MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Dank voor de tips Paalhaas Naar dat soort dingen zocht ik inderdaad. Ga in de toekomst eens aan een paar daarvan beginnen. Eerst dat verdraaide Street Spirit wat beter onder de knie krijgen Heeft nog wel wat oefening nodig

Overigens heb ik Haiti even geprobeerd en die kan ik al

Heb trouwens een nogal goedkope gitaar (van mijn vader dus, heeft hij gekocht omdat hij weer wilde beginnen maar is nooit gebeurd) en die heeft bij af en toe last van een zoemend geluid. Bij de lage E als ik de eerste fret ingedrukt heb bijvoorbeeld. Ligt dat aan mij of aan de gitaar? Volgens mij zijn te lage dan wel te hoge fretten het probleem. Ga ooit wel eens een betere kopen als ik wat verder ben, voor nu kan ik er wel op voort, maar het is op zich wel jammer (Viva la Vida klinkt bijvoorbeeld al voor geen meter als ik Em aansla).

Stijn_Slayer
Dat is altijd moeilijk te zeggen in een situatie als de jouwe. Beginners hebben vaak nog niet genoeg kracht in hun vingers (en flexibiliteit in de pols) om de snaren helemaal in te drukken en de eerste fret is dan ook nog wat breder. Ik weet nog van mezelf dat ik dit ook had in 't begin. Ik was er echt van overtuigd dat ik de snaar goed indrukte, maar uiteindelijk was dat toch niet het geval.

Het kan ook de gitaar zijn (fretbuzz). Als het echt een goedkope gitaar is, moet je niet vreemd opkijken als 'ie dode frets heeft of een scheve hals. Hij kan ook gewoon slecht afgesteld zijn (maar laten afstellen kost nog wel een paar tientjes en dat is misschien weer zonde bij zo'n gitaar).

Maar een Em is het makkelijkste akkoord dat er is, die doe je waarschijnlijk niet verkeerd, dus het zou goed de gitaar kunnen zijn. Hoe is de actie van de gitaar (zeg maar de afstand tussen de snaar en de frets)? Zit daar (te) veel of (te) weinig ruimte tussen?

Street spirit is een mooi nummer om fingerpicking mee te leren. Hier nog één:

- Leonard Cohen - Master song (Em G / F Em / Am C D / G G/F# C B7, Capo 3)
cohen leonard - master song - tabsHeaven.net - free Guitar PRO tabs (akkoorden staan getransponeerd, relatief aan de capo (oftewel: praktisch gezien) speel je de akkoorden die ik hierboven heb gezet)

Bij fingerpicking speel je vaak een vast patroontje in verschillende akkoorden. Dit nummer is een perfect voorbeeld: je slaat altijd eerst met je duim de bastoon aan van het akkoord en dan snaar 4-3-4-2-3 (oftewel D-G-D-B-G). Relatief makkelijk te leren dus en je vingers krijgen een goed gevoel waar de snaren zitten, dat automatisme moet erin slijten, dat je feilloos de juiste snaar weet te vinden. Enige verschil in het patroontje is dus de bastoon, die op verschillende snaren wordt aangeslagen, afhankelijk van het akkoord in kwestie. Bij E, F en G-akkoorden sla je de lage E-snaar aan, bij A, B en C-akkoorden de A-snaar en bij het D-akkoord de D-snaar (patroontje 4-3-4-2-3 van hierboven schuift dan een snaar omhoog: 3-2-3-1-2). Deze regel voor de bastoon geldt niet alleen in dit nummer, maar vrijwel altijd! (Opdrachtje: Bij één van de akkoorden in de tab hierboven wordt de bastoon verkeerd aangeslagen. Welke?)

ps. by far het moeilijkste aan dit nummer is wat mij betreft het vervelende F-akkoord dat je in barré dient te spelen.

Andere fingerpicking-nummers waar ik nu veel plezier aan beleef zijn:
Jackson C. Frank - Milk & honey
Nick Drake - Things behind the sun
Glen Hansard & Marketa Irglova - Falling slowly
Richard Thompson - Beeswing
Tracy Chapman - Fast car

Maar goed, je speelde dus slaggitaar... Ik ben zelf ook begonnen met akkoorden, akkoordenwisselingen en slagritmes. Daar heb je voorlopig echt je handen vol aan, geloof me. Toch is het aan te raden, als je wat veelzijdiger wilt worden, om ook fingerpicking af en toe dus een kans te geven. Hoeft niet direct natuurlijk, ik begon er zelf ook pas na 4 maanden akkoordenleer mee. Hierboven al een aardige aanzet dus.

Over je gitaar: pardon my French, maar het klinkt als een stuk brandhout van 75 euro of minder. Ik kan je echt aanraden om minimaal 150 euro te besteden aan je beginner-gitaar. Bedenk dat je tot in den treure op dat ding aan het oefenen zult zijn. Als je ergens zoveel uren in steekt, is het zonde om dat op een slecht product te doen dat slecht klinkt en alleen maar frustratie oplevert, omdat ze moeilijker te bespelen is. Stalen snaren en een solid top klinken veel mooier (de jouwe heeft waarschijnlijk een laminaat top (geloof me: matig geluid!) en nylon snaren, die behoeven minder spanning en dus een minder stevige gitaar, m.a.w. je kunt hem ook van slappe troep maken). Greg Bennett maakt solide beginnergitaren die al vanaf bovengenoemde prijs te koop zijn. Ik ben zelf ook pas een half jaar bezig en begon eveneens te klooien op zo'n goedkoop ding. Ze zijn vaak moeilijker te bespelen omdat ze hele hoge actie hebben en klinken voor geen meter. Ik heb na een paar maanden 335 euro (budget was aanvankelijk lager, maar ga maar eens een gitaarwinkel binnen zonder dat budget lichtjes te overtreffen ) uitgegeven aan een Sigma DR-28 (budgetversie van een C.F. Martin, één van de absolute topmerken). Ik heb er allerminst spijt van!

Stijn_Slayer
Toen ik net begon op een goedkope gitaar vond ik het ook frustrerend. Ik wist dat ik 't goed speelde, maar het klonk alsof ik het compleet verkeerd deed. Zodra je vordert, móet je ook echt goed kunnen horen of je het goed doet. Het heeft mij het plezier toen echt ontnomen, vandaar dat ik toen ook snel een andere gekocht heb.

Snap 't wel. Als je nog niet zeker weet of je blijft spelen is pakweg 200 euro best wel een investering (zeker als je jong bent en het geld niet zomaar hebt) en de meeste goedkope gitaren zien er uiterlijk altijd wel 'mooi' uit, maar slechts een hele enkele keer zijn ze daadwerkelijk goed bespeelbaar.

Kun je het merk en type gitaar posten?

Ik zou voor een goeie tweedehands gitaar gaan, dan heb je dezelfde gitaar voor ongeveer de helft van de nieuwprijs. Voor 150 euro heb je dan dus een gitaar die nieuw 300 á 350 euro kostte (of soms kan je geluk hebben: ik heb een waanzinnige Crafter (die eruit ziet als nieuw) gekocht voor maar 170 euro die nieuw tegen de 600 zit). Moet je natuurlijk wel een beetje weten waar op te letten, maar bij het kopen van een nieuwe gitaar is dat niet anders (behalve dat die geen sporen van slijtage zal hebben). Als je er echt niks vanaf weet kan het handig zijn iemand mee te nemen die er iets meer van weet.

Soms is het handig van tevoren (als je bijv. iets op marktplaats hebt gezien) even te kijken op een site als ultimate-guitar.com voor een review. En ga rustig eens naar een muziekwinkel gitaren uitproberen nog zonder wat te kopen. Gewoon om eens de verschillen te horen.

En dan nog dit: als je een tweedehands gitaar koopt en die netjes houdt en je komt er achter dat gitaar spelen niks voor je is kan je die gitaar voor het zelfde bedrag weer verkopen. Je verliest dus niks.

Zo, even wat antwoorden geven

Over de 'buzz'. Een deel zal best van mijzelf kunnen komen. Maar sowieso niet alles. Het is namelijk het ergst als ik de capo op de eerste fret zet (of ja, ertussen, hoe noem je dat, niet letterlijk er op natuurlijk ). Daarom kan ik Viva la Vida dus eigenlijk niet spelen. En dat is erg jammer.

Waar het aan ligt? Vast de afstand tussen de snaar en de fret. Ik kan dat zo niet beoordelen, snaar en fret liggen sowieso erg dicht bij elkaar natuurlijk. Wel is het zo dat als ik een akkoord hard aansla, meer snaren er last van hebben. Maar dat zal weleens aan mezelf kunnen liggen, ofwel omdat ik de akkoorden niet stevig genoeg vast heb, ofwel omdat ik de snaren een beetje tegen de frets aan sla als het waren.

Maar inderdaad, ik speel op een stuk brandhout van min 75 euro En geloof mij, ik ga ervan uit dat als ik over een jaar nog speel, het op een andere, wat betere gitaar is. Maar goed, ik denk dat je je wel in mijn situatie kunt verplaatsen: ik ben het gaan spelen omdat het er was, het heeft me tot nu toe dus nog niks gekocht, anders was ik waarschijnlijk überhaupt niet begonnen. Want ja, stel je voor dat ik 200 euro uitgeef aan een gitaar en dan tóch blijkt dat ik het niet lang volhoud, ook al denk ik nu dat dat anders is. Aan de andere kant is het misschien juist handig om een goede te hebben als je nog niet zo lang bezig bent. Dilemma, dilemma Ik denk dat ik het voorlopig nog even op dit stuk brandhout doe en als ik over een paar maanden nog zo bezig ben, ik een duurdere koop. Misschien wel eerder. Ga als het goed is aardig wat werken komende vakantie en ik heb nog flink wat geld, dus ja

Dat gezegd hebbende, er komt op zich wel aardig geluid uit verder. Street Spirit komt er verder mooi uit bijvoorbeeld volgens mij. Die gaat best lekker trouwens, al doen mijn vingers wat pijn, ondanks het dunne laagje eelt dat ik inmiddels heb opgebouwt Alleen bepaalde akkoorden hebben dus een probleempje. Maar ik kan er best op spelen verder.

Maar welke gitaar moet ik hebben dan? Geen idee inderdaad... Iemand meenemen? Wie dan, ik heb niemand in mijn directe omgeving die gitaar speelt Ik ken wel wat mensen, maar die ken ik dan weer niet echt persoonlijk. Lang leve mijn muzikale omgeving Mijn vader heeft toen hij een paar jaar jonger dan ik was geloof ik een jaar of wat klassiek gitaar leren spelen, maar hij is niet bepaald een gitaarexpert op zijn zachts gezegd. Dus daar heb ik ook niet veel aan. Iemand tips in elk geval? Rond de 200 euro zou ik er dan wel voor overhebben. Dat heb ik ook over voor een mp3 speler, denk ik altijd maar. En tweedehands heb ik natuurlijk ook al overdacht. Maar dan geldt ook dat ik geen idee heb welke ik zou moeten kopen.

Wat betreft de gitaar die ik nu heb: dat is een Valencia CG 160. 60 euro op de meeste webwinkels zo te zien.

Bedankt voor de verdere tips van nummers + verdere informatie trouwens jongens!

- Het klinkt goed omdat je geen vergelijkingsmateriaal hebt.
- Die buzz ligt denk ik aan een te hoog gelegen 2e fret. Kan gebeuren bij een goedkope gitaar.
- Kijk het inderdaad even aan. Speel intensief en beoordeel of je iedere keer weer die gitaar met plezier oppakt (ondanks de zere vingertoppen). Je voelt na een paar maanden vanzelf aan of je je echt wilt gaan toeleggen op de gitaar. En ben je daaruit, dan zou ik inderdaad je portemonnee eens trekken zodat je Coldplay fatsoenlijk kunt spelen.
- Ga gewoon naar een goede luthier (gitaarbouwer/-reparateur) in de buurt. Die weten waarover ze het hebben en kunnen je met enkele gerichte vragen aan de juiste gitaar helpen. Zelf heb ik hier mijn gitaar gekocht, die kan ik van harte aanraden. Ik zie dat je in Gelderland woont, dus waarschijnlijk is Den Bosch wat ver (tenzij je in de regio Tiel, Geldermalsen, Zaltbommel woont). Maar in Nijmegen en Arnhem zijn vast ook goede winkels, ik kan daar alleen niks over zeggen.

In Nijmegen zit er ook één geloof ik. Gitaarwinkels vind ik wel

Het lijkt mij echt super om mooi gitaar te kunnen spelen, een soort droom zeg maar haast. Grappig genoeg heb ik lange tijd gedacht dat het me toch niet zou lukken, ik had het gevoel te laat begonnen te zijn en dat het begin waarin je totaal niets kunt (wat achteraf gezien veel korter geweest is dan ik dacht, kan nu toch al simpele dingetjes leren en zelfs Street Spirit blijkt te doen, al moet ik daar nog wel flink op oefenen natuurlijk) een onoverkoombaar obstakel was. Onzin, merk ik nu. Heb er dan ook vertrouwen in dat het me gaat lukken om op een dag fatsoenlijk gitaar te kunnen spelen. Maar nooit zeker genoeg om direct 200 euro uit te geven. Ik kijk het inderdaad even aan.

Vanochtend was trouwens het eerste dat ik deed 2x de riff van Street Spirit spelen, als dat nou zo blijft wordt het makkelijk Ik ga ervoor

Overigens is het niet dat ik zo graag Coldplay wil spelen hoor, maar dat nummer kreeg ik aangeraden van iemand omdat het zo makkelijk is

Stijn_Slayer
Het zal de gitaar zijn. Dat zijn geen beste gitaren en ik zou niet de moeite nemen hem te laten afstellen. Misschien heb je wat bevriende muzikanten op wiens gitaren je kunt spelen, dan merk je snel het verschil.

Ik heb zelf nog steeds een Ibanez PF-60 SECE-NT (semi-akoestisch). Die heb ik iets van vijf jaar geleden gekocht voor €200,-. Het jaar daarna was 'ie in de aanbieding voor €130,-. Nu is 'ie vervangen door een nieuwe serie, maar tweedehands is deze misschien goedkoop te krijgen. Ik heb nog steeds geen betere gekocht. Was ik wel van plan, maar ik vind deze gitaar echt nauwelijks onderdoen voor akoestische Fenders van pakweg €400,- (oke, Fender is niet echt een akoestisch merk, maar toch). Heb op heel veel akoestische gitaren gespeeld en ik merk meestal maar een kleine verbetering. Bevriende muzikanten zeggen ook altijd dat het echt een fijne gitaar is. Ik heb momenteel nog geen behoefte aan een akoestische gitaar van €500,- + (ik vind elektrisch het leukste) en een kleine upgrade loont niet echt.

Ik moet 'm wel een keer laten afstellen. Hij buzzt inmiddels een klein beetje en één fret is niet helemaal zuiver als ik 'm bend.

In Nijmegen heb je Max Guitars die wel goed zijn (die kleine zaak aan Plein 44 heeft weinig). In Arnhem Live Music (niet echt een goed assortiment, ietwat tegenvallende prijzen) en Eilandmuziek. Ik ga altijd naar Eilandmuziek. Vriendelijke mensen, lullen vaak wel wat van de prijs af, maar vrienden van mij hebben hele nare ervaringen gehad (bij het laten afstellen van de gitaar werd de pin in één keer omgedraaid --> hals scheef, intonatie naar de knoppen). Mijn Fender hebben ze dan juist weer perfect afgesteld. Rondom de Steenstraat zitten ook nog twee of drie zaakjes, maar daar ga ik nooit heen.

In Doetinchem heeft Vriese opheffingsuitverkoop. In de winkel krijg je nog wat extra korting bovenop de websiteprijs (volgens mij zijn de prijzen niet zo goedkoop als ze 't doen voorkomen).

Ik heb verder goede online ervaringen met Peter Verspuy, Thomann en Rockpalace. Musicstore uit Keulen kan ook. Tricky is wel dat je met service zit als er iets mis is met je gitaar. Normaliter betaal ik liever drie tientjes meer als ik daarmee goede service in de buurt heb.

Ziegler
niels94 schreef:

Wat betreft de gitaar die ik nu heb: dat is een Valencia CG 160. 60 euro op de meeste webwinkels zo te zien.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je serieus bent over muziek maken moet je ook serieus worden over een instrument kopen.

Feit blijft: als je gitaar lekker klinkt heb je ook meer zin om te spelen. Een solid top (massief houten bovenblad) is denk ik de minimale eis. En gebuzz is uit den boze! Het is al lastig genoeg om buzzloos te spelen dus extra gebuzz door de gitaar zelf kunnen we niet gebruiken.

Dit is bijvoorbeeld een fantastische (gebruikte) gitaar voor 199 euro: klik.

Bedankt Stijn (en sowieso iedereen) voor de hulp Zelfs een winkel vinden is dus niet zo makkelijk Wordt nog lastig beslissen welke gitaar ik moet hebben uiteindelijk...

@ Ziegler, ga ik uiteindelijk heus wel kopen, heb het geld ook wel, maar direct een paar honderd euro investeren terwijl je nog maar net begonnen bent en hier al een (wel een mindere, maar toch) gitaar ligt is misschien niet direct verstandig.

Overigens wil ik uiteindelijk ook wel elektrisch spelen, maar laat ik eerst maar met akoestisch beginnen.

niels94 schreef:
Zelfs een winkel vinden is dus niet zo makkelijk Wordt nog lastig beslissen welke gitaar ik moet hebben uiteindelijk...

Ik zou hier eens langsgaan, daar lees ik wel goede dingen over. Flink assortiment ook.

Ziegler
niels94 schreef:

@ Ziegler, ga ik uiteindelijk heus wel kopen, heb het geld ook wel, maar direct een paar honderd euro investeren terwijl je nog maar net begonnen bent en hier al een (wel een mindere, maar toch) gitaar ligt is misschien niet direct verstandig.

Dan kan je nog beter een gitaar lenen van iemand.

niels94 schreef:
Overigens wil ik uiteindelijk ook wel elektrisch spelen, maar laat ik eerst maar met akoestisch beginnen.

Prima idee. Ik ben met dat betreft van de oude stempel en vind dat als je gitaar wilt leren spelen je akoestisch moet beginnen. Het liefst op nylon snaren. Je kunt al een redelijk goede Spaanse gitaar voor onder de honderd euro krijgen.
Ook leuk voor als je op vakantie gaat en voor op feestjes

Stijn_Slayer
Hmm, goedkoop duurkoop. Ik zou echt niet onder de 100 euro gaan zitten. Tweedehands kan 't nog net.

Ziegler
En dan nog maar de handjes dichtknijpen dat je gitaar speelt en geen viool, sax, drum of dwarsfluit.
Een gitaar is al geen duur instrument. Voor een €200 - €300 heb je een hele behoorlijke gitaar die fijn speelt en goed klinkt (en niet onbelangrijk: redelijk zuiver is), maar zelfs dat is te duur.
Probeer eens een piano te krijgen voor dat geld!

Van mijn gitaarleraar kon ik een prima gitaartje krijgen voor 50 euro, met een mooie warme klank. Maar dat was waarschijnlijk dan wel een maatenprijsje.
Hoofdzaak is natuurijk wel dat het een goed instrument moet zijn. Je kunt ook niet goed leren voetballen met kaplaarzen.

Ziegler
Ik heb het over nieuw.

Beetje een slechte dag gehad gisteren ofzo, Ziegler?

Mijn zusje speelt trouwens saxofoon, maar die heeft er één te leen van de vereniging o.i.d. Maar dat doet er niet toe. Je doet nu net of er geen geluid uit de gitaar komt en dat is niet waar, ik kan er gewoon op spelen en oefenen. Bovendien is die buzz alleen bij bepaalde tonen en vooral als er een capo opzit. Ik kan er prima even mee voort, tot ik zo'n beetje honderd procent zeker ben dat ik ook gitaar blijf spelen. En dat is niet de verkeerde instelling, dat is realistisch zijn, want over hoeveel mensen heb ik al wel niet gehoord dat ze een dure gitaar gekocht hebben, er dapper op begonnen te spelen en er uiteindelijk toch geen zin meer in hadden. Nou hoef je niet zo'n vervelende toon op te zetten en doen alsof ik gierig ben, o.i.d., nergens voor nodig lijkt me.

@ Paalhaas, bedankt, dat ziet er inderdaad goed uit. Dat is ook een acceptabele afstand rijden

Ziegler
niels94 schreef:

Nee, hoezo?

niels94 schreef:

Bovendien is die buzz alleen bij bepaalde tonen en vooral als er een capo opzit. Ik kan er prima even mee voort, tot ik zo'n beetje honderd procent zeker ben dat ik ook gitaar blijf spelen. En dat is niet de verkeerde instelling, dat is realistisch zijn, want over hoeveel mensen heb ik al wel niet gehoord dat ze een dure gitaar gekocht hebben, er dapper op begonnen te spelen en er uiteindelijk toch geen zin meer in hadden. Nou hoef je niet zo'n vervelende toon op te zetten en doen alsof ik gierig ben, o.i.d., nergens voor nodig lijkt me.

ge hebt gelijk jong, waarom iets duurs kopen als je niet zeker bent dat je het gaat volhouden ...

Wel, ik kocht een dure gitaar (1.500 euro) en dankzij dat wou ik blijven gitaar spelen. Moest ik een goedkope gitaar kopen, dan zou ik het na een week of twee al opgegeven hebben.

Stijn_Slayer
Het is een lastig dilemma. Je moet zeker van je zaak zijn voor je meer geld uitgeeft, maar anderzijds geeft een betere gitaar je zoveel meer voldoening. Gehoor is heel erg belangrijk als je muziek maakt en als je gitaar niet klinkt zoals 'ie zou moeten doen is dat frustrerend en kun je zelfs dingen verkeerd aanleren.

Weet nog goed dat ik vol trots m'n eerste nummer geleerd had. De gitaar was alleen niet zuiver te krijgen. Kijkt pa me aan van 'nou, oefen nog maar even door'. Dat is hoe dan ook niet leuk.

Maar van wat ik hieruit begrijp moet Niels het nog maar een maandje aankijken en proberen of 'ie tussendoor ergens op een betere gitaren kan spelen.

Ik zei al: als je een goede tweedehands koopt bestaat het probleem helemaal niet. Je kan de gitaar dan vrijwel altijd voor een zelfde bedrag weer verkopen. Als je een goede koop hebt gedaan mogelijk zelfs voor meer. Voor 200 euro kun je een heel behoorlijke tweedehands gitaar kopen die je dus evt. weer voor hetzelfde bedrag verkoopt als je toch niet verder gaat met gitaar spelen.

Ik ben dan weer zo´n geluksvogel die op de Fender Stratocaster van zijn vader mag spelen. Daar speelt mijn vader eigenlijk niet meer op, nu vooral op Ibanez en Dean. Meer metalgitaren dus.

Ziegler
Fender, Ibanez, ze maken allemaal prima gitaren. Wat mij betreft zijn er twee soorten gitaren: die met single cols en die met humbuckers. En beide hebben hun bestaansrecht.

Stijn_Slayer
Mwah, dat is toch wat te kort door de bocht. Heel veel factoren spelen mee, wat te denken van het type en de dikte van het hout? Dat geldt voor de body, maar ook voor de hals. Het verschil tussen maple en rosewood halsen kun je al duidelijk horen.

En wat te denken van een hollowbody vs. een 'normale'?

Ik heb wel specifiek een Fender strat met twee single coils en een humbucker in de brug, zodat ik ook als 't nodig is net even harder kan rocken.

Ziegler
Tuurlijk is het kort door de bocht. Ik heb ook echt m'n persoonlijke voorkeur voor verschillende modellen, hals, ect, maar voor het uiteindelijke geluid maakt het in afnemende mate uit.

Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met het spelen van nummers van Nick Drake? Ik wil namelijk van hem wat nummers gaan leren en ik speel nu 2 jaar gitaar. Is dit te hoog gegrepen?

Ja, ik kan Know spelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.