MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Ziegler
Precies, het is geen akkoord.
En of ze vlak klinken vind ik toch afhangen van de overige inbreng. Smells like teen spirit is volgens mij alleen maar powerchords en ik vind dat het nummer pit heeft!

Stijn_Slayer
Dat is dus een nummer waarin ik de gitaar enorm vlak vind. Heb dat ook met veel punk.

Stijn_Slayer schreef:

@ Don:

Wat voor fuzz gebruik je? Ik was vroeger pro-distortion, maar nu speel ik ook al tijden veel liever met fuzz.

Ik gebruik een Line 6-versterker en daar kun je verschillende tijdperken selecteren. Ik pak altijd jaren ´70, Born To Be Wild (die al lekker stevig klinkt) en dan de fuzz er over heen. Met de phaser erop speel je heerlijke space rock.

Maar het is niet een speciaal soort fuzz als bijvoorbeeld Big Muff of zo. Ik heb net even wat verhalen gelezen over Born To Be Wild en daar staat niks over een bepaald soort fuzz.

Distortion gebruik ik ook wel, maar dat is vooral voor muziek als Sepultura.

Smells Like Teen Spirit is een nummer wat echt superzwak kan klinken of heel krachtig. Ik hoor het genoeg coverbandjes spelen en dan zit er echt geen intensiteit in. Sowieso moet het volume goed open staan bij dat nummer en dan fel spelen! Nu moet ik nog Dave Grohl ergens vinden.

Of ik speel de drums ook...

Stijn_Slayer
Aha, meestal zijn een hoop ingebouwde effecten in een amp om de slechte kwaliteit te verbergen, maar die Line-6 vallen wel mee. Dat zijn redelijke amps, heb er op de middelbare school meerdere malen op gespeeld.

Het is ook maar net wat je voldoende vindt. Ik hoef bijv. ook geen volledige buizenamp, dat gaat véél te hard en vind ik maar onhandig in het onderhoud. Ik heb er eentje met één buis, want voor minder doe ik het echt niet (meer). Buizen klinken wel echt lekker en doen haast nog meer voor je sound dan een effect.

Ik gebruik de laatste twee jaar alleen m'n Big Muff en Cry Baby 535Q (ik houd niet zo van allerlei onnatuurlijke effecten). Heb nog een multi-effect en de Digitech Metal Master. Die laatste moet ik maar eens gaan slijten, zonde als 'ie staat te verstoffen.

Ziegler
Als ik nu in een band zou stappen zou ik serieus overwegen via een laptop te spelen. Gitaar in laptop, laptop in mengpaneel. Ik zou me moeten verdiepen in de software die ik zou gebruiken, maar alleen al de gedacht dat je van al dat gesleep af bent . . . . .

MatthijsBudding
Gadverdamme, moet er niet aan denken . Geef mij maar een buizenbak, liefst een fijne oude Fender

Stijn_Slayer
Die Fender blues deluxe amp klinkt ook erg lekker.

MatthijsBudding
Heb er weleens op gespeeld, naast de Hot Rod Deluxe. Even groot, die laatste net nog eventjes lekkerder. Met de mooie tweed-bekleding! Vind de reissue van de Bassman (ook in tweed-uitvoering) nog weer mooier, maar het is nog steeds een reissue. De oudjes zijn onbetaalbaar .

Hoi, ben ik weer.
Ik ben nu al een tijdje aan het klooien met het II V I Cadens, en dat schijnt veel in Jazz voor te komen.
Nu, als ik de akkoorden achter elkaar speel: II m7, V 7, I Maj7 dan klinkt dat aardig maar nog geen Jazz (Het doet me aan de titel track van de TV serie Mash denken )
Kan iemand voorbeelden van Jazz stukken geven waarin duidelijk dit cadens gebruikt wordt?

Wat zijn nou goede sites om tweedehands gitaren te kopen en verkopen?

Stijn_Slayer
Marktplaats blijft denk ik toch het beste. Wel érg storend dat je daar nu €3,- moet betalen voor het plaatsen. Ik moet m'n BC Rich ook nog steeds kwijt, maar ik vrees dat ik 'm niet kwijtraak of dat 'ie te ver ondersneeuwt en dan kan ik elke keer drie euro voor niets betalen...

Ebay lijkt me ook wel goed. Er zijn wel muzikanten- en gitaarsites, maar daar zitten alleen leden op die toch ook wel op Marktplaats kijken.

Hier kost het gelukkig geen €3,-. Wie zoekt er nog een mooie beginnersgitaar?

Paalhaas goes electric!

(afbeelding)

Specs

Prachtige gitaar! Echt, prachtig! Proficiat met de aankoop

Stijn_Slayer
Hij ziet er wel erg fraai uit, inderdaad. In hoeverre lijkt 'ie nu eigenlijk op een Les Paul? Een vriend van mij heeft een Gibson LP Studio waarop ik eens aan 't jammen was met hem. Ik had echter toch wat moeite om daar boven de 15e fret lekker uit te komen met m'n vingers. Na 45 minuten moest ik ook gaan zitten, omdat ik echt last van m'n rug kreeg door het gewicht (al weeg ik dan ook heel/te weinig).

Allereerst: ik heb gisteren pas voor het eerst in mijn leven een elektrische gitaar vastgehouden, dus ik ben echt een n00b. Ik heb gewoon een keuze gemaakt op basis van vakmanschap (de gitaar ziet er echt perfect afgewerkt en superdegelijk uit), looks (ik wilde iets in de lijn van een Gibson Les Paul en die spalted maple top is echt prachtig inderdaad) en budget (deze zo goed als nieuwe gitaar kon ik voor €250 overnemen (nieuwprijs €400+). Omdat elektrisch spelen een behoorlijke wereld van verschil is met akoestisch en ik dat dus ook nog helemaal niet goed kan, kon ik nauwelijks zelf goed bepalen of het geluid nou erg goed is vergeleken met andere. Ik ben dan ook vooral afgegaan op het advies van mijn deskundige luthier. Het klonk in ieder geval erg goed toen hij wat voorspeelde.

De gitaar is inderdaad behoorlijk zwaar, maar ik kom er mijn hobbykamertje toch niet mee uit voorlopig dus gaan zitten is een eenvoudige oplossing als ik last van mijn rug zou krijgen.

Nu nog een slaapkamerversterkertje kopen, iemand tips? Mijn luthier raadde me een Laney LG12 aan die hij heeft staan à €79. Lijkt me een prima dingetje, al zag ik ook een Laney CUB10 (buizen ipv transistor en 10" ipv 6,5") die ik voor €125 op marktplaats kan krijgen.

Iemand ervaring met Vox, Orange, Roland, etc.?

Ik heb ook een Les Paul, dit zijn inderdaad erg zware gitaren.

Ik heb een Roland Cube 15X als versterker, goedkoop maar ik ben er wel content van. Maar ik ben niet bepaald een kenner. hier staan enkele reviews..

Stijn_Slayer
Paalhaas schreef:

Iemand ervaring met Vox, Orange, Roland, etc.?

De cubes van Roland zijn vrij populair en kwalitatief in ieder geval niet slecht. Ik heb zelf niet zoveel met het geluid van ze. Orange heb ik nooit op gespeeld, maar die staan ook wel redelijk goed bekend. Ik heb zelf een Vox en die zijn ideaal als je op zoek bent naar een wat meer bluesy geluid.

Ik weet niet wat voor richting je van plan bent op te gaan? Peavey zou ik vast wegstrepen, is meer voor het betere scheurwerk. Marshall eigenlijk ook wel. Line6 (transistor) ben ik nooit zo gecharmeerd van geweest: klank is zo leeg en vlak. Met een hybride amp heb je in ieder geval al iets meer diepte in je geluid, maar dan ga je wel minstens 100 euro in prijs omhoog.

Pas wel op voor versterkers met allerlei ingebouwde effecten. Negen van de tien keer zijn die er om de matige klank van de versterker te verbergen (al stel je natuurlijk andere eisen aan een slaapkamerversterker dan aan een buizenkast).

Tweedehands koop ik zelf nooit versterkers. Ik heb dan geen idee hoelang een amp gebruikt is, of er onderdelen zijn vervangen, e.d. Dat heb ik ook met pc's, tv's, e.d. Maar als je weet waar je op moet letten en 't niet erg vindt om evt. iets sneller iets te moeten vervangen, kan het geen kwaad.

Ben meteen effe langs geweest bij de luthier (ik heb 'm via marktplaats gekocht) en ik ben hem alweer kwijt. Hij moet nog afgesteld worden. Schijnbaar zijn er toch best veel gitaarzaken die de moeite niet nemen om een gitaar na levering af te stellen alvorens hem te verkopen. De vorige eigenaar heeft dus ook jarenlang op een onafgestelde gitaar gespeeld.

Bedankt voor de tips, jongens!

Stijn_Slayer
M.n. als je online bestelt kun je er donder op zeggen dat de gitaar niet afgesteld is, ook al zegt de zaak áltijd dat dit wel gebeurt is. Ik snap niet dat ze daarmee wegkomen. Je merkt bij de eerste noot al dat het akelig speelt (en/of klinkt).

Vrijdag ga ik mijn Eastman AC320 ophalen. Kon deze ongebruikte beauty voor een marktplaatsprijsje van €165 onder de huidige retailwaarde niet laten liggen:

(afbeelding)

Specs

Volledig massief hout, sitka bovenblad, mahonie achterblad en zijkanten, ebben toets. Eastman is, mag je wel zeggen, dé revelatie van de afgelopen jaren op akoestische gitaarfora en een ongebruikte all solid gitaar incl. case net boven de €400, wat wil je nog meer?

En nu moet het eens afgelopen zijn met mijn koopwoede, want de portemonnee is nu echt leeg. Spelen spelen spelen!

Haasje toch, wat 'n hoop gieters!

't Mijne is niet helemaal thuis in dit topic, maar aangezien we er geen ander topic voor hebben..

Ik heb een (goldtone) banjola besteld.

Stijn_Slayer
Een vriend van mij wisselt ook nog steeds om de drie maanden van gitaar. Die fase heb ik gelukkig achter me kunnen laten.

Jongens ik speel al bijna 10 maanden akoestisch hoor en dit is pas mijn tweede.
Overigens denk ik met deze echt nog lang vooruit te kunnen. Wát een geluid heeft dit ding!

En Tomas, proficiat met je banjola, jongen. Ziet er prachtig uit!

Stijn_Slayer
Oh, dan mag het. Iedereen wil een nieuwe op 't moment dat 'ie zeker weet dat het iets voor hem is.

Eastman is trouwens zo relatief goedkoop omdat ze nog maar een jaar of 5 in de flattop business zitten en naam willen maken. Je kunt ervan op aan dat de prijzen van deze dingen de komende jaren behoorlijk zullen gaan stijgen. Wees er dus snel bij, want vriend en vijand is het eigenlijk wel eens over de idiote prijs-kwaliteitverhouding die deze gitaren nu nog hebben.

Ziegler
Er zal toch echt aan die gitaren verdiend worden. Zo idioot zal het allemaal niet wezen.

Tja, nuchterheid is een deugd, Ziegler, maar overal op fora zie je doorgewinterde gitaristen die zich verbazen over de kwaliteit van deze gitaren. Sterker nog, sommigen verkopen hun Martins en Taylors en kopen een (high end) Eastman voor €1000-1500 en steken €1000-2000 terug in hun portemonnee. Mijn luthier liet er ook geen twijfel over bestaan dat Eastman qua prijs overduidelijk (nog) 1 of 2 schalen te laag zit.

Er zal toch echt aan die gitaren verdiend worden.

Als je gelooft in je product en naam wilt maken in het wereldje is het niet bepaald een radicale strategie om een aantal jaren quite te spelen en je gitaren lager te prijzen. Het lijkt Eastman geen windeieren te leggen.

Je mag dit gerust allemaal afdoen als indianenverhalen, maar ga er anders eens een paar bespelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:14 uur

geplaatst: vandaag om 15:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.