MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival #3

zoeken in:
Hoezo is het absurd dat je na diskwalificatie nooit meer mag meedoen? Na een rode kaart kun je na een bepaald aantal wedstrijden toch ook weer gewoon spelen? Moet je wel in staat zijn om met die o n m e n s e l i j ke druk om te gaan en dus bukken voor het even bizarre als vreselijke fenomeen dat je gefilmd kan worden voor iets dat in de basis een televisieprogramma is.

Onweerwolf
Klinkt als een kansrijk verhaal.

Dan kunnen we ook niet om deze samenwerking heen:

Karl schreef:
Passief-aggressief statement van AVROTROS: vanaf nu de komende tien jaar alleen nog maar Joost Klein naar het songfestival sturen. Of 'ie nu wil of niet, gewoon gaan. Elke keer met een nét iets minder leuk nummer. In het tiende jaar met een persoonlijk relaas over zijn ervaringen met het songfestival. Act zit vol met fotografen en dreigende armbewegingen.

En als hij na een tijdje te oud is dan vervangen we hem gewoon door een nieuwe Joost Klein, net zoals bij K3. Dat typetje kan iedereen spelen.

Het jeugdjournaal knalt er een gerucht in.

x.com
Joost Klein’s criminal investigation is closed! “The investigation has come to the conclusion that the man made a movement that hit the woman's film camera. The course of events was fast and was perceived differently by the witnesses of the incident.”

https://pbs.twimg.com/media/GUxxhjbWgAAMkGK?format=jpg&name=large

Komt op me over als een dikke faal van de EBU/organisatie. Dit incident had gewoon met een sisser behoren te aflopen, niet met een zware uitsluiting van een artiest. Het is en blijft disproportioneel.

Onweerwolf
Mooi, kunnen we dan nu eindelijk het hoofdstuk van Joost Klein afsluiten? Ik ben echt 100% klaar met die gast.

Ik zou zeggen, op naar ESF 2025 met Joost dus. En breed uitgemeten excuses van EBU. Gewoon een dikke vette top 10 door de neus geboord.

Dit lijkt toch een misrekening van de EBU te zijn inderdaad. Zonde!
Joost verdient wel een tweede kans, hoewel ik persoonlijk niet zo'n zin heb in nog zo'n inhoudsloos stuiterballennummer.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:
Dit lijkt toch een misrekening van de EBU te zijn inderdaad.

Is dat zo?

Het enige wat nu duidelijk is is dat er niet voldoende bewijs is voor een strafbaar feit maar tegelijkertijd heeft hij wel een camera van iemand weggeslagen en dat is een vorm van fysiek geweld. Is diskwalificatie als gevolg daarvan disproportioneel? Misschien wel, misschien niet, dat is nogal subjectief. Feit is wel dat het op voorhand duidelijk was dat de EBU een zero tolerance policy op dit gebied voerde dus je mag er vanuit gaan dat als je iemands camera wegslaat dat er dan consequenties volgen.

Ik ga er niet vanuit dat de EBU gaat zeggen dat ze een onjuiste beslissing hebben genomen, hoogstens dat ze het incident betreuren.

Ik ga er ook niet vanuit dat Nederland volgend jaar gaat deelnemen trouwens.

Dus niet de wet overtreden maar wel de regels van die songfestivalclub.

Het is en blijft een nogal (ik vind overdreven) prestigieus media circus, show, spektakel en heisa, het ligt allemaal erg gevoelig en ook politiek niet geheel waterdicht te krijgen. Durft de EBU in te grijpen?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Is dat zo?

Het enige wat nu duidelijk is is dat er niet voldoende bewijs is voor een strafbaar feit maar tegelijkertijd heeft hij wel een camera van iemand weggeslagen en dat is een vorm van fysiek geweld. Is diskwalificatie als gevolg daarvan disproportioneel? Misschien wel, misschien niet, dat is nogal subjectief. Feit is wel dat het op voorhand duidelijk was dat de EBU een zero tolerance policy op dit gebied voerde dus je mag er vanuit gaan dat als je iemands camera wegslaat dat er dan consequenties volgen.

Ik ga er niet vanuit dat de EBU gaat zeggen dat ze een onjuiste beslissing hebben genomen, hoogstens dat ze het incident betreuren.

Ik ga er ook niet vanuit dat Nederland volgend jaar gaat deelnemen trouwens.
Het strafrecht en de EBU-code staan uiteindelijk grotendeels los van elkaar, en de EBU moet vooral diskwalificeren wie ze willen, maar daar vind ik dan wel wat van, zij het op basis van beperkte informatie omdat ik er niet bij was. En hoewel Joost ongetwijfeld geen engeltje is geweest, blijf ik bij mijn lezing dat het eventuele vergrijp van Joost naar mijn mening niet in verhouding staat tot de straf. Miljoenen Nederlanders die zich maandenlang op het feestje verkneukelen, is dit nu ontnomen. Dan moet hij wel flink zijn boekje te buiten zijn gegaan, maar de uitspraak van het Zweedse OM lijkt dit niet te onderstrepen.

Onweerwolf
jasper1991 schreef:
(quote)
Het strafrecht en de EBU-code staan uiteindelijk grotendeels los van elkaar, en de EBU moet vooral diskwalificeren wie ze willen, maar daar vind ik dan wel wat van, zij het op basis van beperkte informatie omdat ik er niet bij was. En hoewel Joost ongetwijfeld geen engeltje is geweest, blijf ik bij mijn lezing dat het eventuele vergrijp van Joost naar mijn mening niet in verhouding staat tot de straf. Miljoenen Nederlanders die zich maandenlang op het feestje verkneukelen, is dit nu ontnomen. Dan moet hij wel flink zijn boekje te buiten zijn gegaan, maar de uitspraak van het Zweedse OM lijkt dit niet te onderstrepen.

Ja, dat is dus subjectief.

Persoonlijk begrijp ik zo'n zero tolerance policy wel en ik denk ook dat het zo moet zijn dat een kandidaat voldoende getraind is om deel uit te kunnen maken van een evenement zoals deze. Ik zou ook geïrriteerd zijn als iemand mij met een camera zou achtervolgen maar als mij dat zou gebeuren terwijl ik deel uitmaak van dit evenement in zo'n rol dan zou ik daar anders mee om willen gaan dan wat ik instinctief zou willen doen als het morgen zomaar gebeurt. Ik vermoed dat of Joost of de AVROTROS daar niet voldoende aandacht aan heeft besteed en gebaseerd op de verhalen over hoe hij zich gedraagt die inmiddels naar buiten zijn gekomen verdenk ik Joost daar voornamelijk zelf van. En dan kan ik wel begrijpen dat hij is gediskwalificeerd en dat hij dat aan zichzelf te danken heeft. Dat is ook de reden dat ik wel klaar met hem ben; de manier waarop hij zich presenteert zint mij totaal niet (meer).

Maar goed ik was er ook niet bij. Ik hoop gewoon dat we na twee mislukte songfestivals dit decennium de draad weer op kunnen pakken. Met of zonder Nederland boeit me dan verder een stuk minder. Ik wil gewoon een tof ESC.

Een en ander staat overigens los van het veel grotere probleem dat de EBU niet heeft kunnen voorkomen dat veel deelnemers zich onveilig voelden op dit ESC. Ik vind zeker dat dat de EBU zichzelf flink moet veranderen maar de diskwalificatie van Nederland zie ik niet echt als problematisch.

harm1985 schreef:
Ik zou zeggen, op naar ESF 2025 met Joost dus. En breed uitgemeten excuses van EBU.

Gaat niet gebeuren want ze hebben gelijk al een statement naar buiten gebracht. 'Wij van wc eend vinden dat we volgens onze regels gehandeld hebben'. Daarmee kan de AVRO/TROS eigenlijk al niets meer uithalen behalve niet meer meedoen en daar ligt de EBU niet wakker van.

Overigens spreekt de EBU zichzelf nu wel tegen met hun statement. Toen werd gezegd dat het niet logisch was dat Joost in de finale zou meedoen nu er een aanklacht tegen hem was die in behandeling genomen moest worden, en dat maakt nu na het onderzoek ineens niet meer uit 'want eigen regels'.

Regels die blijkbaar niet golden voor Israel ondanks alle klachten. Toch iets met de grote sponsor lijkt me.

Joost heeft er uiteindelijk best veel profijt van gehad denk ik. Nu zelfs twee optredens in de VS (had ie niet kunnen doen met een strafblad). Iedereen kent Europapa, kent iedereen de winnaar nog?!

En die weggeslagen camera? Ach er zullen wel ergere dingen geroepen of gedaan zijn in het verleden bij delegaties die toch onder druk staan op zo'n festival. Het blijft dus een bijzonder iets, en zo snel diskwalificatie is nogal vreemd wat je ook van Joost mag vinden (ik vind hem momenteel ook heel vervelend worden, maar dat staat hier verder los van).

Ik verwacht dat Nederland volgend jaar niet meedoet en daarmee is de plas dan gepleegd. Tot 2026 dan maar

Mijn oma noemt Joost nog steeds "die gek". Dat belooft niet veel goeds

Onweerwolf
Hij geeft ook weer een volstrekt onzinnige reactie, zo valt te lezen op de NOS app.

Joost brult nu wel van alles maar die enigzins " licht" mishandelde cameramevrouw overweegt nog wel een hoger beroep.
Maar goed joost is door dit alles aardig binnengelopen.
Ik ga maar eens kijken of ik mij bij zo'n tv datingprogramma kan aanmelden en mij aan een camera bediener die mij steeds irritant volgt kan vergrijpen zodat ik ook een mooie aanvulling op mijn salaris kan krijgen.

Rudi S schreef:
Joost brult nu wel van alles maar die enigzins " licht" mishandelde cameramevrouw overweegt nog wel een hoger beroep.

Even juridisch muggenziften: er is nog geen rechtszaak, dus kan er ook niemand in hoger beroep gaan. Wat de cameravrouw nu kan doen is alsnog proberen vervolging af te dwingen. Dat onderscheid is wel belangrijk, want mocht het inderdaad toch nog tot een rechtszaak komen, dan is tegen de uitspraak van die rechter ook nog weer een hoger beroep mogelijk. Maar ik denk dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen, als er wisselende verklaringen zijn en verder geen bewijs dan kom je niet heel ver

Ohja jij hebt gelijk geen hoger beroep maar beroep tegen de beslissing.

Onweerwolf
Rudi S schreef:
Ohja jij hebt gelijk geen hoger beroep maar beroep tegen de beslissing.

Ik weet niet of het in Zweden anders is maar in Nederland kun je geen beroep aantekenen tegen zo'n beslissing. Wel kun je een klacht indienen bij het gerechtshof.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Ik weet niet of het in Zweden anders is maar in Nederland kun je geen beroep aantekenen tegen zo'n beslissing. Wel kun je een klacht indienen bij het gerechtshof.

Openbaar aanklager Fredrik Jönsson bevestigt maandag aan het ANP dat de vrouw „mijn beslissing kan laten toetsen door een hogere aanklager. Als deze besluit dat mijn oordeel verkeerd was, dan kan het vooronderzoek opnieuw worden geopend.”

Onweerwolf
Check, klaarblijkelijk hebben ze daar dan een lower en een higher OM.

Over strafrecht gesproken: AvroTros kan de EBU aanklagen wegens smaad. Dat betoogt Gerard Spong in een ingezonden brief: DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

Terecht. Iemand moet de wijste zijn. De EBU heeft zich op een schandalige manier vergaloppeerd, maar daar is nu toch niks meer aan te doen. Dan maar proberen te voorkomen dat het nogmaals gebeurt.

Edgar18 schreef:
Dan maar proberen te voorkomen dat het nogmaals gebeurt.

En dat zal vast ook niet gebeuren Alles blijft wel zoals het was verwacht ik.

Martin Österdahl blijft zitten waar ie zit (volgend jaar gewoon weer een lofzang en dan werken de anti-boeh filters vast een stuk beter), EBU geeft momenteel geen krimp laat staan excuses: onze regels, wij bepalen en maakt niet uit of er wel of geen luchtje aan hangt. De ene delegatie mag fouten maken, de andere niet. Ze waren ook heel duidelijk in hun statement: we willen het er niet meer over hebben.

AvroTros misschien nog even een klein plasje eroverheen en volgend jaar gaat de EBU met een grote Prodent smile door alsof er niks aan de hand is. Ze hoeven ook niet anders: niemand zal Nederland missen. Dat maken sommige Eurovisie fans her en der ook duidelijk (waar die haat vandaan komt is me niet echt duidelijk geworden). Dat Nederland onder moeilijke omstandigheden het Songfestival recentelijk heeft georganiseerd (twee jaar achter elkaar eigenlijk) boeit ze ook niet. Op dat vlak heeft NL wel elke keer een primeur: het eerste land dat meemaakt dat het festival gecanceld werd en het eerste land dat gediskwalificeerd werd.

Ik denk nog steeds dat NL niet meedoet in 2025, maar eerlijk gezegd zet dat verder weinig zoden aan de dijk natuurlijk. Doet NL wel mee dan gaat dat zeker gedoe opleveren: veel fans willen een jaar overslaan en zullen boos zijn op AvroTros, welke artiest durft zich hieraan te wagen mee te doen, de EBU was NL dit jaar na de halve finale al niet zo goed gezind gezien de wat rare startpositie voor een favoriet in de finale, na juist een pracht positie in de halve finale, en dat gaat komende editie zeker niet veranderen. Misschien duiken we weer de periode in van matige inzendingen die de finale niet halen.

Dus ja, wat is wijsheid.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:07 uur

geplaatst: vandaag om 14:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.