MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Of het wegfilteren van het boegeroep op een voorkeursbehandeling wijst, daar kun je nog over twisten. Ik heb geen idee of er een vergelijkbare casus is waarbij dat niet werd gedaan? In elk geval, ik vind het verdedigbaar zo'n filter erop te zetten (of in elk geval het geluid van het publiek naar achteren te mixen) om ervoor te zorgen dat de mensen thuis in elk geval het liedje kunnen luisteren. Het afspelen van vooraf opgenomen applaus vind ik daarentegen niet verdedigbaar.

Verder had ik in mijn hoofd dat het nummer van Israël één keer afgekeurd was, maar dat zal ik me verkeerd herinneren dan. Wat dat betreft neem ik mijn woorden terug.

Dat wegfilteren is niet eerder gedaan. Er zijn twee momenten van het soort dat de EBU dit jaar met man en macht wilde voorkomen. Met name in 2015 was er boegeroep bij de Russische inzending. Dat was ten tijde van de Russische inname van de Krim. Op de uitslag had dat geen negatieve invloed want Rusland werd dat jaar tweede. Maar Rusland was destijds best wel boos. In 2019 toonde de IJslandse inzending Palestijnse vlaggen tijdens de puntentelling. Dat heeft geleid tot een strenge controle dit jaar op vlaggen. Officieel was de regel dat alleen vlaggen van landen die deelnamen en pridevlaggen nog waren toegestaan. Maar dat leidde tot tamelijk absurde toestanden over in beslag genomen EU-vlaggen (er is gesuggereerd dat dit te maken had met Joost-gate, in eerdere jaren werden ze wel toegelaten) en de Zwitserse delegatie die een non-binary-vlag naar binnen moest smokkelen.

Ik denk dat ik vooral problemen heb met de term "pro-Israëlische propagandashow". In mijn beleving heeft de EBU geen propaganda gemaakt (of proberen te maken) voor Israël, maar hebben ze overgecorrigeerd in een poging politiek buiten de deur te houden. Je kunt daar je vraagtekens bij zetten, en terecht. Want het is wel duidelijk dat het contraproductief is in deze tijd te doen alsof je slechts een gezellig muziekfestijn bent zonder enige politieke lading.

starbright boy schreef:
In 2019 toonde de IJslandse inzending Palestijnse vlaggen tijdens de puntentelling. Dat heeft geleid tot een strenge controle dit jaar op vlaggen.

Ben het eens met Karl dat er dit jaar sprake was van - in mijn ogen overigens erg misplaatst - overcorrigerend gedrag tegenover Israël, onder het mom van 'Eurovisie is echt wel apolitiek', en niet zozeer van propaganda. Die editie in 2019, in Tel Aviv, dat vond ik wel een flink staaltje pro-Israëlische propaganda, met die neppe vibe van 'mensenrechten zijn zeg maar echt ons ding'.

dix
aERodynamIC schreef:
Net als dat NL artiesten nu ineens roepen dat de sfeer in hun jaar ook niet goed was.

Ik begreep dat S10 toen ook direct een klacht heeft ingediend. Dat ze daar pas nu mee naar buiten komt naar aanleiding van recente gebeurtenissen, is haar goed recht en echt geen 'achteraf zeuren'.

De laatste alinea van DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl :

Want ook al gaat het gezelschap aan tafel op 9 juni wel stemmen, uit plichtsbesef of omdat ze moeten, uiteindelijk leven de Europese verkiezingen onder de studenten niet erg. Het geloof dat de Brusselse politiek hun Griekse levens kan verbeteren, is op het terras van het universiteitscafé klein. Er is eigenlijk maar één Europees thema dat de jongeren, een paar dagen na het songfestival, tot gepassioneerde betogen vol stemverheffing weet te brengen: de in hun ogen volledig onterechte diskwalificatie van Joost Klein.

Van het verhaal van de Noorse krant blijft minder over. Ook Zwitserland en Portugal ontkennen overwogen te hebben zich terug te trekken. Het crisisoverleg vond wel plaats in elk geval. We weten van de Zwitserse delegatie wel dat dat niet van de delegatie kwam maar van Nemo zelf die zijn beklag deed over de gang van zaken backstage.

In Nederland is The Code geen grote hit geworden en na twee weken alweer uit de top 40. Dat is vergelijkbaar met Stefania. The Code is niet opgepikt door de radio en dat werd Tattoo vorig jaar wel massaal.

Portugal and Switzerland deny they considered withdrawing from Eurovision 2024 grand final | wiwibloggs

Dirigent en componist Harry van Hoof (81) overleden - ad.nl

Deze man was dirigent bij veel Nederlandse optredens op het Eurovisie Songfestival, onder meer bij Mouth & MacNeal, Teach-In, Gerard Joling, en Ruth Jacott. R.I.P.

Porcupine Head schreef:
Dirigent en componist Harry van Hoof (81) overleden - ad.nl

Deze man was dirigent bij veel Nederlandse optredens op het Eurovisie Songfestival, onder meer bij Mouth & MacNeal, Teach-In, Gerard Joling, en Ruth Jacott. R.I.P.

Voor mij toch wel de tijd van het 'echte' Songfestival. Ongetwijfeld gevoerd door jeugdsentiment. De dirigent die klaar ging staan, het orkest dat inzette en dan alles live: elk instrument, zang en achtergrondzang, en dat onder begeleiding van een orkest.

Andere tijden, ik weet het. Met het overlijden van dirigenten en artiesten uit die tijd zie je toch dat dit langzamerhand alleen nog maar herinneringen zijn die overblijven.

Heb ik ook wel een beetje. Er was ook de gewoonte om alle dirigenten aan te kondigen en ze kwamen even in beeld met hun naam. We worden oud. Het is inmiddels al een kwart eeuw afgeschaft. Ik associeer van Hoofs naam het meeste hiermee. Meer dan tijdgenoten.

Dit waren overigens de dirigenten
1957-1971 Dolf van der Linden
1972-1979, 1986, 1988 - 1990, 1992 - 1994 Harry van Hoof
1980-1982, 1984, 1987 Rogier van Otterloo
1983 Piet Souer
1996-1998 Dick Bakker

Alleen Souer en Bakker leven nu nog.

https://www.nu.nl/achterklap/6315361/regisseur-europapa-clip-zegt-dat-joost-klein-meermaals-uitviel-tegen-assistent.html

Dit werpt wel een interessant licht op de persoon Joost, zelfs voor een vriend is Joost erg moeilijk om mee te werken en mee om te gaan. En dit geeft me wel het gevoel dat Joost wellicht niet zo onschuldig is als sommigen denken.
Waarom je dit soort dingen over een vriend wil vertellen in de media, is een tweede.

Onweerwolf
Het wordt overigens allemaal wel weer tot op de laatste druppel uitgemolken getuige artikel-koppen als "Joost Klein roept 'Fuck Eurovision' tijdens concert"... Hoe zwakbegaafd moet je zijn om dat interessant te vinden?

Ik wist niet dat het AD van hetzelfde niveau was als De Telegraaf.

Ik draai nu toevallig "The Best of Secret Garden". Veel leuker dan die uitgekauwde Joost Klein.

dix
Onweerwolf schreef:
"Joost Klein roept 'Fuck Eurovision' tijdens concert"... Hoe zwakbegaafd moet je zijn om dat interessant te vinden?

Hee, dat wist ik helemaal niet. Dank dat je het met ons wilt delen

Joost bracht gisteren een nieuw nummer uit. Nu al meer dan 7000 reacties.

Nog niet aangeklikt maar het clipje ziet er nu al geniaal uit.

De basis van dit liedje komt van Richard Marx - Right Here Waiting en verder lekker hakken voor gevorderde

Ik word zo moe van mensen, veel te veel prikkels!

Onweerwolf

Tijdens zijn optreden op Pinkpop hintte Joost er al subtiel op, en vandaag heeft Joost zijn Instagram-bio bijgewerkt met de tekst "Eurovision 2025". Ondanks alles wil hij dus graag opnieuw meedoen

SanderT schreef:
Ondanks alles wil hij dus graag opnieuw meedoen

Hoe leuk misschien ook: ik mag hopen dat dat niet gaat gebeuren.

Allereerst gaat hij het succes van Europapa niet nog eens dunnetjes overdoen lijkt me, en daarbij heeft hij naast de enorme gunfactor toch ook veel tegenstanders door het hele gebeuren.
En ergens ontstaat er ook wel een Joost-moeheid, bij mij in elk geval wel. Aan de andere kant is het ook wel een enorme middelvinger naar de EBU natuurlijk mocht het gebeuren

Elke keer als artiesten een tweede keer meedoen scoren ze een stuk minder, dat is bijna standaard. We zijn dan ook al weer een jaar verder en de vraag is en blijft wat de uitslag van het onderzoek gaat opleveren.

Laten we eerst maar eens zien of AvroTros volgend jaar überhaupt wel mee wil doen.

aERodynamIC schreef:
Elke keer als artiesten een tweede keer meedoen scoren ze een stuk minder, dat is bijna standaard.

Ik durf wel te voorspellen dat Joost niet minder gaat scoren

(al zal het succes van Europapa evenaren of zelfs maar benaderen inderdaad lastig worden)

dix
Euromama toch?

En Johnny Logan dan weer voor Ierland?

Poek schreef:
Ik durf wel te voorspellen dat Joost niet minder gaat scoren

Laat 'em nog maar eens de finale halen dan, doen ze ook niet allemaal (Hera Björk dit jaar nog, Dana International, onze eigen Edsiel, en zo nog wel wat namen)

Zag nu al bozige commentaren over het feit dat meneer 'fuck Eurovision' had geroepen, dus of ie weg kan blijven dan. Dat ga je nu krijgen.

Hij heeft zijn Instagram in elk geval al aangepast naar Eurovision 2025 (en ondanks dat ik het geen goed idee vind, vind ik er ergens ook wel iets grappigs in zitten mocht het echt gebeuren: gemengde gevoelens)

Hoe dan ook: welke artiest durft het volgend jaar aan te gaan, los van alle commotie?! Europapa valt voorlopig niet te overtreffen qua hype en het sneuvelen van records.

Onweerwolf
SanderT schreef:
Tijdens zijn optreden op Pinkpop hintte Joost er al subtiel op, en vandaag heeft Joost zijn Instagram-bio bijgewerkt met de tekst "Eurovision 2025". Ondanks alles wil hij dus graag opnieuw meedoen

Alsjeblieft niet zeg.

Passief-aggressief statement van AVROTROS: vanaf nu de komende tien jaar alleen nog maar Joost Klein naar het songfestival sturen. Of 'ie nu wil of niet, gewoon gaan. Elke keer met een nét iets minder leuk nummer. In het tiende jaar met een persoonlijk relaas over zijn ervaringen met het songfestival. Act zit vol met fotografen en dreigende armbewegingen.

En 'Europapa' als openings- of pauze-act oid? Of is het onwaarschijnlijk dat zulk soort zaken al in dit vroege stadium worden geregeld/uitonderhandeld?

Zolang er bij deelname aan het Eurovisie Songfestival niet naar de ontevreden pijpjes van Joost Klein gedanst wordt zoals hij gewend is bij al die 3fm vergaarbakfestivalletjes, zal het altijd op een teleurstelling uitdraaien.

Onweerwolf
Masimo schreef:
En 'Europapa' als openings- of pauze-act oid? Of is het onwaarschijnlijk dat zulk soort zaken al in dit vroege stadium worden geregeld/uitonderhandeld?

Waarom zou iemand die gediskwalificeerd is opnieuw uitgenodigd worden, in welke hoedanigheid dan ook? Dat zou toch vrij absurd zijn?

Wat mij betreft mag het hoofdstuk Joost K. afgesloten worden. Ik zie graag weer een normaal festival in 2025 waar van valt te genieten en als de Avrotros bobo's zich daar te goed voor voelen dan doen we maar niet meer mee. Ik zal er echt niet veel minder om genieten, al zou het jammer zijn.

En ja de EBU moet zeker dingen aanpassen in de wijze waarop met mensen wordt omgegaan maar dat staat wat mij betreft wel los van van meneer Europapa.

Oh en schop Israël er eens uit.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:17 uur

geplaatst: vandaag om 09:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.