MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Dacht ik eerst ook, maar luister het album Pink eens op een koptelefoon, na een tijdje ga je het echt niet meer monotoom maar juist spannend vinden, en als je dat leuk vind Boris met merzbow live

Onweerwolf
Haha, ja Merzbow vind ik ook leuk, al is de glitch variant niet mijn favoriete noise subgenre. Ik ben meer van de industrial/whitehouse. Ken je Brighter Death Now? Daar zit iets meer structuur in.

Heerlijk offtopic ook.

Onweerwolf
Ik zal Pink eens gaan luisteren trouwens.

Magick1
Onweerwolf schreef:
(quote)

Frankrijk is één van de big five, samen met Duitsland, Italië, Spanje en VK. Die landen sponsoren het festival elk jaar en mogen daarom direct naar de finale. Een lullige regel, en reden voor Turkije dit jaar om niet mee te doen, maar waarschijnlijk zou er geen ESC zijn zonder deze sponsoring.

Volgens mij is die rechtstreekse finaleplaats een vergiftigd geschenk. Alle nummers die de halve finale hebben doorstaan hebben we al eens gehoord, en zullen we dus makkelijker herkennen en op stemmen dan de nummers van 'de grote vijf' die we pas voor het eerst horen in de finale. Dat zal hun ongetwijfeld punten kosten.

Magick1 schreef:
Volgens mij is die rechtstreekse finaleplaats een vergiftigd geschenk.

Mooi gezegd, ik denk dat je gelijk hebt.

Heerlijke ESF avond achter de rug. Geweldige organisatie van de Zweden. Georgië was echt top gisteren. Alles hing af of die zangeres zich staande kon houden maar dat deed ze met verve. Het was loepzuiver. Schitterend. En belachelijk dat ze vervolgens zo laag eindigden. Wat mij betreft hadden ze op basis van hun optreden gisteren mogen winnen.

Italië vond ik ook erg goed. Ik had het nummer maar half gehoord tot aan gisteren. Erg mooie stem, heerlijk refrein. Top. Alleen een beetje jammer dat Anouk door hem van de 8e plek werd gestoten .

Hongarije was weer genieten. Noorwegen ook. Litouwen, ook een favoriet van me, viel nu wel heel erg door de mand qua stem. Dat was echt niet best. In de halve finale was het stukken beter.

Spanje was voor mij met afstand de slechtste. Hoe vals wil je het hebben.

Ik kan ook prima leven met Denemarken als winnaar. Azerbaidzjan was ook goed geweest. De derde plek voor Oekraïne vond ik weer teveel van het goede. Malta verrassing van de avond. Zo goed was het nu ook weer niet. Dan had ik liever Ijsland op die plek gezien.

Maar goed, het zit er weer op. Op naar Kopenhagen. En werkelijk geen flauw idee wie ons daar moet gaan vertegenwoordigen. Als het maar geen Trijntje is.

Voor het eerst in jaren nog eens volledig live naar Eurosong gekeken. Dat wil zeggen, lijstjestijd! Mijn persoonlijke top 26:

1. Denemarken
2. Noorwegen
3. Griekenland
4. Moldavië
5. Finland
6. Azerbeidzjan
7. België
8. Wit-Rusland
9. Oekraïne
10. Litouwen
11. Hongarije
12. Armenië
13. Frankrijk
14. Nederland
15. Duitsland
16. Malta
17. Roemenië
18. Italië
19. Ierland
20. Spanje
21. Zweden
22. Rusland
23. Estland
24. IJsland
25. VK
26. Georgië

Voorspelling voor top 5:
1. Azerbeidjan (2)
2. Moldavië (11)
3. Wit-Rusland (16)
4. Griekenland (6)
5. Malta (8)

Onweerwolf schreef:
Dit was trouwens onze 'vak'jury: Carlo Boszhard, Nance Coolen, Kim-Lian van der Meij, André de Raaff en Jeroen Nieuwenhuize

Als de vakjury in elk land zo'n zooitje is kunnen ze het wat mij betreft wel weer afschaffen. Nuja, in ieder geval geen Ali B.

Eric Saade was trouwens wel echt een afgang. Met z'n irritante hashtag. Hebben jullie nog gehoord dat hij blijkbaar '#hashtag milf' zei toen ze terug gingen naar Petra Mede? Hebben wij niks van meegekregen helaas

Joy4ever schreef:

Hongarije was weer genieten. Noorwegen ook. Litouwen, ook een favoriet van me, viel nu wel heel erg door de mand qua stem. Dat was echt niet best. In de halve finale was het stukken beter.

Spanje was voor mij met afstand de slechtste. Hoe vals wil je het hebben.

Ben ik de enige die het optreden van Hongarije heel slecht vond? Wat 'ie deed was geen zingen maar vals gemompel.

Svendra schreef:
Ben ik de enige die het optreden van Hongarije heel slecht vond?

Jip

Heb het gisteren helemaal uitgezeten, heb in gezinsverband meegecijferd op z'n mume's. Heb veel werk tussen 0,5 en 2,5** gegeven. Uiteindelijk liet ik Noorwegen winnen, die had dan wel 4****.

Maar ik keek dan niet naar het land, gewoon alleen het nummer. In tegenstelling tot de cijferaars vanuit de landen die punten geven, daar wordt vooral gekeken naar "welk land is mijn buurman". Wat een tenenkrommende exercitie werd dat. Na 5 landen te hebben gezien wist je met een beetje logica precies waar alles per land zo'n beetje naar toe zou gaan.

Een Baltische staat geeft alleen een andere Baltische staat punten. België 12 aan Nederland. Nederland 12 aan België.
Dat wordt dus nooit meer wat in de uitslag en Nederland zal dus ook nooit meer winnen, we krijgen sowieso nooit punten, uit het gehele Oostblok niet. Ja, een paar restpuntjes.

Ik heb er met stijgende verbazing naar gekeken, hoewel ik eigenlijk wel weet dat dit al jaren een belangrijke rol speelt. Reden voor mij om voorstander te zijn van minimaal een opsplitsing: het voormalige Oostblok hun Songfestival, het Vrije Westen het zijne. Kunnen ook gelijk de halve finales komen te vervallen.

Alleen door de onderlinge concurrentie tussen Azerbeidzjan en Oekraïne (twee en drie) heeft er geen Oostblok land gewonnen. Denemarken won, dankzij 8 x 12 punten (geen Oostblokstemmen, alleen "reststemmen" vanuit die hoek). Azerbeidzjan had 10 x 12 punten van trouwe buren maar werd elders weer behoorlijk gediscrimineerd.

Heb verder wel genoten van de cynische/komische benadering en commentaar van de hele avond door de BBC (een hele avond met Jan Smit trek ik niet). Engelbert Humperdinck, Bonnie Tyler, je kunt toch niet zeggen dat het nog erg serieus wordt genomen in Engeland. Zelfs een opzetje van puntenruil met Ierland wordt niet eens overwogen. Ierland werd dan ook stijf laatste (verschrikkelijk lied ook).

Maar geen idee waarom iedereen die puntentelling zo geweldig spannend vind. Als volgend jaar de 26 landen die in de finale meedoen bekend zijn, kan ik daarna de uitslag zo op een presenteerblaadje geven

Je overdrijft toch echt. Het speelt uiteraard mee, maar de sprongen zijn te groot tussen de verschillende edities om te zeggen dat alles daarvan afhangt. Nederland heeft toch niet ineens veel meer buurlanden gekregen?

Het nummer van Denemarken is me gisteravond niet echt bijgebleven (zegt ook al iets), dus ik kijk het nog even terug en ik moet toch concluderen dat ik dit een vrij matige winnaar vind. Ik vind de Keltische sfeer wel mooi met de fluit en de toms, maar het refrein is me iets te voorspelbaar en haar veelvuldige gesnik staat me nogal tegen.

Zeg maar gerust dat het een erg simpel deuntje is, weliswaar catchy, maar na drie keer aanhoren wel al strontvervelend. Het nummer bestaat in feite alleen uit het refrein en dat dan 20 keer herhalen. En dat keltische fluitje en de trommels zijn vreselijk kitsch en cliché.

Ik blijf er bij: Anouk stak er kwalitatief (en relatief) gezien met kop en schouders boven uit. Maar om kwaliteit gaat het bij het ESF niet.

Gelukkig ben ik niet de enige die zo over Denemarken denkt.

En dat Oekraïne en Azerbeidzjan het zo goed hebben gedaan is volkomen terecht. Het is misschien niet ieders smaak (ben persoonlijk ook niet zo'n fan van Oekraïne) maar beide nummers zijn perfect uitgevoerd en passen precies op het songfestival. Zet daar de nummers van Finland, Spanje, Ierland of het VK tegenover en het is gewoon gênant.

Ach, er zal een groot deel vriendjespolitiek meespelen bij de puntentelling, maar ik denk ook dat het voor een groot deel cultureel is bepaald. Merendeel van de liedjes uit bv het oostblok hebben wij, West-Europeanen, al eens een keer gehoord, maar daar spreekt het nog aan. Zo ook dat Anouk, vermoed ik, het merendeel van de punten uit Noord-west Europa kreeg. Deel vriendjespolitiek (Belgie) maar ook een deel omdat deze muziek die landen meer aanspreekt dan de Oost- en Zuid-Europese landen.

Afijn, ik heb er niet voor gestudeerd.

Iig een topprestatie van Anouk. Mooi dat er ruimte was voor een ingetogen liedje tussen al die disconummers en carnavaleske liedjes en dat dat werd gewaardeerd. Wel een matig nummer als je in 3 minuten 3x het refrein zingt en 3 coupletjes van pakweg 4 regels, maar goed. Goede promotiestunt voor haar nieuwe album en zij heeft er vele fans bij, binnen en buiten Nl. En wat een uitstraling heeft ze. Topwijf! #MILF .

Genoeg teruggeblikt. Nu vooruit: wat me het meest zorgen baart is dat dit blijkbaar het kaliber is wat we af moeten vaardigen om een beetje mee te doen. Wie kan dat verder nog in Nl? Ilse DeLange? Waylon?

Onweerwolf schreef:
(quote)

Volgend jaar weer hoor. Deze thread is altijd erg gezellig.

Dat vind ik ook maar is in het verleden ook wel eens anders geweest (de haters vonden het altijd erg leuk om zich te laten gelden). Blij dat het zo ook kan en dat degenen die er niks mee hebben het gewoon links laten liggen zoals het hoort waardoor het nu een leuk 'onderonsje' was.
Ik zeg volgende jaar weer!

Hopen dat de deelname van Anouk zowel voor toekomstige (fatsoenlijke) deelnemers als voor de organisatoren wat deuren opent: het meedoen met het Songfestival is wellicht niet zo 'not done' meer als voorheen, (+ het lijkt alsof Anouk er weer wat fans bij heeft) en wellicht dat de keuze voor de type artiest door de finaleplaats van Anouk veranderen zal.

Daarbij vond ik het lied van Anouk ook niet het lied van een winnaar, hoewel het misschien wel het beste lied van de avond was. Het succes van Azerbeidzjan en Oekraïne valt wat mij betreft ook wel te verklaren zonder te grijpen naar de issue vriendjespolitiek. Wat Azerbeidzjan betreft een briljante act die blijft hangen, en wat Oekraïne betreft een mierzoet Disneyliedje dat bij veel mensen simpelweg heel goed valt.

Sunderland schreef:
Ach, er zal een groot deel vriendjespolitiek meespelen bij de puntentelling, maar ik denk ook dat het voor een groot deel cultureel is bepaald. Merendeel van de liedjes uit bv het oostblok hebben wij, West-Europeanen, al eens een keer gehoord, maar daar spreekt het nog aan. Zo ook dat Anouk, vermoed ik, het merendeel van de punten uit Noord-west Europa kreeg. Deel vriendjespolitiek (Belgie) maar ook een deel omdat deze muziek die landen meer aanspreekt dan de Oost- en Zuid-Europese landen.

Ik sprak er met mijn native lerares Russisch over, die het ook precies zo had, en Oostblokdeuntjes prefereerde boven de wat saaiere Westerse liederen. Simpelweg omdat dat haar achtergrond is, en deels haar basis bepaald heeft. Vriendjespolitiek, wellicht ook wel, maar cultuur en achtergrond zijn ook een enorme factor, ja.

Martial
Helemaal eens met Chameleon Day, ik heb al eerder mijn tegens uitgesproken tegen Denemarken en Anouk was helemaal top gisteravond, nu vond ik zelf Nederland en Hongarije het best te verhapstukken, de rest was toch van een behoorlijk droeftoeter niveau.

Die zanger van Belgie heeft die echt The Voice gewonnen?
Wat een drama zeg, wel een leuk refreintje dat Love Kills maar voor de rest......

Bonnie Tyler, oeiiii heel matig en dan Rusland met een belegen nummer van 30 jaar oud en zo kunnen we nog well even door gaan ......

Je moet je zo onderhand is afvragen of de puntentelling nog wel van enig belang of spannend is, een Denemarken was al maanden de gedoodverfde favoriet wat zich ook uitte in de uitslag, hetzelfde als vorig jaar met Loreen, nu was dit jaar de puntentelling ietsjes leuker ivm dat Nederland meedeed en Anouk had nog wel iets hoger mogen eindigen met haar gewaagde nummer op een Eurovisie Songfestival.

Trouwens wel een mooie opening van het festival (waar de ABBA mannen achterzaten) het leek wel of de Olympische Spelen werden geopend en ook leuk een huppelende Anouk met oranje sjaaltje

Wat overblijft is een mooie Top 10 notering voor Nederland en een cd van Internationale klasse van Anouk - Sad Singalong Songs

Ik vond dat trouwens dat Eric Saade het erg leuk deed in de Greenroom. Die #milf stond volgens mij niet in het script

Mijn broertje vroeg wat het betekende errrr familiefestival

Onweerwolf schreef:
Dit was trouwens onze 'vak'jury: Carlo Boszhard, Nance Coolen, Kim-Lian van der Meij, André de Raaff en Jeroen Nieuwenhuize
Ik heb hardop zitten lachen om dit lijstje.

Buren die op elkaar stemmen zijn als sinds de invoering van het ESF een feit. Bij mijn weten is het de eerste keer dat Nederland en België elkaar 12 punten toekennen. In het verleden, toen nog in eigen taal moest gezongen worden vertikte de Waalse jury punten toe te kennen aan een Nederlandstalig nummer.

Nederland heeft bewezen dat ze met een goede performance wel in de top-10 kunnen eindigen. Anouk wordt op MuMe vaak (en meestal onterecht) afgebrand maar hopelijk dwingt ze nu meer respect af. Haar optreden was inderdaad sterk maar voor het ESF-publiek was het nummer niet toegankelijk genoeg, dat probleem had ook Frankrijk.

Vreemd dat de overwinning van Denemarken door velen hier onterecht wordt genoemd. Toen ik alle nummers heb gehoord wist ik meteen dat dit het winnende nummer zou zijn, het is zoals eerder gezegd erg slim in elkaar gestoken en de performance was ook prima. Of zagen ze liever die gladjakker van Azerbeidzjan winnen? Al vond ik zijn optreden ook sterk en sta ik minder negatief tegenover dat nummer. Dat geldt ook voor het nummer van België waarbij ik toegeeft dat het refrein blijft hangen.

Eurosong, waar wij (Belgen) nog geld willen aan uitgeven in tijden van crisis. Anouks nummer één keer gehoord. Beter dan de normale Eurosongkitsch, maar het blijft zo'n vulgair mens met die vieze tattoos.

musician schreef:
Ik heb er met stijgende verbazing naar gekeken, hoewel ik eigenlijk wel weet dat dit al jaren een belangrijke rol speelt. Reden voor mij om voorstander te zijn van minimaal een opsplitsing: het voormalige Oostblok hun Songfestival, het Vrije Westen het zijne. Kunnen ook gelijk de halve finales komen te vervallen.

Inmiddels ouderwets en achterhaald 'geleuter'

Veel 'Oostbloklanden' haalden dit jaar niet eens de finale. Het heeft gewoon te maken met het lied dat iedereen moet aanspreken.
Dat veel landen op elkaar stemmen is absoluut waar maar het heeft ook te maken met de muzikale verbondenheid. De balkan-invloeden in de nummers spreekt het westers publiek minder aan en andersom.
Het is uiteraard wel zo dat je al een lichte voorsprong hebt daardoor maar winnen doe je door brede steun en al aardig wat jaartjes winnen toch echt de 'westerse landen'.
Anouk heeft ook geprofiteerd van 'herkenbaarheid' in de landen waar ze populair was.

Nederland krijgt altijd aardig wat punten uit landen als Duitsland en Israel en dat was dit jaar niet het geval. Dus het is toch echt wel zo dat er altijd wel een 'gemeenschappelijk winnend nummer' uitrolt die vriendjesstemmen ten spijt. Zo'n afsplitsing zou ik dus heel onnodig vinden.

goldendream schreef:
maar het blijft zo'n vulgair mens met die vieze tattoos.

edit; LucM verwoord het ook al zo: zelfs vakjury's stemmen al jaren op hun buren (was al toen ik nog kind was: ook die hebben oren naar wat er in hun regio aanslaat)

LucM schreef:
Nederland heeft bewezen dat ze met een goede performance wel in de top-10 kunnen eindigen. Anouk wordt op MuMe vaak (en meestal onterecht) afgebrand maar hopelijk dwingt ze nu meer respect af. Haar optreden was inderdaad sterk maar voor het ESF-publiek was het nummer niet toegankelijk genoeg, dat probleem had ook Frankrijk.

Mwoa vind alle kritiek op Anouk altijd wel terecht. Vreselijk standaard flutmuziek. Bovendien heeft zij zo'n haagse hete aardappel in de keel zoals Dinand en die ex-zanger van Di-Rect, afgrijselijk. Naast dat gedraagt zij zich altijd als een arrogante puber en is die hele rockbitch-act echt lachwekkend

Neemt niet weg dat dit nummer mij positief verbaasde. Alle lof vind ik ook een beetje overtrokken, maar best een aardig nummer. Al beheerst Adele die stijl natuurlijk veel beter. Ik vond haar gedrag rondom het Eurovisie songfestival weer mateloos irritant overigens. Vooral die 'sign of the horns' telkens als ze in beeld was kon op een meewarig hoofdschudden van mijn kant rekenen.

Mooi dat Noorwegen toch nog 4de is geworden! Was mijn grote favoriet en moet zeggen dat ze het erg goed heeft gezongen. Oekraïne deed het ook erg goed, wat een fantastische mooie zangeres. Wel grappig dat standaard dance dit jaar totaal niet heeft gescoord (Duitsland en Ierland). Ben ook blij dat Zweden slecht scoorde, wat een ontzettend ruk nummer. Verder jammer dat Frankrijk slecht scoorde, zij hadden beter verdiend.

Ze heeft het imago van een rockbitch maar ze is net zo mainstream als al die anderen. Neemt niet weg dat het best een aardig nummer is. Vind ik. Zonder de symfonische accenten had ik het mogelijk nog beter gevonden.

Scandinavië is volgens mij het echte oostblok waar iedereen het over heeft.

Stijn_Slayer
Anouk doet altijd heel geforceerd rebels en eigenzinnig, maar als het puntje bij het paaltje komt is de muziek toch braaf genoeg om populair te zijn. En dan altijd die aandachttrekkende foto's en tweets. Ik vind het echt een hele neppe act/houding.

Ik moet ook vaak wel een beetje lachen om haar knullige teksten. Nu ook weer: 'birds falling down the rooftops'. De mussen vallen van het dak? Of vogels die uit het niets van het dak vallen? Hoe dan ook, welke Engelsman zegt dat?

Hier was ik nog benieuwd naar:
Van wie kreeg Anouk punten?
12 uit België;
10 uit Denemarken;
8 uit Oostenrijk, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden;
7 uit Estland en Slovenië;
6 uit Ierland en het Verenigd Koninkrijk;
5 uit Hongarije;
4 uit Albanië, Litouwen en Zwitserland;
3 uit Rusland;
2 uit Kroatië, FYR Macedonië en Roemenië.
Nederland kreeg geen punten van Armenië, Azerbeidzjan, Wit-Rusland, Bulgarije, Cyprus, Frankrijk, Georgië, Duitsland, Griekenland, Israël, Italië, Letland, Malta, Moldavië, Montenegro, San Marino, Servië, Spanje en Oekraïne.
bron.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.