MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
Maar Spotify is nu Connect aan het promoten en daar staat toch een soort TV bij waar je het op zou moeten kunnen afspelen.

Ik gebruik het zelf niet maar werd van de week daar wel binnen de desktop programma aan herinnert. Een soort CAST functie? of om via de desktop de boel centraal te regelen?

Magick1
Gretz schreef:
Handige app voor diegenen die hun scrobbles graag zoveel mogelijk accuraat houden
ShazamScrobbler – Scrobble vinyl, radios, movies to Last.fm

Ik ben al lange tijd op zoek naar zoiets, maar dan voor android.

IllumSphere schreef:
(quote)

Spotify scrobbelt enkel vanaf de desktop app en enkel de dingen die daadwerkelijk vanaf daar wordt afgespeeld.
Dat is niet waar, ik scrobbel dagelijks vanaf mijn telefoon die met een Chromecast Audio aan mijn speakers is gekoppeld.

Als ik mij niet vergis moet je bij Applications "Spotify Scrobbling" ingesteld hebben, dan zou het moeten werken.

Krijg op m'n nieuwe pc de verbinding tussen Foobar en Last.fm niet meer aan de praat. Ik heb het juiste .dll-file gedownload, vervolgens die gekopieerd naar de "components" folder van Foobar (in Program Files). Daarna zie ik hem in Foobar ook staan bij File > Preferences > Components. Tenslotte heb ik bij Preferences > Tools een nieuw submenu Audioscrobbler, waar ik vervolgens ingelogd heb met m'n Last.fm naam en wachtwoord. Blijkbaar mis ik nog ergens een stap, want ik zie m'n afgespeelde nummers toch niet verschijnen bij Last.fm. Iemand enig idee wat ik fout doe of welke stap ik mis?

Jazzthieve wellicht?

/edit: nog een plaatje ter verduidelijking

https://i.imgur.com/FKEdn2h.jpg

/edit 2: ondertussen zie ik bij Last.fm alleen track 5 verschijnen van het album waar ik naar luister. Daarna stopt het vreemd genoeg weer.

GrafGantz

Heb geen ervaring met Foobar en Last.fm maar waarschijnlijk werkt dit zoals vergelijkbare plugins in ander mediaspelers.

Krijg je op Last.fm wel te zien wanneer je een nummer afspeelt in Foobar?

zie je op https://www.last.fm/settings/applications ook die plugin staan?

ik moet bij elke nieuwe installatie de plugin opnieuw toestemming geven om submits te doen. Heb jij al zo'n stap gedaan?

E-Clect-Eddy schreef:
Krijg je op Last.fm wel te zien wanneer je een nummer afspeelt in Foobar?

Nope, dat is nu net het probleem

Nee, alleen de mobiele versie van m'n telefoon. Kan op die pagina ook niet kiezen om iets toe te voegen, dus het lijkt me dat nieuwe plugins (als ze werken) daar automatisch toegevoegd worden.

E-Clect-Eddy schreef:
ik moet bij elke nieuwe installatie de plugin opnieuw toestemming geven om submits te doen. Heb jij al zo'n stap gedaan?

Ik neem aan dat je doelt op het bovenste vinkje in de screenshot die ik heb geplaatst? Of moet ik ook nog een soortgelijke stap bij last.fm zelf doen?

Als ik het zo hoor dan heb je je plugin nog geen toestemming gegeven op Last.fm om submits te doen.

Is er een reden om niet de standaard installer van Last.fm te gebruiken? Die doorloopt namelijk alle stappen zodat de plugin gaat werken en plaatst alle nodige bestanden in de juiste folders.

Als je een computer hebt waar je dit wel op hebt draaien dan kan je daar de Foobar plugin installer vinden.

Bij WinAmp wordt ik na de installatie van de plugin gevraagd om op Last.fm de toestemming te geven aan de plugin om submits te doen. Je krijgt een link die automatisch opent in je standaard browser (of anders kan je die kopiëren). Ik vermoed dat deze stap nog ontbreekt

Jazzthieve
GrafGantz die audioscrobble is een ouder en buggy foobar component en wordt aangeraden die niet meer te gebruiken. Er is niet zo lang geleden een alternatief genaamd foo_scrobble gemaakt dat als vervanging kan dienen. foo_scrobble - hydrogenaud.io voor meer informatie.
Na installatie van foo_scrobble is de procedure zoals E-Clect-Eddy omschreef, je moet namelijk ook op last.fm toestemming geven onder Settings - Applications.

Ik loop altijd achter, dus dit verbaast me helemaal niets
Zal vanavond nog eens een poging gaan wagen.

Ik heb Foobar 1.3.14, en daarmee heb ik geen problemen met scrobbelen.

Op mijn (Android-)telefoon heb ik Foobar2000 Mobile 1.0.94, en scobble ik met de LastFM app. Dat werkt vor ongeveer een derde van de nummers. De rest wordt niet geregistreerd. Eerder heb ik ook Simple LastFM scrobbler gebruikt, met hetzelfde resultaat. Geen van de apps wordt afgesloten als ik het scherm uit doe.
Heeft iemand hier hetzelfde probleem, of beter nog, een oplossing?

Jazzthieve schreef:
GrafGantz die audioscrobble is een ouder en buggy foobar component en wordt aangeraden die niet meer te gebruiken. Er is niet zo lang geleden een alternatief genaamd foo_scrobble gemaakt dat als vervanging kan dienen. foo_scrobble - hydrogenaud.io voor meer informatie.
Na installatie van foo_scrobble is de procedure zoals E-Clect-Eddy omschreef, je moet namelijk ook op last.fm toestemming geven onder Settings - Applications.

Ik word echt oud geloof ik, heb net dat nieuwe ding gedownload maar word er nog niet veel wijzer van.

Wat ik lees: "To get started, open foobar's preferences, navigate to "Tools > Last.fm Scrobbling" and use the top button to authorize your client (it provides a tooltip with instructions)."

Wat ik zie bij "Tools":
https://i.imgur.com/qXkk4PE.png
Niets over Last.fm dus, bij die verouderde component die ik gebruikte zag ik op die plek in elk geval iets over Last.fm staan, lijkt er op dat ik nog verder van huis ben.

/edit: bij Last.fm zelf zie ik ook nog niets verschijnen. Geen idee waarom dit allemaal zo nodeloos complex is, elke keer als ik een nieuw pc of laptop aanschaf heb ik hier problemen mee. Maar wellicht ligt het aan mij.

https://i.imgur.com/WoGulOd.png

Ah, in tegenstelling tot dat oude dingetje moet ik deze eerst daadwerkelijk openen door er op te dubbelklikken. Leek me dat ik nu wat meer in de buurt kom, maar krijg nu de volgende melding:

https://i.imgur.com/PAFHoxc.png

Waarschijnlijk is dat laatste mijn probleem (ik gebruik v1.3.10) maar lees nergens of er een minimale versie nodig is voor die plugin.

Onweerwolf
Wellicht gebruik je nog een oude scrobbler plugin for Foobar. Google zegt dat dit de meest actuele is.

Zoals al gezegd probeer ik het nu met die plugin uit de post van Jazzthieve (/edit: zelfde waar jij naar linkt zo te zien), ben net ook geswitched naar de nieuwste Foobar-versie maar krijg nog altijd dezelfde foutmelding. Geen scrobbles meer voor mij vrees ik, net nu ik op een haar na de 100.000 bereikt had

Onweerwolf
Sorry, ik had alleen je laatste post gelezen.

Ik gebruik geen Foobar, heb het slechts eens getest heel lang geleden, dus ik kan je niet direct helpen maar ik kan me niet voorstellen dat je probleem niet op te lossen valt.

Onweerwolf
Wellicht heb je de Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2015 x64 library geïnstalleerd en heb je de x86 versie nodig. Zie ook deze thread: Foobar complains the plugin is not for this version · Issue #6 · Hual/foo_mediacontrol · GitHub

Zelf heb ik ook wel eens een vergelijkbaar probleem op deze wijze kunnen oplossen.

Onweerwolf schreef:
Wellicht heb je de Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2015 x64 library geïnstalleerd en heb je de x86 versie nodig.

Dit had je ook in het Chinees kunnen typen, dan had ik er net zoveel van kunnen volgen

Gelukkig sprak er halverwege die thread iemand wel een taal die ik begreep

"Just download and install the "Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2015" x86 package from microsoft.com, restart foobar2000 and the component should load."

Eens kijken wat dat gaat doen.

Onweerwolf
Check via Control Panel\Programs and Features (In Windows 7, kan verschillen met andere versies) welke versie(s) je hebt geïnstalleerd:

Bij mij:

https://vgy.me/0sfuXX.png

Zoals je ziet heb ik beide geïnstalleerd. Mist bij jou de x86 dan kun je die hier downloaden:

Download Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2015 from Official Microsoft Download Center

En installeren. (De download bevat beide versies.)

Krijg ondertussen de foutmelding niet meer in Foobar, en zie bij Tools nu ook Lastfm scrobbling staan met een hokje wat ik uiteraard aangevinkt heb nu. In m'n settings bij Last.fm zelf zie ik echter nog niets verschijnen en zie ik nog altijd hetzelfde als ik hierboven reeds gepost heb.

Onweerwolf
En heb je al geprobeerd om te scrobblen?

Ben ik nu mee bezig. En na 2 tracks nog altijd niets helaas

Onweerwolf
Wat, volgens mij, zo zou moeten zijn is dat wanneer de boel aan de Foobar kant in orde is je nadat je begint met Scrobblen je automatisch op je last.fm pagina een melding moet krijgen om de Foobar scrobbler toegang te verlenen.

Moest zo te zien in Foobar zelf nog op een authorisatieknop drukken, daardoor opende er een pagina in Last.fm of ik deze applicatie toe wil voegen aan m'n profiel. Wat een gecompliceerd gedoe allemaal, maar volgens mij ben ik eindelijk aan het einde van m'n avontuurlijke reis.

En weer eens te vroeg gejuicht. Dit krijg ik te zien nadat ik die bovenstaande stap heb uitgevoerd:

https://i.imgur.com/ZJFWqpE.png

Klinkt als goed nieuws, maar als ik in m'n settings op Last.fm vervolgens kijk bij applications zie ik hem nog altijd niet verschijnen:

https://i.imgur.com/WoGulOd.png

Ondertussen speelt m'n muziek vrolijk verder er wordt er niets gescrobbelt

Pffff, ik moet dus eerst toegang verlenen in Foobar, daarna dit bevestigen in Last.fm.... en dan dus weer terug naar Foobar om alles te "complementeren". Die laatste stap dus keer op keer over het hoofd gezien, maar toch vooral omdat het bijzonder omslachtig is. Dacht toch echt dat dat de laatste stap was en dat ik er eindelijk was, maar jullie raden het al... er wordt nog altijd niets gescrobbelt.

Het kan ook nog een Firewall issue zijn als. Als ik bijvoorbeeld WinAmp gebruik dan moet ik die expliciet toestemming geven dat van buiten mijn PC er verbinding gemaakt mag worden met dit programma. Bij het installeren van WinAmp krijg ik altijd een meldingen van Windows beveiliging daarover en hoef dan simpelweg alleen JA te klikken. Kan me voorstellen dat dit ook voor Foobar geldt.

Anyhoe... hebben ze dan op Foobar geen PDF-je met de installatie instructie / stappen om het geheel correct te installeren?

Overigens heb ik ook nog MP3-tjes die wel via WinAmp scrobbelen maar niet met de laatste MSI-installer van Last.fm voor Windows maar wel met de oude installer die ik gelukkig nog ergens had bewaard. En ook in Spotify kan ik lokale mp3-tjes afspelen maar sommige scrobbelen dus niet naar Last.fm ondanks dat ik ze wel zie verschijnen op mijn profiel pagina tijdens het luisteren.

Om eerlijk te zeggen werkte het scrobbelen nog het beste op oude Windows versie's (Vista, XP, W2000) op Android heb ik weer dat bijzondere leestekens (é, á, ñ) zorgen voor problemen. Heb blijft altijd maar behelpen en ik ben blij als het 95 procent van de tracks correct scrobbelt.

Het scrobblen is gewoon brak op andere toestellen dan een Windows-toestel . Ik heb mijn Plex server gekoppeld aan mijn Last.fm, maar dat werkt allesbehalve stabiel. Soms scrobbelt die zonder problemen, de ene keer een handvol nummers en de andere keer niets. Ik heb ook mijn Spotify gekoppeld, maar om de zoveel tijd moet je dit opnieuw koppelen omdat Last.fm dit blijkbaar niet kan onthouden..

Op mijn Windows 10 PC en laptop i.c.m Foobar werkt alles naar behoren, maar aangezien ik daar sporadisch maar naar muziek luister ben ik daar niet veel mee.

Dus na iedere keer dat ik een plaat beluister moet ik controleren of deze gescrobbeld is of anders moet ik deze handmatig scrobblen met Universal Scrobbler. Maar aangezien je maar 20 nummers kunt toevoegen per dag, moet ik een hele administratie bijhouden van welke nummers er allemaal moet toegevoegd worden.

De kans is groot dat tegen eind dit jaar mijn account verwijderd zal worden..

IllumSphere schreef:
Het scrobblen is gewoon brak op andere toestellen dan een Windows-toestel . Ik heb mijn Plex server gekoppeld aan mijn Last.fm, maar dat werkt allesbehalve stabiel. Soms scrobbelt die zonder problemen, de ene keer een handvol nummers en de andere keer niets. Ik heb ook mijn Spotify gekoppeld, maar om de zoveel tijd moet je dit opnieuw koppelen omdat Last.fm dit blijkbaar niet kan onthouden..

Van dat laatste heb ik zelf geen last. Enkel wanneer ik (de) spotify (app) herinstalleer of op een andere computer gebruik moet ik m'n inloggegevens opnieuw invoeren.

Dus na iedere keer dat ik een plaat beluister moet ik controleren of deze gescrobbeld is of anders moet ik deze handmatig scrobblen met Universal Scrobbler. Maar aangezien je maar 20 nummers kunt toevoegen per dag, moet ik een hele administratie bijhouden van welke nummers er allemaal moet toegevoegd worden.

Je weet dat je ook voor enkele dollars een lifetime account kunt nemen op de premium versie van Universal Scrobbler? Dan kun je onbeperkt scrobblen, met aanpassing van de timestamp. Handmatig toevoegen gaat dan veel makkelijker.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:18 uur

geplaatst: vandaag om 15:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.