MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
AstroStart schreef:
(quote)

Nee hoor! Ik check dagelijks of 'ie werkt (Last.fm is heilig voor me :-p)
Zit je wel op mijn goede profiel?

http://www.last.fm/user/timkraaijvanger
is mijn profiel (zelfde username als Spotify)

AstroStart schreef:
Gretz, ik zie het, jij zit op 'astrostart'. Ben in 2015 gewisseld van account. Gebruik het astrostart-account alleen als archief van 2006-2015, want vond het wel prettig om met een schone lei te beginnen.

Dan volg ik je bij deze ook op je nieuwe account.

Haha, Last.fm is ook heilig hier (ondanks de belachelijke manier wijze de oude website is vervangen door de huidige. Lees: ons door de strot is geduwd.). Maar ik moet er dus echt niet aan denken dat ik m'n statistieken van +10 jaar kwijt ben en helemaal opnieuw begin. Je zal er vast een goede reden voor hebben, en uiteraard heb je het archief op je oude account nog wel. Ik heb zelf liefst al m'n statistieken op 1 account. Grootste angst is wel dat Last.fm ooit van de een op de andere dag verdwijnt en ik het grootste deel van m'n muziekgeschiedenis kwijt ben. Ik hoop dat er tegen die tijd een mogelijkheid bestaat om alles te backuppen of te importeren naar een andere dienst (zoals waar RateYourMusic nu mee bezig is).

Gretz schreef:
(quote)

(quote)

Haha, Last.fm is ook heilig hier (ondanks de belachelijke manier wijze de oude website is vervangen door de huidige. Lees: ons door de strot is geduwd.). Maar ik moet er dus echt niet aan denken dat ik m'n statistieken van +10 jaar kwijt ben en helemaal opnieuw begin. Je zal er vast een goede reden voor hebben, en uiteraard heb je het archief op je oude account nog wel. Ik heb zelf liefst al m'n statistieken op 1 account. Grootste angst is wel dat Last.fm ooit van de een op de andere dag verdwijnt en ik het grootste deel van m'n muziekgeschiedenis kwijt ben. Ik hoop dat er tegen die tijd een mogelijkheid bestaat om alles te backuppen of te importeren naar een andere dienst (zoals waar RateYourMusic nu mee bezig is).

Ik houd de meest belangrijke statistieken bij in Excel.
Reden van wisseling is dat ik waarde echt aan mijn all-time lijst (wat voor mij een soort doorsnede is van mijn smaak), maar dat deze in negen jaar zo is afgeweken, dat het niet meer vertelt wie ik ben.

Gezien de koerswijzigingen van Last.fm ben ik bang dat ooit het doek valt. Ze hadden er zoiets moois van kunnen maken als ze 10 jaar geleden gewoon meer investeerden in het eigen platform.

Gretz schreef:
Goede smaak AstroStart. (afbeelding)

(afbeelding)

Haha, die eerste twee kan geen verrassing zijn

AstroStart schreef:

Gezien de koerswijzigingen van Last.fm ben ik bang dat ooit het doek valt. Ze hadden er zoiets moois van kunnen maken als ze 10 jaar geleden gewoon meer investeerden in het eigen platform.

Als er een paar visionairs hadden gezeten in het management van Last.fm, mensen met de juiste connecties en de durf om te investeren hadden ze Spotify makkelijk voor kunnen zijn. Op Last.fm was er al jaren voordat Spotify werd opgericht de mogelijkheid om nummers te streamen.
Later hoopte ik dat ze zouden worden overgenomen door Spotify, was ook een mooie match geweest. Last.fm de levendige community, Spotify de leverancier van muziek.

Nu heeft Last.fm spijtig genoeg op de gebruikersstatistieken na nauwelijks meer een functie en ik kan me niet voorstellen dat het nog een winstgevende website is. Het sociale netwerk is zo goed als dood en de radio bestaat niet meer. Welke adverteerder zou nu nog graag willen betalen om een banner op Last.fm? Ik heb geen statistieken paraat, maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat het aantal unieke bezoekers de laatste jaren fors is afgenomen.

De layoutwissel heeft hen ook echt geen deugd gedaan. Terecht, ik zou nog veel liever de oude layout terugzien.

Gretz een aantal jaren terug hadden ze circa 34 miljoen accounts... das best veel als die dagelijks actief zouden zijn. Aantrekkelijk voor reclame investeerders, overigens kan je nog steeds in een paar landen een abo nemen op Last.fm voor die in de UK en USA wonen

the good ol days of streaming on Last.fm

bennerd ze proberen in elk geval de functionaliteit weer te herstellen. Maar alles moet vanaf de bodem opnieuw opgebouwd worden, door één enkele ontwikkelaar als ik het goed heb.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

(quote)

Dan volg ik je bij deze ook op je nieuwe account.

Je kunt iig playcounts van last.fm importeren naar MediaMonkey.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Je kunt iig playcounts van last.fm importeren naar MediaMonkey.

Ah dat is wel een handige feature! Zou willen dat dat ook bij iTunes kon, aangezien een steeds groter deel van m'n playcounts op Last.fm via Spotify behaald worden en die graag ook in iTunes geüpdate zie worden. Overstappen naar MediaMonkey is voorlopig nog niet echt een optie, zie dat er geen normale Mac-applicatie voor bestaat.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Ah dat is wel een handige feature! Zou willen dat dat ook bij iTunes kon, aangezien een steeds groter deel van m'n playcounts op Last.fm via Spotify behaald worden en die graag ook in iTunes geüpdate zie worden. Overstappen naar MediaMonkey is voorlopig nog niet echt een optie, zie dat er geen normale Mac-applicatie voor bestaat.

Gewoon een ekte computer kopen en die Mac de deur uit doen.

Als je eenmaal MediaMonkey hebt gebruikt wil je echt nooit meer terug naar die iTunes rommel.

Overigens kun je ook je Playcounts en Last Played Data van iTunes importeren naar MediaMonkey.

Dit is mijn langs niet gedraaide song:

http://puu.sh/tnuT7/f1829bde12.png

2004 dus en toen gebruikte ik ook nog gewoon iTunes. Maar dankzij MediaMonkey en haar grote groep scriptjes schrijvende gebruikers beschik ik nog gewoon over die data.

Gretz
Eventueel kun je zoiets doen: Last.fm to csv - benjaminbenben.com

Dan heb je in ieder geval een backup van de data, die in de toekomst wellicht weer te importeren is in een Last.fm vervanger.

Ik zoek al een tijdje een Last.fm importer voor Foobar, maar die ben ik nog niet tegengekomen

Onweerwolf
SébastienY schreef:
Ik zoek al een tijdje een Last.fm importer voor Foobar, maar die ben ik nog niet tegengekomen

Misschien kan je dit wel voor elkaar krijgen zonder specifieke importer voor foobar. Tenminste, als het alleen gaat om playcounts en niet om andere data.

Ik heb weinig ervaring met Foobar maar volgens mij zou het zo moeten kunnen:

Gebruik MediaMonkey en laad in MM alle nummers die ook in je foobar-bieb staan. Zorg dan dat je in MM een playlist kunt maken die je vervolgens ook correct in Foobar kunt laden zodat je in beide programma's identieke playlists hebt. (Ik weet niet zeker of dit kan maar volgens mij zou het moeten kunnen lukken, eventueel mbv wat Excel-magic).

Dan gebruik je het MM script om playcounts te importeren vanuit last.fm. Vervolgens maak je van elke playcount een playlist met alle nummers die die playcount hebben. Al die playlists laad je vervolgens in Foobar en dan kun je in Foobar de playcounts aanpassen.

Het is omslachtig en nogal wat werk maar een stuk minder werk dan van al je nummers handmatig de playcounts opzoeken. Beperking is wel dat je dan in foobar de last.fm playcounts hebt en niet bijvoorbeeld de last.fm playcounts + de al bestaande foobar playcounts, maar ik weet niet of je dat wilt.

Gretz Onweerwolf E-Clect-Eddy bennerd

Nieuwe functie is wel weer erg leuk:
http://www.last.fm/user/timkraaijvanger/listening-report/week

Check je eigen profiel, daar staat ook the Week in Music. Waarschijnlijk gaan ze dit ook doen met Month?

Best leuk inderdaad. Maar toch geven die cijfers een vertekend beeld. Zo zie ik dat jij, Tim, 595 albums hebt beluisterd in één week, en 756 tracks. Korte albums, denk ik dan.

Wellicht bedoelen ze 756 tracks van 595 verschillende albums?

Inderdaad van verschillende albums, ep's en singles.

Op Last.fm valt dat allemaal onder de noemer albums.

Ja, klopt en dat snap ik ook. Maar wat hebben dat soort cijfers voor zin als je niet naar albums luistert, vraag ik me dan af. Natuurlijk staat bijna elke track ook ergens op een album.

Renoir schreef:
Ja, klopt en dat snap ik ook. Maar wat hebben dat soort cijfers voor zin als je niet naar albums luistert, vraag ik me dan af. Natuurlijk staat bijna elke track ook ergens op een album.

Dat zou een zinvolle toevoeging zijn: het aantal compleet beluisterde albums (van eerste tot laatste nr). Nu zijn het inderdaad heel veel losse nummers van heel veel albums.

Eens! Maar of het ooit zo ver komt betwijfel ik. Er zitten nog genoeg onvolkomenheden in de huidige site die veel meer prioriteit hebben, zoals het voorkomen van doublures bij het aanmaken van events.

Ik hoop dat ze ooit wat gaan doen aan 'remastered' tags bij titels (bijv in Spotify). Die zouden automatisch verwijderd moeten worden in Last.fm.

Daar ben ik voor! Ook de toevoeging 'live' mag van mij weg.

Geen enkele registratie van statistieken is perfect, is gewoon een hoop werk.

Als ze bij Last.fm zouden moeten bijhouden of wel elk nummer van een album is beluisterd maakt dat de database alleen maar enorm complexer en groter van, wordt het gevoeliger voor bugs, problemen, en trager. Maar men kan het altijd voorstellen als iets om te veranderen, verfijnen.

Zelfde geldt voor die LIVE en REMASTERED toevoegingen aan albums en nummers. Of "Album version", bij elk nummer van het album. of Deluxe of Superdeluxe toevoegingen. Gewoon voorstellen op de community pagina's en afwachten.

Sowieso een leuke toevoeging dat Listening Report. Wordt Last.fm weer een klein beetje beter van.

Tot mijn verbazing zag ik dat het automatisch updaten van je recent tracks weer beschikbaar is.

Jazzthieve
SébastienY schreef:

Ben zelf een foobar2000 gebruiker en ken er ook wat van. Wat bedoel je precies met " Last.fm importer voor Foobar"?

Jazzthieve schreef:
(quote)

Ben zelf een foobar2000 gebruiker en ken er ook wat van. Wat bedoel je precies met " Last.fm importer voor Foobar"?

Wel, dat de statistieken die op Last.fm zijn opgeslagen geïmporteerd worden in Foobar (dus play counts en dergelijke). Blijkbaar bestond die mogelijkheid enkele jaren terug. Twee jaar terug ben ik al mijn statistieken kwijtgeraakt, beetje vervelend als daarop verschillende afspeellijsten op gebaseerd waren.

Jazzthieve
Op mijn eigen foobar heb ik een onderdeel dat statistieken weergeeft op bijna eenzelfde manier als de oude last.fm zie: http://oi64.tinypic.com/332457a.jpg
Dit zijn lokale statistieken opgeslagen in een sqlite database. Alles wat afgespeeld wordt via foobar wordt bij mij tegelijk gescrobbled maar ook toegevoegd in de database.
In principe is het mogelijk om al je lastfm gegevens ook in te geven in de database als je je gegevens kan onttrekken van lastfm.
Echter is de manier van werken niet echt gebruiksvriendelijk. Om te beginnen dien je wat bekend te zijn met foobar2000 en columns ui aangezien de weergave van de statistieken via een columns ui component gaan. Ook voor de import van data naar de sqlite database maak ik gebruik vba en excel voor conversie van gegevens. En als je het echt wat verder wil drijven en statieken wil weergeven van allerlei soorten combinaties dan is een basiskennis sql ook handig.
In ieder geval met een klein beetje moeite kan je je data niet alleen lokaal veilig stellen en goed weergeven maar je kan ook veel meer dan wat lastfm te bieden heeft zeker als je je eigen tags goed op orde hebt.
Zo kan ik voor mijzelf niet alleen mijn top artiesten weergeven maar ook mijn top muziek stijlen, top artiesten binnen een bepaalde muziek stijl, top artiesten/stijlen/substijlen op basis van afspeelduur, top substijlen binnen een bepaald hoofd muziekstijl, combinaties van charts gebasseerd op actuele afspeelgegevens (nowplaying charts), enz.....
Indien je interesse hebt om meer hierover te weten dan raad ik je aan om naar de hydrogenaud.io foobar2000 forums te gaan. Ben daar ook actief en een gericht topic is daar beter dan hier op musicmeter verder te gaan.

Zo te zien zijn er weer problemen met het weergeven van (recent toegevoegd) album artwork/hoesjes? Bij mij werkt het niet goed in ieder geval.

Poles Apart schreef:
Zo te zien zijn er weer problemen met het weergeven van (recent toegevoegd) album artwork/hoesjes? Bij mij werkt het niet goed in ieder geval.

Ja begon ongeveer 2 uur geleden en is steeds verder aan het verspreiden..

waarschijnlijk gerelateerd aan een groot probleem bij Cloud3 service van Amazon die nu speelt

Gast
geplaatst: vandaag om 21:07 uur

geplaatst: vandaag om 21:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.