MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Aha een line 6 pod. Goeie verhalen over gehoord. Onze gitaristen hebben er thuis allebei één en zijn beiden erg enthousiast over het geluid. Dit type ken ik niet. Maar gezien de beschrijving lijkt me dit wel ok.

judgepaddy schreef:
En die laptop is sowieso niet zo mobiel als hij aan mijn versterker gekoppeld zit

Da's dan ook wel weer zo.

Gisteren binnengekregen; de Line 6 POD Studio UX1.

Tot nu toe ben ik redelijk enthousiast.
Hij neemt het over van mijn geluidskaart en de mogelijkheden zijn enorm, met name ook omdat hij compatible is met Fruity Loops, Adobe Audition, Cubase enz.
Ik heb dus behalve het bijgeleverde software ook nog een bak vol met VST effecten waar ik mee kan werken.
Het geluid is ook mooi, zonder zoem of his.

Een stuk goedkoper dan een goede gitaarversterker en more fun!

Nian
Ik heb Squier sp10 Stratocaster gekocht .. bangelijke gitaar

In Muziek > Algemeen > Basgitaar:

Ik speel nu een maand of 3 basgitaar en ik zoek eigenlijk nog wat nummers die ik kan spelen. Dit kan ik sowieso al spelen:

Talking Heads - Psycho Killer
Green Day - Burnout, Having a Blast, Basket Case, She, Warning, 21st Century Breakdown, Know Your Enemy
Radiohead - Creep
Muse - Hysteria (Intro)
Rush - 2112 (deel 1 en 2 van het nummer)
Skunk Anansie - Twisted, Weak, All I Want
Pixies - Debaser, Monkey Gone To Heaven, Where is My Mind, Tame enz.

Ik kan nog meer nummers, maar dit is wel een mooi overzicht. Alvast bedankt voor als jullie tips aan mij geven.

Can - Future Days, perfect voor de beginnende basgitarist

Wel een heel gaaf nummer!

sq
Wel, als ik ooit nog eens bas ga spelen begin ik met dit te proberen:

YouTube - Good Times - Chic (Bass Cover)

Iets van Intronaut?

Voor de beginnende spelers lijken de volgende nummers me wel wat:

- Vampire Weekend - A-Punk
- The Strokes - Is This It
- Arctic Monkeys - From the Ritz to the Rubble

Allemaal vrolijke nummers met een catchy maar niet te moeilijk te spelen baslijn. Later meer.

Daisy Chainsaw - Love Your Money
The Stranglers - Peaches

Wel wat grind in je versterker stoppen.

#koen
Joy Division heeft wel leuke basloopjes die niet al te moeilijk zijn.
Ook leuk, maar wel iets uitdagender, zijn bijvoorbeeld Would van Alice in Chains en Blister in the Sun van Violent Femmes.

Succes!

Stijn_Slayer
Misschien kun je beter wat schema's leren dan liedjes naspelen.

8, 12 en 16 matenschema's bijv. Die komen altijd van pas als je met anderen speelt.

Ik zou je trouwens ook echt aanraden in ieder geval de standaard grondtonen (a t/m g) te leren. Als een gitarist/pianist enz. anders zegt dat je een f moet spelen kom je nog nergens.

Ik speelde op de bas altijd Rocking in a Free World van Neil Young en Serpentine van dEUS. Allebei vrij eenvoudig en toch leuke nummers.

Don Cappuccino schreef:
In Muziek > Algemeen > Basgitaar:
Ik speel nu een maand of 3 basgitaar en ik zoek eigenlijk nog wat nummers die ik kan spelen. Dit kan ik sowieso al spelen:

Talking Heads - Psycho Killer
etc.

Het loopje van Psycho Killier, "a little higher" level

War - Low Rider

Godin komt met twee nieuwe 5th avenue gitaren, een Jazz model en deze:

Nu ben ik niet zo'n fan van reclame maken maar

Weet er iemand hoe dat wit plastieken ding voor rond je duim noemt, waarmee o.a. Chet Atkins speelde? Ik dacht het eens te proberen.

Voor de duim thumbpick of duimplectrum, en voor andere vingers fingerpicks.

Ik speel nu ook elektrisch gitaar voor een half jaar en dat is gewoon echt heel leuk om te doen. Ik speel op een Fender van mijn vader, deze:

(afbeelding)

Echt een heerlijke gitaar. Eerst op wat metalgitaren gespeeld maar daar had ik geen feel mee. Ik speel vooral lekker veel postrock, daar heb je niet te veel technische bagage voor nodig. Mogwai Fear Satan is een favoriet, die doe ik meestal heel lang uitrekken. Vorige keer wel 30 minuten.

Ook Slint is heel gaaf om mee te spelen. En Smashing Pumpkins natuurlijk. Ook heb ik een akoestische bas geprobeerd en dat speelt heerlijk.

(afbeelding)

Ik heb er al op gespeeld. Waarschijnlijk heb ik hem volgende week.

Stijn_Slayer
Heeft er iemand ervaring met een adapter aansluiten op een big muff?

Ik heb nu zo'n Visual Sound One Spot C35 verloopkabeltje (headphone style) zodat ik de adapter in kan pluggen. Het lampje van de muff gaat branden, maar het pedaal werkt verder niet. Heb 't ook al geprobeerd met batterij + adapter erin. Dat werkt ook niet. Kabels en 't pedaal zijn in orde.

Ik heb een Ibanez adapter: In > 230V, 5,5W Out > 9V 200mA. Een Muff heeft toch 9V, 100mA nodig? Wat zie ik over het hoofd?

Of moet ik per se een universele adapter hebben met polariteitsschakelaar?

(afbeelding)

Nieuwe gitaar

Voor degene die gitaar willen spelen maar er niet veel aan uit wil geven:
ik kocht voor mijn dochters bij Marskramer een gitaartje voor 30 euro. Daar kan je niet veel van verwachten en dat deed ik dan ook niet. Thuis gekomen heb ik het ding gestemd en die G snaar klonk alleen nog maar irritant dof, klonk echt nergens naar. En als ik goed had gestemd leek het bij het aanslaan van een akkoord alsnog nergens op. Nu zaten er stalen snaren op, terwijl ik het model typisch klassiek vind. Ik heb dus een setje nylons erop gezet en nu gaattie als een trein. Heus niet dat het geluid helemaal perfect is, maar wel goed genoeg en hij speelt voor mijn gevoel soepeler dan mijn eigen nylonsnarige. Vnl. voor het rammelen van akkoorden een prima ding, barree speelt hij lekker licht.

Offtopic maar misschien toch interessant voor sommigen:
Ik verkoop mijn Koch Multitone (link) en Demonizer (link).
De eerste is een topversterker, de tweede een pedaal voor als je iets lekker extreems zoekt.

Ziegler
@Stijn
Als ik me goed herinner is bij de big muff de + en - omgedraaid. De plus op de mantel en de min op de tip. Dat zou zomaar het probleem kunnen zijn.

Stijn_Slayer
Daar was ik ook achter gekomen. Ik heb toch nog een speciale EH adapter kunnen vinden en die maar besteld.

Ziegler
Mooi zo. EH heeft mooie spullen, maar dit is weer zo'n trucje. Ik heb jaren op hun snaren gespeeld. Prima spul.

Stijn_Slayer
Ik neem aan dat dit er de topic een beetje voor is (want hier komen meer gitaristen). Heb nog een BC Rich Ironbird (platinum) te koop. Space Face uitvoering. Op een enkel krasje na is hij zo goed als nieuw (twee of drie jaar oud).

Gaat weg omdat ik er nooit op speel en allang geen metal meer speel.

Nooit ernstige snijwonden opgelopen tijdens het spelen Stijn?

Ziegler
Of je vermoordt je bassist als je al te enthousiast over het podium pogoot.

Stijn_Slayer
Stijn_Slayer schreef:
Daar was ik ook achter gekomen. Ik heb toch nog een speciale EH adapter kunnen vinden en die maar besteld.

Zojuist geprobeerd, en nee.... De adapter is absoluut de juiste en alles zit goed aangesloten. Haal ik de adapter eruit en doe ik de batterij erin, dan werkt de Muff ineens wel. Het lijkt me dus niet dat ik de boel heb gesloopt toen ik er eerder een verkeerde adapter op gebruikte. Het lampje gaat wel branden als ik de adapter erin heb.

Ik snap er niets meer van. Het enige dat ik me kan bedenken is dat er ergens een draadje los is geschoten, al kan ik dat op het oog niet zien.

Ziegler
Volgens mij zit er in zo'n pedaal een schakeling (noem je dat zo?) die er voor zorgt dat een adapter voorrang krijgt als er ook een batterij in zit. Het klinkt alsof die 'in de war' is. Als het pedaal het doet, moet hij het ook op een adapter doen. Ik zou hem eens na laten kijken door iemand die er kijk op heeft.

Stijn_Slayer
Batterij en adapter kunnen inderdaad ruzie krijgen, maar als ik de batterij eruit haal en 'm over de adapter laat lopen werkt 'ie nog steeds niet. Ik heb verder weinig verstand van dit soort dingen, dus ik ga morgen maar eens langs de muziekwinkel.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:29 uur

geplaatst: vandaag om 05:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.