Muziek / Algemeen / Gitaar
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 21 september 2012, 12:42 uur
Dat zou ik nooit doen. Het hebben van een Martin is toch al een soort ervaring op zich. Zo'n gitaar heeft echt status.
Materialistisch en irrationeel, maar ach, zo is dat voor sommigen met bijv. auto's en audio apparatuur. Mijn tante heeft een hele dure Ovation terwijl ze bijna nooit speelt, maar het hebben van zo'n gitaar is al genoeg. Ze heeft ook een akoestische Fender gekocht zodat ze de Ovation niet 'onnodig' hoeft te gebruiken.
Ik moet dan echt smeken om heel even op die gitaar te mogen spelen, maar shiiitt.... wat een ding!
Materialistisch en irrationeel, maar ach, zo is dat voor sommigen met bijv. auto's en audio apparatuur. Mijn tante heeft een hele dure Ovation terwijl ze bijna nooit speelt, maar het hebben van zo'n gitaar is al genoeg. Ze heeft ook een akoestische Fender gekocht zodat ze de Ovation niet 'onnodig' hoeft te gebruiken.

Ik moet dan echt smeken om heel even op die gitaar te mogen spelen, maar shiiitt.... wat een ding!

0
geplaatst: 21 september 2012, 12:53 uur
Het is heel persoonlijk allemaal natuurlijk. Zelf maakt het me niet zoveel uit wat voor merkje er op de headstock staat (al zou ik gerust een Martin willen
), zeker als het veel geld scheelt en weinig in kwaliteit/geluid. Overigens schandalig van je tante om zo'n mooie gitaar bijna nooit te bespelen!
), zeker als het veel geld scheelt en weinig in kwaliteit/geluid. Overigens schandalig van je tante om zo'n mooie gitaar bijna nooit te bespelen!
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 september 2012, 18:14 uur
Misschien dat iemand hier me kan helpen. Ik zoek al tijden naar een tab van Poco's 'One Horse Blue'. Ik kan echt niets vinden en op gehoor kom ik er ook niet echt uit.
0
Ziegler
geplaatst: 23 september 2012, 19:28 uur
Paalhaas schreef:
Tja, nuchterheid is een deugd, Ziegler, maar overal op fora zie je doorgewinterde gitaristen die zich verbazen over de kwaliteit van deze gitaren. Sterker nog, sommigen verkopen hun Martins en Taylors en kopen een (high end) Eastman voor €1000-1500 en steken €1000-2000 terug in hun portemonnee. Mijn luthier liet er ook geen twijfel over bestaan dat Eastman qua prijs overduidelijk (nog) 1 of 2 schalen te laag zit.
Tja, nuchterheid is een deugd, Ziegler, maar overal op fora zie je doorgewinterde gitaristen die zich verbazen over de kwaliteit van deze gitaren. Sterker nog, sommigen verkopen hun Martins en Taylors en kopen een (high end) Eastman voor €1000-1500 en steken €1000-2000 terug in hun portemonnee. Mijn luthier liet er ook geen twijfel over bestaan dat Eastman qua prijs overduidelijk (nog) 1 of 2 schalen te laag zit.
Dat is allemaal prachtig, maar niet mijn punt: mijn punt was dat ze die gitaren niet cadeau doen (en dat klopt kennelijk als ze voor meer dan €1000 weg gaan). Een gitaar is gewoon van hout gemaakt. Niet van edelmetaal.
Er zijn heel veel merken die voor een redelijke prijs een heel mooie gitaar maken. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Yamaha. Maar ook daar wordt geld mee verdiend.
0
geplaatst: 23 september 2012, 23:20 uur
Ziegler schreef:
Dat is allemaal prachtig, maar niet mijn punt: mijn punt was dat ze die gitaren niet cadeau doen
(quote)
Dat is allemaal prachtig, maar niet mijn punt: mijn punt was dat ze die gitaren niet cadeau doen
Ik bedoelde dan ook niet dat het daar serieus een stelletje idioten zijn.
Gewoon dat de prijs-kwaliteitverhouding heel erg goed is.
0
Ziegler
geplaatst: 25 september 2012, 06:29 uur
Als gitaren tussen de €1000 en €1500 kosten, mag je kwaliteit verwachten. Eigenlijk moet je het andersom stellen: de dure en gevestigde merken hebben een matige prijs/kwaliteitverhouding. Vooral vanwege de bonus die ze rekenen voor hun merknaam.
0
geplaatst: 25 september 2012, 11:51 uur
Dat is allemaal zeker waar. Maar goed, die all-solid AC320 kostte me dus maar iets over de €400 incl. case, en zit qua kwaliteit heel dicht tegen die duurdere modellen aan (het enige verschil is eigenlijk het gebruikte hout volgens mij). Hij klinkt dan ook geweldig. Een koopje dus wat mij betreft.
Over het hout: mahonie en sitka zijn dusdanig veel goedkoper dan bijvoorbeeld palissander en adirondack dat de voordelen van die laatste twee het me niet echt waard zijn. Vooral het verschil in toon tussen adirondack en sitka (bovenblad) is echt niet zo groot dat het €300,- moet schelen in prijs. Tussen mahonie en palissander (zij- en achterblad) is het verschil groter en is het begrijpelijker om in de buidel te tasten en de €200,- die palissander meer kost, neer te leggen. Blijft een kwestie van smaak, de één zweert bij mahonie, de ander bij palissander.
Over het hout: mahonie en sitka zijn dusdanig veel goedkoper dan bijvoorbeeld palissander en adirondack dat de voordelen van die laatste twee het me niet echt waard zijn. Vooral het verschil in toon tussen adirondack en sitka (bovenblad) is echt niet zo groot dat het €300,- moet schelen in prijs. Tussen mahonie en palissander (zij- en achterblad) is het verschil groter en is het begrijpelijker om in de buidel te tasten en de €200,- die palissander meer kost, neer te leggen. Blijft een kwestie van smaak, de één zweert bij mahonie, de ander bij palissander.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 25 september 2012, 12:19 uur
Ik heb nog een tip. Bij Thomann heb je snaren voor €0,98 per pakje (elektrisch en akoestisch). Ik heb ze de afgelopen maanden gewoon eens geprobeerd en ik ben eigenlijk niet ontevreden. Van de week is de hoge E (akoestisch) tamelijk eenvoudig geknapt, maar die heeft er dan toch zeker 3 à 4 maanden opgezeten. Valt me niet tegen en voor die prijs ga ik echt niet langer 8 euro betalen voor een pakje.
Normaal speel ik elektrisch meestal op Ernie Balls, maar ik had niet het gevoel ineens op iets heel erg anders te spelen. Anders heb je bijv. nog Martin-snaren voor 2 euro ofzo. Losse snaren verkopen ze ook.
Nadeel zijn de verzendkosten. Ik bestel mee als een kennis grote inkopen doet (van boven de €100,- zodat er geen verzendkosten zijn), maar als je een beetje groot inslaat, is het alsnog goedkoper. Van de week neem ik weer 2x 5 pakjes.
Ook maar eens een snarenwinder kopen, want met een tang houd je de brugpinnen niet altijd heel.
Normaal speel ik elektrisch meestal op Ernie Balls, maar ik had niet het gevoel ineens op iets heel erg anders te spelen. Anders heb je bijv. nog Martin-snaren voor 2 euro ofzo. Losse snaren verkopen ze ook.
Nadeel zijn de verzendkosten. Ik bestel mee als een kennis grote inkopen doet (van boven de €100,- zodat er geen verzendkosten zijn), maar als je een beetje groot inslaat, is het alsnog goedkoper. Van de week neem ik weer 2x 5 pakjes.
Ook maar eens een snarenwinder kopen, want met een tang houd je de brugpinnen niet altijd heel.
0
geplaatst: 25 september 2012, 12:29 uur
98 cent, da's de moeite van het overwegen waard! Bedankt voor de tip. Thomann is trouwens in vrijwel alles de goedkoopste (web)winkel. Erg fijne site ook. Goed geregeld die Duitsers.
0
geplaatst: 22 oktober 2012, 15:45 uur
Pfff.
Helemaal gestoord word ik van die toonladders. Overgangen naar verschillende posities, uitspreiden naar drie octaven etc. voor dat je het weet heb je er al weer twee uur opzitten.
En nog het idee hebben dat ik geen donder ben opgeschoten.
Helemaal gestoord word ik van die toonladders. Overgangen naar verschillende posities, uitspreiden naar drie octaven etc. voor dat je het weet heb je er al weer twee uur opzitten.
En nog het idee hebben dat ik geen donder ben opgeschoten.
0
Ziegler
geplaatst: 22 oktober 2012, 16:43 uur
Tip:
Sluit je computer aan op een versterker en laat software een mooie beat produceren. Speel daar je toonladders over (of variaties op je toonladders).
En 2 uur vind ik wel wat lang.
Sluit je computer aan op een versterker en laat software een mooie beat produceren. Speel daar je toonladders over (of variaties op je toonladders).
En 2 uur vind ik wel wat lang.
0
geplaatst: 22 oktober 2012, 17:45 uur
Dat van die beat lijkt me inderdaad een goed plan, kan ik gelijk een bas loopje erbij knutselen en mijn Pod aansluiten. (Mijn laptop is toch al het centrum van alle muziek in ons huis).
Twee uur lijkt lang, maar ik heb een plan om in anderhalf jaar, met behulp van mijn gitaar leraar en oa dit boek mijn gitaarspel dermate op te boosten, dat ik eindelijk van mezelf zonder schroom kan zeggen dat ik een gitarist ben.
Een soort van pensioen plan zullen we maar zeggen
Ik zie het dus echt als een studie, en dan valt twee uur dus wel mee.
Twee uur lijkt lang, maar ik heb een plan om in anderhalf jaar, met behulp van mijn gitaar leraar en oa dit boek mijn gitaarspel dermate op te boosten, dat ik eindelijk van mezelf zonder schroom kan zeggen dat ik een gitarist ben.
Een soort van pensioen plan zullen we maar zeggen

Ik zie het dus echt als een studie, en dan valt twee uur dus wel mee.
0
Ziegler
geplaatst: 22 oktober 2012, 19:55 uur
Ik neem aan dat je meer dan toonladders studeert. En ik vind 2 uur op enkel ladders wat lang. Daar wordt je niet zozeer beter van. Daar leer je vooral ladders van spelen.
En die baslijn zou ik nu net niet doen. Dan zit je weer vast aan een toonsoort.
En die baslijn zou ik nu net niet doen. Dan zit je weer vast aan een toonsoort.
0
geplaatst: 22 oktober 2012, 21:01 uur
Klopt, doe ik ook niet iedere dag hoor.
Ik schenk er momenteel even wat meer aandacht aan om ze horizontaal en vertikaal vloeiend te kunnen spelen.
Dit geeft ook een beter inzicht in de kerktoonladders, want zoals je denk ik wel weet; Als je een G ladder speelt weet je bijvoorbeeld ook hoe B frygisch gaat, en laat dan het Mexicaanse trompetten geschal maar komen
Hierdoor merk ik dat mijn improvisatie cq het bedenken van melodie er een stuk beter op wordt.
Enfin, morgen ga ik weer aan de slag met triads en omkeringen. Een beetje terug naar af, maar goed voor mijn inzicht.
Ik schenk er momenteel even wat meer aandacht aan om ze horizontaal en vertikaal vloeiend te kunnen spelen.
Dit geeft ook een beter inzicht in de kerktoonladders, want zoals je denk ik wel weet; Als je een G ladder speelt weet je bijvoorbeeld ook hoe B frygisch gaat, en laat dan het Mexicaanse trompetten geschal maar komen
Hierdoor merk ik dat mijn improvisatie cq het bedenken van melodie er een stuk beter op wordt.
Enfin, morgen ga ik weer aan de slag met triads en omkeringen. Een beetje terug naar af, maar goed voor mijn inzicht.
0
Ziegler
geplaatst: 23 oktober 2012, 09:13 uur
Nog even over dat spelen op die beat: begin langzaam. Zorg dat elke noot exact op de maat is. Verhoog het tempo, maar pas als je een bepaald tempo foutloos kan. Niet gaan raffelen, maar elke noot raak.
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 17:58 uur
Heeft hier iemand ervaring met Rocksmith? Is dit zijn 60 euro waard (voor de PC-versie)?
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 18:46 uur
Rocksmith is al een flinke tijd in Amerika uit en daar zijn veel mensen positief. Alvast wel een waarschuwing: Er staat geen post-metal op Rocksmith. 

0
geplaatst: 29 oktober 2012, 19:02 uur
Post-metal is over 't algemeen ook niet het moeilijkste om te leren spelen, hé..
Ik vind het toch verrassend dat Red Fang erop staat.
Ik vind het toch verrassend dat Red Fang erop staat.
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 20:53 uur
Ja, als ik mijn elektrische heb. Ik ga sparen voor een Epiphone SG 400 Pro (Gibson ligt toch wat boven m'n budget). Ga ik Rocksmith zeker kopen, maar dan voor m'n Xbox 360.
De tracklist ziet er inderdaad goed uit. The xx, ea. zijn ook te krijgen als DLC.
De tracklist ziet er inderdaad goed uit. The xx, ea. zijn ook te krijgen als DLC.
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 20:55 uur
Da's met zulks plastieken gitaartjes toch? Even ter verduidelijking deze vraag, want ik zou niet echt begrijpen waarom er een prijsverschil tussen die dingen zou zitten? Errr?
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 20:56 uur
Nee, Rocksmith kun je met echte gitaren en basgitaren spelen. Jij hebt het over Guitar Hero, Masimo. Dat vind ik zelf erg vermakelijk en ik ben er heel goed in. 
Ook Rock Band was eerst met plastic gitaren, nu is dat ook met echte instrumenten.

Ook Rock Band was eerst met plastic gitaren, nu is dat ook met echte instrumenten.
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 20:58 uur
Ah, oke! Maar, hm, waarom zou je het dan niet in het echt spelen? Tenminste - dan ben je niet gebonden aan de liedjes die je wel of niet kunt spelen?
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 20:59 uur
Het is een andere manier van gitaar leren spelen. Het begint heel laagdrempelig. Zo speel je bijvoorbeeld eerst alleen maar de bovenste snaar maar je speelt wel een gaaf nummer. Niet Boer daar ligt een kip in het water of zoiets.
0
geplaatst: 29 oktober 2012, 21:03 uur
Oke 
Thanks voor de uitleg - niks mis met 'Boer wat zeg je van mijn kippen', though.

Thanks voor de uitleg - niks mis met 'Boer wat zeg je van mijn kippen', though.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 18 november 2012, 19:47 uur
Het wordt tijd om m'n gitaren af te laten stellen, denk ik. Heb ze nu iets van ruim zes en vijf jaar. M'n akoestische is op één fret niet helemaal zuiver (uit m'n hoofd 10e fret van de B-snaar) en bij m'n elektrische kwam ik erachter dat 19-21 van de B-snaar niet meer helemaal zuiver klinken.
Aangezien het maar een heel klein beetje is, twijfel ik nog een beetje of ik niet zelf een klein draaitje geef aan de brug bij m'n elektrische. Bij de akoestische zal de hals wel iets aangedraaid moeten worden, dat ga ik sowieso niet zelf doen.
Aangezien het maar een heel klein beetje is, twijfel ik nog een beetje of ik niet zelf een klein draaitje geef aan de brug bij m'n elektrische. Bij de akoestische zal de hals wel iets aangedraaid moeten worden, dat ga ik sowieso niet zelf doen.
0
geplaatst: 18 november 2012, 20:29 uur
Weet er iemand het verschil tussen de Fender Jazzmaster, Stratocaster en de Telecaster? Ik dacht altijd dat de Jazzmaster de beste keuze voor jazz was, maar mijn Stratocaster kan ook heel goed overweg met dat genre. Misschien dat die drie gitaren enkel verschillen van naam en dat dit ook het enige is die verschilt.
En Stijn, niet afgestelde gitaren kunnen ook heel psychedelisch klinken.
En Stijn, niet afgestelde gitaren kunnen ook heel psychedelisch klinken.

* denotes required fields.