MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Gretz schreef:
(quote)

Ja, omdat beide personen er nul belang bij hebben om de gebeurtenissen uit hun dikke duim te zuigen.

Gaat gewoon om kijkcijfers en Eurovisie is een hot item, dus daar wil ie graag wat over zeggen.
Als het later toch niet helemaal klopte, is dat echt zo weer vergeten hoor.

Arrie schreef:

Als het later toch niet helemaal klopte, is dat echt zo weer vergeten hoor.

Een beetje zoals heel dit topic dus

Rudi S schreef:
(quote)

Een beetje zoals heel dit topic dus

Ik loop de hele tijd bullshit rond te spuien, niemand die het doorheeft

Normaal waren we nou aan de pauze begonnen met af en toe een post van mijzelf, Onweerwolf of aERodynamIC over hoe songfestivalnummers het in de hitlijsten doen, nieuwtjes over de stad waar het volgend jaar gehouden wordt, welke landen meedoen en afhaken of het Junior Songfestival. En als dat laatste geweest is worden doorgaans de eerste nieuwe inzendingen bekend en beginnen we weer,

Onweerwolf
Gretz schreef:

Albert Verlinde deed zijn verhaal bij Vandaag Inside. Daar kijken ruim 1 miljoen mensen naar. Als ie daar dingen gaat beweren die achteraf totaal niet blijken te kloppen dan slaat hij een enorm modderfiguur. Dus je kunt er met gewoon gezond verstand echt wel vanuit gaan dat zijn bron te vertrouwen is.

Ik ga helemaal nergens vanuit en zeker niet van dingen die Albert Verlinde meldt. Waarom zou ik?

Ik vind dit wel een interessant nieuwtje. Wat de Joost Klein-rel is bepaald niet het enige en als het vrij invloedrijke Noorwegen nu ook al gaat mopperen (en dan op een hoger niveau dan de band zelf) dan zou EBU weleens gedwongen naar zichzelf moeten kijken. En is het niet gewoon volle kracht vooruit en foei stoute delegaties die de regels overtraden:

Norway's HoD Stig Karlsen addresses Eurovision 2024 scandals - wiwibloggs.com

Het is een vrij summiere verklaring van de advocaat en dat kan waarschijnlijk niet anders. Maar meer nieuws dan wat een roddeljournalist in Aftonbladet las.

Dus Albert Verlinde is een gerenommeerd onderzoeksjournalist en als er één programma is waar je een modderfiguur slaat als je met feitelijk onjuiste informatie komt is het Vandaag Inside wel. Je leert wat bij op een dag als vandaag

Onweerwolf
Ik dacht eerst dat het een ander programma was met een vergelijkbare naam maar Vandaag Inside is gewoon de 'show' met Johan "ik verkracht slapende vrouwen met een kaars" D. Wat mij betreft is iedereen die aan dat programma meewerkt permanent gediskwalificeerd.

Het topic krijgt wel een heel hoog RTL Boulevard-gehalte ineens. Misschien dat we de riool-/campingjournalistiek er buiten kunnen houden?

Onweerwolf
herman schreef:
Het topic krijgt wel een heel hoog RTL Boulevard-gehalte ineens. Misschien dat we de riool-/campingjournalistiek er buiten kunnen houden?

Nee joh, dat is een vooroordeel.

Suggereren jullie nou dat Albert Verlinde geen topjournalist is??

Kijk eens op plek 37:

Official Singles Chart Top 40 | Official Charts - officialcharts.com

Een Nederlandstalig nummer in de Britse top 40, dat lijkt me wel uniek.

Volgens mij is dat de eerste keer ooit zelfs. Sowieso is het tamelijk zeldzaam dat er niet-engelstalige nummers in de UK top 40 staan.

De standen in de Nederlandse top 40. Europapa is terug op 1.
1(7) Europapa Joost
37(--) The Code Nemo
en in de tipparade:
15 (21) Rim Tim Dagi Dim Baby Lasagna
27 (--) Mon Amour Slimane
De nieuwe Loreen staat op 26 in de tiplijst. Nemo sloeg de tipparade over.

En dan de singles top 100:
1(3) Europapa Joost
13 (--) The Code Nemo
41 (--) Rim Tim Dagi Dim Baby Lasagna
53 (--) Mon Amour Slimane
63 (--) La Noia Angelina Mango
68 (--) Teresa & Maria Alyona Alyona & Jerry Hell
75 (--) Unforgettable Marcus & Martinus
86 (--) Doomsday Blue Bambie Thug
En in het tiplijstje:
6 (--) Jako Ladaniva
8 (--) Zari Marina Sati
9 (--) Hurricane Eden Golan
15 (--) We Will Rave Kaleen
29 (--) Always on the Run Isaak

Wat hier opvalt is dat het nummer dat 12 punten van onze televote kreeg slechts tiende in deze streamingcijfers is. U weet wel waarom.

Om bij het songfestival te blijven, Käärijä cha cha cha
was bv destijds ook een grote hit in de UK.

Cha Cha Cha haalde zelfs de top 10 in de UK. Dat lijkt dit jaar geen enkel nummer te lukken.

Ook opvallend is dat Olly Alexanders nummer niet erg succesvol is in de UK. Verder dan nummer 42 is het nooit gekomen. Officieel lager dan Joost dus. Terwijl het zo'n grote naam is. Dizzy en zijn eurovisiedeelname waren bedoeld als de lancering van zijn solocarriere onder eigen naam, maar dat is simpelweg mislukt. Met een laatste plaats en 0 punten bij de televote en een 18e plek in totaal. Het nummer ontbreekt ook totaal in de rij nummers die in de Nederlandse single top 100 en het lijstje eronder staan. Het optreden was vocaal een van de minste optredens van dit jaar en de staging was overdone. Het nummer vond ik nog wel leuk, maar heeft uiteindelijk te weinig identiteit. De grootste Years & Years hits zijn ook al een tijdje geleden, maar de laatste keer dat een nummer van ze hoger kwam dan Dizzy nu was in 2021. Dat is nog best vers.

Weer eens een reminder dat grote naam zijn op Eurovisie lang niet altijd een voordeel is.

Bestond vorig jaar bijna de helft van de UK top 10 niet uit Eurosongnummers vlak na het Songfestival? Flinke terugval dit jaar, zou de boycot er voor iets tussen zitten?

Heb ook het idee dat Olly Alexander de paar echt goede liedjes die hij in zich had 10 jaar geleden al heeft geschreven. Ik vond dit nummer ook wel erg gezichtsloos uiteindelijk. Hopelijk dat de VK zich weer wat kan gaan herpakken, want in de jaren '90 hadden ze wel diverse leuke deelnemers. De laatste 20 jaar is alleen Sam Ryder in de top 20 geëindigd en ik denk dat ze de helft van de edities sowieso de finale niet hadden gehaald als ze geen onderdeel van de Big Five waren geweest.

ArthurDZ schreef:
Bestond vorig jaar bijna de helft van de UK top 10 niet uit Eurosongnummers vlak na het Songfestival? Flinke terugval dit jaar, zou de boycot er voor iets tussen zitten?

Vorig jaar was het in de UK, dan is er extra veel belangstelling. Was hier in 2021 ook. Vorig jaar was de outlier,

starbright boy schreef:
(quote)

Vorig jaar was het in de UK, dan is er extra veel belangstelling. Was hier in 2021 ook. Vorig jaar was de outlier,

Oh ja, dat zal het wel zijn inderdaad!

Hier een interessante recap over afgelopen week:

Inmiddels zijn we zo ver dat Israël heeft toegegeven naast de intense reclamecampagne (zelfs op Times Square en ook, al deden ze dat vaker, spotjes op Youtube) ook hun goed gezinde veelal rechtse politici te hebben opgedragen hun achterban op te roepen om vooral 20x op Israel te stemmen. We wisten al dat Wilders alles deed wat de regering Netanyahu wil, maar we weten dat nu ook van Caroline van der Plas. Ben benieuwd of daar ook geld mee gemoeid was.

De afgelopen jaren was er meer gedoe over de jury (en dat kan nog steeds veel beter) maar dit jaar moet het gedoe over de televote gaan.

Hoera. Op weg naar de grootste hit van het jaar? Sowieso dat Europapa de hoogste nieuwe binnenkomer in de Top 2000 gaat zijn Europapa van Joost Klein hoog in Europese hitlijsten - nos.nl

Ook aardig. Zo klonk onze winnaar zes jaar terug. Hiphop in het reto-romaans.

En nog langer terug (9 jaar) in een talentenjacht.

Het begon dus met het rappen. De andere genres uit The Code kwamen later.

starbright boy schreef:
Ook aardig. Zo klonk onze winnaar zes jaar terug. Hiphop in het reto-romaans.

(embed)

Leuk nummertje.

Maar dit is niet in het Reto-Romaans. Dat is een taal die nauwelijks nog gesproken wordt in Zwitserland, enkel een beetje in het oosten van dat land. Aangezien Nemo daar niet vandaan komt, lijkt het me ook sterk dat hij in die taal zingt.

Dit is gewoon in het Zwitserduits. Hoewel het verwant is aan het Duits, is het voor niet-Zwitsers bijna onmogelijk om te volgen. Sorry voor mijn cursus taalvarianten in Zwitserland, maar als je daar vaak vroeger bent geweest weet je dat soort dingen.

MRDammann

I stand corrected. Ik heb dat dan altijd door elkaar gehaald.

Europapa staat als enige Eurovisie nummer nog steeds in de global Spotify top 50. Niet slecht.

Wat ik heel opmerkelijk vind is dat het zo populair is in de Baltische staten en dat geldt vaker voor Nederlandse inzendingen. We krijgen vaak punten van ze.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:38 uur

geplaatst: vandaag om 17:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.