MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Online muziek kopen

zoeken in:
Stijn_Slayer schreef:

Platenzaken willen ook nog wel eens kleine krasjes op de cd's maken (vanwege het in-en-uit de hoesjes halen). En de jewelcase zit meestal ook onder de krassen.

Of nog erger: op kartonnen cd-hoesjes prijsstickers plakken die er niet zonder schade afgaan. Hoe kan een platenzaak zo weinig liefde hebben voor het fysieke product dat ze verkopen?
Bij amazon kan ik bij het minste foutje in de verpakking de cd gratis terugzenden, en dat doe ik dan ook.

Sietse schreef:
ik koop juist steeds minder online.
Meeste dat ik wil is niet via de goedkope winkels te krijgen en als ze het wel hebben is het vaak duurder dan bij mijn locale platenboer. En vanuit het buitenland is met de laatste tijd alles ook een stuk duurder uitgevallen. Naast dat ik minder koop als ik in de winkel koop want ik bestel niets extra's om de verzendkosten dan maar wat beter uit te laten komen.

Jawel, maar de liefhebbers van Amazon vinden het natuurlijk juist helemaal niet erg om een extra cd te moeten bestellen om verzendkosten te ontlopen.

Van welk genre muziek hou je eigenlijk, als de grootste online leveranciers die niet verkopen en wel de plaatselijke platenzaak? Het kan heel goed hoor, dat die grote online zaken voornamelijk cd's uit de klasse de grootste gemene deler verkopen. Nu val ik als koper waarschijnlijk ook in die doelgroep, ik kom zelden iets tegen dat ik wil hebben dat ik dan niet tegenkom. Dat is natuurlijk ook een voordeel als er tegelijkertijd andere handelaren en tweede hands verkopers aan dezelfde online organisatie vast zitten.

musician schreef:
(quote)

Van welk genre muziek hou je eigenlijk, als de grootste online leveranciers die niet verkopen en wel de plaatselijke platenzaak? .

http://www.musicmeter.nl/user/1048/votes/

Sietse
musician schreef:
(quote)

Jawel, maar de liefhebbers van Amazon vinden het natuurlijk juist helemaal niet erg om een extra cd te moeten bestellen om verzendkosten te ontlopen.

Dat heb ik dus heel erg lang gedaan en kwam zo op een kleine 450 platen en cd's per jaar uit.
Het moet een keer stoppen.

Van welk genre muziek hou je eigenlijk, als de grootste online leveranciers die niet verkopen en wel de plaatselijke platenzaak? Het kan heel goed hoor, dat die grote online zaken voornamelijk cd's uit de klasse de grootste gemene deler verkopen. Nu val ik als koper waarschijnlijk ook in die doelgroep, ik kom zelden iets tegen dat ik wil hebben dat ik dan niet tegenkom. Dat is natuurlijk ook een voordeel als er tegelijkertijd andere handelaren en tweede hands verkopers aan dezelfde online organisatie vast zitten.

Ik zeg het toch al, als ze het hebben is vaak duurder. En genre, tsja dat is een beperking, maar laten we het er op houden dat ik van de wat meer experimentele en wat moeilijkere muziekvormen hou waar de releases meestal in wat kleinere oplage uitkomen waardoor ze soms via distributie wel te bestellen zijn voor winkels maar ze standaard niet in de winkel liggen.
Al moet ik zeggen dat mijn winkel steeds meer toch wel besteld omdat er steeds meer een markt voor lijkt te komen in Amsterdam (en ze weten dat ik het waarschijnlijk toch wel wil hebben). Tevens werken er in de platenzaak waar ik veel kom ook mensen die op het gebied van sommige gitaarmuziek heel erg met mij overeen komen en die dus ook vrij veel dingen kennen die ik ook wil hebben.

musician schreef:

Sietse schreef:
Dat heb ik dus heel erg lang gedaan en kwam zo op een kleine 450 platen en cd's per jaar uit.

Aha. Ja, je moet je niet overkopen. Er moet ruimte blijven om de albums te kunnen beluisteren. Maar blijkbaar was de collectie van Amazon toch niet zo slecht of je vond er toch nog 450 albums op jaarbasis?
Dat klikken op de "koop direct" button is ook dodelijk. Dan kan ik mij voorstellen dat je (weer) op winkel-verkopen overgaat.

Sietse schreef:

.

Die verslaving ken ik. Jaren ook gekocht om te kopen, met stapels onbeluisterde cd's als resultaat. Maar ondertussen heb ik wel al de discipline om minstens 1 keer te luisteren naar alles wat ik gekocht heb.

Sietse
musician schreef:
(quote)

(quote)

Aha. Ja, je moet je niet overkopen. Er moet ruimte blijven om de albums te kunnen beluisteren. Maar blijkbaar was de collectie van Amazon toch niet zo slecht of je vond er toch nog 450 albums op jaarbasis?
Dat klikken op de "koop direct" button is ook dodelijk. Dan kan ik mij voorstellen dat je (weer) op winkel-verkopen overgaat.

Dat was voor mij niet bij Amazon, maar meer een algemene opmerking over het online kopen. Amazon heb ik nog nooit wat gekocht.
De online winkels waar ik het meeste heb gekocht zijn Boomkat en Norman Records. In beide webshops verkopen ze spul dat je op Amazon, HDWOW of andere grote webwinkels niet kunt vinden.

Sietse
nico1616 schreef:
(quote)

Die verslaving ken ik. Jaren ook gekocht om te kopen, met stapels onbeluisterde cd's als resultaat. Maar ondertussen heb ik wel al de discipline om minstens 1 keer te luisteren naar alles wat ik gekocht heb.

Ik luister ook alles, maar soms ligt een CD wel eens een paar maanden op een stapel te wachten...deze stapel raakt alleen leeg als ik griep heb ofzoiets dergelijks....
Vinyl draai ik meestal binnen een dag of 3 toch wel.

Sietse schreef:
(quote)

Dat was voor mij niet bij Amazon, maar meer een algemene opmerking over het online kopen. Amazon heb ik nog nooit wat gekocht.
De online winkels waar ik het meeste heb gekocht zijn Boomkat en Norman Records. In beide webshops verkopen ze spul dat je op Amazon, HDWOW of andere grote webwinkels niet kunt vinden.

Interessant hoor....

Sietse
Shangri-la schreef:
(quote)

Interessant hoor....

Ja iemand moet eens de eer nemen iets interessants op deze site te plaatsen...

*zucht

Haal die veer er nou maar uit en spoel 'em maar goed af, voor de volgende keer

Sietse
fuck it, er wordt een vraag gesteld waar ik antwoord op geef, wat niet wordt begrepen en dat gene maar even aangeef. En dan krijg je dit soort gezeik.
Als je het niet interessant vindt ga dan in een ander topic lezen.

Als of dat quasi intellectuele gezever ook maar enige daadwerkelijke toevoeging op deze site heeft.

Ik snap het ook niet helemaal. Volgens mij had Shangri-La het idee dat je interessant probeerde te doen, omdat je obscure dingen koopt, maar dat haal ik er zelf echt niet uit, en ik weet ook dat je dat zo niet zou bedoelen. Beetje overtrokken reactie van Shangri-La dus, maar laten we het houden op een verkeerde interpretatie...

Ondanks dat het tweedehandssysteem inclusief Delivery & Handling nog steeds (veel) goedkoper is dan welke tweedehands zaak (online of fysiek) in Nederland dan ook. Dit is toch wel erg... opmerkelijk.

Item Subtotal: £1.58
Delivery & Handling: £14.56
Total before VAT: £16.14
Total: £16.14
EUR 20,69*
7 CD's + 1 DVD zijn, tweedehands, 1,58 bij elkaar (bij dezelfde leverancier), maar omdat er per stuk dus delivery & handling bij komt, is het dus 10 keer zo duur geworden.

Sietse schreef:
(quote)

Ik luister ook alles, maar soms ligt een CD wel eens een paar maanden op een stapel te wachten...deze stapel raakt alleen leeg als ik griep heb ofzoiets dergelijks....

Herkenbaar

Overigens snap ik ook niet helemaal waarom dit interessant doenerij zou zijn van Sietse.

chevy93 schreef:
Ondanks dat het tweedehandssysteem inclusief Delivery & Handling nog steeds (veel) goedkoper is dan welke tweedehands zaak (online of fysiek) in Nederland dan ook. Dit is toch wel erg... opmerkelijk.

Item Subtotal: £1.58
Delivery & Handling: £14.56
Total before VAT: £16.14
Total: £16.14
EUR 20,69*
7 CD's + 1 DVD zijn, tweedehands, 1,58 bij elkaar (bij dezelfde leverancier), maar omdat er per stuk dus delivery & handling bij komt, is het dus 10 keer zo duur geworden.

Ja, daar kijk ik ook wel eens van op. Paar dagen terug nog 10 tweedehandsjes bij dezelfde leverancier aangeschaft. Prijs exlusief verzenden: £ 0.58 waarna er nog £ 18.20 bijkomt voor het verzenden. Per saldo natuurlijk nog altijd te geef, komt neer op EUR 2,40 per cd, maar van mij mag het gecombineerd verzonden worden...

/edit: hoewel, volgens Amazon zou dat dus niks uitmaken:

Combining items from multiple orders into a single package won't change the amount of delivery you pay for each order. You'll be charged separate delivery charges for each of your orders.

Amazon.co.uk Help: Combining Deliveries

Over dat onderwerp heb ik ooit een balletje opgegooid bij mijn fave 2ehandsleverancier op Amazon, Zoverstocks, om bijv 10 - 20 cd's in één keer te kunnen bestellen (korting op bulk shipment) en dit was het antwoord:

"With regard to your enquiry, Amazon’s ordering system produces a separate delivery charge for each item you order - even if you order a number of items from us, at the same time. Because of this each item is packaged and shipped as an individual parcel.

This should help to minimise any potential delay in our customers receiving their deliveries and justify the delivery charge incurred per item ordered. It also ensures that a large order will fit through a standard letter box.

Unfortunately, this also means that we are unable to offer a shipping discount on bulk purchases."

Het ligt dus aan het ordersysteem van Amazon.

NB: er zijn dus 2 verzendwijzen:

1. Amazon zelf: ook gecombineerde zendingen - een (vast) bedrag per shipment, plus een bedrag voor ieder item.
2. Marketplace: ieder item heeft zijn eigen verzendkosten (cd - dvd 1,82; boeken 4,01), GEEN combinatiezendingen

Yup, die 10 die ik verwacht komen ook van Zoverstocks. En volgens mij heb je dat antwoord van Zoverstocks hier al eens eerder gepost, er staat me in elk geval iets van bij.

/edit: Muziek >> Algemeen >> Online muziek kopen

Zo te zien is Sjefke reeds op de hoogte van het hoe en waarom.

Het geeft wel te denken over de 'vrijheid van handelen' die Amazon zijn resellers toestaat.

GrafGantz schreef:
/edit: hoewel, volgens Amazon zou dat dus niks uitmaken:

(quote)

Amazon.co.uk Help: Combining Deliveries
Ik vrees toch dat dat betrekking heeft op orders/packages die direct van Amazon gekocht worden en niet van derden. Dan klopt het wat er staat, denk ik. Zelf bestel ik van Amazon altijd minimaal 25 pond, zodat ik gratis verzending heb.

Overigens zou ik niet weten waarom zoverstocks niet buiten Amazon om een regeling zou kunnen treffen. Maar dat zal verzekeringstechnisch wel weer te veel rompslomp met zich meebrengen (wat te doen als er niet geleverd wordt/is? Nu is dat op kosten van Amazon, geloof ik). En ik weet niet of bepaalde verkopers een soort contract hebben met Amazon waardoor zij verplicht zijn om via Amazon te handelen.

Ik zit me nu opeens af te vragen of bol.com ook zo te werk gaat.

Zooverstocks heeft zo'n lage prijzen dat ze wel een deel van hun winst moeten halen uit de verzendingskosten. Ik heb er al vaak cds gekocht voor 0,01 pond wat met verzendingskosten erbij nog altijd minder dan 2,5 euro is.

nico1616 schreef:
Zooverstocks heeft zo'n lage prijzen dat ze wel een deel van hun winst moeten halen uit de verzendingskosten. Ik heb er al vaak cds gekocht voor 0,01 pond wat met verzendingskosten erbij nog altijd minder dan 2,5 euro is.

Oh - dat heb je zelf helemaal berekend. Hier betalen we voor verzending binnen NL 1,75 voor verzending van een cd; daar zit nog geen bubbeltjesenvelop bij in. Die kost ook geld, en vervolgens moet iemand het ook nog inpakken. Zoverstock komt altijd via de Kanaaleilanden - mijn idee is dat cd's in bulk daarheen gaan en vandaaruit verpakt en verzonden worden - wellicht door thuiswerkers of gevangenen. Want je kunt wel uitrekenen dat er nauwelijks enige winst in kan zitten.

Ik weet dat elke merchand een vast bedrag per jaar moet betalen en dan - neem ik aan - daarnaast een percentage over de gerealiseerde omzet. Winst op een totaalbedrag van GBL 1,83 lijkt me lastig.

Verder denk ik dat we niet onnodig veel mensen wijs moeten maken op dit punt - in mijn stripverzameltijd hield je ook de goede adressen voor jezelf - om prijsopdrijving te vermijden.

Zooverstocks heeft zo'n 100 000 transacties per maand. Enkele penny's winst op de verzendkosten bij een deel ervan geeft toch een behoorlijke totaalsom.

Bovendien krijgen ze door de vele transacties een groot aantal positieve beoordelingen, wat de verkoop dan opnieuw aanzwengelt. En het handvol mensen dat dit topic leest, zal heus de prijs niet opdrijven

Het begint langzaam binnen te druppelen, ik krijg ze allemaal pakketje voor pakketje binnen. Die postbode zal wel raar opkijken.

Die postbode van mij kijkt al kwaad naar binnen als ze weer een partij cd's moet bezorgen.

Stijn_Slayer
Ik heb er ook wel eens een aan de deur gehad. Acht van die enveloppes tussen handen en kin gedrukt: ''pak ze alsjeblieft aan!''

Dat soort dingen zijn ook extreem vervelend om te bezorgen. Glippen elke keer tussen je stapel uit. Wel apart overigens, incidenteel moet ik een cd van wowhd bezorgen, terwijl ik ze zelf altijd via PostNL krijg.

Shangri-la schreef:
Die postbode van mij kijkt al kwaad naar binnen als ze weer een partij cd's moet bezorgen.
Bij mij is het zelfs zo erg dat de postbode mij ergens groette. Ik liep ergens op straat, niet op steenworp afstand van mijn huis.
(maar dat komt vooral omdat mijn moeder veel 'marktplaatst', mijn DVDs/CDs passen door de brievenbus)

Een aantal keer heb ik naar tevredenheid CD's gekocht bij Sounds Delft tot aan vandaag!
Vandaag weer twee CD's besteld en via Ideal betaald. Het geld is netjes van mijn rekening afgeschreven en overgeboekt naar het rekeningnummer van Sounds Delft. Ik maar wachten op een bevestiging van mijn bestelling die maar niet kwam. Ik mijn account bij Sounds nagekeken, staat er doodleuk dat zij wachten op betaling. Ik dus bellen met deze zaak. De medewerker wist mij te vertellen dat er geen bestelling door mij is geplaatst en mij aangeraden een bewijs van betaling via een screenprint naar hun toe te mailen. Na dit gedaan te hebben heb ik weer met de medewerker gebeld die mij verzocht later terug te bellen omdat hij een klant moest helpen. Sindsdien is de lijn van sounds Delft continu in gesprek. Mensen bestel dus NIETS bijSounds Delft want je bent je geld kwijt!!

Stijn_Slayer
Ik zou morgen eerst nog eens bellen en anders even bij je bank informeren.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.