Muziek / Algemeen / Cd's gaan verdwijnen
zoeken in:
1
geplaatst: 5 september 2018, 18:01 uur
En als dat nummer afgespeeld wordt in een café dan komen vaak nostalgische gevoelens boven.
Voor de een is het de eerste luisterbeurt in een winkel, voor de andere bijvoorbeeld de kennismaking via de radio, het geeft een kick, en dat heeft een oorsprong.
Ik heb dat nog steeds in de winkel, informeer dan naar de band, als ze iets moois op hebben staan.
Via Spotify ontdek ik minder vaak iets nieuws, de tips daar zijn voor mij over het algemeen de meer gangbare nummers, die ik vaak al ken, zijn wel uitzonderingen, maar dat is minimaal.
Als de cd gaat verdwijnen, dan verdwijnen ook de verkooppunten, en ik hoop dat dat niet zal gebeuren.
Via MusicMeter krijg ik trouwens vaak wel goede tips, maar ook dan ga ik het liefste de cd vervolgens in een platenzaak kopen, is ook zeker het gevoel van iets daadwerkelijk in huis hebben.
Ieder ervaart dit anders, dit is mijn ervaring.
Voor de een is het de eerste luisterbeurt in een winkel, voor de andere bijvoorbeeld de kennismaking via de radio, het geeft een kick, en dat heeft een oorsprong.
Ik heb dat nog steeds in de winkel, informeer dan naar de band, als ze iets moois op hebben staan.
Via Spotify ontdek ik minder vaak iets nieuws, de tips daar zijn voor mij over het algemeen de meer gangbare nummers, die ik vaak al ken, zijn wel uitzonderingen, maar dat is minimaal.
Als de cd gaat verdwijnen, dan verdwijnen ook de verkooppunten, en ik hoop dat dat niet zal gebeuren.
Via MusicMeter krijg ik trouwens vaak wel goede tips, maar ook dan ga ik het liefste de cd vervolgens in een platenzaak kopen, is ook zeker het gevoel van iets daadwerkelijk in huis hebben.
Ieder ervaart dit anders, dit is mijn ervaring.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:07 uur
deric raven schreef:
En als dat nummer afgespeeld wordt in een café dan komen vaak nostalgische gevoelens boven.
Daar zijn we het over eens. Randomstandigheden hebben een invloed op de muziekbeleving. Een café, in de auto met vrienden, een oude krakende plaat gevonden op zolder, een nieuwe uitvinding als de cd enz...
Wat Onweerwolf een feit noemt, dat de afspeelbron van muziek per definitie niet relevant is voor iemands luisterervaring, is dan ook onzin. Je kunt wel denken dat dit zo is maar dat maakt het nog niet waar.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:11 uur
Ik heb het trouwens een aantal weken geleden ergens anders ook benoemd dat ik de laatste tijd steeds vaker zie dat men bij een platenzaak met cd's naar buiten loopt, een jaar terug zag ik meer tassen met vinyl, dat zie ik minder, tenminste in omgeving Nijmegen, toch wel een studentenstad met kopers van rond de 20 jaar.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:13 uur
Maar ik zie steeds meer winkels die de cd alleen als bijproduct verkopen. Voor onafhankelijke handelaars lijkt de verkoop van vinyl wel rendabel, cd niet meer.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:16 uur
deric raven schreef:
En op termijn zal ook de artiest geen behoefte meer hebben een album op te nemen en uit te brengen als dat alleen nog een verzameling te streamen nummertjes geworden is. Het totaalconcept album, met de kracht van expressie en dynamiek die dat bevat (oei, ik druk me zwaar uit) gaat dan verloren. Als de cd gaat verdwijnen, dan verdwijnen ook de verkooppunten, en ik hoop dat dat niet zal gebeuren.
Het heeft een fysieke component nodig, als ik het goed zie, waardoor een album, lengte, inhoud, idee en hoesontwerp krijgt.
Dat is wel jammer en werkt vervlakking in de hand. In die zin is alleen streamen een vorm van gebakken lucht. Je kunt er niet in bijten, het voelt sponzig en vluchtig (en je snapt het al, ik kom zelden in een café voor de muziek.)
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:20 uur
Dat zie ik wel bij zaken als Saturn, maar daar is de hele muziekverkoop een bijproduct.
Ook een vorm van gebakken lucht eigenlijk.
Vinylarchief richt zich wel echt op vinyl, daar is de cd duidelijk een bijproduct, altijd geweest.
Bij De Waaghals richten ze zich altijd al op beide, Kroese probeerde vinyl, maar daar liggen vinylalbums nu ook voor lagere prijzen in grote bakken.
Nog steeds vind ik de prijzen van nieuw vinyl en cd's te hoog, willen ze de markt draaiende houden, dan moeten die omlaag.
Nu worden ze 3 maanden later voor veel minder aangeboden, omdat ze er anders mee blijven zitten.
Beter om gelijk de prijzen schappelijker te houden.
Ook een vorm van gebakken lucht eigenlijk.
Vinylarchief richt zich wel echt op vinyl, daar is de cd duidelijk een bijproduct, altijd geweest.
Bij De Waaghals richten ze zich altijd al op beide, Kroese probeerde vinyl, maar daar liggen vinylalbums nu ook voor lagere prijzen in grote bakken.
Nog steeds vind ik de prijzen van nieuw vinyl en cd's te hoog, willen ze de markt draaiende houden, dan moeten die omlaag.
Nu worden ze 3 maanden later voor veel minder aangeboden, omdat ze er anders mee blijven zitten.
Beter om gelijk de prijzen schappelijker te houden.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:45 uur
Eens, nieuwe albums voor een tientje. En die prijs vasthouden.
0
geplaatst: 5 september 2018, 18:57 uur
De prijs van een nieuwe cd is nu minder dan eind jaren tachtig. Lijkt me niet te duur. Dat ze na enige tijd nog goedkoper worden biedt kansen aan degenen die het met minder centen moeten doen of aan muziekliefhebbers die een bepaald album wel willen enkel áls de prijs gezakt is. Kortom, de huidige situatie geeft meer keuzevrijheid.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:04 uur
Het streamen is wel in opkomst gekomen toen de prijzen erg hoog waren, eigenlijk hetzelfde verhaal bij boeken en Dvd's.
Boeken doen het nog steeds goed bij een tweedehandszaak.
Vaak een keer gelezen, en minder materiele schade als bij cd's (geen krassen, geen kapot hoesje).
Voor het geld dat je betaald vind ik dat het kwalitatief ook beter vorm mag worden gegeven; zou er aan die slechte jewel cases niet iets te doen zijn?
Dan blijft het stevige karton van de vinylhoezen wel over het algemeen langer mooi, op wat slijtage bij de randen.
Boeken doen het nog steeds goed bij een tweedehandszaak.
Vaak een keer gelezen, en minder materiele schade als bij cd's (geen krassen, geen kapot hoesje).
Voor het geld dat je betaald vind ik dat het kwalitatief ook beter vorm mag worden gegeven; zou er aan die slechte jewel cases niet iets te doen zijn?
Dan blijft het stevige karton van de vinylhoezen wel over het algemeen langer mooi, op wat slijtage bij de randen.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:12 uur
Wandelaar schreef:
En ook wiki kan me dat niet vertellen.
En ook wiki kan me dat niet vertellen.
Vermoedelijk is alle informatie in dat boekje ook wel online te vinden, en meer. De meeste van mijn cd’s hebben zelfs een zeer beperkt boekje.
0
Onweerwolf
geplaatst: 5 september 2018, 19:16 uur
Kronos schreef:
Wat Onweerwolf een feit noemt, dat de afspeelbron van muziek per definitie niet relevant is voor iemands luisterervaring, is dan ook onzin. Je kunt wel denken dat dit zo is maar dat maakt het nog niet waar.
Zolang de muziek en kwaliteit van de bron identiek is het niet relevant. Feit.
1
geplaatst: 5 september 2018, 19:21 uur
Wandelaar schreef:
Het heeft een fysieke component nodig, als ik het goed zie, waardoor een album, lengte, inhoud, idee en hoesontwerp krijgt.
Dat is wel jammer en werkt vervlakking in de hand. In die zin is alleen streamen een vorm van gebakken lucht. Je kunt er niet in bijten, het voelt sponzig en vluchtig (en je snapt het al, ik kom zelden in een café voor de muziek.)
(quote)
En op termijn zal ook de artiest geen behoefte meer hebben een album op te nemen en uit te brengen als dat alleen nog een verzameling te streamen nummertjes geworden is. Het totaalconcept album, met de kracht van expressie en dynamiek die dat bevat (oei, ik druk me zwaar uit) gaat dan verloren. Het heeft een fysieke component nodig, als ik het goed zie, waardoor een album, lengte, inhoud, idee en hoesontwerp krijgt.
Ach, het albumconcept is ook niet per definitie beter dan bijv. losse singles? Ik ben zelf al veel meer afgestapt van het draaien van albums en draai tegenwoordig veel meer losse singles. Dat heeft niks met vervlakking te maken. Je hebt altijd al artiesten die meer gefocust zijn op de singles, waardoor op het album vulling terechtkomt, en je zal altijd artiesten blijven houden die méér van hun releases willen maken.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:27 uur
The Beatles en The Stones zijn ook begonnen als artiesten die zich op singles richten, vind dat ook wel wat hebben.
Vroeger de Jukebox in de kroeg, en de dj met een koffer vol met singles.
Ik ben begonnen als singletjes koper, stapte later over op albums.
Vond ik van een artiest maar een nummer goed, dan kocht ik geen heel album, het waren wel vaak de Italodisco dingetjes.
De cd single is wel een product, welke het niet echt gered heeft, die zijn vrijwel helemaal verdwenen, de Top 40 lijst is al lang niet meer gebaseerd op de verkoop daarvan, was vroeger wel het geval.
Vroeger de Jukebox in de kroeg, en de dj met een koffer vol met singles.
Ik ben begonnen als singletjes koper, stapte later over op albums.
Vond ik van een artiest maar een nummer goed, dan kocht ik geen heel album, het waren wel vaak de Italodisco dingetjes.
De cd single is wel een product, welke het niet echt gered heeft, die zijn vrijwel helemaal verdwenen, de Top 40 lijst is al lang niet meer gebaseerd op de verkoop daarvan, was vroeger wel het geval.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:39 uur
Albumtracks zijn niet per definitie beter dan singles. Integendeel, het zijn lang niet altijd geslaagde werkjes en maar al te vaak vinden we vullers op albums. Maar, dat heeft een artiest nu juist nodig om zich te ontwikkelen. Het is de artistieke bandbreedte. En lang niet alle muziek leent zich voor een single van 3-4 minuten die radiovriendelijk te noemen is. Waar is het eksperiment gebleven heden ten dage, dames en heren!
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:41 uur
Je denkt dat er geen experiment meer is? Waar heb ik het überhaupt over radiovriendelijke singles van 3-4 minuten gehad?
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:43 uur
Dat is nu eenmaal de lengte van de meeste singles. En ja, die zijn bedoeld voor de radio. Altijd zo geweest.
0
Onweerwolf
geplaatst: 5 september 2018, 19:47 uur
Dat radiovriendelijkheid gedoe is sowieso wel een van de grote nadelen van commerciële en publieke, landelijke stations. Het is nog altijd zeer verfrissend voor mij om bij De Eigenwijze 30 van Golfbreker Radio het tegenovergestelde beleid te horen.
Verder ben ik qua pop, rock en elektronica heel erg van de singles en qua metal/neofolk/ambient/industrial etc. heel erg van de albums. Bij niet-mainstream muziek zie je natuurlijk ook veel minder singles.
Desalniettemin zijn er ook wel weer pop/rock albumtracks die tot de absolute top van mijn aller tijden lijst behoren. 'Fillmore Jive' van Pavement bijvoorbeeld of 'Lotus Europa' van Spinvis en dergelijke tracks zitten eigenlijk vaak dichter bij mijn hart dan goede singles, ook vanwege teveel aan airplay natuurlijk.
Verder ben ik qua pop, rock en elektronica heel erg van de singles en qua metal/neofolk/ambient/industrial etc. heel erg van de albums. Bij niet-mainstream muziek zie je natuurlijk ook veel minder singles.
Desalniettemin zijn er ook wel weer pop/rock albumtracks die tot de absolute top van mijn aller tijden lijst behoren. 'Fillmore Jive' van Pavement bijvoorbeeld of 'Lotus Europa' van Spinvis en dergelijke tracks zitten eigenlijk vaak dichter bij mijn hart dan goede singles, ook vanwege teveel aan airplay natuurlijk.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:47 uur
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen: ‘losse nummers’. De term single is überhaupt nogal zijn betekenis verloren. Er zijn allerlei soorten releases, elke artiest kan precies het soort release uitbrengen dat hij wil, qua regelmaat, qua aantal nummers, qua lengte, etc, zonder zich wat van een format aan te hoeven trekken.
0
geplaatst: 5 september 2018, 19:49 uur
Net toen ik het opschreef bedacht ik al dat je het over losse nummers had, niet over wat de platenwereld een single noemt. En dan ben ik het direct met je eens. Ook ik draai graag losse nummers, vooral die tracks die nooit een single zouden worden! 

2
geplaatst: 5 september 2018, 20:04 uur
Onweerwolf schreef:
Klopt. In het geval van een opnameapparaat. Maar mensen zitten anders in elkaar. Muziekervaring is beleving. Die wordt beïnvloed door randomstandigheden en de associaties die daardoor ontstaan.
0
geplaatst: 5 september 2018, 20:20 uur
Kronos schreef:
Maar ik zie steeds meer winkels die de cd alleen als bijproduct verkopen. Voor onafhankelijke handelaars lijkt de verkoop van vinyl wel rendabel, cd niet meer.
Dit is overigens niet het geval. Op cds zit nog veel meer marge dan lps en de verkoop van cds is nog steeds veel groter dan lps.
1
geplaatst: 5 september 2018, 20:28 uur
Kronos schreef:
Klopt. In het geval van een opnameapparaat. Maar mensen zitten anders in elkaar. Muziekervaring is beleving. Die wordt beïnvloed door randomstandigheden en de associaties die daardoor ontstaan.
(quote)
Hier ben ik t ook mee eens,en ook t voorbeeld van een nummer in een café op autoradio kan ik niet ontkennen dat t zo werkt,maar dan vind ik dat vaak wel door de ervaring die er aan vooraf is gegaan waardoor ik t nummer heb leren kennen.
Via streaming kan ik een nummer horen en maar matig vinden,via vinyl of zelfs cd kan ik t opeens een stuk beter vinden. Dat zit niet tussen mijn oren maar is mijn stukje beleving.
Ook ik ontdek maar weinig nieuws via streaming... als ik een nummer eenmaal ken en waardeer kan ik t via elke bron horen en uit mijn dak gaan.. omdat t dan toch terug grijpt naar die mooie herinnering of ervaring die er aan vooraf ging.
Maak t niet erger dan t is, het is slechts mijn beleving van streaming. Het is gelukkig niet de standaard voor wat de wereld ervan moet vinden.
0
geplaatst: 5 september 2018, 20:31 uur
lennon schreef:
Dit is overigens niet het geval. Op cds zit nog veel meer marge dan lps en de verkoop van cds is nog steeds veel groter dan lps.
(quote)
Als je dat nou eens met cijfers en bronmateriaal zou kunnen onderbouwen. Cijfers van het NVPI geven alleen omzet fysiek product en worden niet langer - voorheen wel - opgesplitst in cd vs lp.
Zie ook mijn post hier R.I.P Muziekindustrie? Goeie zaak!
0
geplaatst: 5 september 2018, 20:32 uur
lennon schreef:
Het gaat natuurlijk ook over tweedehands dus je cijfers, voor zover die zouden kloppen; zeggen niet zo veel over wat lucratief is voor een handelaar. Bovendien worden cd's wellicht ook vaker online gekocht en gaat het bij vinyl meer om beleving. Zaken als onderstaande doen het goed. Maar een onafhankelijke cd-zaak zie ik nergens meer.
Music Mania Records – Rock & Grooves since 1969 - musicmaniarecords.be
George and the bear - georgeandthebear.com
Coffee & Vinyl | GALLERY COFFEE RECORDS - coffeeandvinyl.com
lennon schreef:
Via streaming kan ik een nummer horen en maar matig vinden,via vinyl of zelfs cd kan ik t opeens een stuk beter vinden.
Via streaming kan ik een nummer horen en maar matig vinden,via vinyl of zelfs cd kan ik t opeens een stuk beter vinden.
Dat herken ik. Sommige nummers die ik al lang kende van de radio ging ik pas echt geweldig vinden als ik ze thuis op cd of lp hoorde.
0
Onweerwolf
geplaatst: 5 september 2018, 20:58 uur
Kronos schreef:
Muziekervaring is beleving. Die wordt beïnvloed door randomstandigheden en de associaties die daardoor ontstaan.
Muziekervaring is beleving. Die wordt beïnvloed door randomstandigheden en de associaties die daardoor ontstaan.
Onweerwolf schreef:
Deze twee stellingen bijten elkaar niet.
0
geplaatst: 6 september 2018, 07:29 uur
Mjuman schreef:
Als je dat nou eens met cijfers en bronmateriaal zou kunnen onderbouwen. Cijfers van het NVPI geven alleen omzet fysiek product en worden niet langer - voorheen wel - opgesplitst in cd vs lp.
(quote)
In dit stuk over de nieuwe McCartney wordt dit nog eens bevestigd. Cijfers heb je niet nodig verder toch? Meer dan de helft van de omzet.
Egypt Station van Paul McCartney eerste 'Indie Only' op cd | Record Store Day - recordstoreday.nl
0
geplaatst: 6 september 2018, 08:31 uur
Door de belangstelling voor vinyl blijven platenzaken draaiende, alleen met cd's is de omzet minder en zullen vele het niet redden.
De combinatie levert meer op.
Begrijpelijk dat ze zich nu meer op vinyl richten met bijvoorbeeld een Record Store Day, al zijn de prijzen van de producten ook aardig gestegen, waardoor de kans groot is dat de animo snel minder zal worden.
Ik vind het jammer dat ze op zo'n dag niet stil staan bij de cd, een paar jaar geleden hadden ze daar ook meer aandacht voor, al nog bijna minimaal.
Nu wordt de cd koper op die dag vergeten.
De combinatie levert meer op.
Begrijpelijk dat ze zich nu meer op vinyl richten met bijvoorbeeld een Record Store Day, al zijn de prijzen van de producten ook aardig gestegen, waardoor de kans groot is dat de animo snel minder zal worden.
Ik vind het jammer dat ze op zo'n dag niet stil staan bij de cd, een paar jaar geleden hadden ze daar ook meer aandacht voor, al nog bijna minimaal.
Nu wordt de cd koper op die dag vergeten.
0
geplaatst: 6 september 2018, 08:38 uur
lennon schreef:
Cijfers heb je niet nodig verder toch? Meer dan de helft van de omzet.
Cijfers heb je niet nodig verder toch? Meer dan de helft van de omzet.
Dit gaat om a. een gemiddelde b. in Velvet-winkels (in Nederland), zou ik toch niet heel representatief durven noemen..
Als de Lidls in Drenthe 5% van hun omzet uit scharreleieren halen zou ik toch niet durven beweren dat wereldwijd 5% van de supermarktinkomsten uit scharreleieren komt
0
geplaatst: 6 september 2018, 09:58 uur
Dat doet niets af aan de inhoud van mijn argument, een landelijk gemiddelde onder Velvet-winkels zegt niks over de muziekindustrie in zijn geheel
* denotes required fields.