MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Nederland mag van mij eens stuivertje-wisselen met België. Ik bedoel, zijn die oostbloklanden nog begaanbaar met al dat slijm op de wegen? Nu kunnen we volgend jaar ook weer hand in hand het WK aanschouwen!

Denemarken heeft een dikverdiende zege binnengehaald. We wisten eigenlijk al bij de voorrondes dat het zou gaan winnen.
Hitmateriaal pur sang. Zó moet je scoren!

Dat de zangeres van Spanje nog het podium heeft gehaald is een wonder. Ik heb nog nooit iemand zo stijf van de zenuwen zien staan! Totaal geen zelfvertrouwen, en dat is fataal.

Anouk had op z'n minst de tweede plek moeten halen, maar volgens mij heeft het door al dat getouwtrek tussen (oostblok)landen niet zo mogen zijn.
Cascada uit Duitsland kwam met een Loreen-kloon, dus dat was al kansloos.

Ik denk dat Hongarije voor tevreden stemmende popmuziek ging (zoals Moh Denebi), maar het kwam helemaal niet uit de verf. Frankrijk was sterk, maar dat soort bluesy rockmuziek leent zich niet voor het festival. Bonnie Tyler moest zich voortaan maar uit gaan huren als zangeres voor bruiloften -en partijen. Onbegrijpelijk eigenlijk, wat een deceptie!

Griekenland was eigenlijk wel geinig, maar verdiende niet zo'n hoge score.
Van Malta begrijp ik het helemaal al niet waarom het zo hoog eindigde. Hetzelfde geldt voor Azerbeidzjan met hun Spiderman-act. Samen met Ierland, Armenië, Roemenië en Georgië was het simpelweg niet om aan te horen. Vreselijk!

Laten we in ieder geval hopen dat Nederland het nu 'snapt'!
Geen punten van Griekenland, Italië en Spanje. Mogen we dan nu die Euro's in onze zak houden?

12pt: België
10pt: Denemarken
8pt: Malta
7pt: Hongarije
6pt: Noorwegen
5pt: Oekraïne
4pt: Rusland
3pt: Zweden
2pt: Azerbeidjan
1pt: Griekenland

Behalve de tenenkrommende 12 punten aan Belgie is dit best een gevarieerd lijstje. Ook grappig dat Duitsland en Nederland elkaar geen punten hebben gegeven. Die 4 punten voor Rusland zal wel te maken hebben gehad met exportbelangen. Wat vreselijke slappe zever was dat, yuk.

Tribal Gathering schreef:
Ik vraag me trouwens af of Tony Iommi echt niets beters voor Armenie in de kast had liggen.

Dit meen je toch niet?

kaztor schreef:

Ik denk dat Hongarije voor tevreden stemmende popmuziek ging (zoals Moh Denebi), maar het kwam helemaal niet uit de verf.

Wat heeft Moh Denebi ermee te maken? Ben je niet in de war met iemand anders?

Voor het eerste in jaren heb ik het ESF helemaal uitgezeten. Uit interesse voor wat een goed liedje (Anouk) gaat doen, en ook omdat mijn kinderen het leuk beginnen te vinden.

Al met al viel het niet tegen voor een ESF, het tijdperk van circusacts lijkt voorbij. Ik heb een aantal aardige liedjes gehoord en goede zang. Belachelijke acts haalden de finale niet eens (Montenegro) of werden aldaar afgestraft (Ierland). Hetzelfde gold voor slechte zang (Bulgarije, Litouwen, Engeland) op een uitzondering na (Hongarije: matige zang, toch goed geëindigd).

Van de uiteindelijke top-3 had ik Oekraïne de overwinning gegund. Knap gezongen, knap meisje. Het liedje is wat interessanter dan dat van de winnaar. Azerbaidzjan had een boeiende act, maar het nummer ben ik alweer vergeten.

Na de belachelijke 12 punten voor België mag Nederland nooit meer een grote mond opzetten over vriendjespolitiek! Behalve dit Bedrog van de Lage Landen viel het wel mee denk ik. Smaak is regionaal bepaald, dan is het niet gek dat Oosteuropese landen elkaar (gemiddeld) meer punten geven. Denemarken heeft het slim aangepakt, want zo'n folkloristisch liedje met trommels enzo doet het zowel in West als in Oost wel goed.

Volgend jaar ga ik weer kijken .

Martial
Stijn_Slayer schreef:

Ik moet ook vaak wel een beetje lachen om haar knullige teksten. Nu ook weer: 'birds falling down the rooftops'. De mussen vallen van het dak? Of vogels die uit het niets van het dak vallen? Hoe dan ook, welke Engelsman zegt dat?

Ik heb trouwens nog geen Engelsman gehoord over deze tekst, maar ja in Nederland moeten we wat te zeiken hebben, ik zou zeggen kijk is naar de mooie clip van Brids misschien dat je het dan een beetje snapt waar het allemaal over gaat.

Zijn er nog mensen die bij dat heerlijke nummer van Noorwegen heel erg aan de recente Depeche Mode moeten denken?

Svendra schreef:

Van de uiteindelijke top-3 had ik Oekraïne de overwinning gegund. Knap gezongen, knap meisje.

Nou, die van Denemarken mag er anders ook zijn hoor.

Ik ben niet zo kritisch aangelegd, ik vind ze allebei bijzonder knap.

Edwynn schreef:
Ze heeft het imago van een rockbitch maar ze is net zo mainstream als al die anderen.
Daar zit ik altijd zo over te twijfelen. Is ze nou echt zo eigenzinnig of moet ze dat zijn voor het product Anouk? Ik begreep dat ze ook weleens recalcitrant is jegens producers en labels, maar altijd als ik haar zie ligt het imago er wel erg dik op.
Arrie schreef:
(quote)

Nou, die van Denemarken mag er anders ook zijn hoor.
Die van Denemarken inderdaad op een trotzdem-manier - lelijk gezicht, maar toch wel sympathiek. Niemand verslaat echter die van Wit-Rusland!

Geinig, het liedje van Azerbeidjan is gewoon gejat van Wieteke van Dort/Harry Bannink.

Jatwerk van Azerbeidzjan op het songfestival | Mennomail

jasper1991 schreef:
Daar zit ik altijd zo over te twijfelen. Is ze nou echt zo eigenzinnig of moet ze dat zijn voor het product Anouk? Ik begreep dat ze ook weleens recalcitrant is jegens producers en labels, maar altijd als ik haar zie ligt het imago er wel erg dik op.

Dat iemand eigenzinnig hoeft niet op rock n roll te duiden. Mariah Carey schijnt ook lastig te zijn om mee te werken.
Anouk zal best eigenzinnig zijn. Ze vent het ook uit. Dat is prima. Maar we moeten nu niet gaan doen alsof ze normaal gesproken zulke spijkerharde dingen maakt. Ik hoorde gisteren op tv ook weer iemand roepen: 'het is niet Anouk!' Die is dan zeker die zeurballades als Michel en Sacrifice vergeten.

Overigens vond ik die song van Tony Iommi ook best goed, maar de uitvoering van die Arme niërs was wanstaltig ende rampzalig.

Nederland heeft alsnog het ESF 2013 gewonnen.

Plagiaat!!

Je moet je inspiratie toch ergens vandaan halen...

Dus heel Europa is hard gegaan op K-Otic?

herman schreef:
Geinig, het liedje van Azerbeidjan is gewoon gejat van Wieteke van Dort/Harry Bannink.

Wat een lief liedje
(En inderdaad de piano is gewoon identiek).

Ik vond al dat die fluit van Denemarken me bekend voor kwam. Kan dus van dat nummer zijn geweest. (Overigens wel de leukste van K-Otic).

Zo blijkt.

Ik vind het echt bedroevend. Dat kitscherige Keltische fluitmelodietje is bijna 1 op 1 overgenomen. En ik vind zelfs het catchy refreintje erg dicht tegen het refrein van 'I Surrender' aanliggen.

Men at Work is voor zijn hit 'Down Under' voor een veel mindere gelijkenis vanwege plagiaat veroordeeld.

PS: dat fluitriedeltje zou trouwens wel eens afkomstig kunnen zijn van een "traditional" die inmiddels tot het publieke domein behoort.

Ward schreef:
Vooral die 'sign of the horns' telkens als ze in beeld was kon op een meewarig hoofdschudden van mijn kant rekenen.

Sowieso is dat gebaar aan nogal wat inflatie onderhevig. Of het is zijn oorspronkelijke betekenis verloren. Ik zag pas Arie Boomsma dat gebaar maken in een programma waar kindertjes die elkaar eerst pestten elkaar aan het einde huilend in de armen vallen. Die gast werkte bij de EO nota bene!

Mwa. Die van Azerbeidjan is echt bijna 1-op-1. Het fluitje van K-Otic lijkt erop, maar dat heeft meer weg van toeval vind ik. Denk dat je het in genoeg andere nummers terug zal vinden.

Vond het meisje van Denemarken vooral iets sympathieks hebben t.o.v. andere deelneemsters. Beetje zoals Lena uit Duitsland destijds.

Chameleon Day schreef:
Ik vind het echt bedroevend. Dat kitscherige Keltische fluitmelodietje is bijna 1 op 1 overgenomen. En ik vind zelfs het catchy refreintje erg dicht tegen het refrein van 'I Surrender' aanliggen.
Geloof jij echt dat ze in Denemarken naar K-Otic luisteren? Er bestaat ook nog zoiets als toeval hoor.

Chameleon Day schreef:
En ik vind zelfs het catchy refreintje erg dicht tegen het refrein van 'I Surrender' aanliggen.

Klopt, nu ik 'I Surrender' weer een aantal keer op heb staan ( , sowieso stukken beter dan 'Only Teardrops') hoor je dat er ook echt in terug.
Diskwalificatie a.u.b voor beide landen. Nederland 7e

Svendra schreef:
Voor het eerste in jaren heb ik het ESF helemaal uitgezeten. Uit interesse voor wat een goed liedje (Anouk) gaat doen, en ook omdat mijn kinderen het leuk beginnen te vinden.

Idem hier

En idem hier..voor het eerst sinds pak weg 25 jaar...

Die song van K-Otic heeft inderdaad wel erg veel gelijkenissen. Bovendien deed de stem en manier van zingen van dat Deense meisje me meteen aan Marina and the Diamonds denken.

Ook bij de zweedse deelname hoorde ik iets familiair, maar ik kan het niet meteen duiden.

kaztor schreef:

Dat de zangeres van Spanje nog het podium heeft gehaald is een wonder. Ik heb nog nooit iemand zo stijf van de zenuwen zien staan! Totaal geen zelfvertrouwen, en dat is fataal.

Inderdaad. Wel raar, omdat die in Spanje toch al een gevestigde waarde zijn met voldoende ervaring. Misschien wel de schuld van de Spaanse televisie. Die hadden in een live-verbinding, enkele minuten voor het optreden, het bejaarde omaatje van de zangeres vanuit de straat voor de camera gehaald. Het arme mensje wist haast niet wat haar overkwam, en wilde de microfoon aan haar oor houden, als was het een walkie-talkie gesprek. De zangeres was zeer geëmotioneerd bij deze interventie...

(afbeelding)

Al dat 'plagiaat' gezeur.... het nummer is al zo lang bekend (Denemarken was één van de eerste landen die hun inzending bekend maakte). en daar dan nu ineens mee komen.
Het Songfestival is juist altijd al een samenraapsel van nummers geweest die allemaal al eens in andere vorm aan bod zijn gekomen en ze lopen altijd net een beetje achter de trends aan.

Daarom heeft Denemarken gewonnen: zat het slimst in elkaar want van alles wat waardoor het de 'bekendheid' ten goede kwam.

Onweerwolf
Magick1 schreef:
(quote)

Volgens mij is die rechtstreekse finaleplaats een vergiftigd geschenk. Alle nummers die de halve finale hebben doorstaan hebben we al eens gehoord, en zullen we dus makkelijker herkennen en op stemmen dan de nummers van 'de grote vijf' die we pas voor het eerst horen in de finale. Dat zal hun ongetwijfeld punten kosten.

Zegt niets, Duitsland won een paar jaar geleden nog.

Onweerwolf
musician schreef:
Een Baltische staat geeft alleen een andere Baltische staat punten. België 12 aan Nederland. Nederland 12 aan België.
Dat wordt dus nooit meer wat in de uitslag en Nederland zal dus ook nooit meer winnen, we krijgen sowieso nooit punten, uit het gehele Oostblok niet. Ja, een paar restpuntjes.

Dit is natuurlijk gewoon onzin. Het beste liedje wint bijna elk jaar. Als Nederland het beste liedje had gehad dan hadden we gewoon gewonnen.

Jij bent graag snel kaar he, Onweerwolf?

Onweerwolf
herman schreef:

Zo, die is wel erg duidelijk ook zeg. Jammer weer.

Onweerwolf
aERodynamIC schreef:
Al dat 'plagiaat' gezeur.... het nummer is al zo lang bekend (Denemarken was één van de eerste landen die hun inzending bekend maakte). en daar dan nu ineens mee komen.
Het Songfestival is juist altijd al een samenraapsel van nummers geweest die allemaal al eens in andere vorm aan bod zijn gekomen en ze lopen altijd net een beetje achter de trends aan.

Daarom heeft Denemarken gewonnen: zat het slimst in elkaar want van alles wat waardoor het de 'bekendheid' ten goede kwam.

Precies. In het geval van Denemarken is het overduidelijk geen plagiaat maar of inspiratie of toeval.

In het geval van Azerbeidzjan lijkt de intro wel echt gejat.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.