Muziek / Algemeen / Last.fm (Audioscrobbler)
zoeken in:
0
geplaatst: 1 december 2015, 00:50 uur
Voor degene die niet meer tevreden zijn over last.fm, dit kan heel interessant worden: Imagine RYM with an API, apps, TV, and scrobbling: Announcing our stretch goals! : Sonemic campaign blog
Waar de (CBS) last.fm eigenlijk vooral interessant werd gemaakt voor algemene statistieken en voor het grote sociale plaatje, zou dit best wel eens de eerste keer zijn dat scrobblen echt interessant voor jezelf wordt gemaakt. In het verleden heeft rateyourmusic bewezen altijd alles in overleg met z'n gebruikers te doen, dus ik heb hier alle vertrouwen in.
Waar de (CBS) last.fm eigenlijk vooral interessant werd gemaakt voor algemene statistieken en voor het grote sociale plaatje, zou dit best wel eens de eerste keer zijn dat scrobblen echt interessant voor jezelf wordt gemaakt. In het verleden heeft rateyourmusic bewezen altijd alles in overleg met z'n gebruikers te doen, dus ik heb hier alle vertrouwen in.
0
geplaatst: 1 december 2015, 13:06 uur
Dwejkk_ schreef:
Voor degene die niet meer tevreden zijn over last.fm, dit kan heel interessant worden: Imagine RYM with an API, apps, TV, and scrobbling: Announcing our stretch goals! : Sonemic campaign blog
Dit lijkt een uitgebreidere versie van Last.fm te worden waarbij ook TV / Films / Games erbij. Dus Last.fm plus MuMe, MovieMeter, GamesMeter, TvMeter. Kan een interessant alternatieve worden maar hier lijkt loggen van data het enige doel. Ik zou een platform verkiezen waar je ook content kan afspelen. Maar dat zie ik hier niet snel gebeuren vanwege licenties. Echter niet alles kan gelogd worden, althans niet openbaar, wel leuk dat jezelf invloed kan uitoefenen op wat wel en niet officieel wordt gelogd alhoewel ik toch nog veel werk voor adminstrators voorzie. Dat gaat dus of langzaam als er weinig inkomsten zijn en weinig personeel. Zag niet zo snel hoe hun verdienmodel in elkaar zit want het opzetten van een project is één ding maar continuïteit is iets anders.
Hoe dan ook voor dat alles draait en uit beta is zal het september 2016 zijn... maar zonder duidelijkheid over het verdien model / inkomsten is het de vraag hoe ver ze kunnen komen. Bovendien zodra het wel geld oplevert zijn er weer licentiehouders die ook daar iets van willen hebben.
0
geplaatst: 1 december 2015, 13:59 uur
Het wordt voornamelijk gefinancierd door vaste subscribers. Zelf ben ik dat ook al een tijdje en uit deze crowdfunding blijkt dat dit best een grote groep is.
Zelf heb ik nog oude iTunes databestanden van de periode 2006-2009, deze zouden via last.fm nooit toegevoegd kunnen aan m'n nieuwe scrobbles. Bij Sonemic zouden dit soort dingen eindelijk kunnen gebeuren. Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan een integratie met bijv. Spotify en een site als Last.fm (of iets soortgelijks), merk dat ik de optie op de nieuwe site vrijwel niet gebruik. Zelf meer zeggenschap over de gegevens (bijv. kunnen downloaden naar een Excelbestand) vind ik veel interessanter.
Maar het verschilt dus een beetje per persoon wat je verwacht van een scrobblewebsite. Mogelijkerwijs zijn er meer mensen hier die soortgelijke verwachtingen hebben.
'Loggen' is overigens niet het enige doel van rateyourmusic, het resultaat daarvan is namelijk een zeer uitgebreide en toegankelijke bibliotheek. De optie custom charts zorgt bijvoorbeeld voor uitgebreide lijsten waarbij je kan filteren op genres, maar ook op mensen (friends) met dezelfde muzieksmaak. Zo heb je dus meer inspraak op wat je wordt aangeraden in vergelijking met bijv. de tipfunctie van last.fm.
Zelf heb ik nog oude iTunes databestanden van de periode 2006-2009, deze zouden via last.fm nooit toegevoegd kunnen aan m'n nieuwe scrobbles. Bij Sonemic zouden dit soort dingen eindelijk kunnen gebeuren. Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan een integratie met bijv. Spotify en een site als Last.fm (of iets soortgelijks), merk dat ik de optie op de nieuwe site vrijwel niet gebruik. Zelf meer zeggenschap over de gegevens (bijv. kunnen downloaden naar een Excelbestand) vind ik veel interessanter.
Maar het verschilt dus een beetje per persoon wat je verwacht van een scrobblewebsite. Mogelijkerwijs zijn er meer mensen hier die soortgelijke verwachtingen hebben.
'Loggen' is overigens niet het enige doel van rateyourmusic, het resultaat daarvan is namelijk een zeer uitgebreide en toegankelijke bibliotheek. De optie custom charts zorgt bijvoorbeeld voor uitgebreide lijsten waarbij je kan filteren op genres, maar ook op mensen (friends) met dezelfde muzieksmaak. Zo heb je dus meer inspraak op wat je wordt aangeraden in vergelijking met bijv. de tipfunctie van last.fm.
0
geplaatst: 7 december 2015, 11:54 uur
De update die voor afgelopen donderdag op het programma stond zal waarschijnlijk morgen (dinsdag) worden uitgerold. Dan zou het weer mogelijk worden om ontbrekende album art toe te voegen.
Donderdag ging het niet door omdat Last.fm personeel naar een nieuw kantoor is verhuisd en daar vandaag nog mee bezig is.
Donderdag ging het niet door omdat Last.fm personeel naar een nieuw kantoor is verhuisd en daar vandaag nog mee bezig is.
0
geplaatst: 7 december 2015, 12:12 uur
Aha, goed. Want het stoort me verschrikkelijk dat er zoveel hoezen ontbreken.
0
geplaatst: 7 december 2015, 12:35 uur
JSPR_G schreef:
Velen vinden dat een probleem dus benieuwd of de servers dan over de rooie gaan als dit weer kan.
0
geplaatst: 8 december 2015, 18:21 uur
Zo te zien is de officieus aangekondigde uitrol uitgesteld.
Het is vandaag de 2e dinsdag van de maand, de dag waarop Microsoft en andere softwarebakkers security-updates uitbrengen. Kan me voorstellen dat je dan liever een dag of wat wacht.
Vandaag werd er ook een video gepost van de nieuwe kantoorruimte waar men naar verhuisd is en dat zag er behoorlijk kaal uit. Kan dus zijn dat er gewoon sprake is van overmacht m.b.t. de uitrol omdat ze hun spulletjes nog niet neergezet en aangesloten hebben.
Het is vandaag de 2e dinsdag van de maand, de dag waarop Microsoft en andere softwarebakkers security-updates uitbrengen. Kan me voorstellen dat je dan liever een dag of wat wacht.
Vandaag werd er ook een video gepost van de nieuwe kantoorruimte waar men naar verhuisd is en dat zag er behoorlijk kaal uit. Kan dus zijn dat er gewoon sprake is van overmacht m.b.t. de uitrol omdat ze hun spulletjes nog niet neergezet en aangesloten hebben.
0
Onweerwolf
geplaatst: 8 december 2015, 18:37 uur
Ik vind het bewust uitbrengen van een beta en dan maanden later nog bezig moeten zijn met het terugzetten van features niet echt een kwestie van overmacht eigenlijk. 

0
geplaatst: 9 december 2015, 00:19 uur
Onweerwolf schreef:
Ik vind het bewust uitbrengen van een beta en dan maanden later nog bezig moeten zijn met het terugzetten van features niet echt een kwestie van overmacht eigenlijk.
In principe is alles BETA totdat je stopt met verder ontwikkelen / of stopt met bugfixes. Dat op vele zaken geen sticker BETA zit maakt het nog niet stabiel noch veilig, door er BETA op te plakken is het wel eerlijker ook al is het vervelend te zien. Maar als je stopt met ontwikkelen en/of bugfixes dan zal je daar niet lang plezier van hebben.
Ik heb helaas dit zelf minimaal een keer zelf van dichtbij meegemaakt. En ik kan je verzekeren dat dit soort scenario's nooit door ICT-ers wordt bedacht of goedgekeurd. Vaak is het gebrek aan inzicht van leidinggevenden, geldgebrek of steevast geloven dat de rest van de wereld zich maar aan jou moet aanpassen ("de wereld verandert maar wij niet") of als je hoofd-ontwikkelaar / ontwerper plotseling niet meer beschikbaar is.
In het geval van Last.fm lijkt het dat men geen geld had om een nieuwe website (met nieuwe hardware/systemen/software) te ontwikkelen of het liever voor andere zaken heeft gebruikt. Dat is wat ik opmaak van de diverse uitspraken die zijn gedaan door een ontwikkelaar van de website. Eigenlijk dekt de term website niet de lading want dat is alleen maar de voorgevel. Maar gezien de mislukte IT projecten bij de overheid ondanks de miljoenen investeringen is dit bij Last.fm eigenlijk verrassend maar niet uniek.
Persoonlijk ga ik er vanuit dat pas tegen de zomer de zaakjes min of meer op orde zullen zijn en Last.fm mogelijk weer alle features heeft die er voor august aanwezig waren.
Het feit dat ze onlangs van kantoor verhuisd zijn kan één van drie scenario's betekenen:
a) pand wordt gesloopt en/of huurverhoging is onacceptabel
b) er is meer ruimte nodig, voor meer mensen
c) er is minder ruimte nodig voor minder mensen
Deze laatste kan betekenen dat men minder geld heeft, wat het (semi-zelfstandige) voortbestaan zou kunnen bedreigen. De andere scenario's zijn vooral een hobbel op je pad.
Het grootste probleem van Last.fm is niet dat ze nog in de BETA fase verkeren maar dat men zo spaarzaam is met het verstrekken van informatie en geen serieus inzicht geven op wanneer bepaalde doelen bereikt zullen/kunnen worden. Ongeduldige gebruikers gaan zich dan steeds negatiever opstellen en voor je het weet zijn ze vertrokken of niet meer bereid om er geld aan te besteden. Dan komt er ook een einde van de BETA... als de stekker eruit getrokken wordt.
0
geplaatst: 14 december 2015, 17:48 uur
Zojuist heeft men Sprint 173 uitgerold:
A redesigned header, A redesigned gallery page, Image uploading, Image voting
Mogelijk dat er later deze week al een volgende update plaatsvind met wijzigingen van het ontwerp van de persoonlijke bibliotheek pagina.
Ga zo dat uploaden van plaatjes testen met een paar albums als dat mogelijk is.
PS. artwork upload werkt
A redesigned header, A redesigned gallery page, Image uploading, Image voting
Mogelijk dat er later deze week al een volgende update plaatsvind met wijzigingen van het ontwerp van de persoonlijke bibliotheek pagina.
Ga zo dat uploaden van plaatjes testen met een paar albums als dat mogelijk is.
PS. artwork upload werkt

0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2015, 18:10 uur
Helaas lijkt last.fm geen album tags meer te lezen bij het scrobblen.
0
geplaatst: 14 december 2015, 18:15 uur
Onweerwolf schreef:
Werd dat dan gedaan?
0
geplaatst: 14 december 2015, 18:18 uur
Onweerwolf schreef:
Wat bedoel je met albums tags?
0
geplaatst: 14 december 2015, 18:18 uur
Onweerwolf schreef:
Jazeker.
Jazeker.
Nooit iets van gemerkt of geweten. Voegde altijd tags handmatig toe.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2015, 18:37 uur
Als je een track scrobbelde met een album tag die nog niet op last.fm stond dan stond die er na het srcobblen wel op en dan kon je er artwork aan toevoegen. Dat werkt nu niet meer.
0
geplaatst: 14 december 2015, 18:39 uur
Ondertussen 16 albums van artwork voorzien en dat gaat zeer soepel, misschien dat er nog weinigen bewust zijn dat er weer wat mogelijk is of dat het pas komende donderdag zou komen.
Ben voorlopig eigenlijk wel blij met deze update, ook omdat de tags nu op een prettigere plek staan en meteen zie welke tags ik heb toegevoegd. Jammer dat er nog GEEN overzichtspagina is voor tags. Wellicht komt dat er nog als ze woord houden.
Ben voorlopig eigenlijk wel blij met deze update, ook omdat de tags nu op een prettigere plek staan en meteen zie welke tags ik heb toegevoegd. Jammer dat er nog GEEN overzichtspagina is voor tags. Wellicht komt dat er nog als ze woord houden.
0
geplaatst: 14 december 2015, 18:41 uur
Onweerwolf schreef:
Als je een track scrobbelde met een album tag die nog niet op last.fm stond dan stond die er na het srcobblen wel op en dan kon je er artwork aan toevoegen. Dat werkt nu niet meer.
Sinds vandaag dat het niet werkt? Dan is het denk ik een bug en dan is het gewoon slim om dat ter melden via feedback, doe zelf weinig posts op de forum die raken snel ondergesneeuwd. Feedback optie lijkt voor mij meer succes op te leveren, dat het (meteen) opgepakt wordt.
0
Onweerwolf
geplaatst: 14 december 2015, 18:43 uur
Dat weet ik niet aangezien pas vandaag het artwork weer toegevoegd kan worden.
Dan is het denk ik een bug en dan is gewoon slim om dat ter melden via feedback, doe zelf weinig posts op de forum die raken snel ondergesneeuwd. Feedback optie lijkt voor mij meer succes op te leveren dat het (meteen) opgepakt wordt.
Ik denk niet dat het een bug is maar een bewuste keuze. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van last fm devs die daadwerkelijk feedback lezen en er iets mee doen.

0
geplaatst: 14 december 2015, 18:49 uur
Onweerwolf schreef:
Ik denk niet dat het een bug is maar een bewuste keuze. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van last fm devs die daadwerkelijk feedback lezen en er iets mee doen.
Wellicht heb ik dan een streepje voor
heb al eens eerder een blijk van waardering mogen ontvangen van Last.fm in de vorm van een Joy Division poster.Verder, Ik gooi zo veel mogelijk info bij de feedback inclusief met username en links. Hoe gemakkelijker het is om een bug te reproduceren des te groter de kans dat er een reactie op komt.
0
geplaatst: 15 december 2015, 11:00 uur
Zo circa 100 uploads van album artwork verder en het systeem lijkt redelijk goed te werken. Er zijn indicatie dat het systeem het af en toe niet trekt, "page could not be found" na een upload, maar page-refresh lost dat op (F5).
Ook is het zo dat plaatjes door LFM worden gemaximaliseerd tot circa 770x770 pixels, maar worden de plaatjes op de pagina's getoond als maximaal 570x570 pixels. Dat was/is nog niet bekend bij diverse gebruikers, die dan toch nog (onnodig) een ander plaatje uploaden, in de hoop een groter plaatje op het scherm te krijgen.
Niet alle album artwork wordt echter zichtbaar op mijn profilepagina. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurd voor albums die officieel bekend zijn (via artiest of import Musicbrainz). Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Musicbrainz imports op dit moment (nog) niet plaatsvinden. Ik zie in elk geval enkele van mijn favoriete albums op Musicbrainz staan die (nog) niet op Last.fm zijn bijgewerkt.
Ook is het zo dat plaatjes door LFM worden gemaximaliseerd tot circa 770x770 pixels, maar worden de plaatjes op de pagina's getoond als maximaal 570x570 pixels. Dat was/is nog niet bekend bij diverse gebruikers, die dan toch nog (onnodig) een ander plaatje uploaden, in de hoop een groter plaatje op het scherm te krijgen.
Niet alle album artwork wordt echter zichtbaar op mijn profilepagina. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurd voor albums die officieel bekend zijn (via artiest of import Musicbrainz). Ik meen ergens gelezen te hebben dat de Musicbrainz imports op dit moment (nog) niet plaatsvinden. Ik zie in elk geval enkele van mijn favoriete albums op Musicbrainz staan die (nog) niet op Last.fm zijn bijgewerkt.
0
geplaatst: 15 december 2015, 14:06 uur
Het ziet er naar uit dat een ander bug nog steeds aanwezig is of teruggekeerd m.b.t. events. Incorrecte spelling van de artiestennaam bij het invoeren van een event zorgt ervoor dat ze niet verschijnen op de eventspagina van de betreffende artiest.
Het is op zich eenvoudig op te lossen, maar alleen als je weet dat het event bestaat, bijvoorbeeld in je eigen overzicht van events. Zo niet dan loop je de kans dat je iets aanmaakt wat feitelijk al is aangemaakt. Is reeds bij Last.fm aangemeld via de feedback optie. Je kan de bestaande, correct uitziende artiestennaam verwijderen en vervolgens de correct gespelde naam invoern, let vooral op hoofdletters!! Dat is namelijk het probleem, de auto-correctie lijkt het onderliggende probleem.
Het is op zich eenvoudig op te lossen, maar alleen als je weet dat het event bestaat, bijvoorbeeld in je eigen overzicht van events. Zo niet dan loop je de kans dat je iets aanmaakt wat feitelijk al is aangemaakt. Is reeds bij Last.fm aangemeld via de feedback optie. Je kan de bestaande, correct uitziende artiestennaam verwijderen en vervolgens de correct gespelde naam invoern, let vooral op hoofdletters!! Dat is namelijk het probleem, de auto-correctie lijkt het onderliggende probleem.
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:35 uur
Er wordt een volgende update van de website uitgerold, nog geen officieel release bericht gezien maar ik zie veranderde weergave van mijn bibliotheek.
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:38 uur
Yes, waar ik op hoopte, m.n. exacte statistieken als je over de grafiek hovert, is ingevoerd. Last.FM is goed bezig deze week!
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:39 uur
De bibliotheek is nu toch wel het eerste dat echt een serieuze verbetering is tegenover de vroegere lay-out.
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:47 uur
Library ziet er erg goed uit inderdaad. Al die gemiddelde die direct verschijnen zijn ook leuk en pijnlijk tegelijk.
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:51 uur
Restyled library pages, 50% less whitespace!
yes, vaak hier over geklaagd, dat er te veel loze witte ruimte is op veel plekken op de website! Dit is een stap in de goede richting.
0
geplaatst: 16 december 2015, 13:52 uur
Custom date range filtering in the library
Deze optie vind ik ook erg prettig.
er is trouwens een officieel release bericht ongeveer een half uurtje geleden Link
0
Magick1
geplaatst: 16 december 2015, 14:05 uur
Het is goed aan het komen met mijn favoriete website 

* denotes required fields.