MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Gisteren heb ik niet naar DWDD kunnen kijken, maar zo rond kwart voor acht had ik wel even tijd om snel dit topic te checken. Aan deze vier berichten had ik meteen genoeg info.

Maandag was ik nog niet laaiend enthousiast, maar ik ben gaan inzien dat Outlaw In 'Em helemaal niet zo'n slechte keuze is. Goede onderbouwing ook van Waylon: je moet je nek uitsteken. De dood of de gladiolen dus. Ik ben benieuwd! #TeamWaylon

Onweerwolf
Feit is dat in principe elke stijl wel kan winnen zolang het nummer maar gewoon goed is. En hetgeen wat goed is aan het nummer kan natuurlijk variëren en is meestal een combinatie van factoren. Origineel en modern, met een sterk verhaal zoals '1944', een volstrekte catchy oorwurm zoals 'Euphoria', authentiek en ingetogen zoals Portugal vorig jaar, een performance die mensen mooi vinden zoals 'Heroes', etc. Het nummer moet er op een of andere manier uitspringen en dan kan net zo goed met een simpel nummer als met een alternatief nummer.

Gretz schreef:

Birds had net te weinig hitpotentie om écht indruk te maken bij het grote publiek. Ik herinner me dat de Top 10 voornamelijk te danken was aan de jury.

Het scheelde iets, maar niet zoveel. Birds was 11e bij publiek en 7e bij de jury.

Onweerwolf schreef:
Het nummer moet er op een of andere manier uitspringen en dan kan net zo goed met een simpel nummer als met een alternatief nummer.

Precies dit dus.

Onweerwolf
En dat er uit springen is wat anders dan simpelweg in een stijl zingen die je niet zo vaak hoort op het ESC zoals Waylon dit jaar gaat doen.

Onweerwolf schreef:
En dat er uit springen is wat anders dan simpelweg in een stijl zingen die je niet zo vaak hoort op het ESC zoals Waylon dit jaar gaat doen.

We gaan het zien. Ik durf wel een weddenschap aan dat Waylon de top 10 gaat halen. En dat is, nogmaals, bepaald niet omdat ik het nummer nu op repeat heb.

Onweerwolf schreef:

Precies. Komen we toch weer terug bij het gegeven dat Waylon een dertien-in-een-dozijn liedje heeft wat waarschijnlijk als radiosingle ook geen potten zou breken in de meeste landen. Hoe hoog zou dit nummer kunnen eindigen in de Hot Country Songs? (stel dat Waylon het in Amerika zou releases). Ik denk dat het nauwelijks opvalt dan.

Ik geef het enkel een kans op een redelijke klassering als de presentatie/show uitgesproken genoeg is.

Onweerwolf schreef:
Het nummer moet er op een of andere manier uitspringen en dan kan net zo goed met een simpel nummer als met een alternatief nummer.

Dit ben ik met je eens. Als artiest moe je niet één van de grijze muizen in het collectief zijn. Wel denk ik dat je kansen met een catchy poppy nummer heel wat groter zijn dan met een meer alternatieve deun. Wat alternatief is, is natuurlijk ook zeer relatief. Zo erg alternatief vind ik '1944' persoonlijk niet. Maar goed, in de context van de betreffende songfestival editie wellicht wel. Laat ik het zo zeggen: Radiohead zal met een nummer van een van z'n laatste albums de finale in ieder geval niet halen.

Gretz schreef:

Komen we toch weer terug bij het gegeven dat Waylon een dertien-in-een-dozijn liedje heeft wat waarschijnlijk als radiosingle ook geen potten zou breken in de meeste landen.

Ook dit is overigens irrelevant. Nummers die succes hebben na het festival zijn uitzonderingen. Ook de winnaars van de afgelopen twee jaar zijn vrijwel nergens radiohits geweest buiten het festival en nummers waarbij dat wel lukt zijn uitzonderingen.

Chameleon Day schreef:
Laat ik het zo zeggen: Radiohead zal met een nummer van een van z'n laatste albums de finale in ieder geval niet halen.

Het is nogal een hypothetisch geval. Maar ik denk dat ze dat met gemak hadden gehaald. In die finale waren ze echt niet gaan winnen, dat ook weer niet. Maar hoe alternatief is het Radiohead eigenlijk nog (zijn toch ook al een paar jaar behoorlijk de weg kwijt).

Onweerwolf
Het is natuurlijk altijd afwachten waar iets gaat eindigen maar als we met de helft van de nummers bekend al zeggen "nou top 10 moet kunnen" dan hebben we dus al gefaald want dan is het dus weer geen nummer waarvan we zeggen; "Hoera! We maken dit jaar eens echt kans". Of we nou topfavoriet zijn of 'een van de kanshebbers' of 'dark horse' of whatever, dat zou allemaal prima zijn maar nee het is weer een 'top 10 moet er in kunnen zitten'. En als we dan 10e worden dat gaat iedereen weer onzin uitkramen als "het was te afwijkend voor de rest van Europa" of "in het oosten houden ze alleen van kermis muziek en niet van echte rock", blabla en dan gaan we in 2019 weer op dezelfde suffe voet verder. Het is een vicieuze circkel; de artiesten die mee willen doen aan het ESC zijn van B-kwaliteit of C-kwaliteit, maar dat hebben ze zelf niet door omdat ze populair zijn in Nederland omdat het grote publiek hier gaat voor makkelijke consumptie en niet voor interessante en originele muziek. Artiesten die dat soort muziek wel maken trekken hun neus op voor het ESC, juist omdat we jaar in jaar uit van dit soort rommel sturen. Je denkt toch niet dat een Spinvis wil worden genoemd in een rijtje met O'G3ne, Douwe Bob en Fucking Waylon?

Ik heb nog niet een van de andere nummers gehoord en nog nauwelijks gekeken naar bijvoorbeeld de internationale reacties en vind het daarom ook veel te vroeg om het echt aan te voelen, maar dat ik over twee maanden het zie als minstens een dark horse zou best eens kunnen.

Onweerwolf
Chameleon Day schreef:
(quote)

Dit ben ik met je eens. Als artiest moe je niet één van de grijze muizen in het collectief zijn. Wel denk ik dat je kansen met een catchy poppy nummer heel wat groter zijn dan met een meer alternatieve deun. Wat alternatief is, is natuurlijk ook zeer relatief. Zo erg alternatief vind ik '1944' persoonlijk niet. Maar goed, in de context van de betreffende songfestival editie wellicht wel. Laat ik het zo zeggen: Radiohead zal met een nummer van een van z'n laatste albums de finale in ieder geval niet halen.

Het laatste album van Radiohead is dan ook behoorlijk slecht dus dat zou dan ook wel terecht zijn.

Ik snap niet zo goed waarom je '1944' niet alternatief vindt. Met welke andere nummers op het ESC zou je dit dan willen vergelijken? Letland 2015 is het enige nummer dat voor 2016 meedeed dat ik in hetzelfde bootje vind varen. Montenegro 2013 zou je nog kunnen noemen puur vanwege de dubstep, maar dat nummer zat in de big beat school van dubstep in plaats van de ambient variant dus dat is al een hele stap verwijderd. Armenië 2017 hangt er ook wat tegen aan maar dat was het jaar er na al weer. Verder ken ik echt geen ESC nummers die lijken op 1944.

Gretz schreef:
(quote)

Hoe hoog zou dit nummer kunnen eindigen in de Hot Country Songs? (stel dat Waylon het in Amerika zou releases). Ik denk dat het nauwelijks opvalt dan.

Eerlijk is eerlijk: 90% in die chart is echt nog 10x zo doorsnee. Als er een genre doorsnee is, dan is het wel de commerciële country in de VS. Outlaw In 'Em is ook steviger dan wat daarin staat maar misschien ook.wel niet gladgestreken genoeg en niet genoeg een pakkend popdeuntje om daarin te scoren.

Ik vraag me wel af wat Amerikaanse country-luisteraars zouden vinden van het feit dat een Nederlander met zo'n nummer komt. Ik heb geen idee eigenlijk.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Het laatste album van Radiohead is dan ook behoorlijk slecht dus dat zou dan ook wel terecht zijn.

Ik snap niet zo goed waarom je '1944' niet alternatief vindt. Met welke andere nummers op het ESC zou je dit dan willen vergelijken? Letland 2015 is het enige nummer dat voor 2016 meedeed dat ik in hetzelfde bootje vind varen.

Aminata ? had gewoon moeten winnen dat jaar

lennon schreef:
Ik begrijp het nu...de creatievelingen zijn waylon haters...het zit diep. Degene die nu het hardste blaten zijn zwaar teleurgesteld in de keuze van een van Nederlands beste zangers. Nee, dan was die indiaan toch veel beter.. of de toppers... wie houdt wie nou voor de gek?

Beter dan dit wordt het niet in Nederland.

Pardon?
Als ik Waylon een bijzonder matige artiest vindt en Outlaw In 'Em een vreselijk nummer, dan word ik voor het gemak maar op de hoop met haters gegooid die eigenlijk gewoon zichzelf voor de gek houden? Ben overigens geen creatieveling, ik zie niet in hoe dat relevant is? En ja, de indiaan vond ik veel leuker. De Toppers niet per se maar het was tenminste pretentieloos.

Maar hou je niet eerder jezelf voor de gek door je voor te houden dat die mensen dat toch echt niet kunnen menen dat ze de Indiaan beter vinden? Of dat het toch maar een stelletje haters/creatievelingen zijn?

Jij mag dit best het hoogtepunt uit Nederland vinden maar accepteer ook dat mensen ook een andere mening toegedaan kunnen zijn...

Dit topic is hoogst vermakelijk om te volgen, dank daarvoor. Vooral de onzin die her en der wordt uitgekraamd doet mij gniffelen. Wie kan hier bijvoorbeeld meer dan twee nummers uit de Amerikaanse countrycharts noemen? Ik luister hem niet wekelijks hoor. Het leuke met zo'n fenomeen als dit is dat iedereen denkt er wel iets vanaf te weten. Het lijkt verdorie wel voetbal !

Onweerwolf
Naar mijn mening hebben ze na Joan Franka het roer omgegooid en dat heeft zowel positieve als negatieve gevolgen. Ik heb eindeloos veel waardering voor Joan Franka en "You and Me". Gewoon een prima, eenvoudig liedje dat ik persoonlijk heel erg kan waarderen, het is gewoon mijn smaak. Net als bijvoorbeeld 'Da da Dam' of 'Sorry'. Haar performance liet helaas te wensen over. Ik ben er van overtuigd dat ze slecht is gecoacht door de mensen die het ESC toen in goede banen moesten leiden. Men geloofde er in die jaren bij voorbaat al niet in. Franka was zenuwachtig en duidelijk te onervaren. Tevens hadden ze haar vanaf dag 1 al moeten vertellen dat ze die tooi wel kon vergeten. Dergelijk dingen gebeuren in landen die het ESC wel serieus nemen gewoonweg niet. Sindsdien proberen ze de Nederlandse artiesten wel optimaal voor te bereiden inclusief de podiumact en alles wat er bij hoort en dat kun je zien. Dat is goed maar tegelijkertijd zijn ze begonnen met het aanwijzen van artiesten die dan vervolgens maar een nummer moeten maken in de hoop dat het wat is in plaats van dat ze het talent naar zich toe laten komen. Met het aanwijzen krijg je nummers die vaak ergens tussen middelmatig en vrij aardig presteren terwijl je als je het talent naar je toe laat komen de kans hebt dat je iets ontdekt dat echt heel erg goed is. Nederland heeft niet de beschikbare kwaliteit om een winnaar te creëren zoals bijvoorbeeld Zweden maar dat wil niet zeggen dat er geen talent is hier.

Edgar18 schreef:
Wie kan hier bijvoorbeeld meer dan twee nummers uit de Amerikaanse countrycharts noemen?

Ik, met gemak. Vandaar juist mijn reactie.

Doe dan.

Van dit moment? Kane Brown - Heaven en Brett Eldredge - The Long Way schieten me als eerste te binnen. Of Jason Aldean - You Make It Easy.

Ik heb net even de bovenste tien beluisterd (een mens moet iets...) en ik heb geen idee wat de country chart met het songfestivalliedje van Waylon te maken heeft. Die countrylijst heeft amper iets met country te maken, absurd. Enkel Chris Stapleton heeft een nummer dat zich country mag noemen. Anyway, dat liedje van Waylon is beter dan wat in die lijst staat.

Edgar18 schreef:
Ik heb net even de bovenste tien beluisterd (een mens moet iets...) en ik heb geen idee wat de country chart met het songfestivalliedje van Waylon te maken heeft. Die countrylijst heeft amper iets met country te maken, absurd. Enkel Chris Stapleton heeft een nummer dat zich country mag noemen. Anyway, dat liedje van Waylon is beter dan wat in die lijst staat.

Wacht, dus je had zelf niet eens een idee van de countrychart, maar loopt wel anderen te beschuldigen dat ze geen verstand van zaken hebben? Maar het is ook een continue discussie onder Amerikaanse countryliefhebbers. De één roept: 'dit heeft niks met country te maken. George Jones, dat was nog eens country!' En de ander roept: 'ja, leuk, maar genres veranderen, muziek ontwikkelt zich, accepteer het maar!' Er is ook de term 'bro country' in het leven geroepen om af te geven op acts als Florida Georgia Line en Luke Bryan. Maar hoe je het ook wendt of keert: dit is ook wat men in Amerika heden ten dage country noemt.

Heeft het iets met Waylon te maken? Nee, dat zei ik al. Wat in die charts staat is nog veel meer doorsnee, en bovendien is Outlaw In Em steviger, en een minder gladgestreken catchy popliedje. Zo af en toe staan er ook wel wat stevigere dingen in die lijst die wel in de buurt komen, maar het gros inderdaad niet.

Zo, ik heb het liedje ook eens geluisterd. Wat een belegen cowboyromantiek, brrr. Slechtste inzending in jaren w.m.b...

Arrie schreef:
Wacht, dus je had zelf niet eens een idee van de countrychart, maar loopt wel anderen te beschuldigen dat ze geen verstand van zaken hebben?
Exact! Met als belangrijkste verschil dat ik het niet doe voorkomen of ik er iets vanaf weet. Ik benoem slechts hetgeen ik constateer.

Toegegeven, het is niet helemaal fair wat ik zeg want ik denk dat ik er wel degelijk wat vanaf weet maar de chart wekelijks volgen, nee dat doe ik niet. Ik ben afgelopen zomer een maand in het zuiden van Amerika geweest (o.a. in Nashville) dus mijn kennis van de hedendaagse country heb ik toen flink bij kunnen spijkeren. Desalniettemin ben ik vooral liefhebber van het oudere werk al vind ik de wat alternatievere hedendaagse artiesten (Jason Isbell, Cale Tysen, The Delines, Colter Wall, Chris Stapleton etc.) vaak wel goed. En Margo Price natuurlijk, die is top!

Hendrik68
Fathead schreef:
Zo, ik heb het liedje ook eens geluisterd. Wat een belegen cowboyromantiek, brrr. Slechtste inzending in jaren w.m.b...
Dat laatste mag je vinden. Belegen cowboyromantiek mag je het best vinden, maar dat schrijf je midden in een disussie over de country charts. Juist dát staat daar vol mee. De song van Waylon knalt de speakers uit en is wel cowboy, maar zeker niet belegen. Snap de kritiek van velen dat we altijd maar country brengen ook niet helemaal. In pakweg 60 jaar is dit pas de 2e keer en de eerste keer liep best aardig af.

Arrie schreef:

Jij mag dit best het hoogtepunt uit Nederland vinden maar accepteer ook dat mensen ook een andere mening toegedaan kunnen zijn...

Ik accepteer t wel, maar begrijp het niet. (en mensen die überhaupt de toppers, of iets in die richting kunnen aanhoren zal ik nooit begrijpen)

Qua haters doel ik natuurlijk op de trollende schrijvers hier, die graag wat mensen uitlokken met nogal slappe uitspraken.

Onweerwolf schreef:
Nederland heeft niet de beschikbare kwaliteit om een winnaar te creëren zoals bijvoorbeeld Zweden maar dat wil niet zeggen dat er geen talent is hier.

Ga je je ongelijk ook toegeven als je er compleet naast zit? Het lijkt of je de uitslag al kent namelijk...

Hoe dan ook: vergelijk dit topic eens met een aantal jaar geleden!

Toen werden de paar liefhebbers meewarig aangekeken en eigenlijk weggezet als een soort debielen: liefhebbers van serieuze muziek die dit ook leuk vonden. Dat kon niet. Een elk jaar weer terugkeren om dat duidelijk te maken.

Nu is er wederom felheid, maar heel anders. In elk geval leeft het festival weer en is het niet meer nodig om liefhebbers weg te zetten als mensen die daarom dus niet van muziek houden of weet ik wat voor opmerkingen er ooit gemaakt zijn. Dat zie je ook landelijk wel gebeuren.

Daar zijn de 'serieuzere' artiesten die mee willen doen toch wel verantwoordelijk voor. Opmerkingen over kermisacts of Oostblok festival lees ik nog wel, maar vele malen minder. En ik als niet-Waylon liefhebber vind het top dat hij het serieus neemt allemaal. Dat was ooit ook wel eens anders.

Toch leuk

Vanavond komen er weer 4 landen bij trouwens.

En nog even over kwaliteitsartiesten die zouden moeten gaan. Het gaat helemaal niet om de artiest het gaat om het nummer (zo is het festival ooit ook bedoeld: de schrijvers van het lied gingen met de prijs aan de haal en helaas ging het later meer en meer om de kermis eromheen).
En als groot Spinvis of Eefje liefhebber moet ik maar afwachten of zij wel gaan scoren op het festival. Ik heb daar mijn twijfels over. Zou mijn Spinvis lievelingsnummers 'Kom Terug' scoren? Uiteraard zou ik uit mijn dak gaan bij zo'n inzending, maar zou het scoren? Het is en blijft Songfestival.

Voor wat het waard is omdat ze er ook landen bij zetten waar het nummer nog niet eens van bekend is (ze zitten er wel vaker naast, maar leuk is het toch):

Nederland 3e nu bij de Bookmakers (eurovisionworld.com)

Eigenlijk is dat ook iets om je zorgen over te maken want iets met 'te vroeg pieken'

Ik zag trouwens iemand die het nummer een beetje vergeleek met deze: Mike Oldfield - Shadow On The Wall - YouTube

Nooit bij me opgekomen (wel een beter nummer trouwens.....)

Onweerwolf
Fathead schreef:

Belegen is inderdaad het juiste woord. Niet 'origineel' of 'gedurfd'.

Onweerwolf
lennon schreef:
Ga je je ongelijk ook toegeven als je er compleet naast zit? Het lijkt of je de uitslag al kent namelijk...

Nee, als ik ongelijk heb dan doe ik net of ik doof ben. Lekker makkelijk.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:16 uur

geplaatst: vandaag om 23:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.