MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Stijn_Slayer
Hij is kaduuk. De batterij aansluiting werkt nog, maar de adapter pakt 'ie niet. Ze hebben de adapter nog naar de batterij aansluiting geleid, maar dat werkte ook niet.

Er zijn twee opties. Hij is stuk gegaan door een adapter met de verkeerde polariteit (die heeft er wel op gezeten) of hij was al stuk (het is een tweedehands). Weet wel dat degene van wie ik 'm heb geen passende adapter had, dus hij zal 't wel niet gedaan hebben.

Een pedaal op batterijen vind ik niets, dus ik moet maar een nieuwe kopen.

*kickje*

Ik zie dit topic nu pas, tof. Speel zelf een jaar of twee akoestische gitaar. Tegenwoordig wel elke dag minstens een uurtje denk ik. Nooit les gehad, heb de akkoorden van mijn pa geleerd en ben nu mijzelf telkens nieuwe dingen aan het leren. Ben wel op een punt dat ik het gevoel heb dat ik een stapje verder moet gaan (dus meer solo-dingetjes, trappen etc.) en misschien zou les krijgen van een zeer begaafd gitarist niet slecht zijn voor mijn ontwikkeling.

Speel geregeld met een vriend van mij samen die banjo speelt. Geen optredens ofzo, maar gewoon thuis in de kamer. Dat samenspelen gaat de laatste tijd ook steeds lekkerder. Speel zelf basisniveau banjo. Maar dat kan al heel snel mooi zijn met bijvoorbeeld liedjes van Sufjan Stevens. Binnenkort heb ik solo een optredentje, waar ik de volgende (nog in onwillekeurige) setlist voor heb:

Dave van Ronk - Cocaine Blues
Jackson C Frank - Blues Run The Game
Jackson Browne - These Days
Elliott Smith - Angeles
Donovan - Colours
Donovan - Turquoise
Sufjan Stevens - For The Widows In Paradise (banjo)
Nog een Dylan nummertje, ben er nog niet uit welke. Waarschijnlijk Let Me Die In My Footsteps.
I Never Wrote A Letter In My Life (Eigen nummer)

Veel oudere dingetjes dus, maar ook wat recenter werk. De nummers gaan mij best goed af al zeg ik het zelf. Het is vooral belangrijk dat je in de goede toonhoogte zingt (voor mij werkt daarvoor capo op 3 of 5 vaak het beste) en de originelen goed kent. Dan kun je daar zelf je eigen draai aan geven en zorgen dat je niet een kopietje probeert te worden van de grootmeesters.

Meer mensen hier die op een punt zijn dat ze voorzichtig gaan denken aan optreden? En wat speel je dan? Ben benieuwd Ik zie dat het hier veelal over de (soorten) gitaren gaat, maar het lijkt mij veel interessanter wát je er dan mee doet.

Ik wil graag Elixir Acoustic NanoWeb 012/053 Light snaren online kopen, maar vind ze te duur op Nederlandse sites. Op Amerikaanse sites zijn ze het goedkoopst, maar heb nog geen site gevonden die naar Nederland verzendt. Iemand een tip waar het beste Elixer snaren te kopen?

Misschien thomann.nl ?
Ik haal nog wel eens wat weg bij thomann.de en dat is me tot nu toe wel redelijk bevallen.

Stijn_Slayer
Probleem is dat je 8 euro verzendkosten betaald, en dan zijn je snaren net zo duur als in NL (of je moet er echt veel tegelijk kopen). Echt belachelijk dat ze in muziekzaken 8 euro voor zes stalen draadjes durven te vragen.

Ik vervang m'n snaren daarom bijna nooit, ook al klinken ze echt dof.

Ai ja, nu je het zegt.
In nederland moet je 8 euro betalen bij Thomann, terwijl het bij ons in Duitsland gratis verzenden is.
Sorry, wist ik niet.

Snaren regelmatig verzorgen met Fast Fret is trouwens ook wel aan te raden.

Beetje duur voor iets wat door de brievenbus past, zeker gezien in Duitsland de post juist erg goedkoop is. Een LP verzenden ze al voor 5 euro naar NL vanuit Duitsland.

Snaren maken een groot verschil dus kopen doe ik ze wel, maar ik wil gewoon die Elixer voor een goede prijs en niet voor 20 euro voor een setje. Wil gewoon 3 setjes voor 30 euro kopen ofzo, ben ik voorlopig weer even klaar. Maar waar...

Deranged
In Overigen > Apparatuur > Wat voor gitaar:

Speel jij?

Speel zelf nu op een goedkope strat en een Ibanez.

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/ibanez%20rga42tfmz-trb.jpg

Mooi apparaat.

Zit er aan te denken om een Vintage SG aan te schaffen. Lijkt me een hele respectabele kopie van de legendarische Gibson waarbij je toch vooral de naam betaalt.

Ik speel momenteel op een Fender Icon Type2 Fat Black en heb een Marshalls versterker.

Ziegler
Rare Fender. Zeker een hele zeldzame . . . . .

@Deranged
Eén van de aller fijnste (zowel klinkend als hoe hij speelt) dubbelhumbucker budget gitaar die ik heb gehad was de PRS Santana SE. In dezelfde serie heb je ook een Les Paul model. Set er een paar mooie elementen in en je hebt een prima gitaar.

Deranged
Ik vind vooral dat model van die SG gewoon erg vet. Mede ook omdat een van mijn gitaarhelden Tony Iommi er altijd op speelt.

En mijn goedkope strat speelt ook erg lekker moet ik zeggen.

Eens een keer nieuwe snaren erop pleuren wil soms ook wonderen doen.

Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

Ziegler
De machines waarop gitaren gemaakt worden zijn tegenwoordig zo goed dat 'handgemaakt' bijna een degradatie van de gitaar in kwestie is!

Ibanez heeft ook goede Gibson kopieën gemaakt. Deze o.a.:

(afbeelding)

Ik vroeg me de hele tijd af waarom Ziegler zo sarcastisch reageerde op mijn bericht, maar blijkbaar heb ik alles wat in de war geslagen. Die gitaar die ik poste was een Godin en geen Fender. Ik was even verward, waarschijnlijk omdat die pagina van die Godin open stond in mijn browser.. De gitaar die ik wel bezit is de Fender Ritchie Blackmore Stratocaster.

Ziegler
Deze Patrick Eggle LA Classic heb ik al een paar jaar geleden verkocht. Het was de fijnste gitaar die ik ooit heb gehad.

(afbeelding)

Stijn_Slayer
Waarom heb je hem verkocht?

Ziegler
Ik stopte met de band waar ik destijds in speelde. Niet lang daarna heb ik op m'n acoustische gitaren na alles verkocht.

Stijn_Slayer
Plannen om er toen maar (vrijwel) helemaal mee te stoppen?

Ik heb vooral in 't begin heel veel van gitaar gewisseld. Toen ik merkte dat het echt mijn ding was, wilde ik z.s.m. een betere gitaar. Twee maanden later dacht ik 'als ik gewacht had, had ik nu een nog betere'. Tussendoor speel je eens op betere gitaren en zodra je dat doet, ben je de pineut. Daarna wil je niet meer op je eigen gitaar spelen.

Ik heb in m'n eerste jaar van spelen acht gitaren gehad, al waren twee daarvan buiten mijn schuld om kapot gegaan. Na m'n tweede Fender heb ik niet meer de behoefte gehad om een andere gitaar te nemen. Als je eenmaal in die categorie zit, is er niet veel beters meer (of je moet echt veel geld willen uitgeven). Dan kun je alleen nog zeggen 'die gitaar past beter bij m'n stijl'.

Ik speel ook helemaal nooit meer op m'n BC Rich Ironbird, omdat ik al jaren geen metal meer speel. Een jaar of drie geleden heb ik 'm gekocht om dat ook weer af en toe te doen, maar dat is er niet van gekomen en komt er ook niet meer van. Dus als iemand een bijna niet gebruikte platinum BC Rich wil voor een zacht prijsje (ik wil er echt vanaf), pm maar!

Deranged
Dat soort modellen zijn me toch iets te flashy. Hou meer van de klassieke look.

Ziegler
@stijn
Ik was inderdaad niet meer van plan om opnieuw in een band te stappen. Tot nu klopt het! Aangezien de apparatuur niet goedkoop was, vind ik het zonde dat het maar wat staat te verstoffen.

Ik ben sinds kort begonnen met gitaarspelen. Nouja, sinds kort... Een jaar geleden was ik ook al eens begonnen. En een paar maanden later weer. Maar deze keer is het voor het echie. Waarom? Omdat ik nu met mezelf heb afgesproken het elke dag te doen (tenzij ik een hele dag weg ben o.i.d. natuurlijk) en ik toch echt heel graag wilde, en dus gaat het nu goed. Ik ben nu zeker een aantal weken lekker bezig en ik merk ook progressie, het wordt zelfs al leuk. Niet dat ik veel kan, maar ik vind het al heel wat dat ik redelijk snel tussen bepaalde akkoorden kan wisselen. Ik verwacht eigenlijk wel dat ik deze keer gewoon door kan zetten, ook al een verschil met de vorige keren.

Ik leer uit zo'n boekje, die mijn vader had gekocht voor zichzelf samen met een goedkope gitaar en die ik nu dus beide gebruik, dus langzaam maar zeker leer ik meer akkoorden en slagritmes. Maar ik zou graag eens een makkelijk nummer willen proberen. Ik kan Viva la Vida al, maar dat is ook wel dusdanig makkelijk dat volgens mij iedereen dat binnen drie minuten kan, en het belangrijkste akkoordenschema van In the Aeroplane Over the Sea. Mijn vraag is in elk geval: iemand een tip voor een beetje een leuk maar niet al te moeilijk nummer voor iemand die nog niet zo lang speelt? Ik leer slaggitaar overigens, dus met akkoorden, voor zover dat nog niet duidelijk was. Danke

@niels94 Hier heb je een van mijn favoriete tab sites. Ik zie in je top tien dat je Radiohead goed vind dus heb dat even voor je ingevuld voor deze link. Ik zelf gebruik deze site voornamelijk voor Jazz/Bossa tabs en er zitten geinige dingen tussen.
Ook heeft deze pagina een print functie, waardaar je alles kunt uitprinten zonder de overbodige rotsooi zoals reclames e.d.

Als ik je aan mag raden, dan is enige kennis van akkoorden en progressies zeker niet overbodig als je gitaar wilt leren spelen. Op die manier kun je ook zelf uitzoeken hoe liedjes in elkaar steken, en dan wordt het pas echt interessant

Daarvoor ben ik bezig uit dat lesboek, daar leer ik de basics zeg maar (alhoewel, als ik vooruitblader vraag ik me af hoe dat anatomisch mogelijk is ). Het is een begin, als ik daarmee klaar ben kan ik moeilijkere dingen leren. Want inderdaad, enige kennis van zaken is nooit weg natuurlijk

Maar dat neemt niet weg dat ik inmiddels weleens een nummer wil leren die ik zelf leuk vind, om het nog wat leuker te houden voor jezelf ook. Als het me lukt. Bedankt voor die site in elk geval, al is hij Portugees, kende ik niet Zal eens wat uitzoeken en kijken of het lukt. Toevallig een aanrader voor een nummer van Radiohead? Of zijn die te moeilijk?

Da's een questie van smaak. Ik ben zelf ooit begonnen om me op mijn kamer op te sluiten en Angie van de Stones te leren spelen. Dit om indruk op een meisje van school te kunnen maken en ik kan uit ervaring stellen dat Angie een behoorlijke "Babe Magnet" was
Maar goed, dat is inmiddels ook weer zo'n 30 jaar geleden, en inmiddels is mijn smaak ook behoorlijk veranderd.
Ik ben een jaar geleden begonnen met "serieus" gitaar te gaan spelen. Ik neem nu les van een goede muzikant, ben een behoorlijke lading theorie aan het instampen en ga nu meer de Jazz kant op.
Ik ben niet zo'n Radiohead fan, maar ik heb net van de Cifras site Creep voor de lol een beetje doorgespeeld. 4 akkoorden waarvan 2 barré (hoewel ik de C ook vaak barré speel) en dat vond ik wel geinig, hoewel ik met de zang, vooral aan het einde met die hoge noten, het liedje behoorlijk aan het verkloten was, hahahaha

Verder is het belangrijk dat je akkoorden progressies gaat herkennen. zo is de 1 4 5 progressie onmisbaar in de Blues Rock en Pop muziek.
Als je een liedje uit bijvoorbeeld G speelt neem je de eerste, de vierde en de vijfde noot dan krijg je G C D. Andere voorbeelden: E A B, C F G
Et Voila, je kunt een Blues of rocknummer spelen (4xG, 4xG, 4xC, 4xG, 4xD, 4xC, 4xG, 4xD)
Als je met deze progressie zelf wat gaat klooien, zul je merken dat je al snel een groot aantal Rock & Roll standarts mee kunt spelen.
Succes!

Street Spirit (Fade Out) is een gaaf nummer om te spelen op de gitaar, daar kun je ook goed het tokkelen mee oefenen. Paranoid Android is een stuk moeilijker, daar ben ik mee bezig.

In mijn boek komt de G - Em - Am - D7 geregeld terug. Nou bleek toevallig dat In the Aeroplane over the Sea ook van iets dergelijks gebruikt maakt, namelijk G - Em - C - D7, al heeft die een nogal snel slagritme. Dat soort dingen merk ik wel, ja, maar zoals gezegd ben ik nog maar net bezig. Maar goed, we zullen wel zien waar ik kom Zal eens kijken of Street Spirit te doen is, eerst maar een het (overbekende) intro. Lijkt me erg gaaf om te spelen ja, schitterend nummer ook. Met Creep heb ik dan weer minder

EDIT: Ik kan de openingsriff al bijna Wel een heel ander soort gitaarspel dit.

Ik ben zelf ook met 2 gitaarstukken bezig:

Die Black Metal-riffs klinken ook heel erg goed op een akoestische gitaar.

Met de akkoorden van In the aeroplane (G Em C D) kun je al een gigantische berg liedjes (de zogenaamde 'four chords songs') spelen. Als je akkoordenwisselingen goed gaan tenminste. Enkele voorbeelden:

- Iron & Wine - Upward over the mountain (Em C G D) simpel slagpatroon, dus een goeie om te leren meezingen
- Guus Meeuwis - Het is een nacht (precies hetzelfde schema als Iron & Wine, alleen worden ze voor het refrein omgegooid)
- Arcade fire - Haiti (G Em) te simpel eigenlijk, dus niet zo leuk
- Arcade fire - Rebellion (Lies) (G C G Em) ook te simpel natuurlijk; volgens mij alleen maar downstrokes
- Milow - Ayo technology (Em D C, capo 7) ongeacht of je het een leuk nummer vindt, is-ie ideaal om te leren 'chucken'
- Green day - Time of your life (G Cadd9 D / Em D Cadd9 G / Em G Em G Em D G) gebruik hierbij de G met een d op de B-snaar (320033) en Cadd9 (x32033, demp de lage E-snaar met je middelvinger of duim). Deze akkoorden zijn makkelijk te switchen, je kunt je pink en ringvinger laten staan.
- Red house painters - Michael (G Cadd9 D) supersimpel en een geniaal nummer op de koop toe

ps. Creep is wel een leuk nummer om mijn barré-akkoorden mee te oefenen, bedankt daarvoor judgepaddy. Vooral de majeurakkoorden met bas op de 5e snaar vind ik nog erg lastig om snel naartoe te wisselen (vooral het ongedempt laten klinken van de hoge e-snaar!).

Stijn_Slayer
Idem voor Am - G - C - D. Money chords noemen ze dat ook wel.

Overigens niet onaardig om te weten als je wat verder bent: Als er een capo wordt gebruikt (zoals hierboven bij Milow) dan zijn het geen Em D en C meer (want zeven stappen hoger). Je speelt ze verder hetzelfde (vandaar dat ze voor de duidelijkheid vaak toch zo genoemd worden).

Stel je speelt een 'A' met de capo op 1, dat is dan dus een A#.

Uiteraard. Ik bedoelde inderdaad de akkoorden 'relatief aan de capo'. In werkelijkheid is het Bm A G (7 frets betekent een kwint transponeren).

Stijn_Slayer
Klopt. Ik dacht dat Niels het misschien niet zou begrijpen, vandaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:12 uur

geplaatst: vandaag om 07:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.