MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Sinds een paar dagen geleden beslist om gitaar te beginnen spelen.
Ik heb al een goedkope gitaar die we thuis nog ergens hadden staan, en ben van plan om me in te schrijven om lessen te nemen tegen volgend jaar. Nu kan ik al de Intro van Little Arithemtics van dEUS. Waarschijnlijk het simpelste deuntje ooit.

Stijn_Slayer
Pff, iemand nog tips om je gitaar gestemd te houden met dit weer? Ik heb nog het geluk dat ik een luxe gitaar heb waarbij je de snaren klemdrukt (i.p.v. door/om de stemmechanieken draaien) en er ook nog een lock op bij de topkam zit, maar zelfs dat helpt nu niet.

Normaal hoef ik maar één keer in de drie à zes maanden te stemmen, nu elke dag.

Deranged

(afbeelding)
Ik ben erg blij met mijn sexy nieuwe Vintage vs6.

Oftewel mijn budget kopie van de sexy Gibson SG.

Gitaren zijn net vrouwen.

Want eh.

Nee laat maar.

Deranged
En toch heeft een elektrische gitaar met name voor mij vreemd genoeg wel iets van een levend organisme.

Hoor haar eens zingen.

Het heeft een ziel.

Al klinkt dat dan weer vrij afgezaagd.

Eén van de redenen waarom mijn gitaar een vrouwelijke stem heeft gekregen.

Deranged
Behalve dan als je ze lekker laat grommen. Al heb ik dat vrouwen ook wel eens horen doen maar dat was dan toch niet zo relaxed.

En wat speelt en klinkt die Vintage lekker zeg. Had er al een heel goed voorgevoel over en dat is bevestigd, hier heb je voor 269,- dus echt een topdeal aan.

Nu nog die Vox buizenversterker waarop ik hem uitprobeerde en ik ben compleet. Speel momenteel op een Orange waar ik nog niet helemaal tevreden over ben.

Die Vox daarentegen had ik ook wel gelijk een klik mee, dus die hou ik even in mijn achterhoofd.

Inmiddels de intro van dEUS - Serpentine ook min of meer onder de knie.

Grappig, dat was het eerste liedje dat ik leerde spelen op de gitaar.
Veel meer zijn daar overigens niet bijgekomen

Dat was het eerste liedje dat m'n vriendin voor me speelde.

Het is zoals Stijn wel zegt erg irritant dat je je gitaar iedere dag (of soms meer) moet stemmen met dit weer.

Ik had er niet zoveel last van vandaag en ik heb toch 1,5 uur gitaar gespeeld. Eerst akoestische gitaar, ik ben verder gegaan met Nick Drake. Ik kan Pink Moon nu spelen. Daarna verder op elektrische gitaar met wat nummers van The Smashing Pumpkins en Devin Townsend. Volgende keer mijn gitaar maar eens aansluiten op een basversterker voor wat Kyuss.

Na de intro van Serpentine probeer ik de verzen onder de knie te krijgen maar die snaren afwisselen is moeilijker dan ik dacht.

Stijn_Slayer
Ik zie dat er harmonie in zit (twee aparte snaren tegelijk aanslaan). Ik weet niet of het couplet zo goed is om meteen mee te beginnen. Dat is wat lastiger omdat er ook steeds twee noten tussen zitten die niet in harmonie zijn. Als je dat niet goed speelt (en die fout maak je denk ik snel), dan kom je in de knoop met je tempo en ritme.

Althans, als dit een goede tab is:
Deus - ( Serpentine tab ) - guitaretab.com

Veel mensen die net beginnen skippen dan de harmonie op de A snaar (open snaar en tweede fret). Idem bij 'Stairway to Heaven'.

Ik zou eerst leren om te kunnen tokkelen met meerdere vingers (ga sowieso niet met plectrum een voor een de noten tokkelen als je het nog moet aanleren, want afleren is altijd heel vervelend). Bijv. op het intro van 'Nothing Else Matters'. Simpel, maar wel geschikt om met je slaghand met meer vingers te leren tokkelen. Elke dag vijf minuutjes en na twee of drie weken besef je je ineens dat het lukt.

Bedankt! Dus met de vingers spelen is voorlopig de boodschap -want ik speelde altijd met een plectrum-.

Eerste twee delen inmiddedels gelukt!

Stijn_Slayer
Mooi zo.

Ja, met een plectrum krijg je het sowieso erg lastig om twee snaren die niet direct naast elkaar grenzen aan te slaan. Dat moet je met twee vingers doen.

Als je niet tokkelt, kun je prima met plectrum spelen, maar dat begreep je wel. Later zul je merken dat je af en toe toch met plectrum tokkelt. Bijv. als er een tokkelstukje (zonder dit soort harmonie) in een nummer zit dat je verder met plectrum speelt. Als je dan de plectrum weggooit, heb je na het tokkelen geen plectrum meer in de hand. Dan heb je de techniek echter geleerd en die verleer je niet als je er eenmalig vanaf wijkt.

Bedankt voor de uitleg!

Ik speel de laatste tijd veel met vingers maar ook toch ook nog genoeg plectrum. Black Metal-riffs klinken trouwens geweldig op een akoestische gitaar! Vooral van Ulver en Immortal, dat zit echt goed in elkaar!

Welk akkoord is Bb trouwens? Vind alleen maar E7/B in mijn boek, maar ik heb gezien dat je in het nummer The KIng of Carrot Flowers part I & II, Bb moet aanslaan.

Ik gebruik deze website voor gitaarakkoorden:

All Guitar Chords

Daar zou hij denk ik wel tussen moeten staan.

Bedankt! Kan dat boek ook gelijk weg, er stonden in totaal misschien zo'n 15 akkoorden in. En aan de uitleg die erin staat heb ik ook al niet veel. Maar ben van plan me in te schrijven voor gitaarlessen. Te starten vanaf september.

Arpeggios aan het leren via OA dit handige boekje: Arpegios for Guitar.
Erg aan te raden voor als je het gevoel hebt dat je met je solo's steeds in de zelfde clichés en gewoontes terecht komt. Helemaal als je bij een akkoord bijv. Dm7, een arpeggio van een substituut akkoord gebruikt bijv. Fmaj7.

Nu heb ik het voorbeeld hierboven op een oefeningetje staan maar ik wil graag weten of er een lijst ergens te vinden is met akkoorden, en de akkoorden waarmee deze vervangen kunnen worden.
Een aantal dingen heb ik volgend mij zelf al uitgevonden:
- In mijn oefening zijn de substituut tonen altijd 3 hoger dus van D naar F, en van C naar E enz.
- Het gaat van:
m7 naar Maj7
7 naar m7b5
Maj7 naar m7

Weet iemand de achterliggende regels CQ formules, en/of ezelsbruggetjes?

Stijn_Slayer
Dat is ook niet mijn sterkste punt, dus wat dat betreft kan wat extra info voor mij ook geen kwaad. Ik begrijp de theorie altijd wel als ik erin duik (dus als ik het nodig heb), maar het on the spot weten is lastiger. Vaak zakt het weer weg, omdat ik het te weinig gebruik.

Ze worden ongetwijfeld online wel uitgelegd (maar ik heb ook niet direct een site paraat). Een hoop methodeboekjes kun je in ieder geval zo downloaden (van dezelfde kanalen die je gebruikt voor muziek). Toonladders uit je hoofd leren scheelt in ieder geval al een hoop.

Het is vaak ook een kwestie van noodzaak. Zo ben ik eens dieper in de akkoordenleer gedoken, maar dat heeft eigenlijk nauwelijks nut als je toch tabs of internet hebt of aan degenen met wie je speelt kan vragen hoe 't akkoord eruit ziet.

Ziegler
Oefenen, oefenen en oefenen. Het moet in het geheugen van je vingertoppen zitten. Ik bereide solo's altijd voor. Altijd. Dit klinkt niet erg als improvisatie, maar als het nummer een tijdje op het programma staat durf je steeds meer 'on the spot' te bedenken.
Hoe langer ik naar andere muzikanten luister, hoe meer patroontjes ik ook bij hun beluister. De kunst is om daar toch spanning in te houden.

Ik vind het zowiezo bijzonder boeiend dat als je je erin verdiept, alles tot wiskundige formules is terug te leiden.
Pythagoras had al formules bedacht die we nu nog steeds gebruiken in de muziek.
Ik ben nu eigenlijk pas een jaar echt bezig met de theorie van toonladders, scales, de quintencirkel, akkoorden en ga zo maar door, maar als op een gegeven moment de kwartjes beginnen te vallen is dat voor mij een geweldige kick.
Een persoon geeft wiskunde via een instrument een ziel: HET geheim van het leven

Alle zweverigheid op een stokje: Ik heb op het net gezocht maar ik kan zo snel niet een lijst vinden met substituut akkoorden.
Mijn dankbaarheid is bijvoorbaat

Stijn_Slayer
Het wordt vaak afgedaan als onzin, maar wie echt intensief bezig is met muziek merkt dat er wel degelijk overeenkomsten zijn. 'Muziek = wiskunde', het bevat absoluut een kern van waarheid. Je hoeft je natuurlijk niet per se aan allerlei regels te houden, maar negen van de tien keer zijn de muzikanten die dat niet doen technisch een stuk minder goed.

Ik vind het toch altijd wel een behoorlijk verschil als iemand wat simpele akkoorden speelt of echt een stuk à la Mozart. Ik geniet niet per se meer van het laatste, maar het is tamelijk kortzichtig om te ontkennen dat het tweede geval muzikaal van hoger niveau is (en dat gebeurt hier helaas nogal eens).

Inmiddels Under The Bridge van RHCP aan het oefenen en lukt best aardig al gaat het wisselen van akkoorden nog erg traag.
Wat is nu ook net het verschil tussen een tab of chords om een song te leren spelen?
Ook heb ik dit aangekocht: Stemapparaat.

Stijn_Slayer
Een tab is eigenlijk een weergave van de hals van de gitaar. Daar staan de exacte noten op die je moet spelen (en dus ook de exacte opbouw van akkoorden). Dan zie je dus bijv. dat je de tweede fret van je E snaar moet aanslaan. Bij 'chords' worden alleen de akkoorden gegeven, en dan mis je dus bijv. licks en tokkeltjes.

Als je 't echt perfect wilt hebben, moet je een partituur hebben (of Guitar Pro). Dan kun je ook de maat en het tempo zien, maar daarvoor luister ik gewoon naar het nummer.

Oke, bedankt!

Heb ik dan toch gevonden welke song ik als eerste van de eerste tot de laatste noot wil leren spelen. Het is East Hastings van Godspeed You Black Emperor! geworden, vind ik niet al te moeilijk (ben bij Pattern 5) het is ook één van de eerste songs die ik speel dat het er dan ook erg goed op klinkt. De melodie is ook niet al te moeilijk voorlopig. Aanrader voor beginners zoals mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.