MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen

zoeken in:
http://www.riaa.com/wp-content/uploads/2018/03/RIAA-Year-End-2017-News-and-Notes.pdf

Dit verslag van de RIAA is een stuk representatiever (al gaat het nog steeds alleen over de VS). Samengevat:
In 2017:
nog bijna 6x zoveel CDs als LPs verkocht
bijna 3x zoveel omzet uit CDs
CD-verkoop daalt met ruim 10% tov 2016 (omzet met ruim 6%)
LP-verkoop stijgt met ruim 5% (omzet met ruim 9%)

Heb een tijd geleden wat gegevens van NVPI geprint en bewaard; zal daar wel eens naar kijken en dan kom ik er nog wel op terug. Het verhaal van die Parlevliet is mij te veel hosanna (promopraat).

Vergeleken met andere landen, bijv Duitsland, is de daling van cd-verkoopcijfers in Nederland veel sterker.

Duitsland en Japan zijn conservatieve grote markten. Snel internet is in grote delen van Duitsland nog niet zo vanzelfsprekend en de CD wordt daar nog steeds goed verkocht. Duidelijk zijn de trends: fysieke dragers dalen licht, maar lijken zich redelijk te handhaven, de downloadmarkt keldert en streamen zit nog steeds in de lift. De cijfers voor de streamingmarkt zijn niet altijd zo transparant. Gratis gekoppelde abonnementen op diensten, al dan niet tijdelijk gratis, maken deel uit van de productiecijfers. Ben benieuwd voor hoe lang dat opgaat.

Ok... aan ieder die maar om cijfers blijft vragen:

NVPI Agenda 2018

Naar pagina 8 bladeren, daar staat dat vinyl 30,6% van het totale fysieke verkoop uitmaakt. M.a.w. bijna 70% is nog steeds cd (of cassette)
Maar dit gaat over nieuwe releases. Tweedehands heeft vinyl (neem ik aan) wel een overhand.

lennon schreef:

NVPI Agenda 2018

Naar pagina 8 bladeren, daar staat dat vinyl 30,6% van het totale fysieke verkoop uitmaakt. M.a.w. bijna 70% is nog steeds cd (of cassette)
Maar dit gaat over nieuwe releases. Tweedehands heeft vinyl (neem ik aan) wel een overhand.

Dank - had moeite om e.e.a. terug te vinden! Net zoals Wandelaar neig je tot een nogal optimistische duiding van die cijfers.

NB: in 2017 bedroeg de markt voor fysiek product, zijnde 32,1% (van de totale markt) 54,8 miljoen euro, terwijl in 2016 dit 61,2 was - dit impliceert een daling totaal van 10,5 % en dat terwijl vinyl met 25% procent is gegroeid in datzelfde jaar. De daling van cd-verkoop wordt dus bij lange na niet gecompenseerd door de stijgende vinylverkoop. Met enig rekenwerk zul je zien dat de cd-verkoop jaarlijks met 10 - 15% daalt en dat is een trend (bepaald niet "licht dalend") die al veel langer aan de orde is, eigenlijk al sinds 1999 - toen er nog 35 miljoen cd's werden verkocht; reken dat door naar het huidige aandeel van de cd in de huidige markt van fysiek product, dan betekent dat - dat bij een gelijkblijvend aantal van 35 miljoen stuks - een nieuwe cd nu ongeveer 1,15 zou kosten en dat is lariekoek. De markt voor cd's is dus in ca 20 jaar met ongeveer een factor 6 verkleind.

Tweedehands is een heel andere markt en die cijfers daarvoor zijn ook niet in deze statistieken meegenomen.
Veel info is ook te vinden op: CD-winkels - Detailhandel.info

De cijfers die je daar kunt vinden stemmen echt niet tot vreugde als je kijkt naar de omzet per winkel/oppervlakte/medewerker. In grote steden zijn veel cd-winkels verdwenen, soms failliet, soms tot stoppen gedwongen door stijgende huurprijzen, of ook gebrek aan opvolging. In kleinere plaatsen kunnen winkels zich soms door hun sociale/informatieve functie en klantentrouw handhaven: in het gevoel dat je had bij Elpee, King Karol, White Noise, Staffhorst (Drieharingstraat), Kareltje of Boudisque kan absoluut niet worden voorzien door Saturn of Mediamarkt.

lennon schreef:

NVPI Agenda 2018

Naar pagina 8 bladeren, daar staat dat vinyl 30,6% van het totale fysieke verkoop uitmaakt. M.a.w. bijna 70% is nog steeds cd (of cassette).

Niet helemaal: er staat 30,6 procent van de OMZET, het gaat hier dus niet over verkochte aantallen. Aangezien de gemiddelde (nieuwe) LP een stuk duurder is dan de gemiddelde CD, ga ik ervan uit dat de verkochte aantallen van beide geluidsdragers anders liggen, nl. een hoger percentage verkochte CD's en een lager percentage LP's.

lennon schreef:

Inderdaad, het gaat hier om nieuwe releases. Nog afgezien van het feit dat de tweedehandsmarkt in beide sectoren de laatste 5 à 10 jaar naar mijn idee een stuk groter is dan deze vroeger ooit was, kun je je ook afvragen of die aantallen van de NVPI de werkelijkheid nog wel goed weergeven.

Ik neem mezelf maar als voorbeeld: nieuwe LP's koop ik af en toe bij mijn plaatselijke Plato-vestiging, maar bij voorkeur bij tweedehandszaken die ook nieuw verkopen. Nieuwe CD's bestel ik veelal online, en dan meestal bij buitenlandse leveranciers. Ik vermoed dat veel muziekliefhebbers dat doen. En het is zeer de vraag of dat soort verkopen zijn meegeteld in de officiële cijfers. Ik veronderstel dat dat niet het geval is, omdat ze lastiger meetbaar zijn.

Vroeger, in het pre-internettijdperk, was het duidelijk: je kocht je plaatjes (zwart of zilver) bij de plaatselijke platenboer en die verkopen werden meestal verdisconteerd in de officiële cijfers. Maar tegenwoordig is de muziekmarkt ook qua aanbieders zo gefragmenteerd dat het verdraaid lastig is om goed zicht op de zaken te krijgen Vergelijkingen met andere landen (de VS, zoals hierboven) of de wereldwijde markt geven ook geen goed beeld, omdat het per land of per continent enorm kan verschillen.

Nederland is wereldwijd best een belangrijke muziekmarkt, we staan op de elfde plaats, lees ik in dat NVPI-overzicht. Dat is best bijzonder voor een landje met ruim 16 miljoen inwoners. Maar het komt mede omdat we als klein land onze internetvoorziening goed op orde hebben. Er zijn zat - ook geindustraleerde - landen waar een goede internetverbinding veel minder vanzelfsprekend is.

In Wassenaar had je vroeger een platenzaak die Jane's & Jones of iets dergelijks heette. Heel leuk zaakje met een bijzonder goed aanbod. Hoeveel cd's ik daar gekocht heb en allemaal in het gulden tijdperk. Ze kostten me meestal 39,95.

Daar kwam toen een FRS bij, met op zich ook een aardig aanbod, maar niet zo goed als dat andere zaakje.

Beide zijn inmiddels al lang uit het dorp verdwenen.. Net als ikzelf

gaucho: bij aantallen spreek je over afzet; bij bijdragen spreek je over omzet.

Tweedehands verkopen hebben bij zaken die ook nieuw verkopen een andere boekingscode - dit ivm met rapportage aan o.m. CBS.

Bij veel zaken die hoofdzakelijk draaien op tweedehands zie je dat de inkoop van nieuwe cd's terugloopt, omdat de leverancier vaak allerlei afnameverplichtingen hanteert. In de UK is destijds door een consultancy club de mogelijkheid van consignatie-voorraad voorgesteld (afrekenen naar leverancier bij verkoop) om niet te veel geld in de voorraad te moeten steken en toch een bepaalde cd te kunnen verkopen; meen dat dit in eerste instantie gold voor de zgn back catalogue, opdat winkels die titels toch in voorraad zouden willen nemen.

Niet voor niets heet die branche-organisatie N VPI - het heeft betrekking op verkopen in Nederland. Als je die cijfers van het NVPI anno nu vergelijkt met die van het CBS, anno 2004 - zoals weergegeven in,

Achter de schermen - zie ook Achter de schermen - SCP

zie je gewoon dat de markt voor "fysiek product" in nog geen 20 jaar is ingeklapt van ca 500 miljoen in 1999 naar 61, nu.

Maar dat zijn dan ook omzetcijfers en geen afzet. De gemiddelde prijs van een CD daalde in die 20 jaar flink. Normale prijs in 1990 was Hfl 39,90, 20 jaar later een stuk lager. Wat niet wegneemt dat de markt krimpt. Toch is er nog een 30% marktaandeel voor fysiek product en dat kun je ook weer niet helemaal onder de mat vegen. Het kan grillig toegaan in het multimedialandschap. Toekomst voorspellen is hachelijk. Niet voortijdig een grafrede houden dus.

Wandelaar schreef:
Maar dat zijn dan ook omzetcijfers en geen afzet. De gemiddelde prijs van een CD daalde in die 20 jaar dan ook flink. Normale prijs in 1990 was Hfl 39,90, 20 jaar later een stuk lager. Wat niet wegneemt dat de markt krimpt. Toch is er nog een 30% marktaandeel voor fysiek product en dat kun je ook weer niet helemaal onder mat vegen. Het kan grillig toegaan in het multimedialandschap. Toekomst voorspellen is hachelijk. Niet voortijdig een grafrede houden dus.

Wel bij de les blijven en vooral blijven rekenen: 39,90 in oud geld is ca 18 euro en dat is gewoon een relatief gangbare prijs bij Plato en elders. Toegegeven je ziet ook cd's van 14 euro, maar dat zijn er bar weinig. De prijserosie zit 'em dan ook veelal in (sommige) cd's die een half jaar na release al 'gedumpt' worden voor de helft.

De vergelijking is idd gebaseerd op omzet: van 500 miljoen naar een tiende van dat bedrag, en dat zou zelfs ceteris paribus (alle andere omstandigheden gelijkgebleven) reedsch een teken aan de wand moeten zijn; en als het besteedbaar inkomen in die tijd nauwelijks toegenomen (als we sommige economen moeten geloven) is de bevolking wel met ca 9% gegroeid in die 20 jaar.

Mijn punt is ook niet dat het niets voorstelt, maar dat het veel minder voorstelt dan - pak 'em beet - 20 jaar geleden en dat je je kunt afvragen in hoeverre je nog met een omzet van zeg 83.000 per FTE, alle kosten (loon, huur, elektra etc, inkoop, promotie) in acht nemend gezond een bedrijf kunt runnen. Veel zal neerkomen op de vindingrijkheid van de individuele ondernemer, zijn klantenbindend vermogen en zijn liefde voor het vak en de muziek.

En "multimedialandschap" is een term die ik voor het laatst in 2004 serieus hoorde gebruiken

Mjuman schreef:

Wel bij de les blijven en vooral blijven rekenen: 39,90 in oud geld is ca 18 euro en dat is gewoon een relatief gangbare prijs bij Plato en elders.

En "multimedialandschap" is een term die ik voor het laatst in 2004 serieus hoorde gebruiken

Ik dacht, die kan wel weer eens. Ik wandel daar wel eens rond, zoals je begrijpt.

En nu zelf ook bij de les blijven, eerwaarde. Dan heb je ook rekening te houden met de factor inflatie over 20 jaar. En verder: je kunt niet een rechte percentueel (dalende) lijn naar de toekomst trekken, dat is eigenlijk mijn punt. Het is niet te voorspellen of er een voorzichtige kentering optreedt, dan wel een stagnering van de neergang. En de industrie zal ook wel gek zijn om geen rekening te houden met die 30% liefhebbers van fysiek product. En dan heb je het over cijfers in ons internetkikkerlandje, nummer 11 in de ranglijst weliswaar, maar Duitsland is toch nog wel een grotere markt en daar gelden, zoals gezegd, andere verhoudingen.

Wandelaar schreef:
Ik dacht, die kan wel weer eens. Ik wandel daar wel eens rond, zoals je begrijpt.

En nu zelf ook bij de les blijven, eerwaarde. Dan heb je ook rekening te houden met de factor inflatie over 20 jaar. En verder: je kunt niet een rechte percentueel (dalende) lijn naar de toekomst trekken, dat is eigenlijk mijn punt. Het is niet te voorspellen of er een voorzichtige kentering optreedt, dan wel een stagnering van de neergang. En de industrie zal ook wel gek zijn om geen rekening te houden met die 30% liefhebbers van fysiek product. En dan heb je het over cijfers in ons internetkikkerlandje, nummer 11 in de ranglijst weliswaar, maar Duitsland is toch nog wel een grotere markt en daar gelden, zoals gezegd, andere verhoudingen.

Ik had het toch echt over (reëel) besteedbaar inkomen - real discretionary income, is de internationale term - en dat is inkomen gecorrigeerd voor inflatie etc. Verder weet ik heel aardig hoe je een trendlijn kunt trekken

En "internetkikkerlandje" is een heel rare, Calimerische term : in meerdere opzichten geldt NL wel degelijk - internationaal gezien - als een indicator (wil je batsen, zeg je "gidsland") vwb sommige sociale/culturele ontwikkelingen.

Lees dat lijvige - inmiddels 14 jaar oude - rapport van het SCP maar eens en probeer dan de veranderingen die er de afgelopen 30 jaar hebben plaatsgevonden maar eens te duiden. Ook ik zie nog steeds de drukte op de zaterdagmiddag bij Plato, maar op een donderdagmiddag is het al een stuk rustiger en ik zie ook niet meer mensen met stapels cd's (6, 8 of meer - jazeker me too in the past) in de rij staan.

"Stagnering van de neergang" - blijf er vooral in geloven.

Nee, je had het over de prijs van een CD waarvan je vond dat 40 gulden destijds niet zo veel verschil maakte met 18 euro nu.
Maar goed, een trend is nog geen voorspelling. Het SCP rapport heb ik al heel lang in huis. Erg interessant en goed onderbouwd, maar het is een trendrapport. Voor een glazen bol moet je ergens anders wezen. Of erin geloven.
Zoveel geloof is trouwens niet eens nodig. Sinds de uitvinding van de aansteker worden nog steeds lucifers verkocht en sinds de auto wordt er ook nog steeds gefietst. Zo zullen er over een aantal jaren nog steeds een paar sukkels zijn die Cd’s kopen en draaien. Onbegrijpelijk misschien in jouw optiek en in strijd met de statistiek, maar let maar op. We spreken elkaar t.z.t.

dix
Mjuman schreef:
... ik zie ook niet meer mensen met stapels cd's (6, 8 of meer - jazeker me too in the past) in de rij staan.
Die rij heb je bij WOW-HD of Dodax ook niet

dix schreef:
(quote)
Die rij heb je bij WOW-HD of Dodax ook niet

Dat doet me denken aan those early days toen menig webserver nog niet ruim bemeten was ("sizen" in het jargon) kwam je op een site en gebeurde er helemaal niets - nog niet eens een zandloper - omdat er te veel 'hits' waren.

Ik heb berichten gelezen dat het medium cd dood is. Ook berichten dat de cd weer aan de vooravond staat van een nieuwr hype zoals vinyl nu is. Simpel gezegd: we weten het niet. Het grote probleem is denk ik dat websites zoals Bol.com eerst de fysieke winkels wegconcurreren met scherpe prijzen. Nu er geen grote ketens zijn die de cd verkopen, hebben ze de prijzen weer omhoog geschroefd. Voorbeeld. 19,95 voor de nieuwe plaat van Paul McCartney. Terwijl als in de uk kijkt, die cd 12 pond kost. Dat is voor mij de reden om niet meer in Nederland te kopen. De waarde van een nieuwe cd is voor mij nooit hoger dan 15 euro. Meest belachelijke: nieuwe plaat van Johan was geimporteerd uit UK goedkoper dan in Nederland kopen. Dat betekend dat die cd eerat naar Engeland word verscheept en daarna teruggestuurd. En dan nog 2 euro goedkoper dan bij Bol.com kopen.

Mjuman schreef:
Dat doet me denken aan those early days toen menig webserver nog niet ruim bemeten was ("sizen" in het jargon) kwam je op een site en gebeurde er helemaal niets - nog niet eens een zandloper - omdat er te veel 'hits' waren.
Ook in de begindagen had je http statuscodes (408/503). Zandlopers zijn clientside.

Holden schreef:
(quote)
Ook in de begindagen had je http statuscodes (408/503). Zandlopers zijn clientside.

Dat is dus precies de kant waar je wilt testen of de gekozen oplossing (hw/sw) voldoet - stuur je wel een pm

Overigens mbt de hele discussie over cd's kopen vs streamen, moest ik denken aan een uiterst actuele discussie over "bezit(eigendom)" vs gebruik en de kosten van beide. H3 = bezit vs streamen (gebruik) zeg maar; duurzame, dure objecten/goederen die regelmatig ongebruikt zijn, kan je evt tegen betaling door anderen laten gebruiken >>> deeleconomie, oftewel.

“het fenomeen dat consumenten elkaar gebruik laten maken van hun onderbenutte consumptiegoederen, eventueel tegen betaling”. Denk aan het verhuren van je huis of auto, het uitlenen van je boormachine of avondjurk, het ter beschikking stellen van je tuin of parkeerplaats.

Bron: Wat is nu eigenlijk deeleconomie? - Me Judice - mejudice.nl

Misschien zijn muziekliefhebbers hier gewoon erg gehecht aan fysieke muziekobjecten (H3)?

Als ik zie hoe gedeelde cd's in de bibliotheek eruitzien...

Mijn auto zou ik trouwens ook niet delen. Veels te gehecht aan dat fysiek mobiele object.

Geachte user Mjuman doet het steeds weer. Anderen met de beschuldigende vinger nawijzen dat ze graaizuchtige H3 hebberds zijn als ze een fysieke drager kopen. Zelf geeft hij ons er fijntjes kennis van dat hij duizenden cd’s bezit als backup en investeert in high- end audio. Wat een domineesgepreek toch telkens weer...

Kronos schreef:
Als ik zie hoe gedeelde cd's in de bibliotheek eruitzien...

Mijn auto zou ik trouwens ook niet delen. Veels te gehecht aan dat fysiek mobiele object.

Vwb het eerste: mogelijk ligt dat aan het feit dat lenen bij een bibliotheek een relatief anoniem iets is, terwijl als je bijv een electrische heggenschaar van een achterbuurman tegen geringe vergoeding mag gebruiken, er een direct persoonlijk contact is (met de implicatie goed voor iets te zorgen). Zou zelf ook niet mijn auto uitlenen tegen vergoeding; een vriend van me heeft dat wel gedaan (met een 7 jaar oude auto) en hij vond het niet verkeerd. Mij lijken er veel mitsen en maren aan gebonden. Ooit n.a.v. een artikel in de krant rondgeneusd op een site voor huisruil (tijdens vakantie; je bouwt credits op door je huis beschikbaar te stellen en kunt die gebruiken om in een ander huis te kunnen verblijven) en daarbij viel het me op hoeveel en wat mensen beschikbaar willen stellen aan gasten die tijdelijk in hun huis verblijven.

Beste Wandelaar stop nou gewoon 'ns met die vervelende aantijgingen. Jij bent zelf de dominee in deze - ik gun het jou je geld uit te geven zoals jij dat wilt, laat mij dat dan ook doen. Weet zelf heel goed dat ik bij vlagen serieus H3-lijder ben, probeer dat te beteugelen (soms met succes) en kan regelmatig - o ironie - lachen om m'n eigen aandoening zeker wanneer ik een bepaalde track op 6 verschillende formaten heb. Verder heb ik bij div topics er nooit een geheim van gemaakt dat imho de cd aan het einde van zijn levenscyclus zit - en toch - opnieuw, o ironie, heb ik er dit jaar tot nu toe zo'n 25 gekocht. Nogmaals eenieder moet zijn geld uitgeven zoals 't hem goeddunkt.

Een optimistisch bericht vanuit Assen. De toch niet kleine muziekafdeling van Warenhuis Vanderveen wordt momenteel verbouwd en uitgebreid. Er komt zo'n 33% extra oppervlakte bij en die zal grotendeels uiteraard gevuld worden met CD's en vinyl. Het kan kennelijk, als mensen je maar weten te vinden komen ze bij gelegenheid terug. Ik sprak woensdag nog een echtpaar uit Noord Brabant die elke gelegenheid dat ze in het noorden van het land zijn om in Assen de muziekafdeling af te struinen en groot in te slaan.
Als er mensen van plan zijn om een binnenkort te komen kijken doe dat dan over pakweg twee weken. Momenteel is het chaotisch vanwege de verbouwing maar over ruim 10 dagen moet het ergste leed geleden zijn.

Daar ben ik een jaar of 6 geleden geweest, mooie zaak.
Een duidelijk voorbeeld van dat daar cd's niet gaan verdwijnen, mooie ontwikkeling, hopelijk met navolging.

Moet ik ook maar weer eens gaan kijken daar in Assen. Ook al ben ik getransformeerd van actief cd koper tot fanatiek streamer.

Over twee weken ook eens stoppen in Assen als ik er in de buurt kom. Intussen stream ik nog even wat, vanuit mijn idealistische visie op deeleconomie. Ja, ik leer vandaag weer veel. Daarna gun ik mezelf een fysiek shopje. VanderVeen; allen daarheen! (en alle andere winkels natuurlijk).

Ik mis de cdzaken van vroeger
Elke redelijke plaats had er wel een, en ik mis de Top 40 blaadjes.
De charme van het internetloze tijdperk, waar de platenverkoper, de VPRO en de OOR je van informatie verzien.
En als de verkoper twijfelde, dat pakte hij wel de OOR Popencyclopedie erbij.
Door het verdwijnen van de cd's en de opkomst van internet, verdween ook steeds meer de behoefte om wekelijks naar de platenzaak te gaan.
Toch meer een soort van grote broer waar je gezellig over muziek kon babbelen, waar een punker, hardrocker en New Waver eenmaal binnen die deuren, gelijk waren.

Wat jij mist dat bestaat hier in het noorden kennelijk nog. Niet alleen in Assen maar ook in Groningen (Plato, Elpee), Hoogezand (Evelyn Novacek) en Leeuwarden (King Kong Records). Mjuman noemde onlangs op een ander topic nog een interessante zaak in Leeuwarden maar die moet ik nog een keer bezoeken.
De mensen in de vermelde zaken hebben weten meestal waar ze het over hebben en anders zoeken ze het uit voor je. En de twee roodharige zusjes die Evelyn Novacek runnen zijn een attractie op zich!

Edit: Een andere zaak in Leeuwarden aldus Mjuman: Big Bad Wolf Records.

In Nijmegen is dat ook nog steeds, maar in de kleine plaatsen minder, Cadans in Gemert is nog wel een goed voorbeeld, en Wil'm in Veghel ook.
In Gennep hadden we er op een bepaald moment 3, maar een maand later geen meer (failliet, plotseling overlijden en pensioen), zo kan het lopen.

Die behoefte doen we hier toch? Over muziek praten heb ik het over. Daar hoef ik huis niet meer voor uit. Bij Kroese in Nijmegen blijft er toch geregeld wel een stapeltje ceedees uit de ruim voorziene uitverkooprekken en bakken hangen. Maar er te moeten wonen zoals de man in badjas bij de mediamarkt gaat me veel te ver.
Voor een jaar streamen koop je misschien net 7 nieuwe ceedees. De platenboer heeft het maar zwaar nu het downloaden gestopt is.

Ik vind het nog altijd fijn om de zaak binnen te stappen. Voor mij als vaste klant is er altijd een kop koffie en omdat ik kennelijk inwisselbaar ben met de heren die er werken gebeurt het regelmatig dat klanten mij vragen stellen. Omdat ik redelijk kennis heb wordt het toegestaan dat ik de klant help en in een groot aantal gevallen levert dat ook nog op dat er op mijn advies iets word aangeschaft. En afgelopen april was ik tijdens Record Store Day de 'local hero' en heb ik er 40 minuten mogen optreden. Daar kan MM niet tegenop.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.