Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen
zoeken in:
2
geplaatst: 3 mei, 19:52 uur
CD's zijn van wengé-hout, liefdevol gedroogd in een rustieke schuur in de Achterhoek.
0
geplaatst: 3 mei, 20:15 uur
gaucho schreef:
Ik koop nog steeds zowel LP's als CD's. Die eerste wel steeds minder vanwege de verschrikkelijke prijzen die tegenwoordig gevraagd worden. Maar goed, kennelijk is de hedendaagse realiteit dat mensen - áls ze al en fysieke geluidsdrager kopen, want streaming is koning natuurlijk - vaker voor een LP dan voor een CD kiezen. Dat veel artiesten hun output daardoor meer op dat medium afstemmen, vind ik dan niet zo verwonderlijk. Dat was in het CD-tijdperk ook zo; toen stemden artiesten hun output af op de langere speelduur. Met wisselend succes.
Ik ben het wel met je eens dat je je als CD-koper (en nieuwe CD's kosten vaak ook 16 tot 18 euro, en soms nog meer) bekocht kan voelen wanneer je een albumpje krijgt dat onder de 40 minuten klokt. En dan vind ik 38 minuten niet eens zo erg. Maar de norm gaat nu meer in de richting van een half uur, of net iets daar over of zelfs onder. Voordelig voor de artiest natuurlijk, want zo kun je gemakkelijk 2 albums uitbrengen met een speelduur waar je in het CD-tijdperk één album vulde. Per saldo levert dat waarschijnlijk meer inkomsten op.
Het heeft natuurlijk ook alles te maken met het streamingtijdperk. Daarin moet je vanaf de eerste seconde de aandacht van de luisteraar veroveren. Fatsoenlijke intro's of een mooie opbouw zijn niet meer vanzelfsprekend, in elk geval niet in de gangbare hitparademuziek. Gevolg: ultrakorte liedjes die de grens van de 2,5 a 3 minuten vaak nauwelijks overschrijden.
Ik koop nog steeds zowel LP's als CD's. Die eerste wel steeds minder vanwege de verschrikkelijke prijzen die tegenwoordig gevraagd worden. Maar goed, kennelijk is de hedendaagse realiteit dat mensen - áls ze al en fysieke geluidsdrager kopen, want streaming is koning natuurlijk - vaker voor een LP dan voor een CD kiezen. Dat veel artiesten hun output daardoor meer op dat medium afstemmen, vind ik dan niet zo verwonderlijk. Dat was in het CD-tijdperk ook zo; toen stemden artiesten hun output af op de langere speelduur. Met wisselend succes.
Ik ben het wel met je eens dat je je als CD-koper (en nieuwe CD's kosten vaak ook 16 tot 18 euro, en soms nog meer) bekocht kan voelen wanneer je een albumpje krijgt dat onder de 40 minuten klokt. En dan vind ik 38 minuten niet eens zo erg. Maar de norm gaat nu meer in de richting van een half uur, of net iets daar over of zelfs onder. Voordelig voor de artiest natuurlijk, want zo kun je gemakkelijk 2 albums uitbrengen met een speelduur waar je in het CD-tijdperk één album vulde. Per saldo levert dat waarschijnlijk meer inkomsten op.
Het heeft natuurlijk ook alles te maken met het streamingtijdperk. Daarin moet je vanaf de eerste seconde de aandacht van de luisteraar veroveren. Fatsoenlijke intro's of een mooie opbouw zijn niet meer vanzelfsprekend, in elk geval niet in de gangbare hitparademuziek. Gevolg: ultrakorte liedjes die de grens van de 2,5 a 3 minuten vaak nauwelijks overschrijden.
Allemaal waar wat je schrijft. Bij mijn post miste de concrete aanleiding (https://www.musicmeter.nl/album/945454), waar het gaat om een erg kort live-album, zoals dat onlangs ook al bij Golden Earring het geval was.
Dat nieuwe albums veertig minuten duren vind ik niet zo'n probleem eigenlijk en zelfs preferabel boven de jaren-negentig-een-album-moet-achtenzeventig-minuten-duren-aanpak. Al is een half uur of minder voor een normaal album wel weer erg kort.
3
geplaatst: 3 mei, 21:02 uur
Goeie hot take Brunniepoo! Eerlijk gezegd sta ik daar helemaal diametraal tegenover. Ik vind het echt heerlijk dat albums weer gewoon een minuut of veertig duren. Ruim voldoende voor de meeste albums, en als ik nu albums uit de jaren negentig luister erger ik me eerder aan de megalomane speelduur van de meeste van die platen.
Je overige irritaties kan ik me voorstellen als je nog/ weer cd's koopt, maar ik vind het ook een beetje kort door de bocht om vinyl de schuld te geven dat er wordt bezuinigd op de productiekosten van cd's. Het lijkt me dat de cd-markt véél meer te lijden heeft gehad van streams en downloads.
Je hebt gelijk dat vinyl onhandiger is, maar nadat ik me ook jarenlang had geërgerd aan audiofiele lp-fetisjisten, ben ik uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat voor bepaalde soorten muziek een lp wel degelijk gewoon mooier klinkt. En het geeft muzikanten nog een reële mogelijkheid om met een fysiek album geld te verdienen, want van de cd-verkoop hoef je het volgens mij echt niet meer te hebben.
Dus nee, niet eens. Maar: mooie rant!
Je overige irritaties kan ik me voorstellen als je nog/ weer cd's koopt, maar ik vind het ook een beetje kort door de bocht om vinyl de schuld te geven dat er wordt bezuinigd op de productiekosten van cd's. Het lijkt me dat de cd-markt véél meer te lijden heeft gehad van streams en downloads.
Je hebt gelijk dat vinyl onhandiger is, maar nadat ik me ook jarenlang had geërgerd aan audiofiele lp-fetisjisten, ben ik uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat voor bepaalde soorten muziek een lp wel degelijk gewoon mooier klinkt. En het geeft muzikanten nog een reële mogelijkheid om met een fysiek album geld te verdienen, want van de cd-verkoop hoef je het volgens mij echt niet meer te hebben.
Dus nee, niet eens. Maar: mooie rant!
0
geplaatst: 3 mei, 21:02 uur
Allereerst zou de lengte van een album niet afhankelijk mogen zijn van de drager. In dat opzicht is streaming een beter format dan LP of CD gezien het de artiest volledige artistieke vrijheid geeft.
Daarnaast interesseert het me weinig of een album kort of lang duurt, zolang de inhoud afgestemd is op het te vertellen verhaal ben ik tevreden. Net zoals ik kan genieten van een krachtig kortverhaal of een lange roman van 1000 pagina's .Je betaalt overigens meestal toch ook niet minder voor een korter boek? Wel als het een pocket is tov een hardcover.
Daarnaast interesseert het me weinig of een album kort of lang duurt, zolang de inhoud afgestemd is op het te vertellen verhaal ben ik tevreden. Net zoals ik kan genieten van een krachtig kortverhaal of een lange roman van 1000 pagina's .Je betaalt overigens meestal toch ook niet minder voor een korter boek? Wel als het een pocket is tov een hardcover.
0
geplaatst: 3 mei, 22:05 uur
Sandokan-veld schreef:
Ik geloof niet dat mijn klacht gaat over de productiekosten van cd's? De lengte van een album - en voor de duidelijkheid: daarbij gaat het mij dus om live-albums (maar bij verzamelalbums zal het zelfde spelen) - wordt nu ineens bepaald door de maximumlengte van vinyl.
Een langere speelduur voor een CD / Stream betekent ongetwijfeld iets hogere kosten, maar veel zal dat toch niet zijn? (En dan bedoel ik dus als je van een gemaakte live-opname zeventig minuten op CD zet in plaats van veertig).
0
geplaatst: 4 mei, 12:36 uur
Millenials en Gen Z hebben over het algemeen de concentratiespanne van een aardbei; Die vinden een nummer van 6 minuten op Spotify al veel te lang om uit te zitten. Denk dat de korte speelduur van veel contemporaine geluidsdragers ook te maken heeft met de veranderende perceptie wat 'lang' is bij deze jongere doelgroepen.
0
geplaatst: 4 mei, 13:46 uur
Er worden, bij heruitgaves, zo soms zelfs nummers weggelaten, of trucs uitgehaald met de volgorde zodat alles goed op 1 plaat(kant) past. Dan doe je de kunstvorm moedwillig geweld aan.
1
geplaatst: 4 mei, 19:56 uur
Excuus, jouw bericht en dat van Gaucho waren kennelijk door elkaar gaan lopen in mijn hoofd, haha.
Het inkorten van een liveconcert omdat het 'op een lp moet passen' is sowieso nogal een drogreden voor platenmaatschappijen. Hoeveel legendarische liveplaten worden wel niet als dubbel- of tripel lp verkocht?
1
geplaatst: 5 mei, 12:07 uur
Sandokan-veld schreef:
Het inkorten van een liveconcert omdat het 'op een lp moet passen' is sowieso nogal een drogreden voor platenmaatschappijen. Hoeveel legendarische liveplaten worden wel niet als dubbel- of tripel lp verkocht?
Tuurlijk, maar ik heb ook een beetje het idee dat platenmaatschappijen dat tegenwoordig minder vaak aandurven omdat de kostprijs - en dus de retailprijs - dan te hoog wordt, zeker voor oppervlakkig geïnteresseerde kopers.
Die live-plaat van het laatste Earring-concert is om die reden beperkt tot een enkele LP, waardoor je een flink deel van het eigenlijke concert mist. Geen idee of dat album ooit nog op CD verschijnt (ik vermoed van niet), maar dan zouden er dus extra tracks op kunnen komen, want zo'n 1- of 2CD-setje is qua productie- en retailprijs nog redelijk betaalbaar.
De laatste live-release van Status Quo verscheen zowel op 2CD als of 2LP, en voor veel vinylliefhebbers is het een breekpunt dat de LP-versie het moet stellen zonder de 25 minuten van 4500 times. En trouwens ook zonder Hold you back. Niet de minste tracks natuurlijk. Mij lijkt het dan logisch om daar dan een 3LP-set van te maken, maar kennelijk hebben ze dat niet gedaan vanwege de kostprijs.
De albumlengte, en zelfs de sequencing, van een album aanpassen - zeker bij een live-LP - is overigens van alle tijden. De originele live-dubbel-LP van Status Quo uit 1977 heeft een tracklist die afwijkt van de manier waarop het concert eigenlijk werd uitgevoerd, omdat dat qua speelduur per plaatkant beter uitkwam. Hetzelfde geldt voor het Stages-album van David Bowie. Beide verschenen jaren later in een aangepaste versie op CD, met de tracklist gebaseerd op de manier waarop het concert oorspronkelijk werd afgewerkt. De CD heeft in dat opzicht minder beperkingen, en de streamingdiensten al helemaal.
* denotes required fields.