitblinker maar ik denk wel het beste nummer van dit jaar. Wel lijkt het nogal wat op de Zwitserse winnaar van vorig jaar qua bombast en verder scoren opera/pop hybrides altijd slechter dan verwacht op het ESC. Dus dat zou de vreugde kunnen drukken maar ik heb het gevoel dat de moderne compositie dat kan opvangen. Vermoedelijke winnaar.
01. Oostenrijk
02. België
03. Estland
04. San Marino
05. Australië
06. Portugal
07. Nederland
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Albanië
11. Cyprus
12. Slovenië
13. IJsland
14. Zweden
15. Letland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Polen
19. Kroatië
20. Montenegro
21. Armenië
Oostenrijk heeft een heel reeks toffe inzendingen. Springtime (1978) & Udo Jürgens (1966) vind ik fantastisch. Ook Thomas Forstner (1989), Trackshittaz (2012), Teya & Salena (2023), Schmetterlinge (1977), Kaleen (2024) & Natália Kelly (2013) zijn geweldig. En dan hebben ze nog wel een reeks prima inzendingen.
Favoriet is echter natuurlijk de beste winnaar van de afgelopen bijna 60 jaar:
Ik post opzettelijk de semi-final performance omdat Wurst vooraf niet eens top 10 stond bij bookmakers en fans en alleen maar werd uitgelachen en met haar verbluffende halve finale optreden iedereen de mond snoerde. Ze kwam, zag en overwon en de finale bleek een formaliteit. Een Eurovisie monument.
Ja, de Oostenrijkse inzending is absoluut een kanshebber. Erg goed en origineel nummer met een getalenteerde zanger. Al hebben we nog geen live versie van hem kunnen zien maar ik vermoed dat dat wel goed zit. Dit was ook het enige nummer van alle 37 waarbij ik al tijdens de eerste luisterbeurt opveerde en dat is bij mij vaak een goede indicatie. Ik moet wel zeggen dat ik het ook weer niet een top 10 aller tijden nummer vind dus wat dat betreft is dit ESC geen uitblinker maar ik denk wel het beste nummer van dit jaar. Wel lijkt het nogal wat op de Zwitserse winnaar van vorig jaar qua bombast en verder scoren opera/pop hybrides altijd slechter dan verwacht op het ESC. Dus dat zou de vreugde kunnen drukken maar ik heb het gevoel dat de moderne compositie dat kan opvangen. Vermoedelijke winnaar.
01. Oostenrijk
02. België
03. Estland
04. San Marino
05. Australië
06. Portugal
07. Nederland
08. Ierland
09. Oekraïne
10. Albanië
11. Cyprus
12. Slovenië
13. IJsland
14. Zweden
15. Letland
16. Noorwegen
17. Azerbeidzjan
18. Polen
19. Kroatië
20. Montenegro
21. Armenië
Oostenrijk heeft een heel reeks toffe inzendingen. Springtime (1978) & Udo Jürgens (1966) vind ik fantastisch. Ook Thomas Forstner (1989), Trackshittaz (2012), Teya & Salena (2023), Schmetterlinge (1977), Kaleen (2024) & Natália Kelly (2013) zijn geweldig. En dan hebben ze nog wel een reeks prima inzendingen.
Favoriet is echter natuurlijk de beste winnaar van de afgelopen bijna 60 jaar:
Ik post opzettelijk de semi-final performance omdat Wurst vooraf niet eens top 10 stond bij bookmakers en fans en alleen maar werd uitgelachen en met haar verbluffende halve finale optreden iedereen de mond snoerde. Ze kwam, zag en overwon en de finale bleek een formaliteit. Een Eurovisie monument.

* denotes required fields.