MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
Vandaag de 600.000 scrobbles doorbroken..

per week komen daar tussen 1000 en 1250 scobbles bij, oftewel 4500-5000 per maand.

Sjonge. Ik luister echt heel veel muziek en geraak maar aan 15.000-17.000 scrobbles per jaar.

Scrobbles 282,138 vanaf 14 december 2004

zo'n 20.000 a 25.000 scrobbles per jaar...en ik heb het idee dat ik ook bijna altijd muziek aan heb staan, maar dat valt vergeleken met e-clect-eddy reuze mee.

Je kunt vanaf vandaag zien op elke pagina van een act wie van je volgers ook een fan is van die act.

Een feature die voorheen ook bestond is nu teruggekeerd.

E-Clect-Eddy schreef:
Je kunt vanaf vandaag zien op elke pagina van een act wie van je volgers ook een fan is van die act.

YES, eindelijk.
Ik had daar voorheen een Chrome-app voor nodig. Wanneer ik statistieken wilde zien startte ik die browser er dan speciaal voor op.

Wanneer je doorklikt kun je ook per user zien hoeveel plays ze voor die artiest hebben.

E-Clect-Eddy schreef:
Ik ben als relatief nieuwe scrobbelaar nu wel benieuwd naar het 'oude' last.fm. Ik zie op meerdere plekken wel comments in de strekking van 'bring back old last.fm!' en ook veel mensen die de huidige site de rug toe keren, maar wat maakte het oude last.fm zo speciaal? Meer interactie tussen gebruikers? Meer nutteloze feitjes? (I looooove nutteloze feitjes)

In de ca. 15 maanden dat ik nu scrobbel - met een ongezond hoog aantal van 67.784 scrobbles op moment van schrijven - heb ik in elk geval al heel wat verbeteringen gezien, zoals Top Listeners, de mogelijkheid tot rechtstreeks reageren op andere comments en nu ook je listening report. In hoeverre is de site weer terug bij wat het vroeger was?

123poetertjes circa 2 jaar geleden is men begonnen met de huidige versie van Last.fm toen als beta en 18 maanden geleden is de stekker getrokken uit de 'oude' versie. Reden daarvoor was de verouderde software die gebruikt werd: dat gaf problemen met vernieuwing, verbetering, beveiliging en adequaat personeel. Vergelijk het maar alsof LFM nog op Windows XP zou draaien. Ik heb een vergelijkbaar situatie van dichtbij meegemaakt. Overigens zijn er wel 2 oude versies van LFM waar gebruikers naar verwijzen en terugverlangen.

Versie/feature 1: In essentie was Last.fm een voorloper van de meeste streaming-sites: je kon je erop abonneren (€ 5 p/m) en muziek streamen inclusief persoonlijk radiostations van persoonlijke en global tags. De deals die hiervoor gesloten moesten worden met labels als Universal en Sony werden te duur en dus moest men dat stoppen. Later kwam dit deels terug voor gebruikers in het VK, Duitsland en de VS en met de Youtube/Spotify feature weer voor iedereen minus de persoonlijke radio-stations. De streaming-wereld heeft nu deels van wat ooit in de broedkamer van Last.fm zat overgenomen of lijkt daar naar te streven. Last.fm verkoopt zijn data en kennis aan bijvoorbeeld Spotify zodat die dan hun service kunnen verbeteren en dan dus ook meer gaan lijken op de oude LFM.

Versie/feature 2: de sociale gemeenschap, (discussie) groepen, de meeste features waar gebruikers om vragen hebben daarop betrekking. De mensen achter Last.fm zeggen dat ze alle oude features die er ooit waren terug zullen brengen. Ik had de hoop dat men dit in een jaar zou realiseren maar het lijkt erop dat er te weinig mankracht is (waarschijnlijk maar één developer). Maar ja aan de 'oude' versie had men ruim 10 jaar gesleuteld en blijkbaar is het niet zo gemakkelijk om dat te herschrijven. Ongeveer 20x per jaar komt er een kleine update (sprint genoemd) waarin iets (terug)komt van de oude features. Bijvoorbeeld de herintroductie deze week dat je kan zien wie van je volgers (voorheen vrienden genoemd) een bepaalde act luisteren. Een ander ontbrekende feature is kunnen zien wie er nog meer naar een concert gaat, bekenden (volgers) en (internationale) onbekenden.

Er waren toen ook aparte groepen die (web)tools maakten waarmee de data van LFM visueel gemaakt kon worden (stats) etc. LFM had ooit 30 miljoen accounts, heb ik ergens gelezen, hoeveel daarvan nog actief zijn en of dit nog steeds krimpt, weet ik niet. Hoe meer actieve accounts, bezoekers etc hoe meer inkomsten en hoe groter de kans dat 'alles' weer als vroeger wordt. Persoonlijk denk ik nu dat de zomer van 2018 een realistischer streefdatum datum is. Maar bij LFM is er niemand die een datum noemt, dat is begrijpelijk want dit hangt van diverse (financiële) factoren af. Maar ook personeel, ik meen te zien dat er nu een nieuwe developer is die de meest recente sprint (update) heeft gepubliceerd. Dat kan twee dingen betekenen, de oude developer is vertrokken (slecht nieuws?) of er is er één bijgekomen (goed nieuws?).

Deze maand alweer 9 jaar lid van last.fm en zo'n 200.000 scrobbles verder. Voor een neuroot zoals ik ben is het af en toe ook wel een kwelling om alle statistieken compleet te houden; maar zou het toch niet graag willen missen. Ik merk inderdaad ook dat het niet altijd vlekkenloos gaat bij last.fm. Zo kon ik een tijd geleden altijd via mijn playstation streamen op spotify en werd dat keurig geregistreerd, nu is dat niet meer mogelijk waardoor ik toch wat data kwijt ben geraakt.
Ik de begintijd heb ik ontzettend veel muziek leren kennen dankzij de radio-functie (toen bestond Spotify nog niet). Destijds wist ik niet eens dat je statistieken bijgehouden werden, maar toen ik daar achterkwam was ik verkocht.

Gisteren is er weer een sprint uitgekomen en de volledig jaar stats zijn nu opgenomen inclusief december.

Ook is er nu een directe link naar aanstaande releases en net verschenen releases

Aan de zoekresultaten is gesleuteld... meer overzichtelijker...

Nummer 800.000 is Swervedriver — 99th Dream

Outlaw104 schreef:

Ken de band niet maar Indie/Shoegaze wil ik wel een gokje wagen, paar nummers aan mij wachtlijst toegevoegd.

Mooie mijlpaal... maar uh 318 scrobbles per dag dat is dan zeker inclusief wanneer je ligt te pitten?

Nummer 500.000 is Nee Joh van Eefje de Visser.

https://puu.sh/v1k7A/a3f03f72c6.png

Outlaw104 schreef:

Je had [ur;=https://www.last.fm/user/RW104/library]vorig[/url] jaar (106.110) meer plays dan 3fm (94.903). Ik neem aan dat je dan 24/7/365 non-stop aan het luisteren (scrobblen) bent? Anders is dat aantal schier onmogelijk.

Ik heb eens onderzocht hoe lang een gemiddeld nummer duurt waar ik naar luister en dat zit zo rond de 4,5 minuten > circa 40 nummers per 3 uur en dan kom je op precies 320 nummers per 24 uur. Ik kom meestal niet verder dan 230 nummers op een dag, maar dat is eerder de uitzondering. Mijn gemiddelde ligt normaal zo tussen de 130 en 190 per dag... en luister/scrobbel alleen als ik wakker ben.

Alleen als ik oude Rock en Pop van de 40s - 60s luister kom ik op hogere gemiddelden (20-25 nummers per uur), maar daarvan luister ik meestal maar een paar albums per maand.

Volgens mij smokkelt Outlaw104 'een beetje'...

Gretz schreef:
Nummer 500.000 is Nee Joh van Eefje de Visser.

(afbeelding)

Nee joh, da's nummer 500.001

123poetertjes schreef:
(quote)

Nee joh, da's nummer 500.001

Haha nee, ik had al gerefreshed, dus het nummer was al geteld.

Nee, Gretz je kijkt SCHEEF

E-Clect-Eddy schreef:
Volgens mij smokkelt Outlaw104 'een beetje'...

Misschien deelt hij het account met een Australiër.

E-Clect-Eddy schreef:
... maar uh 318 scrobbles per dag dat is dan zeker inclusief wanneer je ligt te pitten?

217 per dag als je het over de totale looptijd bekijkt.
De laatste jaren wel rond de 320 per dag.

Je mag het smokkelen noemen, omdat ik de scrobbling laat doorlopen, maar dat interesseert me niet.
Ik loop er verder niet mee te koop (behalve de "800.000 opmerking")

Kan echt niet meer slapen/in slaap komen zonder muziek, van stilte word ik gek. Dus ja, heb PC in slaapkamer met een Teufel 5.1 PC Speakerset. Volume is 's nachts natuurlijk wel wat gedempt.
Via de de HQ Vid-Trans210, 2.4 GHz digital audio sender stream ik het overdag naar de installatie in m'n huiskamer.

Kom er net pas achter dat je als user eindelijk weer een lijstje kan zien van je gebruikte tags (keurig naar aantal gerangschikt), onderdeel van de meest recente site update?

Poles Apart schreef:
Kom er net pas achter dat je als user eindelijk weer een lijstje kan zien van je gebruikte tags (keurig naar aantal gerangschikt), onderdeel van de meest recente site update?

Op het moment dat ik dat wil checken is heel mijn library weer foetsie. Zal wel een update zijn die nog niet helemaal geslaagd is in dat geval

Er is vandaag inderdaad weer een 'sprint' uitgebracht.

bugs die geplat zijn:
1. verwijderen van een act bij een event is weer mogelijk
2. bepaalde tracks konden niet un-loved worden.

bepaald visueel bug bij je luistergeschiedenis is opgelost, (maar een andere is erbij gekomen voor bepaald gebruikers op W10)

verder verbeteringen aan de suggesties die Last.fm doet.
en inderdaad kan je weer bij je tags overzicht.

Nu nog weer een keer een link onder "Scrobbling now", zodat er weer een apart venster geopend wordt met een grote cover van album/artiest met vermelding van titel en uitvoerende, met een automatische refreshing bij een volgend gespeelde track.

Overbodige functie waarschijnlijk voor de meesten, maar gebruikte het zelf regelmatig.

Ze hebben het er niet makkelijker op gemaakt om scrobbles te verwijderen. Het kan nog wel, maar met een behoorlijke omweg (bij de luistergeschiedenis van het betreffende nummer, en dan weggestopt achter de verticale hoverbolletjes). Best irritant als ik nog wat slaapnummertjes heb laten lopen.

Mobiel kan het nog wel gewoon vanaf de hoofdpagina.

123poetertjes schreef:
Ze hebben het er niet makkelijker op gemaakt om scrobbles te verwijderen. Het kan nog wel, maar met een behoorlijke omweg (bij de luistergeschiedenis van het betreffende nummer, en dan weggestopt achter de verticale hoverbolletjes). Best irritant als ik nog wat slaapnummertjes heb laten lopen.

Mobiel kan het nog wel gewoon vanaf de hoofdpagina.

Het verwijderen is iets aangepast, in twee-stappen (zeg maar de vertrouwde / oude Windows manier)

Bij elke scrobble zou er nu 3 puntjes moeten verschijnen als je er overheen gaan en als je daar op klikt krijg je direct de optie om het te verwijderen, dit voorkomt dat je per abuis scrobbles verwijdert.

Vroeger kon je via een tool die verwijderde scrobble weer zichtbaar maken maar die is er niet meer. Vandaar dat deze manier, beter is. Scrobbles worden nooit permanent verwijdert alleen zichtbaar of onzichtbaar gemaakt in je bibliotheek.

Linkje naar je eigen tags op Last.fm https://www.last.fm/user/_/tags

E-Clect-Eddy schreef:
Linkje naar je eigen tags op Last.fm https://www.last.fm/user/_/tags

Heuglijk nieuws, dan heb ik al die jaren tags als 'seen live' toch niet voor niets bijgewerkt.

Mot aan de slag met de "Under 100 Listeners" en "Under 2000 Listeners" tags

123poetertjes schreef:
Ze hebben het er niet makkelijker op gemaakt om scrobbles te verwijderen. Het kan nog wel, ....
weten jullie ook of het dan ook weer mogelijk is een complete artiest te verwijderen? Dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Onweerwolf
Gretz schreef:
(quote)

Heuglijk nieuws, dan heb ik al die jaren tags als 'seen live' toch niet voor niets bijgewerkt.

Dat vond ik altijd zo irritant, van die gasten die bands als 'seen live' gingen taggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:26 uur

geplaatst: vandaag om 06:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.