MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemene muziekgerelateerde ergernissen

zoeken in:
Met al die ergernissen ga ik me erover verbazen dat er nog tijd overblijft om van onze muziekhobby te genieten.

Waar ik me ook aan erger is dat ze in de winkel het boekje van je pas gekochte CD al meteen naar de vaantjes helpen terwijl je er bij staat. Het schijfje is dan elders opgeborgen dus gaat het doosje nog even open en weer dicht. Dat moet dan blijkbaar met zoveel geweld dat het boekje er half uit vliegt en klem komt te zitten zodat de uitstulpende bolletjes die het boekje op zijn plaats dienen te houden zich onuitwisbaar in het boekje drukken. Sommigen gaan dan, als ze voelen dat het doosje niet zo goed helemaal wil sluiten, nog eens extra kracht zetten. Het doosje móet dicht, wel of geen boekje ertussen!

Kronos schreef:
Met al die ergernissen ga ik me erover verbazen dat er nog tijd overblijft om van onze muziekhobby te genieten.

Waar ik me ook aan erger is dat ze in de winkel het boekje van je pas gekochte CD al meteen naar de vaantjes helpen terwijl je er bij staat. Het schijfje is dan elders opgeborgen dus gaat het doosje nog even open en weer dicht. Dat moet dan blijkbaar met zoveel geweld dat het boekje er half uit vliegt en klem komt te zitten zodat de uitstulpende bolletjes die het boekje op zijn plaats dienen te houden zich onuitwisbaar in het boekje drukken. Sommigen gaan dan, als ze voelen dat het doosje niet zo goed helemaal wil sluiten, nog eens extra kracht zetten. Het doosje móet dicht, wel of geen boekje ertussen!

Ja zeer ergerlijk; 'k heb in een boekhandel gewerkt en daar verbaasde ik me over klanten die "de rug van een boek eerst braken" om het (ex-)nieuwe boek goed te kunnen openen. Ik stond echt perplex, maar zal je de commentaren besparen die ik kreeg als ik er een opmerking over maakte.

Niet op de juiste plaats in het alfabet terugzetten van cd of boek ook ergerlijk.

Ach ja, en er zijn er zelfs die in boeken of op platenhoezen schrijven.

Een verkoper die beweert dat een CD niet meer bestelbaar is,
terwijl jijzelf heel goed weet dat het wel het geval is ... en niet zo
verwonderlijk ook nadat je de bandnaam hebt moeten spellen.
Wedden dat ie de bandnaam intikte onder de rubriek "titel"?

Je platenboer die zegt dat hij zal bellen wanneer die bestelling
voor je binnen is, terwijl elke keer, als je even toevallig langswipt,
die bestelling ook net toevallig die dag is toegekomen ...

Zo vroeg ik ooit in een winkel naar de nieuwe van Judas Priest.
Dat was toen Painkiller.

-'Maxi Priest?'

'Nee, Judas Priest.'

-'Nooit van gehoord meneer.'

@Mjuman,

Ik snap trouwens wel wat je bedoelt met dat vinyl. Zonet nog eens even mijn allereerste elpee opgezet, Blackout van Scorpions. Toch een andere beleving dan op CD. Natuurlijk ook omdat ik dit exemplaar al zo'n 27 jaar in bezit heb en dat er daarom voor mij een hele persoonlijke geschiedenis aan vasthangt. Ik weet nog dat ik hem als twaalfjarige kocht en er behoedzaam mee onder mijn arm, bang dat de hoes beschadigd zou raken, vol verwachting mee naar huis fietste.

Ik mis de kleine platenzaken waar men je nog kende me je voornaam, waar men bij wijze van spreken al op voorhand wist waar je voor kwam. Het is heus niet overal zo, maar ik erger me in die grote platenzaken waar ze enkel de plat comerciele bands nog kennen , er zijn uitzonderingen maar de enige platenzaak in mijn gemeenten is een Free records shop, ik heb daar maar twee keer binnen geweest, de cd's bestellen ging niet want dat deden ze niet, ok dooooie dan maar... en dan schrikt men er van dat men meer en meer begint te downloaden. Ik ben wel onlangs naar een kleinere zaak in Amsterdam geweest met Kaztor, en dat is me goed bevallen maar jammer genoeg vind je die niet meer in de buurt of naburige steden waar ik woon. Tenzij goed verstopt.

Ik zou Concerto niet echt klein noemen, Eric...

Vanavond weer een goed voorbeeld in Tivoli - gropeje vrienden en vriendinnen die bleven kletsen - muziek (tabla's, gitaar, en cello, drums - weinig electrisch dus). Ergerlijk - toen ik vroeg of ze kwamen om te kletsen of te luisteren werd ik bekeken als een zombie.

Voor het eerst sinds tijden weer een platenspeler, een eenvoudig ding, maar hij had goede recensies gekregen, dus leek me wel prima. Hoef niet zo nodig een hele dure, als hij maar gewoon normaal speelt. Net nieuw dus en gelijk proberen natuurlijk. Het is net alsof ik naar een storende radio luister. Ligt vast niet aan de platenspeler (aan de platen ook niet), maar er is gewoon iets dat storing veroorzaakt. Ik heb de ballen verstand van electronica (lampen ophangen en stekkertjes in elkaar zetten is geen probleem, maar echt veel verder moet het niet gaan).
Uiteraard is het wel erg irritant. Ik weet namelijk niet hoe het op te lossen. Het is een speler waarbij je kan kiezen of je gebruik maakt van een ingebouwde versterker (op aux aansluiten) of hem op de phono aansluit, zonder de versterker in de platenspeler te gebruiken. Zo'n aardedraadje als je vroeger had zit er niet aan. Ik heb wel speakers vrij dicht bij de platenspeler staan en hij staat bovenop een kast waarin ook de computer staat. (heb hem al geprobeerd met de pc uit, maar dat maakte niet uit)

Iemand een idee? Tips van kenners zijn welkom! (Mjuman?)

@R71: Je zei zelf al: "Zo'n aardedraadje als je vroeger had zit er niet aan. Ik heb wel speakers vrij dicht bij de platenspeler staan en hij staat bovenop een kast waarin ook de computer staat. (heb hem al geprobeerd met de pc uit, maar dat maakte niet uit)"

Afgezien van even boxen wat verder wegzetten, heb je daar al het probleem al te pakken: aarden - of het zijn slecht vastzittende contacten. Niet aarden geeft een soort constante brom - maar die zou minder moeten worden als de lp eenmaal speelt. Je moet wel de interne versterker van die speler gebruiken; signaal zonder is te gering voor je gewone versterker; je kunt de kabel aansluiten op aux of tuner ingang evt tape-in - en je kunt proberen of het wat uitmaakt als je een andere ingang gebruikt. Kijk of het spul goed is bevestigd.
Eventueel heb ik nog een los voorversterkertje liggen (Vivanco) - ook die heeft geen aanrdschroef, maar dat vond ik niet hinderlijk op mijn werkkamer.

Je kan ook even je klacht posten op het grote audio-topic - geef dan wel zobveel mogelijk info over speler; type en merk en je versterker; Ace (zeer waarschijnlijk en wellicht Pretfrit en Oldfart) hebben aardig wat technische kennis.

Alternatief: leverancier bellen en vragen of dit bekende klachten zijn bij het type versterker dat jij hebt.

Succes

Is er naast het storende geluid wat aan de radio doet denken wel een beetje muziek hoorbaar wat op de plaat staat? In dat geval kan het zijn dat het element niet goed in de houder zit. Daarnaast heb je diverse typen elementen. Sommige hebben een aparte voorversterker nodig, Moving Coil is zo'n type. Loop die zaken eens na, en anders plaats hier wat verdere details over de platenspeler en het element.

Het geluid van de LP is goed hoorbaar.
Platenspelertje Kenwood P-110
Element:
type: MM type
Naald: N-69 0,6 mil diamant

Het element ziet eruit dat het vastzit. Als ik er met mijn poten aankom gaat het gegarandeerd onherstelbaar kapot (dat weet ik na levenslange ervaring ) dus dat doe ik niet. Hij zou niks extra's nodig moeten hebben aan voorversterking. Platenspeler heeft een versterker die je moet gebruiken als je geen phono aansluiting hebt (onderop zit een knopje dat je om kan zetten).
Aardedraadje zit er niet aan dus het zou geschikt gemaakt moeten zijn om zonder te gebruiken.

Versterker: Yamaha RX-497

Platenspeler is nu aangesloten op phono en ingebouwde versterker van platenspeler staat daarom uit.

@R71: activeer die ingebouwde versterker eens en sluit em aan op een andere ingang van de versterker. Misschien moet je de aanluitpunten effe schoonmaken met alcohol (spiritus) of om mijn part after shave (alhoewel?). NIET aan het element komen; heeft er niets mee te maken, aangezien het zo is geleverd en in de fabriek dus ook gecontroleerd zou moeten zijn - door hieraan te zitten kun je je garantie verneuken.

Trial and error:
* andere ingangen
* andere kabeltjes
* andere versterker lenen

Zoals je versterker omschrijft (met phono-ingang) lijkt het mij - no offense intended - een oud beestje; wie weet is er e.e.a. intern niet meer ok bij phonotrap (condensator - zo klinkt het ook een beetje); het kan ook een vervuilde schakelaar zijn om 'em in de phono stand te zetten.

Succes

Versterker is ongeveer een half jaar oud (eigenlijk gloednieuw nog). Ik heb hem al geprobeerd op de line in VCR aansluiting van de versterker (CD/DVD/TAPE zijn al bezet) met de versterker van de platenspeler aan, effect was hetzelfde.

Ik ga nog wel ff andere ingangen proberen

Als je je vingers op de aansluitingen bij de versterker houdt, en het geluid wordt beter, dan is het wel degelijk een aarde probleem.

(edit) missschien staat de naalddruk te hoog?

CD-ingang geprobeerd, maakt ook niks uit.
Vingers bij de ingang ertegen gehouden (zowel toen hij in CD zat als in PHONO), geen verschil.
Naalddruk is automatisch dus zou het niet moeten kunnen zijn, is niet te regelen.

Oei, dat klinkt niet best reptile. Ik heb eigenlijk het idee dat je naald gebroken is. Of scheef staat. In ieder geval niet goed contact maakt met de groeven.
Misschien dat je eens met een vergrootglas kunt kijken hoe hij er uit ziet.

Ik vond hem er scheef uitzien (misschien hoorde dat wel, wie zal het zeggen), beetje recht proberen te zetten (toen die recht stond voor mijn oog schoot hij zo een paar cm over de plaat heen bij het proberen*), maar zoals ik al zei "Als ik er met mijn poten aankom gaat het gegarandeerd onherstelbaar kapot". En dat is dus gebeurd. Recht gaf dus die schuiver, dus weer terug scheef gezet en (blijkbaar) teveel eraan gepriegeld: de naald is nu afgebroken (nooit gedacht dat dat zo snel ging). Ik koop dus wel een nieuwe en dan zie ik weer verder. Gelukkig heb ik een goede zelfbeheersing, inmiddels had deze platenspeler ook al aan diggelen kunnen liggen, maar ook dat heeft weinig nut.
Voor nu: Game Over.... eerst dus een nieuwe naald kopen.

* geen zorg over de LP

Nieuwe naald gekocht en erop gezet en....... reptile is blij: platenspeler doet het perfect nu. Het lag dus aan de naald. Die was dus inderdaad scheef.
Platedraaier had het dus juist.

Ik ben blij dat ik mijn naam nog een beetje eer aan kan doen.
En natuurlijk ben ik nog veel blijer voor jou Reptile. Lekker knus plaatjes draaien. laat het buiten maar regenen, jij komt de tijd wel door denk ik zo.

Als ik die naald niet had afgebroken had ik nooit zo snel een nieuwe gekocht en had het nog steeds niet gewerkt. Dus het is weer mooi op zijn plek gevallen. Bedankt voor je hulp en ook Mjuman en Gerards Dream!
Ik ga er lekker van genieten.

In Muziek > Algemeen > users met tics (waar het muziek betreft):

Ik haal altijd alle stickers er af (wat niet altijd goed gaat en dan vreselijk balen is).

Er staat bij me trouwens bij dat er een soortgelijk topic bestaat: ik meen me te herinneren dat ik dit al eens eerder gemeld heb hier. Geen idee welk topic trouwens.

aERodynamIC schreef:
Ik haal altijd alle stickers er af (wat niet altijd goed gaat en dan vreselijk balen is).

Er staat bij me trouwens bij dat er een soortgelijk topic bestaat: ik meen me te herinneren dat ik dit al eens eerder gemeld heb hier. Geen idee welk topic trouwens.

Haha, heel herkenbaar!
Prijzenstickertjes moeten bij mij sowieso meteen de vuilnis in (dat is bij tweedehands cd's inderdaad zeer lastig!), maar promotionele stickers ('Limited Edition', 'With....' etc., je kent ze wel..) die wat mij betreft bij de cd 'horen' laat ik op het doosje zitten of ik haal ze van gesealde cd's af en plak ze op de doosjes of (bij box-sets/digipacks) op een blanco pagina in het boekwerk/binnenin het doosje. Ook voeg ik vaak gebrande Classic Album-dvd's of bonus-cd's van Deluxe-versies toe bij cd's en stop ik de handel in 2cd-doosjes (of, in bepaalde gevallen, in een wit sleufje). Scheelt je een hoop geld.

Ook vervang ik bij 2de-hands cd's 'viezige' doosjes meteen.

Antonio
Ik heb een behoorlijke afkeer jegens kartonnen/papieren hoesjes.

Heb er door de jaren heen al verschillende aangeschaft, zoals bijvoorbeeld Rush In Rio en afgelopen week nog Live In London van Leonard Cohen.

Je krijgt de cd's er nooit fatsoenlijk uit en op den duur krijg je er dus allemaal beschadigingen op.
Of is dit simpelweg een manier van de artiest/platenmaatschapij om zich te verzekeren dat je het album na een aantal jaren weer koopt en dus inkomen verzekerd...

In sommige gevallen doe ik dan de cd's in een leeg doosje en staan dus de oorspronkelijke (en nu lege) papieren verpakking, gebroederlijk naast ''normale'' hoesjes (nu met cd, maar zonder artwork)...

Het zal wel gezeik om niets zijn, maar waarom niet meteen de oorspronkelijke release in normale cd-doosjes doen ???

Sir Spamalot (crew)
Antonio, het is geen gezeik van jouw kant maar geheel terecht. Ik heb hetzelfde meegemaakt met Rush in Rio en probeer ik die kartonnen ondingen te mijden als de pest. Mijn lokale platenboer weet al zelfs dat hij nooit die kartonnen edities voor mij mag reserveren.

Dit is toch heel makkelijk op te lossen. Zelf heb ik ook een hekel aan kartonnen verpakkingen. Het eerste wat ik met dergelijke zaken doe, is de cd's rippen en op een andere cd branden. Het origineel raak ik daarna alleen nog aan als de kopie het niet meer doet. Hierdoor blijft het origineel in goede staat en de verpakking loopt maar beperkte schade op.

Er zijn natuurlijk van die vreselijk slechte kartonnen gevallen, maar ik heb ze over het algemeen liever dan die standaard plastieke doosjes waarop lelijke krassen komen. Die doosjes kan je dan wel handig vervangen maar zo wordt de CD nog meer een kunstmatig iets dat niet levensvatbaar is.

Geef mij dan liever wat van dat levende materiaal, waarop met de tijd enkele interessante sporen van de tijd te zien zijn. Het heeft gewoon meer een eigen karakter vind ik.

kaztor schreef:
maar promotionele stickers ('Limited Edition', 'With....' etc., je kent ze wel..) die wat mij betreft bij de cd 'horen' laat ik op het doosje zitten

Bij mij niet: weg er mee.

Stijn_Slayer
Waar ik echt een hekel aan heb is stof aan de naald. En soms krijg je het er ook gewoon haast niet af hè, vreselijk pfff...

En inderdaad, van die vervelende stickers (die niet goed loslaten) op de CD doosjes zouden verboden moeten worden.

Krassen op het doosje, je ontkomt er alleen niet aan. Maargoed het is dan ook de functie van het doosje.

En dan het ergste: je koopt een tweedehands LP, die je per se wilt hebben en eindelijk gunstig geprijst tegenkomt. Staat er godverdomme een lelijke handtekening op de hoes.....

Gast
geplaatst: vandaag om 10:26 uur

geplaatst: vandaag om 10:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.