MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gitaar

zoeken in:
Stijn_Slayer
Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf welke specs ze hebben. Ik heb op alle drie gespeeld. De Strat vind ik het fijnste, maar de Jazzmaster (Classic Player, Vintage zal 'ie niet geweest zijn) vind ik ook echt een fijn model. Onwijs veel verschil qua geluid merkte ik eigenlijk niet. De strat is vooral wat scheller/fletser. Een telecaster heb ik dan weer niets mee.

De Strat wordt inderdaad ook in jazz gebruikt. Jazzmaster en Strat zijn naar mijn mening sowieso all-round gitaren, zeker als je een humbucker in een Strat zet.

Wikipedia is eigenlijk duidelijker dan ik: Fender Jazzmaster - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ziegler
Een jazzmaster heeft een ander type elementen dan de strat. Net als de Tele overigens. Daarnaast heef de strat de typische 3 elementen configuratie. De andere twee modellen hebben dat niet.
De strat is de meest veelzijdige gitaar ooit gemaakt, daar kan je altijd mee uit de voeten.
Het zijn alle drie gitaren met single coil elementen (van origine dan, je hebt altijd zondaars die een humbucker in een strat plaatsen . . . ) en ze zullen niet verschrikkelijk veel anders klinken.
Overigens kan je jazz spelen met willekeurig welke gitaar. Een jazzgitaar bestaat niet.

Je kunt hard rock spelen op een blokfluit, tuurlijk en jazz op een ouwe schoen, maar wil je een authentiek jazz geluid? Klik dan hier maar eens: jazz gitaar

Meneer Bungel
Of anders: ALDI Nederland - vanaf zaterdag 24/11, plus:

(afbeelding)

Als dat een beetje lukt, kan je altijd nog zo'n dure shazz guitar aanschaffen.

Ik zou toch iets meer geld neerleggen voor je eerste gitaar dan €44,99. Gelamineerd linde, daar word je niet vrolijk van...

Stijn_Slayer
Ziegler schreef:
(van origine dan, je hebt altijd zondaars die een humbucker in een strat plaatsen . . . )

Op mijn vorige Fender had ik wel drie single coils, maar ik vind de brug dan compleet onbruikbaar. Echt te vlak, te leeg, te schel.

Verder nooit van die cheap ass gitaren kopen. Als de hals al niet krom is, zijn er wel een paar frets scheef of dood. Goedkoop, duurkoop.

Ziegler
Dat ligt er aan welke single coil. Sommige klinken goed, maar ik begrijp je punt. Ik heb ook een periode een humbucker in het formaat van een sc in m'n strat gehad. Voor het betere scheurwerk.
Eigenlijk is een strat met een HB bij de brug de meest veelzijdige gitaar. Niet voor niets een superstrat!

Stijn_Slayer

Ziegler

Stevie deed niet zo moeilijk over dat brugelement. Als ik het goed hoor en zie is de solo gespeeld met dat element.

Zijn er trouwens mensen die gebruik maken van pedalen? Ikzelf heb hier een deels versleten distortion pedaal en ik heb wel zin om iets nieuws te kopen en wat te experimenteren. Ik ga trouwens volgend jaar een nieuwe versterker kopen en de kans is heel groot dat het de Orange CR35LDX Crush PiX zal zijn. Ik ben enkel benieuwd of deze versterker wel vriendjes wil worden met mijn Fender Stratocaster.

Stijn_Slayer
Big Muff Pi en Dunlop Crybaby 535Q (wah). Ik houd niet van gelikte effecten en laat een gitaar liever zo natuurlijk mogelijk klinken. Wil op zich wel weer een keer m'n sound een beetje vernieuwen, maar heb niet echt iets op het oog. Voor een goed pedaal betaal je ook al snel €130+.

Heb ook nog een Digitech Metal Master (te koop) en een multi-effect van Digitech. Spelen met delay is wel geinig, maar ook nogal onhandig binnen zo'n multi-effect. Ik gebruik 't eigenlijk nooit, dus de aanschaf van een pedaal haal ik er nooit uit.

Een degelijke gitaarwinkel laat je die versterker proberen met een strat (desnoods je eigen strat meenemen). Hij heeft wel digitale effecten. Ik zou 'm eens goed proberen, die effecten zijn er meestal om de matige klank te verdoezelen.

Ziegler
Ik weet niet precies wat voor versterker die Orange is, maar volgens mij heeft die van die leuke buisjes? Dan zou ik de overdrive door de versterker laten verzorgen. Kan geen pedaal tegenop, tenzij je natuurlijk een extra smaakje zoekt voor erbij.
Eigenlijk kwam ik naarmate ik langer speelde er achter dat ik twee pedaaltjes 'nodig' had: een goede wah en een pedaal in de categorie modulatie (chorus/flanger/etc). En dan ga ik er vanuit dat je de reverb van de versterker gebruikt (if any).

Waarom is de kans overigens zo groot dat het die Orange gaat worden?

De prijs, ideaal voor thuisgebruik (m.a.w geen hinder voor de buren), het ziet er eigenlijk ook best mooi uit en opties die niet exclusief zijn, maar wel mooi meegenomen zijn. Ik ben trouwens van plan om een 'echo' pedaal (Wampler Analog Echo) aan te schaffen. Ik wil daar wel eens mee experimenteren. Ik wil trouwens ook eens kijken welke pedalen een band als Godspeed You! Black Emperor gebruikt. Ik zie op bijna elke foto waar ze optreden een heel stuk podium die bezet is door allerhande pedalen.

Ziegler
Maar waarom wil je dat? Sorry dat ik het zeg, maar je komt op me over als iemand die het spelen aan het leren is. Ik zou niet weten waarom je sowieso een effect zou moeten hebben. Laat staan een wampler analog echo. Die gaan voor over de €150,-. Als je wat wilt spelen met effecten koop je toch gewoon een roland cube? Heb je gelijk een goede versterker om thuis te spelen en kan je die Orange in de winkel laten.

Na vrijwel precies een jaar spelen ben ik nu eindelijk op het punt dat zang en spel elkaar niet meer significant omlaag trekken. Ik zoek akkoorden van liedjes op en kan ze vrijwel direct heel behoorlijk spelen en zingen tegelijk. Heerlijk is dat! Zang geeft het direct zoveel meer dimensie (nu nog leren zingen ). Ook mijn barréakkoorden gaan heel goed nu, waardoor ik nauwelijks nog akkoordenschema's tegenkom die me bang weten te maken.

De laatste tijd heb ik mijn fingerpicking een beetje verwaarloosd, maar als ik klaar ben met genieten van de deuren die op strum/zang-gebied zijn opengegaan, zal ik daar weer eens flink mee aan de slag gaan. Ander aandachtspunt: losse noten combineren met akkoorden. Bijvoorbeeld Neil Young - My my, hey hey. Supersimpel zou je zeggen, maar ik kan dat nog niet vloeiend. Toonladders heb ik dan ook nog nooit geoefend. En die elektrische gitaar raak ik helaas ook veel te weinig aan trouwens...

Stijn_Slayer
Akkoorden en zingen heb je snel onder de knie, maar echt moeilijkere lijnen spelen of een zanglijn die tegen een gitaarlijn ingaat, lukt mij ook niet. Als ik sommige metalzangers/gitaristen zie.

Heb daarom ook moeite met drummen en ook op piano moeten bas en melodie vooralsnog gelijk zijn.

Neil heeft wel veel nummers waarmee je 'akkoorden, tokkeltjes en losse noten' kan leren combineren. Probeer bijv. 'Looking Forward' eens als je er een beetje grip op krijgt.

Akkoorden en zingen lukte mij ook vrij snel. Al ligt het vaak aan het strumpatroon bv. Re: Stacks van Bon Iver is vrij moeilijk om te zingen en te spelen te gelijk. Maar bij zeker meer dan 3/4e van de songs die ik kan is het geen probleem. Maar songs met tabs lukt het me totaal niet.

Nou dan zal ik wel traag zijn, want een jaar vind ik niet snel. Overigens kan ik met tabs ook best prima meezingen. Denk Richard Thompson en Leonard Cohen. Het ligt er eigenlijk gewoon aan hoe automatisch je een liedje kunt spelen volgens mij, of het nou van akkoorden of een tab is.

Nee, Leonard Cohen zou mij denk ik absoluut niet lukken met zang. Alhoewel ik het nog niet echt geprobeerd heb. Komt waarschijnlijk ook omdat ik liever met akkoorden speel op een akoestische.

Je weet niet wat je mist! Bijt jezelf hier maar eens in vast. Mijn favoriet is Sisters of mercy denk ik. Voor strummen is Stories of the street m'n nummer 1.

(Overigens is dit nog steeds met akkoorden spelen eigenlijk. Je strumt ze alleen niet.)

Suzanne kon ik al wat op een stuntelige manier. Bedankt voor de tabs. Alleen wordt het leren voor later want ik zit hier nog altijd met een genaaide wijsvinger.

Stijn_Slayer
Ik heb me van de week met een broodmes in m'n wijsvinger gesneden. Gitaar spelen is er voor mij ook even niet bij. Echt irritant als zoiets gebeurt. Later maar een tuinman aannemen.

Ja, de wonde was bij mij vrij diep en net in de plooi van m'n gewricht. Dus spelen zit er sinds 2 weken geleden al niet in, en nu nog tot dinsdag.

Ziegler schreef:
Maar waarom wil je dat? Sorry dat ik het zeg, maar je komt op me over als iemand die het spelen aan het leren is. Ik zou niet weten waarom je sowieso een effect zou moeten hebben. Laat staan een wampler analog echo. Die gaan voor over de €150,-. Als je wat wilt spelen met effecten koop je toch gewoon een roland cube? Heb je gelijk een goede versterker om thuis te spelen en kan je die Orange in de winkel laten.

De leerfase ligt al enkele maanden achter me en sindsdien ben ik me beginnen bezig houden met het experimenteren en het kweken van een eigen geluid. Dat laatste heeft niet zo een grote prioriteit, want experimenteren is ook een soort van eigen geluid kweken. Nu hou ik me wel niet zo bezig met experimenteren, want ik heb onlangs dit boek gekocht om wat dingen onder de knie te krijgen wat ik niet moest kunnen als basis.

kobe bryant fan schreef:
Ja, de wonde was bij mij vrij diep en net in de plooi van m'n gewricht. Dus spelen zit er sinds 2 weken geleden al niet in, en nu nog tot dinsdag.

Ik kon ooit eens wekenlang niets eten of drinken wat zout bevatte omdat ik zo nodig met mijn tong wou spelen. Dat is wel iets anders dan paar weken niet spelen.

Ziegler
Ik kan niet gitaarspelen en zingen tegelijk.
Ik kan ook zingen zonder dat ik gitaar speel.
Dat zal de oorzaak zijn.

Ik speel nu een jaar of drie gitaar en ben pas recent begonnen met de zangcombinatie. Het liefst als er niemand thuis is, natuurlijk.

Ik ben nu bezig met Modern Method for Guitar, al ben ik nog absoluut niet ver. Boek bevat geen tabs, dus het is wel even goed kijken, maar het went. Ik ben een perfectionist en wil dingen zo goed mogelijk spelen, daarom blijf ik ook nog wat hangen. Ook wat interessant nieuwe akkoorden die ik niet kende, zoals Gdim en dergelijke. Voor de iets moeilijker dingen heb ik een boekje voor sologitaar met stukken uit de late middeleeuwen en die periode daarna. Met tabs.

Mijn 'vooropleiding' was de Learn and Master Guitar serie met Steve Krenz, daar ben ik na sessie 14/20 afgehaakt, maar ik sluit niet uit dat ik het nog eens af maak.

Zijn er hier leden die spelen op een Mosrite?

Ziegler
Dat denk ik niet.

Waarschijnlijk eens uit interesse. Maar ik zou het nu niet iedere dag blijven checken.
Reviews over gitaren, pedaaltjes, versterkers, ... op je blog zetten maakt het voor mij toch al wat interessanter.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:54 uur

geplaatst: vandaag om 02:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.