MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
In de laatste aflevering van De Machine hoorde ik goede duiding van GJ Kooijman (een bekende naam onder de vaste ESF-volgers) over alles wat er achter de schermen gebeurde (in het algemeen; niet specifiek over Joost-gate) https://open.spotify.com/episode/2FhIwFrcPAEikPjoDT1m1I?si=Xm5tMMyRTv2jlDrhnuOelw

Uiteindelijk is Joost Klein de winnaar van het ESF. Door zijn schorsing in de finale kan hij zich in de slachtofferrol kruipen waardoor zijn populariteit stijgt.

Dat lijkt me een beetje cynisch, van die slachtofferrol. Voordat hij gediskwalificeerd werd was Europapa ook al een van de best scorende nummers in de hitlijsten en in de halve finale werd hij vlak achter Israël tweede, dus ik denk dat hij gewoon zo populair is omdat mensen het een leuk liedje vinden

Hij heeft nog niets van zich laten horen. Dan wijs je hem die rol voetstoots toe. Klein lijkt me trouwens ook geen slachtofferstype, eerder is het een zeer fortuinlijke samenloop der omstandigheden.

starbright boy schreef:
Inmiddels zijn we zo ver dat Israël heeft toegegeven naast de intense reclamecampagne (zelfs op Times Square en ook, al deden ze dat vaker, spotjes op Youtube) ook hun goed gezinde veelal rechtse politici te hebben opgedragen hun achterban op te roepen om vooral 20x op Israel te stemmen. We wisten al dat Wilders alles deed wat de regering Netanyahu wil, maar we weten dat nu ook van Caroline van der Plas. Ben benieuwd of daar ook geld mee gemoeid was.

De afgelopen jaren was er meer gedoe over de jury (en dat kan nog steeds veel beter) maar dit jaar moet het gedoe over de televote gaan.

Ja , want als 'het volk' gaat stemmen, gaat het pas echt mis...

Wat een doordraverij. Het blijft duidelijk dat muziek nooit een wedstrijd kan zijn. Daaom kan en moet je niet naar jury's of volk gaan kijken als de uitslag je (bijna) niet bevalt. Ook niet als die je wel bevalt.
En wat is er mis met een beetje reclame maken voor jezelf?

Onweerwolf
Hij schijnt 45.000 Euro per 45 minuten te vragen volgens een booking website.

Damn.

Maar dan word je wel verwend met Europapa.

Onweerwolf schreef:
Hij schijnt 45.000 Euro per 45 minuten te vragen volgens een booking website.

Damn.

Dat valt me nog wel mee eigenlijk. Denk dat een Goldband voor hun optreden op Lowlands wel veel meer vraagt

Is dat dan inclusief of exclusief de coke?

Onweerwolf
Dat was 3 jaar geleden.

Vorig jaar pas, maar dit begint off-topic te raken, dus terug naar Joost. Vanavond speelt Joost zijn eerste optreden na het Songfestival op een festival in Enschede. Nog overwogen om heen te gaan, want lekker in de buurt, tot ik de rest van de festival-line-up zag

Onweerwolf
De cokesnuivers van Maneskin wonnen in 2021. Is totaal niet offtopic.

Oh haha, ik denk dat Edwynn verwees naar een ander coke-moment. Måneskin gebruikte trouwens niet echt coke

Onweerwolf
SanderT schreef:
Oh haha, ik denk dat Edwynn verwees naar een ander coke-moment. Måneskin gebruikte trouwens niet echt coke

Goldband is wel intens kut maar ik wist niet dat dat door drugsgebruik kwam. Ik dacht dat die lui gewoon geen talent hadden.

Waar dacht je dan dat "nog een laatste witte was" precies over ging?

Onweerwolf
Ik heb geen aandacht besteed aan de tekst de enige keer dat ik het nummer heb gehoord.

Joost is er weer hoor, over camera's gesproken

https://postimg.cc/H8twvjmT

DPG Media Privacy Gate - ad.nl

En dan de show afsluiten met The Winner Takes it All

Iemand dit filmpje al gezien? Blijkbaar kort voor het incident (hier was ie duidelijk in een goede bui):

Onweerwolf
Ik begin inmiddels wel een beetje Joost-moe te worden eigenlijk.

Onweerwolf schreef:
Ik begin inmiddels wel een beetje Joost-moe te worden eigenlijk.

Ik vind dit disproportioneel het staat in geen enkele verhouding tot de aandacht die hij krijgt.

Eurovision Song Contest 2024 breaks new records as hundreds of millions watch, listen and engage on TV and digital platforms | EBU

De EBU is erg blij met zichzelf... de reden van de vele posts is natuurlijk niet relevant.

Ze gummen Joost overal weg. Als ze dan zo stoer zijn dan moeten ze zijn video's ook van hun platform verwijderen. Scheelt ze gelijk wat views. Dat doen ze dan weer niet.

Onweerwolf
Ik zit op de camping van een metal festival en naast mij campeert een unit Brazilianen en die draaien gewoon Europapa op hun oversized camping speaker installatie. Joost heeft blijkbaar echt indruk gemaakt.

Op de internationale school van Ljubljana is het ook Europapa dat het meest is blijven hangen.

Six countries were set to withdraw from Eurovision final 25 minutes before show - wiwibloggs.com

Een Noorse krant dat het er 25 minuten voor de finale nog op leek dat 6 landen zich zouden terugtrekken.

De zes landen waarom het ging waren Zwitserland, Noorwegen, Griekenland, Ierland, de UK en Portugal. De belangrijkste reden was dat de landen het gevoel hadden in een pro~Israelische propagandashow te zitten en ook allemaal klachten hadden over het gedrag van de Israelische delegatie.

De Griekse zender ontkent dat ze van plan waren zich terug te trekken, maar dus niet dat ze ook felle kritiek hadden en onderdeel waren van het crisisoverleg.

Als, dan, mits, maar.... van die moeilijk zittende keutels en er dan achteraf interessant over doen. Had het dan gewoon gedaan of zanik achteraf niet om nog een beetje stoer te doen.
Net als dat NL artiesten nu ineens roepen dat de sfeer in hun jaar ook niet goed was. Me too, me too. Vermoeiend.

Ik vind het juist goed dat men zich steeds meer begint uit te spreken. Alsof het zo makkelijk is om je terug te trekken. Dit soort dingen voeden echter wel de broodnodige discussie over hoe het er op Eurovisie aan toe gaat achter de schermen.

aERodynamIC schreef:
Als, dan, mits, maar.... van die moeilijk zittende keutels en er dan achteraf interessant over doen. Had het dan gewoon gedaan of zanik achteraf niet om nog een beetje stoer te doen.
Net als dat NL artiesten nu ineens roepen dat de sfeer in hun jaar ook niet goed was. Me too, me too. Vermoeiend.

Achteraf interessant doen de landen niet. De krant baseert dit namelijk niet op verklaringen van de landen zelf, maar op verhalen van mensen die dicht bij het vuur zaten. Geen van de landen (behalve de Noren zelf een klein beetje) heeft dit achteraf verklaard. De landen zelf zwijgen (wat wellicht onderdeel is van een compromis dat waarschijnlijk is gesloten, maar dat is gissen). Alleen Griekenland gaf een reactie en die ontkennen het deels.

Arrie schreef:
Ik vind het juist goed dat men zich steeds meer begint uit te spreken. Alsof het zo makkelijk is om je terug te trekken. Dit soort dingen voeden echter wel de broodnodige discussie over hoe het er op Eurovisie aan toe gaat achter de schermen.

Hier ben ik het wel mee eens. Om dingen goed te maken moet nu wat mij betreft zoveel mogelijk out in the open. Het festival kan niet nog een paar jaar zo'n shitshow als dit jaar aan en blijkbaar is dit de optelsom van problemen die er al langer waren en tot nu toe alleen maar toegedekt werden. Door de EBU en delegaties.

starbright boy schreef:
Six countries were set to withdraw from Eurovision final 25 minutes before show - wiwibloggs.com

Een Noorse krant dat het er 25 minuten voor de finale nog op leek dat 6 landen zich zouden terugtrekken.

De zes landen waarom het ging waren Zwitserland, Noorwegen, Griekenland, Ierland, de UK en Portugal. De belangrijkste reden was dat de landen het gevoel hadden in een pro~Israelische propagandashow te zitten en ook allemaal klachten hadden over het gedrag van de Israelische delegatie.

De Griekse zender ontkent dat ze van plan waren zich terug te trekken, maar dus niet dat ze ook felle kritiek hadden en onderdeel waren van het crisisoverleg.

Over het gedrag van de Israëlische delegatie kan ik niks zeggen, want daar was ik niet bij. Maar "het gevoel in een pro-Israëlische propagandashow te zitten", dat is voor mijn gevoel toch niet helemaal terecht. Dat land heeft dit jaar geen voorkeursbehandeling gekregen ten opzichte van elk ander deelnemend land. Het feit dat de regels verbieden om anti-Israëlretoriek te spuien (omdat politieke uitlatingen an sich niet toegestaan zijn), maakt de show nog niet pro-Israël. Ik krijg er de indruk van dat de anti-Israëlische lens van de delegaties in kwestie hun perspectief verstoort.

Karl

Ook dat kun je niet zeggen. Een van de redenen die door de bronnen van het artikel worden genoemd is dat Israel in hun gedrag met heel veel zaken wegkwam waar andere delegaties niet mee waren weggekomen. Daarbij komt nog dat in de uitzending boegeroep rondom Israel door het publiek met techniek is weggefilterd door het te overstemmen met vooraf opgenomen applaus. Ook dat is op zijn minst bedenkelijk. Ironisch genoeg deden ze dat niet bij het boegeroep bij eurovisiebaas Martin Osterdahl omdat dat voor de organisatie volkomen onverwacht kwam. Ze hadden niet door hoe groot de woede bij de eurovisiefans was. Maar goed, de kijker mag dus blijkbaar niet weten hoe het publiek in de zaal reageert. Verder is Israels lied twee keer afgekeurd omdat het te politiek was. In het geval van Wit Rusland in 2021 was twee keer afkeuren genoeg om het land te diskwalificeren. (Daarna werd het land geschorst als EBU-lid en kon het helemaal niet meer meedoen). Israel kreeg echter nog een derde kans. Ook dat duidt op een voorkeursbehandeling.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:49 uur

geplaatst: vandaag om 07:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.