Muziek / Algemeen / Online muziek kopen
zoeken in:
0
geplaatst: 19 september 2012, 17:24 uur
GrafGantz schreef:
Yup, precies wat Stijn zegt. Ik heb ouders die het liefst alles in een echte winkel met echt geld kopen, de incidentele keer dat ze iets online kopen is dat bij Bol.com. En nu zijn mijn ouders weliswaar op leeftijd (64 en 66) maar onder collega's hier op het werk ervaar ik eigenlijk dezelfde trend (20-45).
Yup, precies wat Stijn zegt. Ik heb ouders die het liefst alles in een echte winkel met echt geld kopen, de incidentele keer dat ze iets online kopen is dat bij Bol.com. En nu zijn mijn ouders weliswaar op leeftijd (64 en 66) maar onder collega's hier op het werk ervaar ik eigenlijk dezelfde trend (20-45).
Ik denk inderdaad dat Bol.com het nu en vooral straks van deze doelgroepen moet hebben, de verschillende leeftijdsgroepen met koudwatervrees voor bestellingen uit het buitenland. Als je daar geen last van hebt, is Amazon.co.uk inderdaad een klein walhalla. Dat geldt ook voor mij, en ik vermoed dan ook dat ik er persoonlijk niets mee win dat Amazon naar Nederland komt.
In aanmerking genomen dat je per keer voor meer dan 20 GBP bestelt, wordt alles vanuit Engeland gratis en snel geleverd. Ik verwacht niet dat de Nederlandse 'vestiging' met de Britse prijzen kan concurreren. De prijzen zullen veeleer worden afgestemd op die van Bol.com (en dan iets lager dus). Voor mij als veelvuldig internationaal besteller verwacht ik er nauwelijks voordeel van, maar voor mensen zonder creditcard en liefhebbers van 'instant gratification' wordt Amazon.nl ongetwijfeld een aanwinst.
En wat jullie hierboven zeggen is ook waar: best kans dat het Nederlandse product wat voordeliger geprijsd zal zijn in het land van herkomst dan in de UK. In die zin kan Amazon.nl ook voor mij nog een waardevolle toevoeging betekenen.
Eén ding nog: ik hoop niet dat het gratis bestellen vanuit de UK straks voor ons komt te vervallen. Als ik me niet vergis bestaat die mogelijkheid nl. niet voor landen waar Amazon nu al een filiaal heeft, zoals in Duitsland en Frankrijk. Die betalen sowieso verzendkosten, ongeacht de hoogte van hun aankoop.
0
geplaatst: 19 september 2012, 22:43 uur
Tenzij de tijden erg veranderd zijn, heb ik altijd begrepen dat de grote "cd fabrieken" voor een groot deel van Europa in Nederland en Duitsland staan. Inmiddels staat op nieuwe cd's die verschijnen "Made in the EU", wat natuurlijk overal kan zijn.
Maar het zal toch niet zo zijn, dat het goedkoper is een cd eerst naar Engeland te laten sturen, ze vervolgens terug te halen zonder transportkosten te rekenen en dat het dan toch nog goedkoper is om ze via Engeland te bestellen?
Als er een Amazon.nl komt, mogen ze van mij dat systeem (en vergelijkbare andere) dan nog eens goed uitleggen want ik zou niet weten waarom hetzelfde bedrijf zelfs bereid is om voor mij behoorlijke kosten te maken om cd's te kunnen toezenden, alleen om halstarrig de prijzen in Nederland hoog te kunnen houden? Engeland is naar mijn idee geen ontwikkelingsland, zoals ik ooit in Afrika lekker goedkoop musicassettes kocht voor omgerekend 50 cent per stuk.
Daar ligt volgens mij een schone taak voor Neelie én de milieubeweging. Het doet haast denken aan Nederlands varkensvlees dat eerst (met subsidie) op transport naar Italië wordt gezet, even mag ruiken aan de plaats Parma voor een handtekening, vervolgens wordt teruggereden naar Nederland om daar te worden verkocht als Parmaham.
In het laatste geval zou desondanks, als je het vergelijkt met de cd, de Parmaham in Nederland alsnog goedkoper zijn dan rond Parma zelf, alleen omdat wij meer varkens hebben en heen en weer kunnen rijden met subsidie van de EU.
Maar het zal toch niet zo zijn, dat het goedkoper is een cd eerst naar Engeland te laten sturen, ze vervolgens terug te halen zonder transportkosten te rekenen en dat het dan toch nog goedkoper is om ze via Engeland te bestellen?
Als er een Amazon.nl komt, mogen ze van mij dat systeem (en vergelijkbare andere) dan nog eens goed uitleggen want ik zou niet weten waarom hetzelfde bedrijf zelfs bereid is om voor mij behoorlijke kosten te maken om cd's te kunnen toezenden, alleen om halstarrig de prijzen in Nederland hoog te kunnen houden? Engeland is naar mijn idee geen ontwikkelingsland, zoals ik ooit in Afrika lekker goedkoop musicassettes kocht voor omgerekend 50 cent per stuk.
Daar ligt volgens mij een schone taak voor Neelie én de milieubeweging. Het doet haast denken aan Nederlands varkensvlees dat eerst (met subsidie) op transport naar Italië wordt gezet, even mag ruiken aan de plaats Parma voor een handtekening, vervolgens wordt teruggereden naar Nederland om daar te worden verkocht als Parmaham.
In het laatste geval zou desondanks, als je het vergelijkt met de cd, de Parmaham in Nederland alsnog goedkoper zijn dan rond Parma zelf, alleen omdat wij meer varkens hebben en heen en weer kunnen rijden met subsidie van de EU.
0
geplaatst: 20 september 2012, 08:04 uur
musician schreef:
Daar ligt volgens mij een schone taak voor Neelie
Daar ligt volgens mij een schone taak voor Neelie
die gaat al sinds 2009 over ICT en Telecom, dus geen idee wat zij hiermee te maken heeft. Maar nog afgezien daarvan: komt de mededinging dan in gevaar door de 'rare' verzendwijze van Amazon?
Hangt er vanaf wat je bedoelt met goedkoper. Voor Amazon: vast niet. Voor jou: kennelijk dus wel. Jammer als dat verdwijnt, maar het is niet iets waar we recht op hebben ofzo.
0
geplaatst: 20 september 2012, 08:16 uur
Wie zegt dat Amazon.co.uk voor ons gaat verdwijnen?
Je moet wel even alle berichten die hierbij horen vooraf even lezen voor je reageert.
Het gaat natuurlijk om het principe. Als Amazon.nl een succes zal moeten worden, zal het hier net zo moeten gaan opereren als Amazon.co.uk is mijn mening. Anders laten de huidige (fanatieke) Amazon gebruikers de Nederlandse tak links liggen, anderen gaan er geen gebruik van maken omdat in die prijsklasse er al voldoende, bekendere Nederlandse aanbieders zijn.
Je moet wel even alle berichten die hierbij horen vooraf even lezen voor je reageert.
Het gaat natuurlijk om het principe. Als Amazon.nl een succes zal moeten worden, zal het hier net zo moeten gaan opereren als Amazon.co.uk is mijn mening. Anders laten de huidige (fanatieke) Amazon gebruikers de Nederlandse tak links liggen, anderen gaan er geen gebruik van maken omdat in die prijsklasse er al voldoende, bekendere Nederlandse aanbieders zijn.
0
geplaatst: 20 september 2012, 09:58 uur
Ik heb ooit via Amazon.co.uk Goldfrapp - Seventh Tree besteld bij een US partner. CD kwam idd uit de US en op de achterkant zat een sticker, made in NL.
Alle geproduceerde cd's worden in bulk verstuurd naar een magazijn en vandaaruit per stuk/order naar een klant. Amazon streeft ernaar de eigen voorraad zo klein mogelijk te houden. Een paar jaar geleden (2008 of 2009) was Amazon - vlak voor Kerst - ahw virtueel failliet omdat de orders de voorraad ruim overstegen en er een fikse backlog in de keten zat. Als iedere klant toen om de vertraging (en dat is een geldige reden volgens hun regels) de order had geannuleerd, was er geen Amazon meer geweest nu.
In Nederland maakt Amazon ook gebruik van een LSP voor de fulfilment (even kwijt waar, ergens in de polder); de routing die een order volgt is nl niet altijd transparant: orders van een partner uit de UK komen soms via Jersey - en orders via co.uk uit Argentinië komen soms via Zwitserland. Mij maakt het niet uit: UK orders bij Amazon zelf, meestal drie dagen; orders bij partners van 3-4 dagen tot 2 weken, maar als de prijs prettig is, maakt mij dat niets uit.
Alle geproduceerde cd's worden in bulk verstuurd naar een magazijn en vandaaruit per stuk/order naar een klant. Amazon streeft ernaar de eigen voorraad zo klein mogelijk te houden. Een paar jaar geleden (2008 of 2009) was Amazon - vlak voor Kerst - ahw virtueel failliet omdat de orders de voorraad ruim overstegen en er een fikse backlog in de keten zat. Als iedere klant toen om de vertraging (en dat is een geldige reden volgens hun regels) de order had geannuleerd, was er geen Amazon meer geweest nu.
In Nederland maakt Amazon ook gebruik van een LSP voor de fulfilment (even kwijt waar, ergens in de polder); de routing die een order volgt is nl niet altijd transparant: orders van een partner uit de UK komen soms via Jersey - en orders via co.uk uit Argentinië komen soms via Zwitserland. Mij maakt het niet uit: UK orders bij Amazon zelf, meestal drie dagen; orders bij partners van 3-4 dagen tot 2 weken, maar als de prijs prettig is, maakt mij dat niets uit.
0
geplaatst: 20 september 2012, 15:06 uur
musician schreef:
ik doelde specifiek op het verdwijnen van de gratis verzending naar Nederland.
En wat is 'net zo...als'? Een-op-een geconverteerde prijzen en gratis verzending boven een bepaald bedrag? Of alleen dat laatste? Dat eerste zie ik namelijk niet gebeuren.
0
geplaatst: 20 september 2012, 15:34 uur
Ik ook niet - ze zullen zover onder de prijs van de lokale aanbieders (Bol etc) gaan zitten als nodig is om nieuwe NL klanten te verwerven. Waarom zouden ze de bestaande NL - langdurige en trouwe - klanten afschrikken?
Even mijn bevindingen tav verzendkosten:
DE: gratis vanaf > 20 euro; boeken gratis. 2hands + partners: 3 euro + 0,50/kilo
UK: gratis vanaf > 25 GBP; boeken en cd's: verzendkosten opgebouwd uit kosten per order en per item (boeken duurder dan cd);. 2hands + partners: 1,82 GBP per item (cd) en 3,95 (GBP) per boek). Bij 2ehands en partnerorders is door consolidatie van orders geen besparing op verzendkosten te realiseren.
Voor de UK betekent dat dus het bijna niet loont om boeken los te bestellen bij partners, tenzij er een heel groot prijsverschil is - datzelfde geldt eigenlijk ook voor veel nieuwe cd's bij partners. Als je voor nieuw gaat, kan je het beste een order van meerdere items, gezamenlijk boven de 25 GBP plaatsen.
Verzendkosten USA liggen beduidend hoger.
Even mijn bevindingen tav verzendkosten:
DE: gratis vanaf > 20 euro; boeken gratis. 2hands + partners: 3 euro + 0,50/kilo
UK: gratis vanaf > 25 GBP; boeken en cd's: verzendkosten opgebouwd uit kosten per order en per item (boeken duurder dan cd);. 2hands + partners: 1,82 GBP per item (cd) en 3,95 (GBP) per boek). Bij 2ehands en partnerorders is door consolidatie van orders geen besparing op verzendkosten te realiseren.
Voor de UK betekent dat dus het bijna niet loont om boeken los te bestellen bij partners, tenzij er een heel groot prijsverschil is - datzelfde geldt eigenlijk ook voor veel nieuwe cd's bij partners. Als je voor nieuw gaat, kan je het beste een order van meerdere items, gezamenlijk boven de 25 GBP plaatsen.
Verzendkosten USA liggen beduidend hoger.
0
geplaatst: 28 september 2012, 22:19 uur
Vandaag voor het eerst iets besteld bij Cosmox.nl wat ik nergens anders kon vinden. Eerste ervaring is prima, nu hopen op nette afhandeling.
0
geplaatst: 2 oktober 2012, 15:26 uur
Running On Empty schreef:
Vandaag voor het eerst iets besteld bij Cosmox.nl wat ik nergens anders kon vinden. Eerste ervaring is prima, nu hopen op nette afhandeling.
Ik wil je niet bij voorbaat ontmoedigen, maar als Cosmox een CD op zijn site heeft staan die nergens anders te bestellen is, betekent dat doorgaans dat ze er uiteindelijk ook niet aan kunnen komen. Dat is tenminste mijn ervaring in meerdere van dit soort gevallen. Hun database is gewoon niet altijd even goed bijgewerkt.
Ik wacht inmiddels een maandje op twee CD-boxen van Salsoul, die ook nergens anders te krijgen zijn (behalve voor veel geld op eBay). Ik vermoed dat er deze maand wel een mailtje van Cosmox komt dat 'het artikel helaas niet meer leverbaar is'. Maar als ik ongelijk krijg, zal ik het ook melden.
Verder is Cosmox best OK, zeker voor Nederlandse begrippen. Betrekkelijk lage prijzen in vergelijking met veel andere Nederlandse online-aanbieders, en altijd gratis verzenden. Dat laatste is ook nog steeds geen gemeengoed in Nederland.
0
geplaatst: 2 oktober 2012, 18:38 uur
gaucho schreef:
Ik wil je niet bij voorbaat ontmoedigen, maar als Cosmox een CD op zijn site heeft staan die nergens anders te bestellen is, betekent dat doorgaans dat ze er uiteindelijk ook niet aan kunnen komen. Dat is tenminste mijn ervaring in meerdere van dit soort gevallen.
Ik wil je niet bij voorbaat ontmoedigen, maar als Cosmox een CD op zijn site heeft staan die nergens anders te bestellen is, betekent dat doorgaans dat ze er uiteindelijk ook niet aan kunnen komen. Dat is tenminste mijn ervaring in meerdere van dit soort gevallen.
Gistermorgen lag hij in een keurig pakje in de bus. Mijn eerste ervaring met Cosmox is zeer goed bevallen.

0
geplaatst: 2 oktober 2012, 22:06 uur
Running On Empty schreef:
Gistermorgen lag hij in een keurig pakje in de bus. Mijn eerste ervaring met Cosmox is zeer goed bevallen.
Da's mooi - het kán dus wel. Hadden ze 'm dan zelf in voorraad toen je de bestelling plaatste? Bij het artikel is dat te zien als er staat 'voor 15.00 uur besteld, morgen in huis' of zoiets.
Dat komt voor, gelukkig. Maar als er bij zo'n bijzondere titel een levertijd van 2 tot 3 weken staat, heb ik al niet veel hoop meer.
Niettemin: proficiat! Mogen wij MuMe-lezertjes nog weten wat die bijzondere titel was?
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 09:39 uur
Vanmorgen in de mail: Amazon heeft meer dan 1100 titels afgeprijsd naar 2 albums voor 9 pond. Oudere werken en ook wel wat bekende namen, maar ik zie ook albums uit 2011 en 2012.
Wie de hele lijst zo doorloopt wordt er op zich nog vrij hebberig van, je vindt altijd wel voldoende albums die je nog eens wilt hebben.
Een nieuwe (enkele) cd kost ook rond 9 pond (€ 11,20)
Is er op deze wijze nog concurrentie mogelijk voor de Nederlandse platenzaken als zij gaan doorgroeien naar een btw van 21%?
De Media Markt zit voor nieuwe albums ook al op minimaal € 14,90, de platenzaken op € 18,90. En daar moet je dan nog naar toe. Als ik er dan ben, zie ik eigenlijk nooit meer mensen neuzen tussen de steeds minder wordende vierkante meters cd's bij de Media Markt.
Ik liep laatst op zondag in Amsterdam bijna in m'n eentje in de Fame. Daar zou het toch druk moeten zijn. Die locatieverandering (vanaf de Kalverstaat naar Magna Plaza) heeft ze ook weinig goeds gedaan. Zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Maar je vraagt je wel af, hoe lang dit nog gaat duren.
Wie de hele lijst zo doorloopt wordt er op zich nog vrij hebberig van, je vindt altijd wel voldoende albums die je nog eens wilt hebben.
Een nieuwe (enkele) cd kost ook rond 9 pond (€ 11,20)
Is er op deze wijze nog concurrentie mogelijk voor de Nederlandse platenzaken als zij gaan doorgroeien naar een btw van 21%?
De Media Markt zit voor nieuwe albums ook al op minimaal € 14,90, de platenzaken op € 18,90. En daar moet je dan nog naar toe. Als ik er dan ben, zie ik eigenlijk nooit meer mensen neuzen tussen de steeds minder wordende vierkante meters cd's bij de Media Markt.
Ik liep laatst op zondag in Amsterdam bijna in m'n eentje in de Fame. Daar zou het toch druk moeten zijn. Die locatieverandering (vanaf de Kalverstaat naar Magna Plaza) heeft ze ook weinig goeds gedaan. Zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Maar je vraagt je wel af, hoe lang dit nog gaat duren.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:24 uur
Tja, ik vind de prijs voor een nieuwe cd nog niet eens het probleem maar voor die hogere prijs zou er dan wel de 'rondneuservaring' moeten zijn en die is er steeds minder.
Vermoedelijk zullen de zaken waar je je echt thuis voelt als muziekliefhebber nog wel een tijdje mee kunnen, voor de rest wordt (blijft) het zorgelijk.
Vermoedelijk zullen de zaken waar je je echt thuis voelt als muziekliefhebber nog wel een tijdje mee kunnen, voor de rest wordt (blijft) het zorgelijk.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:52 uur
Hoe zit dat eigenlijk met die 21%? In Arnhem hebben cd's nml. nog dezelfde prijs.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:53 uur
Ik vindde prijs van een gloednieuwe cd wel een issue
Waarom zou je als klant akkoord gaan met een prijs van 17 euro als je diezelfde voor 11,20 of lager (evt vermeerderd met verzendkosten) thuisgestuurd kunt krijgen en je vooraf 'snippets' kunt beluisteren?
De redenen om een platenzaak te bezoeken nemen ook steeds meer af: breed en diep assortiment >>> forget it; up-to-date met nieuwe (niche)releases (Warp, Fabric) >>> no way; speciale versies evenmin, een enkel exemplaar ("uitverkocht, kunnen we weer bestellen").
Het probleem zit in de keten, niet in de platenzaken - die moeten ook hun hoofd boven water houden; tweedehands 5 euro bij Plato (ook vinyl is wél interessant), zij worden opgezadeld met een inkoopprijs die hun wordt opgelegd. Inkoopcombinaties kunnen soms een goede inkooprpijs afdwingen en hetzelfde geldt voor de Mediamarkt, dat soms cd's tegen (of zelfs onder) inkoopprijs verkoopt, als publiekstrekker/paaier. Onderzoek van een Duits consumentenprogramma toonde aan dat Meidamarkt slechts in bepaalde deelmarkten goedkoop is (geheugenkaarten, cartridges etc zijn ze bijv duurder).
En wachten met de aankoop van nieuwe releases wordt ook beloond: Lana del Rey en nog andere cd's van eerder dit jaar liggen er nu, geprijsd als 2 voor 15 euro (tel bij Amazon de verzendkosten, ca 2,40 erbovenop en er is bijna geen verschil meer met 9 GBP). Wachten loont!
Ik vind de beter gesorteerde vinylzaken nog steeds de moeite waard. Online: ca 80 - 85% van alle aankopen.
Waarom zou je als klant akkoord gaan met een prijs van 17 euro als je diezelfde voor 11,20 of lager (evt vermeerderd met verzendkosten) thuisgestuurd kunt krijgen en je vooraf 'snippets' kunt beluisteren?De redenen om een platenzaak te bezoeken nemen ook steeds meer af: breed en diep assortiment >>> forget it; up-to-date met nieuwe (niche)releases (Warp, Fabric) >>> no way; speciale versies evenmin, een enkel exemplaar ("uitverkocht, kunnen we weer bestellen").
Het probleem zit in de keten, niet in de platenzaken - die moeten ook hun hoofd boven water houden; tweedehands 5 euro bij Plato (ook vinyl is wél interessant), zij worden opgezadeld met een inkoopprijs die hun wordt opgelegd. Inkoopcombinaties kunnen soms een goede inkooprpijs afdwingen en hetzelfde geldt voor de Mediamarkt, dat soms cd's tegen (of zelfs onder) inkoopprijs verkoopt, als publiekstrekker/paaier. Onderzoek van een Duits consumentenprogramma toonde aan dat Meidamarkt slechts in bepaalde deelmarkten goedkoop is (geheugenkaarten, cartridges etc zijn ze bijv duurder).
En wachten met de aankoop van nieuwe releases wordt ook beloond: Lana del Rey en nog andere cd's van eerder dit jaar liggen er nu, geprijsd als 2 voor 15 euro (tel bij Amazon de verzendkosten, ca 2,40 erbovenop en er is bijna geen verschil meer met 9 GBP). Wachten loont!
Ik vind de beter gesorteerde vinylzaken nog steeds de moeite waard. Online: ca 80 - 85% van alle aankopen.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:59 uur
Over die BTW: Vele winkels betalen de extra BTW zelf, winstmarge wordt dan lager, verkoopprijs blijft gelijk. Door de tijd zullen die prijzen mogelijk wel een beetje omhoog gaan, maar ze hebben gewoon niet omgeprijsd. Het gaat om een verschil van 17 cent op een tientje. Kan je een prijs wel gaan veranderen van 9,95 naar bijv. 10,12 maar dat ziet er ook een beetje raar uit.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 10:59 uur
Ja, ik ben ook een prijsjager geworden. Ik koop nog maar zelden nieuwe releases.
Overigens ben ik nog geen prijsverhogingen n.a.v. de btw verhoging tegengekomen. Ik denk ook dat iedereen een beetje afwacht wat de concurrenten alllemaal doen.
Omprijzen is voor webstores een fluitje van een cent. Ik doe het praktisch elke maand. Weliswaar in een andere branche maar toch.
Overigens ben ik nog geen prijsverhogingen n.a.v. de btw verhoging tegengekomen. Ik denk ook dat iedereen een beetje afwacht wat de concurrenten alllemaal doen.
Omprijzen is voor webstores een fluitje van een cent. Ik doe het praktisch elke maand. Weliswaar in een andere branche maar toch.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 11:25 uur
Mjuman schreef:
Waarom zou je als klant akkoord gaan met een prijs van 17 euro als je diezelfde voor 11,20 of lager (evt vermeerderd met verzendkosten) thuisgestuurd kunt krijgen en je vooraf 'snippets' kunt beluisteren?
Waarom zou je als klant akkoord gaan met een prijs van 17 euro als je diezelfde voor 11,20 of lager (evt vermeerderd met verzendkosten) thuisgestuurd kunt krijgen en je vooraf 'snippets' kunt beluisteren? Omdat de koopervaring je ook wat waard kan zijn? Omdat je hem dan meteen in je handen hebt? Omdat je het een fijn idee vindt als er fysieke winkels blijven bestaan?
Volgens dezelfde logica: waarom zitten er 's zomers mensen op een terras? Een blikje fris bij de supermarkt is goedkoper...
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 11:40 uur
Of ik een cd nu online koop of in een gewone winkel, hij wordt in beide gevallen bij mij thuis in de woonkamer afgespeeld. Beetje kromme vergelijking dus wat mij betreft...
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 11:40 uur
Brunniepoo schreef:
Omdat de koopervaring je ook wat waard kan zijn? Omdat je hem dan meteen in je handen hebt? Omdat je het een fijn idee vindt als er fysieke winkels blijven bestaan?
Volgens dezelfde logica: waarom zitten er 's zomers mensen op een terras? Een blikje fris bij de supermarkt is goedkoper...
(quote)
Omdat de koopervaring je ook wat waard kan zijn? Omdat je hem dan meteen in je handen hebt? Omdat je het een fijn idee vindt als er fysieke winkels blijven bestaan?
Ja zeg, zo lust ik er nog wel één, maar een terrasje zal te koud zijn

Perceived value is het vakjargon waar we het hier over hebben en obv de argumenten die ik al noemde, assortiment, actualiteit, servicegerichtheid (al eerder aangestipt) rechtvaardigt dat niet het prijsverschil van 5 - 10 euro - zeker in deze barre economische tijden wanneer een mens zoveel mogelijk fun van zijn budget wil hebben.
"Meteen in je handen hebben" - nooit gehoord van 'uitgestelde consumptie' (zeg maar net als seks niet meteen bij de eerste date) of 'fun van de brievenbus' wanneer je via klepperdeklep en een plof een bestelde cd hoort binnen vallen?
Alles hangt af van de perceptie en de web/google-handigheid van het individu. Handel is gebaseerd op het overbruggen van verschillen (o.a. tijd, plaats, kennis). Als ik die verschillen als te gering zie betaal ik daar geen mark-up van 6 euro voor.
En verder verwar jij een impulsaankoop (terrasje) met het zgn routine purchase behavior (zoals je bij boodschappen doet) dat een cd kopen steeds meer geworden is. Vroeger was het nog specialty goods buying , uitgebreid vergelijken (testen etc) maar dat is het nog maar in enkele gevallen - doodeenvoudig omdat er andere manieren zijn (internet, downloaden) die dat hebben vervangen. Hoe vaak zie je nog mensen naar een cd luisteren in een platenzaak? Gek genoeg zie je wel mensen luisteren naar 2e-hands lp's (als dat kan), om de staat ervan te beoordelen.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 11:44 uur
Er zijn genoeg mensen die cd's alleen nog maar online kopen en die boeit het mogelijk ook niet of er wel of geen fysieke cd-winkels bestaan. In een cd-winkel kijk ik hooguit de aanbiedingbakken door om te zien of er nog een leuke afgeprijsde cd tussen zit. Online zijn ze meestal toch veel goedkoper.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 11 oktober 2012, 11:48 uur
Ik herken dat. In de gouden tijd van cdwow kwam er na twee weken elke dag wel een cd langs. Ik lag dan zaterdagochtend nog in bed, maar op een gegeven moment werd ik vanzelf wakker zodra ik de brievenbus hoorde. 'Klepper, deklepper, deklepper'. Zjoeffff, drie cd's, dan was ik ineens snel uit bed, hoor! 
Platenzaken willen ook nog wel eens kleine krasjes op de cd's maken (vanwege het in-en-uit de hoesjes halen). En de jewelcase zit meestal ook onder de krassen. Met online bestellen krijg je dan wel eens een barst in je jewelcase, maar meestal ziet het er netter uit.

Platenzaken willen ook nog wel eens kleine krasjes op de cd's maken (vanwege het in-en-uit de hoesjes halen). En de jewelcase zit meestal ook onder de krassen. Met online bestellen krijg je dan wel eens een barst in je jewelcase, maar meestal ziet het er netter uit.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 12:17 uur
Ik heb wel eens in een platenzaak meegemaakt dat ik met het doosje aan de balie stond en dat ze de bijbehorende cd niet konden vinden. Of ik hem ook weer even terug wilde leggen waar ik hem vandaan had. Het donderde nog lang na daar aan de rand van de bible-belt kan ik je vertellen.
Ik ga geen 19 euro in een winkel met lui ende puisterig balievolk neertikken terwijl ik het online voor praktische de helft van de prijs kan krijgen. I gotz kidz to feed, ya know?
Het geklepper van de brievenbus vind ook ik minstens zo spannend als met een gevuld tasje vanuit de platenzaak huiswaarts keren. Impulsaankopen zijn er dan alleen niet bij. Maar soit, dat vind mijn portemonnaie ook fijner.
Ik ga geen 19 euro in een winkel met lui ende puisterig balievolk neertikken terwijl ik het online voor praktische de helft van de prijs kan krijgen. I gotz kidz to feed, ya know?
Het geklepper van de brievenbus vind ook ik minstens zo spannend als met een gevuld tasje vanuit de platenzaak huiswaarts keren. Impulsaankopen zijn er dan alleen niet bij. Maar soit, dat vind mijn portemonnaie ook fijner.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 12:32 uur
Edwynn schreef:
Ik heb wel eens in een platenzaak meegemaakt dat ik met het doosje aan de balie stond en dat ze de bijbehorende cd niet konden vinden. Of ik hem ook weer even terug wilde leggen waar ik hem vandaan had. Het donderde nog lang na daar aan de rand van de bible-belt kan ik je vertellen.
Zo is dat! Aanpakken dat volk. Iedereen in een winkel is lui en puisterig, dat doen de winkeliers gewoon expres.
Ik koop bv. al jaren geen brood meer omdat de bakker ooit eens geen sesamzaad op voorraad had. Ook ben ik gestopt met auto's rijden/kopen omdat ik de benzine - die ik zelf moest aanvullen - ook nog eens moest betalen.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 12:33 uur
De UPS of TNT doet bij mij ook goede zaken. Heerlijk, een cd bij de post 
Ja, dat is zeker waar. Platenzaken zitten natuurlijk met veel hogere overheadkosten. Salarissen, de huur van de locatie, tussenhandel. En geen gegarandeerde omzetstijging bij lagere prijzen, schat ik in. De lijn is: dalende cd verkopen, dus steeds minder cd's moeten steeds meer opbrengen om hetzelfde resultaat te bijven halen. En bij online kopen blijf je lekker in je stoel zitten....

Mjuman schreef:
Perceived value is het vakjargon waar we het hier over hebben en obv de argumenten die ik al noemde, assortiment, actualiteit, servicegerichtheid (al eerder aangestipt) rechtvaardigt dat niet het prijsverschil van 5 - 10 euro - zeker in deze barre economische tijden wanneer een mens zoveel mogelijk fun van zijn budget wil hebben.
Ja, dat is zeker waar. Platenzaken zitten natuurlijk met veel hogere overheadkosten. Salarissen, de huur van de locatie, tussenhandel. En geen gegarandeerde omzetstijging bij lagere prijzen, schat ik in. De lijn is: dalende cd verkopen, dus steeds minder cd's moeten steeds meer opbrengen om hetzelfde resultaat te bijven halen. En bij online kopen blijf je lekker in je stoel zitten....
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 12:39 uur
vigil schreef:
Zo is dat! Aanpakken dat volk. Iedereen in een winkel is lui en puisterig, dat doen de winkeliers gewoon expres.
Ik koop bv. al jaren geen brood meer omdat de bakker ooit eens geen sesamzaad op voorraad had. Ook ben ik gestopt met auto's rijden/kopen omdat ik de benzine - die ik zelf moest aanvullen - ook nog eens moest betalen.
Ik koop dus nog wel cd's. Maar wel daar waar ik mij het prettigst voel. Chagrijnig volk bij de bakker kan mij inderdaad doen besluiten om bij een andere bakker te gaan kijken. Vriendelijk en klantgericht volk laten mij daartegenover oogjes dichtknijpen bij foutjes. Zo werken dingen gewoon.
Verder wat Musician zegt. Het geldt voor veel meer handeltjes dan alleen de platenhandel. Speciaalzaken zijn vermogens kwijt aan salarissen, pandhuur (vaak in binnensteden waar huurprijzen de pan uitstijgen), etcetera. Ketens kopen massaler in dus die kunnen de prijzen wat meer drukken.
Het vraagt zo langzamerhand om een heel nieuw detailhandelmodel. Daar zijn interessante studies over gepubliceerd maar je komt voorbeelden uit die publicaties nog nergens echt in de praktijk tegen.
0
geplaatst: 11 oktober 2012, 13:11 uur
Edwynn schreef:
Ik koop dus nog wel cd's. Maar wel daar waar ik mij het prettigst voel. Chagrijnig volk bij de bakker kan mij inderdaad doen besluiten om bij een andere bakker te gaan kijken. Vriendelijk en klantgericht volk laten mij daartegenover oogjes dichtknijpen bij foutjes. .
(quote)
Ik koop dus nog wel cd's. Maar wel daar waar ik mij het prettigst voel. Chagrijnig volk bij de bakker kan mij inderdaad doen besluiten om bij een andere bakker te gaan kijken. Vriendelijk en klantgericht volk laten mij daartegenover oogjes dichtknijpen bij foutjes. .
Uiteraard en dat is ook jou goed recht. Qua klantvriendelijkheid kunnen de winkels het juist nog winnen van de internetshops. Uiteraard niet wat betreft een bakker want online brood kopen staat nog in de kinderschoenen

0
geplaatst: 11 oktober 2012, 13:50 uur
sesambol.com staat beter
Beide domeinnamen zijn nog vrij, dus: grijp je kans!
Beide domeinnamen zijn nog vrij, dus: grijp je kans!
0
Sietse
geplaatst: 11 oktober 2012, 21:25 uur
ik koop juist steeds minder online.
Meeste dat ik wil is niet via de goedkope winkels te krijgen en als ze het wel hebben is het vaak duurder dan bij mijn locale platenboer. En vanuit het buitenland is met de laatste tijd alles ook een stuk duurder uitgevallen. Naast dat ik minder koop als ik in de winkel koop want ik bestel niets extra's om de verzendkosten dan maar wat beter uit te laten komen.
Tevens, in de winkel waar ik kom, kom ik binnen lopen en heb ik direct een praatje met de medewerkers. Tonen ze mij de nieuwe plaatjes die wel eens wat voor mij zouden kunnen zijn en weten ze over het algemeen wel wat meer dan de gemiddelde Free Record Store medewerker (of "of all fucking places" de MediaMarkt, waar ik echt gewoon weiger iets te kopen).
Meeste dat ik wil is niet via de goedkope winkels te krijgen en als ze het wel hebben is het vaak duurder dan bij mijn locale platenboer. En vanuit het buitenland is met de laatste tijd alles ook een stuk duurder uitgevallen. Naast dat ik minder koop als ik in de winkel koop want ik bestel niets extra's om de verzendkosten dan maar wat beter uit te laten komen.
Tevens, in de winkel waar ik kom, kom ik binnen lopen en heb ik direct een praatje met de medewerkers. Tonen ze mij de nieuwe plaatjes die wel eens wat voor mij zouden kunnen zijn en weten ze over het algemeen wel wat meer dan de gemiddelde Free Record Store medewerker (of "of all fucking places" de MediaMarkt, waar ik echt gewoon weiger iets te kopen).
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.