MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)

zoeken in:
scrobble.it/luisterpaal werkt nog steeds niet ondanks aangekondigd dat het zou werken en ook de cliënt opnieuw installeren gaat mis, authenticatie is nog niet op orde. Verder geen scrobbles van Deezer alleen die van Spotify en WinAmp, etc. indien de cliënt al was geïnstalleerd voor dat de boel om was gezet bij LFM.

Inmiddels heb ik mijn subscriptie beëindigd en wellicht verwijder ik over een paar weken mijn account. Die kans is groot, terwijl ik vanaf 2005 Last.fm omarmde als een plek om vrienden te ontmoeten, muziek te ontdekken en charts op te bouwen. Als je de commentaren op Last.fm Support Community - getsatisfaction.com leest, zijn de kritieken niet mals. Waar ik met mijn verstand niet bij kan, is waarom ze een site live zetten die nog volledig in de steigers staat en gebruikers precies datgene afnemen waar ze het meest aan gehecht waren. En dan doel ik bijvoorbeeld op het 'about me'-gedeelte. Slechts 200 tekens tekst, zonder HTML of BBCode. Bij een update verwacht je verder doorgaans verbeteringen, maar ik heb moeite één verbetering te vinden.

De charts zijn nagenoeg verdwenen van de hoofdpagina, slechts vijf top artists (met veel te grote plaatjes). Om je complete charts te zien, is eindeloos veel scrollwerk nodig. Daarbij is de lay-out weinig functioneel, veel te veel open ruimte. Het design doet pijn aan de ogen. De integratie met Spotify kan ik totaal niet volgen, anders dan dat commerciële overwegingen een rol spelen.

Tja, ik word ook niet vrolijk van de nieuwe site. Ik koester nog wel de hoop dat ze de komende dagen/weken een aantal broodnodige verbeteringen aanbrengen.

Wat ik momenteel wel irritant vind, is dat de Logscrobbler functie het niet meer doet. Er valt voor mij zodoende niet zo veel te scrobblen. Hopelijk wordt dat snel gefixt.

Zijn er eigenlijk alternatieven om uw luistergeschiedenis bij te houden?

Excel?

Volgens mij heeft last.fm een aardige monopolie vwb scrobbelen.

Tenminste, al mijn scrobbles voor Ellen ten Damme's nieuwe album Alles Draait zijn verdwenen sinds vandaag. Tot in elk geval eergisteren zag alles er nog okay uit ook in de versie van de LFM website. Maar het lijkt dat ergens tussen zondag en gisteravond iets mis is gegaan. Vervelend dat je nu eerst met Facebook moet inloggen om van support gebruikt te maken of een apart account moet maken naast die van LFM.

Heb aardig wat stormen (in een kop thee) doorstaan met Last.fm in de afgelopen 8 jaar en meestal loopt het wel los maar nu begin ik toch te twijfelen of dit nog wel goed komt.

Veel zaken waarvan wordt gezegd dat het nu zou moeten werken, werken niet bij me op geen enkele PC.

Onweerwolf
JSPR_G schreef:
Zijn er eigenlijk alternatieven om uw luistergeschiedenis bij te houden?

MediaMonkey houdt alles netjes bij.

Qua online websites bestaat er zoiets als libre.fm maar dat is echt te kut voor woorden. Soort van last.fm maar dan helemaal uitgekleed.

Vage sh*t... daar bij LFM. Nu blijkt dat bij het opvragen van pagina's van bepaalde tracks en albums die ik beluisterd heb in de afgelopen week, ik soms de correcte totale krijg en soms 200 scrobbles mis. Met een druk op F5 wisselt dat telkens om en om. Eén kleine meevaller lijkt dat op de pagina van het album in mijn bibliotheek wel de correct(?) totale staan bij elk individuele nummer. Maar ook hier ben ik niet zeker van, vanwege alle veranderingen ben ik een beetje de draad kwijt van wat ik nu nog meer mis.

Alleen de scrobbles die na dinsdag zijn toegevoegd lijken correct te worden weergegeven, maar misschien is dat wel sinds zondag. Is jammer dat op alle feedback geen reactie komt van Last.fm.

Die scrobbles komen allemaal wel weer terug. Dat was bij de vorige 2 updates ook het geval dus daar heb ik wel vertrouwen in dat dat goed komt.

Blijkbaar is Last.fm van CBS, en dat wist ik niet.
Maar ze maken al jaren verlies schijnt, nou ja verlies, hun inkomsten worden elk jaar minder.
Last.fm made loss of £2.1m ...
Aflopende zaak als ik dat zo lees en ook veel mensen ontslagen. De website hebben ze denk ik veranderd om meer reclame kwijt te kunnen, nog even en het is myspace 2.0.

Van ontbrekende artiesten en extra scrobbles, naar verdwijnende scrobbles, die met een druk op F5 dan wel verschijnen dan wel weer verdwijnen, naar ruim 250 extra scrobbles geen idee waar die dan weer bij terecht zijn gekomen. Kan nu wel al favoriet markeren, wat tot nu toe niet kon op de nieuwe site. It's a bumpy ride....

Last.fm verdiend z'n geld met het verkopen van gegevens, heb ik ergens gelezen. Zodat bijv. Spotify betere voorstellen voor nieuwe muziek aan zijn gebruikers kan voorleggen.

Magick1
Waarom creeert een speler zoals Spotify niet hun eigen last.fm? Je hoeft niet te betalen, maar ondertussen ben je wel mooi geregistreerd op hun site.

Een overname door Spotify zou ik wel zien zitten. Het zou geweldig zijn als ze de charts (nummers, artiesten, albums) + de exacte luistergeschiedenis kunnen integreren in het programma.

Bij Spotify moeten we het vooralsnog doen met een schraal jaaroverzichtje. Verder houdt het qua user statistieken op bij het feit dat je kunt zien wanneer je nummer hebt toegevoegd aan een playlist en dat je op datum kunt rangschikken. Ze weergeven wel hoeveel keer een nummer in totaal is gestreamd, maar het zou natuurlijk veel interessanter zijn als je dat ook per user, land of type luisteraar kunt zien.

herman schreef:
Heel irritant dat je geen events meer kan attenden en niet kunt zien welke van je vrienden naar een bepaalde artiest luisteren.

Het eerste is als het goed is weer gefixt. Van dat laatste baal ik ook stevig, vond het juist onzettend handig om bij een minder bekende artiest even te checken hoe vaak mijn vrienden er al naar geluisterd hadden. Hopelijk komt die feature ook weer terug.

Is het jullie trouwens aangevallen dat ze de notatie van artiest / titel ook hebben aangepast? Het was op de oude website gewoon [artiest] - [titel] (verreweg het meest logisch imo), maar nu is het [titel] - [artiest] geworden. Ben ik ook absoluut niet blij mee, leest gewoon veel minder prettig.

http://puu.sh/jKde2/dcb87b1972.png

Ja heel irritant die veranderde volgorde. Maar nog wat anders. Volgens mij had ik voorheen een lijst met artiesten all time op volgorde en ook eentje van de afgelopen week. Dat kan nu niet meer. Nu moet je kiezen en krijg je die 5 irritant grote foto's.

Volgens mij kun je wel events attenderen maar waar staat het overzichtje dan?

Misschien moeten we even een paar weken afwachten hoe het zich ontwikkeld. Qua statistieken kun je veel gedetailleerder kijken, dat vind ik in ieder geval een plus.

Gebruikt iemand ook Musicbee? Daarmee kun je de telling in je music player synchroniseren met last fm.

Gretz schreef:
(quote)

Het eerste is als het goed is weer gefixt. Van dat laatste baal ik ook stevig, vond het juist onzettend handig om bij een minder bekende artiest even te checken hoe vaak mijn vrienden er al naar geluisterd hadden. Hopelijk komt die feature ook weer terug.

Is het jullie trouwens aangevallen dat ze de notatie van artiest / titel ook hebben aangepast? Het was op de oude website gewoon [artiest] - [titel] (verreweg het meest logisch imo), maar nu is het [titel] - [artiest] geworden. Ben ik ook absoluut niet blij mee, leest gewoon veel minder prettig.

(afbeelding)
Volgens mij had ik ergens gelezen dat ze na de vele klachten hierover er toch over nadachten het aan te passen. Ze hadden het in eerste instantie veranderd zodat (te lange) titels niet meer afgeknipt zouden hoeven worden, dat gebeurde bij de oude last.fm nog wel eens. Misschien dat ze met iets anders komen, dat zou fijn zijn.

Bij mij helpt het trouwens gewoon wat uit te zoomen bij last.fm, dan is het allemaal wat overzichtelijker. De functies komen vanzelf wel weer, denk ik

Masimo: Uitzoomen, goede tip. Doe ik bij MusicMeter eigenlijk ook.

Ik vind een groot gedeelte van de kritiek op Last.fm terecht, zo onaangekondigd LIVE gaan met een website die nog in Beta status verkeerd is NOT DONE. Zo iets moet je ruim van te voren aankondigen, datum noemen en ook benoemen wat men kan verwacht dat er wel of niet gaat werken. Welke zaken terug komen en welke permanent zullen verdwijnen. Klinkt als een beslissing door iemand met weinig consumer / customer care ervaring.

Gemiddeld lever ik dagelijks 2 a 3 keer info via feedback aan Last.fm, voornamelijk over bugs maar ook over tegenstrijdigheden. Bijvoorbeeld aankondigen dat iets werkt of geactiveerd is terwijl het niet zo is of er toch minsten gedeeltelijk niet werkt of anders werkt dan voorheen. Dat lijkt meer effect te hebben dan die meldingen op de fora/forum.

Verandering is niet slecht, maar als het je opgedrongen worden ben je toch altijd kritischer dan wanneer het eigen keus is. Er zijn dingen die verbeterd konden worden aan de oude website. Het is te hopen dat een deel daarvan dan toch mogelijk wordt. Er zit te weinig vergelijking tussen je eigen bibliotheek en dat van vrienden, en overige gebruikers.

De omkering van Artiest - Tracknaam is inderdaad veel drukker op het oog en minder overzichtelijk, ook nu maar max. 10 laatste nummers in het overzicht t.o.v. 15. Zou graag zien dat 10 wordt gewijzigd in 25. Of dat het weer zelf aan te passen is.

Ronde albumhoezen, no thanks! En eigenlijk ook te klein.
Overzicht topartiesten slecht 5, graag daaronder dan nog een rij of twee erbij met 6, 8 of 16 artiesten erbij maar nog liever zie ik dit voor het top album overzicht. Het liefst de top 25 of zelfs 50 albums.
Tijdperk 180 dagen mis ik ook naast de 7, 30, 90 en 365 dagen + ALL TIME.

De ergernissen bij Last.fm limiteren zich niet enkel bij de site, maar ook de last.fm scrobbler (software) heeft enkele ergernissen. Zo moet ik iedere dag me opnieuw autenticeren en moeten de plug-ins voor de muziekspelers opnieuw geïnstalleerd worden. Hopelijk fixen ze dit ook z.s.m, anders gooi ik het eraf en dan stop ik volledig met scrobblen, wat dan ook gelijk staat aan uitschrijven.

Zie nog weinig verbetering na een paar weken gewacht te hebben. Bezoek de site ook lang niet zo vaak meer moet ik zeggen, het ziet er allemaal zo triest uit met die lelijke reclame rechts en de onoverzichtelijke charts, zelfs de recent tracks is niks. Zal me nou niet direct uitschrijven maar ik vrees dat de site zo geen lang leven meer heeft.

Alleen de lay-out van 'Top Artists' etc vind ik er ietsjes mooier uit zien, maar voor de rest vind ik de nieuwe lay-out maar niks. Bij recent tracks vind ik het doodzonde dat je niet meer de albumcovers ziet. En het duurt ook weer een eeuwigheid voor alle features het doen. Het is ook jammer dat je bij je 'About Me' maar maximaal 200 tekens kan gebruiken.

Vandaag worden van alle gescrobbelde tracks ongeveer 2 van de 5 zichtbaar in recent tracks. Betwijfel of ze wel in cache staan, lijkt er niet op.
Lay-out vind ik ook maar niks, zoals hiervoor al door VladTheImpaler is aangegeven.

Onweerwolf
VladTheImpaler schreef:
Alleen de lay-out van 'Top Artists' etc vind ik er ietsjes mooier uit zien, maar voor de rest vind ik de nieuwe lay-out maar niks. Bij recent tracks vind ik het doodzonde dat je niet meer de albumcovers ziet. En het duurt ook weer een eeuwigheid voor alle features het doen. Het is ook jammer dat je bij je 'About Me' maar maximaal 200 tekens kan gebruiken.

Het gebrek aan covers bij recent tracks en de magere about me is ook wat mij het meeste tegenstaat. Ik heb nog geen jaar geleden zelfs nog een paar euro betaald voor zo'n widget in de about me.

woordenaar
Ik heb niet de indruk dat het ooit nog goed gaat komen met last.fm. De about me is nog tot daar aan toe (al blijft het jammer dat daar nu alleen nog maar tekst in kan, geen html meer). Wat Herman al schreef, je kunt niet meer met vrienden vergelijken, daar maakte ik veel gebruik van, was een goeie manier om de krenten uit de pap te vissen.
Wat ik ook mis is wat ik zelf getagd heb. Zo hield ik een lijst met covers bij. In bijna 10 jaar tijd zo'n 1300 covers verzameld in een lijstje, en dat is nu (voorlopig althans) allemaal weg.

Magick1
Om toch even iets positief te zeggen: Ik hou wel van de extra statistieken,bv. dat je nu kan zien wat je meest afgespeelde Arctic Monkeys-song in 2010 was

Last.fm is me volledig aan het kwijtspelen. Het is totaal niet meer handig te gebruiken, ik kan niet zien hoeveel keer mijn vrienden een bepaalde artiest beluisterd hebben en ik vind het ook spijtig dat je de beste songs van een bepaalde artiest niet een recente tijd kan zien (zoals vroeger). Ik hoop elke keer wanneer ik kijk dat er iets veranderd in positieve zin, maar niets tot nog toe...

woordenaar
Gretz schreef:

Deze is opgelost sinds vandaag. Waarbij het nergens duidelijk is of dat blijvend is, maar dat terzijde.

Laten we hopen dat dit blijvend is, ziet er zoveel beter uit.

Iedereen die het liefst de oude last.fm terug zou willen moet hier even tekenen:
Petition · Bring Old Last.fm Back · Change.org

Gast
geplaatst: vandaag om 06:13 uur

geplaatst: vandaag om 06:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.